شاید شما هم مثل اکثر افرادی که در رویای ثروتمند شدن هستند، تا کنون سوالاتی مانند چگونه پولدار شویم در زندگی یا چگونه ثروتمند شویم را در گوگل جستجو کرده باشید.
احتمالاً حالا هم با همین جستجو اینجا هستید!
اگر از مقالات زردی مانند چگونه پولدار شویم؟ راهکار پولدار شدن در ۱۰ دقیقه! بگذریم، واقعیتش این است که ثروتمند شدن هم مثل موفق شدن در کنکور یا کسب مدال در المپیک قواعد خودش را دارد.
اگر فکر میکنید که کسب ثروت میتواند راههای میانبری هم داشته باشد، پیشنهاد میکنم که نگاهی به مطلب سریع ثروتمند شدن با دست خالی بیندازید!
بنابراین با این فرض که شما انسان صبوری هستید و دغدغه خلق ثروت و نه کسب ثروت را دارید، این نوشته میتواند به شما در پیدا کردن پاسخ سوال چگونه پولدار شویم کمک کند.
فهرست مواردی که در این نوشته به آن پرداخته شده است:
بخش اول: شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید
در این قسمت ابتدا اهمیت علاقه داشتن به شغل را بیان میکنیم و سپس راه رسیدن به شغل مورد علاقهتان را نشان میدهیم.
چرا علاقه به شغل مهم است؟
میخواهم شما را به دوران تحصیلتان درمدرسه یا دانشگاه ببرم!
چند لحظه فکر کنید که کدام درس مدرسه یا دانشگاه بود که برایتان کابوس بود، به طوریکه حتی الان هم، ذرهای از حس نفرتی که آن روزها نسبت به آن داشتید، کم نشده است؟
میدانم که با این سوال شما را به روزهای دردناک زندگیتان پرتاب کردم.
- به کلاسهای آن معلم یا استادی که هر ثانیهی آن، مثل یک سال بود و انگار که عقربههای ساعت سر آن کلاس یخ میزدند!
- به خواندن درس بیهودهای که صفحات جزوه و کتاب جلو نمیرفتند.
- به روزهای پراسترس قبل از امتحان که فقط میخواستید که این روزها هرگز دوباره تکرار نشوند و خلاص شوید!
حالا کلاسی را به یاد بیاورید که عاشق آن معلم و درسش بودید. چه حسی داشتید؟
مطمئنم که الآن به پهنای صورت لبخند میزنید! من هم همین طور!
یادتان هست که کلاس چه طور تمام میشد؟ عین برق و باد!
- میخواستید که آن کلاس هیچ وقت تمام نشود.
- دوست داشتید تمام روزهای سال را سر کلاس آن استاد باشید.
- علاقه داشتید که آن درس را از هر مرجعی که در دنیا وجود داشته است، بخوانید و یاد بگیرید.

خب حالا برگردیم به الآن! چرا علاقه به شغل مهم است؟
احتمالاً با این فلش بکی که در خاطراتتان داشتید، دیگر اهمیت این سوال به وضوح مشخص شده است.
ما چرا باید بهترین و مفیدترین روزهای عمرمان را در شغلی هدر بدهیم که از آن متنفریم؟
مگر چند بار در این جهان زندگی میکنیم؟
چرا تنها فرصت زندگیمان را با عشق و علاقه نگذرانیم؟
امین آرامش، سری کارنکن را با همین ذهنیت طراحی کرده است که شاید بخواهید با آن آشنا شوید.

چگونه شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید؟
برادران هیث در کتاب خود به نام Decisive، که به فارسی هم تحت عنوان تصمیمگیری ترجمه شده است، مینویسند:

در ادامه ۴ نکتهای را مطرح میکنیم که کمک میکند، بتوانید گام نخست را با یافتن شغل مورد علاقهتان برای پاسخ به سوال چگونه پولدار شویم بردارید.
۱- با خودتان خلوت کنید
برای پیدا کردن شغل مورد علاقهتان در مرحله اول باید با خودتان روراست باشید.
ببینید فارغ از قضاوت دیگران و ارزشهای دیکته شده توسط خانواده، جامعه و محیط های آموزشی (شامل مدرسه و دانشگاه) خودتان از درون عاشق چه چیزی هستید.

ممکن است آنقدر صدای دنیای بیرون بلند بوده باشد که تا کنون هیچ وقت، صدای درونتان را نشنیده باشید و ندانید که واقعا به چه چیزی علاقهمندید.
بنابراین لازم است که کمی به خودتان زمان بدهید تا بتوانید علایقتان را پیدا کنید.
پیشنهاد من این است که ساعتی وقت بگذارید و در خلوت خود به سوالات زیر فکر کنید.
شاید هم دوست داشته باشید که پاسخ آنها را مکتوب کنید.
چه فعالیتهایی وجود دارد که:
- وقتی درگیر آن میشوید، انرژی و انگیزه میگیرید؟
- وقتی مشغول آن هستید، گذر زمان را حس نمیکنید؟
- در زمینه آنها وقتی با اطلاعات جدیدی روبرو میشوید فراگیری خوبی دارید؟
- در آنها خروجی شما از اطرافیانتان بیشتر است؟
- وقتی خسته یا افسرده هستید و یا حتی زمانی که مسئولیتهای زیادی به عهده شماست، با رغبت بیشتری به سمت آنها جذب میشوید؟
- کنجکاوی شما را بیشتر تحریک میکند یا لذت زیادی به شما میدهد؟
- شما پس از انجامشان حس رضایت (و نه خلاص شدن!) دارید؟
- حتی تشویق نشدن توسط دیگران هم، انگیزه شما را نسبت به آن کم نمیکند؟

در این زمینه کتابی با عنوان زندگی خود را طراحی کنید در متمم معرفی شده که ممکن است در مسیر پیدا کردن علاقهتان به شما کمک کند.
این کتاب توسط مترجم خوب کشورمان سیمین موحد ترجمه شده که میتوانید از فیدیبو یا دیجیکالا تهیه کنید.
۲- تحقیق کنید
با توجه به اینکه علاقه به مشاغل مختلف، یک طیف است و صفر و یک نیست، ممکن است شما همزمان احساس کنید که به چند شغل، با درجاتی علاقهمندید.
یکی از اقدامهای موثری که میتوانید در این مرحله انجام دهید، این است که در مورد مشاغلی که فکر میکنید به آنها علاقهمندید، تحقیق کنید.
مثلاً میتوانید افرادی را پیدا کنید که قبلاً مسیر مورد نظر شما را طی کردهاند.
دیدن مصاحبههایشان در اینترنت و یا گفتگو کردن با آنها به صورت حضوری یا در شبکههای اجتماعی هم میتواند به شما کمک کند.
الآن به لطف اینترنت و شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و تلگرام پیدا کردن کردن افراد موفق، کار سختی نیست.

مزیت این کار این است که قبل از اینکه بخواهید وارد حوزهای شوید، از چالشهای احتمالی مسیر پیش روی خود مطلع میشوید و آگاهانه دست به انتخاب میزنید.
گاهی اوقات ممکن است که اتفاقاً یک مسیر شغلی از نظر شما جذابیت زیادی هم داشته باشد ولی حاضر نباشید هزینههای رسیدن به آن مقصد را بپردازید.
به عنوان مثال بازیگر شدن از نظر اکثر افراد ممکن است شغل پردرآمد و جذابی باشد ولی باید بپذیرید که با معروف شدن، دیگر برای همیشه زندگی عادی در جامعه را از دست میدهید.
۳- دست به کار شوید
علاوه بر تحقیق اولیه در مورد رشتهها میتوانید وارد عمل شوید و با روشهای کمهزینه، علایق خود را تست کنید.
به عنوان مثال میتوانید از دورههای آنلاین و رایگان مانند Coursera ،EDX،Udacity ،skillshare و … استفاده کنید.

دورههای کوتاهمدت آموزشی یا کارآموزی که به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار میشود، هم میتواند تجربه خوبی باشد.
به عنوان مثال اگر فکر میکنید که به SEO علاقهمندید، میتوانید از دوره کارآموزی کوتاهمدت و غیرحضوری که امین آرامش طراحی کرده است، استفاده کنید.
یا اگر فکر میکنید که به عکاسی علاقهمندید، قبل از اینکه یک هزینه چندین میلیونی برای دوربین عکاسی بپردازید، میتوانید در یک دوره کوتاهمدت عکاسی با موبایل شرکت کنید و ببینید که چقدر به جزئیات این رشته علاقهمندید.
دقیقاً این کاری بود که من انجام دادم و در این کلاس متوجه شدم که علاقهام به عکاسی در حد عکس گرفتن با موبایل و ویرایش با اپلیکیشنهای موبایلی بود و نه یاد گرفتن همه نکات تخصصی این رشته.

۴- در سرزمین استعدادهایتان قدم بردارید
در کنار فاکتور علاقهمندی، داشتن استعداد و توانمندی در شغلی که انتخاب میکنید، میتواند مسیر ذهنی شما را برای یادگیری مشخص کند و شما را در مقایسه با دیگران، سریعتر و با هزینه کمتری به هدف برساند.
به عنوان مثالی ساده، فرض کنید که به چند کودک در شرایط کاملاً یکسان آموزش موسیقی داده شود.
داشتن استعداد به این معنی است که کودکی با هوش موسیقیایی بیشتر نسبت به سایرین، با سرعت و کیفیت بالاتری مطالب را یاد میگیرد.

مرور خاطراتمان، یادآوری فعالیتهایی که دوست داریم و مواردی که از آنها لذت نمیبریم، میتواند در شناسایی استعدادهایمان کمک کند.
هر چند میتوان از آزمونهای استعدادیابی مختلفی هم که در بازار وجود دارد، به عنوان ابزار کمکی بهره گرفت.
در این زمینه سایت متمم نقشه راهی را برای استعدادیابی طراحی کرده است که میتوانید از آن کمک بگیرید.
علاوه بر آن مطالعه چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم؟ و استعدادیابی شغلی هم میتواند ایدههای خوبی به شما بدهد.
بخش دوم: متخصص شوید
اولین بعد حرفهایگری در هر حوزهای، دانش حرفهای است.
افرادی که ادعا میکنند در رشته خودشان حرفهای هستند یا در مسیر حرفهای شدن تلاش میکنند لازم است برای توسعه و عمیقتر شدن دانش حرفهای خود تلاش کنند.

توجه به این نکته ضروری است که دانش و تجربه، با یکدیگر متفاوتند.
ممکن است شما در شغلی مدت زیادی، تجربه کسب کرده باشید ولی اگر زمان کافی برای یادگیری مفاهیم جدید اختصاص ندهید رفته رفته از فضای حرفهای خود فاصله گرفته، و دیگرانی که برای توسعه دانش حرفهای خود زمان گذاشتهاند (حتی با تجربه کمتر)، جایگزین شما میشوند.
محمدرضا شعبانعلی در فایل آموزشی حرفهایگری در محیط کار به سایر ابعاد حرفهای گری نیز پرداخته است که پیشنهاد میکنم در فرصتی حتماً به آن گوش دهید.
چگونه دانش تخصصی خود را توسعه دهید؟
در این قسمت راههایی برای توسعه دانش تخصصی معرفی میشود که گامی دیگر برای رسیدن به پاسخ سوال چگونه پولدار شویم است.
مواردی که در ادامه معرفی میشود از مطالب ارزشمند فایل صوتی که در بالا معرفی شد، وام گرفته شده است.
۱- توسعه دانش حرفهای با الگوی T
در این مدل بخشی از یادگیری شما باید عمقی باشد که همان قسمت عمودی حرف T است و بخش دیگری از آن باید کم عمق باشد که قسمت افقی حرف T میباشد.
محمدرضا شعبانعلی مثال زیبایی از به کار بستن این مدل در استراتژی محتوا دارد:
کسی که به استراتژی محتوا علاقهمند است لازم است که مفاهیم و مبانی کلی را در استراتژی محتوا یاد بگیرد ولی مثلاً به صورت تخصصی خودش را در حوزه محتوای ویدیویی متمرکز کند. منظور از تخصص این است که:
- بیشترِ نرمافزارهای تولید و ویرایش ویدئو را بشناسد (و کار با بعضی از آنها را بداند).
- هر مقاله و تحقیقی دربارهی ویدئو مارکتینگ در هر ژورنالی در هر جای جهان منتشر میشود، بخواند.
- راجع به هر موضوعی که زیرمجموعهی محتوای ویدئویی محسوب میشود، بنویسد یا بگوید یا ویدئو ضبط کند.
- کسانی را که در صنعت محتوا، به طور تخصصی مدعی ویدئو و محتوای ویدئویی هستند، پیگیری و رصد کند.
- با مجموعهها و شرکتهایی که در زمینهی تولید محتوای ویدئویی فعالیت میکنند، رابطهی فعال و قدرتمند بسازد.
- خودش در زمینه ویدئو مارکتینگ مطالعه و تحقیق کند (نه اینکه مقاله چاپ کند؛ اما حداقل مطالعاتی داشته باشد که بتواند آمار و ارقام و تحلیلهای خودش را هم در کنار حرفها و ادعاها و خروجیهای مطالعات دیگران قرار دهد).
سایت متمم هم درسی را به کسب دانش از طریق مدل T اختصاص داده است، که شاید علاقهمند باشید در فرصتی آن را بررسی کنید.

۲- شناخت و پیگیری نشریات تخصصی
در این مرحله لازم است که از نشریات داخلی و خارجی که صفحاتی را به موضوعات مرتبط به حرفه شما اختصاص میدهند مطلع باشید. لزومی ندارد که تمام آن مقالات را بخوانید اما باید این نشریات را بشناسید و حداقل مهمترین آنها را با توجه به زمینه تخصصی خودتان دنبال کنید.

۳- شناخت و پیگیری وب سایتهای تخصصی
با گسترش فضاهای دیجیتال، وب سایتهای بیشمار داخلی و خارجی مشغول فعالیت هستند.
مهم است که شما به عنوان کسی که در مسیر حرفهای شدن در حوزه خودتان در تلاش هستید، حداقل چند سایت حرفهای که پیشرو هستند را بشناسید و رصد کنید.

۴- شناخت فضای حرفهای حوزه کاریتان
پاسخ به سوالات زیر کمک میکند، افراد موفق را در حرفه مورد نظر خود در داخل و خارج از کشور بشناسید:
- ده نفر اول حرفه شما در کشور ما و در دنیا چه کسانی هستند؟
- چرا معروف شدهاند و چه ویژگیهای متمایزکنندهای داشتهاند؟
- افرادی که بالاترین درآمد را در این حرفه دارند چه توانمندیهایی دارند؟
گام بعدی رصد کردن این افراد به عنوان الگو است، که امروزه با گسترش فضاهای مجازی کار سختی نیست.
افراد حرفهای در حوزه شما، معمولاً وب سایت، وبلاگ، صفحات شخصی و فضاهایی دارند که امکان دنبال کردن آنها را فراهم میسازد.

۵- پیگیری رویدادهای حرفهای
- چه رویدادهای حرفهای در حوزه شما در ایران وجود دارد؟
- چه کنفرانسها، سمینارها، نمایشگاهها و رویدادهای داخلی و خارجی در حوزه شما در حال برگزاری است؟
حتی ممکن است تصمیم بگیرید که در هیچ کدام از این رویدادها هم شرکت نکنید، اما آگاهی از آنها در راستای گسترش دانش حرفهای ضروری است.

۶- منتورینگ و آمادگی برای شنیدن
منتور به فردی گفته میشود که در یک زمینه خاص، دانش، تسلط و تجربه دارد و میتواند به دیگران در یادگیری آن کار کمک کند.
اگر بتوانید در حرفه خود چنین فردی را به عنوان منتور انتخاب کنید، قدم بسیار بزرگی در راستای توسعه دانش حرفهای خود برداشتهاید.

از سوی دیگر، آمادگی برای شنیدن از افرادی که جایگاه حرفهای پایینتر از شما دارند، نیز مهارت ارزشمندی است که علاوه بر ایجاد حس مثبت از این ارتباط برای آنها، میتواند به ایجاد فرصتی برای کمک به رشد حرفهای شما نیز تبدیل شود. چون ممکن است آنها به واسطه تجربه خود به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که شما از آن بیخبر باشید.
بخش سوم: ایجاد ارزش کنید
گام آخر برای پاسخ به سوال چگونه پولدار شویم این است که در شغلتان ارزشی را ایجاد کنید.
منظور از ارزش در یک کسب و کار مبلغی است که مشتریان حاضرند برای به دست آوردن یک کالا یا خدمت پرداخت کنند.
در واقع شما در هر حرفهای که مشغول به کار باشید باید پاسخ به این دو سوال را برای خود مشخص کنید:
- مشتریان به خاطر چه چیزی به شما پول میدهد؟
- چرا این پول را به جای رقبایتان حاضرند که برای شما هزینه کند؟

مثالهایی از خلق ارزش
مثالهایی از ایجاد ارزش در مشاغل مختلف میتواند به صورت فهرست زیر باشد:
- برخورد خوب با مشتری باشد که حتی اگر از شما خرید نکند، با حس خوب مغازه شما را ترک کند.
- طراحی سایتی با رابط کاربری مناسب باشد که با کمترین کلیک ممکن، مشتری بتواند کالاییهایی را که میخواهد، تهیه کند.
- تهیه غذایی با کیفیت خوب باشد، در شرایطی که رقبای شما کیفیت غذا را برای کاهش هزینهها هدف قرار میدهند.
- فراهم کردن یک زمین بازی خوب در بیمارستان برای کودکان باشد، که وقتی والدینشان درگیر دوندگیهای اداری برای بستری عزیزانشان هستند، محیطی امن و لذت بخش برای سرگرم شدن بچهها باشد.
- ایجاد فایلهای صوتی رایگان به سبک گوشنیوشهای دکتر شیری باشد، که اگر کسی به هر دلیلی دسترسی به روان درمانگر ندارد، بتواند به محتوای مفید یک روانشناس دسترسی داشته باشد.
- سایت متمم باشد، که طرحی است که تولید محتوای آموزشی را با هدف ارتقاء سطح دانش و مهارت مخاطبان خود دنبال میکند و بخشهایی از این محتوای ارزشمند را هم به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده است.
- فایلهای رادیو مذاکره محمدرضا شعبانعلی باشد که تجربیات ارزشمندش در مذاکرات مختلف حرفهای را در قالب چندین فایل صوتی به رایگان در اختیار همه قرار داده است.
- فایلهای رادیو کارنکن امین ارامش باشد که در آن با افراد موفقی که از شغلشان لذت میبرند، به مصاحبه نشسته و فضایی را برای انتقال تجربیات ارزشمند فراهم کرده است.
جمعبندی
در این نوشته در پاسخ به سوال چگونه پولدار شویم به مدلی که در شکل زیر میبینید رسیدیم:

شکل این مدل به نظر ساده است ولی عمل به آن آسان نیست. ساده است به این معنی که ممکن است همه آن را بدانند، آسان نیست چون کمتر کسی حاضر است بهای رسیدن به آن را بپردازد.
دوستان و همراهان عزیز کارنکن!
ممنون که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید.
احتمالاً شما هم در اطرافتان نمونههایی از ایجاد ارزشی که منجر به خلق ثروت شده است، دیدهاید.
خوشحال میشویم که مشاهدات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط
- افراد پولدار چگونه پولدار شدند؟
- چگونه فکر کنیم تا پولدار شویم؟
- چگونه میتوانیم بدون سرمایه پولدار شویم؟
- چندین ایده کاربردی برای پول درآوردن از اینترنت
- چگونه با سرمایه کم پولدار شویم؟