بهترین برنامه ریزی مالی چیست؟ به همراه ۱۰ گام تحقق آن

بهترین برنامه ریزی مالی - معرفی 10 گام از نحوه برنامه ریزی مالی
Rate this post

بهترین برنامه ریزی مالی یا بهتر است بگوییم سکوی پرتاب شما به سمت اهدافتان، در حقیقت یک راهنمای کامل و ایمن مدیریت امور مالی است. برنامه ریزی مالی برای زندگی از بخش‌های مختلفی همچون تعیین اهداف، محاسبه جریان نقدینگی و انتخاب بهترین نوع ‌پس‌انداز تشکیل شده که در نهایت مسیر پیشرفت را برای شما هموار می‌کند.

  • اگر از درجا زدن خسته شده‌اید،
  • اگر معتقدید که پاداش تلاش‌های خود را نمی‌بینید،
  • اگر انگیزه خود را از دست داده‌اید و ترس از آینده خواب و خوراک را از شما گرفته،
  • اگر بدهی‌هایتان تمامی ندارد و آماده و متعهد برای پیروی از یک برنامه کارآمد هستید، این مقاله را از دست ندهید.

ما در اینجا در مورد بهترین برنامه ریزی مالی و اهمیت و ویژگی‌های آن و ۱۰ گام از تکنیک‌ های برنامه ریزی مالی صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب این مقاله به شرح زیر است:

بهترین برنامه ریزی مالی چیست؟

بهترین برنامه ریزی مالی چیست

سندی که نشان‌دهنده‌ی شرایط مالی فعلی، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و راهبردهایی برای دستیابی به آن‌ها است، برنامه‌ریزی مالی نام دارد. بهترین برنامه ریزی مالی به شما در برطرف کردن نیازهای اساسی، مدیریت حوادث مثل خطرات مربوط به سلامتی یا ناتوانی، تخصیص بودجه و کنترل هزینه‌ها و بدهی کمک می‌کند. با روی کاغذ آوردن اهداف، شما برای پایبندی به تعهدات خود در آینده آماده می‌شوید و پیشرفت خود را به سمت رفاه مالی رصد می‌کنید.

بهترین برنامه ریزی مالی شامل یک ارزیابی جامع از وضعیت مالی فعلی (به‌طور کلی درآمد، بدهی و پس‌انداز) و همچنین انتظارات برای آینده است. به طور کلی، نوع نگرش شما نسبت به پول و نحوه خرج کردن آن در تدارک این برنامه‌ریزی بسیار تعیین‌کننده می‌باشد. هدف‌گذاری برای آینده عادتی است که همه ما روزانه آن را انجام می‌دهیم. از هدف‌های کوچک گرفته تا بزرگ. مثلاً تصمیم برای خرید لباس یا خرید ماشین و خانه. مشکل در مرحله بعدی ظاهر می‌شود که گاهی اوقات هر چه قدم‌های بلندتری به سمت این اهداف برمی‌داریم، مسیر طولانی‌تر می‌شود.

در اینجا مشکل نبودِ یک سیستم شخصی‌سازی‌شده است که ما را در مسیر درست رسیدن به آن هدف قرار بدهد. طراحی سیستم عادت مالی برای تبدیل آرزوها به داشته‌ها تنها یکی از سرفصل‌های دوره مدیریت مالی شخصی در کارنکن است. ما در اینجا هرآنچه را که شما برای کنترل مسائل مالی زندگی خود به آن نیاز دارید را آموزش می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر به صفحه دوره مراجعه کنید.

ویژگی بهترین برنامه ریزی مالی

داشتن برنامه مالی به تنهایی برای تضمین تحقق اهداف کافی نیست. برنامه‌ریزی‌های مالی باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند تا از آن‌ها به عنوان بهترین یاد شود. یک برنامه مالی عالی:

  • اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را مستند می‌کند و استراتژی‌های رسیدن به آن‌ها را رمزگشایی می‌کند.
  • جامع است.
  • اساس و پایه‌ محکمی دارد.
  • به صورت شخصی نوشته ‌شده.
  • در برابر شرایط و وضعیت‌های گوناگون منعطف است.
  • منعکس‌کننده نیازهای شخصی و خانوادگی است.
  • بخش بزرگی از آن شامل برنامه‌ریزی برای پس‌اندازهاست.
  • تحمل ریسک سرمایه‌گذاری را دارد.
  • یک راهنمای کم‌نقص برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف است.

اهمیت برنامه ریزی مالی برای زندگی

اهمیت روش های برنامه ریزی مالی

از مطالعه تکنیک های برنامه ریزی مالی، کاربردهای زیر در بهبود وضعیت مالی تداعی می‌شود. یک برنامه مالی مطلوب:

  • درک شما از شرایط مالی را بهبود می‌بخشد.
  • در تعیین اهداف واقع‌بینانه بلندمدت و کوتاه‌مدت کمک می‌کند.
  • مسیر رسیدن به اهداف را به روشنی ترسیم می‌کند.
  • اقدامات مالی مهم را براساس ضروریت درجه‌بندی می‌کند. مثلا بر حسب شرایط ممکن است تمرکز شما بر روی پرداخت بدهی یا پس‌انداز باشد.
  • یک تعریف شخصی برای موفقیت مالی درنظر می‌گیرد و حرکت به سمت آن را ممکن می‌کند.
  • نقاط عطف مالی به کمک آن تعیین می‌شوند.
  • به مرور انگیزه و تلاش شما را چند برابر می‌کند.
  • مشکلات مالی را دور نگه می‌دارد و استرس و نگرانی را تسکین می‌دهد.
  • وسیله‌ای برای نظارت بر پیشرفت است.

بهترین برنامه ریزی مالی یک راه‌حل هوشمندانه برای منظم نگه‌داشتن امورات مالی است. همه افراد صرف نظر از سن، درآمد و اهداف می‌توانند از این ابزار فوق‌العاده استفاده کنند.

چگونه برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

چگونه برنامه ریزی مالی داشته باشیم

بهترین برنامه ریزی مالی به شما کمک می‌کند تا به نحو احسن از پول خود استفاده کنید. بعد از یادگیری نحوه برنامه ریزی مالی، اهداف بلندمدت مثل خرید خانه، پس‌انداز شهریه دانشگاه فرزندان، به جا گذاشتن میراث و یک بازنشستگی راحت دیگر دست‌نیافتنی نخواهندبود. با جمع‌آوری اطلاعات از حساب‌های مالی خود و انجام محاسبات اولیه برنامه‌ریزی مالی آینده را شروع کنید.

در ادامه به بررسی کامل چگونگی برنامه ریزی مالی می‌پردازیم.

قدم اول: دارایی خالص خود را محاسبه کنید.

برای محاسبه دارایی خالص، کل بدهی‌ها را از کل دارایی‌ها کم کنید. با تهیه کردن یک فهرست کامل به صورت زیر، حساب دارایی‌های خود را بدست آورید.

  • دارایی‌ها: دارایی‌هایی که مالک آن‌ها هستید که می‌تواند شامل: خانه، ماشین، سپرده‌های سرمایه‌گذاری، حساب‌های بانکی و… باشد.
  • بدهی‌ها: تمام بدهی‌های خود را از صورتحساب‌های معوق، انواع وام‌ها و… روی کاغذ بیاورید.

همانطور که می‌دانید، انواع دارایی شامل دو دسته مشهود و نامشهود است. دارایی مشهود که خود به دو دسته استهلاک‌پذیر و استهلاک‌ناپذیر تقسیم می‌شود، در کنار نامشهود بنای تمام کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. در ادامه توجه شما را به مقاله‌ای که قبلاً در مورد این موضوع منتشر کرده‌ایم، جلب می‌کنیم.

قدم دوم: جریان نقدینگی را تعیین کنید.

تعیین جریان نقدینگی

جریان نقدینگی مسیرهای ورود و خروج پول نقد را بررسی می‌کند و یک گزارش کامل از انواع هزینه‌ها و مقاصد نهایی درآمد را در اختیار شما قرار می‌دهد. تهیه صورت جریان وجوه نقد، مشخص می‌کند که در هر ماه چقدر صرف مایحتاج زندگی می‌کنید، چقدر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارید و کجا می‌توانید هزینه‌ها را کم کنید.

برای محاسبه جریان نقدینگی، تمامی حساب‌ها و تراکنش‌های خود را بررسی می‌کنید و تمامی ریزهزینه‌ها را در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌دهید. هزینه‌های مختلف از اجاره خانه، قبوض آب و برق، غذا، پوشاک، حمل‌ونقل، انوع بیمه تا سرگرمی‌ها و مسافرت‌ها همه ثبت می‌شوند. ما پیش‌تر در مورد انواع دسته‌بندی‌های صورت جریان وجوه نقد و روش‌های محاسبه آن به طور کامل صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر حتما از طریق لینک زیر اقدام کنید.

قدم سوم: اهداف خود را تعیین کنید.

قدم سوم به برنامه ریزی مالی در راستای اهداف شما اختصاص دارد. بخش عمده یک برنامه‌ریزی موفق شامل شناسایی انواع هدف و دسته‌بندی براساس زمان رسیدن به آن‌ها است. از این‌رو اهداف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • اهداف کوتاه‌مدت: در یک بازه‌ی زمانی کوتاه از یک ماه تا یکسال امکان تحقق دارند. مثل خرید لوازم منزل یا تسویه کردن حساب‌ها.
  • اهداف میان‌مدت: میان اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت قرار می‌گیرند. اهدافی که به‌زودی به‌دست نمی‌آیند و به سال‌ها تلاش هم نیازی ندارند. مثل ازدواج و تشکیل خانواده یا ترفیع شغلی.
  • اهدف بلندمدت: اهدافی که سال‌ها باید برای تحقق آن‌ها تلاش کنید. بهترین برنامه ریزی مالی معمولاً بیشترین تمرکز را روی این دسته دارد. یادگیری یک زبان خارجی، راه‌اندازی کسب‌وکار یا کشف مسیر شغلی موردعلاقه از جمله مثال‌های مرتبط با این بخش هستند.

طراحی مسیر شغلی که متناسب با استعدادها و انگیزه‌های فردی باشد، یکی از بزرگترین دستاوردهایی است که هر فردی در زندگی خود می‌تواند آن را کسب کند. در هر مرحله‌ای از زندگی که هستید، بدانید احساس نارضایتی شغلی شما درمان دارد. ما در کارنکن مفتخریم دوره طراحی مسیر شغلی را به شما معرفی کنیم. در این دوره برای کشف استعدادها و علاقه‌های شما با هم تلاش می‌کنیم و رسالت شما در زندگی را منطبق با واقعیت‌های جامعه ترسیم می‌کنیم. برای اطلاعات تکمیلی بیشتر و مطالعه نظرات شرکت‌کنندگان قبلی، روی لینک زیر کلیک کنید.

قدم چهارم: صندوق نقدی اضطراری بسازید.

بعد از بررسی جریان نقدینگی، مقداری از درآمد خود را برای مواجهه با حوادث کنار بگذارید. چالش‌های مالی همواره در کمین همه ماست و باز کردن صندوق اضطراری یک راه مطمئن برای پیشگیری از بدهی بشمار می‌رود. در مورد فرمول محاسبه این نوع پس‌انداز و مکان‌های نگهداری اینجا کلیک کنید.

قدم پنجم: برای کاهش بدهی دست‌به‌کار شوید.

اگر بدهی دارید، برای رشد پس‌انداز خود و بالا بردن سطح استاندارد زندگی، هدف اول خود را تسویه بدهی تنظیم کنید. با ترفند کاهش هزینه‌های اضافی می‌توانید در مدت زمان کوتاه بدهی‌های خود را جبران کنید و تعهدات خود را به انجام برسانید.

قدم ششم: خطرات احتمالی را مدیریت کنید.

انواع برنامه ریزی مالی

در کنار افتتاح صندوق اضطراری، یک راه‌حل دیگر برای رفع مشکلات احتمالی استفاده از پوشش بیمه است. تصادفات، مشکلات سلامتی و مرگ اعضای خانواده می‌تواند تهدیدی برای رفاه مالی شما باشد. با بهره بردن از خدمات بیمه خانه، خودرو و سلامت خود را در برابر خطرات حفظ کنید.

قدم هفتم: همواره برای دوران بازنشستگی برنامه‌‎ریزی کنید.

پس‌انداز برای بعد از بازنشستگی یکی از مهم‌ترین انواع پس‌اندازهای ماهانه شما است. اگر بعد از بیست الی سی سال کار کردن انتظار یک زندگی خوب و راحت را دارید، نباید تنها به حقوق ناچیز بازنشستگی و مزایای بیمه‌ها بسنده کنید. از همین امروز دست‌به‌کار شوید و یک سپرده بلندمدت برای دوران از کارافتادگی خود افتتاح کنید. برای اطلاع از مراحل بعدی، اینجا کلیک کنید.

قدم هشتم: استراتژی مالیاتی خود را تغییر دهید.

با استفاده از راه‌حل‌های قانونی به دنبال کاهش مالیات وارده بر درآمد خود باشید.

قدم نهم: برای مالکیت دارایی‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

طریقه برنامه ریزی مالی

برنامه‌ریزی برای مدیریت دارایی‌ها شامل تعیین چگونگی حفظ، مدیریت و توزیع آن‌ها بعد از مرگ است. به این دسته از اموال که از متوفی باقی می‌ماند در کتب حقوقی، ماترک گفته‌می‌شود. ماترک از نظر لغوی به معنی «آنچه باقی مانده» ترجمه شده‌است.

در این مرحله باید در مورد نفع و حمایت از ورثه و شریک کردن دیگران در دارایی‌های خود تصمیم بگیرید. جزئیات این مرحله، به وضعیت تأهل و داشتن یا نداشتن فرزند بستگی دارد.

قدم آخر: برنامه مالی خود را به طور مداوم نظارت و تنظیم کنید.

حداقل به طور سالیانه و بعد از هر بار تغییر شرایط، روش های برنامه ریزی مالی خود را بررسی و برای بهبود کارایی و کارآمدی تغییر دهید.

چه زمانی برای برنامه‌ریزی مالی اقدام کنیم؟

چگونه برنامه ریزی مالی کنیم

استفاده از راهنمای برنامه ریزی مالی در همه زمان و شرایط به مدیریت بهتر امور مالی کمک می‌کند. چه سال‌ها مشغول به کار بوده‌باشید، چه تازه فعالیتی را آغاز کرده‌باشید، از همین امروز تهیه و تدوین یک برنامه جامع را شروع کنید.

در این میان، شرایطی وجود دارند که در صورت بروز، الزام استفاده از برنامه مالی را چند برابر می‌کنند. برخی از این موارد را که به عنوان سیگنال‌هایی برای تغییر برنامه موجود نیز به‌کار می‌بریم، در این قسمت لیست کرده‌ایم.

  • شغل جدیدی که درآمد اضافه، هزینه و فرصت‌های جدید در پی دارد.
  • هر گونه تغییر در درآمد که بر توانایی شما در پرداخت هزینه، پس‌انداز و بدهی تأثیر می‌گذارد.
  • رویدادهای مهم زندگی مثل ازدواج و طلاق که اهداف بلندمدت را تغییر می‌دهند و به خرج و مخارج می‌افزایند.
  • مشکلات سلامتی که تعادلات مالی را بهم می‌زنند و اهداف بلندمدت یا کوتاه‌مدت جدید خلق می‌کنند.
  • پول‌های بادآورده مثل ارث و بیمه که بر تلاش‌های شما در رسیدن به اهداف مالی تأثیر می‌گذارند. 

سخن پایانی

در این مقاله به تعریف بهترین برنامه ریزی مالی پرداختیم، به این سوال که چطور برنامه ریزی مالی کنیم به تفضیل پاسخ دادیم و در نهایت در مورد اهمیت شروع برنامه‌ریزی در هر زمانی صحبت کردیم.

در انتها این نکته را یادآور می‌شویم که برنامه‌ریزی مالی یک ابزار ضروری برای برقراری رفاه در حال و آینده زندگی شماست. هیچ زمان برای شروع محاسبات دیر یا زود نیست. با صرف نظر از میزان درآمد، یک برنامه مالی درست می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و بیشترین استفاده را از پول خود داشته‌باشید.

مطالب مرتبط

تدوین یک برنامه کامل برای امور مالی زمانی که زندگی خود را با کسی شریک ‌باشید، قدری متفاوت می‌شود. ‌اگر اصول مدیریت مالی در زندگی مشترک به درستی رعایت نشوند، می‌توانند به بروز مشکلاتی دامن بزنند که گاهاً ادامه زندگی را غیرممکن می‌کنند. در مقاله زیر در مورد ۸ راهکار پیشگیری بخوانید.

شاید برایتان جالب باشد که در بازارهای مالی، ۵ نوع ریسک برای سرمایه تعریف می‌شود. ما در مقاله زیر، آن‌ها را تعریف کرده‌ایم و ۷ راهکار برای دور زدن آن را معرفی کرده‌ایم.

یکی از کارهایی که برنامه‌ مالی مسئولیت مدیریت آن را بر عهده دارد، سرمایه‌گذاری است. در مقالات زیر هر آنچه را که برای تصمیم‌گیری نیاز دارید، پیدا می‌کنید.

آیا سرمایه‌گذاری با پول کم هم امکان‌پذیر است؟ پاسخ مثبت است.

بهترین برنامه ریزی مالی تنها با تلاش و تعهد فردی، حرکت به سمت اهداف را امکان‌پذیر می‌کند. حال به نظر شما سهم بهره‌گیری از یک آموزش کامل در این فرمول چقدر است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.