اگر به این صفحه آمدید تا از تفاوت استارتاپ و کسب و کار بیشتر بدانید، احتمالاً شما هم مانند من نمیدانید دقیقاً استارتاپ چیست و چرا به بعضی از شرکتها استارتاپ میگویند.
نوع مشاغل و کسب و کارها در طی سالهای متمادی دائماً در حال تغییر و به روزرسانی هستند.
و بسیاری از آموزشهای ما در طول ۱۲ سال دوران مدرسه و حتی سالهای دانشگاه، بدون در نظر گرفتن این تغییرات هستند.
عملاً ما بعد از دوران تحصیل خود، با حجم بسیار زیادی از اطلاعات کلاسیکی مواجه هستیم که احتمالاً به درد شغل و کسبوکار ما نخواهند خورد.
و متأسفانه هنوز بسترسازی اینکه مدارس و دانشگاهها محل انباشت اطلاعات بدون کاربرد یا زائد نیستند، در جامعه ما شکل نگرفته است.
مفاهیم کسب و کار، تفاوت استارتاپ و کسب و کار های دیگه و تعریف کارآفرینی از خلأهای آموزشی دوران تحصیل است.
خیلی از ما شاید تفاوت استارتاپ و شرکت های دانش بنیان را هم ندانیم و یا حتی تفاوت استارتاپ و کارآفرینی را!
من پس از جستجو و مطالعه مطالب بسیار، در این مقاله میخواهم به زبانی ساده، تفاوت کسب و کارهای معمولی با استارتاپ ها و مفاهیم کلیدی دیگر در این حوزه را برایتان بازگو کنم.
موضوعاتی که خواهید خواند:
۱. مفهوم استارتاپ
احتمالاً بسیاری از مردم تصور میکنند که استارتاپ به کسب و کار (اغلب کوچکی) گفته میشود که برای اولین بار توسط چند فرد و یا یک شرکت راهاندازی میشوند و قبل از آن نمونهی دیگری وجود نداشته. اما آیا این تلقی کامل و درستی است؟
خب طبیعتاً خیر. این تعریف کامل نیست چون استارتاپ ها چندین ویژگی دیگر هم دارند که در ادامه به آنها اشاره میشود؛ و تلقی درستی نیست چون اشکالاتی به این تعریف وارد است.
نظر شما چیست؟ آیا به صرف یک ایدهی جدید داشتن و دور هم جمع شدن چند نفر و عملیاتی کردن آن ایده، یک استارتاپ شکل میگیرد؟
به نظرم تا ویدئوی زیر را تماشا نکنید متوجه تفاوت استارتاپ با کسب و کار های دیگه یا تفاوت استارتاپ و شرکت نخواهید شد.
ویدئوی زیر احتمالاً پاسخگوی سوالات اولیه شما خواهد بود؛
۲. تعریف کسب و کار
کسب و کار یا همان بیزینس، وظیفه فراهم کردن یک کالا یا خدمت و یا هر دو را برای مشتری دارد.
در یک کسبوکار، یک نفر یا مجموعهای از افراد با ویژگیهای مختلف برای هدف مشابهی کار میکنند.
کسبوکار در اصل بر پایه فراهم کردن نیازهای مشتریان به وجود آمده است.
اصول و پایههای یک کسبوکار:
میتوان گفت یک کسبوکار بر ۵ پایهی زیر استوار است:
- خرید
- فروش
- مبادله کالا با کالا
- کسب سود
- کسب ارزش محصول
اهداف کسبوکار:
ما میتوانیم اهداف مختلفی را برای یک کسبوکار در نظر بگیریم، اما شاید مهمترین آنها دو هدف زیر باشند؛
از تفاوت کسب و کارهای معمولی با استارتاپ ها میتوان به اهداف آنها هم اشاره کرد.
- هدف اقتصادی: کسبوکارها میخواهند از نظر اقتصادی سود مناسبی ببرند.
- هدف اجتماعی: از نظر اجتماعی در دید مردم کسبوکار خوبی به نظر بیایند و هر روز بر سر زبانها باشند.
انواع مدل های کسبوکار:
امروزه ده ها مدل از انواع کسبوکارهای مختلف وجود داشته باشد. در اینجا به عنوان نمونه به تعدادی از این مدل ها اشاره خواهیم کرد.
مدلهای مختلف کسب و کار
- کسب و کار خانگی: فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راهاندازی شود.
- مدل کسبوکار روستایی: با توجه به اندازهی کوچک روستاها، در مقیاسی کوچک هستند و اغلب بین ۱۰-۲۰ نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعالیتهای کشاورزی و کارگاهی از کارآیی خاصی برخوردارند.
- کسبوکار اینترنتی: شامل مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایهگذاران و… که از طریق شبکه اینترنت انجام میگیرد. مثال سایت دیجی کالا
بیشتر بخوانید: پردرآمدترین شغل اینترنتی دنیا
- مدل کسب و کارهای خدماتی: در یک حوزه خاص از مشتریان خود پشتیبانی حرفهای به عمل میآورد. در این کسب و کارها محصول، فیزیکی نیست و به جای آن شرکت در مقام یک شخص ثالث، انجام یک فعالیت در حوزههای مختلف را به متقاضیان ارائه میدهد.
- کسبوکارهای کامپیوتری: کسبوکارهای کامپیوتری با مشکلات نرمافزاری یا سختافزاری سروکار دارند. از این رو نیاز است که افرادی آشنا به آنها باشند.
- مدل کسب و کارهای دانشجویی: به جای توضیحات، کافیست به پیشینه ابرشرکتهایی همچون مایکروسافت، دِل، نپستر و فیسبوک نگاهی بیندازیم؛ تمامی این شرکتها به دست دانشجویان تأسیس و راهاندازی شدهاند.
- کسبوکارهای خانوادگی: کسانی که در این کسبوکار فعالیت میکنند با هم فامیل و عضو یک خانواده هستند و در خیلی از موارد با سرمایههای اندک شروع به کار میکنند.
بیشتر بخوانید: کار تولیدی با سرمایه کم
۳. تفاوت استارتاپ و کسب و کار
پنج تفاوت استارتاپ و کسب و کار شامل موارد زیر است که با آنها آشنا خواهیم شد.
ممکن است بعضی از تفاوت های کسب و کارهای معمولی با استارتاپ ها با همدیگر همپوشانی داشته باشند، اما به هر حال اصلیترین تفاوت استارتاپ و کسب و کار در این ۵ مورد است:
1- انگیزه و اهداف تجاری
اگر یک کارگاه تولیدی راهاندازی کردهایم، میتوانیم به تجارتمان به عنوان یک کسبوکار کوچک نگاه کنیم.
هدف از ایجاد یک استارتاپ، تولید راهحل برای یک مشکل یا نیاز است، پول مهم است، اما هدف اصلی نیست.
درحقیقت استارتاپها اگر به نتیجه برسند، معمولاً به درآمد هم خواهند رسید. اما در ابتدا نه تنها سودده نیستند بلکه ممکن است درآمدی هم نداشته باشند.
استارتاپها اهدافی بلندپروازانه دارند. بسیاری از آنها از ایدههای محافظهکارانه دوری میکنند. استارتاپها میخواهند با محصول و خدمتی که ارائه میکنند، یک تغییر بزرگ در بازار ایجاد کنند.
2- رشد و مقیاسپذیری در تفاوت استارتاپ و کسب و کار
اگر بخواهیم یک کسبوکار معمولی را رشد دهیم، همهی فاکتورها از قبیل کارمندها، فضای کار و هزینهها افزایش پیدا میکنند، اما کسبوکارهای مقیاسپذیر اینگونه نیستند.
شاید اصلیترین تفاوت استارتاپ با کسب و کار ها در میزان مقیاسپذیری و رشد آنها است.
استارتآپها معمولاً کسبوکارهایی هستند که با تکنولوژی سروکار دارند و اغلب هیچ محدودیت زمانی و جغرافیایی برای آنها وجود ندارد.
در واقع استارتآپها قادر هستند در یک لحظه، به صدها نفر در هر نقطه از دنیا خدمات ارائه کنند.
به همین دلیل است که هر شرکتی که به تازگی تأسیس شده را نمیتوان استارتآپ نامید.
یک رستوران تازه تأسیس یا یک شرکت تولیدکننده ابزار (حتی اگر یک محصول جدیدی ساخته باشد)، نمیتوانند استارتآپ باشند چون هر دو این بنگاههای تجاری در لحظه، تنها میتوانند به تعداد نفرات محدودی خدمت ارائه نمایند.
یک موتور جستجو از آن جهت استارتآپ است که به طور همزمان میتواند نیاز هزاران نفر را برآورده کرده و رشد آن نیز به صورت نمایی اتفاق میافتد.
3- میزان خطرپذیری
کسبوکارها اغلب تلاش میکنند از خطرها دوری کنند اما خطرپذیری در ذات استارتاپها است.
در راهاندازی یک استارتاپ چون شما میخواهید محصول یا خدمتی نوآورانه را ایجاد کنید.
ممکن است نتوانید این محصول را بسازید یا آن را تجاری کنید.
4- دریافت سرمایه و تفاوت استارتاپ و کسب و کار ها
یک کسبوکار معمولی در مراحل اولیهی شکلگیری خود به دنبال درآمد ثابت و مکفی است، بنابراین هیچ نیازی به دریافت سرمایه و رشد کسبوکار خود ندارد.
رایجترین روشهای دریافت سرمایه که این روزها بیشتر استارتآپها از آنها استفاده میکنند، شتابدهندهها هستند.
بسیاری از شتابدهندهها علاوه بر سرمایهگذاری، خدمات منتورینگ و فضای کاری نیز ارائه میکنند که باعث شده است همهی کسبوکارها یه سمت آنها روی بیاورند.
5- ایدهپردازی، دیگر تفاوت استارتاپ و کسب و کار
کسبوکارها بیشتر ایدههای سنتی دارند و ما در مواجهه با آنها با ایدهی خاص و شگفتانگیزی مواجه نیستیم.
در مقابل استارتآپها اغلب ایدههای منحصربهفردی دارند، یعنی شاید تا چند سال پیش اثری از این ایدهها نبوده.
۴. کلیدهای راهاندازی کسب و کار و استارتاپ
تصویر بالا میتواند مینیمایز شدهی یک نمای کلی از فضا و محیط یک کسب و کار و یا استارتاپ باشد.
در این فهرست مواردی ذکر میشوند که میتوانند کلید راهاندازی یک کسبوکار یا استارتاپ باشد.
بدیهیست که رعایت نکردن این اصول میتواند موجب عدم موفقیت ما شود.
- توجه به وضع موجود بازار و نیازهای جامعه
- مقایسه میزان بازدهی و زیان و منفعت کسب و کار
- توجه به روابط انسانی و شبکهسازی
- یادگیری مهارتهای لازم برای بهبود کسبوکار یا استارتاپ خود
- تجربهی عملی و علاقه خودمان
- داشتن مهارت مذاکره و فروش
- داشتن اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت
- مشورت با افراد خبره و باتجربه و حتی شکستخورده
- آشنایی با واژگان و اصطلاحات استارتاپی
۵. مهمترین عامل شکست استارتاپ و کسب و کارها چیست؟
طبق آمارهای جهانی از هر ۱۰ استارتاپ، تنها یک استارتاپ موفق میشود به اهداف خود برسد. یعنی ۹۰٪ شکست!
این آمار شکست اما در کسب و کارها بسیار پایین تر و تا ۲۵٪ شکست در رسیدن به اهداف بیان شده است.
تفاوت استارتاپ با کسب و کار های دیگر در نرخ شکست هم بروز پیدا میکند.
شرکت های مطرحی همچون CB Insights tech و فرکتل بر روی صدها شرکت و استارتاپ تحقیق کرده و دلایل را تجزیه و تحلیل کردهاند.
به جز عوامل بخش چهارم که رعایت نکردن آنها میتواند موجب شکست شود، نظریه شکست از دو جانب دیگر قابل برررسی است.
دلایل شکست از دید موسسان
صاحبان استارتاپ و کسب و کارها از زاویه دید خود به دلایل شکستشان نگاه میکنند و لزوماً دلایل شکست از دید آنها، با آنالیزهای متخصصان یکی نیست.
در آمار زیر مشاهده میکنیم که عمده دلایل شکست از دید موسسان چه بوده است.
دلایل شکست از دید تحلیلگران و متخصصان
با بررسی دقیقتر دهها شرکت و استارتاپ منحل شده، دلایل عمیقتری توسط تحلیلگران منتشر شد که به این شرح است:
همانطور که مشاهده میکنید با وجود اشتراکاتی بین دلایل شکست از دید موسسان و تحلیل گران، اما تفاوتهای بسیاری هم دیده میشود.
۶. کسب و کارها و استارتاپ های موفق
اگر در رویدادهایی همچون استارتاپ گرایند یا استارتاپ ویکند شرکت کنید و پای درددل موسسین استارتاپهای بزرگ دنیا بنشینید، میبینید که بسیاری از کسبوکارها و استارتاپها در راه رسیدن به موفقیت، بارها شکست خوردند و طی چندین سال، فقط برای صاحب طرح و مدیر شرکت ضرر و زیان به همراه داشتند.
بعضیها حتی به فکر تعطیلی کسب و کار خود افتاده و تصمیم گرفتند عطایش را به لقایش ببخشند.
اما گاهی اوقات خورشیدِ امید و موفقیت بعد از ناامیدیهای فراوان طلوع میکند.
خیلی از از شرکتها و استارتاپهایی که در ادامه نام خواهیم برد، از این قاعده مستثنی نیستند و بارها در ابتدای کارشان شکست خوردهاند.
پس اگر قصد تأسیس کسب و کار یا استارتاپ خود را دارید، باید بدانید که موفقیت در پس غلبه بر ناامیدی و سختیهای فراوان است.
استارتاپهای موفق
در بخش تفاوت کسب و کارهای معمولی با استارتاپ ها شاید لازم بود به چند نمونه اشاره کنیم، اما فهرستی از موفقها را در این بخش برایتان گردآوری کردهایم.
مثالهایی از استارتاپهای موفق داخلی در حوزههای مختلف:
استارتاپهای اپلیکیشن ساز | اپتو | مستر 2 اپ | پازلی | اپ ساز |
استارتاپهای اخبار و فناوری | زومیت | دیجیاتو | زومجی | فنولوژی |
استارتاپهای استخدام و کاریابی | جابینجا | جاب ویژن | کاربانک | رزومه ساز |
استارتاپ حوزه بازی | تهران پی اس | کنسول | هویو | بازیاتو |
استارتاپهای بیمه | بیدبرگ | بیمیتو | بیمه بازار | بیمه کلیک |
استارتاپ های پیام رسان | سروش | گپ | بله | بیسفون |
استارتاپهای تاکسی اینترنتی | اسنپ | تپسی | کارپینو | جا به جا |
استارتاپهای تأمین مالی | دونیت | ضامن | راتا | همرس |
استارتاپهای تماشای آنلاین | تلوبیون | فیلیمو | نماوا | فیلم نت |
استارتاپهای خبر | خبریو | تیتر | اخبار رسمی | همراه یار |
استارتاپهای تناسب اندام | تن ورز | فیت شیپ | اپتیت | تمرینو |
استارتاپهای صنعت خودرو | یدک یار | باما | خودرو بانک | وان کار |
استارتاپهای روانشناسی | میلوژی | گفتاره | دگر | مشورپ |
کسب و کارهای موفق
در سراسر دنیا کسبوکارهای موفق زیادی وجود دارد.
اما در این بخش سعی داریم تعدادی از موفقترین کسبوکارهای سراسر دنیا را معرفی کنیم.
شرکت آمازون: جف بزوس کسب و کارش را به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین شروع کرد. اما امروز به بزرگترین خردهفروشی جهان تبدیل شده و جف هم امروز یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست.
نمونه ایرانی این کسب و کار موفق، وب سایت دیجی کالاست که به صورت واسطهای اقدام به فروش محصولات فروشندههای مختلف در سراسر کشور میکند.
شرکت اپل: استیو جابز با شروع کار خود در خانه و با ابتداییترین لوازم کامپیوتری، شاید فکرش را هم نمیکرد روزی برسد که شرکتش ۸ سال پیاپی، به عنوان ارزشترین برند جهان (۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) رکوردی منحصربهفرد را برجا گذارد.
شرکت گروپان: بزرگترین و موفقترین سایت در ارائه تخفیفهای روزانه است. در ابتدا در سال ۲۰۰۰ تجارت بر خط و پس از آن سایتهای مزایده و حراجی و خرید و فروش بسیار قوی، شبیه ای بی و آمازون شکل گرفتند.
بعد از چندین سال ایده خرید گروهی شکل گرفت و شرکتهایی مثل گروپان توانستند در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا کنند.
پینترست: نام وبسایت شبکه اجتماعی شناخته شده برای اشتراکگذاری تصاویر است که به کاربران اجازه میدهد بر اساس علاقه خود به اصطلاح پین کنند.
پینترست در سالهای اخیر همواره جزو برترین سایتها از لحاظ میزان بازدید روزانه بوده است.
شرکت ایبِی: یک شرکت تجارت الکترونیک است که از طریق وبسایت خود، فروش کالا به مصرفکننده و کسب درآمد از طریق خریدار را تسهیل می کند. eBay در سال ۱۹۹۵ توسط پیر امیدیار بنیانگذار ایرانی تبار متولد فرانسه تأسیس شد.
eBay اکنون یک تجارت چند میلیارد دلاری است که از سال ۲۰۱۹ در ۳۲ کشور فعالیت میکند.
۷. جمع بندی
در این مقاله کسب و کار و استارتاپ و تفاوت کسب و کارهای معمولی با استارتاپ ها را معرفی کردیم.
امروزه دانستن مفاهیم راهبردی و تمیز دادن و شناخت تفاوت استارتاپ و کسب و کار میتواند در آینده شغلی ما تأثیر بهسزایی داشته باشد.
اگر دغدغهی آیندهی استارتاپ یا کسب و کار خودتان در ایران را دارید، خواندن این مقاله کمک خوبی برایتان خواهد بود.
آیا در سنین نوجوانی به سر میبرید؟ میدانید که میتوانید همین الان کسب و کار اینترنتی خود را راه بیاندازید؟! بله همین الان. مقاله زیر شما را در این راه کمک میکند.
اگر در فکر راه اندازی استارتاپ خود هستید، حتماً این مطلب را درباره تنوع استارتاپها مطالعه بفرمایید.
برای آشنایی با استارتاپهای موفق داخلی و خارجی در حوزههای مختلف، مطالعه مطالب زیر را به هیچ عنوان از دست ندهید.
ممنون که در این مقاله با ما همراه شدید. اگر تجربهی شروع و راهاندازی یک کسبوکار یا استارتاپ را دارید،
یا در آینده قصد تأسیس کسبوکار خودتان را دارید،
و یا ایده و طرح و نظری در مورد استارتاپ، کسبوکار و تفاوتهای این دو دارید،
خوشحال میشویم آنها را با ما مطرح کنید.