کارآفرینان موفق دامداری | صفر تا صد کارآفرینی در دامداری

کارآفرینان موفق دامداری _ صفر تا صد کارآفرینی در دامداری
5/5 - (2 امتیاز)

اگر به دنبال اطلاعات راجع‌به کارآفرینان موفق دامداری هستید و می‌خواهید از مسیری که آنها پیموده‌اند ایده بگیرید، جای درستی هستید.

پرورش دام از دیرباز یکی از مهم‌ترین شغل‌ها و نیازها در زندگی مردم بوده‌است و علیرغم پیشرفت علم و ارتقاء سطح زندگی مردم، همچنان نیاز به صنعت دامداری در زندگی مردم در تمام کشورها وجود دارد. شغلی با درآمد بالا که نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای غذایی مردم دارد.

شما چند تا از کارآفرینان موفق دامداری ایران را می‌شناسید؟ آیا به کارآفرینی در دامداری و دامپروری علاقه دارید اما آشنایی کامل را با این زمینه ندارید یا نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پس با ما همراه باشید.

در این مطلب زندگینامه دامداران موفق ایران را می‌خوانیم. صفر تا صد کارآفرینی در دامداری و دامپروری را مورد بررسی قرار می‌دهیم، همچنین راهکارهایی برای اینکه بدانید چگونه یک دامدار موفق شوید را به شما ارائه می‌دهیم.

اگر موفق‌ترین کارآفرینان ایران در زمینه‌های دیگر را نمی‌شناسید، مطلب سرکی در زندگی کارآفرینان موفق در ایران را از دست ندهید.

نگاهی سریع به مطالب:

10 تا از بهترین کارآفرینان موفق دامداری ایران

در ادامه با ده تا از بهترین و موفق‌ترین کارآفرینان دامداری ایران آشنا می‌شویم:

1. حاج عزیزالله رضایی؛ بنیانگذار شرکت کشت و صنعت ذرین هیو

دامدار موفق حاج عزیز الله رضایی دامپرور موفق
کارآفرینان موفق دامداری

حاج عزیزالله رضایی بنیانگذار شرکت کشت و صنعت ذرین هیو، بزرگترین دامدار بخش خصوصی کشور با بیش از بیست هزار راس دام است که نفر اول لیست کارآفرینان موفق دامداری ما است.

وی در سال 1313 در یکی از روستاهای شهر ری استان تهران متولد شد. او فرزند اول خانواده و پدرش کشاورز و دامدار بود.

پدرش به دلیل کمبود امکانات، حاج عزیز را برای تحصیل به تهران فرستاد. تا پنجم ابتدایی در تهران تحصیل کرد و بعد به خواسته پدر به روستا برگشت تا به او در کارهایش کمک کند.

از هیجده سالگی مسئولیت خانواده را برعهده گرفت و به دلیل علاقه زیادی که به دامداری داشت، به پدرش در کار کشاورزی و دامداری کمک می‌کرد و البته به درس و مدرسه خود هم می‌رسید.

در سال 1344 بود که تصمیم گرفت کارافرینی در دامداری را شروع کند و وارد عرصه دامداری صنعتی شود. برای شروع از جهانگیر سپه پور که در آن زمان از کشور اسرائیل واردات دام انجام می‌داد دو هواپیما دام خریداری کرد.

هر هواپیما حدود شصت دام با خود حمل می‌کرد. به این ترتیب کار خود را با صد و بیست رأس دام در مزرعه‌ای که در احمدآباد مستوفی داشت شروع کرد.

بعد از مدتی، حاج عزیز همراه فرزند بزرگ خود به نام علی رضایی به آمریکا سفر کرد. در آنجا توانست با دامداری و شرکت‌های بزرگ در این زمینه همکاری داشته باشد و همچنین دستگاه‌های دامداری صنعتی را وارد کشور کند.

در ویدئوی زیر می‌توانید مصاحبه کامل حاج عزیزالله رضایی به همراه تجربیات چندین سال کارآفرینی در صنعت دامداری را تماشا کنید.

2. محمد جعفری؛ رها کردن پشت میزنشینی

محمد جعفری کارآفرین موفق دامداری

محمد جعفری دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی تهران و کارشناس بهداشت حرفه‌ای، که یکی از کارمندان شبکه بهداشت بود اما پشت میزنشینی را رها کرده، به یکی از روستاهای اصفهان برگشت تا کار دامداری را شروع کند.

او ابتدا با 10 راس دام آغاز به کار کرد. با تلاش و پشتکار فراوان توانست ظرفیت دامداری خود را به 1000 راس دام سنگین برساند. 33 نفر به طور مستقیم و 50 نفر به طور غیرمستقیم در دامداری او مشغول به کار هستند.

بعد از مدتی برای ادامه کارش و موفقیت بیشتر تصمیم گرفت تا کشت و صنعت را در کنار هم ادامه بدهد. ابتدا تصمیم گرفت بر روی زمینی کار کند که خشک و بی‌حاصل بود و به اعتقاد اهالی هیچ چیزی به جز علف شوره در آنجا سبز نمی‌شد. برای نمونه رو به کاشت یونجه آورد و بعد از مدتی دید که یونجه به خوبی رشد کرده و سبز شد.

اکنون وی صاحب 11 هکتار یونجه، 8 هکتار باغ پسته و یک هکتار باغ انار است. محمد جعفری نمونه‌ای از کارآفرینان موفق دامداری است.

3. مهندس محمود مقدسی؛ ادامه دهنده راه پدر

دامدار موفق محمود مقدسی کارآفرین دامپرور کارآفرینان موفق دامداری

سال 1371 بود که خدمت سربازی‌اش را به پایان رساند و به کمک پدرش که دامداری سنتی داشت آمد.

مهندس محمود مقدسی به مانند پدرش به کار دامداری علاقه زیادی داشت. او ابتدا با خرید دستگاه‌های پیشرفته، دامداری سنتی‌ خود را به دامداری صنعتی تبدیل کرد.هچنین دام‌های خود را که بومی بودند، با اصلاح نژاد به نژاد هلندی تغییر داد.

با چهل و هفت راس دام پدرش کار خود را شروع کرد و با تلاش و پشتکار و صبر هم‌اکنون در دامداری‌‌اش هشتصد و چهل هفت راس دام دارد و در لیست کارآفرینان موفق دامداری ایران قرار می‌گیرد.

اگر می‌خواهید چالش‌های کارآفرینی در دامداری و دامپروری را از زبان مهندس محمود مقدسی بشنوید، ویدئوی زیر را از دست ندهید.

4. گیسو مسلمی؛ از مترجمی زبان تا دامداری

گیسو مسلمی دامدار موفق کارآفرین زندگینامه کارآفرینان موفق دامداری

گیسو مسلمی بانوی دامدار اهل استان مرکزی دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی است.

او بعد از بازنشستگی پدرش از نیروی هوایی، تصمیم گرفت واحد تولیدی کوچکی راه‌اندازی کنند و به سراغ دامداری رفت. در آغاز کار، واحد دامداری با 23 راس دام به همراه یک کارگر تمام وقت و سرمایه شخصی شروع به کار کرد.

اوایل با تلاش شبانه‌روزی و سختی‌های فراوان توانست از دام‌ها نگهداری کند و با گذشت زمان به تعداد دام‌‌ها افزود. با افزایش تعداد دام‌‍‌ها به تعداد کارگرها نیز می‌افزود.

اکنون او ظرفیت دامداری خود را به 600 راس دام رسانده و همچنین 23 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

گیسو در جواب این سوال که می‌گویند شغل دامداری یک کار مردانه است و آیا برای یک خانم سخت نیست؟ می‌گوید:

با وجود تمام سختی‌ها این کار را دوست دارم چون به نوعی متفاوت است و اینکه می‌توانی برای خانواده و جامعه مفید باشی. فرقی ندارد چه شغلی داشته باشی مهم موفق بودن در آن شغل است.

5. معصومه رحیمی؛ تاسیس کننده دهکده اقتصاد مقاومتی

معصومه رحیمی دهکده اقتصاد مقاومتی زندگینامه دامدار موفق

معصومه رحیمی در رشته گیاهان دارویی تحصیل کرده است. بعد از اتمام تحصیلات به صورت جدی وارد کار دوزندگی و اداره کارگاه تولیدی لباس شد. پس از مدتی در اثر کار دوزندگی مشکلات جسمانی برای او به وجود آمد، مانند عارضه‌ای که در گردن او پیدا شد و دیگر اجازه ادامه فعالیت حرفه‌ای به او در این زمینه را نمی‌داد.

تصمیم گرفت که در کنار کار خیاطی کار جدیدی شروع کند. یک راس گاو داشت که تمام نیازهای خانودگی‌اش به شیر و محصولات لبنی را تامین می‌کرد، به همین دلیل در کار دامداری تجربه نسبی داشت و زمین کافی نیز در اختیار داشت و فقط مشکل کمبود نقدینگی بود. وقتی یک دامپزشک برای معاینه گاوشان آمده بود به او اطلاع داد که بسیج سازندگی از فعالیت‌های تولیدی در عرصه دام و طیور حمایت می‌کند و تسهیلات بانکی و مشاوره ارائه می‌نماید. بعد از مدتی پیگیری توانست مبلغ 60 میلیون تومان وام دریافت کند و کار خود را شروع کند.

پس از سه سال که شروع به کار کرد توانست 100 راس گوسفند، 30 راس گاو گوشتی، 30 راس گاو شیرده و 3000 مرغ گوشتی و تخم‌گذار در مزرعه‌اش نگهداری کند. او همچنین تمام علوفه مورد نیاز دام‌ها را در زمین‌های خودش کشت می‌کند.

تاسیس دهکده اقتصاد مقاومت

علت اینکه به مزرعه او دهکده اقتصاد مقاومتی می‌گویند این است که در آن 6 عرصه تولیدی به صورت زنجیروار و مستقل تعریف شده است. در کنار مزرعه یک کارگاه تولید محصولات لبنی راه‌اندازی کرده که انواع محصولات لبنی از جمله ماست، کره، سرشیر، روغن حیوانی و… تولید می‌کند و به فروش می‌رساند.

در مزرعه معصومه رحیمی 11 نفر مشغول به کار هستند که عمده آن‌ها را دانشجویان و سربازان تشکیل می‌دهند. ایشان اعتقاد دارند که این دو قشر نیاز به حمایت دارند.

6. ماهرخ فلاحی؛ معلم نمونه دیروز و دامدار موفق امروز

ماهرخ فلاحی کارآفرین و دامدار موفق

ماهرخ فلاحی متولد تهران و اهل طالقان است. خانواده ماهرخ به مطالعه علاقه و توجه زیادی نشان می‌دادند و همین باعث شد او هم به مطالعه علاقه‌مند شود و در سن 5 سالگی به مدرسه برود و در سن 17 سالگی در کنکور سراسری شرکت کند. ماهرخ در دو رشته حقوق و زبان انگلیسی پذیرفته شد و اشتیاق یادگیری باعث شد تا هر دو رشته را همزمان ادامه بدهد.

بعد از مدتی به دلیل علاقه‌ای که به معلمی داشت رشته حقوق را رها کرد و زبان انگلیسی را ادامه داد. چهار سال بعد تحصیلاتش به پایان رسید و در سال 1340 فارغ‌التحصیل شد و به عنوان معلم زبان انگلیسی مشغول به کار شد.

ماهرخ چند سال بعد از شروع به تدریس به عنوان دبیر نمونه انتخاب شد و با دیگر دبیران نمونه، برای یادگیری خط بریل راهی آمریکا شد. وقتی از آمریکا برگشت به همراه همسرش یک آموزشگاه تاسیس کرد که البته در اوایل انقلاب به دلیل ملی شدن مدارس تعطیل شد.

دوران بازنشستگی

پدربزرگ او مانند دیگر اهالی طالقان، دامداری و کشاورزی می‌کرد که باعث شده بود خاطرات شیرینی در ذهن ماهرخ از این کار باشد و به این کار علاقه پیدا کند. بعد از اینکه بازنشسته شد تصمیم گرفت تا وارد کار دامداری شود و رویای کودکی‌اش را دنبال کند.

برای شروع خانه‌اش را در تهران فروخت، یک زمین در کرج خرید، یک وام از بانک گرفت و با هفت دام وارداتی کار خود را شروع کرد. اما یک مشکل بزرگ سد راهش بود آن‌هم گرفتن مجوز بود. اعتقاد به اینکه این کار یک کار مردانه است و مناسب خانم‌ها نیست باعث شده بود تا نتواند مجوز بگیرد. با پیگیری و تلاش فراوان بالاخره توانست مجوز یکساله بگیرد اما به حدی در کارش موفق شد که مجوز دائمی گرفت.

انتخاب به عنوان دامدار نمونه

ماهرخ با تجربه‌هایی که از سفر به آمریکا و بازدید از دامداری‌های آنجا به دست آورده بود و تلاش شبانه‌روزی خود توانست یکی از کارآفرینان موفق دامداری بشود. در جشنواره‌‌ای که برای انتخاب دامدار نمونه برگزار می‌شد و 890 دامدار حضور داشتند، او به عنوان دامدار نمونه انتخاب شد و تا سه سال متوالی از این عنوان دفاع کرد.

7. فاطمه خواجویی؛ تولد یک ایده جدید

فاطمه خواجویی دامدار و کارآفرین موفق

فاطمه خواجویی در شهر کوچک و زیبای گلباف در نزدیکی کرمان به دنیا آمد. شهری زیبا که به دلیل داشتن هنرمندان چیره‌دست در بافتن قالی، به گلباف مشهور است. از همان کودکی فاصله خود را با تمام حیوانات مشخص کرده بود، به طوری که حتی یک بار هم به مرغ و خروس غذا نداده بود و هیچ گوسفندی را نوازش نکرده بود. به پزشکی و دندان‌پزشکی علاقه زیادی داشت، استعدادش را هم داشت اما تقدیر چیز دیگری برایش رقم زده و او را به مسیری دیگر کشاند، به مسیری که هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد.

اتفاقی که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد

فاطمه در کنکور شرکت کرد. هنگام انتخاب رشته بعد از انتخاب رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی برای خالی نماندن برگه انتخاب رشته، رشته‌های دیگر را هم انتخاب کرد، کاری که باعث عوض شدن مسیر زندگی‌اش شد چون هنگام اعلام نتایج انتخاب رشته، رشته مهندسی کشاورزی علوم دامی پذیرفته شد.

برای فاطمه که حتی نزدیک حیوانات هم نمی‌شد این نتیجه غیرقابل تصور بود اما چون دانشگاه روزانه بود، انصراف از آن باعث می‌شد تا دو سال از کنکور محروم شود. به امید اینکه بتواند راهی پیدا کند به دانشگاه کرمان رفت، البته که به انصراف فکر می‌کرد اما هرطور بود سال اول را گذراند.

بعد از انجام چند پروژه عملی کم‌کم علاقه‌ای در فاطمه نسبت به حیوانات ایجاد شد. به طوری که برای کارشناسی‌ارشد در دانشگاه فردوسی مشهد در همین رشته قبول شد.

جرقه یک ایده جدید

وقتی که در خوابگاه بود دیدن یک سوسک باعث شد جرقه یک ایده نوآورانه در ذهنش زده شود. ایده استفاده از سوسک برای غذای دام. این موضوع را با استادش مطرح کرد، او هم تایید کرد و گفت که در هلند دوستانی دارد که روی این موضوع کار می‌کنند. فاطمه به دنبال جمع‌آوری سوسک رفت تا بر روی این موضوع بیشتر کار کند و بتواند به هلند سفر کند. تمام تلاش خود را برای گرفتن پذیرش انجام داد اما مدارکش در موعد مقرر آماده نشد و این فرصت را از دست داد.

علارغم پیشنهادات کاری در مشهد تصمیم گرفت به شهر خود کرمان برگردد. وقتی به جهاد کشاورزی رفت با استقبال زیادی مواجه شد و کار در چند دامداری به او پیشنهاد شد. شرایط کاری خیلی سختی داشت، دامداری بیرون شهر بود، ساعت پنج صبح باید بیدار می‌شد تا به سرویس برسد اما هیچکدام از سختی‌ها مانع او نشد. فاطمه توانست با ابتکار خود در تغذیه دام‌ها در عرض یک ماه تولیدات شیر را دو برابر کند. هرچند که مورد بی‌لطفی صاحب دامداری قرار گرفت و همکاری خود را قطع کرد.

تاسیس دامداری

بعد از قطع همکاری با دامداری تصمیم گرفت یک دامداری برای خود راه‌اندازی کند. با دریافت وام توانست چند دام خریداری کند و خانه قدیمی پدرش را به دامپروری تبدیل کند. خانم مهندس که درس‌خوانده این حرفه بود، شروع به اصلاح غذای دام‌هایش کرد. ابتدا با دستگاه دیگران علوفه را آماده می‌کرد که هزینه سنگینی داشت اما وضعیت دام‌هایش خیلی خوب بود. پس یک دستگاه برای خود خرید. با گذشت زمان دامداری‌اش گسترش یافت و همچنین شهرت غذای دام او در شهر پیچید و مشتری‌های زیادی برای خرید آمدند.

8. محمدرضا فولادی؛ کسی که هیچ شناختی از دام نداشت

محمدرضا فولادی دامدار دامپرور موفق کارآفرین

محمدرضا فولادی در سال 1355 در اکبر آباد تهران متولد شد. به گفته خودش هیچ آشنایی با امور دام نداشت، به طوری که حتی نمی‎‌دانست تغذیه دام‌ها چیست!

در اوایل کارش وقتی دام خریده بود و بعد از نگهداری برای فروش برده بود، خریدار دو قیمت اعلام کرده بود که با هم تفاوت داشت و او علت را پرسیده بود که خریدار گفته بود به خاطره جنسیت آنها است. (یعنی تا این حد با این حوزه ناآشنا بوده)

او با تلاش فراوان، پشتکار و علاقه همچنین تحقیق، مطالعه و یادگیری از دیگران توانست پیشرفت کند و به موفقیت برسد. وی علاوه بر این‌ها خودش هم سعی می‌کرد که به صورت خودآموز تجربه به دست بیاورد. مثلا وقتی که برای یکی از دام‌ها مشکلی پیش می‌آمد به دنبال علت آن می‌گشت و اگر این مشکل باعث مرگ دام می‎‌شد بر روی جسد دام آزمایش و تحقیق می‌کرد تا علت آن را پیدا کند.

محمدرضا کارش را با 22 راس گوسفند از مساحت 50 متری شروع کرد و اکنون 400 راس گوسفند دارد و 3 نفر به طور مستقیم مشغول به کار در این دامداری هستند.

او همچین شکست‌هایی که در طول این مسیر تجربه کرده را تجربه گران‌بهایی برای خود میداند که باعث موفقیتش شدند و او را به یک کارآفرین موفق دامداری تبدیل کردند.

9. قادر دشتی؛ از کابینت‌سازی تا گاوداری

قادر دشتی کارآفرین دامدار موفق

قادر دشتی در سال 1352 در دهلران به دنیا آمد. کار پدرش دامداری بود. وقتی از مدرسه می‌آمد به پدرش در کار دامداری کمک می‌کرد. کم‌کم به این شغل علاقه‌مند شد و دوست داشت که راه پدرش را ادامه بدهد. زمان گذشت و بزرگتر شد، تحصیلاتش را نتوانست ادامه بدهد.

توسط یکی از دوستانش با حرفه کابینت سازی آشنا شد و در کنار کار کابینت سازی کم‌وبیش کار دامداری هم انجام می‌داد.

بعد از مدتی به دلیل افزایش قیمت مسکن‌، بازار کابینت سازی کساد شد و درآمد خوبی نداشت. قادر تصمیم گرفت به صورت جدی وارد کار دامداری بشود.

سوله پدری‌ در اختیارش بود و با خرید دو راس گاو کار خود را شروع کرد. البته کار کابینت سازی را هم در کنار دامداری انجام می‌داد. با کمک چهار پسرش توانست کارش را گسترش بدهد و تعداد دام‎‌ها را افزایش بدهد و همچنین برای 6 نفر اشتغال ایجاد کند.

10. ثریا علیزاده؛ بانوی کارآفرین کُرد

ثریا علیزاده کارآفرین و دامدار موفق

ثریا علیزاده آذر در مهاباد متولد شد. او اکنون ساکن سنندج است. ثریا وظیفه اصلی‌اش خانه‌داری بود اما به دنبال علاقه‌اش یعنی دامداری رفت.

او کار خود را با 70 راس دام آغاز کرد. زمانی که برای شروع دام خریداری کرد هیچ امکاناتی نداشت. با سختی سالن و دیگر امکانات دامداری را فراهم کرد.

بعد از گذشت یک‌سال با تلاش و هزینه توانست تعداد دام‎‌های خود را به 250 راس برساند و همچنین برای شش خانواده شغل ایجاد کند. ثریا بیشتر کارهای درمانی دام‌هایش را خودش انجام می‌دهد. او در کنار شغل دامداری کار کشاورزی و باغداری هم انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: زنان کارآفرین روستایی

صفر تا صد کارآفرینی در دامداری و دامپروری

صفر تا صد کارآفرینی در دامداری و دامپروری کارآفرینی در دامداری کارآفرینی در دامپروری

تا اینجا با افراد موفق این حوزه آشنا شدیم، حالا در ادامه به طور کامل کارآفرینی در این زمینه را بررسی می‌کنیم:

تفاوت دامداری و دامپروری

قطعا این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت دامداری و دامپروری چیست؟

دامداری یکی از شاخه‌های کشاورزی است که با پرورش دام سروکار دارد.

حال تفاوت دامداری با دامپروری در این است که در دامداری بیشتر از چراگاه‌های تازه و منابع طبیعی استفاده می‌شود، اما در دامپروری تلاش بر این است که با بهره‌گیری از علوم نوین همان روش‌های صنعتی بهره‌وری را افزایش داد.

پس دامداری بر روش‌های سنتی مبتنی است اما دامپروری بر روش‌های صنعتی مبتنی است.

روش صنعتی یا سنتی دامداری و دامپروری؟ کدام یک بهتر است؟

روش سنتی دامداری روش صنعتی دامداری روش صنعتی دامپروری

برای تشخیص درست به بیان ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو روش در دامداری و دامپروری می‌پردازیم:

در روش صنعتی با تدابیر ویژه‌ای که امروزه اتخاذ می‌شود به شما کمک می‌کند تا بازگشت سرمایه برای‌تان با بهترین حالت رخ دهد. اما یک نکته اینکه در این روش به مراتب نیازمند صرف زمان و هزینه‌ بیشتری هستید.

از طرفی چون دام در حالت صنعتی از یک الگو مصرف در تغذیه بهره‌مند است، باعث می‌شود گوشت و محصولات جانبی با کیفیت کمتری در اختیار شما قرار بگیرد.

از نظر شیردهی و افزایش گوشت روش صنعتی برتر از روش سنتی است.

در روش سنتی از حداقل تجهیزات استفاده می‌شود و نگاه دامدار یک نگاه معیشتی می‌باشد و برای رفع نیاز های خود این کار را انجام می‌دهد.

امروزه سرمایه گذاری در روش سنتی ریسک بالایی دارد و افراد بیشتر در روش صنعتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طور کلی باید مقداری هزینه کنید تا با پیشرفت در این صنعت به کسب‌و‌کار خود بهبود ببخشید و محصول با کیفیتی ارائه نمایید.

حال انتخاب با شماست که کدام روش را انتخاب می‌کنید اما بگذارید که تجربه‌ای از خودم را برای شما بازگو کنم که در این تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

تجربه خودم

من اهل روستا هستم و پدرم علاوه بر کشاورزی دامداری هم دارد. دامداری ما بیشتر به روش سنتی است اما در کنار آن برای دامپروری از روش صنعتی استفاده می‌کنیم.

اگر شما می‌خواهید هم روش سنتی و صنعتی را در دامداری خود به کار ببرید، خبر خوب این است که می‌توانید از هر دو روش به طور همزمان استفاده کنید.

 یعنی قسمتی از دامداری خود را به روش صنعتی و بخشی دیگر را به روش سنتی اختصاص دهید.

کارآفرینی در دامداری

کارافرینی در دامداری چگونه یک دامدار کارآفرین باشیم

گفتیم که دامداری بیشتر بر روش سنتی مبتنی است.

در دامداری سنتی از تجهیزات خاصی استفاده نمی‌شود و نیروی کار متخصصی برای نگهداری وجود ندارد و افراد همان خانواده به رشد دام کمک می‌کنند.

دام ها در یک محیط زندگی می‌کنند و با توجه به نوع‌شان طبقه‌بندی نمی‌شوند.

مزایا:

  • عدم نیاز به نیروی انسانی برای پرورش دام و حفظ سرمایه
  • عدم تجمع دام‌ها که باعث جلوگیری از بیماری‌های تجمیعی می‌شود
  • امکان انجام با تعداد محدود دام
  • ریسک کمتر در نگهداری دام

معایب:

  • عدم حفظ مراتع کشور
  • سود و بازگشت سرمایه کمتر
  • عدم ایجاد اشتغال
  • عدم تولید گوشت و شیر زیاد

کارآفرینی در دامپروری

کارآفرینی در دامپروری چگونه در دامپروری کارآفرینی کنیم

همان‌طور که اشاره کردیم دامپروری با روش صنعتی انجام می‌شود.

دامپروری دانشی برای چگونگی مدیریت پرورش، تغذیه و اصلاح‌نژاد است که با روش صنعتی انجام می‌شود. همچنین با رشد جمعیت، دامپروری یکی از نیازهای همیشگی کشور بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایا:

  • حفظ مراتع کشور
  • ایجاد اشتغال
  • افزایش بازدهی در کسب‌وکار
  • اصلاح نژادی در دام‌ها، افزایش شیردهی و میزان گوشت بیشتر
  • افزایش رشد دام به علت تغذیه بهتر
  • سودآوری از محصولات جانبی دام مانند؛ پوست، شیر، پشم و…
  • بالا بردن تعداد پرورش دام و افزایش سرمایه

معایب:

  • نیاز به نیروی انسانی برای رشد و پرورش
  • تجمع زیاد دام‌‌ها و خطر شیوع بیماری
  • ریسک بیشتر در نگهداری دام
  • نیاز به مراقبت شبانه‌روزی و بدون تعطیلی
  • واردات نامتعادل گوشت به کشور
  • کمبود داروهای دامی یا گرانی اقلام مورد نیاز

راه‌های کسب درآمد از دامداری و دامپروری

کسب درآمد از دامداری و دامپروری

1. فروش گوشت دام

کارشناسان تغذیه معتقدند که گوشت دام خواص متعددی برای انسان دارد، همچنین گوشت دام یکی از تغذیه‌های پرطرفدار در سفره‌ی ایرانی‌ها است. شما می‌توانید با پرورش دام برای تولید گوشت و فروش آن سود خوبی کسب کنید.

2. فروش شیر

شیر برای سلامتی انسان بسیار مفید است و همیشه مصرف آن توصیه می‌شود. شما با فروش شیر تولیدی دام‌ها می‌توانید درآمد کسب کنید.

3. فروش دام

یکی از بهترین راه‌های رسیدن به سود زیاد در این کار فروش بره و گوساله‌هایی است که آن‌ها را پرواربندی کرده‌اید.

4. فروش پشم

فعالان صنایع نساجی برای تولید پوشاک و پارچه به دنبال خرید پشم هستند. شما می‌‌توانید در اوایل فصل بهار که وقت چیدن پشم دام‌ها است آن را به صنایع نساجی بفروشید.

5. فروش کود دام

کود دام برای تقویت زمین کشاورزی اهمیت بسیار بالایی دارد. کود دام به خصوص کود گوسفندی یک کود ارگانیک و طبیعی است و شما می‌توانید با فروش آن به کشاورزان کسب درآمد کنید.

برای شروع کار دامداری چه اقداماتی لازم است؟

برای شروع دامداری و دامپروری چه اقداماتی باید انجام دهیم

گرفتن مجوز

اولین و مهم‌ترین کار گرفتن مجوز دامداری است. برای اطلاعات بیشتر درباره مراحل و نحوه اخذ مجوز به سایت زیر مراجعه کنید؛

بعد از گرفتن مجوز چه کاری انجام دهیم؟

  • انتخاب و خرید دام از نژادهای خوب و مرغوب
  • آماده سازی محیط مناسب برای دام‌ها
  • آماده‌سازی انبار و سیلو برای نگهداری علوفه
  • ضد‌عفونی کردن محیط نگهداری دام‌ها
  • تهیه آب تمیز و پاک برای دام‌ها
  • تنظیم دمای محیط نگهداری دام‌ها

نکات مهمی که حتما به آن‌ها توجه کنید

  • معاینه مداوم دام‌ها توسط دامپزشک
  • رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری
  • غنی‌سازی غذای دام‌ها با مواد معدنی
  • حتما به طور مداوم بهداشت و پاکیزگی محیط نگهداری دام‌ها بررسی شود
  • از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید

چگونه ما هم در لیست کارآفرینان موفق دامداری قرار بگیریم؟

چگونه یک دامدار موفق شویم

1. با قدم‌های کوچک شروع کنید

همانطور که در زندگی افراد موفق این زمینه خواندیم، همه آن‌ها با قدم‌های کوچک کار خود را آغاز کرده‌اند. آن‌ها با تعداد راس دام کمی کار خود را شروع کرده و به مرور زمان به آن افزوده‌اند.

وقتی شما با قدم‌های کوچک شروع می‌کنید، در طی مسیر تجربه به دست می‌آورید و با استفاده از آن‌ها می‌توانید موفق شوید و مهم‌تر از همه این‌گونه شما از زیان‌های بزرگ به کسب‌وکارتان جلوگیری می‌کنید.

2. صبور باشید

شغل دامداری شغلی پرزحمت و بدون تعطیلی و نیازمند صبر زیادی است. وقتی شما وارد این کار شدید نباید توقع نتایج زودهنگام و یکی دو روزه را داشته باشید. برای موفقیت در این کار علاوه بر تلاش زیاد باید صبر و حوصله هم داشته باشید و در طی مسیر ناامید نشوید.

3. توانایی‌های مدیریتی و ارتباط با افراد مختلف را در خود ارتقاع دهید

شما به عنوان کسی که کارآفرینی می‌کند و دامداری راه‌اندازی کرده است، مسئولیت مدیریت و رهبری را برعهده دارید. در اصل شما قلب تپنده دامداری هستید و تصمیمات شما است که باعث پیشرفت یا پسرفت دامداری می‌شود.

برای اینکه بتوانید مدیر بهتری باشید، از تجربیات کارآفرینان و مدیران موفق جهان استفاده کنید، همچنین در زمینه کاری خود یعنی دامداری مطالعه و یادگیری مداوم داشته باشید تا به این حوزه مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: دوره آموزش کارآفرینی

توانایی ارتباط با افراد مختلف به خصوص مشتری از دیگر اصل‌های مهمی است که در موفقیت شما نقش دارد. شما باید نحوه ارتباط با افراد و مشتری و جذب آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید به یک دامدار موفق تبدیل شوید.

سخن آخر

تا اینجا با 10 تا از بهترین کارآفرینان دامداری ایران آشنا شدیم. همچنین کارآفرینی در دامداری و دامپروری را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم.

اکنون شما باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید این کار را شروع کنید یا نه؟

اگر جواب‌تان بله است و قصد انجام این کار را دارید، پس وقت را از دست ندهید سریع‌تر کار خود را شروع کنید. اگر دغدغه سرمایه دارید می‌توانید با مراجعه به نهادهای مربوطه مانند جهاد‌ کشاورزی یا گرفتن وام از بانک، سرمایه اولیه خود را تهیه کنید.

ریسک کنید و از منطقه امن خود خارج شوید، شاید شما نفر بعدی باشید که به لیست کارآفرینان موفق دامداری ایران اضافه می‌شود.

مطالب مرتبط

بزرگترین کارآفرینان زن ایرانی

با بزرگ‌ترین کارآفرینان ایران در زمینه دامداری آشنا شدیم.
بد نیست که با کارآفرینان موفق زن ایرانی که در سطح بین‌المللی نیز افتخارآفرینی کرده‌اند، آشنا شویم.

عاشق کارآفرینی هستید

اگر علاقه زیادی به کارآفرینی دارید و به دنبال ایده‌ای به جز دامداری هستید.
مطلب زیر به شما بیش از شصت ایده کارآفرینی در زمینه‌های مختلف را معرفی می‌کند.

سرمایه ندارید

می‌خواهید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید و کارآفرین شوید اما سرمایه کمی دارید!
پس به هیچ وجه مطلب زیر را از دست ندهید.

امیدوارم که از مطالعه مطلب زندگینامه کارآفرینان موفق دامداری لذت برده باشید.
آیا کارآفرین موفق دیگری را در حوزه دامداری می‌شناسید؟
شما چه راه‌ها و نکاتی برای موفق شدن در این شغل پیشنهاد می‌کنید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.