دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی کدام است؟

تحصیل در رشته عکاسی
4.7/5 - (3 امتیاز)

من در این مقاله قصد دارم به بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی بپردازم.

هنر عکاسی یک هنر دیجیتال است و به عنوان یکی از رشته های پر درآمد هنری به حساب می‌آید. هدف از این مقاله ارائه کامل و به دور از پر گویی همۀ اطلاعاتی است که برای تصمیم‌گیری جهت ادامه تحصیل در رشته عکاسی به آن نیاز دارید.

ابتدا مؤسسات معتبر برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی در 5 کشور را معرفی می‌کنیم. آن‌ها کشورهای مناسب مهاجرت در رشته عکاسی هستند. برای هر کدام از این کشورها مزایا و معایب مهاجرت به آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. سپس برای اینکه هیچ یک از مؤسسات معتبر برای مهاجرت در رشته عکاسی را از دست نداده باشیم به اطلاعات سایر کشورها نیز می‌پردازیم.

فهرست مطالب

انگلستانهلند
آمریکااسترالیا
ایتالیا
  • سایر کشورهایی که برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی مناسب هستند
فرانسههندکاناداآفریقای جنوبیایران
آلمانژاپن
سوییس
لهستان
روسیه

تصمیم گیری برای مهاجرت تحصیلی براساس بهترین دانشگاه‌ها در زمینه هنر

این روزها رشته عکاسی یکی از پر‌طرفدارترین رشته‌های هنر به حساب می‌آید و افراد خلاق بسیاری با در دست داشتن یک دوربین عکاسی و یا حتی یک گوشی موبایل تلاش می‌کنند عکاسی را به عنوان شغل آیندۀ خود درنظر بگیرند. باید بدانیم که رشته عکاسی هم مانند همۀ مهارت‌های دیگر، نیاز به تلاش و صرف وقت برای تبدیل‌شدن به یک فرد حرفه‌ای را دارد.

عکاسی یکی از رشته‌های هنر است. این حرفه در شروع به عنوان یک علم شناخته شد و با گسترش آن، امروزه به عنوان یک هنر مورد توجه است. افراد بسیاری مایل هستند این هنر را به صورت جدی در بهترین دانشگاه‌ها و مدارس دنبال کنند.

این رشته نوظهور را می‌شود بدون تحصیلات آکادمی هم دنبال کرد ولی قطعاً تحصیلات دانشگاهی می‌تواند باعث افزایش سطح دانش تئوری‌مان شود و از آن مهم‌تر، شبکه ارتباطی‌ما را گسترش می‌دهد.

  رفتن به دانشگاه یا ادامه تحصیل در مؤسسات معتبر به ما کمک می‌کند که مسیر حرفه‌ای شدن را روشن‌تر طی‌کنیم و شاید با اعتمادبه‌نفس بیشتر وارد بازار کار شویم.

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مهاجرت هنری

آموزشگاه‌های عکاسی یکی از مشهورترین مؤسسات در سراسر جهان هستند. برخی از آن‌ها مؤسساتی هستند که چیزی جر عکاسی در آن‌ها درس داده نمی‌شود. برخی دیگر طیف وسیعی از شاخه‌های رشته هنر که شامل هنرهای تجسمی و به طبع عکاسی می‌شوند را نیز پوشش می‌دهند و در نهایت دانشگاه‌های بزرگی هستند که همۀ رشته‌ها را تدریس می‌کنند و عکاسی جز کوچکی از آن به شمار می‌آید.

در این مقاله می‌خواهم به بهترین کشور برای مهاجرت در رشته عکاسی بپردازم، ولی واقعیت این است که اولین نکته مهم برای ادامه تحصیل، خود دانشگاه یا مرکز آموزشی است.

در ادامه به معرفی 35 دانشگاه برای مهاجرت عکاس‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه‌ها بر چه اساس طبقه‌بندی می‌شوند؟

معیا‌رهای متفاوتی برای امتیازبندی دانشگاه‌ها به ترتیب بهترین دانشگاه وجود دارد. یکی از معروف‌ترین این دسته‌بندی‌ها، دسته‌بندی مؤسسه کاکارلی سیموندز است که هر ساله منتشر می‌شود.

در این طبقه‌بندی دانشگاه‌ها از نظر میزان تحقیق و پژوهش، نحوه تدریس، میزان اشتغال‌پذیری، امکانات نوآوری و چند پارامتر مهم دیگه بررسی می‌شوند. نتیجه این طبقه‌بندی را می‌توانید سایت بهترین دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی QS مشاهده کنید.

بر همین اساس در پایین لیست 20 دانشگاه برتر در رشته هنر در سال 2020 آورده شده‌است. البته در مقاله‌ای دیگر بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیل هنر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 20 دانشگاه برتر در رشته هنر

رتبه بندی QSنام دانشگاهمکان اصلی دانشگاه
1کالج سلطنتی هنرلندن، انگلستان
2دانشگاه هنر لندنلندن، انگلستان
3مدرسه جدیدنیویورک، ایالات متحده آمریکا
4مدرسه طراحی رود آیلند (RISD)پراویدنس، ایالات متحده
5Politecnico di Milanoمیلان ایتالیا
6دانشگاه آلتواسپو، فنلاند
7موسسه پراتشهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا
8میلان ایتالیاکمبریج، ایالات متحده آمریکا
9آکادمی طراحی آیندهوونآیندهوون، هلند
10مدرسه موسسه هنر شیکاگوشیکاگو، ایالات متحده آمریکا
11مدرسه هنر گلاسکوگلاسکو، بریتانیا
12دانشگاه تونگجیشانگهای، چین (سرزمین اصلی)
13دانشگاه صنعتی دلفتدلفت، هلند
14دانشکده طراحی مرکز هنرپاسادنا، ایالات متحده آمریکا
15دانشگاه RMIT بوندورا، استرالیا
16دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگSAR هنگ کنگ، SAR هنگ کنگ
17دانشگاه کارنگی ملونپیتسبورگ، ایالات متحده آمریکا
18گلداسمیتز، دانشگاه لندنلندن، انگلستان
19آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارککپنهاگ، دانمارک
20دانشگاه هنر، صنایع دستی و طراحی Konstfackاستکهلم سوئد

در ادامه مقاله به جزییات بیشتر در مورد مؤسساتی که می‌توانید در آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته عکاسی فکر کنید می‌پردازم.

دانشگاه‌های بالا بهترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در سال 2022 می‌باشند. همه این دانشگاه‌ها رشته عکاسی ندارند. بنابراین تعجبی ندارد که از یک سری از دانشگاه‌های هنر در این مقاله اصلاً نام برده نمی‌شود.

یادتان باشد در اینجا قصد دارم بهترین مؤسسات عکاسی دنیا را معرفی کنم و ممکن است این مؤسسات اصلا جز این 20 تا دانشگاه برتر نباشند. پس مقاله خیلی دقیق‌تر و جامع‌تر، به بیشتر مؤسسات برتر در رشته عکاسی می‌پردازد.

5 کشور از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته عکاسی

انگلستان؛ بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی

تحصیل در رشته عکاسی در انگلستان

دانشگاه‌های برتر هنر در کشور انگلستان

  • کالج سلطنتی هنر
    این مؤسسه اولین رتبه را در بین دانشگاه‌های هنر جهان به دست‌آورده‌است و در رشته عکاسی، مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.  دانشجویان عکاسی در این دانشگاه قادر هستند در یک محیط انتقادی و آموزشی ایده‌های خود را بیان کنند. در این مؤسسه فضاهای مجهز شده در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد.

  • دانشگاه هنر لندن
    متقاضیان تحصیل در انگلستان و رشته عکاسی می‌توانند در لندن و در بهترین دانشگاه هنر و طراحی آن ادامه تحصیل دهند.
    در این دانشگاه تاکنون مقطع کارشناسی در رشته‌های عکاسی، عکاسی خبری و عکاسی مستند و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های عکاسی معاصر، شیوه‌ها و فلسفه، عکاسی مد، عکاسی، عکاسی خبری و عکاسی مستند ارائه شده است.
    این مرکز با برگزاری جشنواره‌های بی نظیر، دانشجویان را با متخصصین صنعتی در ارتباط قرار می‌دهد که این خود بزرگترین کمک برای ایجاد شبکه اجتماعی جهت پیشرفت در حوزه کاری‌شان می‌باشد.

  • مدرسه هنر گلاسکو
    این مؤسسه در شهر گلاسکو انگلستان در سال 1845 تاسیس شد.
    در این مؤسسه افراد برجسته هنری بسیاری تربیت شده‌اند و بسیاری از هنرمندان مقصد اصلی خود را شهر گلاسکو قرار می‌دهند. به طوری که این شهر پر شده است از افرار خلاق و هنری.

  • گلداسمیتز دانشگاه لندن Goldsmiths
    این دانشگاه در سال 1904 در زمینه هنرهای خلاق دارای شهرت جهانی شد.
    در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد عکاسی برنامه‌هایی دارد. البته می‌توانید کارشناسی‌ارشد خود را به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در این مؤسسه بگذرانید.
    در این مؤسسه مقطع کارشناسی رشته عکاسی هنرهای زیبا ارائه می شود.

  • دانشگاه وست مینستر
    این دانشکاه اولین پلی تکنیک در لندن است که در سال 1838 تاسیس شده‌است. این مدرسه، مدرسه کوچکی نیست و هر سال تعداد زیادی دانشجو در آن فارغ التحصیل می‌شوند.
    این مؤسسه یکی از بهترین‌ها در لندن و البته در رشته عکاسی می‌باشد.

معایب و مزایای انگلستان برای تحصیل در رشته هنر

دانشگاه‌های انگلستان که بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی است، در رتبه‌های برتر بعد از آمریکا قرار دارند. بنابراین، آن‌ها از مقاصد اصلی دانشجویان برای ادامه تحصیل به حساب می‌آیند.

سیستم آموزشی موفق و حساب‌شده این کشور باعث شده‌است تا دانشجویان با خیال راحت دانشگاه‌های آن را هدف مهاجرت خود قرار دهند. البته یکی از مزایای جدی دانشگاه‌های انگلستان کوتاه بودن دوره تحصیل آن نسبت به سایر دانشگاه‌های سراسر دنیاست.

  • کیفیت آموزش
    انگلستان دارای بالاترین سطح آموزشی و دانشگاه‌های برتر جهان است.
    این کشور استاندارهای سخت‌گیرانه‌ای در بحث آموزش دارد که می‌توان با اطمینان یکی از دانشگاه‌های آن را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

  • نرخ اشتغال فارغ التحصیلان
    به خاطر سطح بالای آموزش در این کشور اکثر فارغ التحصیلان آن در نهایت نقش‌های کلیدی را در محیط کار خود بعهده می‌گیرند و به متخصصان برجسته‌ای تبدیل خواهند شد.

  • طول مدت دوره
    طول مدت دوره‌ها در انگلستان نسبت به سایر کشو‌ها معمولا کمتر است.

  • مسافت جغرافیایی
    مسافت جغرافیایی انگلستان به ایران کوتاه است و این خود در هزینه رفت‌و‌آمد تاثیر به سزایی دارد.

  • هزینه‌های تحصیل در انگلستان
    انگلستان؛ بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی، کشور گران قیمتی است و هزینه تحصیل در آن کمی بالاست. ولی با کمی دقت متوجه می‌شوید که به خاطر کوتاه بودن طول دوره تحصیل و تحصیل با کیفیت که در نهایت منجر به اشتغال مناسب می‌شود بیشتر این هزینه‌ها قابل جبران است.

  • گرفتن ویزا
    انگلستان برای تحصیل ویزاهای متعددی دارد که هر کدام مدارک خاص خود را لازم دارند. اشتراک اکثر آن‌ها، داشتن نمره زبان مناسب و تمکن مالی است.

  • اجازه اشتغال در زمان تحصیل
    از آن‌جایی که از نظر دانشگاه تحصیل برای یک دانشجو بسیار مهم‌تر از اشتغال است، اجازه کار در ضمن تحصیل تابع محدودیت‌هایی می‌باشد. این زمان شامل حدود 10 ساعت در دوره کارشناسی 20 ساعت کارشناسی‌ارشد و 30 ساعت دکتری است.

  • ویزای کار پس از تحصیل
    در نهایت اگر خوب درس خوانده باشید و به یک فرد لایق تبدیل شده‌باشید قادرید با شرایط ویژه ویزای خود را به اقامت دائم تبدیل کنید.

بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی ؛ آمریکا

رشته عکاسی در آمریکا

دانشگاه‌های برتر هنر در کشور آمریکا

  • مدرسه جدید
    مدرسه جدید در سال 1919 توسط گروهی روشنفکر با ایده شیوه آموزشی جدید ایجاد شد. در حال حاضر در رشته عکاسی مدرک کارشناسی هنرهای زیبا را ارائه می‌د‌هد. کلاس‌های زیادی را به صورت آنلاین و حتی در شب برگزار می‌کند.

  • مدرسه طراحی رودآیلند
    این دانشگاه خصوصی، اولین دانشگاه هنر و طراحی در شمال آمریکاست که در سال 1877 تاسیس شده‌است.تا کنون حدود 2500 دانشجو در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.
    برنامه‌های آموزشی این مرکز شامل دوره 4 ساله کارشناسی و 2 ساله کارشناسی‌ارشد می‌باشد.

  • مدرسه هنر شیکاگو
    مؤسسۀ هنری شیکاگو برای بیش از 150 سال در آموزش موثرترین طراحان و دانشمندان جهان پیشرو بوده‌است. در سال 1379 موزه‌ای هنری به همین اسم به عنوان زیرمجموعۀ این دانشگاه خصوصی تاسیس شد.
    این موزه، هم اکنون جزء بهترین موزه‌های هنر آمریکا به شمار می‌رود.
    این مؤسسه در رشته عکاسی برنامه‌هایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ارائه می‌دهد.

  • مؤسسه عکاسی نیویورک
    به مؤسسه عکاسی نیویورک به اختصار NYIP گفته می‌شد. نکته قابل توجه این مؤسسه دوره‌های آنلاین آن است. که از همۀ افراد، چه علاقه‌مندان مبتدی به عکاسی و چه کسانی که می‌خواهند در این رشته حرفه‌ای شوند، می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.
    دوره عکاسی عروسی آن، نیز جز دوره‌های خوب برای بازار کار به حساب می‌آید. این مؤسسه دوره جامع عکاسی را نیز ارائه می‌دهد، که همۀ طیف‌های عکاسی و همه نکات برای حرفه‌ای شدن را در بردارد.

  • کالج کلمبیا شیکاگو
    مؤسسه کلمبیا در 1890 تاسیس شده‌است و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته عکاسی دوره ارائه می‌دهد.

  • مدرسه عکاسی کوه راکی
    مدرسه عکاسی کوه راکی در مونتانای آمریکا قرار دارد. این مدرسه حدود 30 سال تجربه کار دارد و در زمینه عکاسی، دوره‌های کوتاه مدت 6 هفته‌ای و حدود 8 ماهه تا 1 ساله برگزار می‌کند. در حقیقت این مدرسه افراد را برای محیط کار آماده می‌کند.

  • دانشگاه ایالتی کنت
    دانشگاه ایالتی کنت یکی از دانشگاه‌های دولتی بزرگ آمریکاست که در سال 1910 تاسیس شده‌است. در حال حاضر توسط بنیاد کارنگی در بین 77 دانشگاه تحقیقاتی دولتی برتر کشور قرار دارد. این دانشگاه توسط آموزش عالی تایمز به عنوان یکی از 200 دانشگاه برتر جهان شناخته شده‌است.
    لیسانس هنر‌های زیبای کنت در عکاسی یک مدرک جامع است که به طور موثر هنرهای لیبرال را با تجربه استودیویی در رسانه‌های دیجیتال ترکیب می کند. این رشته بر توسعه عکاسان حرفه‌ای از طریق فرصت‌های تجربی در عکاسی، طراحی گرافیک و چند رسانه‌ای تمرکز دارد.

مزایا و معایب آمریکا برای تحصیل در رشته هنر

روشن است که آمریکا بهترین دانشگاه‌های جهان را دارد و می‌تواند بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی نیز باشد. سطح علمی بالای این دانشگاه‌ها هر ساله تعداد بسیاری دانشجو را از سراسر جهان راهی این کشور می‌کند.

نمی‌خواهم در مورد مزایای تحصیل در این کشور زیاده‌گویی کنم. چون به نظر واضح می‌رسد که وقتی سطح علمی دانشگاهی بالا باشد، در نهایت یک فارغ‌التحصیل قابل قبول از کار در می‌آیید و می‌توانید آینده شغلی عالی داشته باشید. اینجا بیشتر قصد دارم راجع به چالش‌های رفتن به آمریکا صحبت کنم.

  • مسافت جغرافیایی
    دوری این مسافت واقعا چشم گیر است و باعث می‌شود خیلی دیر‌به‌دیر و با هزینه بالایی بتوانید سفر کنید. خب، پس صابون تنهایی، تنهایی، غربت و دوری از خانواده را به تنتان بزنید.

  • گرفتن ویزا
    به خاطر روابط نه چندان دوستانه بین ما و آمریکا روند گرفتن ویزا طولانی، سخت و بعضا” غیرقابل پیش‌بینی است. باید برای رسیدن به آرزوهاتان در این راه به شدت آدم صبوری باشید.

  • هزینه‌های تحصیل در آمریکا
    به علت هزینۀ بالای دلار و اختلاف آن با واحد پول ما، هزینه‌های تحصیل در آمریکا در شروع بسیار بالاست و هر خانواده‌ای از عهده آن بر نمی‌آید. البته که در نهایت شما می‌توانید از کمک هزینه‌های متنوع تحصیلی استفاده کنید و آخرش یه آدم حسابی شوید که کلی حقوق بگیرید و همه این هزینه‌ها را جبران کنید.

  • تنوع رشتهها، گرایش‌ها و استانداردهای آموزشی
    دانشگاه‌های آمریکا طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را پوشش می‌دهد. بنابراین باید شناخت خوبی از خودتان داشته باشید، که بتوانید بهترین مسیر تحصیلی را برای خودتان پیدا کنید. البته که ایالت‌های آمریکا هم هر کدام استانداردهای خودشان را دارند و این هم می‌تواند یک جورهایی باعث سردرگمی شود. پس لطفا حسابی تحقیق کنید.

ایتالیا و سوژه‌های ناب برای عکاسان

تحصیل در رشته عکاسی در ایتالیا

دانشگاه‌ برتر هنر در کشور ایتالیا

  • آکادمی ایتالیا
    آکادمی هنر ایتالیا در سال 1984 تاسیس و در فلورانس و رم واقع شده‌است.
    این مدرسه در درجه اول بر روی مد، طراحی و عکاسی تمرکز دارد و دوره تخصصی جامعی در زمینه عکاسی مد دارد.

مزایا و معایب ایتالیا برای تحصیل در رشته هنر

ایتالیا از آن دسته کشورهایی است که تا اسمش می‌آید فکر می‌کنیم قرار است یک جایی بریم مثل خانۀ خودمان، همین قدر خودمانی و گرم. البته که تقریباً همین طور است. مردمان ایتالیا فرهنگشان تا حد زیادی به خودمان شباهت دارد ولی در اینجا قصد دارم یه سری واقعیت‌ها را درباره مهاجرت به ایتالیا بگویم که با فکر بیشتر برای مهاجرت انتخابش کنید.

  • سطح کیفیت آموزشی
    ایتالیا دانشگاه‌های زیادی با استاندارد آموزشی بالا دارد که مدرک آن‌ها کاملا معتبر است.

  • مسافت جغرافیایی
    خب ایتالیا هم در قاره اروپاست پس برای رفت‌وآمد نسبتاً راه طولانی نباید برویم و رفت‌و‌آمد کم هزینه‌تری داریم.

  • زبان ایتالیایی
    بله از زبان ایتالیایی نمی‌توانید قسر در بروید. بالاخره باید یادش بگیرید چون مردم ایتالیا زیاد انگلیسی نمی دانند و ممکن است خیلی جاها به مشکل بربخورید. راجع به دانشگاه‌ها، دانشگاه‌هایی با شیوه آموزش به زبان انگلیسی هم پیدا می‌کنید که اکثرا برای پذیرش هم مدرک زبان نمی‌خواهند. می‌توانید تا مرحله ثبت نام روی مهارت‌های زبان خودتان کار کنید.

  • گرفتن ویزا
    خوشبختانه امکان گرفتن ویزا از طریق سفارت خود ایران وجود دارد و نیاز نیست بابت آن به کشور دیگری بروید.

  • هزینه زندگی
    هزینه‌های زندگی در ایتالیا نسبتا پایین‌تر از کشورهای اروپایی اطرافش است. شما حتی می توانید به صورت رایگان و بدون داشتن مدرک زبان هم برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنید.

    1. اجاره خانه
      نکته قابل توجه در ایتالیا هزینه اجاره خانه است. در ایتالیا اجاره‌نامه در کوتاه مدت 18 ماه و بلند مدت 2 تا 4 ساله می باشد. پس موقع اجاره خانه باید خیلی دقت کنید تا پولتان را از دست ندهید. مطلب مهم دیگر این‌ است که در ایتالیا قوانین خاصی برای اجاره یک اتاق در یک آپارتمان وجود ندارد و این مهم ممکن است باعث گرفتاری دانشجوها شود.

    2. بیمه درمان
      به محض گرفتن ویزای تحصیلی در این کشور بیمه درمان نیز خواهید داشت که تقریبا همه هزینه‌های درمان را شامل می‌شود.

    3. کمک هزینه های تحصیلی
      بورسیه‌های قابل ملاحظه‌ای در ایتالیا به دانشجویان داده‌می‌شود که می‌تواند هزینه تحصیل را حتی به صفر برساند. بورسیه استانی ایتالیا از آن جمله می‌باشد.

    4. غذا و خورد و خوراک
      نکته مثبت ایتالیا این‌ است که غذاهایش به ذائقه ما ایرانی‌ها می‌خوره و احتمالا برای پیدا کردن غذای خوب زیاد به دردسر نمی‌افتید.

  • اجازه کار
    برای هر مقطع ساعات محدودی اجازه کار داده می‌شود.

  • پیدا کردن شغل
    متاسفانه ایتالیا نرخ بیکاری نسبتا بالایی دارد. کار پیدا می‌شود ولی نه به راحتی. نکته مهم این‌ است که شما با مدرک معتبر تحصیلی ایتالیا می‌توانید برای جاب آفر سایر کشور‌ها نیز مانند کانادا اقدام کنید.

  • آب و هوا 
    آب‌وهوای این کشور مانند سایر کشورهای اروپایی سرد نیست. ولی گاهی ممکن است خشکی یا گرمای هوا باعث اذیت افراد شود.
    آلودگی هوا هم در اکثر شهرهای پر جمعیت این کشور قابل توجه است.

  • شرط سن
    دانشگاه‌های این کشور برای هر یک از مقاطع تحصیلی شرط سن دارد. ایتالیا و شرط سنی عنوان مقاله‌ای است که در این رابطه توضیحات کاملی دارد.
بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا
                    مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا

هلند

تحصیل در رشته عکاسی در هلند

هلند هم با طبیعت زیبایش، در فهرست بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی قرار می‌گیرد.

دانشگاه برتر هنر در کشور هلند

  • آکادمی گریت ریتولد
    این مدرسه در آمستردام قرار دارد. در دوره 4 ساله لیسانس به همۀ طیف‌های عکاسی پرداخته می‌شود . سپس می‌توانید به صورت تخصصی‌تر در سه سال تحصیلی، عکاسی را دنبال کنید.

مزایا و معایب هلند برای تحصیل در رشته هنر

هلند کشوری است با آب و هوای معتدل، کیفیت زندگی بالا و دانشگاه‌های معتبر، که البته درس خواندن در این کشور خیلی کار ساده‌ای نیست می پرسید چرا؟ خب ساده‌ترین دلیل آن گران بودن این کشور برای ماست. البته که اگر آنجا کار پیدا کنید هزینه‌های هر فرد با حقوقش برابری می‌کنه. ولی تا آن موقع هزینۀ تحصیل در هلند بالاست.

به مشکل گرانی، یادگیری زبان هلندی را نیز اضافه کنید. در هلند خیلی از افراد را می‌توانید پیدا کنید که زبان انگلیسی را به خوبی حرف می‌زنند و برای تحصیل هم دانشگاه‌های خوبی به زبان انگلیسی پیدا می‌کنید. ولی در نهایت برای کار باید هلندی بدانید.

از نکات دیگری که بهتر است راجع به کشور هلند بدانید نرخ پایین بیکاری، بالا بودن هزینه مالیات‌ها، هزینه بالای اجاره مسکن، عدم اجازه کار حین تحصیل است.

استرالیا

تحصیل در رشته عکاسی در استرالیا

دانشگاه‌های برتر هنر در کشور استرالیا

  • مؤسسه فناوری سلطنتی ملبورن
    این دانشگاه سلطنتی یا به اختصار RMIT یک دانشگاه عموی در استرالیا است که در سال 1387 تاسیس شده‌است. در دانشگاه ملبورن رشته عکاسی در مقطع ارشد ارائه می‌شود.

  • دانشکده مطالعات عکاسی
    دانشکده مطالعات عکاسی، یکی از با کیفیت‌ترین و جامع‌ترین مدرسه‌های عکاسی در دنیا است. این مدرسه شامل دوره‌های کوتا‌ه‌مدت، پاره‌وقت، تما‌م‌وقت، آنلاین و سمینارها، کارگاه‌های متعدد و خلاصه هر آن‌چه برای حرفه‌ای‌شدن در رشته عکاسی نیاز دارید، می‌باشد.
    در این مدرسه دوره 18 ماهه‌ای برای آمادگی ورود به بازار کار نیز ارائه می‌شود.

مزایا و معایب استرالیا برای تحصیل در رشته هنر

استرالیا یک کشور مهاجرپذیر است که به نظرم نیازی نیست از این حیث زیاد به مزایای آن بپردازیم. گذرا مزایا را نام می‌برم. در این کشور زبان رسمی انگلیسی است. پس نیاز به یادگیری زبان دیگری ندارید. کیفیت زندگی و کیفیت آموزشی بالایی دارد. کیفیت درمان در آن بالاست. و اما معایب: 

  • مسافت جغرافیایی
    این کشور فاصله دریایی بسیاری با ایران دارد که خود یکی از مشکلات اساسی برای مهاجرت می‌باشد.

  • آب و هوا
    آب‌و‌هوای آفتابی و داغ آن گاهی بسیار آزاردهنده می‌شود.

  • هزینه‌های زندگی
    هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار بالاست. در انتخاب این کشور برای مهاجرت باید تامل کنید. البته دستمزدهای این کشور نیز زیاد است. اگر در نهایت در استرالیا شاغل شوید قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود خواهید بود.

  • جانوران خطرناک
    برای کسانی که فوبیای جانوران را دارند، به نظرم این کشور اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود. چون قطعاً برای یک گردش کوچیک در طبیعت با انواع جانوران خطرناک روبه‌رو خواهید شد.

سایر کشورهایی که برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی مناسب هستند

تا اینجا به 5 تا از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته عکاسی پرداختیم. در ادامه به چند کشور دیگه هم که مؤسسات خوبی در رشته عکاسی دارند اشاره می‌کنم:

فرانسه

  • کالج هنر پاریس
    این مؤسسه در 1970 تاسیس شده است و هدف آن تبدیل دانشجویان به هنرمندان برجسته بوده‌است. این مؤسسه در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فعالیت دارد. در ضمن دوره‌های کوتاه‌مدت مرتبط را نیز برگزار می‌کند.

  • Spéos
    این مؤسسه حدود 35 سال است که در زمینه عکاسی در پاریس فعالیت دارد. البته پردیسی هم در لندن دارد. مدارک مربوط به این مؤسسه کاملا مختص به خود آن است. کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های کوتاه مدت 6 ماهه، 1 ساله و 2 ساله و حتی دوره‌های آنلاین بخشی از استانداردهای آموزشی این مؤسسه می‌باشند.

آلمان

  • دانشکده طراحی بین المللی کلن
    مؤسسۀ بین المللی کلن در سال 1971 در کلن آلمان تاسیس شده است و در دوازده شاخه عکاسی فعالیت می‌کند. این مؤسسه شامل استودیو کامل عکاسی دیجیتال و آنالوگ می‌باشد.

سوییس

  • مرکز آموزش حرفه ای Vevey
    این مؤسسه نیز شامل دو دوره 2 ساله و 4 ساله عکاسی و در نهایت 6 ماه کارآموزی می‌باشد. 

لهستان

  • Krakowskie Szkoły Artystyczne – مدرسه عکاسی خلاق
    این مؤسسه دوره 2 ساله دیپلم را برگزار می‌کند و نکته قابل توجه آن این است که این دوره به زبان انگلیسی می‌باشد. از طرفی برای کسانی که قادر به سفر نمی‌باشند می‌توانند دوره را به صورت آنلاین بگذرانند.
    دیپلم عکاسی این مؤسسه شامل طیف وسیعی از ژانرها است.

روسیه

  • دانشکده عکاسی و چند رسانه ای رودچنکو
    مدرسۀ رودچنگو در سال 2006 تاسیس شده‌است. این مدرسه خانه هنر مسکو و همچنین موزه هنر چند رسانه‌ای مسکو را نیز در خود جای داده است. تمرکز مدرسه بر ایجاد دانش و تجربه در عکاسی دیجیتال و آنالوگ است.

    نکته قابل توجه این مدرسه شهریه رایگان آن است. در این مدرسه علاوه بر دوره آموزش سه ساله، دوره‌های کوتاه مدت عکاسی نیز برای افراد در هر سنی برگزار می‌شود.

هند

  • مؤسسه ملی طراحی
    مؤسسه ملی طراحی در سال 1961 در بهترین شرایط فرهنگی و آموزشی هند تاسیس شده‌است. مؤسسه ملی طراحی مانند اکثر دانشکده‌های عکاسی، قبل از انتخاب رشته، یک دوره پایه عکاسی را ارائه می‌دهد. برنامه دیپلم در این مؤسسه یک برنامه جامع از همه اصول کلیدی می‌باشد و دوره 2 سال و نیم کارشناسی‌ارشد آن طیف وسیعی از سبک‌ها را شامل می‌شود.
    برنامه عکاسی در این مؤسسه فرصت رقابت دانش‌آموزان را در سطح بین المللی فراهم می‌کند.

  • مؤسسه هنرهای کاربردی سر جی جی
    این مؤسسه در سال 1935 شروع به کار کرد و دو دوره اصلی لیسانس و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.
    این مؤسسه دوره آموزشی یک ساله پاره‌وقت عکاسی نیز دارد.

ژاپن

  • دانشگاه زوکی توکیو
    این مدرسه در سال 1954 در توکیو تاسیس شد.
    این مدرسه دو قسمت اصلی دارد. قسمت طراحی که شامل رشته عکاسی می‌شود و قسمت هنرهای زیبا.
    مدرسه زوکی، عکاسی را در طیف‌های گسترده‌ای دنبال می‌کند.

کانادا

  • دانشگاه متروپولیتن تورنتو
    این دانشگاه که با اسم قدیمی دانشکده هنرهای تصویر دانشگاه رایرسون نیز شناخته شده‌است، برنامه‌های قابل قبولی در رابطه با رشته عکاسی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در این دانشگاه در مقطع لیسانس در رشته هنرهای تصویری مطالعات عکاسی بخوانید و از تمام ابزارهایی که عکاسی دیجیتال و آنالوگ در اختیار دارد برای ساختن هنر استفاده کنید.

  • دانشگاه هنر و طراحی انتاریو
    این مؤسسه بزرگترین کالج هنر و طراحی کانادا به حساب می‌آید. در سال 1876 توسط انجمن هنرمندان تاسیس شده‌است. این دانشگاه یک دوره کارشناسی بسیار معتبر در زمینه عکاسی ارائه می‌دهد. این مدرسه به عکاسی به عنوان یک رسانه هنری زیبا می‌پردازد که هدف آن توسعه دید هنری از طریق طیف وسیعی از رویکردهای عملی است.

  • مؤسسه هنرهای رسانهای ونکوور
    مدرسۀ هنرهای رسانه‌ای ونکوور در سال 1995 تاسیس شده است. این مدرسۀ نسبتا جوان در رشته عکاسی مدرک دیپلم ارائه می‌دهد.

  • دانشکده هنرهای تصویر دانشگاه رایرسون
    این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دوره‌های عکاسی در کانادا و از بهترین‌ها در جهان را دارد.

آفریقای جنوبی

  • آکادمی طراحی و عکاسی Stellenbosch
    این مدرسه در سال 2003 آغاز به کار کرده است. بنابر این مدرسه جدیدی به حساب می‌آید.
    با‌این‌وجود به سرعت پیشرفت کرد و جوایز ارزنده‌ای را از آن خود کرد. در حال حاضر نیز در مقطع لیسانس عکاسی فعالیت می‌کند. البته دوازده دوره کوتاه مدت عکاسی نیز دارد.

ایران

گرچه در این مقاله به تحصیل در رشته عکاسی در کشورهای دیگر پرداختیم ولی بهتر دانستم که از دانشگاه‌های کشور خودمان نیز نام ببرم.

شاید شما جز کسانی باشید که بعد از خواندن این مقاله تصمیم بگیرید سختی‌های مهاجرت را نپذیرید و عطای همه خوبی‌هایش را به لقایش ببخشید.

در ایران 5 دانشگاه سراسری داریم که رشته عکاسی ارائه می‌دهند: دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه نیشابور، دانشگاه سمنان و دانشگاه هنر تهران. شما می‌توانید به جای تلاش برای مهاجرت، روی قبول شدن در یکی از این دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنید و در کنار خانواده خود بمانید و ادامه تحصیل دهید.

 بیشتر بخوانید: رشته‌های دانشگاه هنر تهران 

در انتها

نکته حائز اهمیتی که در سرتاسر متن به آن اشاره نکردم این‌ است که رشته عکاسی از آن رشته‌هایی است که شغل پیدا کردن در آن هر کجای دنیا که باشید کار ساده‌ای نیست. این رشته معمولاً نرخ بیکاری قابل توجهی دارد. پس باید در این زمینه واقعاً حرفه‌ای شوید و پورتفولیو هنری خوبی برای خود دست و پا کنید.

همان‌طور که متوجه شدید تصمیم‌گیری درباره اینکه کجا ادامه تحصیل بدهید کاملاً به شرایط خودتان بستگی دارد. شما گزینه‌های متنوعی از مؤسسات خوب برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی دارید. پس بهتر است بیشتر به روحیات خودتان برای مهاجرت و به بودجه مالی که برای این کار کنار گذاشته‌اید فکرکنید و تصمیم بگیرید.

بله تصمیم بگیرید،  بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی همان است که شما با توجه به شرایط خود انتخاب می‌کنید. مهم‌ترین کار همین است که اقدام کنید. چون هر جایی مزایا و معایب خودش را دارد. باید درصدی هم اجازه غافلگیری به خودتان بدهید و بدانید که باید تحت هر شرایطی تلاش کنید و به موفقیت برسید.

بیشتر بخوانید

هر آنچه لازم است در رابطه با رشته عکاسی، گرایش‌های آن در دانشگاه و آیندۀ شغلی بدانید می‌توانید در مطلب زیر مطالعه کنید.

قطعاً اگر برای رفتن تصمیم جدی دارید باید به تقویت مهارت زبان انگلیسی خود به صورت جدی بپردازید. در لینک پایین هر آنچه برای یادگیری زبان انگلیسی لازم دارید پیدا می‌کنید.

بله و در نهایت به نوشتن یک رزومه هنری حرفه‌ای برای پذیرش گرفتن نیاز دارید. در لینک زیر صفر تا صد نوشتن یک رزومۀ حرفه‌ای، نرم‌افزارهای مفید برای نوشتن آن و توضیحات کامل در رابطه با پورتفولیو هنری داده شده است، آن را از دست ندهید.

خوشحال می‌شیم اگر تجربه‌ای در رابطه با تحصیل در این رشته دارید با ما درمیان بگذارید.
به ما بگید در نهایت چه تصمیمی گرفتید و از نظر شما کدام کشور بهترین کشور برای تحصیل در رشته عکاسی است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.