دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

8 + چند مورد اضافه از مهارت های کسب و کار اینترنتی

3.7/5 - (7 امتیاز)

امروزه آشنایی با مهارت های کسب و کار اینترنتی برای همه لازم است.

زمانی بود که کسب و کارها در انحصار گروه محدودی از انسان‌ها بود. مردم عادی یا نمی‌توانستند وارد این گروه‌ها شوند و یا برای رسیدن به آن مرحله باید خیلی زحمت می‌کشیدند.
اما اینترنت، فضای رقابتی عادلانه‌ای را در اختیار همه انسان‌های خلاق و با انگیزه قرار داد تا بتوانند کسب و کار خود را، اگرچه کوچک و با سرمایه‌های کم، آغاز کنند.

آفرییین

شما با جستجو برای آموختن مهارت های کسب و کار اینترنتی، مهم‌ترین قدم در راه رسیدن به کسب و کار اینترنتی خود را، برداشته‌اید

می‌خواهید بدانید از کجا باید شروع کنید؟ چه کاری برای شما مناسب است؟ باید چه مهارت‌هایی داشته باشید؟ در این مقاله به این سوال‌ها پاسخ داده‌ام. من می‌خواهم سرنخی به شما بدهم تا بتوانید مسیر دشوار، اما شیرین کسب و کار اینترنتی‌تان را تصویر کنید!

مطالب مقاله در یک نگاه:

فصل اول: کسب و کار اینترنتی مناسب چه کسانی است؟

آیا همه می‌توانند در فضای مجازی کسب و کار اینترنتی آغاز کنند؟ به‌طور قطع می‌توانند. فقط کافی‌ست که به اینترنت دسترسی داشته‌باشند.
اما آیا هر کسی که کسب و کاری را در این فضا شروع کرد موفق می‌شود؟ نه لزوماً.

اکثر ما در میان اطرافیانمان کسانی را می‌شناسیم که وارد این کار شده ولی شکست خورده‌اند.
کلید موفقیت این است که مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را بلد باشیم. اگر بدون داشتن مهارت کافی، وارد فضای کسب و کار اینترنتی شویم، از طرفی خود سردرگم می‌شویم و از طرف دیگر توانایی رقابت با رقیبان آگاه را نخواهیم‌داشت.

فصل دوم: قبل از شروع هر اقدامی این کارها را انجام دهید!

دانستن مهارت های کسب و کار اینترنتی شرط لازم برای شروع است. اما شرط کافی برای موفقیت نیست.
اجازه بدهید یک قدم به عقب بردارم و شرح بدهم قبل از هر اقدامی برای شروع، چه باید کرد.

1. خودشناسی

قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه می‌خواهید چه کسب و کاری را آغاز کنید، خودتان را  خوب بشناسید.

اینکه چه شخصیتی دارید؟ آیا به اندازه کافی صبور هستید؟ آیا می‌توانید برای زندگی و کار خود برنامه‌ریزی کنید؟ و یا ترجیح می‌دهید تحت نظارت و مدیریت کسی دیگری کار کنید؟

با خود روراست باشید. توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را بشناسید و همچنین به ضعف‌ها و نقاط منفی شخصیتی خود آگاه باشید. ببینید واقعاً برای چه کاری آمادگی دارید. یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت خود، انجام تست‌های شخصیت‌شناسی است.

من جایی را میشناسم که پر از اینگونه تست‌هاست. سایت کارنکن کلی تست شخصیت‌شناسی را، به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار داده‌ است.

داشته‌های خود را بررسی کنید!

حساب کنید که چقدر سرمایه پولی می‌توانید وارد کار خود کنید!
به‌طور مثال اگر سرمایه‌تان کم است نباید سمت ایجاد فروشگاه‌هایی که نیاز به انبار کردن کالا‌ها و یا سرمایه‌گذاری‌های خارج از توانتان دارند بروید. شاید بهتر باشد به‌عنوان واسطه فروش کار را شروع کنید.

سرمایه زمانیتان چقدر است؟ آیا می‌توانید تمام وقت، روی کسب و کارتان زمان بگذارید یا به‌دنبال یک شغل دوم برای زمان‌های خالی خود می‌گردید؟

چه تخصص و یا تخصص‌هایی دارید؟ آیا به اندازه‌ای روی تخصصتان مسلط هستید که بتوانید آن را مدیریت کنید؟ و بدون نظارت کسی انجامش دهید؟ شاید نیاز به آموزش بیشتر داشته‌باشید.

چه امکاناتی دارید؟ آیا فضایی آرام برای تمرکز روی کارتان دارید؟ یا شاید از آن دسته انسانها باشید که در محیط‌های شلوغ هم می‌توانند تمرکز کنند. آیا لپ تاپ، موبایل و… مناسب برای شروع کار دارید؟

2. مدیریت زمان و برنامه‌ریزی

هیچ کسی تا بی‌نهایت زمان ندارد. زمان همه ما محدود است و با توجه به کارهایمان باید برنامه‌ریزی موثر داشته‌ باشیم.

باید توجه و به خاطر داشته‌ باشیم، که توانایی‌ها و زمان ما محدود است. بنابراین با توجه به دو پارامتر زمان و توانایی‌هایمان برنامه‌ریزی کاری کنیم. اگر محدودیت‌های این پارامترها را در نظر نگیریم همان ابتدای کار خسته و ناامید می‌شویم.

3. بررسی فضای کسب و کار اینترنتی

به سراغ هر نوعی از کسب و کار اینترنتی که می‌روید، باید شناخت نسبی نسبت به بازار آن داشته‌ باشید. شما باید بدانید که:

  • فضای کسب و کار اینترنتی چگونه فضایی است؟
  • چه ابزارهایی برای ایجاد و مدیریت کسب و کارتان در اختیار شما قرار می‌دهد؟
  • راه‌های ارتباطی شما با مشتریان بالقوه چیست؟
  • استفاده از هر یک از ابزارها نیازمند دانستن چه مهارت‌هایی است؟
  • چه فضاهایی پتانسیل بیشتری برای کار و سرمایه‌گذاری دارند؟
  • شما به کدام یک از این فضاها گرایش بیشتری دارید؟ و یا مهارت‌های شما بیشتر به سمت کدام نوع از کسب و متمایل است؟

آشنایی با انواع کسب و کارهای اینترنتی

تمامی کسب و کارهای اینترنتی در سه گروه اصلی قرار می‌گیرد که هر یک به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود. شناخت این گروه‌بندی‌ها  باعث می‌شود که دید بهتری نسبت به فضای کسب و کار‌های اینترنتی داشته‌ باشید. این گروه‌بندی‌ها از این قرار هستند:

الف) کسب و کارهای اینترنتی خدماتی:
  • فریلنسری:

سایت‌های فریلنسری ایرانی مانند : کارلنسر، پونیشا، انجام میدم، پارس فریلنسر و پارسکدرز

سایتهای فریلنسری خارجی مانند: freelancer ,Fiverr ,UPWORK ,Linkedln ,Toptal  و flexjob

  • فروش پکیج‌های آموزشی
  • تدریس آنلاین
  • فروش خدمات مشاوره و مدیریتی
  • طراحی و اجرای امور گرافیکی، نمایشی و مهندسی
  • نویسندگی و تولید محتوا
  • بلاگری برای ارائه تبلیغات برندها و کسب و کارهای دیگر

پیشنهاد می‌کنم مقاله “نقشۀ راه پروژه گرفتن به صورت فریلنسری” را مطالعه کنید. این مقاله، مسیر پیش‌رو برای گرفتن پروژه فریلنسری را به شما نشان می‌دهد.

ب) فروش محصولات فیزیکی
  • به‌طور مستقیم: در این نوع از کسب و کار اینترنتی شما فروشگاه مستقل خود را دارید و محصولاتی که می‌فروشید متعلق به فروشگاه خودتان است. (مثال : آرام نوش)
  • به‌طور واسطه‌ای برای کسب و کارهای دیگر: شما برای فروشگاهی دیگر محصول می‌فروشید. به‌طور مثال واسطه فروش محصولات دیجی‌کالا هستید و دیجی‌کالا به ازای هر فروشی که به‌واسطه شما انجام می‌دهد، مبلغی را به شما پرداخت میکند.
ج) بازار بورس و ارز های دیجیتال

بازار بورس و ارز های دیجیتال دو حوزه مالی محبوب برای سوددهی هستند. این بازار به‌خصوص برای کسانی که علاقمند به تحلیل داده‌ها  و ریسک کردن هستند، بسیار مناسب است. اما ورود به این بازار نیازمند داشتن تخصص، دانش و تجربه کافی‌ست و برای موفق شدن و رسیدن به سود باید صبور بود.

پیشنهاد می‌کنم مقاله “نقشۀ راه کسب درآمد با بورس” را مطالعه کنید. این مقاله دید شما را نسبت به
بازار بورس، باز می‌کند.

4. انتخاب شغل خود

بعد از اینکه شخصیت و توانایی‌های خود را شناختید و دیدی کلی به فضای کسب و کار‌های اینترنتی پیدا کردید، حال زمان آن است که شغل خود را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنم برای این مرحله به اندازه کافی زمان بگذارید و عجله نکنید. انتخاب درست شغل باعث می‌شود با انگیزه بیشتری ادامه دهید و وسط راه نا‌امید و پشیمان نشوید.

الف) ایده

برای پیدا کردن یک ایده کاری خوب، ابتدا باید بتوانید خوب ببینید! ایده‌ها، اتفاقات اطراف ما هستند.
یک دفترچه به این کار اختصاص دهید که همه جا همراهتان باشد تا بتوانید هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را یاداشت کنید.

پای صحبت افراد مختلف بنشینید؛ به‌خصوص افرادی که در زمینه کسب و کارهای اینترنتی تجربه دارند. شنیدن صحبت‌های کارآفرینان موفق می‌تواند الهام‌بخش باشد.

برای این‌ منظور می‌توانید پادکست کارنکن را گوش دهید. در این پادکست با صاحبان کسب و کارها مصاحبه شده که بسیار الهام‌بخش است.

برای شنیدن این پادکست ها در پلتفرم‌های مخصوص گوش دادن پادکست “کارنکن” را سرچ کنید و یا اگر اطلاعاتی راجع‌به این اپ‌ها ندارید، پادکست کارنکن در مورد آن توضیح داده است.

در اینجا باید تاکید کنم که برای شروع یک کسب و کار لزومی ندارد ایده‌ای نو داشته‌باشید. گاهی وقت‌ها بهترین کار، به‌خصوص در شروع راه، الهام گرفتن و یا حتی دنباله‌رو شدن یک کسب و کار موفق است؛ مثلاً بخشی از آن کسب و کار را انجام دهید، و یا حتی مکمل آن کسب و کار باشید.

بسیاری از کسب و کارهای موفق در ایران، نمونه‌ای از یک کسب و کار غیر ایرانی هستند؛ مانند دیجی‌کالا که نمونه ایرانی آمازون در ابعاد کوچکتر است.البته باید با توجه به فضای رقابتی این کار را انجام دهید. دقت کنید اقیانوس آن کار خاص، قرمز نشده‌باشد.

ب) شناخت رقیبان

رقبای خود را ابتدا شناسایی و سپس موشکافانه تحلیل کنید و با توجه به آن، برای کسب و کار خود استراتژی بچینید. نقاط ضعف و نقاط قوتشان را بشناسید؛ نقاط قوتشان را رعایت کنید و از نقاط ضعفشان برای خود مزیت رقابتی بسازید.

رقبای شما فقط کسانی نیستند که کسب و کاری دقیقاً مشابه هم دارید، بلکه کسانی که محصولاتشان می‌تواند جایگزین محصول شما بشود هم رقیب هستند. به‌طور مثال اگر کتاب می‌فروشید، پلت‌فرم‌های کتاب‌های الکترونیکی، و یا حتی پادکست‌هایی که کتاب می‌خوانند هم رقبای شما هستند

بلندگو

5. انتخاب نام و لوگو برای کار خود  

انتخاب لوگو و نام مناسب برای کسب و کار، یکی از مهم‌ترین بخش‌های شروع کسب و کارهای اینترنتی است. چرا که نماد کسب و کار شما خواهد بود. نام و لوگوی شما باید:

  • معنادار باشد؛ تا یادآور مفهومی زیبا باشد.
  • آوایی زیبا داشته باشد. یعنی وقتی اسم را بلند تکرار می‌کنید حس خوب بگیرید.
  • متمایز باشد؛ تا با نشان رقبا اشتباه گرفته‌نشود.
  • بی‌ارتباط با کارتان نباشد.
  • دامنه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آغاز شده نداشته باشد. تا بتوانید از همان نام برای دامنه سایت و شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.
  • دقت کنید که نام و لوگوی شما در گویش‌ها و فرهنگ‌هایی که جزو بازار هدف شما هستند، معنای بد و غیر اخلاقی نداشته‌باشد.
تبریک می‌گویم

تبریک می‌گویم!
تا اینجای مطلب شما با مهم‌ترین اقداماتی که قبل از شروع آموختن مهارت های کسب و کار اینترنتی باید بردارید آشنا شدید

اینجا تازه اول مسیر زیبای شروع‌تان است. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی کدام‌ها هستند و برای آموختنشان چکار باید بکنیم.

فصل سوم: مهارت های لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی

مهارت های کسب کار اینترنتی به مجموعه مهارت‌ها و دانشی گفته می‌شود که به کمک آنها می‌توان در فضای مجازی، کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده، و از طریق آن کسب درآمد کرد.

به‌‍طور کلی مهارت های لازم برای راه اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مهارت‌های تخصصی:

که فوت‌وفن‌های آن کسب و کار به‌خصوص است. به‌طور مثال مهارت تخصصی یک گرافیست طراحی و ایده‌پردازی، تسلط به رنگها و تسلط به نرم افزارهای گرافیک است. به‌طور واضح هر کسی که کسب‌وکاری را، در هر فضایی، آغاز می‌کند باید به آن مسلط باشد. که البته در بحث این مقاله نمی‌گنجد.

مهارت‌های عمومی:

اما دسته‌ای دیگر از مهارت‌ها، مهارت‌های عمومی هستند که هرکس که وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی می‌شود، باید به آنها مسلط باشد. این دسته از مهارت های کسب و کار اینترنتی، لازمه شروع کار هستند.
بحث اصلی این مقاله مربوط به این قسمت از مهارت‌هاست.

مهارت های لازم برای شروع کسب و کار اینترنتی

1. ایجاد فروشگاه اینترنتی و مهارت کار با سیستم مدیریت محتوا

انتخاب و طراحی هوشمندانه یک فروشگاه اینترنتی از جمله مهم‌ترین مهارت های لازم برای برای کسب و کار اینترنتی شماست. چرا که فروشگاه اینترنتی، محل عرضه محصولات و خدمات شماست. و از طریق آن است که مشتری بالقوه شما تصمیم نهایی خود، در مورد خرید یا عدم خرید از فروشگاه شما را، می‌گیرد.

فروشگاه‌های اینترنتی انواع مختلف دارند که شما باید با توجه به محصول خود، یک یا ترکیبی از آنها را انتخاب کنید.

انواع فروشگاه های اینترنتی به قرار زیر هستند:

الف) سایت مستقل خودتان

حرفه‌ای‌ترین نوع فروشگاه در این دسته قرار می‌گیرد؛ اگرچه مدیریت کردن آن بسیار سخت‌تر از موارد دیگر است. در این مدل از کسب و کار اینترنتی باید سایتی را طراحی، و یا از تمپلیت‌های آماده استفاده کنید. برای اینکه این سایت در فضای اینترنت قابل دیده شدن باشد باید برای آن یک دامنه و هاست بگیرید.

بهتر است نام دامنه‌تان، همان نام کسب‌و کارتان باشد.

شما می‌توانید طراحی سایت خود را به به یک طراح متخصص سایت سفارش دهید. و یا خود اقدام به طراحی سایت کنید.
اگر سایت فروشگاهیتان پیچیده است بهتر است کار را به یک متخصص طراح سایت بسپارید. اما اگر سایت فروشگاهی ساده‌ایست، خود می‌توانید آموزش دیده و اقدام به طراحی کنید.

توجه داشته‌باشید امروزه با وجود نرم‌افزارهای طراحی سایت، دیگر لازم نیست برای طراحی سایت‌های ساده، برنامه‌نویسی بلد باشید. کافی‌ست یکی ازین برنامه‌های مخصوص طراحی سایت را بلد باشید. ساده‌ترین و امروزی‌ترین نرم‌افزار برای طراحی سایت نرم‌افزار “وورد پرس” است.

ب) استفاده از سایت‌هایی که فضای فروشگاهی در اختیارتان می‌گذارند

این نوع از فروشگاه‌ها، فضایی از سایت خود را در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌دهند. و به ازای خدماتی که برای شما ارائه می‌کنند، مبلغی را دریافت می‌کنند. نوع و مدت این خدمات را شما انتخاب می‌کنید. مزیت اینگونه فروشگاه‌ها این است که شما دیگر نگرانی از بابت طراحی سایت و گرفتن درگاه پرداخت ندارید.

از نمونه‌های ایرانی این گونه سایت‌ها می‌توان به آی پرستا، سازیتو، کاموا، پرتال و … اشاره کرد.

برخی از سایت‌ها، به‌صورت واسطه بین خریدار و فروشنده هستند. مانند سایت دیجی‌کالا که می‌توانید محصولات خود را در آن قرار داده و به‌ فروش برسانید.

ج) استفاده از شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی در بین مردم طرفداران بسیاری دارد. بسیاری از افراد بیشتر سرچ خود برای خرید را، در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. اینستاگرام، فیس بوک و تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصول هستند.

2. سئو و انواع آن

دومین مورد از مهارت های کسب‌وکار اینترنتی که می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم، سئو سایت است. سئو سایت، مجموعه فعالیت‌هایی است که به منظور بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، بر روی سایت انجام می‌شود تا سایت مورد نظر بیشتر در معرض دید مشتریان بالقوه قرار گیرد.

سئو سایت به 3 بخش اصلی تقسیم می‌شود که هریک اهمیت خاص خود را دارد.

الف) سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا فنی سایت، مجموعه کارهای فنی‌ست که روی یک سایت انجام می‌شود تا :

  • موتورهای جستجو، که مهمترین آنها گوگل است، سایت شما را به درستی شناسایی کرده و درک درستی از آن داشته‌ باشند.
  • کراول شدن (Crawl) سایت شما توسط خرنده‌های موتورهای جستجو آسان‌تر شود.
  • سرعت سایت شما بهینه شود.

برای اینکه بدانید سرعت سایتتان نسبت به سرعت ایده‌آل گوگل چه وضعیتی دارد می‌توانید از سایت core web vitals گوگل کمک بگیرید.

چنان که این کار انجام نشود و یا به درستی صورت نگیرد، دسترسی موتورهای جستجو و به‌خصوص گوگل به سایت سخت و یا حتی ممکن است به کلی قطع شود.

ب) سئو خارجی  off-page

مجموعه اقدامات و استراتژی‌هایی است که در خارج از سایتمان صورت می‌دهیم تا مخاطبین را به‌سمت صفحه خود هدایت کنیم.
در ادامه اقداماتی عنوان شده‌است که با انجامشان می‌توانید سئو خارجی پیج خود را ارتقاء دهید:

  • در صفحات و سایت‌های پربازدید و البته مرتبط با کار خود، تبلیغات هدفمند قرار دهید.
  • در شبکه‌های اجتماعی، با نام کسب‌وکار خود صفحه داشته‌ باشید و با قرار دادن مطالب جذاب و مرتبط، مخاطبین را به‌سمت فروشگاه خود هدایت کنید.
  • پادکست بسازید.
  • در انجمن‌ها و فروم‌های آنلاینی که مرتبط با کسب‌وکار شما هستند عضو شده و در آنها فعالیت نمایید.
  • وبینارهای رایگان برگزار کنید. (به‌خصوص اگر کسب‌وکار شما آموزشی است)
  • با کسب‌وکارهای مکمل خود ارتباط گرفته و با آنها تعامل کنید.

ج) تولید محتوا

در صفحه “ویکیپیدیا” محتوا اینطور تعریف شده‌است:

محتوا از منظر رسانه، وب و ارتباط، به هرچیزی که پیام، خبر، احساس و نظایر آن را به دیگران منتقل کند، معنا می‌شود. محتوا می‌تواند متن، تصویر، ویدیو و صدا باشد. هرکدام از ساختارهای چهارگانه فوق دارای زیرمجموعه‌هایی هستند.

تولید هر یک از موارد بالا در صورتی که فرایند انتخاب، تولید و بارگذاری آن، بر اساس نیاز کاربران و با توجه به پرسونای مخاطب‌های آن صنف باشد، تولید محتوا نامیده می‌شود.

به گفته بیل گیتس “محتوا پادشاه است”

تولید هر یک از موارد بالا در صورتی که فرایند انتخاب، تولید و بارگذاری آن، بر اساس نیاز کاربران و با توجه به پرسونای مخاطب‌های آن صنف باشد، تولید محتوا نامیده می‌شود.

ویژگی‌های محتوای ارزشمند:

  • رفع دغدغه‌های مخاطبان
  • تولید بر اساس نیاز خواننده
  • داشتن بار آموزشی یا سرگرمی
  • تناسب نحوه نگارش با پرسونای مخاطب
  • قابل فهم بودن محتوا
  • صادق بودن
  • ساده و روان بودن
  • خلاقانه بودن و کپی نکردن از محتواهای دیگر

یک پیشنهاد هیجان انگیز!

می‌خواهید خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌کنید سئو و تولید محتوا را یاد بگیرید؟
و آنقدر به این کار مسلط شوید که خود سئو و تولید محتوا برایتان درآمدزا شود؟

باید بگویم شما فقط 8 هفته تا رسیدن به رویایتان فاصله دارید!

چگونه؟
تیم “کارنکن” دوره‌ای را برگزار می‌کند که در طول 8 هفته به شما هرآنچه که برای تبدیل شدن به یک سئوکار و تولیدکننده محتوای حرفه‌ای لازم دارید را آموزش می‌دهند.

بعد از گذراندن این دوره، به‌قدری در این کار تسلط پیدا می‌کنید که؛ نه تنها توانایی مدیریت کسب‌و‌‌کار خود را به‌دست می‌آورید، بلکه می‌توانید خود “سئو و تولید محتوا” را کسب‌وکار خود کنید. بدین صورت که سایت‌های کسب‌وکارهای دیگران را سئو کرده و برایشان تولید محتوا کنید.

کار نکن

نگران وصل شدن به بازار کار هم نباشید. تیم کارنکن در این مرحله هم همراه شماست.

حتماً به صفحه “تولید محتوا و SEO ” سایت “کارنکن” سری بزنید و صحبت‌های آقای “امین آرامش” را در این مورد گوش دهید.

3. آشنایی با تبلیغ‌نویسی و شگردهای آن

تبلیغ نویسی  از جمله مهارت های کسب و کار اینترنتی

هرگونه پیامی که به‌منظور تبلیغ و بازاریابی محصولی خاص در فضای مجازی و وب منتشر شود را تبلیغات اینترنتی می‌گوییم. تبلیغات اینترنتی ممکن است به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم به معرفی محصول و خدمت مورد نظر بپردازد.

«یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد یا کاری انجام بده که ارزش نوشتن داشته باشد.»

بنجامین فرانکلین

از پلتفرم‌های مختلف می‌توان برای تبلیغ‌نویسی استفاده کرد. از جمله تبلیغات در سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی، به‌صورت فیزیکی و محیطی، بازاریابی ایمیلی و … که با توجه به کسب‌وکارتان باید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

تبلیغات دنیای گسترده ای دارد و از جمله مهارت های کسب و کار اینترنتی است که برای آموختن و برنامه‌ریزی برای آن باید زمان زیادی را صرف کنید.

پیشنهاد کتاب برای آشنایی با تبلیغ نویسی:

  •  اعترافات یک تبلیغاتچی؛ نوشته دیوید آگیلوی
  •  ایده عالی مستدام؛ نوشته چیپ و دن هیث
  • نامه های بوران؛ نوشته گری هالبرت
  •  ادبیات تبلیغ؛ نوشته رابرت دابلیو بلای

4. آشنایی با عکاسی و نرم افزارهای ویرایش عکس

قرار دادن عکس‌های با کیفیت و در سایز و حجم مناسب برای صفحه‌یتان ضروری است. عکس غیراستاندارد می‌تواند سبب بدبینی و بی‌اعتمادی مخاطب نسبت به کسب‌وکار شما شود. بهترین و کامل‌ترین نرم‌افزار برای این کار استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ است اما برنامه‌های ساده دیگر هم وجود دارد که مفید هستند. مانند:

  • Werble
  •  Adobe Photoshop Express
  • Airbrush
  • نرم افزار Pixlr، نرم افزار PicMonkey که آنلاین هستند.

5. آشنایی با ساخت و ویرایش فیلم

این مهارت به‌خصوص برای کسانی که می‌خواهند ویدیوهای آموزشی خود را به‌فروش برسانند بسیار حائز اهمیت است.  به‌شخصه با فیلم‌های آموزشی برخورد کردم که کیفیت آموزشی بسیار خوبی داشتند اما به‌علت رعایت نکردن قواعد فیلم‌برداری، صداگذاری و ادیت فیلم مخاطبان خوبی به‌دست نیاورده‌اند.

در ادامه به معرفی چند نمونه از برنامه‌های کاربردی ویرایش ویدئو خواهم پرداخت:

  • ActionDirector Video Editor
  • Adobe Premiere Rush
  • CapCut
  • FilmoraGo

6. آشنایی با درست‌نویسی و قواعد نوشتاری

آدمک چشمک‌زن

وای بر سایت‌هایی که غلط دستور زبانی و غلط املایی دارند

خواننده سایت شما، باید به راحتی مطالب شما را درک کند. جایی که خواننده دچار کج‌فهمی و یا ابهام شود، همانجایی است که صفحه شما را ترک خواهد کرد.

7. مدیریت مالی و حسابداری

مهم نیست چه مقدار سرمایه‌ وارد کسب‌وکارتان کرده‌اید. شما به‌عنوان مدیر کسب‌و‌کار خود باید بتوانید ورودی‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های لازم را درست برنامه‌ریزی کنید تا در طول مسیر کارتان دچار مشکل نشوید.

شاید در شروع مسیر حرفه‌ای‌تان مقدار درآمد و سرمایه‌هایی که در بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان می‌گذارید ناچیز باشد، اما این را بدانید که به مرور این مبالغ زیاد خواهد شد و اگر شما توانایی مدیریت کردن آن را نداشته‌ باشید کسب‌وکارتان با شکست مواجه می‌شود.

8. تقویت مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی به مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی گفته می‌شود که کیفیت ارتباطی هر فرد را با اجتماع و عموم مردم تعیین می‌کند. این مهارت‌ها، از جمله مهم ترین مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند. چرا که موجب ایجاد ارتباط موثر و حس اعتماد بین طرفین می‌شود.

برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • گوش کردن فعال به صحبت دیگران.
  • همدردی و درک  احساسات و  خواسته‌های افراد.
  • انتقال اطلاعات و عواطف به دیگران؛ به‌طوری که دیگران این اطلاعات و عواطف را به درستی درک و دریافت کنند.
  • احترام به نظرات و دیدگاه‌های دیگران؛ اگرچه مخالف نظرات شخص باشند.
  • شرح افکار و ایده‌های خود، با استفاده از دانش و مهارت‌هایی که شخص دارد.
  • جذب افراد برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و عواطف خود.

شروع کنید!

منتظر اتفاق عجیب برای شروع کارتان نباشید. هیچ کس در شروع کار به‌طور کامل، مسلط و آگاه به امور نیست، چرا که تجربه، کلید استفاده درست از مهارت های کسب و کار های اینترنتی است.

مطالب مرتبط با مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اگر می‌خواهید با انواع کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید، مطالب زیر را از دست ندهید.

اگر به فکر کار فریلنسری هستید و می‌خواهید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید مطالب زیر را مطالعه کنید.

اگر علاقمند به کسب درآمد از طریق اینستاگرام هستید مطلب زیر برای شماست.

اگر به‌دنبال کار اینترنتی هستید اما سرمایه ندارید، این دو مطلب برای شما مفید خواهند بود.

من در این مقاله به مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب‌وکار اینترنتی اشاره کردم. این موارد با توجه به تجربه شخصی من است. شما چه فکر می‌کنید؟ چه تجربه هایی در این زمینه دارید؟
تجربیات خود را با من و خوانندگان “کار نکن” در میان بگذارید.

سوالات متداول



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.