با انجام پروژه‌ های بک اند رزومه خود را غنی‌تر کنید

3.7/5 - (11 امتیاز)

پروژه های بک اند، برنامه‌ها و وبسایت‌هایی هستند که شما باید برای اثبات مهارت‌های خود انجام دهید. ممکن است شما همه مهارت‌های مرتبط با بک‌اند را داشته باشید، اما بدون داشتن نمونه کار، تقریباً غیر‌ممکن است بتوانید شغل مناسبی پیدا کنید و استخدام شوید. نمونه کار بک اند به پر کردن شکاف بین آنچه می‌دانید و آنچه واقعاً می‌توانید انجام دهید کمک می‌کند.

اکنون که به اهمیت بالای ارائه نمونه کار پی بردید، ممکن است سؤالاتی ذهن شما را درگیر کند. سؤالاتی مثل؛ به عنوان برنامه‌نویس، چگونه باید نمونه کار ارائه کنم؟ چه ایده‌هایی می‌تواند برای این کار مناسب باشد؟ آیا انجام پروژه های بک اند، نیازمند یادگیری فرانت‌‌اند است؟ چگونه یک رزومه بک اند بنویسم؟

تا انتهای مطلب با من همراه شوید تا در مورد این سؤلات شما را راهنمایی کنم. در آخر نیز 11 پروژه به عنوان نمونه کار پیشهاد داده‌ام. پروژه‌ها‌یی که علاوه بر اینکه رزومه کاری شما را غنی می‌کند، سبب شناسایی نقاط ضعف و قوت و افزایش مهارت و توانایی شما می‌شود.

فهرستی از آنچه خواهید‌ خواند:

چگونه نمونه کار بک‌اند ارائه دهیم؟

نمونه کار بک اند

توسعه‌دهنده فرانت‌اند‌ می‌تواند به عنوان نمونه کار خود، تصویری از صفحه سایت و یا اپلیکیشن بگیرد و در قالب نمونه کار برای کارفرما ارسال کند. اما نحوه ارائه نمونه کار بک‌ اند به شکل‌های متفاوتی است:

  • آپلود نمونه کار روی هاست: می‌توانید یک هاست خریداری کنید و نمونه کار خود را روی آن آپلود کنید. تا برای کارفرما قابل مشاهده و دسترسی باشد.
  • عکس از نمونه کار : چنانچه از نمونه کار عکس بگیرید، عکس مشخص‌کننده‌ی این است که بک‌اند و پشت پرده‌ی نما و وبسایت چیست. درنتیجه کارفرما می‌تواند تأثیر بک‌اند را از روی ظاهر سایت مشاهده کند.
  • سایت وردپرسی: قرار دادن لینک سایت، عکس و نمای کلی از کار در وردپرس.
  • فیلم گرفتن از نمونه کار: فیلمی از نمونه کار تهیه کنید. به این صورت در فیلم می‌توانید وارد صفحه و قسمت‌های اصلی شده، با کلیک روی بخش‌های مختلف، قابلیت‌ها و مزایای نمونه کار خود را به نمایش بگذارید.

فیلم زیر مثال خوبی برای ارائه نمونه کار بک اند به این روش است.

چگونه نمونه کار بک اند درست کنم؟

برای ایجاد نمونه کار بک اند باید در حد متوسط بر فرانت‌اند (html ،css ،bootstrap) مسلط باشید. درنتیجه شما با داشتن دانش کمی در زمینه فرانت‌اند و به کمک قالب‌های آماده می‌توانید یک نمونه کار عالی و شایسته، به عنوان نمونه کار بک اند ایجاد کنید.

چنانچه یک برنامه‌نویس فرانت‌اند برای ایجاد نمونه کار با شما همکاری کند، می‌توانید یک نمونه کار بک اند ممتاز، بدون هیچ دغدغه‌ای ایجاد کنید، توانمندی‌های فنی خود را به نمایش بگذارید و مهارت‌های خود را ثابت کنید.

شما می‌توانید برای ایجاد نمونه کار بک اند از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های مختلفی استفاده کنید. زبان‌های مختلف سمت سرور همانند: جاوا (Java)، پی‌اچ‌پی (PHP)، دات‌نت (NET.)، پایتون (Python)، روبی (Ruby) و نوت‌دات‌جی‌اس (Not.JS). و ابزار‌هایی از جمله: مانگو‌دی‌بی (MongoDB)، مای‌اس‌کیو‌ال (MySQL)، اس‌کیو‌ال‌سرور (SQL server) و اوراکل (Oracle) برای انجام نمونه کار در خدمت شما هستند.

نمونه رزومه بک اند

رزومه بک‌اند

برای این که رزومه برنامه‌نویسی بک‌اند برجسته و تأثیرگذاری بنویسید، بایستی نکات زیر را درج کنید:

  1. مشخصات فردی و راه‌های ارتباط با شما (نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، ایمیل کاری، تلفن همراه و آدرس)
  2. میزان سوابق کاری در زمینه بک‌اند به صورت کامل (عنوان شغلی، مهم‌ترین وظایف و دستاورد تجربه کاری و تاریخ اشتغال)
  3. میزان سوابق تحصیلی (ذکر نام و آدرس دانشگاه و آموزشگاه مربوطه، تاریخ پذیرش و فارغ‌التحصیلی، رشته و تخصص‌های اصلی و فرعی)
  4. لیست مهارت‌های مرتبط با برنامه‌نویسی بک‌اند (میزان تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور)
  5. شرایط شما برای انجام پروژه بک اند (دورکار و یا حضوری بودن، همکاری به صورت تیمی و یا فردی و…)
  6. مشخصات و ایمیل معرف شما (در صورت وجود)
  7. مهارت‌های ارتباطی، خلاقیت، مدیریت زمان، کار تیمی

باید‌ها و نباید‌ها در نوشتن رزومه Back End:

رزومه کامل و بی‌نقص، سبب افزایش شانس پذیرش و کاریابی می‌شود. شما باید به کارفرما نشان دهید در زمینه بک‌اند حرفه‌ای هستید. چراکه مدرک و نمره تحصیلی حجتی بر داشتن مهارت و دانش نیست.
درنتیجه روی نمونه کارها و پروژه‌های خود متمرکز شوید. بدین منظور برای دسترسی راحت و سریع، نمونه کار خود را لینک دهید.
در قسمت سوابق کاری، شغل و تخصص بی‌ربط به حوزه بک‌اند را بیان نکنید. مهارت‌هایی را که کامل مسلط هستید بیان کنید تا در مصاحبه و یا مراحل بعدی به مشکل بر‌نخورید.
رزومه شما نیاید دارای غلط املایی باشد. باید؛ تأثیر‌گذار، کوتاه، کامل، درست و صادقانه باشد. و بهتر است به زبان انگلیسی نوشته شده‌ باشد، چراکه همین موضوع تسلط شما به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد.

پروژه بک‌اند چیست؟

پروژه های بک اند

برنامه‌نویسان بک‌اند کد‌هایی را که وظیفه کنترل منطق (سخن‌گفتن) سایت، نرم‌افزار، اپلیکیشن، را برعهده دارد به اجرا درمی‌آورند؛ به این عمل انجام پروژ‌های بک‌اند گفته‌ می‌شود. پروژه های بک اند، برنامه‌ها و وبسایت‌هایی هستند که شما برای اثبات مهارت‌های خود در کار با انواع فریم‌ورک‌ها و کد‌ها ایجاد می‌کنید.

بک‌اند، اساس و هسته یک سایت محسوب می‌شود. کد‌های بک‌اند برای کاربران قابل مشاهده نیست. به عبارتی این عملیات‌ها در پشت صحنه یک وبسایت انجام می‌گیرد و سبب بهینه شدن سرعت و بالا رفتن کارایی خواهند‌ شد. شما در اصل ویژگی‌هایی همانند ذخیره‌سازی داده‌ها، امنیت و سایر عملکرد‌ها را ایجاد می‌کنید که برای کاربر نامرئی است.

به کد‌های بک‌اند، server side و یا برنامه‌نویسی سمت سرور نیز گفته‌ می‌شود، چراکه این کد‌ها به صورت مستقیم در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرد و توسط مرورگر کاربران درک و پردازش نمی‌شود. در نتیجه مرورگر وظیفه‌ای برای خواندن این کد‌ها ندارد.

در‌واقع مرورگر کد‌هایی که از طریق سرور پردازش شده‌اند به کاربر نمایش می‌دهد. در‌نتیجه برای انجام پروژه های بک اند و ایجاد نمونه کار بک اند، بایستی حداقل به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور که شامل: پایتون (python) ، جاوا (java) ، پی‌اچ‌پی (php) و سی‌شارپ(#c) است، تسلط کافی داشته‌ باشید.

لیست پروژه‌ها، با مهارت برنامه‌نویسی بک‌اند:

  • طراحی وبسایت فروشگاهی
  • طراحی سایت خبری
  • طراحی و پیاده‌سازی سایت قرعه‌کشی
  • انجام پروژه های بک اند شرکتی، سازمانی، حرفه‌ای، پیشرفته و…
  • طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها
بیشتر بخوانید: چگونه پروژه برنامه‌نویسی بگیریم؟

پیش‌نیاز‌های انجام پروژه های بک اند

از شما به عنوان توسعه‌دهنده بک‌اند انتظار می‌رود بتوانید کد بنویسید، ایده روشنی از ساختار داده و الگوریتم‌ها داشته‌ باشید و چهار‌چوب‌ها و پایگاه داده را بشناسید.

برای موفقیت در شغل برنامه‌نویسی و انجام پروژه‌های بک اند، بایستی تسلط کافی بر موارد زیر داشته‌ باشید:

  • کد‌نویسی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی back end (سمت سرور)
  • کار با ApIها
  • مهارت و دانش کافی در استفاده از وب‌سرور‌ها
  • پایگاه‌ داده (database)
  • حمایت و پشتیبانی از وب‌سایت و کارکرد آن
  • مهارت در زمینه امنیت پروژه و جلوگیری از هک شدن
  • آشنایی با سیستم‌عامل‌ها
  • بکارگیری فریم‌ورک‌های بک‌اند، برای خلق نرم‌افزار سمت سرور
  • مهارت‌های فردی (مهارت حل مسئله در مواجه با چالش‌ها، درک ارتباط بین مسائل مختلف، درست سؤال پرسیدن، داشتن ذهن منطقی و تحلیلگر، مهارت در ارائه خدمات بهینه به مشتریان)

مهارت‌های فردی چه کمکی به شما می‌کند؟

شما یاید ذهنی منقطی، تحلیلگر و خلاق داشته‌ باشید؛ چرا‌که با قدم گذاشتن در زمینه برنامه‌نویسی بک‌اند و انجام پروژه‌های بک‌اند، با چالش‌ها و مشکلاتی رو‌به‌رو خواهید‌ شد.

طبیعتاً هیچ فردی به صورت مادر‌زادی همه‌ی این مهارت‌ها را نخواهد‌ داشت. کافی است شما انگیزه لازم برای یادگیری داشته‌ باشید تا با تمرین، تلاش و ممارست و انجام پروژه‌های بیشتر از پس این مسائل برآیید و مهارت‌های خویش را تقویت کنید و به شخصی متخصص و حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید.

ذهن خلاق و تحلیلگر شما سبب می‌شود با توجه به نیاز‌های جامعه، ایده‌های مناسب برای انجام پروژه‌های بک اند پیدا کنید و در دنیای برنامه‌نویسی به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنید.

11 ایده به عنوان نمونه کار بک اند

در این بخش چند ایده برای ایجاد نمونه کار بک اند معرفی می‌کنم. با توجه به سطح مهارت خود، خوب و کافی بودن به عنوان نمونه کار می‌توانید از آنها استفاده کنید.

این پیشنهاد‌ها خلاقانه نیستند و احتمالاً از قبل وجود داشته‌اند. برخی بسیار پیشرفته و برخی نیز ساده‌اند. انجام هر کدام از آنها می‌تواند مهارت‌های شما را بهبود ببخشد. به کارفرمایان نشان می‌دهد؛ شما با دانش، مفاهیم و ابزار‌های حیاتی بک‌اند آشنا هستید و قادر هستید آن‌ها را در دنیای واقعی اعمال کنید و مهارت و دانش خود را در عمل اثبات کنید.

1. سیستم احراز هویت کاربر

احراز‌هویت نمونه کار بک اند

در این پروژه شما یک سیستم ثبت‌نام یا ورود، برای کاربران در یک وبسایت ایجاد می‌کنید. وبسایت‌های بسیاری از سازمان‌ها دارای یک لایه احراز هویت تعیین‌شده هستند. این موضوع، اهمیت انجام پروژه سیستم احراز هویت را می‌رساند.

برای انجام پروژه به دانش برنامه‌نویسی PHP ،Python یا NodeJS نیاز دارید. البته که خودتان را برای آموزش در مورد کوکی‌ها، کار با پایگاه‌ داده، استفاده از MongoDB، مجوز‌ها و SQL آماده کنید.

2. ساختن صفحه فرود

صفه فرودی با استفاده از HTML ،CSS و جاوا‌ اسکریپت می‌سازید. نمونه‌های زیای از صفحه فرود در اینترنت وجود دارد. در نتیجه می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، و سعی کنید دوباره آنرا بسازید و یا حتی چیز بهتری خلق کنید. این پروژه بیشتر، پروژه فرانت‌اند است. با این حال دانشی که به‌دست می‌آورید برای توسعه بک‌اند حیاتی است.

تکمیل بی‌نقص این پروژه، به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما اصول اولیه را درک می‌کنید. شما به عنوان توسعه‌دهنده بک‌اند بایستی در مورد وب‌سرور‌ها، HTTP و نحوه ارتباط صفحات وب با سرور بدانید.

3. وب‌سرور خود را بسازید

وب سرور، نمونه کار بک اند

انجام پروژه ساخت وب‌سرور نسبتاً ساده است. با این حال گزینه‌های زیادی برای سفارشی‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما باید درمورد GraphQL، REST و WebSockets بیاموزید. این‌ موارد در توسعه وب مهم هستند و محبوبیت آن‌ها در حال افزایش است. با انجام این پروژه می‌توانید، توانایی حل‌مسئله در خودتان را نشان دهید.

4. ساختن برنامه مالی، به عنوان نمونه کار بک اند

برنامه مالی

در این پروژه یک اپلیکیشن می‌سازید که قابلیت این را دارد که هزینه‌ها و تراکنش را در آن وارد کرده و ردیابی کنید. برای انجام این پروژه باید بدانید که چگونه از API ها و Githup استفاده کنید.

از مزیت‌های پروژه برنامه مالی، این است که شما را مجبور می‌کند مهارت‌های خود را تقویت کنید. و استخدام‌کنندگان را در مورد دیگر توانایی‌های خود کنجکاو کنید.

5. ساختن تحلیلگر متن، به عنوان نمونه کار بک اند

تحلیلگر متن، نمونه کار بک اند

برای انجام این پروژه، باید از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کنید. مهارت استفاده از پایتون، یک اصل مهم برای ساخت تحلیلگر متن است.

ساخت این نمونه کار، کمک می‌کند که شما دانش خویش را عملی کنید؛ آن را ارتقا ببخشید و از یادگیری بیشتر حین کار لذت ببرید.

6. استقرار یک برنامه مدیریت تصویر

مدیریت تصویر

ایجاد برنامه مدیریت تصویر، اثبات می‌کند شما توانایی کد‌نویسی و به‌کارگیری آن را دارید. در‌نتیجه انجام درست و بی‌نقص این پروژه، نشانگر مهارت شما در حوزه بک‌اند است.

شما در پروژه مدیریت تصویر؛ نحوه ایجاد پایگاه داده و جدول، ذخیره و بازیابی داده‌ها، آپلود کد در Github و جای‌گیری برنامه در Heroku را آموزش خواهید دید.

7. ساخت برنامه کاری، به عنوان نمونه کار بک اند

برنامه کاری

ساخت یک پروژه برنامه کاری، توانایی شما را به عنوان توسعه‌دهنده بک‌اند، به‌ویژه در مورد مهارت جنگو و PostgreSQL به چالش می‌کشد.

می‌دانیم پایگاه داده برای بک‌اند‌کاران بسیار مهم است، چرا‌که پایگاه داده محل ذخیره اطلاعات است. برتری انجام پروژه برنامه کاری، بهبود بخشیدن به توانایی‌های شما در استفاده از پایگاه داده است.

8. ساخت برنامه رستوران، به عنوان نمونه کار بک اند

برنامه رستوران

در این قسمت پیشنهاد انجام نمونه کاری که در دنیای واقعی بسیار محبوب و لذیذ است، برای شما دارم.

برنامه رستوران امکان ایجاد حساب کاربری، سفارش و رزرو غذا را به کاربران می‌دهد. حین انجام این پروژه با پایگاه داده کار خواهید کرد و تسلط کافی بدست می‌آورید. در مورد عملیات CRUD نیز، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

9. ساخت سرور پراکسی

سرور پراکسی، یک نمونه پروژه بک اند

برای انجام این پروژه، یک سرور پراکسی می‌سازید که داده‌ها را از یک API خارجی درخواست می‌کند و اطلاعات را به کاربران می‌دهد. ابتدا باید توسط PHP و یا پایتون کد بنویسید. سپس با استفاده از API ،Postman را تست کنید.

ماحصل انجام پروژه سرور پراکسی برای شما: 1) تسلط بر کار با پایگاه داده. 2) نحوه واکشی داده ‌ها، از یک API قسمت سوم را خواهید آموخت. 3) نحوه کار با Fetch API در NodeJS را می‌آموزید.

10. ساخت برنامه مدیر کلاس

مدیر کلاس، نمونه کار بک اند

پروژه مدیریت کلاس با استفاده از Python، HTML، CSS و Django ساخته می‌شود. پروژه از مفهوم چند کاربره جنگو استفاده می‌کند. دانش‌آموز و معلم، انواع مختلف کاربر، با عملکرد‌های متفاوت هستند.

افزودن ویژگی‌هایی مثل پیام‌ها، اطلاعیه‌، تکالیف، افزودن دانش‌آموز به کلاس و … نیازمند مفاهیم مختلف جنگو است. پس انتخاب این پروژه سبب پرورش مهارت جنگو در شما می‌شود.

شما در انجام پروژه، روابط بسیار زیادی را در داخل پایگاه داده خود، بین نقش‌های مختلف مانند دانش‌آموز یا معلم اعمال خواهید‌کرد.

11. ساخت API

ساخت api

در این پروژه، شما یک API پایه می‌سازید. در قسمت اول API که قادر به CRUD است، خواهید‌ ساخت. CRUD، مخفف عبارات: Create، read، update، delete؛ به معنی ایجاد، خواندن، به‌روز‌رسانی و حذف است. بخش دوم مرحله‌ی به‌روز‌رسانی کد است تا با پایگاه داده مناسب، تعامل داشته باشد.

این پروژه اولین تعامل را با مفاهیم SQL به شما می‌دهد. SQL، رایج‌ترین و محبوب‌ترین زبان برای کار و ارتباط با پایگاه داده است.

سؤلات متداول

مطالب مرتبط با زبان برنامه‌نویسی بک‌اند

جاوا اسکریپت یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند است. مطلب زیر همه ویژگی‌ها و فریم‌ورک‌های این زبان و هر‌آنچه باید درمورد جاوا اسکریپت بدانید؛ به بهترین شکل بیان کرده‌ است.

یکی از بهترین زبان‌ها برای انجام پروژه‌ های بک اند، استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP است. مطلب زیر علاوه بر اینکه شما را با همه ابزار‌های این زبان آشنا می‌کند، فرصت‌های شغلی و چگونگی کسب درآمد از PHP را نیز بررسی کرده‌است.

اگر استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای شما جذاب است و دوست دارید در مورد شغل و بازار کار پایتون در ایران و جهان آگاه شوید؛ مطلب زیر در خدمت شماست.

“یادگیری سی‌شارپ (#c) آسان است.” چنانچه این جمله نظر شما را نیز جلب کرده‌ است و علاقه‌مند هستید درمورد این زبان برنامه‌نویسی بدانید و از آنیده شغلی این حرفه آگاه شوید، توصیه می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهید.

آشنایی کامل با زبان برنامه‌نویسی جاوا، چگونگی کسب درآمد و میزان درآمد در کشور‌های مختلف و آینده زبان برنامه‌نویسی جاوا، موضوعاتی هستند که در مقاله زیر کامل و مفصل به آن پرداخته‌ شده است.

دنیای اینترنت یک پلتفرم مفید و پر‌سود است. جایی مملو از اطلاعات و ایده‌های متفاوت و خلاقانه که حتی ممکن است شما را در انتخاب آن‌ها دچار سردرگرمی کند. من در این مطلب جند نمونه کار بک اند معرفی کرده‌ام.
نظر شما در مورد ایده‌های پیشنهادی چیست؟
کدام یک از آن‌ها را به عنوان نمونه پروژه بک اند مناسب‌تر می‌دانید؟
آیا خودتان نیز پروژه‌‌ای به عنوان نمونه کار ایجاد کرده‌اید؟
جنانچه سؤال، تجربه، نظر و پیشنهادی در این زمینه داشتید لطفاً با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “با انجام پروژه‌ های بک اند رزومه خود را غنی‌تر کنید

  1. محمد صالح گفته:

    سلام واقعا وبسایت عالی بود و من رو خیلی روشن کرد راجب بک اند که اصلا چی هست و چه کار می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.