رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید

نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید
4/5 - (10 امتیاز)

اگر در حال اپلای کردن در یک دانشگاه خارجی باشید، به سختی‌های این مسیر کاملاً آگاه هستید. بنابراین نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید یکی از دغدغه‌های شما است و نمی‌خواهید توصیه‌نامه نیز به مشکلات شما اضافه شود.

برای حل این مسئله ما از افرادی که دنبال اخذ توصیه‌نامه می‌باشند یا به‌ تازگی توصیه‌نامه گرفته‌اند، سوالاتی پرسیدیم.

جمع‌بندی پاسخ‌ها، تجربیات این افراد و مطالعاتمان، منجر به نگارش این نوشته شد که به ترتیب شامل عناوین زیر است:

توصیه نامه یا Recommendation Letter چیست؟

یک نامه از استاد یا کارفرمای قبلی شما که حاوی ویژگی‌ها و توانایی‌های شما است.

هدف از آن، معرفی شما به‌عنوان فردی که شایستگی پذیرش جایگاه درخواستی را دارد است.

توصیه‌نامه اهمیت زیادی برای اپلای و اخذ کمک هزینه تحصیلی دارد.

درست است که دانشجو رزومه تحصیلی خود را برای دانشگاه مقصد ارسال می‌کند، اما موارد ذکر شده در رزومه باید با ظرافت خاصی در توصیه نامه تأیید شود.

بیشتر بخوانید: توصیه نامه تحصیلی – 10 نکته که برای نگارش توصیه نامه تحصیلی باید بدانید

نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید چگونه است

اخذ توصیه نامه از اساتید برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. وب‌سایت دانشگاه مقصد، بهترین مرجع برای این منظور است.

به طور معمول در پروسه مهاجرت، باید 3 تا توصیه‌نامه از اساتید به دانشگاه ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

هنگام ثبت‌نام، باید آدرس ایمیل اساتید را در سامانه دانشگاه ثبت کنید. در ادامه، دانشگاه طی یک پست الکترونیکی از آن‌ها درخواست توصیه‌نامه می‌کند.

قبل از این کار حتماً باید حضوری با استاد ملاقات کنید. با رعایت ادب و احترام، کمی درباره خودتان و کارهایی که تا الان انجام داده‌اید با ایشان صحبت کنید.

سپس درخواست توصیه‌نامه از استاد را مطرح کنید. طوری مذاکره کنید که در پایان ایشان را متقاعد به نوشتن توصیه‌نامه کنید.

به‌دلیل مشغله کاری اساتید، ممکن است نوشتن توصیه‌نامه به تعویق بیفتد یا فراموش شود. بنابراین به صورت کتبی متن درخواست توصیه نامه از اساتید را به ایشان ایمیل کنید.

هرگز بدون هماهنگی با استاد، نام او را برای نوشتن توصیه‌نامه ثبت نکنید.

متن درخواست توصیه نامه از اساتید چگونه باشد

متن درخواست توصیه نامه از اساتید

ممکن است استاد مورد نظر شناخت کافی از شما داشته باشد و همان دیدار و مذاکره حضوری برای نوشتن توصیه‌نامه کافی باشد. اما لازم است درخواست کتبی نیز ایمیل کنید.

متن درخواست توصیه نامه از اساتید بهتر است کوتاه و شامل سه بخش زیر باشد:

  • معرفی
  • درخواست
  • قدردانی

معرفی

در بخش اول از متن، به معرفی خود می‌پردازید و همچنین به طور دقیق بیان می‌کنید چه درس‌هایی را در چه تاریخی با استاد گذرانده‌اید.

درخواست

در ادامه، دیدار حضوری پیشین را یادآوری می‌کنید و به‌طور مشخص درخواست خود را مبنی بر نگارش توصیه نامه برای دانشگاه مقصد، مطرح می‌کنید.

قدردانی

در آخر، ضمن تشکر از استاد اعلام می‌کنید رزومه، پیوست ایمیل ارسال شده‌ است. از ایشان بخواهید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، شما را در جریان بگذارد.

در صورت موافقت استاد، ایمیل ایشان را در پروفایل کاربری خود در وب‌سایت دانشگاه مقصد ثبت می‌کنید.

دانشگاه با ارسال ایمیل به استاد، درخواست پر کردن فرم توصیه‌نامه را می‌دهد.

حتماً پروفایلتان را چک کنید در صورتی که استاد به ایمیل مذکور پاسخ نداده باشد، به ایشان یادآوری کنید.

تا اینجا با نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید آشنا شدیم اما ممکن است بعضی از اساتید مسئولیت نوشتن متن توصیه‌نامه را بر عهده خود دانشجو بگذارند.

برای اطلاع از ساختار متن و نحوه نوشتن توصیه‌نامه لازم است ویدئوی زیر را حتماً تا انتها ببینید.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن رزومه برای پذیرش دانشگاه

10 نکته مهم و کاربردی درباره نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید

  1. باید سراغ اساتیدی بروید که شناخت بیشتری از توانایی‌های شما دارند.
  2. یک متن توصیه‌نامه خوب تأییدکننده رزومه شما می‌باشد.
  3. هنگام درخواست از استاد به خوبی توانایی‌های خودتان را بیان کنید.
  4. اگر مشغول‌به‌کار هستید، مدیر فعلی شما هم باید یکی از توصیه‌کنندگان باشد.
  5. اگر دانشجو هستید، با اساتیدی که کمک بیشتری می‌توانند به شما بکنند، درس بیشتری بگیرید.
  6. برای پذیرش در مقطع دکتری حتماً یکی از توصیه‌کنندگان، استاد راهنمای کارشناسی ارشد شما باشد.
  7. رعایت ادب و احترام در دیدار حضوری با اساتید بسیار مهم و تأثیرگذار است.
  8. در صورت نیاز به اصل توصیه‌نامه، روی برگه با آرم دانشگاه پرینت شود.
  9. توصیه نامه را در پاکت نامه مخصوص دانشگاه با امضای استاد بگذارید.
  10. نباید اخذ توصیه‌نامه را به اواخر پروسه پذیرش موکول کنید.

مطالب مرتبط با توصیه نامه و تحصیل

برای تکمیل پرونده درخواست اپلای خود، علاوه بر توصیه‌نامه، نیاز به ارائه انگیزه‌نامه تحصیلی هم دارید. در مطلب زیر با نحوه نوشتن آن آشنا شوید.

اگر برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارجی مصمم هستید، متن زیر را بخوانید تا با تفاوت انگیزه‌نامه و کاور لتر هم آشنا شوید.

آیا می‌دانستید با مدرک فوق دیپلم هم می‌توانید مهاجرت کنید؟ برای اطلاعات بیشتر متن زیر را از دست ندهید.

اگر می‌خواهید در رشته‌های مهندسی ادامه تحصیل بدید ولی نمی‌دانید کجا را انتخاب کنید. مطلب زیر پاسخ شما را داده‌ است.

وقتی صحبت از اپلای می‌شود ناخودآگاه به‌یاد آیلتس می‌افتیم. در مقالات زیر مطالب خیلی مفیدی در این‌باره آمده‌ است.

نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید ریزه‌کاری‌هایی دارد که در این مطلب به آن پرداختیم.

آیا شما راه‌کار دیگری برای گرفتن توصیه نامه دارید؟

پیشنهادها و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *