به نظر میرسد که عبارت مهارت رهبری در کودکان ، عبارت دهان پرکن و درشتی است! اما اگر با کودک سر و کار داشته باشیم؛ میبینیم که آموزش رهبری به کودکان میتواند چقدر در بهبود زندگی و فعالیتهای روزمرهی آنها تأثیرگذار باشد.
در این مطلب 6 راهکار موثر در افزایش مهارتهای رهبری در کودکان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین جایگاه خانواده را در تقویت و آموزش این مهارت بررسی خواهیم کرد.
مهارت رهبری حتی در زمین بازی!!
بله! مهارتهای رهبری در کودکان، میتوانند در همین زمینهای بازی هم تأثیرگذار باشند. هنوز یادم هست که وقتی با دختر چهار پنج سالهام به پارک میرفتم؛ چه حالی داشتم. او یک گوشه میایستاد و بازی بچهها را تماشا میکرد. گاهی به زحمت از سرسره بالا میرفت و به تنهایی بازی میکرد.
میتوانید تصور کنید به عنوان یک والد چقدر حرص میخوردم. دلم میخواست که او وارد مکالمه با بچههای هم سن و سالش بشود و از آنها بخواهد که با او همبازی شوند. دوست داشتم او با باقی بچهها بازیهای گروهی انجام دهد.
تمام آن چیزی که میخواستم یعنی مجموع ارتباط موثر، مذاکره، توانایی حلمسأله و ایجاد انگیزه در بچههای دیگر؛ با عنوان مهارتهای رهبری در کودکان شناخته میشود.
سوال مهم این بود: آیا مهارت رهبری در کودکان آموختنی است؟
با من همراه شوید تا آنچه را دربارهی آموزش رهبری به کودک آموختم، با شما به اشتراک بگذارم.
آنچه در این مطلب میخوانیم:
- از مهارت رهبری در کودکان که حرف میزنم؛ از چه حرف میزنم!؟
- آیا رهبری یک مهارت است یا یک خصوصیت؟
- مواد لازم برای تقویت مهارتهای رهبری در کودکان
- نقش والدین در آموزش رهبری به کودک
- فعالیتها و بازیهایی که مهارت رهبری را در کودکان تقویت میکند
- برای آموزش رهبری به کودکان چه کار نکنیم؟
- رویکرد سیستمهای آموزشی دربارهی مهارت رهبری در کودکان
- کتابهای مرتبط با آموزش رهبری به کودک
- سخن آخر
- پرسشهای متداول
- مطالب مرتبط
1. از مهارت رهبری در کودکان که حرف میزنم از چه حرف میزنم!؟
رهبری مفهومی فریبنده و پیچیده است که در طول قرنها فیلسوفان و محققان را به خود به مشغول کرده است. این شامل توانایی هدایت، الهام بخشیدن و تاثیرگذاری بر دیگران به سوی هدفی مشترک است.
سنین ابتدایی برای رشد همه جانبهی کودک بسیار با اهمیت هستند. و بسیاری از مراکز آموزشی در دنیا سعی میکنند که شرایط را برای یادگیری و توسعهی مهارت رهبری در کودکان فراهم کنند.
توانایی ارتباط برقرار کردن، مذاکره، تصمیمگیری و کار گروهی و …، زیر مجموعهای از مهارتهای رهبری شناخته میشوند. قرار نیست کودکمان در آینده رییس جمهور شود یا مدیر یک کسب و کار خیلی بزرگ، تا لازم باشد که مهارتهای رهبری بیاموزد. او قرار است زندگی کند.
آموزش رهبری به کودکان در هر گروه سنیای که باشند و با هر برنامهای برای آیندهشان داشته باشند؛ یک ضرورت است.
در حقیقت آینده بیشتر از مهارتهای فنی و مدارک تحصیلی به رهبرانی نیاز دارد که بتوانند با همدیگر نوآوری کنند، ارتباط موثر داشته باشند و با شرایط در حال تغییر سازگار شوند.
بیشتر بخوانیم: 7 روش آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر در کودکان
2. آیا رهبری یک مهارت است یا یک خصوصیت؟
یک بحث مداوم دربارهی رهبری بین محققان وجود دارد که آیا توانایی رهبری یک ویژگی ذاتی (چیزی که فرد با آن به دنیا میآید) است یا مهارتی است که در طول زمان به دست میآید و توسعه داده میشود؟
ژن خوب یا محیط خوب؟
سه نظریه در این مورد وجود دارد.
- نظریهی صفت
- نظریهی مهارت
- نظریهی تعامل طبیعت و پرورش
در نظریهی صفت، رهبری را یک ویژگی ذاتی میدانند. آدمهایی که با خصوصیات ویژهای به دنیا میآیند؛ کاریزما، اعتمادبهنفس، هوش و جرأتورزی، که برای یک رهبری موثر حیاتی هستند. این نظریه معتقد است که رهبران بزرگی مثل گاندی، مارتین لوتر کینگ و چرچیل با این خصوصیت ذاتی به دنیا آمدهاند.
اما نظریهی مهارت ادعا میکند که رهبری مجموعهای از تواناییهای آموخته شده و توسعه یافته است. هر کسی میتواند مهارتهای رهبری را از طریق آموزش و تجربه کسب کند. در این نظریه، توانایی رهبری محدود به افراد معدود نیست!
اما نظریهی سوم دیدگاه کاملتری را ارائه میکند. رهبری یک تعامل پیچیده از هر دو ویژگی است. در حالی که بعضی از افراد ممکن است دارای ویژگیهای طبیعی باشند که به آنها مزیت اولیه را میدهد؛ اما این ویژگیها به تنهایی برای رهبری موثر کافی نیست.
مهارت رهبری از طریق تمرین، بازخورد، تأمل در خود و توسعهی مستمر ایجاد میشود.
عوامل بیرونی چون محیط خانواده و فضای آموزش و تاثیرات فرهنگی و تجربیات زندگی در شکل گیری مهارت رهبری در کودکان تأثیر دارد.
رهبری یک ویژگی ثابت نیست بلکه یک فرآیند پویا و قابل رشد است.
3. مواد لازم برای تقویت مهارتهای رهبری در کودک
همهی ما کمابیش دربارهی مهارتهای دهگانهی زندگی شنیدهایم. اگر مربی مهد کودک باشیم یا معلم و یا والد شده باشیم؛ حتماً از اهمیت یادگیری این مهارتها باخبریم. و دغدغهی آموزش آنها را به کودکانمان داریم.
شاید جالب باشد بدانیم که هر یک از این مهارتهای دهگانه میتواند زیر بنای آموزش رهبری به کودکان باشد. در ادامه میخوانیم که چطور با آموزش این تواناییها به تقویت مهارتهای رهبری در کودکان کمک کنیم.
ابزارهای لازم برای تقویت مهارت رهبری در کودکان:
- قدرت تصمیمگیری
- توانایی حل مسأله
- اهمیت مذاکره در مهارتهای رهبری در کودکان
- درک دیگران و همدلی
- یک رهبر خلاق
- تابآوری
قدرت تصمیمگیری
بهتر است از همان سنین پایین با کودکمان مهارت تصمیمگیری و انتخاب را تمرین کنیم. میتوانیم به کودک برای انتخاب میوه، خوراکی، لباس، اسباب بازی و … فرصت انتخاب بدهیم. با این تمرینهای روزانه و مداوم، کودک را برای تصمیمگیری و انتخابهای بزرگتر آماده میکنیم.
در هر مرحلهی سنی کودک باید بتواند برای خودش تصمیماتی را اتخاذ کند. یکی از مهارتهایی که به تقویت مهارت رهبری در کودکان کمک میکند همین توانایی تصمیمگیری در موقعیتهای مختلف است.
توانایی حل مساله
دکتر “هایم جینات” نویسندهی کتاب “ارتباط با کودک” میگوید که چالش برای کودک به مثابه رشد است. باید کودک در معرض چالشهای متفاوت و کمی بزرگتر از حد توانش باشد تا بتواند برای آنها راه حل بیابد و پیش برود.
عجله نکنیم! ما قرار نیست نقش حلال مشکلات کودک را ایفا کنیم. کمی دورتر بایستیم و به او فرصت درگیر شدن با چالشها و بررسی مشکل را بدهیم. در آموزش رهبری به کودک، توانایی حل مسأله یک مهارت ضروری است.
اهمیت مذاکره در مهارتهای رهبری در کودکان
خوب گوش دادن یک هنر است. در حقیقت شنیدن موثر پیش نیاز مهارت مذاکره است. ما در مذاکره برای یافتن زمینههای مشترک با طرف مقابلمان تلاش میکنیم تا در نهایت هر دو طرف به یک رضایت نسبی برسیم.
مذاکره یک فرآیند بدون خشونت است که هر دو طرف باید با احترام با هم رفتار کنند. به نظر شما مذاکره چقدر در تقویت مهارت رهبری در کودکان میتواند نقش داشته باشد؟ آیا میشود بدون این توانایی تیم را رهبری کرد؟
درک دیگران و همدلی
همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. به کودکان کمک کنید تا احساسات خود و دیگران را بشناسند و آنها را نام ببرند.
در کتاب “خرگوش گوش داد” وقتی که پسرک داستان، بسیار ناامید و ناراحت بود؛ هیچکدام از دوستانش به درستی نمیدانستند که چه باید بکنند. این خرگوش بود که با همدلی فراوان به پسر گوش داد تا او از خشم، ناامیدی، یأس، ناراحتی و دردش بگوید. و پس از خوب شنیده شدن بود که پسرک توانست از آن همه ناراحتی عبور کند و برای مشکلش دنبال راه حل بگردد.
در حقیقت همدلی نیاز به آموزش ندارد بلکه باید آن الگویی باشیم که به موقع و در شرایط مناسب با کودک همدلی میکنیم و به حرفهایش گوش میدهیم.
آنچه که یک رهبر خوب را از دیگران متمایز می کند، توانایی درک دیگران است.
یک رهبر خلاق
خلاقیت مهارت تولید ایدههای بدیع و ارزشمند است. این به کودکان کمک میکند تا نوآوری کنند و سازگار شوند و راه حل پیدا کنند.
میتوانید با دادن فرصتهایی برای کشف، بازی و ابراز وجود؛ خلاقیت کودکان را تقویت کنید. انواع مواد، ابزار و منابع را در اختیار آنها قرار دهید و اجازه دهید بدون قضاوت و فشار آزمایش کنند. کودکان را تشویق کنید تا از تخیل خود استفاده کنند و خارج از چهار چوب رایج فکر کنند. یک رهبر خلاق میتواند راهکارهای نو و تازهای برای مشکلات گروهش خلق کند.
بیشتر بخوانید: خلاقیت مادرزادی نیست! 5 گام برای پرورش خلاقیت
تاب آوری
گاهی آنقدر غرق در رویاهایمان برای بچهها میشویم که فراموش میکنیم که ممکن است در آینده همه چیز خوب پیش نرود و آنها در کارشان شکست بخورند. و ما به عنوان یک والد نمیتوانیم در همه جا حضور داشته باشیم و کارها را سر و سامان دهیم.
توانایی مواجههی درست با ناکامی و درک و پذیرش کودک از طرف ما میتواند به او کمک کند تا دوباره برخیزد و کار را ادامه بدهد. تابآوری بخشی از همین پذیرش است. آنجا که کار سخت میشود و همه چیز راحت و در دسترس نیست.
کودک نیاز دارد که شکست را عمیقاً تجربه کند و از پس اندوه آن بتواند به شناخت دقیقتری از خودش یا همان مهارت خودآگاهی برسد و دوباره شروع کند. شاید تابآوری یکی از مهترین تواناییها در مهارتهای رهبری برای کودکان باشد.
بیشتر بخوانیم: مهارت تاب آوری و تحمل سختی چیست؟ چگونه این مهارت را در خود تقویت کنیم؟
4. نقش والدین در آموزش رهبری به کودک
در دورهای هستیم که به دلیل سبک زندگی مدرن، خانوادهها، مسئولیت آموزش و پرورش بچههای خود را بیشتر از گذشته به مدارس و آموزشگاهها میسپارند. شاید خوب باشد که یادآوری کنیم که یک خانواده میتواند تا چه اندازه در سرنوشت کودکش اثر گذار باشد.
والدین در آموزش مهارتهای رهبری به کودک خود میتوانند نقش به سزایی ایفا کنند. راستش همه چیز قابل آموختن در مدارس و آموزشگاهها نیست. خوب حالا یک خانواده چه کارهایی میتواند بکند تا مهارتهای رهبری را در کودکان تقویت کند:
خانوادهی حامی و آموزش رهبری به کودک
خانوادهی حامی یعنی چه؟
- اعضای خانواده در آن احساس امنیت میکنند.
- بین والدین و فرزندان، ارتباطات صمیمی برقرار است و مراقب هم هستند.
- قابل پیش بینی هستند. رفتارهای پر تنش در میانشان کمتر دیده میشود.
- با افراد خارج از خانواده ارتباط خوبی دارند.
- پشتیبان کودکانشان هستند.
- و با صبر و حوصله فضا را برای رشد و بالندگی کودکان فراهم میکنند.
خانوادهی حامی محیط امن مناسبی را برای رشد و بالندگی کودک در همهی زمینه از جمله مهارت رهبری در آنها مهیا می کند. خانوادهی حامی باعث افزایش عزتنفس کودک میشود. افراد با عزتنفس بالا، رهبران خوبی برای خود و جامعه خواهند بود.
محیط آماده برای یادگیری و تجربه
برای یک کودک مهمترین فعالیت، بازی است. کودک همه چیز را از طریق بازی تجربه میکند. در رویکرد آموزشی روجیو امیلیو، محیط را به عنوان معلم سوم کودک میشناسند. بهتر است محیط بازی و آموزش کودک را غنی کنیم و فرصت تجربههای متفاوت را به او بدهیم.
فعالیتهای خانوادگی و تقویت مهارت رهبری در کودکان
به عنوان یک والد چقدر برای کودکانمان وقت میگذاریم؟ چقدر برای با هم بودن فرصت ایجاد میکنیم؟ بازیهای خانوادگی، کمپینگ و سفرها فرصت خوبی است تا در کنار هم خوش بگذارنیم و چیز یاد بگیریم.
در این فعالیتها تقسیم کار و سپردن مسئولیتها اتفاق میافتد. مهارت حل مسأله و تصمیمگیری و مواجهه با شکست در آنها رشد میکند. و مهارت رهبری در کودکان تقویت میشود.
تجربهی استقلال؛ راهی برای آموزش رهبری به کودک
همیشه لازم نیست که کودکمان را زیر بال و پر خودمان بگیریم و محافظت کنیم. بچهها در هر مقطع سنی که باشند نیاز دارند که مستقل بودن را تجربه کنند. تجربهی اولین دفعاتی که از پله بالا میروند یا از سوپر مارکت محله خرید میکنند، یا وقتی خودشان به تنهایی مسیر خانه تا مدرسه را طی میکنند و یا بدون حضور والدین در یک اردوی تفریحی یا برنامهی پیاده روی شرکت میکنند.
استقلال حس توانمندی و اعتماد به نفس را در کودک تقویت میکند. وقتی از آموزش رهبری به کودک حرف میزنیم؛ تلاش برای مستقل بودن یک ارزش محسوب میشود..
5. فعالیتها و بازیهایی که مهارت رهبری را در کودکان تقویت میکنند
در کتاب “یادگیری آزاد” نوشتهی “پیتر گری”، دربارهی بازی چنین میگوید: ” بازی در زمان نامحدود برای کودکان امکان تمرین مهارتها و ارزشهای اجتماعی، که در زندگی بسیار مهم هستند را، فراهم میکند.”
بازیها و فعالیتهای این گروه میتوانند هم توسط خانوادهها و هم مراکز آموزشی اجرا شوند. این فعالیتها در توسعه مهارتهای رهبری در کودکان تأثیرگذار خواهند بود.
بازیهای گروهی و مهارتهای رهبری در کودکان
بازی گروهی بنا به ماهیت خود، تمرینی پیوسته برای همکاری، توجه به نیازهای دیگری و تصمیمگیری با رضایت طرفین است.
بازیهای زیادی برای افزایش مهارت رهبری در کودکان طراحی شده است که مناسب اجرا در فضاهای اجتماعی کودکان مثل مهدکودکها و دبستانها است. چند نمونه بازی را در ذیل مطلب عنوان میکنم:
1-یک شمای جدید بسازید
وسایل لازم:
- مداد رنگی
- مقوا
- چسب
- روزنامه و مجله
- کاغذ رنگی
از کودکان بخواهید خودشان را نقاشی کنند. با استفاده از چیزهایی که به وضوح تصویر واقعی از آنها و علایقشان را نشان میدهد، مانند رنگها، برشهایی از تصاویر و کارهای مورد علاقهشان و هر چیزی که منحصر به فرد بودن آنها را نشان میدهد، خود را بیان کنند.
با این فعالیت کودکان تمرین خودآگاهی میکنند و خودشان و تواناییهایشان را بهتر خواهند شناخت.
وقتی قرار باشد مهارت رهبری را به کودکانمان بیاموزیم؛ شناخت دقیق کودک از خودش و احساسات و خواستههایش، اولین گام خواهد بود.
2- یکسان یا متفاوت
بچهها در یک حلقه بایستند یا بنشینند. از یکی از کودکان بخواهید که به کودکی دیگر اشاره کند و یک تشابه ظاهری یا رفتاری که بین آن دو وجود دارد را نام ببرد. مثلا”: ما هر دو جوراب آبی داریم. این بازی با افزایش توجه به دیگری و شناخت اطرافیان به تقویت یکی دیگر از ریز مهارتهای رهبری در کودکان کمک میکند.
3- رهبری چشم بندان
این بازی به فضای نسبتا بزرگ احتیاج دارد. بچهها را به دو گروه تقسیم کنید. به آنها چشم بند بدهید. همه به جز رهبر گروه باید چشمانشان را ببندند. کودکی که رهبر گروه است باید با استفاده از دستورات واضح تیم خود را به سمت هدف مشخص شده راهبری کند.
تجربهی فعالیت اقتصادی و کارآفرینی و آموزش رهبری به کودکان
وقتی دخترانم شش ساله بودند؛ تصمیم گرفتند که یکسری از کتابهای قدیمیشان را بفروشند. کتابها را جدا کردیم و من فکر میکردم که چطور آنها را به فروش بگذاریم که بچه ها هم مشارکت کنند. اما نیاز نبود که من خیلی فکر کنم چون آنها تصمیمشان را گرفتند.
یک میز در پیادهرو مقابل خانه گذاشتند و کتابها را رویش چیدند و منتظر آمدن مشتری شدند! من هم کمی دورتر از آنها حضور داشتم و شرایط را کنترل میکردم. در بین همسایه_ها چند نفری از آنها خرید کردند. این تجربه اعتمادبهنفس بچه ها را تقویت کرد تا باز هم برنامههایی در این حوزه را داشته باشند.
تجربهی کار اقتصادی برای کودک خیلی جذاب و منحصر به فرد است. شرکت در بازارچه، خرید و فروش اسباببازیها و کتابها و لباسهایی که دیگر به کارشان نمیآید و انجام کارهایی با نیت کسب درآمد؛ مثل پاک کردن سبزی برای همسایهها و یا آب دادن به گلهای باغچهی مجتمع مسکونی و … .
حالا این کارها چه ربطی به تقویت مهارت رهبری در کودکان دارد؟ در این دست فعالیتها او باید بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. باید آنها را مجاب کند که چیزی که میفروشد ارزش خریدن دارد. یا شاید هم ناکامی را تجربه کند و موفق نشود . تجربههای کارآفرینی و کسب درآمد نقش زیادی در آموزش رهبری به کودک دارند.
بیشتر بخوانید: کارآفرینی کودکان – 7 نکته مهم آموزش کارآفرینی به کودکان
کار اجتماعی و عام المنفعه
یکی از فعالیتهای موثر در آموزش رهبری به کودکان، انجام کارهایی است که هدف خود کودک نباشد. یعنی چه؟ اینکه کودک از خود محوری خارج شود به دیگران بیاندیشد.
کمک به یک خیریه برای جمع آوری وسایل مورد نیاز کودکان بیسرپرست و یا کمک به بستهبندی مواد غذایی برای زلزلهزدگان و … . ممکن است او در این کارها نقش رهبری بخشی از آنها را هم بپذیرد. اما همین که به درد دیگران توجه میکند و برایش دنبال راه حل میگردد و یا کمک میکند تا شرایط را برای آنها کمی بهتر کند؛ در مسیر آموختن مهارت رهبری است.
6. برای آموزش مهارت رهبری چه کار نکنیم؟!!
برای تقویت هر مهارتی در کودکانمان همیشه دنبال لیستی از فعالیتها میگردیم که باید انجام دهیم. اما گاهی به معنای واقعی نباید کاری بکنیم. یکی از آن کارها این است: والد هلیکوپتری نباشیم!
والد هلیکوپتری یعنی چه؟ والد هلیکوپتری کسی است که فرصت هر نوع تجربه و تصمیمگیری و حتی فعالیت خلاقانه را از کودک میگیرد. چرا؟ چون فکر میکند او ناتوان است یا نگران این است که او به خودش آسیب بزند یا حتی از اینکه او شکست بخورد، مضطرب میشود.
والد هلیکوپتری مانع توسعهی مهارتهای حل مسأله و تصمیمگیری در کودک میشود. همان مواردی که برای تقویت مهارت رهبری در او بسیار ارزشمند و لازم هستند.
7. رویکرد سیستمهای آموزشی دربارهی مهارت رهبری در کودکان
تا اینجا دربارهی مجموعهای از مهارتها که به تقویت مهارت رهبری در کودکان منجر میشود، حرف زدیم. و گفتیم که والدین چه کارهایی میتوانند انجام دهند تا مهارت رهبری را در کودکان توسعه دهند. حالا میخواهیم به دیدگاه دو رویکرد آموزشی در اینباره بپردازیم.
رویکرد آموزشی ژاپن
به نظر میرسد که رویکرد ژاپنی به آموزش رهبری به کودکان اهمیت فراوانی میدهد. نویسندهی کتاب “آموزش قلبها و اندیشهها” میگوید: ” در نظام توبان، هر بچهای یک رهبر است.”
منظور از توبان همان سیستم مبصری خودمان است. در مدارس ژاپنی، رهبر شدن یک حق ویژه نیست که نصیب قلیلی از افراد خوش رفتار شود، بلکه یک مسئولیت با قاعدهای است که شامل همهی افراد میشود. در کلیهی کلاسهای اول و تقریباً همه پیش دبستانیها، به مبصرهای چرخشی روزانه که در کار رهبری و ادارهی کلاس با معلمها، شراکت دارند، توبان میگویند.
به نظر میرسد که نظام توبان بر پایه علاقهی طبیعی بچهها به جلب توجه دیگران به خود، کسب اعتبار و نیز فرصت ادارهی همکلاسیهایشان طرح ریزی شده که همه اینها، شانس برخورداری از تجربهای لذت بخش را به آنها میدهد. هر چند به نوبهی خود دردسرهای مسئولیت داشتن را نیز به ایشان میچشاند.
رویکرد آموزشی مونتسوری
مونتسوری یک روش آموزشی که مبتنی بر فعالیت خودگردان، یادگیری عملی و بازی مشارکتی است. به عبارت دیگر کودکان در رویکرد مونتسوری، بیشتر از تجربیات خود میآموزند تا از آموزش مستقیم.
در رویکرد مونتسوری به تقویت و توسعهی این مفاهیم در کودکان توجه میشود:
- توانایی ایجاد انگیزه در خود و دیگران
- احترام گذاشتن به افراد دیگر
- داشتن عزتنفس
- داشتن مهارت و دانش
- استفاده بهینه از زمان
باید گفت که رویکرد آموزشی مونته سوری از همان دوران پیش دبستانی، آموزش رهبری به کودک را آغاز میکند.
8. کتابهای مرتبط با آموزش رهبری به کودک
برای پیدا کردن کتاب مناسب در این حوزه، خیلی جستجو کردم. اما در آخر دیدم که آب در خانه و من گرد جهان میگردم!
در اسطورهها وافسانههای فارسی زبانمان، داستانهای زیادی دربارهی رهبران خردمند و دانا و مردم دوست میخوانیم. انسانهای تأثیرگذار و الهامبخش که کارهای بزرگی انجام دادهاند.
قصههای شاهنامه در این میان، عالی هستند. به خصوص که در سالهای اخیر، این داستانها توسط نویسندههای مطرح حوزهی کودک و نوجوان، بازنویسی شدهاند و در اختیار همگان قرار گرفتهاند.
خواندن مجموعهی قصههای شاهنامه به قلم خانم آتوسا صالحی را توصیه میکنم.
9. سخن آخر
در این مطلب دربارهی تقویت مهارت رهبری در کودکان گفتیم. لیست بایدها و نبایدها را مشخص کردیم و از بازیها و فعالیتهایی گفتیم که به کودک کمک میکند تا رهبر بودن را تمرین کند.
اما یک نکتهی طلایی ماند. اینکه یک الگو باشیم! کودک بیش از هر چیز از راه تقلید میآموزد. وقتی اطرافیانش مهارت رهبری را در خودشان توسعه میدهند؛ او هم یاد میگیرد که چه باید بکند. خلاصهی کلام اینکه:
در زندگی همان رهبری باشید که دوست دارید کودکانتان باشند.
10. پرسشهای متداول
رهبری یک توانایی است که بخشی از آن به ژنها مربوط میشود. اما رشد و توسعهی آن به تمرین و محیط آموزشی مناسب احتیاج دارد.
شش ابزار مهم که در این مطلب مطرح شده است؛ عبارتند از :
قدرت تصمیمگیری
توانایی حل مسأله
مذاکره
درک دیگران و همدلی
چاشنی خلاقیت
تابآوری
والدین نقش زیادی در آموزش رهبری به کودکان دارند. یک خانوادهی حامی که در همه حال پشتیبان کودکانش باشد . برای آنها محیط آموزشی غنی و مناسب ایجاد کند. و با بازی و فعالیتهای جمعی فرصتی را برای شاد بودن و لذت بردن از بودن در کنار هم به وجود آورد.
در این مطلب دربارهی دو رویکرد آموزشی ژاپنی و مونتسوری مطالبی را عنوان کردیم. لطفاً آنها را مطالعه کنید.
داستانهای شاهنامه نمونههای خوبی از رهبری را به کودکان نشان میدهند.
11. مطالب مرتبط
گفتیم که بخش بزرگی از مهارت رهبری در کودکان از طریق آموزش و محیط غنی رشد میکند.
تقویت مهارتهای رهبری در کودکان، نیازمند آموزش یکسری مهارتهای زیر مجموعه آن است.
اول از همه یک رهبر باید شناخت دقیق و کافی از خودش داشته باشد. خودش را بشناسد و نقاط قوت و ضعف خودش را بداند.
یک رهبر لازم است که بتواند ارتباط با کیفیت و موثری با دیگران برقرار کند.
همچنین یک رهبر باید تصمیمهای درست و به جایی بگیرد.
و به نظر میرسد که داشتن خلاقیت برای رهبر یک ضرورت است. و افزایش خلاقیت با تمرین و تلاش پیوسته رخ میدهد.
یکی از پارامترهای مهم در آموزش رهبری به کودکان، افزایش قدرت تابآوری و توان تحمل شکست در آنها است.
و اینکه تجربهی کارآفرینی و فعالیت اقتصادی کودک را برای کار در دنیای واقعی و بروز مهارتهای رهبری آماده میکند.
این مطلب دربارهی مهارت رهبری در کودکان به پایان رسید. شما دربارهی آموزش رهبری به کودک چه فکر میکنید؟ لطفاً نظرتان را با ما در میان بگذارید.