رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

از تهران تا لندن؛ راهنمای مهاجرت پزشکان به انگلیس به زبان ساده ۲۰۲۴

مراحل مهاجرت پزشکان به انگلیس
4/5 - (8 امتیاز)

مهاجرت قطعاً یکی از مهم‌ترین گزینه‌های روی میز پزشکان است. اما به کجا؟ بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان کدام است؟ همه‌ی ما کم‌وبیش از سختی‌های پذیرش پزشکان به‌عنوان پزشک در کشورهای دیگر آگاهیم. مقاصد پرطرفداری که بیشتر درباره‌ی آن‌ها شنیده‌ایم آلمان، آمریکا و استرالیا هستند. اما به نظر می‌رسد در این میان از توجه به انگلیس به‌عنوان کشوری که ۶۳٪ پزشکان تازه‌کارش از کشورهای دیگر می‌آیند، کمی غافل شده‌ایم.

در مطلب پیش‌ رو مسیر مهاجرت پزشکان به انگلیس را به‌تفضیل توضیح می‌دهیم؛ همچنین:

  • مسیر را گام‌به‌گام از دیدگاه یک پزشک ایرانی و با در نظر گرفتن امکانات او بررسی می‌کنیم.
  • اطلاعات را تا جای ممکن طبقه‌بندی می‌کنیم، ساده می‌گوییم و به هر چیزی که عملاً به کار نمی‌آید، نمی‌پردازیم.
  • مطالب را با بیان مثال توضیح می‌دهیم و سوالاتی را که احتمالاً برایتان پیش خواهد آمد، پاسخ می‌دهیم.

نقشه راه

تصور کنید می‌خواهید از نقشه‌ی یک شهر سر درآورید؛ در ابتدا سراغ کدام قسمت‌ها می‌روید؟ احتمالاً بزرگ‌راه‌های شهر اولین چیزیست که توجه شما را به خودش جلب می‌کند. در قدم بعدی شاید سراغ خیابان‌های اصلی بروید. آن‌ها را دنبال کنید و چهارراه‌های مهم را پیدا کنید. شاید هم روزی لازم شد که بیشتر جست‌وجو کنید و خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها را هم یاد بگیرید.

نقشه راه

در این مطلب هم ما دقیقاً همین‌گونه پیش خواهیم رفت. از بزرگ‌راه‌ها شروع می‌کنیم؛ درباره‌ی خیابان و چهارراه‌های اصلی صحبت می‌کنیم؛ به بعضی خیابان‌های کوچک‌تر هم اشاره می‌کنیم ولی کوچه‌ها را به خودتان می‌سپاریم.

می‌دانم که در نگاه اول ممکن است این مسیر گیج‌کننده و طاقت‌فرسا به نظر برسد. برای من هم در ابتدا همین‌طور بود. بارها تلاشم برای سر درآوردن از مسیر مهاجرت پزشکان به جاهای مختلف نیمه‌کار ماند. حجم زیاد اطلاعات و مراحل متعدد من را وحشت‌زده می‌کرد.

اما بالاخره یاد گرفتم که:

  • باید صبورانه تلاش کنم و به خودم فرصت دهم.
  • در ابتدای کار غرق جزئیات نشوم.
  • و بدانم که برای‌اینکه شروع کنم لازم نیست همه‌چیز را از اول بدانم.

چرا انگلیس؟

  • مراحل مهاجرت پزشکان به انگلیس و شروع به کار در آنجا از بسیاری از کشور‌ها کوتاه‌تر است.
  • برای ورود به رزیدنتی انگلیس، برخلاف کشورهایی مثل آمریکا، پزشک لزوماً نیاز به رزومه‌ی قوی پژوهشی ندارد.
  • امکان معادل‌سازی مدرک پزشکان متخصص ایرانی وجود دارد.
  • امکان انجام همه‌ی مراحل مهاجرت پزشکان به انگلیس (به‌جز آزمون PLAB 2) در خارج از انگلیس وجود دارد.
  • تا زمانی که پیشنهاد شغلی نداشته باشید، ویزای کار به‌عنوان پزشک برای شما صادر نمی‌شود. بنابراین از زمان ورودتان به انگلیس شما حقوق دریافت می‌کنید و مستقل هستید.
  • امکان گرفتن ویزا برای همسر و فرزند، همراه با حق کار و تحصیل برای ایشان وجود دارد.
  • امکان گرفتن اقامت دائم انگلستان بعد از ۵ سال برای شما وجود دارد.
  • از لحاظ جغرافیایی کشور انگلیس به ایران نسبتاً نزدیک است. (پرواز مسقیم تهران-لندن حدود 6.5 ساعت است.)
  • انگلیسی‌زبان بودن قطعاً از مزایای خیلی مهم مهاجرت پزشکان به انگلیس نسبت به کشورهایی مثل آلمان است.
  • انگلیس در فرایند پذیرش رزیدنت، تفاوتی بین پزشکان انگلیسی و ملیت‌های دیگر براساس محل تحصیلشان قائل نمی‌شود.

شرایط عمومی مهاجرت پزشکان به انگلیس

  • مدارک مورد نیاز:
    مدارک مورد نیاز شامل پاسپورت، ۲ قطعه عکس، مدرک فارغ‌التحصیلی پزشکی (اصل دانش نامه)، گواهی کاری از محل اشتغال قبلی (مانند بیمارستان) و سایر گواهی‌نامه‌های تخصصی (درصورت وجود) است.
  • تاییده Good standing:
    مدرکی از نظام‌پزشکی ایران که نشان‌دهنده‌ی عدم سوء پیشینه‌ی شماست.
  • شرایط سنی:
    شرایط سنی خاصی برای مهاجرت به انگلیس برای پزشکان وجود ندارد و تمرکز روی فاکتورهای دیگری مثل مهارت و دانش است.
  • شرایط مالی:
     پزشکی که اقدام به دریافت ویزای کار می‌کند لازم دارد که طی ۲۸ روز متوالی حداقل ۹۴۵ یورو در حساب بانکیش داشته باشد. (مگر اینکه کارفرمایش جزو اسپانسرهای A-rated باشد.)

GMC چیست و ثبت‌نام در نظام‌پزشکی انگلیس

وقتی از دانشکده‌ی پزشکی فارغ‌التحصیل شدید مدتی طول کشید تا شماره‌ی نظام پزشکیتان را بگیرید. بعد از آن بود که اجازه پیدا کردید طبابت کنید. برای‌اینکه بتوانید به‌عنوان پزشک در انگلیس فعالیت کنید هم لازمست که مورد تایید نظام پزشکی انگلیس قرار گیرید.
GMC درواقع شورای نظام‌پزشکی انگلیس است. مهم‌ترین سدی که باید از آن عبور کنید هم همین ثبت‌نام در GMC است.

برای ثبت‌نام در GMC مسیرهای مختلفی با توجه به میزان تحصیلات و همچنین کشوری که در آن تحصیل کردید وجود دارد. در این مطلب تنها به راه‌هایی می‌پردازیم که برای پزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های ایران امکان‌پذیر باشد.

مسیر مهاجرت پزشکان به انگلیس برای پزشک عمومی و متخصص تفاوت‌هایی دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را جداگانه و گام‌به‌گام بررسی خواهیم کرد.

مسیر مهاجرت پزشکان عمومی به انگلیس

مهاجرت به انگلیس برای پزشکان عمومی

همان‌طور که اشاره کردیم علاوه‌بر داشتن تمام شرایط عمومی، مهم‌ترین گام در مراحل مهاجرت پزشکان به انگلیس، ثبت‌نام در GMC است.

برای ثبت‌نام در GMC، چهار مرحله وجود دارد:

  1. تحصیلات پزشکی معتبر
  2. مدرک زبان (IELTS/OET)
  3. گذراندن Internship
  4. آزمون PLAB

۱- تحصیلات پزشکی معتبر

شما برای ثبت‌نام در GMC لازم دارید که تحصیلات پزشکی اولیه یا Primary Medical Qualification (PMQ) معتبر داشته باشید. در این مرحله نیاز است دو کار انجام دهید:

  1. اول اینکه باید مطمئن شوید که دانشگاهی که در آن تحصیل کردید از نظر GMC معتبر محسوب می‌شود.
  2. دوم اینکه مدارک تحصیلی خود را جداگانه برای کمیته‌ای به اسم ECFMG ارسال کنید. وظیفه‌ی این کمیته صحت‌سنجی مدارک شماست و این کار را از طریق مکاتبه با دانشگاهتان و طی فرایندی به نام EPIC انجام می‌دهد.

سؤال: کدام دانشگاه‌های ایرانی مورد تایید ECFMG هستند؟

یادآوری: خودتان را درگیر سر درآوردن از این نام‌ها نکنید! زمانی که شروع به اقدام برای مهاجرت کنید خود سایت GMC قدم‌به‌قدم راهنماییتان می‌کند. دلیل اینکه از این نام‌ها استفاده می‌کنیم صرفاً اینست که به گوشتان خورده باشد و بدانید که چیز عجیب‌‌غریبی نیست.

۲- مدرک زبان (IELTS/OET)

برای ثبت‌نام در GMC لازمست که حتماً در امتحان IELTS یا OET شرکت کنید. اینکه کدام را انتخاب کنید تاثیری در نتیجه‌ی نهایی شما ندارد.

  • امتحان IELTS: اگر انتخابتان IELTS باشد شما باید در نوع آکادمیک آن شرکت کنید و حداقل نمره‌ی ۷.۵ کل و حداقل نمره‌ی ۷ برای هر بخش را به دست آورید.
  • امتحان OET :OET (Occupational English Test) آزمونی برای سنجش سطح زبان انگلیسی کادر درمان است. مانند IELTS از ۴ بخش Listening ،Writing ،Reading و Speaking تشکیل می‌شود و شما باید در هر بخش حداقل نمره‌ی B را بگیرید.

سؤال: آیا مدرک IELTS مزیتی بر OET دارد؟

۳گذراندن Internship

یکی از شرایط ضروری برای ثبت‌نام در GMC گذراندن یک دوره‌ی INTERNSHIP است. این دوره معادل همان دوران کارورزی یا اینترنی خودمان در بیمارستان‌های ایران است.
در انگلیس دانشجوهای پزشکی بعد از پایان تحصیلات آکادمیک، این دوره‌ی کارورزی را تحت‌عنوان دوره‌ی ۲ ساله‌ی Foundation training می‌‌گذرانند.

  • شرایط internship قابل قبول: حداقل ۱۲ ماه طول بکشد و حداقل ۳ ماه در بخش‌های جراحی و حداقل ۳ ماه در بخش‌های داخلی سپری شود.

سؤال: آیا Internship ایران در انگلیس قابل قبولست؟

۴آزمون PLAB

آزمون PLAB یک آزمون دو مرحله‌ای برای فارغ‌التحصیلان پزشکی بین‌المللی است که می‌خواهند در سیستم درمانی انگلیس مشغول به کار شوند. پزشکان عمومی ایرانی باید حتماً این آزمون را برای ثبت‌نام در GMC بگذارنند. دو مرحله‌ی آزمون PLAB عبارت‌اند از:

PLAB1آزمون تستی چندگزینه‌ای که دانش بالینی را بررسی می‌کند.
– این آزمون در کشورهای مختلف مثل هند و امارات و غیره و ۴ نوبت در سال برگزار می‌شود.
– هزینه‌ی شرکت در آن حدود ۲۵۰-۲۹۰ یورو است.
– شما می‌توانید از طریق سایت GMC اقدام به رزرو امتحان خود کنید.
PLAB2آزمون بالینی هدفمند (OSCE) که مهارت‌های عملی و توانایی‌های ارتباطی را بررسی می‌کند.
این آزمون چیزی شبیه صلاحیت بالینی خودمان است. (چندین ایستگاه و بیمارنما دارد.)
– این آزمون تنها در انگلیس و تنها در شهر منچستر برگزار می‌شود و باید به‌خاطر آن به انگلیس سفر کنید.
– هزینه آن حدود ۹۰۰-۹۳۰ یورو است.
– شما باید طی ۲ سال از قبولی در PLAB 1، در PLAB 2 شرکت کنید.

نکته مهم: دقت کنید که آزمون IELTS و یا OET تنها به مدت ۲ سال اعتبار دارند و شما وقتی می‌خواهید که چه در آزمون PLAB 1 و چه در PLAB 2 شرکت کنید باید مدرک زبانتان هنوز اعتبار داشته باشد وگرنه مجبور خواهید شد مجدداً امتحان زبان دهید!

سؤال: چگونه شانس قبولی در PLAB 2 (و پیدا کردن شغل در NHS) را افزایش دهیم؟ (Observership)

بعد از قبولی PLAB 2 و داشتن ۴ شرط فوق شما وارد سیستم GMC می‌شوید.

سؤال: آیا می‌توانم پس از گذراندن PLAB به‌عنوان پزشک عمومی در انگلستان کار کنم؟

برای درک بهتر اینکه بعد از ثبت‌نام در GMC کجا قرار می‌گیرید باید با سیستم پزشکی انگلستان بیشتر آشنا شوید.

مراحل تحصیل پزشکی در انگلیس

همان‌طور که در این شکل می‌بینید فارغ‌التحصیلان پزشکی پس از پایان تحصیلات آکادمیک و گذراندن کارورزی دو ساله (Foundation training) ۲ راه پیش‌ رو دارند؛ مسیر Training و مسیر Non-training

مسیر Training job

منظور از Training job تمام مشاغلی است که پزشک علاوه‌بر کار کردن، تحت آموزش هم قرار می‌گیرد که هم شامل دوران کارورزی و هم دوران رزیدنتی می‌شود. پزشکان برای تحصیل در هر نوع شغلی که Training باشد لازم است از طریق سایتی به نام Oriel اقدام کنند. در این سایت ظرفیت‌های خالی برای رزیدنتی هر رشته تخصصی نشان داده می‌شود که پزشکان می‌بایست برای ادامه تحصیل رزیدنتی در رشته مورد نظر درخواست خود را در این سایت ثبت کنند. پذیرش رزیدنتی در اکثر رشته‌ها از طریق مصاحبه و برخی از طریق آزمون MSRA انجام می‌گیرید.

به زبان ساده یعنی پزشک بعد از اتمام کارورزی می‌تواند برای رزیدنتی اقدام کند. (مثل ایران) ولی ورود به رزیدنتی از طریق یک آزمون واحد مثل آزمون دستیاری نیست. (برخلاف ایران) باید برای رشته‌ی مورد نظر خود درخواست دهید و مصاحبه کنید. می‌توانید هرچندتا درخواست که می‌خواهید برای رشته‌های مختلف بفرستید. در بعضی رشته‌ها به‌جای مصاحبه، باید در آزمون MSRA شرکت کنید.

مسیر Non-training job

ببینید قبلاً گفتیم که ادامه‌ی تحصیل در مسیر Training در واقع همان رزیدنتی است. مناظر به هر مقطع در مسیر رزیدنتی یک Non-training job هم وجود دارد که در آن شما صرفاً به ارائه‌ی خدمت می‌پردازید و آموزشی نمی‌بینید.

به زبان ساده یعنی شما می‌توانید بعد اتمام کارورزی بلافاصله رزیدنتی را شروع نکنید. خب الان که نه رزیدنت هستید و نه می‌توانید به‌عنوان پزشک عمومی کار کنید (قبلاً گفتیم چرا نمی‌توانید) شما با چه عنوانی کار می‌کنید؟ با عنوان شغل Non-training . ببینید در انگلیس تا زمانی ‌که حتماً تمام دوران رزیدنتی خود را نگذرانده باشید نمی‌توانید کاملاً مستقل طبابت کنید. در تمامی مشاغل Training و Non-training شما تحت نظارت یک پزشک دیگر کار می‌کنید. (در واقع همان کارهای پزشک عمومی را انجام می‌دهید ولی تحت نظارت)

بین مشاغل Non-training و Training از نظر درآمدی تفاوتی وجود ندارد.

برگردیم به جایی که بودید.

شما اکنون پزشک خارجی هستید که موفق شده در سیستم نظام‌پزشکی انگلیس (GMC) تایید شود. حالا باید چه کار کرد؟

پزشک عمومی بعد از ثبت‌نام در GMC (از طریق PLAB)

مهاجرت پزشکان به انگلیس - پزشک عمومی بعد از ثبت‌نام در GMC

قبل‌تر گفتیم که دوران اینترنی در ایران مورد پذیرش GMC قرار می‌گیرید. برای همین است که شما می‌توانید بدون گذراندن دوره‌ی کارورزی انگلیس، در نظام‌پزشکی این کشور ثبت‌نام شوید.
اما تمام دوران کارورزی شما در ایران معادل با سال اول Foundation Program (FY1) قرار می‌گیرد!

اکنون بعد از پشت سر گذاشتن PLAB و ثبت نام در GMC شما برای‌اینکه نشان دهید شایستگی بالینی کافی برای ادامه‌ی تحصیل در رزیدنتی انگلیس را دارید ۲ راه پیش‌ رو دارید:

– گذراندن سال دوم Foundation Program (FY2 Standalone)

برای این منظور باید در سایت Oriel اکانت بسازید و درخواست خود را ثبت کنید.

گرفتن Non-training job

برای پیدا کردن یک شغل ‌Non-training باید در سایت NHS دنبال فرصت شغلی متناسب با مقطع خود (FY2) باشید.

  • هر کدام از این ۲ مسیر را که انتخاب کنید می‌توانید بعدا برای رزیدنتی اقدام کنید (و می‌تواند فرم CREST را که لازمه این کار است دریافت کنید) (درگیر نام‌ها نشوید!)
  • هر کدام را که انتخاب کنید شما حقوق تقریباً مشابهی دریافت خواهید کرد.

سؤال: شغل مناسب من Training یا Non-training است؟ (و چرا NHS به پزشکان خارجی توصیه می‌کند با مسیر Training شروع نکنند)

ویدئوی زیر مصاحبه‌ای دوستانه با یک پزشک جوان است که به‌تازگی مسیر مهاجرت خود از ایران به انگلیس را شروع کرده است. او از دلایل انتخاب انگلیس می‌گوید، مسیری که طی کرده را به زبان خودمانی توضیح می‌دهد، از هزینه‌ها و درآمد پزشکان در انگلیس صحبت می‌کند و چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو شده را بیان می‌کند. دیدنش را به شما توصیه میکنم به‌این‌دلیل‌که اطمینان دارم با دیدن این ویدئو، نقشه‌ی راه برایتان واضح‌تر خواهد شد. این ویدئو از کانال یوتوب Tabibology آورده شده است.
(توضیح: پزشک در این ویدئو آزمون PLAB 1 را گذرانده و در حال گذارندن دوره‌ی Observership و آمادگی برای PLAB 2 است.)

مهاجرت پزشکان متخصص به انگلیس

در ابتدا گفتیم که برخلاف بسیاری از کشورها، امکان معادل‌سازی مدرک تخصص ایران در انگلیس وجود دارد اما شرایط خاصی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. پزشکان متخصص هم دقیقاً مانند پزشکان عمومی برای طبابت در انگلیس نیاز دارند که در ابتدا در GMC ثبت‌نام شوند. تمام مراحل ثبت‌نام مشابه ثبت‌نام پزشک عمومی در GMC است به‌جز مرحله‌ی آزمون PLAB.

قبل از اینکه وارد مسیر مهاجرت به انگلیس برای پزشکان متخصص شویم، لازم است کمی بیشتر با سیستم رزیدنتی انگلیس آشنا شویم.

مراحل مهاجرت پزشکان به انگلیس - سیستم رزیدنتی انگلیس

انواع رزیدنتی:

سیستم رزیدنتی انگلیس برای تخصص‌های مختلف به ۲ گروه اصلی تقسیم می‌شود:

  • تخصص‌های Uncoupled: این مدل رزیدنتی، پیوسته نیست و از ۲ مرحله‌ی Core training و Higher specialty training تشکیل می‌شود.
برنامه‌های رزیدنتی Uncoupled خود به ۲ مرحله تقسیم می‌شود:
  1. Core training: در رزیدنتی نوع Uncoupled شما ابتدا باید این مرحله را بگذرانید. Core trainig یک دوره ۲ تا ۳ ساله است که بسته‌به اینکه می‌خواهید تخصص خود را در چه رشته‌ای بگیرید می‌تواند متفاوت باشد. ۲ نوع اصلی آن شامل Core training داخلی و جراحی است ولی انواع کمتر رایجی مثل روان پزشکی و مراقبت‌های حاد هم دارد. اولین مرحله در این مقطع CT1 گفته می‌شود. (درگیر نام‌ها نشوید!)
  2. Higher Specialty training: بعد از گذراندن دوره‌ی Core training شما مجاز به گذراندن دوره‌های تخصصی عالی می‌شوید و باید مجدداً برای رشته‌ی مورد نظر خود درخواست دهید تا در آن قبول شوید. اولین مرحله این مقطع ST3 است.

رزیدنتی‌های Uncoupled شامل این موارد است: تمام شاخه‌های طب داخلی، اکثر تخصص‌های جراحی، روان پزشکی، طب اورژانس، بیهوشی، پوست

  • تخصص‌های Run-through: در این نوع از رزیدنتی شما بدون وقفه تمام دوران تخصص خود را پشت‌سر‌هم می‌گذرانید. در این مدل رزیدنتی، Core training شما پیوسته با تحصیلات تخصصی بالاترتان است. در رشته‌های Run-through شما از همان ابتدای مسیر، تخصص نهایتان مشخص است. در مدل رزیدنتی Run-through اولین مقطع شما ST1 محسوب می‌شود.
این مدل مشابه رزیدنتی در ایران است با این تفاوت که:

– طول مدت آن بیشتر است. ( به‌طور متوسط ۵-۶ سال)

– معمولا پس از ۳،۴ سال اول با توجه به تمایل خود رزیدنت، سال‌های انتهایی رزیدنتی در یک Sub specialty متمرکز می‌شود.

رزیدنتی‌های Run-through شامل این موارد است: رادیولوژی، اطفال، چشم‌پزشکی، نوروسرجری، زنان‌وزایمان

یک مثال: مقایسه رزیدنتی پوست با رزیدنتی رادیولوژی در انگلیس

شما برای اینکه یک متخصص پوست شوید باید ابتدا ۲ سال Core training داخلی را بگذرانید؛ سپس مجدداً برای ادامه‌ی تحصیل تخصصی خود در رشته‌ی پوست درخواست دهید و ۴ سال Higher specialty training پوست را بگذرانید. در واقع خیلی از تخصص‌های Uncoupled، مقطع Core training مشابهی دارند و در رشته‌های Uncoupled وقتی شما مسیر خود را شروع می‌کنید مشخص نیست که لزوماً در نهایت چه تخصصی خواهید گرفت.

اما رشته‌ی رادیولوژی یک تخصص Run-through است که شما در ۳ سال اول آن به رایولوژی عمومی می‌پردازید و ۲ سال پایانی را برحسب علاقه‌ی خود به حوزه‌های Breast ،Gastrointestinal ،Musculoskeletal و غیره می‌پردازید. در واقع از ابتدای مسیر مشخص است که شما قرار است رادیولوژیست شوید.

درآمد رزیدنتی

درآمد رزیدنتی در انگلیس با توجه به نوع تخصص و مرتبه‌ی تحصیلی شما متفاوت خواهد بود و حدودا بین ۳۸۰۰۰ تا ۵۲۰۰۰ یورو سالانه است.

مهاجرت به انگلیس برای پزشک متخصص

مدت رزیدنتی

برحسب رزیدنتی‌های مختلف، ظول مدت آن از ۳ تا ۸ سال می‌تواند متغیّر باشد.

1- مسیر اول: از نو شروع کنید؛ آزمون PLAB

اولین راه که کمی درناک به نظر می‌رسد این است که بیخیال تحصیلات تخصصی خود شوید و از همان مسیر PLAB اقدام کنید.

سؤال: آیا اگر پزشک متخصص از مسیر PLAB وارد شود مزایایی نسبت‌به پزشک عمومی دارد؟

2- مسیر دوم: از میانه‌ی راه بپیوندید؛ آزمون‌های عضویت در رویال کالج (MRCP/MRCS)

بیایید یک بار دیگر مسیر رزیدنتی را مرور کنیم:

مهاجرت پزشکان به انگلیس - آزمون MRCP
  • همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید در حین رزیدنتی انگلیس، پزشک باید در آزمون‌های رویال کالج شرکت کند. این آزمون برای رشته‌های با Core training داخلی MRCP و برای رشته‌های با Core training جراحی MRCS نام دارد. اینکه رزیدنت چه زمانی تصمیم بگیرد که در این آزمون شرکت کند بستگی به خودش دارد؛ اما اینکه حداکثر تا چه زمانی فرصت دارد که مراحل آن را بگذارد در شکل نشان داده شده است.
  • تمامی مراحل آزمون‌های رویال کالج در خارج از انگلیس هم برگزار می‌شود. (برخلاف PLAB که مرحله دومش فقط در منچستر برگزار می‌شد.)
  • رشته‌های Run-through هم باید آزمون‌های رویال کالج را بگذرانند اما آنها آزمون مخصوص خود را دارند. (MRCP یا MRCS نیست.)
    مثلا در رشته‌ی رادیولوژی پزشکان باید امتحان FRCR را بگذرانند که خود ۳ مرحله دارد.
ثبت‌نام در GMC از طریق آزمون‌های رویال کالج

یکی از راه‌های ثبت‌نام در GMC قبولی در آزمون‌های رویال کالج است. برای رفتن از این مسیر باید که تمام مراحل آزمون‌های رویال کالج مثل MRCP یا MRSC را قبول شوید. با توجه به جایگاه این آزمون در سیستم رزیدنتی انگلیس روشن است که باید دانش و مهارتی در سطح رزیدنتی انگلیس داشته باشید تا بتوانید از این آزمون‌ها عبور کنید.

سؤال: تفاوت ثبت‌نام در GMC از طریق PLAB و از طریق آزمون‌های رویال کالج چیست؟

سؤال: آیا لازم است کسی که در آزمون MRCS/ MRCP قبول می‌شود در PLAB هم شرکت کند؟

پزشک متخصص بعد از ثبت‌نام در GMC
پزشک متخصص بعد از قبولی در MRCP/MRCS

مشابه با چیزی که پیش‌تر در مسیر مهاجرت پزشکان عمومی به انگلیس گفتیم، پس از ثبت‌نام در GMC (از طریق قبولی در آزمون‌های رویال کالج) شما دو راه پیش‌ رو دارید؛ Training Job و Non-training Job

  • Training Job: اینجا شما می‌توانید برای رزیدنتی Higher specialty training (در سطح ST3/ST4) در سایت Oriel درخواست خود را ثبت کنید. پذیرش شما بر اساس عمکردتان در آزمون‌های رویال کالج، سابقه کار قبلی و مصاحبه خواهد بود.
  • Non-traning Job: به همان دلایلی که پیش‌تر برای پزشکان عمومی گفتیم بهتر است که شما کار خود را با یک شغل Non-trainiong در NHS شروع کنید تا هم با سیستم NHS آشنا شوید و هم شانس قبولی خود در مقاطع تخصصی‌تر که بشدت رقابتی است را افزایش دهید.
    لازم به ذکر است که کار Non-training شما متناسب با سطح خودتان (مثلاً یک متخصص داخلی) خواهد بود و با کار Non-training یک پزشک عمومی متفاوت است.

3- مسیر سوم:portfolio و کاغذ بازی

مسیر Portfolio (که سابقاً CESR یا CEGPR نام داشت) مسیری برای ثبت‌نام در GMC بدون گذراندن آزمون است. اما قبل از خوشحال شدن کمی صبر کنید!

این مسیر مخصوص متخصصانی است که در انگلیس آموزش ندیده‌اند اما می‌توانند مدارکی فراهم کنند که ثابت کند دانش، مهارت و تجربه‌ی لازم برای کار کردن مستقل در انگلیس را دارند.

همان‌طور که احتمالاً حدس زدید این مسیر به درد هرکسی نمی‌خورد و نیاز به صرف وقت و انرژی فراوانی برای جمع‌آوری مدارک مورد نیاز GMC دارد. بدیهیست که هرچه سابقه‌کار طولانی‌تر، رزومه‌ی پژوهشی پربارتر، گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط بیشتر و … داشته باشید احتمال پذیرش شما بیشتر خواهد بود. شاید بتوان گفت که این مسیر بیشتر برای اساتید بیمارستان‌ها مناسب است.

شما در این مسیر طبق گایدلاینی که GMC برای هر رشته ارائه می‌دهد مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کنید و در یک پورتفولیو الکترونیک وارد می‌کنید. (پورتفولیو چیزی شبیه رزومه است با این تفاوت که به جای توضیح مهارت‌ها و تحصیلات شما، با ارائه‌ی مجموعه ای از مدارک و شواهد آن‌ها را به کارفرما نشان می‌دهد.) هر پورتفولیو به‌صورت کلی چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ صفحه مدرک نیاز دارد!

تغییر قوانین ۲۰۲۳: در نوامبر ۲۰۲۳ مسیر CESR به Portfolio تغییر کرد. هرچند که مراحل جمع‌آوری مدارک کمی آسان‌تر و روشن‌تر شد ولی کلیت این مسیر تغییری نکرده است. (گول کسانی که می‌گویند قوانین کلاً تغییر کرده را نخورید!)

در اینجا که با نحوه مهاجرت پزشکان به انگلیس هم برای پزشکان عمومی و هم پزشکان متخصص آشنا شدیم، خوب است که به یک سوال خیلی مهم که منجر‌ به کلاه‌برداری زیادی شده است، پاسخ دهیم:

آیا امکان ورود به سیستم پزشکی انگلیس بدون آزمون وجود دارد؟

بله! ۲ روش برای ثبت‌نام در GMC بدون آزمون وجود دارد؛ ولی احتمالاً آن چیزی که تصور می‌کنید نیست! یکی بسیار سخت و فرساینده و دیگری راه‌حلی موقت است. مهاجرت به انگلیس برای پزشکان عمومی ایران با هیچ‌کدام از این ۲ روش‌ امکان‌پذیر نیست و این‌ روش‌ها فقط مخصوص پزشکان متخصص است. این ۲ روش عبارت‌اند از:

۱- مسیر پورتفولیو:

(پیش‌تر در اینجا به آن پرداختیم و گفتیم که به درد هرکسی نمی‌خورد.)

Sponsorship -۲

سوال یک میلیون دلاری: Sponsorship چیست؟

ممکن است در حین جست‌وجو درباره‌ی نحوه مهاجرت پزشکان به انگلیس به این واژه برخورد کنید. اگر سایت GMC را مطالعه کنید از این روش به‌عنوان یکی از روش‌های ثبت‌نام در GMC نام برده که اتفاقاً به هیچ آزمونی نیاز ندارد! شما هم احتمالاً مثل من از شنیدنش هیجان‌زده شدید اما پیش از آن که کلاهمان را به هوا پرتاب کنیم بیایید با هم ببینیم که Sponsorship دقیقاً چیست؟

سرویس ملی سلامت انگلیس (NHS) طرحی را با نام Medical Training Initiative اجرا می‌کند که طی آن به تعداد محدودی از پزشکان بین‌المللی اجازه می‌دهد که به انگلستان بیایند و به مدت حداکثر ۲ سال به آموزش و خدمت در NHS بپردازند. در این طرح بیمارستان‌ها و سازمانی‌هایی به نام Trust مسئولیت پذیرش پزشکان را به‌ عهده می‌گیرند و Sponsor ایشان می‌شوند.

چند نکته درباره‌ی Sponsorship

  • در این طرح پزشکان معادل همتایان دیگر خود حقوق دریافت می‌کنند.
  • نوع ویزای شما Tier 5 خواهد بود که با مسیر PLAB و MRCP (که Tier 2 است) متفاوت است. این ویزا منجر به گرفتن اقامت دائم نمی‌شود. همچنین بعد از ۲ سال منقضی می‌شود و امکان تمدید مجددش وجود ندارد.
  • این طرح یک برنامه‌ی Training هست پس شما در آن آموزش تخصصی می‌بینید. در پایان این دوره به شما مدرک Diploma in UK Medical Practice داده می‌شود. (البته بیشتر در کشور مبدأتان ارزشمند خواهد بود تا در خود انگلیس!)

Trust‌های مختلف شرایط متفاوتی را برای پذیرش شما درخواست می‌کنند و شما باید دقیقاً به سایت همان Trust مراجعه کنید تا از این شرایط مطلع شوید؛ اما شرایطی که برای همه‌ی آنها مشترک است:

  • شما باید تحصیلات تخصصی داشته باشید. (پس این برنامه به درد پزشکان عمومی در ایران نمی‌خورد.)
  • حداقل ۳ سال سابقه کار (حداقل ۱ سال کار تخصصی) داشته باشید.
  • ۳ سال از ۵ سال گذشته و حتما طی ۱۲ ماه گذشته در بالین مشغول فعالیت بوده باشید.
  • مدرک زبان معتبر IELTS/OET داشته باشید.

هدف از این طرح این است که پزشکان خارجی آموزش تخصصی و تجربه‌ی کار در NHS را به دست آورند و پس از آموزش به کشور خود بازگردند. پس نمی‌توانید از این طریق برای همیشه در انگلیس بمانید. اما متوالیان این طرح نمی‌توانند مانع این شوند که شما در ادامه برای ماندن در انگلیس و کار کردن در NHS اقدام کنید؛ اما به‌جز اینکه در این مدت با سیستم NHS آشنا شدید برتری خاصی نسبت‌به سایر افراد ندارید و باید همان مراحل مهاجرت را طی کنید.

ویزای انگلیس به پزشکان

مهاجرت به انگلیس

تمام مراحل ثبت‌نام در GMC (به‌جز مرحله دوم آزمون PLAB) این امکان را دارد که خارج از انگلیس انجام شود. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بعد از ثبت‌نام در GMC شما باید به دنبال یک شغل متناسب با سطح خود (Non-training job) باشید. شما در سایت NHS Jobs می‌توانید به دنبال شغل مورد نظر خود بگردید و از تقاضاهای شغلی در انگلیس مطلع شوید و با کارفرما ارتباط برقرار کنید.

بعد از اینکه موفق شدید شغلی پیدا کنید زمان اقدام کردن برای ویزا می‌رسد. پس تا زمانی که شغلی در NHS پیدا نکردید عملاً نمی‌توانید برای ویزا اقدام کنید. ویزایی که شما از این طریق دریافت خواهید کرد Skilled Worker visa (سابقاً Tier 2) است. با این ویزا این امکان را دارید که بعد از ۵ سال برای اقامت دائم انگلیس درخواست دهید.

سؤال: آیا امکان گرفتن ویزای انگلیس برای همراهان وجود دارد؟

درآمد پزشکان در انگلیس

درآمد پزشکان در انگلیس براساس مرتبه‌ی تحصیلی، میزان سابقه‌کار و Training یا Non-training بودن شغل متفاوت است:

  • دوران کارورزی یا Foundation Training: در این مرحله پزشکان حقوق پایه‌ای به میزان ۲۲۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ یورو سالانه دریافت می‌کنند. این میزان حقوق به ازای ۴۰ ساعت کار در هفته است و هر ساعت اضافه‌تر از آن جداگانه پرداخت می‌شود.
  • دوران رزیدنتی یا Specialty Training: متوسط حقوق سالانه چیزی در حدود ۴۳۰۰۰ تا ۶۳۰۰۰ یورو است.
  • GP و Consultant: دریافتی یک GP می‌تواند در حدود ۹۱۰۰۰ تا ۱۰۱۰۰۰ یورو و یک Consultant در حدود ۹۹۰۰۰ تا ۱۳۱۰۰۰ یورو باشد. البته تخصص‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند.

توجه: نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که تمامی این اعدادِ گفته شده قبل از کسر مالیاتست. میزان مالیات شما براساس حقوقتان محاسبه می‌شود و می‌تواند تا حدود 40% هم باشد.

در جدول زیر درآمد متوسط سالانه‌ی یک Consultant در کشورهای محتلف بررسی شده و همان‌طور که می‌بینید درآمد پزشکان در انگلیس نسبت‌به برخی کشورها پایین‌تر است و می‌توان گفت که از معایب مهاجرت پزشکان به انگلیس همین درآمد به‌نسبت پایین‌تر است.

متوسط هزینه‌ها در انگلیس

هزینه زندگی در انگلیس مانند هر جای دیگری از یک محله به محله‌ی دیگر متفاوت است. آنچه واضح است بخش زیادی از هزینه‌ها در انگلیس صرف اجاره‌ی خانه خواهد شد. برای مثال هزینه‌ی اجاره یک آپارتمان تک‌خوابه در مرکز لندن (حدود ۲۰۰۰ یورو ماهانه) بسیار بیشتر از اجاره‌ی همچین آپارتمانی خارج از مرکز منچستر (حدود ۶۷۰ یورو ماهانه) است. سایر هزینه‌های زندگی (به‌جز اجاره‌بها) برای یک فرد مجرد به طور متوسط بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو خواهد بود که باز هم به سبک زندگی هر نفر مرتبط است.

مطالب مرتبط

اگر به‌دنبال کشوری با رفاه و درآمد خوب پزشکان می گردید ولی حوصله‌ی گرفتن مدرک زبان یا امتحانات متعدد معادل‌سازی مدرک را ندارید کشور عمان را به شما توصیه می‌کنیم.

اگر یادگیری زبان جدید برایتان مسئله نیست و دنبال کشوری برای مهاجرت می‌گردید که پزشکان متخصص ایرانی را قبول کند و درآمد و سطح زندگی خوبی به شما ارائه دهد کشور دانمارک را به شما توصیه می کنیم.

آیا می‌دانستید که ۷۰٪ پزشکان به‌دلیل سال‌های طولانی تحصیل در حوزه‌ی تخصصی خود، سواد مالی کافی را ندارد؟ مدیریت مالی شخصی مهارتی حیاتیست که بسیاری از ما حین دوران تحصیل و حتی بعد از آن یاد نگرفتیم. اگر دوست دارید مهارت خود در این زمینه را افزایش دهید دوره‌ی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات رایج

منابع

برای جمع‌آوری اطلاعات درباره مهاجرت پزشکان به انگلیس از سایت‌های زیر کمک گرفتیم:

هزاران شمع می‌تواند از یک شمع روشن شود…

در این مطلب تلاش کردیم مسیر مهاجرت پزشکان به انگلیس را گام‌به‌گام توضیح دهیم. هدفمان این بود که نقشه‌ای ترسیم کنیم که بتواند به افراد کمک کند راهشان را پیدا کنند؛ قطعاً نتوانستیم و در واقع امکان‌ نداشت که بتوانیم همه‌ی جزئیات این سفر طولانی را بیان کنیم.

از همه‌ی مسافرین این راه دعوت می‌کنیم که تجربه‌ی خود را از این مسیر به اشتراک بگذارند. آن‌چه که ما نگفتیم را شما بگویید؛ به این امید که خوانندگان بعدی نقشه‌ی واضح‌تری از مهاجرت پزشکان به انگلیس داشته باشند و راهنماییتان نور شمعی برای جویندگان در مسیر پر پیچ‌ و‌ خم مهاجرت باشد.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “از تهران تا لندن؛ راهنمای مهاجرت پزشکان به انگلیس به زبان ساده ۲۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *