انواع آزمون استخدامی در دستگاه‌های اجرایی کشور

انواع آزمون استخدامی
4.6/5 - (5 امتیاز)

مدرک کارشناسی و ارشد خودت رو گرفتی، خدمت سربازی هم رفتی و الان دنبال استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی هستی و میخواهی بدونی از بین انواع آزمون استخدامی کدومش مرتبط با رشته‌‌ته و در چه تاریخی برگزار میشه؟

جای خوبی اومدی!

در این مقاله در مورد انواع آزمون استخدامی و اینکه چه مراحلی رو باید طی کنی تا در آزمون استخدامی موفق و در سازمان مورد نظرت استخدامی بشی صحبت کردم، پس اگه آماده‌ای بدون هیچ حرف و بحث اضافه سراغ اصل موضوع بریم.

انواع آزمون استخدامی

آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

اول از هر چیزی لازم می‌دونم بهت‌تون بگم که اصلاً دستگاه‌های اجرایی به چی میگن،

 به همۀ وزارتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی بطور مثال شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و... دستگاه‌های اجرایی میگن.

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون

سازمان سنجش کشور که مجری برگزاری انواع آزمون استخدامی است در سایت خودش به نشانی www.sanjesh.org زمان ثبت‌نام و همچنین زمان برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی رو اعلام میکنه.

این نوع آزمون استخدامی معمولاً در دو زمان جداگانه و مختلف که یکی برای رشته‌های صرفاً وزارت آموزش و پرورش است و دیگری برای سایر رشته‌ها و شغل‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرایی است، برگزار میشه.

سال قبل آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی برای رشته‌های آموزش و پرورش در تاریخ 1401/2/16 و برای سایر رشته‌ها در تاریخ 1401/4/31 برگزار شد.

مراحل استخدامی و نحوه اعلام نتایج

تعیین حد نصاب

نمره حدنصاب حداقل 50 درصد نمره‌ای‌ست که توسط نفر اول کسب شده (یعنی نصف نمرۀ نفر اول)، با تأثیر 40 درصد برای دروس عمومی و 60 درصد برای دروس تخصصی در هر شغل-شهرستان در هر یک از دستگاه‌های اجرایی.

اعلام لیست چند برابر ظرفیت برای بررسی مدارک

از میان کسایی که نمرۀ حدنصاب گرفتن به تعداد سه تا پنج برابر ظرفیت پذیرش در هر (شغل-محل-جنسیت) به ترتیب نمرات آزمون کتبی برای بررسی مدارک و به دنبال آن برای مصاحبه دعوت می‌کنن.

معرفی به گزینش

معرفی داوطلبان به گزینش و استخدام نهایی بستگی به نمره نهایی اونا داره.

نمرۀ نهایی هم که ملاک پذیرش نهایی است متشکل از نمره آزمون کتبی با تأثیر 70 درصد و نمره مصاحبه با تأثیر 30 درصد می‌باشد.

یه نکته رو هم آخر بگم که اگر احیاناً مصاحبۀ استخدامی برگزار نشد حالا به هر دلیلی، برای معرفی افراد دارای حدنصاب به گزینش، ملاک مجموع نمرۀ آزمون کتبی یعنی دروس عمومی با تأثیر 40 درصد و دروس تخصصی با تأثیر 60 درصد قرار می‌گیره.

آزمون استخدامی جهاد دانشگاهی

انواع آزمون های استخدامی - آزمون استخدامی مرکز جهاد دانشگاهی

در واقع جهاد دانشگاهی همانند سازمان سنجش کشور یک مجری برگزارکنندۀ انواع آزمون استخدامی است.

سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی زمانی که بخواهند اقدام به جذب نیرو کنند با کمک و به وسیلۀ مرکز جهاد دانشگاهی این کار رو انجام میدن.

از قوۀ قضائیه بگیر تا سازمان آتش‌نشانی، آزمون‌ها و دوره‌هایشان به وسیلۀ مرکز جهاد دانشگاهی برگزار میشه. آدرس سایتش رو برات میذارم تا برای اطلاع از شرایط و زمان برگزاری نوع آزمون استخدامی مورد نظرت بری اونجا و پیگیر باشی.

آزمون استخدامی وزارت نفت

انواع آزمون استخدامی - آزمون استخدامی وزارت نفت

وزارت نفت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه مرحلۀ آزمون کتبی، ارزیابی تکمیلی و پذیرفته‌شدگان نهایی نیرو مورد نیازش رو جذب می‌کنه. هر سه مرحله رو براتون میگم که دقیقاً چجوریه:

آزمون کتبی

آزمون کتبی در دو گروه سوالات عمومی شامل ادبیات فارسی و زبان انگلیسی با ضریب یک و هوش و توانمندی‌های ذهنی و مهارت‌های هفتگانه با ضریب دو و سوالات تخصصی که برای هر کدوم از رشته‌ها و گرایش‌ها فرق می‌کنه و بستگی به داوطلب داره که متقاضی کدوم رشته و شغله برگزار میشه.

ارزیابی تکمیلی

برای اینکه به این مرحله برسی باید در آزمون کتبی حداقل حدنصاب نمره 50 یا به‌عبارتی نصف نمره در رشته محل خدمت خودت رو بگیری.

خودِ ارزیابی تکمیلی شامل دو بخش است:

بخش اول: مصاحبۀ فنی-تخصصی

هدف این بخش ارزیابی تجربه‌های کاری و سایر فعالیت‌های پذیرفته‌شدگان است.

نکته‌ای که در رابطه با مصاحبۀ فنی-تخصصی وجود داره اینه که باید در این مصاحبه حداقل 40 امتیاز کسب کنی وگرنه جزو پذیرفته‌شده‌های نهایی قرار نمی‌گیری.

بخش دوم: مصاحبۀ روانشناختی

هدف این بخش هم سنجش سازگاری و چگونگی تعاملات اجتماعی پذیرفته‌شدگان است.

پذیرفته‌شدگان نهایی

و در آخر هم نفراتی که جزو قبولی نهایی هستند، با جمع نمرات و امتیازهای کسب شده در آزمون کتبی با تأثیر 70 درصد و مصاحبۀ فنی-تخصصی با تأثیر 30 درصد به ترتیب بالاترین امتیاز استخدام میشن.

بعد از استخدام یا بهتره اصلاً بگم قبل از استخدام در شرکت‌های تابعه وزارت نفت، دو تا مفهوم براتون بگم که لازمه بدونین:

  • اقماری چیه: در صنعت نفت بعضی موقع‌ها به خاطر شرایط محیطی و ماهیت کار که تخصصی است مناطقی وجود داره که شرایط اسکان کارمند با خانواده وجود نداره برای همین شیف کار به صورت یا دو هفته کار دو هفته استراحت، یا دو هفته کار و یک هفته استراحت، یا یک هفته کار و یک هفته استراحت است.
  • اسکان چیه: اسکان یعنی اینکه شرایط اسکان با خانواده وجود داره اما شرکت مربوطه مسولیتی در قبال سکونت خانوادۀ کارمند خود ندارد.

آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان

نوع آزمون استخدامی - آزمون استخدامی وزارت بهداشت و درمان

مراحل ثبت‌نام و تاریخ برگزاری

ثبت‌نام در سایت سازمان سنجش صورت می‌گیره در زمان ثبت‌نام اول از همه، شما که داوطلب آزمون هستی باید عکس خودت رو در یک فایل اسکن کنی و داخل سایت بارگذاری کنی، بعد از این مرحله پرداخت وجه که سال قبل 125000 تومان بود را پرداخت میکنی، در مرحلۀ آخر هم باید فرم تقاضانامه ثبت‌نام رو (با مشخصات فردی و تحصیلی خودت) به صورت کامل پر کنی.

زمان برگزاری این نوع آزمون استخدامی هم مثل پارسال در نیمه‌های سال برگزار میشه، در سال قبل آزمون در تاریخ 1401/7/22 برگزار شد.

مراحل استخدام و اعلام نتایج

نحوۀ اعلام نتایج رو اگه بخوام به صورت ساده براتون بگم اینجوری اعلام میشن که: اول از همه نمرۀ کل اولیه داوطلب‌ها بر اساس ضرایب دروس عمومی و تخصصی‌شون محاسبه میشه که این نمره ملاک تعیین حدنصاب اون‌ها خواهد بود.

بعد هم کارنامۀ اولیه‌ در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیره که از این کارنامه متوجه میشی که آیا به دانشگاه مربوطه جهت بررسی مدارک و تطبیق شرایط معرفی شدی یا نه، اگه معرفی شدی بعد چند مدت از نتایج اولیه با توجه به ظرفیت پذیرش در کد شغل‌محل انتخابی با رعایت موارد زیر اعلام میشه:

  • برای شغل‌هایی که پذیرش آنها بدون انجام مصاحبه است (فقط برای بررسی مدارک) براساس نمرۀ کل نهایی به میزان سه برابر ظرفیت.
  • برای رشته‌های شغلی که پذیرش آنها با انجام مصاحبه است چهار برابر ظرفیت.
  • داوطلبان به تعداد یک و نیم برابر ظرفیت پذیرش بر اساس نمرۀ کل نهایی با تأثیر هفتاد درصدی آزمون کتبی و سی درصدی نمرۀ مصاحبه به هستۀ گزینش دانشگاه معرفی میشن.
  • داوطلبانی که در رشته‌های مشاغل پزشک متخصص ثبت‌نام کرده‌اند از آزمون کتبی معاف و پس از بررسی مدارک در صورت دارا بودن شرایط به مصاحبۀ استخدامی دعوت می‌شوند.

منابع و مواد آزمون

سوالات دروس عمومی شامل فناوری اطلاعات (مهارت‌های هفتگانه I.C.D.L)، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، اطلاعات عمومی و هوش و توانمندی‌های ذهنی است، و سوالات دروس تخصصی هم بسته به رشته‌های شغلی که داوطلب متقاضی اوناست فرق می‌کنه.

آزمون استخدامی بانک‌ها

انواع آزمون استخدامی - آزمون استخدامی بانک‌ها

رشته‌های واجد شرایط برای ثبت‌نام و شرکت در انواع آزمون‌های استخدامی بانک‌ها عبارتند از:

  • رشته‌های بانکداری
  • رشتۀ آمار
  • رشتۀ اقتصاد
  • رشتۀ حسابداری
  • رشتۀ حقوق
  • رشتۀ IT و کامپیوتر
  • رشتۀ مهندسی مالی
  • رشتۀ مدیریت

مراحل استخدام

  1. رفتن به سایت بانک مورد نظر و انتخاب قسمت لینک ثبت‌نام.
  2. خوندن شرایط که اگه مورد پذیرش تو بود وارد فرایند ثبت‌نام میشی.
  3. ابتدا باید اطلاعات فردی، تحصیلی و اون‌چه رو که ازت میخواد رو وارد می‌کنی.
  4. به دنبال اون یه مبلغی رو هم باید پرداخت کنی.
  5. در پایان هم یک کد رهگیری بهت میده که نشانۀ کامل شدن ثبت‌نام تو می‌باشد.

زمان برگزاری آزمون

زمان دقیق برگزاری انواع آزمون‌های استخدامی بستگی به بانک‌ها داره اما به‌طور معمول آزمون در روز جمعه برگزار میشه که منابع آزمون در دو دفترچه، یکی دفترچه سوالات عمومی (که منابعش مانند آزمون‌هایی‌ست که در قسمت آزمون وزارت بهداشت همین مطلب گفتم) و دفترچه سوالات تخصصی هم با توجه به رشته و سِمَتی که متقاضی برای آن ثبت‌نام کرده است فرق می‌کند.

مصاحبه

  • مصاحبۀ رفتاری و شغلی

در مورد ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هات ازت سوال میپرسن و در کل، مسیر مصاحبه به جواب‌هایی که میدی بستگی داره و به طرف آسون‌تر شدن یا سخت‌تر شدن میره.

  • آزمون روانشناختی و تست هوش

این آزمون حاوی 30 سوال در مباحث هوش، رنگ و اشکال هندسی است که 40 دقیقه وقت داری به اون‌ها جواب بدی.

  • گزینش سیاسی-عقیدتی

ازت سوال‌‌های احکام اسلامی، سوالاتی در مورد وضعیت سیاسی داخلی و خارجی، ولایت فقیه و مباحث روز ایران و جهان سوال میپرسن.

  • معاینه‌های پزشکی

در این بخش از قد و وزن بگیر تا سنجش بینایی همه رو معانیه می‌کنند تا از وضعیت سلامتی جسمانی متقاضی مطمئن شوند.

نتیجۀ نهایی از طریق سایت رسمی بانک انتخابی اعلام میشه. البته در این بخش هم استخدام رسمی و نهایی نمیشید چرا که اغلب بانک‌ها افرادی را که قبول شده‌اند با قرارداد آزمایشی به مدت 6 ماه تا 2 سال استخدام می‌کنند و عملکرد اون‌ها رو می‌سنجند تا اگر عملکردشون مورد قبول و پذیرش بانک‌ها قرار گرفت اون موقع استخدام رسمی بشند.

خب هموطن! امیدوارم این مقاله در راستای خواسته و نیاز تو بوده باشه، به قول انگلیسی‌ها The End 🙂

مطالب پیشنهادی که توصیه می‌کنم حتماً بخونید

برای انجام دادن و موفقیت در هر کاری باید یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشی تا به هدفت برسی، در مطلب زیر چگونه برای آزمون استخدامی برنامه‌ریزی کنیم رو گفتیم. خوندنش رو بهت پیشنهاد می‌کنم.

همۀ اینارو براتون گفتم اما در اطراف خودم و حتماً شما هم در اطراف خودتون دیدم و دیدید آدم‌هایی رو که رفتند سراغ یک شغل و شاغل شدند اما پس از مدتی فهمیدند که اون کار، شغل مورد علاقه و رویایی‌شون نیست پس قبل از اینکه شما دچار این احساس بشید بهتون پیشنهاد میکنم دورۀ طراحی مسیر شغلی آقای امین آرامش را ببینید و بعد در مورد آینده و شغل خود تصمیم بگیرید.

در آخر اگه باز هم سوالی در مورد انواع آزمون‌ های استخدامی داشتی و یا اصلاً می‌خواهی تجربه‌هات رو در مورد استخدام‌ خودت با ما در قسمت کامنت به اشتراک بذاری خوشحال میشم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “انواع آزمون استخدامی در دستگاه‌های اجرایی کشور

  1. J.k گفته:

    خسته نباشید. مطالبتون حرف نداشت
    خیلی خوب بود واقعا درود بر شرفتون
    ی سوال داشتم و اینکه
    مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و یا سازمان سنجش
    چه از منابع‌ای و یا کتب‌های برای مواد آزمون استفاده می‌کنند ؟؟
    بنده رشته حسابداری میخونم و تا حالا چندین آزمون‌ شرکت کردم اما به دلیل انتخاب منابع بد
    نتیجه مثبت نگرفتم
    سپاسگزارم اگه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.