دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

لی جون؛ بنیانگذار شرکت شیائومی مردی که آینده‌ی گوشی‌های هوشمند در دستان اوست

بنیانگذار شرکت شیائومی - مدیر عامل و سئو
3.3/5 - (3 امتیاز)

به لی جون (Lei Jun)، کارآفرین و بنیانگذار شرکت شیائومی استیو جابز چینی‌ها می‌گویند. اما واقعیت این است که او چهره‌ی شناخته‌شده‌ای مثل استیو جابز، بیل گیتس و یا سایر کارآفرینان موفق دنیای تکنولوژی نیست.

شاید این که چه کسی موسس شرکت شیائومی بوده و اکنون چه کار می‌کند بیشتر برای دوستداران شیائومی جذاب باشد. البته که هر روز به تعداد شیائومی‌فن‌ها افزوده می‌شود.

اما ما در این مطلب قصد داریم بیشتر با این انسان خوش‌فکر که با تولید محصولات با کیفیت و خوش‌قیمت مسیر جدیدی را در دنیای تکنولوژی باز کرد آشنا شویم.

حتی اگر تا حالا یک محصول شیائومی هم نداشته‌اید و نسبت به محصولات این شرکت موضع منفی دارید، با ما همراه باشید تا با این مرد و اژدهای سرکشش، بیشتر آشنا شویم.

فهرست

بیشتر بخوانیم از همین نویسنده:

[الکساندر فلمینگ کاشف پنی سیلین – وقتی که بی‌نظم بودن در کارها همیشه بد نیست!]

[انواع هنر – کاوشی مختصر در هنر و شاخه‌های آن]

لی جون قبل از شیائومی

کودکی و تحصیل بنیانگذار شرکت شیائومی

موسس شرکت شیائومی در سال 1969 در شهر شیانتائو، استان هوبی چین متولد شد.

لی جون در سال 1987 پس از اتمام تحصیلات مقدماتی وارد دانشگاه ووهان شد. او که از همان دوران مدرسه، خود را پسر با استعدادی نشان می‌داد، تنها پس از دو سال با درجه لیسانس در رشته‌ی علوم کامپیوتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

به علاوه لی جون در سال آخر دانشگاه و هم‌زمان با تحصیل، اولین شرکت خود را راه‌اندازی کرد، که البته موفق نبود.

ورود به بازار کار

لی جون در سال 1992 کار خودش را به عنوان مهندس در شرکت کینگ‌سافت، غول نرم‌افزاری چینی شروع کرد. او توانست در دهه‌ی 1990 به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌ی سئو در شرکت کینگ‌سافت دست پیدا کند و به مقام مدیرعاملی این شرکت برسد.

اما نه سال بعد، در سال 2007 به دلایل سلامتی از این سمت استعفا داد.

او در همین سال‌ها، مشغول سرمایه‌گذاری در بیش از بیست شرکت بود. از جمله UCWeb، Vancel و YY.com.

بعدها به سمت مدیرعاملی UCWeb هم رسید. UCWeb یک مرورگر اینترنتی چینی است که بیش از 500 میلیون کاربر دارد.

لی جون در اواخر سال 2000، Joyo.com را که یک فروشگاه اینترنتی کتاب است، بنیان گذاشت. او توانست در سال 2004 این فروشگاه را با قیمت 75 میلیون دلار به آمازون بفروشد. اما این فقط اولین موفقیت مالی چشمگیر او بود.

لی جون در سال 2010 بنیانگذار شرکت شیائومی شد و مهم‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ چین را رقم زد

شرکت شیائومی

در سال 2010، لی جون شرکت فناوری شیائومی را تأسیس کرد. این شرکت ابتدا تلفن های هوشمند و اپلیکیشن‌های تلفن همراه تولید می‌کرد. اولین محصول او یک محصول نرم‌افزاری یعنی رابط کاربری MIUI برای گوشی‌های اندرویدی بود.

شیائومی در سال 2011 اولین گوشی خود، یعنی Mi1 را وارد بازار کرد. سال بعد Mi2 عرضه شد و روند تولید گوشی‌های همراه این شرکت که همیشه با قیمت مناسب و امکانات بسیار خوب شناخته شده‌اند، تا امروز و با پیشرفت‌های چشم‌گیری ادامه دارد.

اما خلاقیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بنیانگذار شرکت شیائومی فقط به تولید گوشی‌ها و اپلیکیشن‌ها محدود نمی‌شود. شرکت شیائومی امروزه در زمینه تولید پاوربانک، ساعت و دستبندهای هوشمند، ترازوهای هوشمند، جاروبرقی رباتیک، تلویزیون هوشمند و … بسیار موفق عمل کرده است.

لی جون کارآفرین مطرح و شناخته‌شده‌ی جهانی

لی جون موسس شرکت شیائومی و کارآفرین

شیائومی اکنون بیش از 8000 هزار کارمند و 46 بیلیون دلار ارزش دارد. همچنین در کشورهای زیادی مثل هند، اندونزی، مالزی و برزیل و از همه مهم‌تر خود چین به خوبی جای خود را باز کرده است.

موسس شرکت شیائومی، این شرکت را وارد سرمایه‌گذاری در بیست استارت‌آپ جدید کرده است. مهم‌تر از آن، او هدف تضمین رشد بیش از صد شرکت دیگر را دنبال می‌کند.

لی جون به گونه‌ای نادر در صنعت گوشی‌های هوشمند پیشرفت کرده است. همچنین شیائومی در سال‌های گذشته به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است. این شرکت به چهارمین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های همراه در جهان تبدیل شده و جایگاه مهمی در صنعت نرم‌افزار دارد.

لی جون بنیانگذار شرکت شیائومی تاج خود را به عنوان یکی از موفق‌ترین تاجران زمان ما بر سر گذاشته. تلویزیون مرکزی چین او را موفق‌ترین رهبر سال 2012 معرفی کرد.

به لطف فناوری‌های در حال توسعه، تولید تلفن‌های همراه هوشمند برای چین بسیار مفید بوده است. همچنین نقش مهمی در ایجاد درآمد بالا از نظر اقتصادی برای چین داشته است. لی جون دارایی بسیار مهمی برای چین است.

شیائومی با حمایت از معیشت بسیاری از افراد، نقش مهمی در کمک به طبقه متوسط جامعه دارد که صاحب گوشی‌های هوشمند شوند. لی جون همچنین به عنوان یکی از رهبران بزرگ صنعت تلفن‌های همراه هوشمند شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانیم: کارآفرین کیست و چگونه کارآفرین شویم؟

لی جون اکنون در شیائومی چه کار می‌کند؟

سمت حال حاضر موسس شیائومی

لی جون در مسیر استیو جابز؟

بنیانگذار شرکت شیائومی، اکنون به عنوان مدیر عامل و مدیر سئو این شرکت شناخته می‌شود. درست است که او زمانی گفته بود استیو جابز بت اوست، اما تاًکید دارد که نه از اپل و نه از هیچ کدام دیگر رقبایش تقلید نمی‌کند.

او همچنین عقیده دارد که لزومی ندارد اگر یک شرکتی امکاناتی که روی گوشی‌های خود می‌گذارد، او هم همان امکانات را اعمال کند.

به طور مثال در مورد ضدآب بودن گوشی‌ها باور دارد که این امکانی نه چندان ضروری است که باعث افزایش بیست تا سی درصدی قیمت تمام شده‌ی گوشی‌های هوشمند می‌شود. این افزایش قیمت برخلاف سیاست‌های شیائومی است. به ویژه که همیشه بازار هدف او قشر متوسط و تولید گوشی‌هایی با قیمت به صرفه و امکانات مناسب بوده تا مردم عادی به ویژه در کشورهای در حال توسعه توان خرید آن را داشته باشند.

آیا بنیانگذار شرکت شیائومی شارژر را از جعبه‌ی گوشی حذف می‌کند؟

موسس شرکت شیائومی در یک مصاحبه زنده اعلام کرد شیائومی از چند سال پیش در فکر حذف شارژر از جعبه‌ی گوشی‌ها بوده است. او ظاهراً از سال 2015 به این موضوع فکر می‌کرده و در سایت چینی Weibo نظر کاربران را در این مورد پرسیده بود.

لی جون دلیل خود را برای این کار این‌گونه اعلام کرد که پس از کوچ شرکت شیائومی به پکن پارک، ظاهراً چندین محموله از شارژهای این شرکت احتمالاً به دلیل فروش نرفتن دور انداخته شده‌اند. این اتفاق باعث شده شیائومی و مدیرعامل آن بیشتر به موضوع حذف شارژر و فروش مجزای آن فکر کنند.

اما شیائومی فقط در سال 2021 و در مدل Mi 11 و آن هم در برخی بسته‌ها اقدام به حذف شارژر کرد. نه تنها باقی مدل‌های همان سال، بلکه سری 12 گوشی‌های خود را که در سال 2022 عرضه شدند همراه با شارژر در جعبه عرض کرد. آن هم شارژرهای فست‌شارژ 67 واتی و حتی در برخی مدل‌ها 120 واتی!

به نظر می‌رسد که شیائومی به این مسأله به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به سامسونگ و اپل نگاه می‌کند.

لی جون با شیائومی رکورد می‌زند

رکوردهای گینس بنیانگذار شرکت شیائومی

موسس شرکت شیائومی در سال‌های فعالیتش 25 رکورد جهانی به نام شرکتش ثبت کرده است. در این قسمت به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • شیائومی برای اولین بار در سال 2021 از فناوری Mi Air charge رونمایی کرد. گویا این نوآوری در فناوری می‌تواند برقی حدود 5 وات را به چندین دستگاه در شعاع چند متری ارائه دهد. به عبارت ساده‌تر، می‌توانید در تمام خانه قدم بزنید و دستگاه شما به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. بدون هیچ کابلی و بدون هیچ درگاهی. یک شارژر بی‌سیم واقعی.
  • شیائومی اولین تولیدکننده‌ی انبوه تلویزیون‌های OLED  کاملاً شفاف است. شرکت شیائومی این محصول را برای اولین بار در آگوست 2020 در دهمین سالگرد تأسیس خودش عرضه کرد.
  • شیائومی در حال حاضر رکورد جهانی گینس را برای فروش 2.11 میلیون گوشی در یک روز در اختیار دارد. این رکورد در جشنواره Mi Fan 2015 به ثبت رسید.
  • رکورد جهانی گینس در جعبه‌گشایی (آنباکسینگ) هم‌زمان در اختیار شیائومی است. 703 نفر در مرکز تجارت جهانی نیویورک در این رویداد شرکت داشتند. آن‌ها بسته‌های خود را که حاوی محصولاتی به جز گوشی همراه، مثل موس، پاوربانک و… بود، به طور هم‌زمان باز کردند. نکته‌ی جالب این است که هیچ کدام از آن‌ها نمی‌دانستند چه چیزی در بسته‌هایشان وجود دارد.
  • شیائومی همچنین رکورد سریعترین شارژر بی‌سیم 120 واتی و سیمی 200 واتی را در اختیار دارد.

بنیانگذار شرکت شیائومی چگونه آینده‌ی شرکتش را رقم می‌زند؟

شیائومی در مسیر اپل

جاه‌طلبی بنیانگذار شرکت شیائومی

 سال 2021 در یک سخنرانی به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس شیائومی، لی جون، بنیانگذار شرکت شیائومی و میرعامل آن، هدف جدیدی را برای پیشبرد آینده‌ی این شرکت چینی تعیین کرد:

تبدیل شدن به شماره یک در عرصه جهانی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سه سال آینده.

این جاه‌طلبی به دنبال موفقیت شیائومی در رسیدن به جایگاه برند شماره 2 گوشی‌های هوشمند جهان در سه ماهه دوم سال 2021 رخ داد.

لی جون طی سخنرانی سالانه خود گفت:

وظیفه شیائومی در حال حاضر حفظ رتبه‌ی دوم خود است. شرکت‌های تحقیقاتی به من گفتند که این اولین بار است که یک شرکت چینی به چنین دستاوردی می‌رسد. برای اولین بار در تاریخ، محصول تلفن همراه یک شرکت چینی صاحب جایگاه اول در بازار توسعه یافته‌ای مانند اروپا می شود. همه‌ی ما از شنیدن این خبر بسیار خوشحال هستیم.

موسس شرکت شیائومی در ادامه گفت:

این خبر خوبی است و احساس می‌کنید که دستیابی به جایگاه شماره یک جهان در جایی به نزدیکی نوک انگشتان شما است.

آمار در مورد شیائومی چه می‌گوید؟

طبق آخرین تحقیقات Strategy Analytics ، شیائومی با 25 درصد سهم بازار اروپا در صدر همه فروشندگان گوشی‌های هوشمند در این قاره قرار گرفت و از این نظر در سه ماهه دوم سال 2021 از سامسونگ هم پیش افتاد. زیرا که فروش گوشی‌های هوشمند اروپایی این شرکت به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد.

قبل از آن در ماه ژوئیه 2021، Canalys  هم گزارشی منتشر کرده بود. این گزارش نشان می‌داد شیائومی در سه ماهه‌ی دوم آن سال در بازار جهانی از اپل پیشی گرفته است. شیائومی توانست برای اولین بار با کسب 17 درصد از سهم فروش بازار، رتبه‌ی دوم تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان را به خود اختصاص دهد.

با وجود اخبار مثبت اخیر، بنیانگذار شرکت شیائومی می‌گوید نباید رقابت با غول‌های کلاس جهانی را دست کم بگیریم. شیائومی هنوز یک شرکت بسیار جوان است، ما باید از فاصله خود با این شرکت‌ها آگاه باشیم و با سرعتی ثابت به ایجاد یک پایه مستحکم ادامه دهیم.

 برخی از ناظران صنعت، دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده‌ی شیائومی دارند. آن‌ها می‌گویند که رسیدن به این هدف ممکن است کمتر از سه سال طول بکشد. یک کارشناس ارشد صنعت تلفن همراه که خواست نامش فاش نشود، به گلوبال تایمز گفت:

بر اساس روندهای آماری منتشر شده توسط Counterpoint Research ، اگر شیائومی شتاب رشد فعلی خود را حفظ کند، به احتمال زیاد به قهرمان فروش این دسته از محصولات تبدیل خواهد شد و ممکن است هدف سه ساله‌ی لی جون زودتر از موعد مقرر محقق شود.

اگر تا اینجای مطلب آمده‌اید نشان می‌دهد به زندگی بنیانگذار شرکت شیائومی و سرنوشت شرکتش علاقه دارید. پس ما هم در پایان، این مستند ویدئویی کوتاه را در مورد زندگی لی جون به شما هدیه می‌دهیم.

مطالب مرتبط

اگر به کارآفرینان علاقه بیشتری دارید و دوست دارید از زندگی آن‌ها ایده بگیرید، لینک‌های زیر مال شماست.

اما تا حالا از خود پرسیده‌اید چه چیزی به انسان‌هایی مثل ما قدرت و جرأت کارآفرین شدن می‌دهد؟ چه چیزی آن‌ها را از ما متمایز می‌کند؟ پاسخ این پرسش را در لینک زیر پیدا می‌کنید:

از همه‌ی این‌ها گذشته ما در ایران زندگی می‌کنیم، با شرایط، محدودیت‌ها و شاید فرصت‌های خاص خودش. آیا کارآفرین شدن در ایران شدنی است؟ مطالب زیر حتماً به شما کمک می‌کنند.

به نظر شما آینده شرکت شیائومی چه می‌شود؟
آیا بنیانگذار شرکت شیائومی می‌تواند این شرکت را به بزرگترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل کند؟
آیا شیائومی هم شارژرها را از جعبه‌ی گوشی‌های خود حذف ‌می‌کند؟
ما خیلی دوست داریم نظر شما را بدانیم؛ لطفاً کامنت بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.