دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ویلیام گلاسر یک مهندس روان‌شناس

زندگینامه ویلیام گلاسر
3.4/5 - (5 امتیاز)

در دنیای سریع دیجیتالی امروز، خیلی از افرادی که می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند نادیده گرفته شده و یا شاید در انبوهی از اطلاعات، و یا جذابیت‎های زندگی سلبریتی‌ها، حرف‌ها و نظریات آن‌ها به چشم نیامده باشد. زندگی‌نامه‌های زیادی وجود دارد که هنوز خوانده نشده است. زندگینامه ویلیام گلاسر یکی از آنهاست.

اگر نظریه یادگیری پیاژه و یا نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر جایگاه خود را در آسمان علم روان‌شناسی و در زندگی شخصی ما باز کرده باشند، ویلیام گلاسر یکی از روان‌شناس‌هایی هست که به نظر من نظریه او با عنوان نظریه تئوری انتخاب، هنوز در زندگی ما جایی ندارد.

نوشته زیر سعی در بررسی زندگی نامه ویلیام گلاسر و مهم‌ترین نظریه او دارد.

اگر به دنبال اطلاعاتی کامل و جامع در مورد بیوگرافی ویلیام گلاسر هستید و یا مثل من، شدیداً علاقه‌مند هستید که در مورد تئوری انتخاب او یاد بگیرید، این‌جا همان جایی است که باید باشید.

فهرست زیر را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعاتی که می‌خواهید را به سرعت پیدا کنید.

زندگینامه ویلیام گلاسر ، یک راه پرفراز و نشیب

اطلاعات تولد

زندگینامه ویلیام گلاسر را با روز تولد او شروع می‌کنیم.

روز 19، ماه می در سال 1925 میلادی کودکی به نام ویلیام گلاسر (William Glasser) به دنیا آمد.

با توجه به اطلاعاتی که در مورد خانواده او داریم می‌دانیم که خانواده او در وضعیت معمولی نسبتاً ضعیفی از نظر مالی بوده‌اند و شغل پدر او، مربوط به ساخت و تعمیر ساعت بوده است. به علاوه او در خانواد‌ه‌ای به همراه یک برادر به نام henry و یک خواهر به نام janet دوران کودکی خود را سپری نمود.

در منابعی که درباره بیوگرافی ویلیام گلاسر وجود دارد آمده است که او جوانی بسیار خجالتی بوده است و در ابتدا سعی داشته است که با فراگیری و کسب دانش، به شغلی مناسب برسد تا بتواند نیازهای مالی خود و خانواده‌اش را برطرف سازد. البته تشویق‌های مادر ویلیام گلاسر هم برای کسب مدرک دانشگاهی بی‌تأثیر نبوده است.

تحصیل در رشته مهندسی شیمی

همان‌طور که توضیح دادم، در منابعی که در مورد زندگینامه ویلیام گلاسر آمده است، ویلیام گلاسر را فردی ذکر کرده‌اند که برای رفع نیاز‌های مالی خود و خانواده خود در تلاش بود. از این نظر او تصمیم گرفت که وارد رشته مهندسی شیمی شود تا بتواند شغلی با درآمد بهتر کسب کند. پس از آن توانست با کسب مدرک خود، در سال 1945 وارد شغلی در همین حوزه شود.

اما بعداً پس از این که فهمید علاقه‌ای به رشته‌اش ندارد، تصمیم گرفت تا وارد رشته روان‌شناسی شود و این آغازی برای ورود او به دنیای روان‌شناسی بود.

گلاسر چگونه یک روان‌شناس شد؟

همان‌طور که گفتم عدم علاقه ویلیام گلاسر به شیمی باعث شد تا تصمیم بگیرد وارد رشته روان‌شناسی شود.

او دوباره برای کسب مدرک در رشته روان‌شناسی به دانشگاه قبلی خود، یعنی Case Western Reserve University بازگشت. اما پس از مدتی به ارتش فراخوانده شد، و به همین خاطر به یکی از ایالت‌های آمریکا به نام یوتا رفت و مجبور شد تحصیل خود را رها کند.

او پس از مدتی بعد از این که از ارتش جدا شد توانست به دانشگاه برگردد. ویلیام گلاسر تحصیل خود را در زمینه روان‌شناسی بالینی ادامه داد. از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شد او به روان‌شناسی علاقه‌مند باشد این بود که با استفاده از این رشته بر کمرویی خود غلبه کند.

پس از این که توانست مدرک خود را در حوزه روان‌شناسی در سال 1953 بگیرد، تصمیم گرفت دوره دستیاری روان‌پزشکی خود را در بیمارستان کهنه سربازان، در شهر لس‌آنجلس که تحت نظارت دانشگاه کالیفرنیا بود به اتمام برساند.

در همین دوره دستیاری بود که، مخالفت خود را با نظریات روان‌شناسی فروید بیان کرد؛ و توانست با بسیاری از افرادی که با او هم نظر بودند همراه شود.

زندگینامه ویلیام گلاسر

چه چیزی ویلیام گلاسر را متمایز می‌کند؟

تا این جا سعی کردیم در مورد بیوگرافی ویلیام گلاسر صحبت کنیم. الان نوبت به صحبت از مهم‌ترین تئوری او یعنی تئوری انتخاب شده است.

روش درمانی ویلیام گلاسر

پس آن که ویلیام گلاسر فهمید باید با نظرات فروید مقابله کند، تصمیم گرفت تا تئوری خود را مبنی بر تئوری انتخاب توسعه دهد.

در واقع تئوری انتخاب او یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های عملی او بوده است. تقریباً زمانی که حرف از گلاسر به میان می‌آید، غیرممکن است که از تئوری او حرفی به میان نیاید.

تئوری انتخاب

مهم‌ترین چیزی که او در این نظریه تأکید دارد این است که به جای استفاده از روش‌های درمان دارویی می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که هر انسان، روان‌شناس خودش باشد و بتواند رفتار و مشکلات خود را درمان کند. جالب نیست!

در واقع او بر این باور بود که با استفاده از دارو‌ها، ظاهر بیماری‌ای، که فرد دچار آن شده است را خنثی می‌کنیم درصورتی که در باطن قضیه بیماری هنوز وجود دارد.

همین‌طور او بر این باور بود که بیشتر مشکلات روان‌شناسی که ممکن است یک فرد دچار آن شود به خاطر این است که رابطه مناسبی با محیط پیرامون، و یا با سایر افراد نمی‌تواند برقرار کند.

تئوری انتخاب ویلیام گلاسر چه می‌گوید؟

بهتر است قبل از این که ادامه دهیم ویدئوی زیر را ببینید. تماشای ویدئو را پشت‌گوش نیندازید چون بسیاری از مطالبی که ما می‌گوییم با استناد از این فیلم می‌باشد.

مطابق فیلم همه انسان نیاز‌های اساسی‌ای دارند که باید زندگی‌شان را بر اساس آن‌ها تنظیم کنند.

بر اساس منابعی که مطالعه کردم، تئوری ویلیام گلاسر را بیشتر درمورد روابط میان فردی استفاده می‌کنند.

البته آن‌ها هم درست هستند. ولی من چیزی که می‌خواهم بگویم، این است که این تئوری را در همه‌ی ابعاد زندگی‌تان استفاده کنید.

استفاده از تئوری انتخاب در مسیر شغلی

شما می‌توانید شغل‌ مورد علاقه خود را با این تئوری شناسایی کنید. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه‌طور باید این کار را انجام دهید! بیایید با هم بررسی کنیم.

سعی کنید به گوشه‌ای خلوت بروید تا بتوانید به راحتی فکر کنید.

پس از آن، از خودتان بپرسید:

  • آیا می‌خواهم شغلی را انتخاب کنم که در آن آزادی داشته باشم؟ یا می‌خواهم یک کارمند باشم؟
  • آیا می‌خواهم در شغلی باشم که همکاران من به یکدیگر کمک می‌کنند؟ یا این‌که هر کس وقت خود را با خود می‌گذراند.
  • آیا می‌خواهم شغلی داشته باشم که درآمد ثابتی داشته باشد تا احساس امنیت مالی کنم؟ یا می‌خواهم ریسک مالی داشته باشم؟
  • آیا می‌خواهم درگیر با کاری باشم که هر روز یکنواخت باشد؟یا اینکه کاری باشد سرزنده تا هر روز با چیزهای جدید آشنا شوم.
بیوگرافی ویلیام گلاسر

همه‌ی سوال‌های بالا، هر کدام به یکی از نیاز‌هایی اشاره دارد که در فیلم آمده است. کاری که سوال‌های بالا برای شما انجام می‌دهد این است که، تصویر نامفهومی که در مسیر انتخاب شغلی شما وجود دارد را تا حدی شفاف می‌کند.

دیدید، چه قدر راحت می‌توان این نظریه را در ابعاد مختلف زندگی به کار برد.

باز هم تأکید می‌کنم سعی کنید این تئوری را در تمامی ابعاد زندگی خود به کار بگیرید.

شاید بیان مثالی دیگر از کاربرد‌هایی که تئوری انتخاب می‌تواند در زندگی ما داشته باشد، خالی از لطف نباشد.

استفاده از تئوری انتخاب در درک دیگران

خیلی از جوان‌های امروز، در هنگامی که در مورد مسائل مختلف، مانند شغل مورد نظر خود با والدین‌شان حرف می‌زنند به مشکلاتی بر‌می‌خورند.

جملات زیر از قبیل جملاتی هست که از والدین می‌شنوند:

  • باید مشغول به کاری شوی که بیمه داشته باشد!
  • اگر وارد فلان شرکت شوی، حقوقت تضمین است!
  • فلان فرد را دیدی که کسب و کار اینترنتی خود را راه انداخت و شکست خورد!
  • و….

چیزی که مهم هست، این هست که والدین شما کاملاً غلط حرف نمی‌زنند. آن‌ها هم افرادی هستند که با توجه به تئوری انتخاب دارای نیاز‌های گوناگون هستند.

ممکن است والدین شما، افرادی با نیاز آزادی کمی باشند. دراین حالت طبیعی است که شما را به کار‌های دولتی که ریسک کمتری دارد سوق دهند.

دیدید، این جا هم تئوری انتخاب وارد عمل می‌شود.

والدین شما اطلاعات را برحسب شدت نیازهایی که در فیلم هم گفته‌ شد به شما منتقل می‌کنند. این شمایید که باید تصمیم بگیرید چه رفتاری نشان دهید.

درک دیگران

ویلیام گلاسر، هنوز طرفداران خود را دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، هنوز بسیاری از افراد، طرفدار تفکرات گلاسر هستند. هنوز افراد زیادی از کلاس‌هایی که موسسه گلاسر برگذار می‌کند استفاده می‌کنند.

از آن جایی که افراد زیادی تمایل دارند تا از تفکرات ویلیام گلاسر در زندگی خود بهره بگیرند، موسسه گلاسر سایتی را آماده کرده است تا بتواند با افراد علاقه‌مند ارتباط برقرار کند.

اگر علاقه‌مند هستید اطلاعاتی جامع‌تری در مورد فعالیت‌های این موسسه بدانید می‌توانید سایت موسسه گلاسر را بررسی کنید.

جوایز ویلیام گلاسر در زمینه روان‌شناسی

رفته رفته، نظریات ویلیام گلاسر بین بسیاری از دیگر صاحب‌نظریان روان‌شناسی پذیرفته شد و باعث‌ شد بسیاری از جوایز و افتخارات را به دست آورد.

  • کسب جایزه توسعه حرفه‌ای انجمن مشاوره آمریکا به پاس قدردانی از زحمات او در سال 2003
  • کسب عنوان معتبر استاد درمانگر در سال 2005 از انجمن روان‌درمانی آمریکا
  • کسب جایزه دستاورد زندگی از مرکز بین المللی روان‌پزشکی و روان‌شناسی در سال 2005
  • و….

کتاب‌هایی از ویلیام گلاسر که می‌توانید آن ها را بخرید!

ویلیام گلاسر با استفاده از تئوری انتخاب کتاب‌های زیادی را نوشته است.

ازجمله مهم‌ترین کتاب‌هایی که چاپ شده‌اند و می‌توانید آن‌‌ها را خریداری کنید عبارتند از:

  • تئوری انتخاب
  • تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان
  • تئوری انتخاب و مدیریت زندگی
  • تئوری انتخاب در اتاق مشاوره
  • و…..
کتاب‌های دکتر ویلیام گلاسر

اگر قصد دارید این نظریه را با عمق بیشتری مطالعه کنید و در زندگی خود به کار ببرید، از دکمه زیر برای خرید کتاب‌ها استفاده کنید.

کتاب‌های دکتر ویلیام گلاسر تنها شماری از بهترین کتاب‌های روان‌شناسی می‌باشد که می‌توانید به مطالعه آن‌ها بپردازید. اگر علاقه‌مند به مباحث روان‌شناسی هستید بد نیست تا جستجویی در مورد کتاب‌های روان‌شناسی در اینترنت داشته باشید.

جمع‌بندی مطالب

بیوگرافی ویلیام گلاسر تنها یکی از هزاران زندگینامه مفید و موثر است. هدف سایت کار‌نکن به اشتراک گذاشتن تجربیات زندگی دیگر افراد موفق بوده و هست.

پیشنهاد می‌کنم که نگاهی به زندگینامه‌ زیر نیز بیندازید. هر داستان زندگی نکات و تجربه‌های ازرشمند خود را دارد.

اگر مطالعه نظریه‌های مختلف برایتان جالب است، مطلب زیر مرجع کاملی از نظریه‌های هوش هیجانی را برایتان گردآوری کرده است.

یکی از دیگر مباحثی که همیشه در عام مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد این است که در مورد هوش و ضریب هوشی صحبت کنند. غالباً مردم کسی را با هوش می‌دانند که بتواند مسائل ریاضی را به خوبی حل کند. اما آیا فقط کسی که ریاضی خوب حل می‌کند باهوش است.

مقاله زیر در مورد انواع هوش که ممکن است بیشتر ما با آن‌ها ناآشنا باشیم صحبت می‌کند. به علاوه به صورت مختصر با شخصیت گیلفورد آشنا می‌شوید.

اهل شنیدن پادکست هستید؟ روان‌شناسی را هم دوست دارید؟ ترکیب این دو با هم باید جالب باشد! مطلب زیر برای شماست.

قطعاً شما هم با مواردی در زندگی خود سروکار داشته‌اید که اگر قبل از آن، تئوری انتخاب را می‌دانستید، آن را بهتر مدیریت می‌کردید.
زمان‌هایی که با پدر و مادر در مورد شغل و کیفیت آن صحبت می‌کردید و آن‌ها شما را درک نمی‌کردند.
یا زمان‌هایی که والدینتان به شما به خاطر ماندن طولانی‌مدت در اتاق گله می‌کنند، غافل از این که از نیاز عدم وابستگی شما بی‌اطلاعند. در واقع شما دوست دارید تنها باشید تا این که با دیگران وقت خود را بگذرانید.
حالا نوبت شماست. از تجربیات خودتان بنویسید تا ببینیم چند نفر هستیم.😉😉
منتظر نظراتتون هستیم.😘😘



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.