دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ایده کافی شاپ ارزان

تبلیغات برای ایده کافی شاپ ارزان
1.7/5 - (4 امتیاز)

در چند سال اخیر اگر فکر راه‌اندازی یک کافه را داشته ‌اید، خودتان می‌دانید که با اشباع کافه در شهرهای بزرگ، با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو هستید. حال اگر به دنبال ایده کافی شاپ ارزان می‌گردید تمام این دشواری‌ها دو چندان می‌شود.

مطالبی که در این پست جمع‌آوری شده در 6 زمینه اصلی که برای راه اندازی کافه با سرمایه کم جز مهم‌ترین قدم‌های اولیه است سعی شده تا در هر کدام راه‌های مخصوصی را برای کم کردن هزینه‌ها ارائه دهد.

این 6 دسته بندی تمام آنچه که شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بدون پایین آوردن کیفیت کار، باید بدانید و اجرا کنید گفته شده‌است. امیدوارم در انتها بتوانید با چشم باز تمام این راه‌کارها را به کار گیرید.

1) ایده کافی شاپ ارزان با تجهیزات و مواد اولیه به‌صرفه

دستگاه اسپرسو‌ساز

شاید مهم‌ترین دسته‌بندی، انتخاب تجهیزات و مواد اولیه باشد. راه‌کار‌هایی که برای صرفه جویی در این دسته‌بندی میتوان انجام داد با اینکه شاید محدود بنظر برسد، اما کاربردی است.

تجهیزات

مهم ترین اقدامی که میتوان در به صرفه تمام شدن تهیه تجهیزات انجام داد، در دو راه خلاصه می‌شود:

  1. دسته‌بندی تجهیزات ضروری و خرید آن‌‌ها
  2. خرید تجهیزات مناسب و قابل قبول به صورت دست‌دوم

1) دسته‌بندی تجهیزات ضروری و خرید آن‌‌ها

  1. تجهیزات کافه می‌تواند لیست بلند و بالایی از دستگاه‌های اسپرسو ساز تا ظروف سرو قهوه باشد. در لینک زیر می‌توانید نمونه‌ای از آن را ببینید:

20 مورد از تجهیزات مورد نیاز کافی شاپ

حتما اقلام مورد نیاز را دسته‌بندی کنید، مثلا قهوه‌جوش جز اقلام ضروریست ولی دستگاه بستنی‌سازی را می‌توان بعدا خریداری کرد. مجموعه آنچه برای راه اندازی کافه با سرمایه کم لازم است را می‌توان در گروه زیر خلاصه کرد :

  • دستگاه اسپرسو‌ساز، قهوه‌جوش و …
  • آسیاب
  • ترازو (گاهی مشتری تقاضای قهوه خام دارد )
  • مخلوط کن
  • شیکر شیر (می‌توان از هم‌زن دستی هم استفاده کرد)
  • بلندر
  • آون تستر
  • اجاق، سماور و …
  • دستگاه ثبت سفارش
  • فنجان و ظروف سرو و آماده‌سازی قهوه و غذا

2‌. خرید تجهیزات مناسب و قابل قبول به صورت دست‌دوم

با اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار یا سایت‌ها و مغازه‌های دست‌دوم فروشی دیگر ، می‌توان خیلی از وسایل و اقلام مورد نیاز را به صورت دست‌دوم تهیه کرد. حتی ظروف سرو و یا آماده سازی قهوه و غذا را می‌توان به این شکل آماده کرد؛ البته که در خرید این‌گونه اقلام باید دقت فراوان داشت.

مواد اولیه

دانه قهوه

اگر کافه را میزی در نظر بگیریم، مواد اولیه یکی و شاید حتی دوتا از پایه‌های این میز است!

با توجه به اهمیت موضوع، برای ایده کافی شاپ ارزان هم نباید سمت هیچ‌گونه صرفه جویی با کم کردن کیفیت برویم. به این موضوع دقت کنید که کسی که برای اولین بار به کافه شما می‌آید، خاطره اولین فنجان قهوه یا اولین ظرف غذا، همیشه در ذهنش می‌ماند. این موضوع قطعا روی مراجعت مشتری برای بار دوم تاثیر می‌گذارد.

شاید مشتری با خوردن اولین فنجان قهوه، کافه شما را به عنوان پاتوق همیشگی خود انتخاب کند و برعکس، ممکن است هیچگاه برنگردد.

در بعضی از موارد انتخاب یک ماده اولیه ارزان، اشکالی در نتیجه نهایی محصول ایجاد نمی‌کند. برای مثال برای درست کردن شیک توت‌فرنگی، شما به طعم دهنده توت‌فرنگی احتیاج دارید که می‌توانید هم از نمونه ارزان و هم نمونه خارجی و گرون آن استفاده کنید. در انتها، استفاده از هر کدام تغییری در نتیجه ندارد پس می‌توانید از نمونه ارزان قیمت آن استفاده کنید.

یکی از راه‌کارهایی که بدون آسیب زدن به کیفیت مواد اولیه می‌توان صرفه جویی کرد؛ پیدا کردن تأمین‌کنندگان مواد غذایی به صورت عمده است. برای انتخاب این تأمین‌کنندگان هم باید وقت بگذارید تا از کیفیت کار آ‌ن‌ها مطمئن شوید.

ایده کافی شاپ ارزان برای تهیه یک منو مناسب

ایده کافی شاپ ارزان برای تهیه یک منو مناسب

برای انتخاب منو خود سعی کنید حدقل‌های یک کافه کوچک را داشته باشید. سرو انواع مختلف قهوه در درجه اول اهمیت قرار دارد. بعد از آن می‌توانید به سمت انواع شیک‌ها و کیک و نوشیدنی‌های سرد بروید و در انتها یکی دو وعده عصرانه یا اسنک به منو خود اضافه کنید. ولی اضافه کردن منو صبحانه، حتی در حد خیلی ساده و جمع و جور مثل املت یا نان و پنیر به فروش بیشتر کمک می‌کند.

2) مکان و موقعیت

مکان و موقعیت یک کافی شاپ

طبیعی است که هرچه کافه شما در محیطی شلوغ‌تر قرار بگیرد، احتمال سوددهی شما بیشتر است. هرچه کافه در مکان در دسترس‌تر باشد قیمت اجاره آن بالاتر می‌رود ولی می‌توان در ابتدا یک مکان ارزان‌تر را انتخاب کرد و سپس مکان آن را تغییر داد.

یکی از مکان‌هایی که مشتری‌های کافه زیادی دارد نزدیک دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است که برای انتخاب می‌تواند گزینه خوبی باشد.

3) دکوراسیون

دکوراسیون برای ایده کافی شاپ ارزان

دکوراسیون یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کافه است که مشتری قبل از چشیدن و امتحان کردن کیفیت محصولات شما، با آن کافه را مورد قضاوت قرار می‌دهد.

سعی کنید سبک کافه خود را انتخاب کنید. این سبک می‌تواند مدرن، کلاسیک، روستیک، صنعتی، وینتج و یا حتی سنتی باشد. اینکه کل فضای کافه از یک سبک و یک دکوراسیون مشخص دنباله‌روی کند چشم بیننده را خسته نمی‌کند. این اتفاق باعث می‌شود مشتری زمان بیشتری را در کافه شما بگذراند.

البته باید به این موضوع توجه کنید که بعضی از سبک‌ها مثل کلاسیک به هزینه بیشتری برای طراحی دکوراسیون احتیاج دارند.

وجود نور طبیعی را دست کم نگیرید. درست است که طراحی درست و استفاده بجا از وسایل روشنایی حس دلنشینی به محیط می‌بخشد؛ ولی اگر محیط کافه شما پتانسیل استفاده از نور خورشید را دارد حتما از آن بهره بگیرید. گذاشتن یک نیمکت یا میز و صندلی پشت شیشه کافه، یکی از بهترین راه‌های جذب نگاه‌های بیننده‌های خیابان است.

برای ایجاد یک دکوراسیون جذاب لازم نیست حتما از وسایل گران‌قیمت یا عجیب و غریبی استفاده کنید. در ادامه شما را با چند ترفند طراحی یک دکوراسیون ارزان و جذاب آشنا میکنم.

  • از وسایل دسته دوم استفاده کنید!
    • مبلمان، میز و صندلی، همه را می‌توان به صورت دسته دوم و با قیمت پایین‌تر تهیه کرد.
    • می‌توانید چند قهوه‌جوش زنگ زده و دست دوم را رنگ و از سقف آویزان کنید یا در قفسه بچینید.
  • لازم نیست تمام محیط کافه را از طراحی و وسیله دکوری پر کنید!
    • با تمرکز بر روی یک دیوار، آن را شاخص کنید تا با همان یک دیوار جذاب همیشه در ذهن مشتری بمانید. رنگ متفاوت، استفاده از وسایل دکوری جذاب و … همه می‌توانند ایده مناسبی باشند.
  • یک گوشه از صندوق را برای گذاشتن ماگ‌ها و فنجان‌های قهوه خالی کنید.
    • نزدیک به صندوق یک قسمت را برای فروش ماگ طراحی کنید. با این‌کار هم به درآمد کافه کمک می‌کنید و هم یک دکور جذاب تولید کرده‌اید.

4) کارکنان

کارکنان کافی شاپ

سعی کنید قبل از استخدام کارکنان حتما یک خودآموز کوچکی از تهیه قهوه و کار با دستگاه‌های آن داشته باشید. این روند ممکن است دو ماه طول بکشد ولی مطمئن باشید ارزشش را دارد. البته این به‌آن معنا نیست که شما تمام کار‌های کافه و خدمات آن را انجام دهید.

برای استخدام کارکنان باید حتما به آن‌ها آموزش مناسب را بدهید تا در مقابل مشتری چطور رفتار کنند. ایجاد حس عزت و احترام در مشتری یکی از راه‌هایی است که برای راه اندازی کافه با سرمایه کم، در عین سادگی آمار فروش را بالا می‌برد.

این‌که کارکنان همواره لبخند به لب داشته باشند و در حین ورود مشتری او را با خوش‌آمد گویی راهنمایی کنند باعث ایجاد محیطی شاد و صمیمی در کافه شما می‌شود.

5) مساحت

برای مساحت مناسب راه اندازی کافه با سرمایه کم باید به دو نکته اشاره کنم:

  1. طبیعی است که هرچه کافه شما کوچک‌تر باشد، اجاره یا رهن آن کمتر است. در این زمینه باید توجه کنید که کافه‌های زیر 50 متر مربع فقط باید بیرون‌بر باشند.
  2. حداقل متراژ مناسب برای کافه 20 متر مربع است.

6) تبلیغات

تبلیغات برای ایده کافی شاپ ارزان

اگر به دنبال ایده کافی شاپ ارزان میگردید قطعا وجود تبلیغات یکی از گزینه‌هایی است که در ابتدای کار به فروش و سوددهی کافه کمک میکند.

برای تبلیغات راه اندازی کافه با سرمایه کم قطعا سفارش بیلبورد یا هزینه‌های این چنینی منطقی نیست. استفاده از شبکه‌های مجازی و تبلیغ در این گروه اپلیکیشن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به فروش کافه شما بکند.

راه ساده‌تری که همیشه برای سوددهی و جذب مشتری جواب می‌دهد برقراری رابطه صمیمی با مشتری هاست. می‌توان بی هیچ هزینه‌ای از آنان خواست که کافه شما را به دوستانشان معرفی کنند.

می‌توانید برای مشتری‌ها مزیت‌های خاصی هم در نظر بگیرید. مثلاً تاریخ تولد آن‌ها را بپرسید و یادداشت کنید و برای‌شان تخفیف روز تولد در نظر بگیرید.

فوت آخر کوزه‌گری

تا اینجا در 6 زمینه راه اندازی کافه با سرمایه کم را برسی کردیم و در هر کدام به ارائه راه‌های مخصوصی برای کم کردن هزینه‌ها پرداختیم. در ادامه چند نکته برای جذب مشتری و صرفه‌جویی بیشتر را باهم برسی می‌کنیم:

  • اگر هنوز یخچال نخریدید دست نگه‌دارید
    • با چک و سفته می‌توانید از کارخانه‌های نوشابه‌سازی یخچال را رایگان تهیه کنید.
  • منوی صبحانه را حتما داشته‌باشید
  • برنامه ویژه برای بعضی از مناسبات
    • مثلا هنگام جام جهانی خیلی از کافه‌ها با پروژکتور مسابقات فوتبال را پخش می‌کردند.
  • برای تهیه آب جوش می‌توانید از سماور استفاده کنید که باعث کاهش هزینه‌های برق می‌شود.
  • نباید بیشتر از 15 درصد فروش کل صرف هزینه اجاره شود.

مطالب مرتبط با ایده کافی شاپ ارزان

چه‌طور تبلیغات کافه خود را شروع کنیم؟

تاحالا خود یا اطرافیان‌تان تجربه راه‌اندازی یک کافه را داشته‌اید؟
به نظر شما در ابتدای کار کدام یک از این 6 دسته بندی، موضوع مهم تری است؟
حتما با گذاشتن کامنت از تجربیات و یا نظرات خود، من و بقیه دوستان را در این زمینه بیشتر راهنمایی کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.