بهترین روش پس انداز برای روز مبادا چیست؟

پس انداز برای روز مبادا - بهترین روش پس انداز روز مبادا در 6 مرحله
Rate this post

اعتقاد به پس انداز برای روز مبادا از بچگی در ما نهادینه شده. زمانی که عیدی‌های سال نو را داخل قلک می‌ریختیم با شنیدن صدای برخورد سکه‌ها با دیواره آهنی به تصور آرزوهایمان می‌نشستیم. اما در بزرگسالی هدف‌گذاری‌های مالی و برنامه‌ریزی برای پس‌انداز زمانی که در میان کوله‌باری از هزینه‌ها گرفتار شدیم، آنقدر‌ها هم لذت‌بخش نیست.

اگر مثل میلیون‌ها عضو جامعه:

  • پس انداز روز مبادا برای شما سخت است،
  • معتقدید هیچ علاجی برای استرس مالی وجود ندارد
  • و هزینه‌های ناگهانی را در صورت پیش‌بینی نیز نمی‌توانید کنترل کنید،

این مقاله مخصوص شماست. در مورد تعریف پس انداز در روز مبادا و اهمیت آن و ۶ مرحله تضمین موفقیت در ادامه را با هم مطالعه می‌کنیم.

سرفصل موضوعات مقاله به شرح زیرند:

پس انداز برای روز مبادا چیست؟

پس انداز برای روز مبادا چیست

پس انداز برای روز مبادا، یک ذخیره نقدی است که آن را برای پوشش هزینه‌های غیرمنتظره کنار می‌گذاریم. در روزگاران تورم که هزینه‌های اجاره خانه و ملزومات اولیه زندگی سر به فلک می‌کشد، پس انداز روز مبادا چتر نجاتی است که ما را از پرتاب شدن به قعر دره‌های بدهی نجات می‌دهد.

به روز مبادا در زبان انگلیسی Rainy Day یا روز بارانی گفته‌ می‌شود. هزینه‌های اضافی که این مدل پس‌انداز پوشش می‌دهد، به خسارت‌های وارده در زمان طوفان تشبیه شده‌اند. پیش‌بینی این خسارت‌ها دشوار است اما غیرممکن نیست. شما باید با توجه به استحکام سقف و دیواره‌های زندگی خود، برای هزینه‌های غیرمنتظره یا طوفان آماده باشید. به همین منظور، مقدار مبلغی که هر خانواده برای روز مبادا باید کنار بگذارند، متفاوت است.  

تشخیص اینکه پایه‌های لق زندگی ما کجاست و از ورود آب به کدام قسمت می‌توان جلوگیری کرد، راحت نیست. گاهی اوقات بزرگ‌ترین سوراخ می‌تواند عدم آگاهی و سواد مالی ضعیف باشد. سواد مالی یعنی شناخت تصمیمات درست مالی و شناختن خود به عنوان عامل اصلی این تصمیمات.

سواد مالی تنها با کتاب خواندن بدست نمی‌آید؛ بلکه شما باید در قدم اول خودتان را بشناسید و عادت‌های مالی خود را سامان دهید. ما در دوره مدیریت مالی شخصی کارنکن سیستمی را به شما معرفی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید رفتارهای خود را کنترل کنید و روشی ایمن را برای رسیدن به امنیت مالی کشف کنید. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

تفاوت پس انداز برای روز مبادا با صندوق اضطراری

تفاوت پس انداز برای روز مبادا با صندوق اضطراری

پس انداز برای روز مبادا یک نوع آمادگی برای خرج‌های اضافی غیرمنتظره است. چالش‌های کوچک زندگی مثل هزینه تعمیر چرخ‌گوشت خراب و یا صورت‌حساب‌های پزشکی با این مدل پس‌انداز جبران می‌شوند.

صندوق اضطراری پول اما بزرگ‌تر است و برای هزینه‌های سنگین‌تر پر می‌شود. مثلاً برای زمانی که از کار اخراج می‌شوید، صندوق اضطراری پول تا مدتی شما را ساپورت می‌کند.

نقطه هدف و مقدار فرضی این دو نوع پس‌انداز را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

پس انداز برای روز مباداصندوق اضطراری پول
سهم در بودجه‌بندی:            تا یک میلیوندو تا چهار میلیون
نقطه هدف:              سفرهای ضروریبیماری خطرناک
بیمه و نگهداری ماشیناز دست دادن شغل
جریمه رانندگیتغییر دکوراسیون منزل
چکاپ ماهانهآمادگی برای تولد فرزندان

اهمیت پس انداز روز مبادا

پس انداز روز مبادا به چه دردی میخوره؟

چالش‌های کوچک زندگی مثل گلوله برفی هستند که اگر متوقف نشوند، رشد کرده و خسارت زیادی را به بار می‌آورند. مثلاً اگر از بیمه ماشین خود صرف‌نظر کنید و هزینه سالانه آن را پرداخت نکنید، در زمان تصادف با کوله‌باری از هزینه‌های گزاف روبه‌رو خواهید شد. با پس انداز در روز مبادا می‌توانید به راحتی از وقوع بحران در زندگی خود جلوگیری کنید.

در این قسمت سه مورد از اهمیت پس انداز روز مبادا را با هم مرور می‌کنیم.

کاهش استرس مالی

استرس مالی بلای جان جسم و روح است و بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی می‌گذارد. پس انداز برای روز مبادا یک آرامش و ثبات مالی را به زندگی شما دعوت می‌کند.

کنترل شرایط

تقریبا بیشتر اتفاقات ناگوار زندگی از کنترل ما خارج هستند. شما نمی‌توانید پنچرشدن لاستیک و یا بالارفتن قیمت‌ها را کنترل کنید؛ اما زمانی که پول کافی در حساب بانکی خود برای جبران این خسارت‌ها داشته‌ باشید، قطعاً احساس شما متفاوت خواهدبود. در موقع بروز حوادث، پس انداز روز مبادا گزینه‌هایی را روی میز برای شما قرار می‌دهد و حس کنترل شرایط را تقویت می‌کند.

ضد بدهی

بدون پس انداز برای روز مبادا، برای پرداخت هزینه‌ها ناچار به روی آوردن به دیگران و وام گرفتن می‌شوید. در نتیجه بودجه خود را تا ماه‌ها وادار به پرداخت بدهی می‌کنید. اما با داشتن پس‌انداز مناسب، بدون متحمل شدن بدهی می‌توانید چالش‌های مالی را مدیریت می‌کنید.

چگونه برای روز مبادا پس‌انداز کنیم؟

چگونه برای روز مبادا پس انداز کنیم

کنار گذاشتن پول برای روز مبادا، نسبتاً ساده است و با رعایت کردن ۶ مرحله زیر تقریباً همه می‌توانند از عهده انجام آن بربیایند.

۱- یک حساب بانکی اختصاصی برای پس انداز روز مبادا باز کنید.

اولین مرحله برای پس انداز روز مبادا، باز کردن حساب بانکی جداگانه است، حتی اگر هنوز توانایی پر کردن آن را ندارید. زمانی که یک حساب تحت عنوان روز مبادا افتتاح شد، شما می‌دانید که پول‌های شما کجا باید برود و به یک آمادگی ذهنی برای بودجه‌بندی جدید می‌رسید.

۲- بودجه‌بندی قدیمی خود را تغییر دهید.

 قبل از شروع پس انداز، بودجه‌بندی ماهانه خود را بررسی کنید. اگر بودجه‌بندی ندارید، حتماً سری به مقاله زیر بزنید. ۵ روش بودجه‌بندی مختلف سازگار با انواع درآمدها معرفی شده‌اند و کل پروسه در ۶ مرحله راحت تقسیم شده.

بررسی بودجه به شما این امکان را می‌دهد تا نقاط قابل‌صرفه‌جویی را مشخص کنید. بخشی از هزینه‌های بخش پوشاک را کم کنید و یا موادغذایی ارزان‌تر بخرید و مبلغ آزاد شده را به حساب پس انداز برای روز مبادا انتقال دهید. همچنین می‌توانید زمان رسیدن به هدف مالی که برای خود تعیین کرده‌اید را، با توجه به بودجه، تعیین کنید.

به طور مثال، شما تصمیم می‌گیرید تا سه ماه آینده به اندازه ۶ میلیون پس انداز روز مبادا خود را شارژ کنید. یعنی باید به طور هفتگی ۵۰۰ هزار تومان پس‌انداز کنید. در نظر داشته‌باشید پایه‌های این هدف‌گذاری روی بودجه بنا می‌شود. بنابراین سراغ اهداف فضایی نروید و بر اساس واقعیتِ آن چیزی که هست، برنامه‌ریزی کنید.

۳- راهی برای پیش‌بینی هزینه‌های غیرمنتظره پیدا کنید.

پیش بینی هزینه های غیر منتظره

بیشتر وسیله‌های برقی قبل از خراب شدن کامل، ایرادات جزئی از خود نشان می‌دهند. اگر هنگام استفاده از ریش‌تراش و یا گوشت‌کوب برقی به مشکل خوردید و یا لپ‌تاب و موبایل شما به ایراد فنی خوردند، احتمال جایگزین کردن آن‌ها در آینده را در نظر بگیرید.

گاهی اوقات این هزینه‌ها تا یک زمان طولانی پیش نمی‌آیند و اگر هم بیایند شما با آمادگی کامل به پیشواز آن‌ها خواهید رفت. هنگام پس انداز برای روز مبادا، باید میزان آمادگی خود در آینده را تعیین کنید. یعنی مشخص کنید که تا چند میلیون برای این هزینه‌های پیش‌بینی‌شده باید صرفه‌جویی کنید. سپس به برنامه‌ریزی‌های خود متعهد بمانید.

۴- عادت به پس‌انداز را در خود تقویت کنید.

شروع به انجام هر کاری چالش‌های خاص خود را دارد و گنجاندن آن در برنامه‌های روزانه تقریبا راحت نیست. پس انداز برای روز مبادا نیز از این قاعده مستثنی نیست و به هنگام شروع، با برهم زدن عادت‌های گذشته، شرایط را سخت می‌کند.

فرض کنید برای تحقق هدف پس‌انداز، قرارهای جمعه خود را در یک بازه زمانی کنسل می‌کنید. در هفته‌های اول، خانه ماندن برای شما غیرقابل‌تحمل به‌نظر می‌رسد. اما زمانی که موجودی حساب بانکی خود را ببینید با انگیزه بیشتری در برابر هزینه‌های اضافی مقاومت می‌کنید و به‌دنبال تفریحات کم‌هزینه‌تری می‌گردید.

وقتی که تسمه ماشین شما پاره شد، ارزش پول باقیمانده را بیشتر درک می‌کنید و حتی بعد از بیرون آمدن از دوران قناعت، باز هم به صورت اتوماتیک عادت پس‌انداز را ادامه می‌دهید. زمانی که عادت به پس انداز برای روز مبادا در شما ایجاد شد، بدون اینکه حتی متوجه شوید، حساب شما خودبه‌خود پر می‌شود.

۵- با بهبود وضعیت مالی، پس‌انداز خود را قوی‌تر کنید.

بهتر یا بدتر شدن وضعیت مالی

عادت به پس‌انداز منظم پول، نیاز به پایش و بررسی دوره‌ای وضعیت دارد. اگر درآمد شما افزایش یا کاهش پیدا کند، باید متناسب با تغییر ایجادشده در بودجه‌بندی خود تجدیدنظر کنید. با رخداد یک تغییر بزرگ در زندگی، مثل شروع کسب‌وکار بهتر، مشخص کنید که چقدر این تغییر روی پس انداز روز مبادا شما تأثیر می‌گذارد. سپس مبلغ اضافه‌تری را که می‌توانید کنار بگذارید، مشخص کنید.

در مقابل، اگر ساعات کاری شما کم شد و دستمزد کمتری دریافت کردید، باید نیازهای ضروری خود را در اولویت قرار دهید. بعد از انجام هزینه‌های ضروری، برای مقدار باقیمانده تصمیم بگیرید و آن را بین بودجه‌های مختلف خود تقسیم کنید تا سهم پس اندازی که برای روز مبادا درنظر گرفته‌اید، مشخص شود.

هیچ مبلغ مرجعی برای پس‌انداز وجود ندارد. درست و غلط بودن مقدار و شیوه‌های آن را تنها وضعیت مالی شما تعیین می‌کند. اگر در طی چند ماه پیشرفتی را مشاهده نکردید حتما روش‌های خود را بررسی و آن‌ها را تغییر دهید.

۶- پس‌انداز پول را به یک سرگرمی تبدیل کنید.

پیروی از قوانین صرفه‌جویی زمانی راحت می‌شود که به عنوان یک چالش سرگرم‌کننده به آن نگاه کنید.

یکی از چالش‌های پرطرفدار در آمریکا، چالش پنج دلاری نام دارد. به این صورت که مردم تمام اسکناس‌های پنج دلاری خود را پس‌انداز می‌کنند و اجازه خرج کردن آن‌ها را ندارند. شما می‌توانید این چالش را با اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی انجام دهید.

یا مثلاً می‌توانید یک روز در هفته را به عنوان روز پس‌انداز نام‌گذاری کنید و هزینه‌های اضافی آن روز را نصف و یا در حد امکان کاملاً حذف کنید. در نهایت باید روشی را انتخاب کنید که برایتان جالب به نظر برسد و پایبند ماندن به آن برای شما سخت نباشد.

۸ نکته پس انداز در روز مبادا

مدیریت مالی برای پس انداز پول

تأمین صندوق پس انداز برای روز مبادا، زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله زیاد، در کنار مسئولیت‌پذیری دارد. در ادامه بخش به بررسی ۸ نکته کلیدی در مورد پس انداز روز مبادا می‌پردازیم.

  1. بهترین مکان نگهداری پس انداز روز مبادا حساب بانکی بدون کارمزد است.
  2. اگر عادت به ولخرجی دارید، با مبالغ کم و ناچیز شروع کنید و پایه‌های حساب پس‌انداز خود را به مرور زمان محکم کنید.
  3. حساب اصلی خود را طوری تنظیم کنید تا به صورت اتومات هر ماه مبلغی را به حساب پس انداز روز مبادا واریز کند.
  4. به‌دنبال افزایش درآمد باشید.
  5. به جز در زمان موعد، به حساب پس‌انداز خود دست نزنید. به هیچ عنوان از مبلغ جمع‌شده برای هزینه‌های متفرقه استفاده نکنید.
  6. قوانین معقول برای خود وضع کنید و خودتان را تحت فشار نگذارید.
  7. اگر پایبند به روش‌های سنتی هستید، می‌توانید پس‌انداز خود را در یک قوطی یا قلک در منزل نگه‌دارید. در این روش، هر زمان که بخواهید به مبلغ جمع‌آوری‌شده دسترسی دارید.
  8. برخی افراد، استرس و فشار عصبی را با خرید کردن بیش از اندازه کم می‌کنند. اما راه و چاره یک روز پراسترس خرید درمانی نیست. برای رفع این مشکل به دنبال راهکارهای حل آن برگردید.

سخن پایانی

حوادث مختلف که به بودجه‌بندی و مدیریت مالی شوک وارد می‌کنند، به‌ندرت خوشایند هستند. افزایش مبلغ اجاره‌خانه، بروز ضایعه سلامتی و خرابی اتومبیل خرج‌های ناگهانی هستند که اگر برای آن‌ها آماده نباشیم، درگیر بدهکاری و مشکلات مالی زیادی خواهیم‌شد.

در این مقاله در مورد ۶ مرحله پس انداز برای روز مبادا صحبت کردیم، ۸ نکته کلیدی آن را باهم مرور کردیم و از تفاوت‌های پس انداز روز مبادا با صندوق اضطراری پول گفتیم.

مطالب مرتبط

همه ما عضو یک خانواده هستیم و اهدافی را در زندگی دنبال می‌کنیم. ولی آیا می‌دانستید که اگر اهداف شما با سایر اعضای خانه یکی شود و هرکدام بخشی از مسیر را بپیمایید، زودتر به مقصد می‌رسید؟ در مورد ۷ مرحله از مدیریت مالی خانواده در لینک زیر بخوانید.

یکی از روش‌های پرطرفدار پس‌انداز در آسیای شرقی، روش کاکیبو است. برای آشنایی با ۶ مرحله آن، مقاله زیر را مطالعه کنید.

در مورد قانون ۵۰-۳۰-۲۰ (یکی از آسان‌ترین روش‌‌های بودجه‌بندی) چیزی به گوشتان خورده؟ در رابطه با این قانون مجبوب می‌توانید در مطلب زیر اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

راهکارهای صرفه‌جویی در هزینه در بستر اینترنت فراوانند. در لینک زیر در مورد بهترین آن‌ها بخوانید.

طبق مقالات تحقیقی، پس‌انداز در زمان همه‌گیری کرونا به بالاترین سطح خود در جهان رسید. اما در طی دو سال اخیر به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته‌است.
به‌نظر شما دلیل ترک عادت پس انداز برای روز مبادا چیست؟
با انجام چه راهکارهایی می‌توانیم مطمئن باشیم که از مسیر منحرف نمی‌شویم؟
شما تجربه‌ای برای پس انداز روز مبادا داشته‌اید که در شرایط ناگهانی به کمکتان آمده باشد؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.