دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تاثیر ماه تولد بر شخصیت؛ خرافه یا واقعیت؟

4.9/5 - (14 امتیاز)

همه ما در طول زندگی با اشخاصی مواجه شده ایم که ادعا دارن بر اساس ماه تولد هر شخصی می‌توانند تشخیص دهند که چگونه افرادی هستند یا اینکه افکار و اعمال خود را با توجه به اینکه متولد فلان ماه سال هستند، توجیه می‌کنند و این را جزئی از شخصیت متولدین آن ماه می‌دانند.

همین دلیل ما تلاش کردیم با توجه به نظریات جدید علم روانشناسی و تست‌های معتبری که امروزه در اختیار همه ما قرار دارند، به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم که آیا واقعاً تأثیر ماه تولد بر شخصیت پایه و اساس علمی دارد یا خیر؟

در این مطلب:

  • اعتبار و صحت موضوعی مانند شخصیت شناسی از روی ماه تولد یا شناخت شخصیت از روی ماه تولد را بررسی می‌کنیم.
  • به سوال ” آیا ماه تولد بر شخصیت تاثیر دارد ” پاسخ می‌دهیم.
  • نتایج تحقیقات علمی انجام شده در زمینه تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد را بررسی می‌کنیم.
  • و در انتها به تست‌های شخصیت‌شناسی معتبری اشاره می‌کنیم که بیشتر از ماه تولد می‌توانند به شما درباره خودتان و شخصیت‌تان، اطلاعات بدهند.

تاثیر ماه تولد بر شخصیت

وقتی فردی متولد می‌شود، شاید از همان اول، از نظر دیگران، تکلیف چیزهای زیادی برای آن فرد، مشخص باشد؛ مثلا شخصیت آن فرد در آینده، رنگ مورد علاقه‌ش و یا حتی شغل‌های ایده‌آل و احتمالی او در آینده. معمولا هم هیچ پیش زمینه علمی‌ای برای اثبات این مسائل وجود ندارد.

برای اینکه بشر از کجا به فکر ” شناخت شخصیت از روی ماه تولد ” افتاده، فرضیه‌های زیادی وجود دارند؛ اما فرضیه اصلی این است که جاذبه بقیه سیاره‌ها در لحظه تولد هر شخص، تعیین می‌کند که یک فرد چه شخصیتی داشته باشد.

همانطور که نیوتون گفته است، هر جسم سنگینی بر روی جسم دیگر تاثیر می‌گذارد. مثلاً سیاره پلوتون که با زمین فاصله‌ای حدود 4.4 میلیارد کیلومتر دارد، در بدو تولد شما جاذبه‌ای را روی زمین اعمال می‌کند.

اما فکر می‌کنید این جاذبه چقدر است؟ فقط می‌خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که در فرمول جاذبه، فاصله بین دو جسم، توان 2 دارد اما در مخرج کسر قرار دارد. حالا خودتان حساب کنید با فاصله 4.4 میلیارد کیلومتر، نهایتا چقدر نیرو در زمان تولدمان به زمین وارد می‌شود؟

همچنین می‌توانید به این فکر کنید که اگر تاثیر ماه تولد بر شخصیت واقعیت داشته باشه و شما روز آخر یا اول یک ماه به دنیا آمده باشید، با ماه قبل یا بعد ماه تولدتان، تفاوت خیلی زیادی پیدا می‌کنید. پس اگر منطقی فکر کنیم روانشناسی شخصیت از روی ماه تولد، کاملاً درست نیست.
در واقع تأثیر ماه تولد بر شخصیت افراد، وزن بسیار کمی نسبت به دیگر فاکتورهای موثر بر شکل‌گیری فردیت و شخصیت افراد دارد. فاکتورهایی مثل محیط، وراثت، تجربیات هر فرد و …

شخصیت شناسی از روی ماه تولد

لذا متوجه شدیم که شخصیت شناسی از روی ماه تولد، کاملاً واقعی نیست و بیشتر جنبه خرافی دارد؛ اما تحقیقات نشان داده از روی بازه زمانی طولانی‌تر می‌توانیم به یک سری نتایج کلی برسیم.

شناخت شخصیت از روی ماه تولد یا فصل تولد؟

همون ایرادی که بالاتر به ماه تولد وارد شد، مشخص می‌کند که اگر یک بازه 30 روزه را ملاک تشخیص شخصیت افراد در نظر بگیریم، نمی‌توانیم نتیجه دقیق و قابل استنادی به دست بیاوریم؛ پس بهتر است یک بازه طولانی‌تر مثل فصل تولد را در نظر داشته باشیم تا بهتر بتوانیم صحت تأثیر ماه تولد بر شخصیت افراد را بررسی کنیم.

البته اگر این سوال برایتان پیش آمده که اگر فردی روز آخر یک فصل متولد بشود هم فرقی با مثال بالا ندارد، باید بگویم که ملاک، میزان تغییر آب و هوا و همچنین میزان تابش نور خورشید است. برای مثال در فصل زمستان میزان تابش نور خورشید نسبت به بقیه فصل‌ها کمتر است؛ پس شاید بشود چند روز انتهایی ماه آذر را مثل روزهای فصل زمستان حساب کرد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی بر اساس تاریخ تولد

نتیجه تحقیقات بر روی فصل تولد:

تحقیقات زیادی در زمینه ارتباط فصل تولد، اختلالات و بیماری‌های مختلف انجام شده است.

تحقیقی در زمینه تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد، در دانشگاهی در بوداپست (پایتخت مجارستان)، انجام شد. از ۳۳۶ دانشجوی دانشگاه‌های مختلف خواسته شد پرسشنامه‌ای را پر کنند. در این پرسشنامه ۴ نوع مزاج بررسی می‌شد. سوال‌ها مواردی مثل “اغلب اوقات اخلاقم بدون هیچ دلیلی، تغییر می‌کند”، “رو به رو شدن با پروژه‌های جدید را دوست دارم؛ حتی اگر ریسکی و پرخطر باشند”و “از همه چیز شکایت دارم” را پوشش می‌دادند.

به عقیده خانم گوندا (Xenia Gonda) دانشمندی که روی این موضوع تحقیق می‌کرد، زمان تولد می‌تواند شانس ابتلا به برخی از اختلالات خلقی را افزایش و یا کاهش بدهد.

نتیجه تحقیقات انجام شده در زمینه شناخت شخصیت از روی ماه تولد به شرح زیر بود:

  • خلق و خوی سیکلوتومی، به معنای نوسانات سریع و مکرر بین حالت شادی و غم، در متولدین فصل تابستان، در مقایسه با متولدین فصل زمستان، به طور قابل توجهی بالاتر بود.
  • خلق و خوی هایپرتایمیک در افرادی که متولد فصل بهار و یا تابستان هستند، نسبت به متولدین دو فصل دیگر، به طور قابل توجهی بالاتر بود. افرادی که دارای خلق هایپرتایمیک هستند، بشاش و سرزنده، پر شور و شوق، زبان‌باز و شوخ طبع، بیش از اندازه خوش بین و بی خیال، پرانرژی و اهل معاشرت هستند.
  • افراد متولد فصل زمستان، نسبت به دیگر متولدین فصل‌های سال، کمتر مستعد داشتن خلق و خوی تحریک پذیر اند. تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد دارای این خلق، به شکل بی‌قراری درونی، اضطراب و تشویش، نمایان می‌شود.
  • متولدین فصل پاییز، نسبت به متولدین فصل زمستان، کمتر مستعد خلق و خوی افسردگی هستند.
شخصیت افراد از روی ماه تولد

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی بر اساس سال تولد

اما اگر بخواهیم از جزئیات بیشتری درباره تاثیر ماه تولد بر شخصیت حرف بزنیم:

  • متولدین فصل پاییز، کمتر به اختلال دوقطبی مبتلا می‌شوند.
  • در متولدین فصل زمستان، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلال عاطفی فصلی و به طور کلی، افسردگی، بالاست. اما متولدین این فصل افراد خلاقی هستند و مهارت حل مسئله بالایی به علت استفاده از قدرت تخیل و تصویر سازی، دارند.
  • در متولدین فصل تابستان، اختلال عاطفی فصلی یا همان افسردگی فصلی، کمتر مشاهده می‌شود. ضمناً، خلق و خوی سیکلوتومی در این افراد، هشداری برای اختلال دوقطبی محسوب نمی‌شود.
  • درسته که متولدین فصل بهار، خلق و خوی هایپرتایمیک دارند اما باز هم احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها وجود دارد.

خب تا به اینجا متوجه شدیم روانشناسی شخصیت از روی ماه تولد کاملا هم بی‌اساس و بنیان نیست و فصل تولد تاثیر زیادی بر رفتار و زندگی افراد می‌گذارد.

اما آیا بازه زمانی‌ای که جنین در رحم مادر می‌گذراند هم بر عملکرد مغز در طولانی مدت اثرگذار است؟

بر اساس تحقیقی که قبل‌تر انجام شده، افرادی که در ماه‌های گرمتری از سال در رحم مادر بودند، ابتلا به بیماری‌های قلبی در فصل زمستان، احتمال فوتشان رو افزایش می‌دهد.

حتی موش‌هایی که در فصل زمستان به دنیا آمده‌ اند، بیشتر مستعد اختلال عاطفی فصلی (افسردگی فصلی) نسبت به موش‌های متولد فصل تابستان هستند.

البته مکانیزم دقیق هیچ یک از این پدیده‌ها مشخص نیست؛ اما به عقیده محققان، در دسترس بودن مواد غذایی و قرارگیری در معرض نور خورشید در دوران بارداری مادر، می‌توانند از دلایل ابتلا یا عدم ابتلا به برخی از اختلالات و بیماری‌ها باشند.

کودکان متولد شده در ماه‌های مشخصی از سال هم ممکن است نسبت به همکلاسی‌ها و هم سن‌های خودشون، بزرگتر یا کوچکتر به نظر برسند.

تحقیقاتی هم در زمینه نرخ خودکشی و ارتباط آن با ماه تولد انجام شده. این تحقیقات نشان می‌دهد متولدین فصل بهار، نسبت به متولدین فصل‌های دیگر سال، بیشتر به خودکشی دست می‌زنند.

به طور کلی، افرادی که در فصل بهار یا اوایل فصل تابستان متولده شده‌اند، نسبت به متولدین پاییز و اوایل زمستان، 17 درصد، بیشتر به خودکشی دست می‌زنند.

شخصیت از روی ماه تولد

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی بر اساس روز تولد

ساعت بیولوژیک بدن در ابتلا به برخی از اختلالات، دخالت دارد. ساعت بیولوژیک در واقع ساعت داخلی بدن است که برای بسیاری از عملکردهای بدن و فعالیت‌های آن، اهمیت دارد.

فعالیت‌های بدن که بر رشد سلول‌ها و تولید مثل اثر می‌گذارند و عملکرد ریه، کبد، بافت گوارشی و حتی الگوهای رفتاری در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به نور و به طور خاص، نور خورشید، وابسته اند.

بنابراین، تغییر میزان قرارگیری در نور خورشید، در مقطعی از سال و یا متولد شدن در ماه‌هایی که نور خورشید کمتر است، می‌تواند بر عملکرد جسمی و ذهنی افراد تأثیرگذار باشد. مانند اختلال عاطفی فصلی که در متولدین فصل زمستان مشاهده می‌شود.

‌مطمئنا متولد شدن در هر ماه یا فصلی، به معنای ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات ذکر شده در بالا نیست. اگرچه ارتباطاتی بین ماه‌های تولد و برخی بیماری‌ها مشاهده می‌شود، اما احتمال کلی ابتلا به این بیماری‌ها، ترکیبی از فاکتورهای مهم دیگر مثل وراثت و سبک زندگی نیز می‌باشد.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که محیط زندگی، تجربیات و خیلی از فاکتورهای دیگر، در شکل‌گیری شخصیت ما تأثیرگذار هستند. مسلماً نتایج این تحقیقات کلی‌اند و بدون در نظر گرفتن جنبه‌های دیگر زندگی افراد، نمی‌توانیم به نتیجه درستی درباره شخصیت‌شان برسیم.

تست‌های معتبر شخصیت شناسی:

تست‌های معتبر شخصیت‌شناسی مثل MBTI، تست رفتارشناسی DISC و تست Big5، می‌توانند جزئیات بیشتری از شخصیت ما را به ما نشان بدهند و باعث بشوند شناخت بهتری از خودمان و رفتارهایمان داشته باشیم. این تست‌ها می‌توانند در انتخاب مسیر شغلی، یافتن استعدادها و بهبود ارتباطات کاری، به ما کمک کنند.

هر کدوم از تست‌های ذکر شده در بالا، حاصل سال‌ها تحقیق بر روی جنبه‌های مختلف شخصیت‌اند؛ برای مثال تست MBTI، حدود 70 سال سابقه دارد و تست Big5، حدود 30 سال. بهتر نیست به جای تحقیق درباره شخصیت افراد از روی ماه تولد، از تست‌های معتبر و نتایجشان برای بهتر شناختن خود، شغل متناسب با شخصیت‌مان و ایجاد روابط مؤثرتر با دیگران، استفاده کنیم؟

برای دسترسی به این تست‌ها می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “تاثیر ماه تولد بر شخصیت؛ خرافه یا واقعیت؟

  1. سید رضا گفته:

    واقعا تستهای جالبی بودن. بخصوص MBTI که خیلی خوب اخلاقیاتمو گفت. هرچند توو تشخیص شغل مورد علاقه یکم اشتباه داشت. اما جزء معدود تستهای شخصیتی بود که اینقدر درست گفت. ممنون از معرفی تستها و مقاله خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.