دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رشته سینما بخونم یا نمایش؟

تفاوت رشته سینما و نمایش
5/5 - (5 امتیاز)

عاشق هنر، مخصوصاً رشته سینما و نمایشی ولی احساس سردرگمی می‌کنی و نمی‌دونی فرق رشته نمایش با سینما چیه یا تو کدوم رو باید انتخاب کنی؟

حالا یه دختر نوجوون رو تصور کن که عشق بازیگری داره ولی تو یه شهر کوچیک زندگی می‌کنه که حتی سینما نداره!

روزها و شب‌هاش رو با این رویا می‌گذرونه و از هر راه کوچیکی که اون رو به این رویاش برسونه، نمی‌گذره. تو مدرسه همیشه یکی از اعضای گروه نمایشه و همیشه پیگیر برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونه و حتی یه بار پاش به شبکه2 و برنامه فرش‌سپید باز می‌شه.

ولی هیچ کدوم از اون راه‌ها اون رو به رویاش نمی‌رسونه تا اینکه تصمیم می‌گیره کنکور هنر بده و برای هدف زندگیش بجنگه.

حالا همون دختر، دانشجوی رشته بازیگری-کارگردانیه و الان اینجاست و برای شما این مطلب رو می‌نویسه تا شما رو از یک سری سردرگمی‌ها دربیاره، چون خودش خیلی خوب درد و سختی این روزهایی که احتمالاً تو می‌گذرونی رو می‌فهمه.

در ادامه ما در مورد فرق رشته نمایش با سینما و تفاوت رشته سینما و نمایش در هنرستان و دانشگاه حرف می‌زنیم؛ چون قاعدتاً با فهمیدن اینا بهتر می‌تونی تصمیم بگیری.

فهرست مطالب

فرق رشته‌ نمایش با سینما چیه؟

فرق رشته نمایش با سینما

اگر براتون سؤال هست که آیا رشته سینما با نمایش فرق داره باید بگم که بله!

از زمین تا آسمون هم نباشه، از زمین تا یه جای خیلی دوری این دو رشته با هم فرق دارند و آینده‌ی شغلی متفاوتی هم در انتظار محصل‌های این دو رشته هست؛ ولی چون هر دو جزو هنرهای نمایشی محسوب می‌شن، یه پلی بینشون هست.

ولی بهتره قبل از اینکه به این پل برسی، با توجه به علاقه و هدفی که داری، یکی از این دو رشته رو انتخاب کنی تا مسیر شغلی‌ بهتری رو تجربه کنی.

خب برای اینکه تفاوت رشته سینما و نمایش رو بدونی و بدونی تفاوت رشته سینما و نمایش در هنرستان و دانشگاه چیه و یا با خوندن این رشته‌ها چه چیزهایی در آینده منتظرته، با من بیا، تا با این دو رشته بیشتر آشنا بشیم و شباهت‌ها و تفاوت‌هاشون رو بشناسیم.

تفاوت ذاتی سینما و نمایش

تفاوت رشته سینما و نمایش

سینما و نمایش مثل دو خواهرند با قرن‌ها تفاوت سنی!

خواهران ناهمسان!

سینما و تئاتر مثل خواهرهایی هستند که در عین شباهت، کلی با همدیگه متفاوتند و راه‌های مختلفی رو رفتند و علایق و خصوصیات متفاوتی دارند.

  1. انسان‌ها از 30هزار سال قبل، مراسم‌های آیینی اجرا می‌کردند؛ که خیلی‌ها معتقدند، تئاتر و نمایش از مراسم‌های آیینی سرچشمه گرفته؛ درحالیکه سینما در سال 1895میلادی متولد شده!

  2. سینما، برخلاف نمایش صنعتی‌تره در نتیجه پول‌دوست‌تر هم هست.

  3. نمایش یکم کله‌شق‌تره، برای همین هرکاری که می‌خواد انجام بده، در لحظه انجام‌ می‌ده. اگرچه کلی تمرین می‌کنه، حتی بیشتر از سینما، ولی وقتی می‎‌خواد اجرا کنه، در لحظه کارشو انجام می‌ده و هر اشتباهی هم بکنه باید همون لحظه جمع کنه!

  4. سینما محتاط‌تره و بارها و بارها ممکنه یه کاری رو انجام بده تا بالاخره اونی بشه که می‌خواد! و بعد اونو در معرض دید قرار می‌ده.

  5. مهم‌ترین تفاوت سینما و نمایش این هست که، رشته نمایش در واقع اجرای زنده تئاتر، اپرا، باله و تئاترهای موزیکال رو شامل می‌شه ولی سینما با دنیای فیلم و سریال درگیره.

  6. تعداد تماشاگرهای تئاتر خیلی محدودتره، در حالیکه یک فیلم و سریال رو میلیون‌ها آدم می‌تونند از سراسر دنیا ببینند!

  7. یک نمایش و اجرای زنده فقط تو یک زمان خاصی اجرا می‌شه و هرکسی فقط تو اون زمان می تونه ببینه؛ در حالیکه یک فیلم، می‌تونه سال‌ها بمونه و آدم‌های دهه‌های مختلف اون رو ببیند. (البته الان از بعضی تئاترها، فیلم‌تئاتر تهیه می‌شه که اون هم می‌تونه سال‌ها بمونه ولی کیفیت یک فیلم‌تئاتر با اجرای زندۀ تئاتر از زمینه تا آسمون! چون تئاتر با زنده بودنشه که تئاتره.)

این‌ها چندتا از مشخص‌ترین فرق های رشته نمایش با سینما بودند. در ادامه در مورد تفاوت رشته سینما و نمایش در هنرستان هم حرف می‌زنیم و همینطور در دانشگاه.

برا من سینما مناسبتره یا نمایش؟

سینما

اگه از عشاق جادوی سینما هستی، اگه دلت می‌خواد سر دربیاری که چه اتفاقاتی در پشت پرده‌ی ساخت هر فیلم و سریال اتفاق میفته و مهم‌تر از اون دوست داری یه روزی، خودت هم عضوی از اعضای ساخت فیلم باشی، اگه فکر می‌کنی وسعت خیال و ذهنت به قدری هست که تو دنیای واقعی جا نمی‌گیره و نیاز به مدیوم جادویی‌تری داری، اگه ایده‌هایی داری که دوست داری به جهان عرضه کنی و اگه از دیدن فیلم سیر نمی‌شی و محو این هنرهفتم می‌شی، این رشته می‌تونه برات گزینۀ مناسبی باشه.

فیلم سینما پارادیزو

پیشنهاد فیلم:

آخ که اگه عاشق سینمایی و این فیلمو هنوز ندیدی، بعد این مطلب بدو ببین که تا همین الانشم کلی دیر کردی.

cinema paradiso

نمایش

اگه عاشق ارتباط با آدم‌هایی و توانایی کار کردن طولانی تو کارهای گروهی رو داری، اگه شیفتۀ ارتباط نزدیک بازیگر با تماشاگر روی صحنه هستی، اگه دوست داری روی صحنه با آدم‌ها حرف بزنی‌، اگه از دیدن تئاتر سر تا پا لذت می‌شی، اگه انقدری عاشق این رشته هستی که بدونی ممکنه ماه‌ها تلاش کنی و خیلی هم پول زیادی گیرت نیاد، می‌تونی وارد دنیای شگفت‌انگیز نمایش بشی و از ثانیه ثانیۀ زندگی کردن تو این فضا لذت ببری.

تئاتر و نمایش

تفاوت رشته سینما و نمایش در هنرستان و دانشگاه

تفاوت رشته سینما و نمایش در هنرستان

یکی از راه‌هایی که شما بخواید وارد دنیای نمایش یا سینما بشید اینه که از هنرستان این رشته‌ها رو بخونید.

ولی اگر شرایط رفتن به هنرستان رو ندارید اصلاً نترسید چون این رشته‌ها تو هنرستان‌های خاصی تدریس می‌شن و ممکنه شما تو شهری باشید که اصلاً هنرستان نداشته باشه یا هنرستان داشته باشه و این رشته‌ها رو نداشته باشه!

خود من توی شهری بزرگ شدم که هنرستانی که این رشته‌ها رو داشته باشه نداشت.

ولی حدس می‌زنی الان کجام؟ دانشجوی رشته بازیگری کارگردانی.

پس اگه الان نمی‌تونی بری هنرستان اصلاً غصه نخور در ادامه می‌گم چیکار کنی. چون هنرستان رفتن تنها راه ورود به این رشته‌ها نیست.

برای اینکه تو دانشگاه نمایش یا سینما بخونم حتماً باید هنرستان خونده باشم؟

نه!

هرکسی با هر مدرک پیش‌دانشگاهی می‌تونه تو کنکورهای هنر و زبان شرکت کنه.

تو حتی می‌تونی کنار کنکور تجربی، ریاضی و انسانی، تو یکی از کنکورهای هنر و زبان یا هردوی اون‌ها شرکت کنی.

تو حتی می‌تونی تو هنرستان سینما بخونی، ولی بعداً دلت بخواد تو دانشگاه یکی از گرایش‌های رشتۀ نمایش رو بخونی یا بالعکس!

پس هنرستان تنها راه درس خوندن تو این رشته‌ها نیست و توی دانشگاه دستت برای انتخاب رشته بازتره. ولی بیا در ادامه تفاوت‌های این دو رشته رو بررسی کنیم.

فرق رشته نمایش با سینما در گرایش

انتخاب گرایش برای بعد کنکور و دانشگاهه و توی هنرستان مجبور به انتخاب گرایش نیستی. ولی حتی تو این مرحله هم آشنایی با گرایش‌های هرکدوم از این رشته‌ها بهت کمک می‌کنه فرق رشته نمایش با سینما رو بدونی و بفهمی در آینده چه چیز‌هایی منتظرته.

گرایش‌های رشته سینما

گرایش‌های رشته نمایش

  • ادبیات نمایشی
  • کارگردانی-بازیگری
  • طراحی صحنه
  • نمایش عروسکی

فرقی که گرایش‌های این دو رشته داره، این هست که تو دانشگاه رشته‌ای به اسم “سینما” وجود داره و شما اگه توی این رشته قبول بشید بعد از چند ترم باید گرایش خودتون رو مشخص کنید و طبق اون گرایش، درس‌های اختصاصی هر کدوم از گرایش‌های تدوین، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و تصویربرداری رو بخونید.

ولی تو دانشگاه رشتۀ مجزایی به اسم “نمایش” وجود نداره. و از همون مرحلۀ انتخاب‌رشته‌ی بعد از کنکور شما باید یکی از رشته‌های ادبیات‌نمایشی، کارگردانی-بازیگری، طراحی صحنه و نمایش عروسکی رو انتخاب کنی و توی کنکور عملیش شرکت کنی و اگه قبول شدی تو اون رشته ادامۀ تحصیل بدی.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته سینما

کنکور عملی

حتماً حتماً به این بخش توجه کنید! چون تغییراتی در کنکور امسال و سال‌های قبل ایجاد شده.

احتمالاً همون‌طور که می‌دونید بعضی رشته‌های هنر علاوه بر کنکور، آزمون عملی هم دارند.

یعنی علاوه بر اینکه باید تو کنکور رتبۀ قابل قبولی به دست بیارید، باید حتماً تو کنکور عملی هم شرکت کنید و نمرۀ موردنیاز رو کسب کنید و هردوی این‌ها باهم تو قبول شدن یا نشدن شما در رشته‌ای که می‌خواید تأثیر دارند.

تا سال‌های قبل،گرایش‌های رشتۀ نمایش جزو رشته‌هایی بودند که کنکور عملی داشتند ولی رشته سینما کنکور عملی نداشت!

ولی از سال 1402، رشته سینما هم مثل رشته‌های بازیگری-کارگردانی، طراحی صحنه، ادبیات نمایشی و نمایش عروسکی کنکور عملی داره و داوطلبان این رشته‌ها موظف به شرکت تو آزمون عملی هستند.

سؤالات احتمالی

بریم باهمدیگه به چندتا سوال احتمالی که ممکنه ذهنت رو درگیر کرده باشه، جواب بدیم.

1. من دوست دارم بازیگر بشم، کدوم رشته رو بخونم؟

چارلی چاپلین

اگه قصد دارید به صورت آکادمیک بازیگری رو یاد بگیرید و از این طریق وارد دنیای بازیگری بشید، بهتره تو دورۀ هنرستان، رشته نمایش و تو دانشگاه رشته بازیگری-کارگردانی رو انتخاب کنید.

حتی اگه بخوام بازیگر سینما بشم؟!

بله. به‌خاطر اینکه رشته سینما، خیلی واحدهای مربوط به بازیگری نداره و بیشتر مربوط به مسائل فنی و کارگردانی سینما هست.

در حالی که در رشته نمایش در هنرستان و بازیگری-کارگردانی در دانشگاه، شما واحدهای عملی و نظری زیادی در مورد بازیگری دارید که می‌تونید سبک‌های مختلف بازیگری رو یاد بگیرید و به صورت عملی اتود بزنید.

و احتمالاً همون‌طور که می‌دونید، بیشتر بازیگرهای بزرگ از دنیای تئاتر وارد سینما شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته بازیگری

2. من که کارگردانی دوست دارم کدوم رشته رو بخونم؟

اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم

با توجه به علاقه‌تون به کارگردانی تئاتر یا کارگردانی سینما شما می‌تونید رشته بازیگری-کارگردانی یا رشته سینما رو انتخاب کنید.

همون‌طور که می‌بینید رشته مجزایی برای کارگردانی تئاتر وجود نداره و اسم رشته، بازیگری-کارگردانی هست که شما تو این رشته، هم واحدهایی برای بازیگری دارید و هم واحدهایی برای کارگردانی و بر اساس گرایشی که دوست دارید می‌تونید در دانشگاه فعالیت کنید.

در مورد کارگردانی سینما هم همون‌طور که بالاتر هم اشاره شد شما باید در رشته سینما قبول بشید و بعد در دانشگاه گرایش کارگردانی رو انتخاب کنید و به تحصیل ادامه بدید.

3. آیا صرفاً علاقه داشتن به این رشته‌ها کافیه یا باید توانایی‌های خاصی داشته باشم؟

توانایی‌های لازم برای رشته نمایش و سینما

اکثر رشته‌های هنر علاوه‌بر علاقه، نیاز به استعداد و علاوه‌بر استعداد، نیاز به پشتکار خیلی بالایی دارند.

(و تو رشته‌های تئاتر و سینما علاوه بر همه‌ی این‌ها نیاز به یه شانس خوب هم داری 😀 )

البته اگه شما خودتون وقت نذاشته باشید و باسواد و توانا نباشید، حتی اگه شانس هم بهتون رو کنه خیلی نمی‌تونید ازش استفاده کنید! ولی اگه تو رشته خودتون عالی باشید، از کوچیک‌ترین فرصت‌ها می‌تونید بزرگ‌ترین شانس‌ها رو بسازید 🙂

پس شما علاوه بر علاقه و استعداد باید توانایی‌های زیر رو یا داشته باشید یا انقدر تلاش کنید که در خودتون تقویت کنید.

  • هوش و خلاقیت
  • انرژی و توانایی جسمی بالا
  • انعطاف پذیری
  • روابط اجتماعی بالا
  • جست‌وجوگر بودن
  • علاقمند به مطالعه

اگه دنبال تست شخصیت‌شناسی هستی که بهت بگه توی چه شغل‌هایی میتونی موفق بشی، قبلش نگاهی به این مطلب بنداز آقای آرامش در یک ویدئوی 14 دقیقه‌ای درباره نقش تست‌های خودشناسی در انتخاب شغل صحبت کرده.

در کل باید بگم که برای اینکه تو دنیای نمایش و سینما موفق باشید، نیاز به یک تلاش مداوم دارید. تا هم خودتون رو از لحاظ جسمانی و صدا در حد خوب نگه دارید هم باید در زمینه‌های مختلف هنر، جامعه‌شناسی، روانشناسی، فلسفه و… مطالعه داشته باشید.

تا اینجای ماجرا امیدوارم تفاوت رشته سینما و نمایش رو فهمیده باشی. در ادامه چندتا پیشنهاد برات دارم که مطمئنم به دردت می‌خوره.

مطالب مرتبطی که پیشنهاد می‌کنم از دست ندی!

اگه تا اینجای مطلب خوندی و هنوز مطمئن نیستی هنرستان بخونی یا نه بهت پیشنهاد می‌کنم یه سر به مطلب زیر بزنی تا بهتر با هنرستان آشنا بشی.

بعدش هم مطمئنم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هرکسی در مرحله انتخاب رشته، بحث درآمد اون رشته و شغل هست. مخصوصاً کسایی که می‌خوان رشته‌های هنر رو انتخاب کنند معمولاً با این نقد از طرف دیگران مواجه می‌شن که: «از هنر پول در نمیاد!» ولی در ادامه یه مطلب براتون آوردم که دقیقاً خلاف این قضیه رو ثابت می‌کنه.

علاوه بر بحث درآمد، یکی دیگه از مسائلی که این روزها خیلی از آدم‌ها رو درگیر خودش کرده بحث مهاجرته!
که به نظر من یکی از تلخ‌ترین مسائل روزه. ولی اگه تو هم جزو کسایی هستی که عاشق رشته های نمایشی هستی و دنبال بهترین دانشگاه‌های هنرهای نمایشی جهانی، پیشنهاد می‌کنم مطلب زیرو از دست ندی.

ولی اگه به فکر مهاجرت نیستی یا امکانش رو نداری و دنبال اینی تو همین ایران بری دانشگاه، احتمالاً یکی از دانشگاه‌های توی رویاهات دانشگاه هنر تهرانه که راستش رو بخوای من یکی هم حسابی عاشقشم. تو این مطلب می‌تونی با رشته‌های دانشگاه هنر بیشتر آشنا بشی.

خب دیگه زیاد سرت رو به درد نمیارم. فقط یه پیشنهاد دیگه برات دارم البته اگه تو هم مثل من عاشق رشته بازیگری هستی!

فرق رشته نمایش با سینما

خب دوست خوبم، مرسی تا اینجا با من همراه بودی
بگو ببینم، متوجه فرق رشته نمایش با سینما شدی دیگه درسته؟
بالأخره تصمیم گرفتی سینما بخونی یا نمایش؟
هر سؤالی هم داشتی، حتماً از من بپرس.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

5 دیدگاه برای “رشته سینما بخونم یا نمایش؟

  1. نوید گفته:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتی
    میشه تفاوت رشته سینما و کارگردانی نمایش در ارشد هم بگی؟
    من کارشناسی مهندسی برق خوندم و الان واسه ارشد میخوام برم سمت کارگردانی سینما، کدوم رشته مناسب من هست؟

  2. مارتین اسکورسیزی گفته:

    من الان دارم از استرس میمیرم که آزمون عملیمو اشتباه انتخاب کردم من عاشق کارگردانی ام و میخام کارگردان بشم تا رویاهای فیلمم رو به واقعیت تبدیل کنم و آزمون عملی سینما رو نوشتم، الان دارم میبینم کارگردانی جدای از سینماست آزمون و رشته اش، بیشتر توضیح بدید راجع بع این موضوع منم یکی مثل خودتونم

    • سایه سرابی گفته:

      نه اگر هدفت کارگردانی فیلمه انتخاب درستی کردی. باید رشته سینما بخونی.
      رشته بازیگری-کارگردانی بیشتر برای تئاتره.

  3. . گفته:

    توی مقاله ای که راجب پردرامد تریت رشته های هنر نوشته بودی گفتی که یکی از گرایش های سینما یازیگزیع
    اما اینجا گفتی توی سینما بازیگری نیست و کارهای فنیه برای بازیگری باید رشته نمایش و گرایش بازیگری_کارگردانی رو انتخاب کنیم
    الان برای اینکه بازیگر بشسم بریم سینما یا نمایش؟

    • سایه سرابی گفته:

      سلام دوست عزیز.
      رشته سینما چهارتا گرایش داره: تدوین، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، تصویربرداری
      که به طور تخصصی تو رشته سینما این گرایش‌ها رو می‌تونید بخونید.
      ولی اگر بخواید اختصاصی بازیگری بخونید باید رشته نمایش رو انتخاب کنید.
      تو اون مقاله هم ذکر نشده که یکی از گرایش‌های سینما، بازیگری هست. گفته شده بعد اتمام درس می‌تونید تو این مشاغل هم مشغول بشید.
      اون هم به علت این هست که ورود به دنیای بازیگری یک راه مشخص نداره و چون دنیای سینما و تئاتر باهم درگیره، با توجه به ارتباطاتی که تو دانشگاه وهنرستان می‌سازید و
      با توجه به تونایی‌هاتون اگر براتون موقعیتی پیش بیاد می‌تونید تو پروژه‌ای بازیگری کنید.
      ولی اگر بخواید دروس بازیگری بخونید و کارهای عملی بازیگری کنید باید رشته نمایش و بازیگری-کارگردانی بخونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.