دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

موفقیت در آزمون استخدامی

موفقیت در آزمون استخدامی
5/5 - (1 امتیاز)

موفقیت در آزمون استخدامی ، آرزوی بسیاری از جوانان و جویندگان کار است. چراکه اغلب احساس می‌کنند با استخدام، آینده شغلی امن‌تر و حقوق و مزایای بالاتر، در انتظار آن‌هاست.

از طرف دیگر، شرکت در آزمون‌های استخدامی، یکی از استرس‌زاترین مراحل زندگی کسانی است که به دنبال شغل ثابت هستند. و بسیاری از افراد، به دلیل ندانستن روش موفقیت در آزمون استخدامی ، مردود می‌شوند و موقعیت شغلی را که مدت‌‌ها به دنبال آن بوده‌اند را از دست می‌دهند.

اگر جزء آن دسته از داوطلبانی هستید که می‌خواهید رمز موفقیت در آزمون استخدامی را بدانید و با ویژگی‌های بهترین شغل برای استخدام آشنایی دارید، اما نمی‌دانید دقیقاً باید چگونه شروع کنید، این مقاله می‌تواند کمک خیلی بزرگی برای شما باشد.

فهرست مطالب

آزمون استخدامی چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون‌های استخدامی یکی از راه‌های جذب و استخدام افراد در سازمان‌ها و مراکز بزرگ دولتی هستند. این آزمون‌ها، آزمون‌های عمومی و تخصصی هستند که هر سال متناسب با نیاز استخدامی هر سازمان، در ردیف‌های شغلی مختلف برگزار می‌شوند.

افرادی که بتوانند در این آزمون‌ها امتیاز لازم را کسب کنند، به عنوان پذیرفته‌شدگان اولیه معرفی می‌شوند.

راز موفقیت در آزمون استخدامی

این آزمون‌ها تا پیش از این، در هر سازمان گاه به صورت متمرکز و گاهی هم غیرمتمرکز برگزار می‌شد، اما خبر جدید این است که با بخشنامه اخیر نهاد ریاست جمهوری در تیرماه ۹۹، تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم هستند برای جذب و استخدام منابع انسانی موردنیاز، درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی کشور بدهند و موظفند نیروی مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی جذب کنند.

برگزاری این آزمون‌ها به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

چگونه در آزمون های استخدامی موفق شویم ؟

همان طور که می‌دانید آزمون‌های استخدامی، از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه تشکیل شده‌اند. در این بخش به معرفی اجمالی این دو آزمون می‌پردازیم.

دانستن موارد مهم آزمون کتبی و رعایت نکاتی در روز مصاحبه، برای موفقیت در آزمون استخدامی ضروری به شمار می‌آیند.

موفقیت در آزمون کتبی استخدامی

معمولاً آزمون‌های کتبی استخدامی از دو قسمت تشکیل می‌شوند: سوالات عمومی و سوالات تخصصی. برای موفقیت در آزمون کتبی و ماندن در میدان رقابت تخصصی‌ها، باید حداقل ۶۰ درصد سوالات عمومی را به‌دست بیاورید.

راز موفقیت در آزمون استخدامی

دروس عمومی

دروس عمومی در آزمون‌های استخدامی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار هستند. لذا یکی از عوامل مهم موفقیت در آزمون استخدامی ، وجود سوالات عمومی می‌باشد. در ادامه به دروس عمومی آزمون‌های استخدامی و سطح سوالات هر کدام اشاره‌ای شده است.

1- سطح سوالات دروس عمومی مانند ادبیات، معارف، زبان، ریاضی و آمار در حد کتاب‌های دبیرستان و یا همان دوره متوسطه است.

2- سوالات در درس کامپیوتر و فناوری اطلاعات، سوالاتی بسیار ساده و در سطح آشنایی مقدماتی با ویندوز و نرم‌افزارهای آفیس و اینترنت است.

برای اینکه بتوانید سوالات مربوط به کامپیوتر را به بهترین شکل پاسخ دهید، بهترین کار این است که نمونه سوالات کامپیوتر آزمون‌های سال‌های قبل را مطالعه کنید.

3- نوع دیگر سوالات دروس عمومی، سوالات درس هوش، استعداد تحصیلی و اطلاعات عمومی است. برای آمادگی پاسخ به این نوع سوالات، هیچ منبعی را نمی‌توان پیدا کرد و بهترین منبع برای آشنایی با نمونه سوالات، سوالات امتحانی سال‌های قبل است.

دروس تخصصی

نمره‌ی دروس تخصصی زمانی بررسی می‌شود که شما در دروس عمومی، نمره حد نصاب را کسب کرده باشید، لذا برای خواندن و آماده شدن برای سوالات تخصصی، توصیه می‌شود که هر فرد با توجه به گرایش و رشته خود، جزوه‌ها و کتاب‌های دانشگاهی رشته خود را مطالعه کند، زیرا بهترین منبع برای آزمون‌های دولتی همین جزوات و کتب دانشگاهی دوران دانشگاه می‌باشد.

موفقیت در مصاحبه استخدامی

موفقیت در مصاحبه استخدامی به عوامل مختلفی وابسته است. از لحظه‌ای که وارد مجموعه می‌شوید تا لحظه‌ای که از مجموعه خارج می‌شوید زمان دارید تا ثابت کنید فردی مناسب برای موقعیت شغلی هستید. از ظاهر شما تا زبان بدن‌تان در نتیجه‌ی مصاحبه شغلی تاثیرگذارند. در ادامه به چند نکته که برای موفق شدن در مصاحبه استخدامی باید به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم:

رمز موفقیت در آزمون استخدامی
  • منظم و سروقت بودن

مهم‌ترین مسئله‌ای که در ابتدا روی مصاحبه‌کننده تأثیر می‌گذارد، سروقت رسیدن شما به مصاحبه کاری است. دیر رسیدن به مصاحبه استخدامی، در همان ابتدا بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی شما را نشان می‌دهد.

  • داشتن ظاهر مناسب و آراسته

مسئله بعدی، ظاهر مناسب است. حاضر شدن با بک لباس نامتعارف در جلسه استخدام می‌تواند شانس شما را برای استخدام شدن به شدت پایین بیاورد.

بهتر است یک لباس رسمی با رنگ‌های خنثی انتخاب کنید. تأثیر روانشناسی رنگ‌ها را فراموش نکنید، اگر می‌خواهید فردی جدی، قابل اعتماد و با ثبات به نظر بیاید، بهتر است از رنگ‌های کرم و قهوه‌ای استفاده کنید. رنگ سرمه‌ای هم، رنگ همه‌پسند و بدون ریسکی است که می‌تواند برای مصاحبه استخدامی مناسب باشد، همچنین رنگ خاکستری نیز به شما ظاهر رسمی می‌دهد.

  • همراه داشتن رزومه

به یاد داشته باشید که حتماً یک نسخه از رزومه‌تان را همراه خود ببرید و حتماً روی رزومه‌تان مسلط باشید.

رمز موفقیت در آزمون استخدامی
  • زبان بدن

زبان بدن در موفقیت آزمون استخدامی تأثیر خیلی زیادی دارد. بهتر است صاف بایستید و شانه‌هایتان را خم نکنید این کار شما را با اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهد. حرکات دستان‌تان می‌تواند روی مصاحبه‌کننده تاثیر بگذارد، بهتر است هنگام صحبت کردن کف دست‌هایتان را نشان دهید، این کار نشان دهنده صداقت شماست.

  • فن بیان

از دیگر روش موفقیت در آزمون استخدامی این است که به فن بیان‌تان توجه کنید. فن بیان می‌تواند شانس شما را برای استخدام شدن بالا ببرد و شما را فردی با اعتمادبه‌نفس نشان دهد. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه از محیط کاری قبلی‌تان بدگویی نکنید و یا تمام موفقیت‌های تیم‌تان را پای خودتان ننویسید، چون اینکار شما را فردی خودخواه جلوه می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای آزمون استخدامی

داشتن بهترین و جامع‌ترین برنامه‌ریزی، راز موفقیت در آزمون استخدامی به شمار می‌آید. و نقش زیاد و مؤثری در قبولی تضمینی شما در این آزمون مهم به حساب می‌آید.

حتماً‌ می‌پرسید که برنامه‌ریزی برای آزمون استخدامی چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی باید داشته باشد که بتوان آن را بهترین نامید؟

رمز موفقیت در آزمون استخدامی

از مفیدترین پارامترهایی که برای برنامه‌ریزی برای آزمون استخدامی بهتر است مد‌ نظر داشته باشید، موارد زیر است:

  • مشخص کردن تمامی منابع و کتاب‌های مورد نیاز
  • چیدمان متنوع دروس برای مطالعه و پرهیز از مطالعه به صورت تک‌درس
  • رها کردن مباحثی که وقت زیادی می‌گیرند
  • تکیه بر روی نقاط‌قوت و نه نقاط‌ضعف
  • تمرکز بر روی به خاطرآوری مطالبی که قبلاً به خوبی فراگرفته بودید
  • مطالعه دقیق معارف و ادبیات در دروس عمومی
  • جایگزین کردن دروس ضعیف با دروس قوی
  • تمرکز بر روی مطالب مهم

نکات مهم در خصوص بهترین روش مطالعه برای آزمون استخدامی

بهترین روش مطالعه برای آزمون استخدامی به این صورت است که در ابتدا باید داوطلبان میزان زمانی را که در اختیار دارند مشخص کرده و سپس مواد درسی و منابع رشته مورد نظر را بر طبق زمان موجود تقسیم‌بندی کنند.

برای این تقسیم‌بندی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • تمرکز بر روی تست‌ها: بهتر است هفته اول را برای خواندن و بررسی تست‌های سال قبل اختصاص دهید. سعی کنید تست‌هایی را برای بررسی انتخاب کنید که مربوط به ۵ یا ۷ سال اخیر باشند و نه قدیمی‌تر.
  • انطباق زمان و دروس: بعد از بررسی تست‌ها، لازم است تا تقسیم‌بندی منطقی و اصولی برای دروس در نظر بگیرید تا بتوانید تمامی منابع را در زمان باقیمانده مطالعه کنید. در این قسمت باید تنوع و تعدد منابع را در نظر بگیرید.
  • اختصاص زمان برای مرور مطالب مهم: یادتان باشد که حتماً زمان انتهایی فرصت خود را به مطالعه و مرور نکات مهم اختصاص دهید.
  • مرور روزنامه‌ای: چند روز آخر را برای مرور روزنامه‌ای مطالب مهم و خلاصه نویسی‌هایی که در کنار تست‌ها و نمونه سوالات کرده‌اید، اختصاص دهید.

کتاب موفقیت در آزمون های استخدامی

برای موفقیت در آزمون استخدامی چه بخوانیم ؟

نحوه صحیح مطالعه منابع امتحانی و برخورداری از بهترین کتاب‌ موفقیت در آزمون های استخدامی ، نقش مؤثری در موفقیت در آزمون استخدامی دارد.

روش موفقیت در آزمون استخدامی
  • کتاب جامع استخدامی “ای سوال”

کتاب جامع استخدامی“ای سوال” که به صورت الکنرونیکی ارائه گردیده است، به جرأت جامع‌ترین پی دی اف کشور است که یک منبع معتبر برای داوطلبان آماده کرده است. از آزمون‌های استخدامی و مؤسسات مالی گرفته، تا ادارات و نهادهای دولتی را می‌توانید در این کتاب پیدا کنید. از لینک زیر می‌توانید این کتاب را تهیه کنید.

  • کتاب جامع درس و نکات آموزشی و اصل سوالات “ای استخدام”

کتاب موفقیت در آزمون های استخدامی “ای استخدام” به دلیل شامل بودن درس، نکات آموزشی و اصل سوالات استخدامی برگزار شده توسط سازمان سنجش و سایر مجریان آزمون‌ها، برای تمام آزمون‌های استخدامی مانند: آموزش و پرورش، آزمون‌های فراگیر، تأمین اجتماعی، وزارت نیرو، قوه قضائیه، سازمان امور مالیاتی، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمون استخدامی بانک‌ها و… مفید می‌باشد و شما را بی‌نیاز از مطالعه سایر منابع و کتاب‌ها می‌نماید. جهت تهیه این کتاب، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

رمز موفقیت در آزمون استخدامی با رعایت چند نکته

برای شرکت و قبولی در آزمون استخدامی باید نکاتی را در نظر بگیرید. با رعایت نکات گفته شده در این قسمت، شانس بهتری برای موفقیت در آزمون استخدامی خواهید داشت.

موفقیت در آزمون استخدامی

1- به دنبال منبع و نمونه سوالات استخدامی باشید. برای اینکار بهتر است از سایت‌های معتبر خرید نموده و با دقت مطالعه کنید. این منابع می‌توانند خیلی برایتان مفید باشند.

2- آگهی استخدام نهادی که آزمون استخدامی دارد را با دقت مطالعه کنید و از تمامی مواردی که باعث می‌شود برای شما امتیازی داشته باشد، اعم از امتیاز بومی، جانبازی و فرزند شهدا استفاده نمایید. همجنین به شهرها و رشته‌های مورد نیاز هم توجه داشته باشید.

3- در اکثر آزمون‌های استخدامی، کسب حد نصاب 50 الی 60 درصدی نمره آزمون دروس عمومی، شرط لازم برای تصحیح بخش سوالات اختصاصی پاسخنامه‌ی شماست، بنابراین تأثیر دروس عمومی را برای موفقیت در آزمون استخدامی دست کم نگیرید.

4- در هنگام مطالعه نمونه سوالات استخدامی سعی نکنید که پاسخ آن‌ها را حفظ کنید، بلکه سعی کنید که مباحث کلی آن‌ها را بیاموزید.

5- همان‌طور که قبلاٌ هم اشاره شد، جهت مطالعه دروس عمومی آزمون‌های استخدامی، مطالعه دروس عمومی دبیرستانی پیشنهاد می‌شود. و جهت مطالعه دروس تخصصی، مطالعه کتب، مباحث و جزوات آموزشی دانشگاهی توصیه می‌شود.

6- یکی از اشتباهات رایج کارجویان، عدم توجه به منابع آزمون اعلام شده در آگهی استخدامی جدید است. ممکن است شما به تصور آزمون‌های سال‌های قبل، منابع ارائه شده در سال‌های قبل را مورد مطالعه قرار دهید، در حالی که منابع آزمون در آگهی استخدامی جدید تغییر پیدا کرده است. بنابراین، به این مورد هم دقت کافی داشته باشید.

7- راز موفقیت در آزمون استخدامی این است که بدانید بعد از هر شکستی موفقیت از راه می‌رسد، به شرط آنکه شکست درس و تجربه‌ای شود برای عملکرد بهتر در آینده. بنابراین، اگر در یک یا چند آزمون استخدامی شکست خورده‌اید، سعی کنید از تجربیاتی که کسب کرده‌اید برای عملکرد بهتر در آزمون‌های دیگر استخدامی استفاده کنید. هر آزمون استخدامی تجربه‌ی مفیدی برای شما است که ممکن است رقیبان‌ کم‌تجربه شما از آن بهره‌مند نباشند.

تجربه کسانی که در آزمون استخدامی قبول شدند

این قسمت از نوشته را به خاطرات و تجربه‌های افرادی که در آزمون‌های مختلف استخدامی موفق شده‌اند، پرداخته‌ایم، خاطراتی شیرین و یا شاید هم استرس‌زا. بیان خاطرات موفقیت در آزمون استخدامی، برای شما اطمینان و امیدی ایجاد خواهد کرد تا با تلاش و جدیت بیشتری به دنبال کسب موفقیت باشید.

چگونه در آزمون های استخدامی موفق شویم

موفقیت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

برای اولین بار که متوجه شدم آموزش و پرورش استخدامی دارد، زمانی بود که سال آخر لیسانس (۹۲) بودم اما این‌ها خبرهای واقعی نبود هر چند من خیلی رویابافی کردم و بعد ادامه تحصیل دادم هر چند اصلاً امیدی به شغل نداشتم، به همه هم می‌گفتم درس می‌خونم، اما کار پیدا نمی‌شه و دنبال شغل آزاد هستم.

سال ۹۴ شرایط را نداشتم و سال ۹۵ و ۹۶ متوجه زمان آزمون نشدم. اما سال ۹۷ شرکت کردم و نفر اول شدم تک ظرفیتی، اما رقیبم کاری کرد که نشد مصاحبه قبول شم، خیلی برای تکمیل ظرفیت سال ۹۷ تلاش کردم، اما نشد.

سال ۹۸ شرکت کردم دیگه این سال سهمیه بومی هم برداشتند هرچند کار سخت‌تر شد، ۱۵ دی نتیجه اولیه آمد و قبول شدم هر چند از نمره‌ام راضی نبودم، مصاحبه رفتم هرچند زمینه‌چینی کرده بودم و به خانواده گفته بودم امسال شرایط سخت‌تر بوده و برای همه چیز آن‌ها را آماده کرده بودم اما خودم آماده نبودم. به هر حال روز ۷ اسفند نتایج مصاحبه آمد، هرچند هیچ کس خبر نداشت امروز قراره نتایج بیاد. رفتم با استرس نگاه کردم، یکباره گفتم: قبول شدم همگی خیلی خوشحال شدیم.

تجربه‌ی محمد از موفقیت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
چگونه در آزمون های استخدامی موفق شویم

موفقیت در آزمون استخدام فراگیر دستگاه‌های اجرایی

با اینکه روز آزمون می‌دونستم آزمون را خوب دادم و ته قلبم یه اطمینان خاطری داشتم ولی باز نمی‌دونستم کیا خوب دادن. همش فکر می‌کردم از من بهترها هم هست و من قرار نیست قبول شم. زندگیم به این قبولی گره خورده بود. همش دعا و نذر و نیاز می‌کردم، حتی تا جایی پیش رفتم که به خدا می‌گفتم خدایا تو فقط قبولم کن که استخدام شم، من هر ماه که حقوقم را که واریز کردن، منم درصد چشمگیرش را همونجا انتقال می‌دم برای چند نفر که می‌شناختم.

خلاصه که روز اعلام نتایج رسید. گفته بودن ساعت ۸ عصر می‌زنن. سریع قبل اینکه جواب‌ها را ببینم، آیت‌الکرسی خوندم و یه سجده کردم و پا شدم اطلاعاتم را زدم. متن سبز قلبم را از جاش کند. خیلی حس خوبی بود. انتظار نداشتم، درصدهام خیلی خیلی خوب‌تر از چیزی بودن که تصورش را می‌کردم. مثلاً هوش و ریاضی را، هر دوتاش ۸۰ زده بودم. ولی تمام اون لحظات خدا رو به یادم داشتم.

می‌دونستم اگه خدا نبود هیچ‌ کدوم از این درصدها نبود. دوستان می‌خوام بگم که هیچ وقت ناامید نشید. به نظرم درصد موفقیت در آزمون استخدامی بستگی به زحمت و تلاشی هست که هر کسی می‌کشه.

تجربه‌ی حسین از موفقیت در آزمون استخدام فراگیر دستگاه‌های اجرایی

مطالب مرتبط

همان‌طور که در بالا هم اشاره شده، برای موفقیت در آزمون استخدامی باید خودتان را برای مصاحبه‌ای سرنوشت‌ساز آماده کنید. برای به دست آوردن آگاهی بیشتر در این خصوص مطلب زیر را دقیق بخوانید و برای روز مصاحبه آن‌ها را تمرین کنید.

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز قبل از ثبت‌نام در آزمون‌های استخدامی، یکی از ضروریات به شمار می‌آید. در لینک زیر به تمام مدارک مورد نیاز اشاره شده است.

اگر به دنبال شغل مناسب هستید و به پیدا کردن کار به غیر از روش شرکت در آزمون استخدامی فکر می‌کنید، مقاله زیر می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد.

اگر علاقه‌مند به آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی برای استخدام هستید، مطلب زیر را نیز مطالعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم، به زبان ساده به روش موفقیت در آزمون استخدامی بپردازیم.
امیدوارم جواب سوال‌هایتان را گرفته باشید. اما اگر باز هم سوالی دارید حتماً بپرسید.
یا اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفاً تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.