دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

توصیه نامه تحصیلی – 10 نکته که برای نگارش توصیه نامه تحصیلی باید بدانید

توصیه نامه تحصیلی
Rate this post

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر را دارند باید مدارک مختلفی از جمله مدرک زبان معتبر، رزومه تحصیلی، توصیه نامه تحصیلی و… داشته باشند.

با توجه به اینکه اساتید و مسئولان پذیرش دانشجو در دانشگاه مقصد، معمولاً او را به صورت حضوری ملاقات نمی­‌کنند و همچنین از آنجایی که طبیعتاً دانشجو این امکان را ندارد که تمام ویژگی‌­ها و توانمندی­‌‌هایش را به‌طور عملی به آنها نشان دهد، توصیه نامه تحصیلی نقش بسیار موثری در پذیرش او دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

توصیه نامه تحصیلی چیست؟

توصیه نامه تحصیلی، Recommendation Letter یا ریکام یکی از مدارک لازم برای برای مهاجرت تحصیلی است که معمولاً اساتید دانشگاه که از درجه­‌ی علمی بالایی برخوردار هستند برای دانشجویی که قصد دارد در دانشگاه­‌های خارج از کشور ادامه تحصیل دهد، می‌­نویسند.

در توصیه‌نامه، ویژگی‌­ها، توانمندی‌­ها و ظرفیت­‌های علمی دانشجو ذکر می­‌شود.

البته علاوه بر این نوع توصیه‌نامه، نوع دیگری توصیه‌نامه هم وجود دارد که برای مهاجرت کاری و در کنار رزومه کاری و نوشتن سوابق کاری در رزومه، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: با این هشت قدم رزومه رشته کامپیوتر را تبدیل به بلیت طلاییت کن

بنابراین فرقی نمی‌کند تصمیم به ادامه تحصیل دارید یا به دنبال شغل دلخواه خود هستید، در کنار رزومه خود، یک توصیه‌نامه خوب می‌تواند شانس موفقیت شما را بیشتر کند.

انواع توصیه نامه تحصیلی

 توصیه نامه تحصیلی انواع مختلفی دارد که رایج‌­ترین انواع آن، توصیه‌نامه برای کارشناسی ارشد و دکتری است.

 انواع توصیه‌نامه­‌های تحصیلی عبارتند از توصیه‌نامه برای:

  • کالج
  • کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • کمک‌هزینه تحصیلی
  • دریافت فاند و بورسیه
  • قبولی در شغل‌های دستیاری اساتید دانشگاه

بیشتر بخوانید: نمونه رزومه فریلنسر | راهنمای تنظیم یک رزومه کاری حرفه‌ای برای فریلنسر

محتوای توصیه‌نامه تحصیلی چیست؟

حالا که فهمیدیم توصیه نامه استاد چیست، بهتر است برویم سراغ اینکه محتوای توصیه نامه از اساتید چیست؟

توصیه نامه تحصیلی

پیش از هر چیز، استاد معرف باید خودش را در یکی دو سطر معرفی کند و نام، جایگاه علمی و ارتباطش با دانشجو را ذکر کند.

استاد معرف یا همان شخصی که دانشجو و توانمندی­‌هایش را به خوبی می‌­شناسد باید در توصیه­‌نامه به‌طور دقیق مشخصات دانشجو شامل نام، رشته­‌ی تحصیلی، دروسی که با استاد معرف گذرانده و نمراتی که کسب کرده، پروژه‌­های مشترک تحقیقاتی و پژوهشی که با استاد معرف داشته و همچنین مدت زمان همکاری را بیان کند.

سپس باید برای معرفی بهتر دانشجو، ظرفیت­‌ها، مهارت‌­ها، توانمندی‌ها، دستاوردها و افتخاراتش را به‌طور دقیق و در صورت لزوم با ذکر مثال بیان کند.

در پایان توصیه‌نامه و در پاراگراف آخر، استاد باید درخواست خود مبنی بر پذیرش دانشجو در دانشگاه مقصد را با ذکر دلایل خود بیان کند.

همچنین باید در ادامه، اطلاعات تماس خود مثل شماره تلفن و ایمیل را بنویسد تا در صورتی‌که دانشگاه مقصد نیاز به ارتباط مستقیم با وی داشت، این امکان فراهم باشد.

روش‌­های ارسال توصیه نامه استاد

1- بعضی ازدانشگاه‌­ها فرم­‌های مخصوصی دارند که باید از وب‌سایت آن دانشگاه دانلود و پرینت شود و اساتید معرف آن را تکمیل کنند. سپس این فرم­‌ها باید برای هر استاد به‌طور جداگانه در پاکتی مخصوص قرار گیرد و روی آن پاکت نیز توسط همان استاد امضا شود.

2- تعدادی از دانشگاه­‌ها فرم­‌های توصیه­‌نامه‌­ی آنلاین دارند که با وارد کردن ایمیل اساتید، به‌طور خودکار برایشان ارسال می­‌شود. همچنین در این روش ممکن است از دانشجو بخواهند فرم‌­ها را برای اساتیدش ایمیل کند تا آن­ها را تکمیل کنند و سپس خودشان برای دانشگاه مقصد ارسال کنند. بهتر است در این حالت از ایمیل سازمانی استفاده شود.

3- بعضی دانشگاه­‌ها نیز در زمان ثبت‌­نام آنلاین و ارسال مدارک، از دانشجو می­‌خواهند تا از استاد معرفش درخواست کند که وارد لینک و فرم خاصی شود و بر اساس آن فرم، اطلاعات و محتوای لازم را تکمیل و ارسال کند.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن رزومه برای پذیرش دانشگاه

10 نکته که برای نگارش توصیه نامه باید بدانید

1- شیوه ارسال توصیه‌نامه به صورت دستی یا آنلاین تأثیری در انتخاب دانشجو ندارد پس دقیقاً مطابق با رویه­‌ی درخواستی دانشگاه پیش بروید.

2- توصیه‌نامه­‌ها توسط دانشگاه­‌ها اعتبار سنجی می‌­شوند و ارسال توصیه­‌نامه تقلبی ممکن است دانشجو را حتی تا 10 سال از ادامه تحصیل محروم کند.

3- توصیه‌نامه باید توسط فردی با سابقه‌­ی علمی و تجربی موفق در رشته­‌ای که دانشجو قصد پذیرش در آن را دارد، نوشته شود. این فرد معمولاً از اساتید دوره­‌ی کارشناسی یا کارشناسی ارشد است.

4- محتوای توصیه‌نامه باید با شناخت دقیق توصیه‌کننده از توصیه‌شونده و مطابق با واقعیات علمی و عملی او باشد. به‌طور کلی باید صادقانه باشد.

توصیه نامه تحصیلی

5- توصیه‌نامه باید با ادبیات رسمی اما روان و قابل فهم و مطابق با هدف آموزشی و علمی باشد.

6- توصیه‌نامه باید بدون هیچ‌­گونه غلط املایی یا ایراد نگارشی باشد و استانداردهای نگارشی در آن رعایت شده باشد. درواقع ممکن است سطح سواد آکادمیک استاد تا حدی از این توصیه‌نامه سنجیده ­شود، پس باید کاملاً حرفه­‌ای نوشته شود.

7- تعداد توصیه‌نامه بنا به تعداد درخواستی دانشگاه مقصد باشد. دانشگاه­‌ها معمولاً 2 یا 3 توصیه‌نامه درخواست می‌­کنند.

8- اگر دانشجو قصد دارد توصیه‌نامه را به چند دانشگاه ارسال کند، بهتر است از استاد معرف درخواست کند تا چند رونوشت از توصیه‌نامه را مهر و امضاء کند.

9- توصیه‌نامه­ باید جدید و به‌­روز باشند.

10- از دادن اطلاعات اضافی و بی‌­ربط به آنچه دانشگاه درخواست کرده، بپرهیزید. مثلاً نیازی به ذکر مواردی مثل ملیت، دین، وضعیت تأهل، گرایش سیاسی، سن و سایر اطلاعات شخصی مشابه نیست.

بیشتر بخوانید: چگونه رزومه ارسال کنیم ؟ با رعایت این 13 مورد رزومه‌ات را به مقصد برسون

یک نمونه توصیه نامه

اینجا برای شما یک نمونه توصیه نامه تحصیلی قرار داده‌ایم که می‌توانید بررسی و در صورت لزوم، استفاده کنید.

مطالب مرتبط

یکی دیگر از چیزهایی که علاوه بر رزومه تحصیلی، مدرک زبان و توصیه نامه‌ی تحصیلی برای پذیرش در یک دانشگاه خوب خارجی به آن نیاز دارید، انگیزه نامه تحصیلی است.

در مطالب زیر انگیزه نامه تحصیلی و تفاوتش با کاور لتر را بیان کرده‌ایم. همچنین گفته‌ایم چگونه می‌توانید یک انگیزه نامه تحصیلی موفق بنویسید.

اگر برای نوشتن رزومه خود، نیاز به کمک دارید، شاید بد نباشد از خدمات رزومه‌سازهای آنلاین استفاده کنید. در بعضی از این سایت‌های رزومه‌ساز که در مطلب زیر معرفی کرده‌ایم، به صورت رایگان می‌توانید رزومه حرفه‌ای با طراحی زیبا بسازید.

آیا تا به حال از اساتیدتان درخواست توصیه ‌نامه تحصیلی کرده‌اید؟

اگر تجربه‌ی مشابهی دارید، خوشحال می‌شویم که با ما و دوستانتان در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.