دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

هنرستان خوبه یا نه ؟ همه ناگفته‌ها درمورد هنرستان برای بهترین انتخاب رشته

هنرستان خوبه یا نه
4/5 - (3 امتیاز)

هنرستان خوبه یا نه ؟ سؤال پرتکرار دانش‌­آموزان پایه نهم که دنبال دلیلی قانع‌کننده برای انتخاب هنرستان هستند. راهنمایی‌ها و اطلاعات ضدونقیض که از منابع مختلف به دست می­‌آید انتخاب هنرستان را برای ادامه تحصیل دشوار می­‌کند.

چند مورد از این راهنمایی­‌ها را مرور می‌­کنیم:

پدر: عزیزم، هنرستان فقط برای دانش‌­آموزان درس نخوان و بی‌انظباط خوبه پس به هنرستان اصلاً فکر نکن.🤔

مادر: همیشه آرزو داشتم اولین پزشک خانواده باشی!

مشاور مدرسه: استعدادت برای ادامه تحصیل در فلان رشته هنرستان عالی هست و با این رشته قطعاً موفق خواهی شد.🤨

با این راهنمایی­‌های زیاد و بعضاً متناقض انتخاب هنرستان برای ادامه تحصیل دشوار نشد؟ قبل از اینکه از تصمیم خود منصرف شوید باید بدانید هیچ انتخابی در زندگی به‌خودی‌خود تضمین‌کننده موفقیت نیست. موفقیت پازل هزار تکه است و همۀ تکه‌­ها باید به شکل صحیح در کنار هم قرار گیرند.

هدف هنرستان تربیت نیروی متخصص برای ورود به بازار کار است. موفقیت در تحصیل، وابسته به علاقه، استعداد و پشتکار است. هنرستان خوبه اگر شما باعلاقه و متناسب بااستعداد خود انتخاب رشته کرده باشید. در دوران تحصیل برای یادگیری مهارت تلاش کنید. پس از اتمام هنرستان برای متمایز شدن در بازار کار به‌صورت مستمر در حال یادگیری باشید.

در این مقاله به‌صورت مفصل هنرستان و رموز موفقیت در آن را معرفی کرده­‌ام.

اگر برای ادامه تحصیل در هنرستان تردید دارید تا انتهای این مقاله با من همراه شوید.

بخش اول: معیارهای انتخاب رشته کدامند؟

هنرستان خوبه یا نه

انتخاب رشته تحصیلی، یکی از مهم­ترین انتخاب­‌های فرد در پایه نهم است. برای انتخاب رشته تحصیلی، معیارهای مختلفی باید موردتوجه قرار بگیرد تا مسیر تحصیلی به بهترین شکل ممکن پیموده شود. برای اینکه پاسخ قاطعانه به سؤال هنرستان خوبه یا نه ؟ بدهید؛ بهتر است با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی آشنا شوید.

مهم­‌ترین معیارهای انتخاب رشته تحصیلی عبارتند از:

1- شناخت استعدادهای ذاتی

استعداد یعنی با صرف کمترین زمان و انرژی، شما یک مهارت جدید را فرابگیرید.

فرض کنید احساس می‌­کنم استعداد نقاشی خوبی دارم. اگر با صرف زمان و انرژی کمتری نقاشی را یاد بگیرم می­‌توانم ادعا کنم استعداد نقاشی در وجود من نهفته است.

چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم؟

  • اگر انجام دادن کاری برای شما آب خوردن و برای دیگران مشقت‌بار است یعنی شما در انجام این کار یک فرد مستعد هستید.
  • اگر حین انجام یک کار آن‌قدر غرق در کار می­‌شوید که گذر زمان را فراموش می­‌کنید یعنی استعداد این کار را دارید.
  • سرنخ استعدادهای شما شاید در علایقی باشد که سال‌­ها به آن‌ها بی‌توجه بوده­‌اید!
  • انجام تست شخصیت شناسی برای مشخص کردن ویژگی­‌های شخصیتی که تابه‌حال مهجور بوده­‌اند توصیه می­‌شود. تست شخصیت شناسی MBTI مورد تائید مؤسسات روانشناسی است. انجام تست MBTI برای شناسایی شغل­‌هایی که مناسب شخصیت شما است توصیه می­‌شود.

2- علاقه

علاقه یکی از شرط­‌های مهم برای انتخاب رشته است. علاقه، نیروی محرکه قوی برای ادامه راه حتی در اوج ناامیدی است. اگر موفقیت تحصیلی برای شما مهم است رشتۀ موردعلاقۀ خود را با تحقیق، مطالعه و گفتگو با افراد مختلف انتخاب کنید.

3- بازار کار

حاصل تحصیل در رشته‌­ای که بازار کار خوبی ندارد دل‌زدگی خواهد بود. پس لازم است درباره آیندۀ شغلی رشتۀ تحصیلی خود بیشتر بدانید تا فردا حسرت انتخاب اشتباه خود را نخورید.

4- درآمد

در هنگام انتخاب رشته، آینده شغلی و درآمد حاصل از آن را بررسی کنید. میزان درآمد هر فرد رابطه مستقیمی با رفاه و بهره­‌مندی از امکانات در زندگی او دارد.  تحصیل در رشته‌­ای که در آینده به اشتغال با درآمد مکفی منجر نشود، حس ناخوشایند و پشیمانی را برای شما رقم خواهد زد.

بخش دوم: در مورد هنرستان بیشتر بدانید.

هنرستان خوبه یا نه

برای پاسخ به هنرستان خوبه یا نه ؟ بهتر است با هنرستان بیشتر آشنا شویم. مدارس شاخه­‌های فنی حرفه‌ای، کاردانش و هنر هنرستان نامیده می­‌شود. هدف هنرستان تربیت نیروی تکنسین موردنیاز بازار کار است. ماهیت هنرستان دروس کارگاهی و عملی آن است اما دروس تئوری نیز در هنرستان تدریس می­‌شود.

1- هنرستان فنی حرفه‌ای

دانش‌­آموزان هنرستان فنی حرفه‌­ای از امکان ادامۀ تحصیل در چهار گروه عمده صنعت، هنر، کشاورزی و خدمات برخوردار هستند. هر گروه شامل رشته‌های مختلفی مانند شبکه و نرم‌افزار رایانه، گرافیک، امور باغی، حسابداری و… است.

2- هنرستان کاردانش

هنرستان کاردانش امکان ادامه تحصیل در سه گروه صنعت، خدمات و هنر و کشاورزی را فراهم می­‌کند. هر گروه شامل رشته­‌های مختلفی است. تعداد رشته‌­های شاخه کاردانش به‌مراتب بیش از شاخه فنی حرفه‌ای است. در هنرستان کاردانش زمان عمده دانش­‌آموزان در کارگاه سپری می­‌شود. 

3- هنرستان هنرهای زیبا

هنرستان­ هنرهای زیبا، تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. تعداد این هنرستان­‌ها در سطح کشور محدود است و رشته‌­هایی همچون سینما، موسیقی، نقاشی، پویانمایی و… در آن­ها ارائه می­‌شود. پذیرش دانش‌­آموز در این هنرستان­‌ها با آزمون ورودی امکان­‌پذیر است. تحصیل در هنرستان­ هنرهای زیبا مشمول پرداخت شهریه است.

بخش سوم: آیا هنرستان بد است ؟

آیا هنرستان بد است

در جواب سوال ” آیا هنرستان بد است ؟” می‌توان گفت، اغلب جامعه، همچنان محیط هنرستان را برای دانش آموزان با پایه درسی ضعیف و بی‌انضباط مناسب می­‌داند. اما من هنرستان را مکان تحقق رؤیای­ دانش­‌آموزانِ عاشق کارهای فنی و عملی می­‌دانم.

تحصیل در هنرستان می­‌تواند بدترین انتخاب شما باشد اگر هدفی از ادامه تحصیل نداشته باشید و فقط دنبال دیپلم گرفتن باشید. رشته انتخابی شما باعلاقه و استعدادهای ذاتی شما هم‌سو نباشد. در طول دوران تحصیل دل به درس خواندن ندهید و تلاش نکنید. حاصل شرایط مذکور دانش­‌آموز بدون تخصص با مدرک دیپلم است.

برای لذت بردن از مسیر، داشتن هدف، برنامه‌ریزی، علاقه، استعداد و پشتکار معجزه می­‌کند.

بخش چهارم: اگر هنرستان را برای ادامه تحصیل انتخاب نکنم…؟

هنرستان خوب یا بد

تحصیل در هنرستان مزایا و معایب خودش را دارد. برای انتخاب رشته صحیح باید با توجه به شرایط موجود مزایا و معایب تحصیل در هنرستان را در دو کفه ترازو گذاشت و سنجید. با مشخص شدن مزایا و معایب می‌توان گفت هنرستان خوب یا بد است.

  • تحصیل در هنرستان برای فردی که علاقه­‌مند به کارهای فنی و عملی است لذت بیشتری خواهد داشت.
  • کلاس­‌های هنرستان تا ساعت 2 بعدازظهر دایر است و ساعت آموزش در هنرستان بیشتر است.
  • اگر علاقه و استعداد خود را کشف کرده‌­اید با توجه به تنوع رشته­‌های هنرستان، انتخاب رشته عالی خواهید داشت.
  • رقابت در کنکور هنرستانی‌­ها آسان­‌تر است و سطح سؤالات ساده‌تر است.
  • کتاب­‌های هنرستان در قالب پنج پودمان تألیف شده است. امتحان هر پودمان در انتهای پودمان گرفته می­‌شود. بدون شک آموزش و یادگیری دروس پودمانی جذاب­‌تر و آسان­‌تر است.
  • اگر علاقه­‌مند به تحصیل در دانشگاه­‌هایی مانند صنعتی شریف، دانشگاه تهران و… هستید تا مقطع ارشد این امکان برای شما میسر نخواهد شد. هرچند امکان شرکت دانش آموزان هنرستانی در کنکور سراسری نیز فراهم است.
  • احتمال استخدام رشته­‌هایی مانند گرافیک، نقشه‌کشی و… در نیروهای نظامی و انتظامی کم یا غیرممکن است.
  • انتخاب رشته کنکور کاردانی هنرستان، در زمان ثبت‌نام و قبل از اعلام نتایج است.

بخش پنجم: آیا دروس هنرستان سخت هستند؟

هنرستان خوبه یا نه

هنرستان باوجود دروس عملی و کارگاهی، غول سختی برای ادامه تحصیل به نظر می­‌رسد. اما شیرین‌­ترین ساعت­‌های کلاسی در هنرستان، حضور در کارگاه­ و یادگیری عملی است.

بدون شک، اگر علاقه­‌مند به کارهای فنی و عملی نباشید از تحصیل در هنرستان لذت نخواهید برد اما هنرستان مسیری جذاب و پرهیجان برای افراد علاقه­‌مند به کارهای فنی است. اگر با دروس تئوری دبیرستان رابطه خوبی ندارید علاقه و استعداد خود را بیابید و هنرستانی شوید. خاک کارگاه خوردن و استاد کارهای فنی شدن سخت نیست.

پودمانی بودن کتاب­های تخصصی، بر آموزش و یادگیری آسان آن‌ها­ تأثیر به سزایی دارد. مباحث کتاب­‌ها به‌صورت ساده بیان شده‌اند و به‌نوعی مباحث ابتدایی هستند و سرنخ را در اختیار شما قرار می­‌دهند. گوی و میدان در دستان شماست و با تلاش و ممارست خود، آینده را خواهید ساخت.

خبر خوب:

امتحان دروس تخصصی به‌صورت عملی در پایان هر پودمان گرفته می­‌شود و خبری از حفظ کردن­‌های شب امتحان نیست. پس کافی است غرق در یادگیری عملی دروس باشید تا از درس و امتحان لذت ببرید.

بخش ششم: آیا هیچ دانش‌آموز هنرستانیِ بدون کار وجود ندارد؟

هنرستان خوبه یا نه

هدف هنرستان تربیت تکنسین فنی موردنیاز برای بازار کار است. اما آیا بازار کار، پذیرای تمام فارغ‌التحصیلان هنرستانی است؟ جواب بدون تردید نه است.

فارغ‌التحصیلانی در دنیای اشتغال، حرفی برای گفتن دارند که از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشند. دروس هنرستان به‌منزله آموزش الفبای مهارت­‌های موردنیاز برای اشتغال است. این وظیفه هنرجو (دانش‌­آموز) هنرستان است که برای یادگیری مهارت­‌های مختلف و موردنیاز همت گمارد. حتی‌المقدور در کنار تحصیل به کارآموزی مشغول شود و به‌صورت مستمر مهارت­‌ها و دانش خود را به‌روز کند.

بدون شک یک هنرستانی متخصص و کار بلد با هیچ در بسته­‌ای برای اشتغال مواجه نخواهد شد.😊

مطالب مرتبط با هنرستان خوبه یا نه ؟

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد استعداد یابی هستید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

برای شناسایی آنلاین استعدادهای خود، مطالعه مطلب زیر را همراه با انجام تست آنلاین مارکیز بوکینگهام توصیه می‌کنم.

به نظر شما هنرستان خوبه یا نه ؟
آیا استعداد و علاقه خود را کشف کرده‌اید؟ یا هنوز دچار تردید هستید؟
ادامه تحصیل در کدام رشته هنرستان برای شما جذاب است؟
ما شنوندۀ خوبی برای دغدغه‌هایتان هستیم. 😊



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.