دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

در جلسه مصاحبه چگونه باشیم

نکاتی درباره اینکه بدانیم در مصاحبه استخدامی چگونه باشیم
Rate this post

بعد از پیدا کردن موقعیت شغلی که به آن علاقه دارید و تهیه رزومه و ارسال درخواست، مرحله بعدی مصاحبه است؟ حالا باید بدانید در مصاحبه استخدامی چگونه باشیم ؟

مصاحبه شغلی یکی از رویدادهای زندگی است که هر چندبار هم که آن را انجام داده باشید باز هم بدون استرس و نگرانی نخواهد بود.

ولی جای امیدواری است که با استفاده از تجربیات افرادی دیگر در مواجهه با این موقعیت و استفاده از نکات و توصیه‌های آن‌ها برای این روز بزرگ خود را آماده کنیم و بدانیم در مصاحبه کاری چگونه باشیم .

با رعایت نکات و ترفندهای مصاحبه که در ادامه می‌خوانید، می‌توانید به آرامش اعصاب خود کمک کرده و مطمئن شوید که مصاحبه شما به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود.

فهرست مطالب:

در جریان مصاحبه شغلی چه اتفاقاتی می‌افتد

مصاحبه‌های شغلی معمولاً با ارزیابی رزومه‌های ارسال شده توسط افرادی که برای یک شغل خاص درخواست داده‌اند، انجام می‌شود. استخدام‌کنندگان یا کارفرمایان معمولاً بهترین این نامزدها را برای مصاحبه دعوت می‌کنند. مصاحبه شغلی یکی از مفیدترین روش‌ها در ارزیابی داوطلبان برای یک موقعیت شغلی است.

در مواردی که نامزدهای زیادی در رقابت حضور دارند یا شغل مورد نظر شغل حساسی است و یا طرفداران زیادی دارد، ممکن است از چندین مرحله مصاحبه شغلی استفاده شود. مراحل اولیه مصاحبه معمولاً شامل مصاحبه‌کنندگان کمتری می‌شود و معمولاً زمان بسیار کمتری طول می‌کشد و به جزییات کمتری نیز نسبت به مصاحبه‌های مرحله آخر پرداخته می‌شود.

مصاحبه ها معمولاً به‌صورت فردی و یا گروهی انجام می‌شود. بسته به کارفرمایان مختلف می‌توانند ساختار یافته و رسمی یا بدون ساختاری خاص و غیر رسمی باشند.

چرا مصاحبه های شغلی بسیار مهم هستند؟

تصمیم نادرست در استخدام یک فرد می‌تواند برای کارفرما بسیار گران تمام شود. هزینه‌های مرتبط با استخدام داوطلبین، آموزش، حقوق پایان کار، کاهش بهره‌وری، تأثیر روانی، هزینه استخدام مجدد و سایر عوامل می‌تواند بسیار زیاد باشد.

انواع مختلف مصاحبه کاری

نکاتی درباره اینکه در مصاحبه کاری چگونه باشیم

مصاحبه‌های تلفنی یا مجازی

مصاحبه تلفنی و یا مجازی یک مصاحبه شغلی معمولی است. این نوع مصاحبه به ویژه زمانی استفاده می‌شود که نامزدها در نزدیکی کارفرما زندگی نمی‌کنند، یا زمانی که کارفرما منابع کافی برای مصاحبه حضوری با بسیاری از کاندیداها را ندارد. این نوع مصاحبه‌ها این مزیت را دارد که هزینه‌ها را هم برای کارفرما و هم برای داوطلبین پایین نگه می‌دارد.

هنگامی که همه کاندیداها مصاحبه شدند، کارفرما معمولاً مطلوب ترین کاندید را انتخاب می‌کند و مذاکره در مورد یک پیشنهاد شغلی را آغاز می‌کند.

مصاحبه‌های شغلی معمولی

  • یک مصاحبه شغلی معمولی با حضور یک داوطلب با یک، دو یا سه کارفرمای فعلی از یک شرکت است.
  • معمولاً مصاحبه‌کنندگان عبارتند از: سرپرست بالقوه کارمند، عضوی از تیم منابع انسانی (HR) شرکت.
  • مصاحبه‌های شغلی معمولا بین 15 دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد.
  • اکثر مصاحبه‌های شغلی شامل سؤالاتی در مورد سابقه کاری، شخصیت، سبک کاری و سایر عوامل مرتبط با شغل داوطلب می‌شود.
  • معمولاً در پایان مصاحبه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا هر سؤالی را بپرسد. این سؤالات خیلی مهم هستند زیرا به مصاحبه شونده اجازه می‌دهند اطلاعات بیشتری در مورد شغل و شرکت به دست آورد، همچنین می‌تواند برای نشان دادن علاقه داوطلب برای کار کردن در شرکت مورد نظر باشد.
  • هدف اولیه از مصاحبه شغلی ارزیابی مناسب بودن داوطلب برای این شغل است. همچنین داوطلب فرهنگ سازمانی و خواسته‌های شغلی را ارزیابی می‌کند و اینکه آیا شرکت برای او مناسب است یا خیر.
  • کاندیداهای مشاغل کم‌درآمد و کم‌مهارت مصاحبه‌های شغلی بسیار ساده‌تری نسبت به نامزدهای موقعیت‌های معتبر و حساس‌تر دارند. معمولاً هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد، مصاحبه جدی‌تر خواهد بود.
  • علاوه بر این، برخی از مشاغل انواع خاصی از مصاحبه شغلی دارند.
  • برای مصاحبه های مشاوره، اکثر داوطلبان یک مصاحبه مطالعه موردی را انجام می‌دهند.
  • برای نقش‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و شغل‌های فنی، بیشتر داوطلبان مصاحبه فنی خواهند داشت.
  • در بعضی از شرکت‌ها ارزیابی‌های گسترده‌ای نیز انجام می‌شود که ممکن است شامل وظایف تجزیه و تحلیل، بازی گروهی، تمرینات گروهی، ارائه و آزمون‌های استعداد باشد.

لباس جلسه مصاحبه خود را درست انتخاب کنید

یکی از جزئیات ضروری برای تأیید شدن، لباس مصاحبه است.

آنچه می‌پوشید می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت و اخلاق حرفه‌ای شما به مصاحبه کننده انتقال دهد. به این ترتیب انتخاب یک لباس مصاحبه مناسب حتماً ارزش وقت گذاشتن دارد.

اگرچه این امر جزئی به نظر می‌رسد، اما رعایت مدل لباس سازمان در طول مصاحبه می‌تواند تأثیر مثبت در ذهن مصاحبه کننده ایجاد کند.

معمولاً لباس رسمی پوشیدن بهتر از غیر رسمی است. بنابراین از یک دست لباس هماهنگ مانند کت و شلوار و یا مانتو شلوار استفاده کنید یا دو دست را با هم هماهنگ کنید.

انتخاب درست لباس و اکسسوری‌هایی مانند سنجاق سینه، ساعت و غیره راهی برای متمایز شدن شما از بقیه داوطلبین است. این جزئیات به برجسته شدن شخصیت شما کمک می‌کنند. مراقب باشید در استفاده از آن‌ها زیاده روی کنید و باعث عجیب و غریب نشان دادن ظاهر شما نشوند.

برای توجه به سیاست‌های شرکت ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا نیاز به پوشاندن تتو یا برداشتن هر گونه پیرسینگ صورت یا داشتن حجاب بیشتر دارید یا خیر.

سعی کنید از استایل‌های جدید و خاص در جلسه مصاحبه استفاده نکنید- یک مصاحبه رسمی جایی برای امتحان ظاهر یا مدل موی جدید نیست.

مهارت‌های ارتباطی که کمک می‌کنند در مصاحبه کاری چگونه باشیم

از نظر مهارت ارتباطی در مصاحبه شغلی چگونه باشیم

مهارت‌های ارتباطی کلید یک مصاحبه موفق است و نشان می‌دهند در مصاحبه کاری باید چگونه باشیم .

دو نوع ارتباط وجود دارد که باید برای جلسه مصاحبه روی آن‌ها تمرکز کنید: زبان بدن و ارتباط کلامی شما.

نکات زبان بدن (Body Language)

در طول مصاحبه، مصاحبه کنندگان زبان بدن شما را می‌شناسند. آن‌ها حتی ممکن است بر اساس آن تصمیم گیری کنند؛ حتی اگر این حرکات آگاهانه نباشد.

به وضعیت بدن خود آگاه باشید

  • چه در مصاحبه حضوری و چه غیر حضوری خم شدن خط قرمز است. خم شدن نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و میزان احترام به مصاحبه کنندگان است. در صورت امکان به سمت لبه صندلی بنشینید و سعی کنید به میزان خیلی کم به جلو خم شوید، تا نشان دهید هوشیار هستید و کاملاً به مخاطب خود توجه می‌کنید.

نکته: مراقب باشید خیلی خم نشوید، زیرا ممکن است در صورتی فاصله کم به فضای شخصی مصاحبه کننده وارد شوید. اگر مصاحبه را مجازی انجام می‌دهید، دوربین را در سطح چشمان خود قرار دهید و طوری در کادر قرار بگیرید که از کمر به بالا قابل مشاهده باشید. توانایی دیدن حالات صورت و حرکات دست به ایجاد یک ارتباط انسانی معنادار کمک می‌کند.

  • حفظ تماس چشمی با مصاحبه کننده هنگام پرسیدن سؤال از شما نیز مهم است. تماس چشمی خوب در مصاحبه به این معنی است که شما علاقه‌مندید و از وقت کارفرما قدردان هستید. ارتباط چشمی ضعیف بی‌احترامی تلقی می‌شود و به داوطلبی که به آن شغل بی‌علاقه به نظر می‌رسد، تبدیل می‌شوید.
  • قرار دادن پاها به شکل ضربدری اگر سعی کنید حالت خمیده‌ای نداشته باشند بسیار خوب است. از حالتی که نشان دهد بیش از حد راحت هستید اجتناب کنید.

آرام و قرار داشته باشید

  • اینکه بدانید با دستان خود چه کار کنید خیلی حساس و پیچیده است. سعی کنید دستان خود را به حالت ضربدر قرار ندهید، زیرا ممکن است دفاعی به نظر برسد. همچنین حالت‌هایی مثل پوشاندن دهان با دست یا قرار دادن دست روی دست می‌تواند نشان دهنده نگرانی یا عصبی بودن باشد.
  • بستن دو کف دست و قرار دادن آن‌ها روی پای شما حالتی خنثی دارد، به شما ظاهری آرام می‌دهد و برای جلوگیری از لرزش دست‌ها نیز بسیار مناسب است.
  • اگر میزی در مقابل شما قرار دارد، ممکن است بخواهید دستان خود را روی میز قرار دهید و انگشتان خود را در هم قفل کنید زیرا مانع فعالیت‌های اضافی مانند لمس صورت یا بازی با موهایتان می‌شوید. کاندیداهایی که مرتباً صورت خود را لمس می‌کنند، افراد غیر صادق و غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند. به همین ترتیب، مالیدن سر یا گردن باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند که شما بی‌حوصله یا بی‌علاقه هستید.
  • اغلب حرکات کوچک دست و پای شما احساس شما را نشان می‌دهد و مصاحبه کنندگان شما ناخودآگاه از آن‌ها برداشت می‌کنند.
  • از ور رفتن با عینک، جواهرات و یا هر وسیله‌ای دیگر خودداری کنید. چرخاندن انگشتان پا به داخل یا نشستن روی دستان نیز می‌تواند نشان دهنده عصبی بودن یا خجالتی بودن شما باشد، بنابراین سعی کنید دستان خود را در دید و پاها را روی زمین نگه دارید.

نکته: یکی دیگر از عادت‌های عصبی این است که به گوشی خود نگاه کنید. شما این کار را در یک مصاحبه حضوری انجام نمی‌دهید، بنابراین در طول یک مصاحبه مجازی نیز این کار را انجام ندهید.

نکات ارتباط کلامی (Verbal Communication)

توانایی شما در پاسخگویی واضح و مؤثر به سؤالات مصاحبه کننده در حین مصاحبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکات زیر به شما اطمینان می‌دهد که ارتباط کلامی شما مطمئن، آرام و مختصر مفید است.

سرعت پاسخگویی خود را کم کنید

وقتی عصبی هستید، معمول است که تن صدایتان بالا رفته و سرعت صحبت کردنتان افزایش پیدا کند. برای مقابله با این مشکل، وقت خود را برای پاسخگویی به سؤالات صرف کنید و سعی کنید کمی کمتر از حالت عادی معاشرت و گفتگو کنید. این راهکار کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشید و باعث می‌شود مصاحبه کننده بر آنچه شما می‌گویید تمرکز کند تا نحوه گفتار شما.

مثبت باشید

پاسخ به سؤالات را با یک عبارت مثبت شروع کنید. به‌عنوان مثال، اگر مصاحبه کننده شما می‌پرسد، «آیا می توانید در مورد خودتان به ما بگویید؟»، قبل از ادامه دادن به صحبتتان بگویید «بله می‌توانم». این پاسخ حس مثبتی ایجاد می‌کند و به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که شما به سؤlل گوش می‌دهید و فقط سعی نمی‌کنید پاسخ خود را به خاطر بسپارید.

تا جایی که می‌توانید جنبه‌های منفی رزومه خود مانند کم و کاستی‌ها را با نکات مثبت دیگر جایگزین کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک مصاحبه کننده در مورد شغلی در رزومه کاری شما سؤال می‌کند که به نظر نمی‌رسد با نقشی که برای آن درخواست می‌کنید ارتباطی داشته باشد، مهارت‌های مرتبطی را که آموخته‌اید را برجسته کنید.

صادق باشید

اگر سؤال مصاحبه کننده خود را نشنیده‌اید، آن را کاملاً متوجه نشده‌اید یا نیاز دارید یک دقیقه یا بیشتر به پاسخ خود فکر کنید، از این که از آن‌ها بخواهید سؤال را تکرار کرده یا به شکل دیگری بیان کنند، نترسید. با بیان واقعیت اعتماد به نفس و شجاعت بیشتری را نشان می‌دهید تا اینکه وانمود کنید می‌دانید آن‌ها چه می‌گویند یا در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند.

صحبت در مورد دستاوردهایتان در مصاحبه بدون اینکه نشانی از خودستایی شما باشد کمی دشوار است. یکی از راه‌کارها این است که تا حد امکان موفقیت‌های خود را واضح و بی‌طرفانه بیان کنید. به‌عنوان مثال، اگر به یک نتیجه فروش عالی دست یافتید یا یک توصیف عالی از مشتری دریافت کردید، می‌توانید این موارد را به بیان کنید تا نقاط قوت خود را بدون خودنمایی نشان دهید.

بایدها و نبایدهای ارتباط کلامی

بدانیم در مصاحبه کاری باید چگونه باشیم ؟

کلام مصاحبه کننده خود را قطع نکنید، حتی اگر می‌دانید چه سؤالی را می‌خواهد از شما بپرسد.


به سؤال با دقت گوش دهید و در صورت نیاز از مصاحبه کننده خود توضیح بیشتر بخواهید.


از الفاظ بی‌ادبانه و ممنوع مانند فحش استفاده نکنید.


به‌طور عادی و محاوره‌ای صحبت کنید زیرا به ایجاد رابطه با مصاحبه کننده کمک می‌کند.


در مورد مزایا و کمک هزینه‌های شرکت نپرسید – زیرا سؤالاتی هستند که مربوط به بخش منابع انسانی شرکت است.


در مورد سازمان، نقش و آینده شرکت سؤال کنید.

نکاتی که نباید فراموش کنید

مصاحبه شما زمانی پایان می‌یابد که از ساختمان خارج شده باشید، نه زمانی که سؤالات به پایان برسد.

حفظ یک رویکرد حرفه‌ای از زمانی که وارد در می‌شوید تا زمانی که بیرون می‌آیید به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که شما خودتان بوده‌اید و نقش بازی نکردید.

در پایان مصاحبه:

  • از مصاحبه کننده و وقتی که در اختیار شما قرار دادند تشکر کنید.
  • در صورت امکان دست دهید و خداحافظی کنید.
  • با همه کارکنانی که در راه خروج می‌بینید مؤدبانه رفتار کنید.

سخن پایانی

نکات بالا کمک می‌کنند که در مصاحبه کاری چگونه باشیم. در نهایت، به یاد داشته باشید که به خودتان فرصتی برای پذیرفته نشدن و یا خطا کردن هم بدهید. شرایط مصاحبه سخت به دست می‌آید و به آمادگی زیادی نیاز دارد. بنابراین، نتیجه هر چه که باشد، مهم تلاشی است که شما در این مسیر انجام داده‌اید.

برای اطمینان از اینکه در مصاحبه شغلی چگونه باشیم بارها تمرین نیاز است. از قرار گرفتن در موقعیت مصاحبه نترسید. مصاحبه‌های کاری بیشتر، تجربه‌های با ارزشی را برای شما به همراه می‌آورند.

به امید موفقیت شما!

مطالبی که برای مصاحبه شغلی باید بخوانیم

آگاهی و آمادگی در جلسه مصاحبه بسیار مهم است. زیرا به حفظ آرامش عملکرد مناسب ما کمک می‌کنند.

در مطلب زیر آدابی که در مصاحبه کاری باید رعایت کنید، بیان شده است.

مطالعه دو مقاله زیر کمک می‌کند برای یک مصاحبه موفق آمادگی کافی داشته باشیم. همچنین اطلاعات بیشتری در رابطه با اینکه در مصاحبه استخدامی چگونه باشیم می‌دهند.

شاید شما هم تا کنون به دفعات در مصاحبه‌های شغلی شرکت کرده باشید. مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات با ارزش شما در بخش نظرات هستیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.