کمی استرس دارید، به اطراف خود نگاه میکنید تا با فضای جدید بیشتر آشنا شوید. شاید این مکان همان جایی است که در آن مشغولبهكار خواهيد شد. فن بیان در مصاحبه استخدامی از عوامل تعیینکننده در موفقیت مصاحبه استخدامی است. آیا خودتان را آماده کردهاید؟
البته که موفقيت در اين مصاحبه برای شما اهمیت دارد، شما با رزومهای كه ارائه كردهايد نشان داديد قابليت حضور در این موقعیت شغلی را دارید و حالا باید در مصاحبه كاری این موضوع را ثابت کنید.
- قدرت فن بيان در مصاحبه استخدامی يكی از مهمترین عواملی است که شما را به شغل رویاییتان میرساند.
- ممكن است شما و رقبايتان در اين مصاحبه كاری از نظر مدرك تحصيلی، تجربيات شغلی پيشين و مهارتهای مختلف در يك سطح قرار بگيريد.
- پس باید چه کار کنید تا برنده این رقابت شوید؟
اگر از قدرت فن بيان برخوردار باشيد، اين موضوع برگ برنده شما تلقی شده و سبب برتری شما نسبت به آنها خواهدشد. اگر دوست دارید با راهکارهای موفقیت در مصاحبه شغلی تمام و کمال آشنا بشید لینک موفقیت تضمینی در مصاحبه شغلی را حتماً چک کنید.
در این مقاله با آموزش فن بيان در مصاحبه استخدامی همراه ما باشید تا به شما بگوییم برای داشتن فن مذاکره در مصاحبه شغلی چه ترفندهایی را به کار ببرید.
فهرست مطالب
- چگونه با فن بیان در یک مصاحبه استخدامی صحبت بکنیم؟
- در ابتدای مصاحبه شغلی چگونه خودمان را معرفی بکنیم؟
- 3 تمرین هدفمند برای دستیابی به فن بیان در مصاحبه استخدامی.
- نکات طلایی درخصوص فن بیان در مصاحبه استخدامی که نباید فراموش کنید!
- 7 چیزی که نباید به هنگام صحبت کردن در مصاحبه کاری فراموش کنید.
- چه نکات دیگری را باید برای یک مصاحبه شغلی موفق درنظر بگیریم؟
- فن بیان در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش.
- در پایان مصاحبه چه بگوییم؟
1. چگونه با فن بیان در مصاحبه کاری صحبت بکنیم؟
شما هر لحظه باید مهارت ارتباطی خود را نشان بدهید و بخشی از قدرت فن بیان در مصاحبه استخدامی وابسته به مهارتهای ارتباطی شما است. فرصت زیادی ندارید و باید آمادگی هر نوع سوالی را داشته باشید؛ حتی اگر جواب آن سوال را ندانید!
اجازه بدهید بگویم چگونه شروع کنید.
مثلاً میتوانید بگویید: «سلام، وقتتون بخیر. خوشحالم كه به من شانس شرکت در مصاحبه استخدامی را دادید. از شما متشكرم.»
با این کار همزمان هم مهارت ارتباطی خود را نشان دادهاید، هم حرفهایتر بهنظر میرسید.
فراموش نکنید که!
فرصتها اتفاق نمیافتند. شما آنها را ایجاد میکنید.
کریس گروسر
2. در ابتدای مصاحبه شغلی چگونه خودمان را معرفی کنیم؟
معمولاً کارفرمایان ابتدا از شما میخواهند خودتان را معرفی کنید.
بله درست است، آنها رزومه شما را دیدهاند و شما اولین مرحله را با موفقیت گذراندهاید.
اما حالا باید نشان دهید توانایی فن بیان در یک مصاحبه کاری را دارید. اولین قدم برای نشان دادن فن مذاکره در مصاحبه معرفی خود است.
پس باید قبل از مصاحبه خود را آماده کنید!
اگر نمیدانید چطور باید یک رزومه خوب و جامع بسازید پیشنهاد میکنم مطلب بهترین رزومه ساز را بخوانید.
خب برويم برای يک آمادهسازی پرقدرت
ابتدا یک کاغذ بردارید و هر آنچه که شما را بهعنوان يک فرد توانمند توصيف میكند روی آن بنويسيد.
- اين اطلاعات میتواند شامل موارد زير باشد:
1-نام و نام خانوادگی، سن، رشته و مقطع تحصيلی، محل تحصيل
2-سابقه(های) كاری
3-بيان هر نوع مهارت و توانايی مرتبط با حرفه شما
4-ذكر مهارتهای هنری، ورزشی و…
- اطلاعات نوشتهشده را مرتب كرده و يك ليست بسازيد.
- چگ كنيد كه آيا لازم است تمامی اين اطلاعات بيان شوند يا خير.
- حال شما يك چکليست از توانايیهای خود داريد.
فرض كنيد در یک مصاحبه كاری هستيد و با چكليستی كه در دست داريد شروع به صحبت كردن بكنيد، قاعدتاً در دفعات اول نياز است جملات خود را تصحيح كنيد و مجدد تكرار كنيد اما در نهايت با اين تمرين شما به روانی میتوانيد خود را با تسلط کامل معرفی كنيد.
3. 3 تمرین هدفمند برای دستیابی به فن بیان در مصاحبه استخدامی
1 | جلوی آینه تمرین بکنید. |
2 | صدای خود را ضبط کنید و هر بار بعد از ضبط کردن به آن گوش دهید تا خطاهای خود را بیابید. |
3 | بعد از تمرین کافی و مسلط شدن، از یک نفر خواهش کنید تا معرفی شما را بشنود و نظرش را بگوید. |
4. نکات طلایی درخصوص فن بیان در مصاحبه استخدامی که نباید فراموش کنید!
- شما بايد به مصاحبهکننده نشان دهید که اين توانايی را داريد كه به پيشرفت شركت كمك كنيد و ارزش ایجاد کنید.
- از دستاوردهای قبلی خود صحبت کنید. ممکن است در زندگی کاری و یا زندگی شخصی شما اين دستاوردها رخ داده باشند. مثلاً بگویید: «در محل كاری که پیش از این مشغولبهکار بودهام سیستمسازی کردهام و بدين شكل به ارتقای شرکت کمک کردهام.»
- برای کار بلندمدت ابراز تمایل بکنید؛ مثلاً بگویید: «این موقعيت كاری با اهداف بلندمدت من مطابقت دارد و من واقعاً دوست دارم این شغل را داشته باشم.»
- نه فقط در این مصاحبه بلکه در تمام مسیر خود مشتاق یاد گرفتن باشید. مثلاً بگویید: «من عاشق یادگیری هستم. ماه پیش در دوره آموزش سئو شرکت کردهام و تجربیات زیادی کسب کردهام. دانش سئو به من برای موفقیت هرچه بیشتر در این شغل کمک میکند.»
راستی اگر دوست دارید از همین الان تا 8 هفته دیگر صفر تا صد سئو را یاد بگیرید و به بازار کار وصل شوید یک سری به لینک زیر بزنید. ضرر نمیکنید.
- بگویید که درباره شرکت بررسیها و تحقیقاتی انجام دادهاید و میخواهید بیشتر درباره_____ بدانید: «من تحقیقات زیادی درخصوص این شرکت و حوزه کاری آن انجام دادهام و واقعاً علاقهمند به حضور در این شرکت هستم.»
- بپرسید که شرکت چه اهدافی دارد و چه اهدافی را رصد میکند: «آیا میتوانید درباره اهدافی که شرکت در شش ماه آینده تلاش میکند تا به آن دست پیدا کند، توضیحات بیشتری دهید؟»
تا به اینجا درخصوص نحوه معرفی کردن خود و راههایی که میتوان نشان داد شما از فن مذاکره در مصاحبه استخدامی برخوردار هستید صحبت کردیم، در ادامه میخواهیم مواردی را به شما یادآوری کنیم که نه تنها در مصاحبه بلکه در تمام روابط اجتماعی شما موثر خواهدبود.
5. 7 چیزی که نباید به هنگام صحبت کردن در مصاحبه کاری فراموش کنید
- با صدای نسبتاً بلند و رسا صحبت کنید.
- از كلام مثبت و خوشبينانه غافل نشويد.
- صداقت را نه در اين مصاحبه بلكه در تمام مسير زندگی خود لحاظ كنيد.
- لحظهای احترام را فراموش نکنید.
- مفید و مختصر صحبت کنید.
- به بازخوردهای پنهان کارفرما توجه کنید.
- از كلمات تخصصی حرفه خود استفاده كنيد.
نکته خیلی خیلی مهم: مفید و مختصر بگویم! سر وقت به جلسه مصاحبه نرسید؛ زودتر از وقت تعیینشده برسید.
3 مورد از سوالاتی كه به احتمال زياد كارفرما از شما میپرسد
دانستن پاسخ اینها از قبل برای بهبود فن بیان در مصاحبه استخدامی واجب است!
1 | چرا میخواهيد برای اين شركت كار كنيد؟ |
2 | انتظار شما از شركت يا محيطی كه در آن كار میكنيد چيست؟ |
3 | در 5 سال آینده خودتان را در کجا میبینید؟ |
اگر دوست دارید یک لیست کامل از سوالاتی که ممکن است کارفرما از شما بپرسد را قبل از مصاحبه بررسی کنید دقیقاً همینجا کلیک کنید و به این سایت همین الان سر بزنید.
6. چه نکات دیگری را باید برای یک مصاحبه شغلی موفق در نظر بگیریم؟
زبان بدن | نوع پوشش و استایل | سروقت رسیدن |
برقراری ارتباط چشمی | خوب گوش دادن | داشتن اعتماد به نفس |
اگر دوست دارید بيشتر در مورد آداب مصاحبه كاری بدانید از لينك زير نگذرید كه چك كردنش از واجبات است!
در ویدئوی زیر 3 نکته مهم درخصوص مصاحبه استخدامی ذکر شده است اولین مورد کنترل استرس است و دومین …
استخدام بانوان در ارتش یکی از جذابترین عناوین شغلی برای بانوان است. از جدیدترین مطالب درخصوص این موقعیت شغلی مطلع شوید.
آیا علاقهمند هستید بیشتر بدونید؟ هنوز هم دنبال راههای دیگری برای تقویت فن بیان خود هستید، روی لینک زیر کلیک کنید و با دریافت این فایل با رازها و تکنیکهای سخنوری و فن بیان آشنا شوید.
7. فن بیان در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش
آموزش و پرورش یکی از محبوبترین ارگانهای دولتی است که هر سال متقاضیان زیادی برای قبول شدن در مصاحبه استخدامی آن، با یکدیگر رقابت میکنند. فن بیان در مصاحبه فرهنگیان یکی از مهمترین عوامل موفقیت معلمان است.
معلمی در وهله اول عشق است. کسانی که وارد این رشته میشوند، تصمیم خود را گرفتهاند که به عنوان یک معلم به کشور خود خدمت کنند.
به دلیل مسئولیت بسیار مهمی که معلمان برعهده دارند، افرادی که برای این شغل انتخاب می شوند علاوهبر دارا بودن دانش کافی و سلامت کامل باید معیارهای اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی لازم را نیز داشته باشند.
جهت تشخیص این امر، معمولاً پذیرفتهشدگان اولیه بهصورت چند برابر ظرفیت پذیرش آموزش و پرورش به جلسه مصاحبهای دعوت میشوند که بهصورت شفاهی و با پرسشهایی برگزار میشود.
ما در این مقاله نکات طلایی فن بیان در مصاحبه استخدامی را ذکر کردیم. جهت قبول شدن در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش از این ترفندها نگذرید و آنها را جدی بگیرید!
نگران نباشید! هر آنچه که لازم است درخصوص مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش 1402 بدانید دقیقاً همینجا پیدا میکنید.
در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش سوالات متداولی مطرح میشود که در بین این سوالات، سوالات روانشناسی هم وجود دارد. صفر تا صد نه! صفر تا هزار این سوالات را بخوانید.
بیشتر بخوانید: در استخدام فریلنسری به چه نکاتی باید توجه بکنیم؟
8. در پایان مصاحبه چه بگوییم؟
فرصت شما تمام شد!
در این بخش قصد داریم دو روش بسیار موثر برای به پایان رساندن مصاحبه را پیشنهاد بکنیم.
روش اول:
با اين جمله آخرين برگ برنده خود را رو كنيد و بار ديگر نشان دهيد كه از فن بيان فوقالعادهای برخوردار هستید.
مثلاً بگویید: «من وظایف و احتیاجات این موقعیت شغلی را بهطور جامع بررسی کردم و اگر رزومه من را مطالعه کرده باشید این موقعیت کاری با تجربیات و قابلیتهای من تطابق بسیار زیادی دارد و باور دارم که میتوانم انتظارات شما را بهخوبی برآورده كنم.»
روش دوم:
1- از مصاحبهکننده تشکر کنید و بگویید: «از اینکه به من این وقت را دادید از شما متشکرم.»
2- شوق خود برای استخدام را تبدیل به فرصت کنید: «کار در این شرکت برایم بسیار مهم است و من را هیجانزده میکند.»
3- سعی کنید مسیر ارتباط مجدد را فراهم کنید: «اگر سؤال دیگری در مورد رزومه یا نمونه کاری از من میخواهید به من بگویید تا برای شما ارسال کنم.»
مطالب مرتبط
هنوز هم موقع آماده شدن برای مصاحبه شغلی برایتان سوال است که چگونه باید حاضر شوید؟ یک سری به مطلب زیر بزنید، بسیاری از ابهامات ذهنتان برطرف خواهد شد.
با خواندن این مطلب کلی اطلاعات مفید درخصوص مدارکی که برای استخدام نیاز دارید کسب میکنید.
یک کتاب خوب که دقیقاً وقتش رسیده بخوانید؛ حتماً برایتان سوال شده که در سازمانهای مختلف چگونه استخدام شویم؟ لینک زیر را چک کنید.
واقعاً باید در جلسه مصاحبه به چه شکل باشم؟ این سوال برای هریک از ما بارها پیش آمده است مطلب زیر به این سوال شما پاسخ خواهد داد.
به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای تقویت فن بیان در مصاحبه استخدامی کارآمد است؟
نظرتان را در پایین این مطلب در بخش دیدگاهها بنویسید.
از تجربههای واقعیتان برایمان بگویید، آیا شما هم در مصاحبههایی که داشتید از کارفرما سوال پرسیدهاید؟