دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بورسیه استانی ایتالیا | بورسیه dsu ایتالیا یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا یکی از بهترین و راحت ترین بورسیه ها برای ایرانی هاست.
4.6/5 - (11 امتیاز)

به عنوان یک خوره‌ی جستجوی راه‌های مهاجرت بدون کمک از جیب پدر، طی حداقل یک سال گذشته، به جرأت می‌تونم بگم که بورسیه استانی ایتالیا یکی از بهترین و آسان‌ترین بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی است؛ چرا؟

 چون مهم‌ترین شرط دریافت این بورسیه، شرایط مالی ضعیف متقاضیه! کافیه که اثبات کنی از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستی، که به لطف خدا و مسئولین، با توجه به ارزش پایین ریال و تبدیل آن به یورو، اثباتش کار دشواری نیست و اکثر خانواده‌های ایرانی مشمول شرایط مالی ضعیف این بورسیه می‌باشند. (زیبا نیست؟🤦‍♀️)

دیگه چی؟ دیگه اینکه با بورسیه استانی ایتالیا، تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به ایتالیا یک رؤیا نیست.

 البته که شرایط دیگه‌ای هم برای دریافت این بورسیه لازمه که اونها هم چندان سخت نیستند. در ادامه صفر تا صد بورسیه استانی ایتالیا و شرایط و نحوه گرفتن بورسیه استانی ایتالیا را تک به تک، جامع، مفصل و تجربه‌محور بهت می‌گم.

همه‌ی اطلاعاتی که در مورد بورسیه استانی ایتالیا لازم داری بدونی:

بورسیه استانی ایتالیا چیه و چرا به درد ایرانی‌ها میخوره؟

بورسیه استانی ایتالیا  به بورسیه جهان سوم یا بورسیه DSU هم معروفه. DSU  مخفّف عبارت « DIRITTO ALLO STUDIO » در زبان ایتالیاییه که به معنای «حق تحصیل» است که با هدف محقق کردن حق تحصیل برای همه‌‌ی انسان‌ها در سراسر دنیا، فارغ از ملّیت و منطقه‌ی جغرافیایی، دانشجویان با شرایط مالی ضعیف که علاقه‌‌مند به تحصیل در هر مقطع و هر رشته‌ای هستند رو مورد حمایت قرار می‌‌ده.

 بنابراین، تو با ارائه‌ی مدارک مورد نیاز برای بورسیه استانی ایتالیا به سازمان‌های مربوطه که در ادامه به آن می‌پردازم، نشون می‌دی که از نظر مالی، امکان پرداخت شهریه و مخارج زندگی در ایتالیا رو در زمان تحصیل نداری.

سازمان مربوطه با بررسی مدارک و شرایطت و تطبیق آن‌ها با فرمول‌های مالی در سیستم محاسباتی ایزه (ISEE) و مدارکی که هر سال در اعلامیه‌اش در ماه June منتشر می‌کند، نتیجه‌ی امکان دریافت بورسیه استانی ایتالیا رو در اواخر ماه November بهت اعلام خواهد کرد.

بورسیه استانی ایتالیا به من هم تعلق می‌گیره؟

مهم‌ترین شرط برای دریافت بورسیه dsu، وضعیا مالی ضعیف متقاضی و سرپرست خانواده او است.

اگر نمره‌ی آیلتس 6 – 6.5 رو بگیری (به تجربه می‌گم که گرفتن این نمره کار ساده‌ایه) و بعد از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در هر کدوم از مقاطع کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و یا دکترا و در هر رشته‌ای (حتی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، حقوق)  پذیرش بگیری، تبریک می‌گم!  95 درصد مسیر رو طی کرده‌ای.

حالا، تنها کافیه اثبات کنی که وضعیت مالی و درآمد تو و یا سرپرست خانواده‌ت کمتر از عدد مشخص شده در سیستم محاسباتی ایزه (ISEE است، که در ادامه توضیح می‌دم.

نحوه محاسبه وضعیت مالی و درآمد سرپرست خانواده برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا

✅ برای محاسبه‌ی وضعیت ارزش ملک متعلق به تو و یا سرپرست خانواده‌ت، از سیستم محاسباتی (ISPE) استفاده می‌شه. به این صورت‌ که:↓

20 درصد متراژ ملک شما ضربدر 500 یورو می‌شه. برای مثال متراژ خانه شما 75 متر مربع است. 20 درصد این متراژ، 15 متر می‌شه که ضربدر 500 یورو، می‌شه 7500 یورو. حالا این عدد را به خاطر داشته باش که در ادامه باهاش سروکار خواهیم داشت.فقط اینکه: ↓

  • این عدد نباید از 50 هزار یورو بیشتر باشه.
  • اگر مستأجر هستید این عدد صفره.

 ✅ حالا برای محاسبه‌ی وضعیت کلی مالی تو و یا سرپرست خانواده‌ت، از سیستم محاسباتی ایزه (ISEE)  استفاده می‌‌شه. به این‌ صورت‌ که: ↓

  1. درآمد یک سال سرپرست خانواده تبدیل به یورو می‌شه. برای مثال: درآمد ماهانه 10 میلیون تومان، سالانه 120 میلیون تومان؛ که با احتساب یورو 32 هزار تومانی معادل سالانه 3750 یورو می‌شه.
  2. حالا این عدد، با عدد ISPE که در قسمت قبل توضیح دادم جمع می‌شه. 7500 یورو + 3750یورو = 11250 یورو
  3. این عدد تقسیم بر تعداد اعضای خانواده می‌شه. منتها در این سیستم تعداد اعضای خانواده، فرمول خاص خودش رو داره. ↓

    1نفر= 1 🌐 2 نفر= 1/75 🌐 3 نفر= 2/04  🌐 4 نفر=2/46 🌐 5 نفر= 2/85

    برای مثال تعداد اعضای خانواده‌ی شما 4 نفر است. 11250 یورو تقسیم بر 2/46 می‌شه 4573 یورو.
  4. این عدد نهایی به دست آمده ( 4573 یورو) باید کمتر از 23000 یورو باشه تا به وضعیت مالی شما، بورسیه استانی ایتالیا تعلق بگیره.

بورسیه استانی ایتالیا برای دوره‌ی لیسانس هم هست؟ پزشکی و دندانپزشکی و حقوق چطور؟

بورسیه جهان سوم ایتالیا برای رشته های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و حقوق هم وجود دارد. اما شرایط خاص خود را نیز دارد.

مقاطع تحصیلی بورسیه استانی ایتالیا:

 علیرغم اکثر بورسیه‌های تحصیلی که معمولاً به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و رشته‌هایی خاص به منظور استفاده از دانشجویان خارجی برای پژوهش‌های موردنظر استاد و دولت آن کشور تعلق می‌گیرد، بورسیه استانی ایتالیا به همه‌ی مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری تعلق می‌گیرد. چرا که هدفش حق تحصیل برای همه است، نه منافع شخصی کشورها (حداقل علی‌الظاهر)

رشته‌های بورسیه استانی ایتالیا:

همچنین بورسیه استانی ایتالیا به کلیه‌ی رشته‌ها تعلق می‌گیره! بنابراین، اگر تو هم از رقابت‌های سخت و نفس‌گیر رشته‌هایی خاص در ایران مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا هر رشته دیگه‌ای خسته شدی، این بورسیه جهان سوم ایتالیا مخصوص خودته.

یعنی به همین سادگی؟
امّایی داره! پذیرش برخی رشته‌های خاص که با جان و مال مردم سروکار داره، در تمام دنیا کمی سخت‌تره، که در ادامه بهش می‌پردازم.

بورسیه استانی ایتالیا برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

همون‌طور‌که بهت گفتم، بورسیه استانی ایتالیا به همه‌ی رشته‌ها، حتی رشته‌های پرطرفدار زیرشاخه‌‌ی تجربی، تعلق می‌گیره؛ امّا لازمه‌اش اینه که اول از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در این رشته‌ها پذیرش گرفته باشی.

یکی از لازمه‌های پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ایتالیا، شرکت و قبولی در آزمون آی مت (IMATT) که مخفف عبارت “International Medical Admissions Test است، می‌باشد؛ که خوشبختانه دوره‌های آمادگی آزمون آی مت (IMATT) در ایران هم برگزار می‌شه.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

بیشتر بخوانید: شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا برای رشته‌ حقوق

لازمه‌ی بورسیه استانی ایتالیا برای رشته‌ حقوق هم، اخذ پذیرش در رشته حقوق از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست؛ پذیرش در این رشته کمی سخت‌گیرانه‌تره و نیاز به نمرات و رزومه‌ی نسبتاً بهتری داری. (برخلاف ایران که به صورت کیلویی دانشجوی حقوق با هر شرایطی و بدون هیچگونه آزمونی می‌پذیره.)

 البته این رو در نظر داشته باش که با تابعیت ایرانی نمی‌تونی در نهایت در اروپا وکیل و یا قاضی بشی. یعنی شرط ثبت‌نام این آزمون‌ها تابعیت یکی از کشورهای اروپاییه. مثل ایران که جز با تابعیت ایرانی نمی‌تونی در آزمون‌های شغلی حقوق مثل وکالت و قضاوت شرکت کنی. ولی آمریکا و کانادا و استرالیا اینطور نیست.

(اگر کل منابع فارسی رو گشتی و این مورد رو بهت گفته بودن، من اسمم رو میذارم شمسعلی سفلی💁‍♀️)

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا چقدره بالاخره؟

 هر سایتی رو که باز می‌کنی یک مبلغ متغیر و متفاوت در مورد مبلغ بورسیه استانی ایتالیا میبینی؟ بذار آخرین مبلغ دقیق این بورسیه را بی کم و کاست بهت بگم:

✅ بین 5139-1188 یورو سالانه، که این مبلغ می‌تونه بسته به استان و دانشگاهی که انتخاب میکنی کمی متفاوت باشه، اما نهایتاً در این رِنج قرار می‌گیره. ولی معمولاً به کسی که وضعیت مالیش زیر عدد ایزه ISEE قرار بگیره، بالاترین مبلغ بورسیه استانی ایتالیا بهش تعلق میگیره.

خب فقط همین؟ خیر! (دیر اومدی نخواه زود برو)
برو تیتر بعدی بقیه‌اش رو بخون.

بورسیه استانی ایتالیا چه هزینه‌هایی رو پوشش می‌ده؟ چقدر پول از ایران باید ببرم؟

دولت ایتالیا هزینه ی شهریه و برخی هزینه‌های ضروری دیگر، برای تحصیل دانشجویان از جهان سوم را تامین می‌کند.

شهریه:

شهریه دانشگاه در بورسیه استانی ایتالیا کامل حذف می‌شه. پس از این بابت خیالت راحت. امّا! از اونجایی که بورسیه استانی ایتالیا در اواخر ترم اول به حسابت واریز می‌شه، شهریه ترم اول رو خودت باید پرداخت کنی تا بعد.

خوابگاه :

اگر شنیدی که در بورسیه استانی ایتالیا خوابگاه 100% رایگانه، بشنو و باور نکن! بلکه خودت دست به کار شو و سرچ کن.

✅ اول اینکه بورسیه استانی ایتالیا، آخر ترم اول به حسابت واریز می‌شه. پس در ترم اول، خوابگاه بی خوابگاه.

✅ دوم اینکه بله، ممکنهI چند دانشگاه مشخص، خوابگاه رو به صورت کاملاً رایگان در اختیار دانشجویان مشمول بورسیه استانی ایتالیا قرار بدن؛ اما این مطلق نیست و بسته به هر دانشگاه و استان متفاوت است.

✅ بعضی دانشگاه‌ها تا سقف 70% تخفیف هزینه خوابگاه قائل می‌شن و برخی هزینه‌ی خوابگاه را از مبلغ بورسیه به صورت خودکار کم می‌کنند.
یعنی اگر برای مثال 5000 یورو بورسیه دریافت کنی، 2000 یورو بابت هزینه خوابگاه ازش کم می‌شه و مابقی به حسابت واریز می‌شه.

✅ بعضی دانشگاه‌ها هم شروطی برای خوابگاه دارند و تسهیلاتی برای اشخاص با شرایط خاص، از جمله معلولین، خانم‌های باردار یا با فرزند و …. دارند.

✅ پس در مورد هر دانشگاه تک به تک تحقیق کن تا در دیار غربت شوکه نشی دوست من. تحقیق چطوری؟ اسامی دانشگاه‌های دولتی ایتالیا را پایین‌تر گذاشتم. تک به تک جستجو کن، شرایط بورسیه dsu ایتالیا را سرچ کن و با جزئیات بخون. معمولاً در قسمت “Accommodation Service” اطلاعات راجع به خوابگاه رو می‌تونی به دست بیاری.

غذای دانشگاه:

غذای دانشگاه در بورسیه استانی ایتالیا پوشش داده می‌شه و رایگان است.

کتاب‌های ضروری، فعالیت‌های ورزشی، کارت تردد و امثالهم:

در 90% مواقع، بورسیه استانی ایتالیا، این موارد را پوشش می‌ده؛ اما باز هم اگر برات اهمیت زیادی داره، سرچ دقیقش به عهده‌‌ی خودته.

آیا می‌شه بدون هیچ سرمایه‌ای از ایران، با بورسیه استانی ایتالیا در ایتالیا تحصیل و زندگی کرد؟

بدون هیچ سرمایه‌ای از ایران، و صرفا با بورسیه جهان سوم ایتالیا نمی‌توان در ایتالیا تحصیل و زندگی کرد.

✅ خلاصه بگم: «خیر!»

  • حداقل هزینه لازم برای زندگی در ایتالیا بسته به هر استان و سبک زندگی‌ای متفاوته؛ اما مطابق داده‌های خود دانشگاه‌های ایتالیا، این مبلغ بین 9000-7000 یورو در ساله. و این در حالیه که همون‌ طور که گفته شد، حداکثر مبلغ بورسیه استانی ایتالیا حدود 5200 یورو در سال است.
  • ضمن اینکه هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای مثل هزینه‌های درمان و … را هم همیشه در نظر بگیر؛ چرا که آن‌ها هم به صورت 100% توسط بیمه پوشش داده نمی‌شن.
  • نکته مهم دیگه اینه که جواب بورسیه استانی ایتالیا حدوداً دوماه بعد از شروع کلاس‌ها، که مقارن با اواخر ترم اول تحصیل در ایتالیاست، اعلام می‌شه، و یک ماه بعد از آن به حسابت واریز خواهد شد؛
    بنابراین، در ترم اول حتی به تو خوابگاه تعلق نمی‌گیره و هزینه‌ی شهریه دانشگاه و کلیه هزینه‌های دیگه‌ت با خودته.

✅ پس در حداقل‌ترین حالت ممکن، 2000-4000 یورو برای 4 ماه اول باید در جیب مبارک داشته باشی. (برای شهر گرونی مثل میلان حتماً 4000 یورو در نظر داشته باش.)

خب به محض اینکه پایم را در خاک ایتالیا بذارم، کار می‌کنم و پول در‌میارم و اینطوری هزینه‌هام رو پرداخت می‌کنم، هان؟

✅ جونم برای شما بگه که:

  • انقدر درس خواهی داشت که وقت برای کار کردن نداری!
  • اگر درس نخونی و نمرات لازم را کسب نکنی، بورسیه‌ات قطع خواهد شد.
  • کسی به یک تازه مهاجری که زبان ایتالیایی بلد نیست کار نمی‌ده و یا به سختی کار می‌ده.
  • اگر هم چنین شخصی پیدا بشه، با ویزای دانشجویی ایتالیا صرفاً ‌میتونی به صورت نیمه وقت کار کنی. (20 ساعت در هفته. دانشجوی دکتری 30 ساعت در هفته)
  • کار سیاه و غیرقانونی رو هم از سرت بیرون کن؛ چراکه هم کسی واست ریسک نمیکنه، هم خودت آخر سر دیپورت میشی، هم ایرانیان جویای تحصیل رو در نظر آفیسر سفارت‌ها بدنام می‌کنی و پروسه‌ دریافت ویزاشون رو سخت‌تر.

حداقل سرمایه‌ای که لازمه برای مهاجرت با بورسیه استانی ایتالیا با خودم از ایران بیارم چقدره؟

این سرمایه بستگی به مبلغ بورسیه‌ای که دریافت میکنی داره.
برای مثال تو 5000 یورو بورسیه استانی ایتالیا دریافت کرده‌ای. از اونجایی‌ که حداقل هزینه‌های زندگی درایتالیا حدوداً 9000 – 7000 یورو در ساله (بسته به استانی که در آن زندگی میکنی)، پس حدود 4000 – 2000 یورو سالانه هم باید با خودت به همراه داشته باشی.

اگر خودم را به آب و آتش بزنم و هم‌زمان هم درس بخونم (با نمرات بالا که بورسیه‌ام قطع نشه) هم به صورت پاره‌وقت کار کنم، چطور؟↓

تحصیل در ایتالیا اصلا آسون نیست و خیلی بعیده که بتونی هم‌زمان با تحصیل، کار هم بکنی.

✅ برای ترم اول که بی برو برگرد 2000 – 4000 یورو باید به همراه داشته باشی. بعد از اون↓

  •  تو می‌تونی هفته‌ای 20 ساعت کار کنی. (برای مقطع دکتری، هفته‌ای 30 ساعت) و برای هر ساعت کار حدوداً بین 7 الی 15 یورو دریافت کنی.
  • خب 20 ساعت کار هفتگی با حقوق دریافتی 7 یورو = 6720 یورو سالانه
  • 6720 یورو سالانه با کسر 1545یورو مالیات= 5175 یورو حقوق دریافتی سالانه
  • 5175 یورو حقوق دریافتی سالانه + 5000 یورو بورسیه استانی ایتالیا = 10175 یورو سالانه؛ که برای زندگی در ایتالیا کفایت می‌کنه.

✅ تأکید میکنم که پیدا کردن کار در ایتالیا برای مهاجرین دانشجوی ناآشنا به زبان ایتالیایی اصلاً ساده نیست! نگی نگفتی.

حالا در برابر بورسیه استانی ایتالیا که به رایگان دریافت می‌کنم، چه تعهدی دارم؟

در برابر دریافت بورسیه dsu ایتالیا، صرفا تعهد داری که واحدهای درسی‌ات را پاس کنی و هیچ‌گونه تعهد دیگری برای کار و یا تحقیق و پژوهش برای دولت ایتالیا نداری.

✅ شما صرفاً باید واحدهای درسی‌ رو پاس کنی و مشروط نشی همین. (باز هم زیبا نیست؟)

پس یعنی لازم نیست برای دانشگاه یا دولت ایتالیا کار کنم؟ حداقل پژوهش و تحقیق کنم؟

✅ خیر. مگر اینکه بورسیه مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری گرفته باشی که در این صورت مثل همه دانشجویان در سراسر دنیا باید روی پایان‌‌نامه‌ات کار کنی. والسلام.

یعنی دولت ایتالیا داره محض رضای خدا موش می‌گیره که همچنین مبالغی خرج امثال من می‌کنه؟!

✅ شک نکن که هر کشوری زمانی‌‌ که منافع خودش رو در ورود مهاجرین به کشورش ببینه، سیاست‌های مهاجرپذیری آسونی رو اتخاذ می‌کنه.
شما فعلاً واحدهات رو پاس کن تا بعد. (بیش از این هم سوادش رو ندارم.)

شرایط بورسیه استانی ایتالیا (بورسیه dsu ایتالیا یا بورسیه جهان سوم)

در این قسمت، همه‌ی شرایط بورسیه استانی ایتالیا رو واست توضیح دادم مثل قند و نبات.↓

وضعیت مالی سرپرست خانواده

وضعیت مالی سرپرست خانواده شما باید زیر عدد ایزه (ISEE) باشه تا بالاترین مبلغ بورس استانی ایتالیا (حدود 5200 یورو) بهت تعلق بگیره. عدد ایزه ISEE رو بالاتر توضیح دادم.

 اگر وضعیت مالی سرپرست خانواده بالاتر از عدد ایزه باشه، مبلغ بورس کمتری بهت تعلق خواهد گرفت. (احتمالاً 99 درصد وضعیت مالی سرپرست خانواده‌ت زیر مبلغ عدد ایزه است؛ وگرنه اینجا دنبال این مطلب و این بورسیه جهان سوم ایتالیا نبودی. 😅)

چه کسی سرپرست خانواده محسوب می شه؟

✅ هر کسی که کار می‌کنه و نان‌آور خانواده‌ست و شما از جیب مبارک ایشان ادامه‌ی حیات می‌دهی. 🤑

  • پدر؟ در اکثر مواقع.
  • مادر؟ بله؛ با ارائه‌ی مدارک طلاق یا زندگی جداگانه، یا از کارافتاده بودن پدر، یا بیکاری پدر.
  • خود شما؟ اگر مستقل زندگی می‌کنی، بله.

شرایط سنی:

شرایط سنی بورسیه استانی ایتالیا محدودیت خاصی نداره.

مجید هستم 45 ساله، مدرک دیپلم، بیکار. پس با بورسیه استانی ایتالیا، سال دیگه میلانم؟ 🤗

✅ خیرمجیدجان، خیر دلبندم.

✔ حداقل تاثیری که سن تو می‌تونه در این پروسه بذاره، سخت کردن دریافت ویزا از سفارته. مگر اینکه در این سال‌ها مشغول به کار مرتبط می‌بودی تا بتونی آفیسر سفارت رو قانع کنی که واقعاً می‌خوای بری درس بخونی و مهارت یا دانشت رو افزایش بدی. (که در کیس شما اینطور به نظر نمیرسه. 😏)

پذیرش دانشگاه:

برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا حتماً باید پذیرش قطعی از یکی از دانشگاه های دولتی ایتالیا داشته باشی.

 ✅ پس دانشگاه خصوصی چی؟ قبول نیست.

سابقه شغلی:

برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا نیاز به سابقه شغلی نداری؛ اما اگر کمی سنت بالاست و یا بین آخرین دوران تحصیلت تا الان فاصله افتاده‌، سابقه شغل مرتبط می‌تونه این خلأ رو پر کنه.

گپ تحصیلی:

به طور معمول، فاصله‌ی بین آخرین دوران تحصیلت تاکنون (گپ تحصیلی) مشکلی در دریافت بورسیه استانی ایتالیا پیش نمیاره؛ اما این گپ تحصیلی رو می‌تونی با ارائه‌ی مدارک سابقه‌ی شغلی مرتبط پر کنی تا مشکلی برای دریافت ویزا از سفارت هم پیش نیاد.

مدرک زبان:

انتظار نداری که در ایتالیا به زبان فارسی سلیس تحصیل کنی دلبندم؟ 🙂 پس بله، مدرک زبان لازم داری.

حالا چه زبانی؟

✅ بسته به رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنی، زبان انگلیسی یا ایتالیایی.

چه نمره ای؟

✅ باز هم بسته به رشته و دانشگاهی که انتخاب میکنی نمره آیلتس 6 – 6/5 یا مدرک B2 ایتالیایی.

معدل، رزومه تحصیلی و مقاله:

به طور معمول، معدل، رزومه تحصیلی و مقاله تاثیر خاصی در دریافت بورسیه استانی ایتالیا نداره. چون همون‌طور که بارها اشاره کردم (وی دهانش کف کرد)، هدف این بورسیه حمایت از دانشجویان با شرایط مالی ضعیفه. امّا! ↓

✅ به علّت رقابتی شدن بورسیه استانی ایتالیا در سال‌های اخیر و محدودیت بودجه‌ی کنار گذاشته شده برای آن، معدل و نمراتت نباید خیلی پایین باشه که در رقابت با دیگران اولویت آخر باشی.

پس من که بچه زرنگم چی؟😎

✅ شما میتونی علاوه بر این بورسیه که need base هست، (یعنی بر اساس شرایط مالی و نیاز دانشجو بهش تعلق می‌گیره)، از سایر بورسیه‌های merit base که بر اساس ممتاز بودن شرایط تحصیلی دانشجو به او تعلق می‌گیرد استفاده کنی بچه زرنگ جان. (مرسی،اَه)

شرایط تأهل:

متاهل یا مجرد بودن تأثیری در دریافت بورسیه استانی ایتالیا نداره.

پس همسر قشنگم هم میتونه با من بیاد؟

✅ بله ولی مخارج همسر قشنگت با خودشه، چون ایشون دیگه بورسیه نیست.

یعنی خوابگاه هم به قشنگ جانم تعلق نمیگیره؟

✅ این مورد بسته به هر دانشگاه متفاوته؛ قسمت Accommodstion Service  بورسیه dsu ایتالیا رو در سایت دانشگاه‌ها جستجو کن تا به پاسخ برسی و یا نهایتاً به دانشگاه ایمیل بزن و بپرس.

با بورسیه استانی ایتالیا، باید به زبان ایتالیایی درس بخونم؟

یکی از نگرانی‌هایی که بچه ها برای تحصیل در اروپا دارن، اینه که لازم باشه به زبانی غیر از انگلیسی تحصیل کنند.

اما خبر خوش اینه که بسته به دانشگاه و استانی که انتخاب می‌کنی، زبان تحصیلت می‌تونه به انگلیسی یا ایتالیایی باشه.

(بنا بر تجربه میگم که اکثر قریب به اتفاق رشته‌ها رو می‌تونی به زبان انگلیسی هم پیدا کنی.)

در کدوم دانشگاه‌ها با بورسیه استانی ایتالیا می‌تونم تحصیل کنم؟

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا. بفرما↓ (دانشگاه‌های خصوصی خیر!)

دانشگاه پاویادانشگاه پروجا
دانشگاه فرارا
دانشگاه مودنا رجیو امیلیا    
دانشگاه برشا          
دانشگاه کاتانیا      
دانشگاه تریست
دانشگاه فوسکاری ونیز        
دانشگاه جنوا دانشگاه سینا        
دانشگاه نرمالهدانشگاه میلان بیکوکا         
دانشگاه ورونا        
دانشگاه سنت آنا      
دانشگاه بولونیا
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین 
  دانشگاه ترنتو        
دانشگاه ساپینزا رم 
دانشگاه پیزا      
دانشگاه پادوا        
دانشگاه ناپل
دانشگاه میلان
دانشگاه پلی‌تکنیک باری     
دانشگاه رم تورورگاتا           
دانشگاه اودینه        
دانشگاه فلورانس     
دانشگاه باری
دانشگاه رما تره     
دانشگاه پروجادانشگاه تورین       
دانشگاه پارمادانشگاه پاویا
دانشگاه سالرنودانشگاه پالرمو

بورسیه استانی ایتالیا چه مزایایی داره که بخوام انتخابش کنم؟

  • دریافت آسان بورسیه برای ایرانی‌ها
  • تحصیل ارزان و باکیفیت
  • تجربه زندگی در یکی از بهترین کشورهای اروپایی از منظر آب و هوا، فرهنگ، هنر و قدمت.
  • اجازه‌ی تردد در محدوده یورو و شنگن و به تبع امکان تجربه‌ی سفرهای نزدیک و ارزان در اروپا.
  • امکان کار و اقامت در اروپا پس از تحصیل. (البته پیدا کردن کار در اروپا کمی سخت و نیازمند یادگیری زبان آن کشوره. ضمن اینکه حقوق‌های دریافتی هم به نسبت آمریکا و کانادا و استرالیا، پایین‌تره.)
  • امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و … بعد از فارغ‌التحصیلی. (در واقع می‌تونی به چشم یک سکوی پرتاب به بورسیه استانی ایتالیا و تحصیل در ایتالیا نگاه کنی.)

گام به گام تا اخذ بورسیه استانی ایتالیا (بورسیه DSU یا جهان سوم)

گام اول: گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

اولین قدم، پذیرش گرفتن از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا است؛ که برای این کار باید به سایت هر دانشگاه مراجعه کنی و در قسمت “How to Apply” مسیر لازم برای گرفتن پذیرش هر دانشگاه رو طی کنی.

یک نکته‌ی خیلی مهم در این مرحله اینه که در مرحله‌ی پذیرش از دانشگاه، حتما گزینه‌ی “Self Fund” رو انتخاب کنی. یعنی در این مرحله به دانشگاه اعلام می‌کنی که پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیلم بر‌عهده‌ی خودمه و دانشگاه لازم نیست زحمتش رو بکشه. وگرنه ممکنه بهت پذیرش ندن، دقت کن.

اما من پول ندارم که پرداخت شهریه‌ی دانشگاه با خودم باشه. 🤨 ↓

✅ شما قراره از بورس استانی ایتالیا که متفاوت از بورس‌هایی است که دانشگاه‌ها هر ساله از بودجه‌‌ی خودشون صرف دانشجویان ممتاز می‌کنند، استفاده کنی دلبندم.

گام دوم: ترجمه مدارک لازم برای بورسیه استانی ایتالیا

مدارک لازم برای  بورسیه استانی ایتالیا:
ترجمه‌ی همه مدارک زیر باید به زبان ایتالیایی باشه:

  • ترجمه فیش حقوقی سرپرست خانواده.
  • ترجمه سند مالکیت خانه‌ سرپرست خانواده. (در صورتی که مالک خانه هستید)
  • ترجمه اجاره‌نامه سرپرست خانواده. (در صورتی‌ که مستاجر هستید)
  • ترجمه گواهی بانکی اموال و گردش حساب یک سال اخیر سرپرست خانواده از بانک مرکزی.

گام سوم: ثبت‌نام بورسیه استانی ایتالیا

حواست باشه سایت‌ها برای ثبت‌نام بورسیه استانی ایتالیا تنها یک بار در سال باز می‌شن و اگر فرصت رو از دست بدی باید تا سال دیگر منتظر بمونی.

زمان ثبت‌نام و ددلاین بورسیه استانی ایتالیا کی هست؟

✅ اواخر جولای تا اواخر سپتامبر (اوایل مرداد ماه تا آخر شهریور ماه)

چطوری ثبت‌نام کنم؟

✅ برو گام بعدی بهت گفتم.

گام چهارم: سایت‌های بورسیه استانی ایتالیا

بسته به دانشگاه و استانی که مدنظرته به این سایت‌ها سر بزن و با مدارکی که بهت گفتم ثبت نام کن.

چه جوری ثبت‌نام کنم؟

بعد از لینک سایت‌های بورسیه استانی ایتالیا، ویدئوی نحوه پر کردن فرم بورسیه استانی ایتالیا رو واست گذاشتم که مرحله به مرحله‌ی این پروسه رو بهت نشون می‌ده. حتماً ببین.

لمباردی (میلان، برگامو، برشا، پاویا) .1

CIDIS di Milano

http://web.consorziocidis.it

Università degli studi di Bergamo
http://www.unibg.it

Unviersità degli studi di Brescia
http://www.unibs.it/didattica/diritto-allo-studio

Educatt – Università Cattolica del Sacro Cuore
http://educatt.unicatt.it

IULM – ufficio per il diritto allo studio
http://www.iulm.it

EDiSU di Pavia
http://www.edisu.pv.it

لاتزیو (رم) .2

LAZIODISU
http://www.laziodisu.it

توسکانی (فلورانس) .3

DSU Toscana
http://www.dsu.toscana.it

پیمونت (تورین) .4

EDISU Piemonte
http://www.edisu.piemonte.it

آبروتزو (کیتی، پسکارا) .5

ADSU di L’Aquila
http://www.adsuaq.org

ADSU di Chieti e Pescara
http://www.adsuch.gov.it

ADSU di Teramo
http://www.adsuteramo.it

باسیلسکاتا (پوتنزا) .6

ARDSU della Basilicata
http://www.ardsubasilicata.it

کالابریا (کالابریا، کاتانزارو) .7

Centro residenziale dell’Università degli studi della Calabria
http://www.unical.it

Fondazione Università della Magna Grecia
http://www.fondazioneumg.it

کامپانیا (ناپل) .8

ADISU della Seconda Università degli Studi di Napoli
http://www.adisun.it

ADISU di Salerno
http://www.edisu.sa.it

ADISU Ateneo “Federico II”
http://www.adisufederico2.it

ADISU Suor Orsola Benincasa
http://www.adisusob.it

امیلیا-رومانیا (بلونیا) .9

ER.GO – Emilia Romagna
http://www.er-go.it

فریولی ونتزیا جولیا (تریسته، اودینه) .10

ARDISS Friuli
http://www.ardiss.fvg.it

لیگوریا (جنوا) .11

ARSEL Liguria
http://www.arssu.liguria.it

مارکه (آنکونا، اوربینو) .12

ERSU di Ancona
http://www.ersu-ancona.it

ERSU di Camerino
http://www.ersucam.it

ERSU di Macerata
http://www.ersumc.it

ERSU di Urbino
http://www.ersurb.it

مولیز (کامپوباسو، ایسرنیا) .13

ESU del Molise
http://www.esu.molise.it

پولیا (باری) .14 

ADISU Puglia
http://web.adisupuglia.it

ساردنی (ساساری،کالیاری) .15

ERSU di Cagliari

:http://www.ersucagliari.it

ERSU di Sassari
http://www.ersusassari.it

سیسیل (مسینا،کاتانیا، پالرمو) .16

ERSU Catania
http://www.ersucatania.it

ERSU di Enna
http://www.ersuenna.it

ERSU Messina
http://www.ersu.me.it

ERSU Palermo
http://www.ersupalermo.it

ترنتینو آلتو آدیجه (ترنتو) .17 

Opera Universitaria di Trento
http://www.operauni.tn.it

اومبریا (پروجا) .18

 http://www.adisupg.gov.it

ونتو (ونیز،پادوا، ورونا) .19

ESU di Padova
http://www.esu.pd.it

ESU di Venezia
http://web.esuvenezia.it

ESU di Verona

 http://www.esu.vr.it

ویدئوی نحوه پر کردن فرم بورسیه استانی ایتالیا

بعد از اینکه گام به گام باهام تا اینجا اومدی، نحوه پر کردن فرم بورسیه استانی ایتالیا در سایت‌ها رو هم مرحله به مرحله در ویدئوی زیر ببین. خیلی واضح و راحته.

گام پنجم: مدارک لازم رو بردار و پاشو برو سفارت ایتالیا.

دیگه وقتشه مدارکت رو برداری و بری سفارت ایتالیا برای دریافت ویزا. 🥳 چه مدارکی؟↓

✅ بسته به هر مقطعی که پذیرش گرفتی و در بازه‌های زمانی مختلف، مدارک مورد نیاز سفارت برای اخذ ویزای تحصیلی کمی متفاوت خواهد بود. ✅ به طور کلی مدارک لازم برای سفارت: ترجمه‌ی مدارک شناسایی، سوابق تحصیلی، مدرک زبان (آیلتس 6/5 – 6 یا مدرک ایتالیایی B2)، پذیرش دانشگاه و گواهی تمکن مالی است.

اما دو نکته‌ی مهم:

  • تمام مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده باشد.
  • فقط ترجمه‌ی اصل مدارک تحصیلی مورد قبول است. مدرک موقت چطور؟ خیر.

پس بهترین و مطمئن‌ترین راه اینه که اطلاعیه‌‌های سفارت ایتالیا رو در سایت رسمی سفارت ایتالیا ببینی و در نهایت با سفارت رسمی ایتالیا در ایران تماس بگیری.       

ولی من ایتالیایی بلد نیستم حرف بزنم. 🤷‍♀️

✅کارکنان سفارت در ایران فارسی صحبت می‌کنند دلبندم.

گام ششم: چه زمانی نتایج بورسیه استانی ایتالیا رو اعلام می‌کنن؟ جون به سر شدم 🙁

شاید باورت نشه، اما زمان اعلام نتایج بورسیه استانی ایتالیا، وقتیه که شما دو ماهه سرکلاس‌هات در ایتالیا نشسته‌ای! (اوخر ماه نوامبر)

یعنی قبل از اینکه از ایران برم هنوز نمیدونم چی به چیه؟

✅نه نمیدونی.

خب اگر نتایج اومد و به من بورسیه تعلق نگرفت چی می‌شه؟ ↓

✅ اگر مدارکت کامل و صحیح باشه، احتمالش خیلی کمه که بهت بورسیه تعلق نگیره؛ اما اگر چنین اتفاقی افتاد تصمیم با خودته. اگر شرایط و تمایل داری بمون؛ نخواستی برگرد.

پول ترم اولی که دادم و هزینه‌هایی که کردم چی میشه؟ ↓

✅ هیچی، برنخواهد گشت.

حالا اگر بورسیه بهم تعلق گرفت، کی به حسابم واریز میشه؟

✅ حدود یک ماه بعد از اعلام نتایج؛ یعنی تقریباً اواخر ترم اول. پس یادت باشه مخارج 3 – 4 ماه اولت رو با خودت از ایران بیاری.

پیج اینستاگرام بچه‌هایی که بورسیه استانی ایتالیا رو دریافت کردند و باهاش به ایتالیا مهاجرت کردند

اگر تو هم با دیدن و شنیدن داستان کسانی که موفق به دریافت بورسیه استانی ایتالیا شدن، انرژی و انگیزه‌ی مضاعف می‌گیری، پس پیج این اشخاص رو دنبال کن و هایلایت‌های پیج‌شون رو بخون که خیلی به لمس تجربه‌ی واقعی تحصیل با بورسیه استانی ایتالیا نزدیکت میکنه.

✅ فاطمه در ایتالیا ارشد بیوتکنولوژی میخونه.

✅ مهسا، در ایتالیا پلی‌تکنیک تورین میخونه.

✅ جلال هم از معایب بورسیه استانی ایتالیا واست میگه.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی

اقامت در ایتالیا پس از بورسیه استانی ایتالیا

مبحث اقامت پس از تحصیل در ایتالیا مفصله و جاش اینجا نیست. ولی خلاصه بخوام بهت بگم:↓

  • بعد از فارغ‌التحصیلی 6 ماه وقت داری دنبال کار بگردی.
  • خیلی روی این مدت حساب نکن؛ چون نرخ بیکاری در ایتالیا حدود 10درصده و برای پیدا کردن کار حتماً باید بتونی به زبان ایتالیایی حرف بزنی و بنویسی.
  • اگر بتونی مشغول به کار بشی و 5 سال به این روش اقامتت رو تمدید کنی، اقامت دائم اروپا را دریافت می‌کنی.

پس این همه درس خوندم هیچی به هیچی؟

✅ اولاً پیدا کردن کار به رشته و مهارت‌های زبانی و ارتباطی خودت برمی‌گرده.

✅ دوم اینکه اکثر دانشجوها، به ایتالیا به چشم سکوی پرتاب به مقاصد با فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتر نگاه می‌کنند. تو هم یکیش دلبندم. 🙂

سوالات متداول

1- من مستقل زندگی میکنم، برای بورسیه استانی ایتالیا درآمد چه کسی ملاکه؟ درآمد خودم یا پدرم؟

✔ درآمد فردی ملاکه که هر زمان دست در جیب مبارکش فرو می‌رود ممّد حیات است و چون برمی‌آید مفرّح ذات.🤑

2- خانواده‌ام با مهاجرت من مخالفند و به این علّت حاضر به همکاری برای ارائه مدارک مالی نیستند. چه کنم چه کار کنم؟

🎶تو منو نشناختی/ تو ببین به کی به چی قلب منو باختی/ برو که بی حقیقتی … (جهت تلطیف فضا)🎶

✔ خب کمی سخت شد. اما از من می‌شنوی اعلام کن که مستقل زندگی می‌کنی و مدارک مالی خودت رو ارائه کن. (و صد البته که در وهله‌ی اول سعی کن از مشاور برای بهبود روابطت با خانواده‌ت کمک بگیری)
✅نکته مهم: شرایط هر استانی رو در سایت خودش بررسی کن و ببین در این مورد مانعی وجود نداشته باشد که بعداً لعن و نفرینش را نثار بنده نکنی.

3- پدرم کار دولتی و فیش حقوقی ندارد، ولی وضعیت مالی خوبی نداریم. چه جوری میتونم وضعیت مالی‌مون رو اثبات کنم؟

✔ اگر پدرت در صنف مشخصی کار میکنه، یک نامه از اتحادیه بگیر و یا حداقل مجوز کسبش رو ترجمه کن و میانگین گردش حساب یک سال آخر حساب بانکی پدرت رو هم ضمیمه کن.
✔ اگر پدرت در هیچ صنفی کار نمیکنه هم، میانگین گردش حساب یک سال آخر حساب بانکی پدرت رو ترجمه و ضمیمه کن.
✔ اگر پدرت از کار افتاده‌ست، بیماره، بیکاره یا هر وضعیت دیگه‌ای داره، فکر کن و ببین چه مدارکی می‌تونی برای اثباتش استفاده کنی؟ حتی از استشهادیه خانواده و فامیل و همسایه هم شاید بتونی استفاده کنی.

✅ در آخر ایمیل به سایت‌های بورسیه استانی ایتالیا و پرسش مستقیم از خودشون یادت نره.

4- در محاسبه ی وضعیت مالی سرپرست خانواده، نرخ یورو را دولتی حساب کنیم یا آزاد؟

✔ دولتی.

چند سوال مهم دیگر:

5- من قسمتی از سربازیم رو در سپاه خدمت کردم. آیا این تاثیری در بورسیه استانی ایتالیا میذاره؟

✔ از اونجایی که چنین مسائلی به صورت واضح در شرایط دانشگاه‌ها و سازمان‌های بورس ذکر نمی‌شه، پاسخت رو بنا بر تجربه‌هایی که دید‌ه‌ و شنیده‌‌ام می‌دم.

✅ معمولاً محل سپری کردن خدمت نظام وظیفه در گرفتن پذیرش و دریافت بورسیه تاثیری نمی‌ذاره؛ امّا می‌تونه در دریافت ویزا از سفارت اثر بذاره، که چنین موردی هم تا ‌به‌ حال بیشتر در دریافت ویزای آمریکا تاثیرگذار بوده.

5- آیا خودم می‌تونم بورسیه استانی ایتالیا رو دریافت کنم یا باید حتماً وکیل و موسسه مهاجرتی کارهام رو انجام بده؟ خیلی گرونن 😭

✔ خودت میتونی و باید بتونی.

✅ از من می‌شنوی، اگر حاضر نیستی انقدر به خودت زحمت بدی که لقمه‌ی حاضر و آماده شده‌ی این صفحه رو صرفاً بجوی و قورت بدی، چطور میخوای در یک کشور دیگه از پس خودت و تحصیلت بر بیای؟ تحصیل در ایتالیا آسون نیست! به خودت بیا! از همین لحظه شروع کن!

6- آیا بورسیه استانی ایتالیا در تمام سال‌های تحصیل ادامه داره؟

✔ اگر واحدهای درسیت رو پاس کنی بله.

✅ امّا بذار یک نکته رو هم بنا بر تجربه بهت بگم. در سال‌های اخیر انقدر رقابت برای بورسیه استانی ایتالیا زیاد شده‌ که اخیراً برای اعطا و استمرار بورسیه، نیم نگاهی هم به نمراتت و رزومه‌‌ی تحصیلیت میندازن. نگی نگفتی.

7- آیا می‌تونم به جز بورسیه استانی ایتالیا از بورسیه دیگه‌ای هم‌زمان استفاده کنم؟

✔ معمولاً خیر.

✅اما با توجه به اینکه این بورسیه Need Base است، یعنی بر اساس شرایط مالی و نیاز دانشجو بهش تعلق میگیره، اگر محصل ممتازی باشی و رزومه‌ی تحصیلی خوبی داشته باشی، میتونی از یکی از بورسیه‌هایی که Merit Base هستند، یعنی بر اساس شرایط ممتاز تحصیلی دانشجو بهش تعلق میگیره هم استفاده کنی.

8- اگر زبانم لال، در طول زمان تحصیل، نمرات لازم رو برای ادامه بورسیه استانی ایتالیا نگیرم و بورسیه‌ام قطع بشه ، از دانشگاه اخراج می‌شم؟

✔ خیر. اما همه‌ی هزینه‌هات با خودت خواهد بود.

✅(وجداناً کوبیدی رفتی ایتالیا که مشروط بشی؟ درس بخون دلبندم. کتاب‌ها را ببلع.) 

مطالب مرتبط

✅ حالا که تا اینجا اومدی احساس می‌کنم این مطالب هم میتونه به دردت بخوره.
✔ مثلاً برای گرفتن پذیرش دانشگاه که یکی از شرایط بورسیه استانی ایتالیا هم هست، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه از واجباته. پس این سه مطلب حتماً به کارت میاد↓

✅ دیدی بیشترین مطالب مربوط به مهاجرت تحصیلی برای لیسانس به بالاست؟
✔ اینم دو تا مطلب خوب راجع‌به مهاجرت تحصیلی زیر لیسانس خدمت شما ↓

1 دقیقه به صرف چای با نویسنده 🙂

خب دیگه احساس می‌کنم من دینم رو ادا کردم و تا جایی که امکان داشت جامع، مانع و مفصل واست در مورد نحوه‌ی گرفتن بورسیه استانی ایتالیا که به بورسیه dsu ایتالیا و بورسیه جهان سوم ایتالیا هم معروفه، توضیح دادم.

اگر باز هم سوالی واست باقی موند، حتماً همینجا ↓بپرس. شاید سوال یکی دیگه هم باشه.
من هم زکات علمم رو پرداخت می‌کنم و پاسخ میدم.

راستی بهم بگو که به نظرت این بورسیه استانی ایتالیا چطوره؟ بورسیه با شرایط بهتر از این بورسیه هم دیدی؟
یا دوستانی داشتی که با این بورسیه مهاجرت کردند؟
اگر آره، لطفاً تجربه‌ت رو به اشتراک بذار که همگی استفاده کنیم.

به امید روزی که آیندگان، شرایط مهاجرت به ایران رو در صفحه اول گوگل ببینند. 🙂
مرسی و ارادت🙌



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

6 دیدگاه برای “بورسیه استانی ایتالیا | بورسیه dsu ایتالیا یا بورسیه جهان سوم ایتالیا

  1. فرشته گفته:

    واقعا هیچ سایت دیگه ای رو ندیده بودم که انقدر خوب ، جامع ، کامل ، به زبان ساده و دلسوزانه توضیح بده
    دم شما گرم

  2. او گفته:

    سلام وقتتون بخیر.ببخشید اطلاعات جدیدی واسه علت این بورسیه و هزینه ای که ایتالیا میکنه ندارید؟
    آیا این بورسیه بعدها باعث تعهد و مشکل نمیشه؟

  3. مصطفی گفته:

    با سلام من نمره ایزه ام رو با حقوق ۱۸ میلیون و ۱۸ متر که میشه بیست درصد رو با دلار نیمایی و آزاد حساب کنم میشه حدود ۶۰۰۰ ولی اگر با نرخ بانک مرکزی ۴۲۰۰ حساب کنم میشه ۲۴۰۰۰، یعنی به من بورس استانی تعلق نمیگیره؟ لطفا راهنمایی کنید.

    • فرزانه برکت مومنی گفته:

      سلام. وقت بخیر. اول اینکه درآمدتون رو تقسیم بر اعضای خانواده هم کردید؟ و دوم اینکه خونه‌ای که دارید سند رسمی داره؟
      به شما همین الان هم بورسیه استانی ایتالیا تعلق میگیره اما مبلغش کمتر خواهد بود. حالا این دو سوال رو هم پاسخ بدید تا با هم همفکری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.