دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

با بهترین شغل های 10 سال آینده جهان آشنا شوید

بهترین شغل های 10 سال آینده جهان
2.6/5 - (5 امتیاز)

جهان به طور مداوم در حال تغییر هست. یکی از مواردی که مسلماً تحت تاثیر تغییرات قرار می‌گیره، مشاغل هستند. همان اتفاقی که دقیقاً در زمان انقلاب صنعتی رخ داد. با وارد شدن ماشین‌آلات صنعتی، یک سری از مشاغل از بین رفتند و مشاغل جدیدی پدید آمدند. حال با این همه سرعت زیاد تغییرات در دنیای امروز، بهترین شغل های 10 سال آینده جهان کدام‌اند؟ بهترین مشاغل آینده جهان را چطور بشناسیم؟

این مقاله تهیه شده تا جواب سوالات بالا رو به شما بدیم. در ادامه مطلب، 10 تا از شغل های آینده دار رو به شما معرفی می‌کنیم و پس از معرفی، منابع رایگان برای کسب مهارت در این زمینه‌های شغلی رو در اختیارتان قرار می‌دیم.

راستی ما در یک مقاله، به بحث در مورد شغل هایی که در آینده از بین میروند پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب رو بخونید و مشاغلی رو انتخاب نکنید که در آینده هیچ جایگاهی نخواهند داشت! ( یا اینکه اهمیت کمتری پیدا خواهند کرد.)

۱۰ شغل برتر جهان در این مطلب:

1- بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

دیجیتال مارکتینگ ، یکی از بهترین مشاغل آینده جهان

اگر به 50 سال قبل برگردیم، متوجه می‌شیم که دنیای کسب‌وکار، آن‌قدر‌ها هم شلوغ نبود. در هر حوزه‌ای برندهای معدودی فعالیت می‌کردند. اما امروزه هر حوزه‌ای رو بررسی کنید، می‌بینید شرکت‌های مختلفی در حال رقابت با یکدیگر هستند. در اینجاست که وجود بازاریابی دیجیتال، مهم می‌شه. چرا؟ الان بهتون می‌گیم.

در دنیای امروز، بسیاری از مردم به اینترنت دسترسی دارند و وقت خود رو در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرونن. از طرف دیگه، کسب‌وکارها سعی می‌کنند که در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند؛ تا مشتریان رو جذب خود کنند.

اما این کسب‌وکارها تنها کسانی نیستند که از طریق اینترنت به دنبال مشتری هستند. چندین رقیب دیگه با آن‌ها در حال رقابت هستند. مسئله‌ی مهم‌تر اینه که جذب مشتریان در فضای دیجیتال کار آسانی نیست و نیاز به تخصص دارد. به همین دلیل برندها از بازاریابان دیجیتال (Digital Marketers) برای فروختن محصولشون در فضای دیجیتال استفاده می‌کنند.

بررسی بازاریابی دیجیتال در لیست شغل های آینده دار

بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که کاملاً به ابزارهای فضای آنلاین مسلط هستند و به برندها کمک می‌کنند که فروش رو بالا ببرند. آن‌ها استراتژی رقابت با دیگران رو ارائه می‌دن. با افزایش روز افزون کسب‌وکارها، نیاز آن‌ها به کسانی که به مفاهیم بازاریابی دیجیتال مسلط هستند، بیشتر می‌شه.

همین موضوع، باعث شده که بازاریابی دیجیتال به یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده جهان تبدیل بشه. با کسب دانش تخصصی در این حوزه و به‌روز بودن، می‌تونید به آن به عنوان یکی از بهترین مشاغل آینده جهان نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: نقشۀ راه کسب درآمد بر اساس شخصیت

وظایف اصلی و تخصصی بازاریابان دیجیتال چیست؟

بازاریابان دیجیتال، به طور کلی در دو حیطه فعالیت می‌کنند:

1- بهنیه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (ٍSEO): در این حوزه، دیجیتال مارکترها، با ارائه راهکارهای عملی سعی می‌کنند که وبسایت یک برند رو به صفحه اول نتایج موتورهای جستجو (به‌خصوص لینک‌های اول) بیارن.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ در لیست شغل های برتر جهان در 10 سال آینده

2- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing): دیجیتال مارکترها در این حوزه، در تلاش هستند که مدیریت شبکه‌های اجتماعی برندها به بهترین شکل انجام بشه. شبکه‌های اجتماعی، یک سرمایه بسیار ارزشمند برای کسب‌وکارها می‌باشند. چرا؟ به دو دلیل:

  • یک پل ارتباطی میان کسب‌وکار و مشتریان فعلی آن‌ها هستند.
  • بستر بسیار خوبی برای پیدا کردن مشتریان جدید می‌باشند. به دلیل اینکه افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و برندها می‌توانند از طریق تبلیغات، خود رو به مردم معرفی کنند.
کارشناس دیجیتال مارکتینگ در 10 شغل برتر جهان در آینده

برای بیشتر آشنا شدن با این حوزه، لینک دوره‌های آموزشی رایگان و مطالب مفید در این حوزه رو در زیر براتون قرار دادیم.

2- طراحی تجربه کاربری (User Experience Design)

شناخت حرفه طراحی تجربه کاربری در معرفی شغل های آینده

چرا طراحی تجربه‌کاربری، عضوی از شغل های برتر جهان در 10 سال آینده است؟ به دلیل اینکه رابطه تنگاتنگی با بخش بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارها دارد. طراحان تجربه کاربری، کسانی هستند که تأثیر بسزایی بر روی رضایت مشتریان کسب‌وکارهای آنلاین می‌گذارند.

وظیفه طراحان تجربه‌کاربری اینه که فرآیند استفاده از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها رو برای کاربران آسان کنند. خیلی از اوقات دیدید که وارد یک وبسایت می‌شید، اما نمی‌تونید به راحتی چیزی رو که می‌خواید پیدا کنید؟ با کلی این ور و اونور گشتن توی سایت، تازه به چیزی که می‌خواید می‌رسید.

با خودتون می‌گید چه وبسایت بدیه! استفاده ازش سخته! درست نمی‌تونم مورد دلخواهم رو پیدا کنم! همه‌ی این اشکالات به طراحی نامناسب تجربه‌کاربری برمی‌گرده. طراح UX باید تعامل کاربران با فضای آنلاین کسب‌وکار رو بهبود ببخشه.

برآورده نکردن نیاز کاربر، یعنی از دست دادن مشتری و کم شدن فروش. فکر می‌کنیم تا به الان متوجه شدید که چرا طراحی UX، به عنوان یکی از بهترین مشاغل آینده جهان محسوب می‌شه.

تفاوت طراحی تجربه‌کاربری با طراحی رابط‌ کاربری (User Experience Design/User Interface Design)

خیلی جاها می‌بینید که دو واژه‌ی UX و UI رو در کنار هم میارن. آیا کنار هم آوردن این دو واژه به این معنی هست که مفهموم یکسانی دارند؟ خیر! اما طراحی UX و طراحی UI، با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.

شناخت طراحی UX در بررسی ۱۰ شغل برتر جهان

طراح رابط کاربری، کسی هست که طراحی گرافیکی اجزاء یک وبسایت یا اپلیکیشن رو انجام می‌ده. دقیق‌تر بخوایم بگیم، طراحی موارد بصری و چیزهایی که ما داریم به چشم می‌بینیم.

به طور مثال‌ این‌ که ظاهر مِنو چه شکلی و چه رنگی باشه رو طراح رابط کاربری تعیین می‌کنه. اما برای تعیین اینکه چه مواردی رو باید در منو قرار داد، به عهده طراح تجربه کاربری هست.

برای روشن‌تر شدن تفاوت دو مفهوم UX و UI، ویدئو زیر رو حتماً تماشا کنید.

3- توسعه وب (Web Development)

توسعه دهنده وب به عنوان  یکی از شغل‌های آینده دار جهان

توسعه‌دهنده وب (Web Developer)، کسی هست که با کدنویسی، آن طرحی رو که طراح وبسایت (Web Designer) طراحی کرده رو دریافت کرده و به یک وبسایت واقعی تبدیل می‌کنه. قبل از اینکه به شرح وظایف توسعه‌دهنده وب بپردازیم، باید بدونیم که توسعه‌دهنده وب و طراح وب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت توسعه‌دهنده وب و طراح وب

این دو شخص از لحاظ انجام وظیفه با هم کاملاً متفاوت هستند. بیاید تا هر کدام رو دقیق‌تر بررسی کنیم.

توسعه وب، بهترین شغل آینده دار

طراح وب

کسی هست که با بخش‌های ظاهری و گرافیکی وبسایت سر و کار داره. او طرح اولیه وبسایت رو از لحاظ ظاهری طراحی می‌کنه. بسیار به رنگ‌ها و اشکال و شمایل اجزاء وبسایت اهمیت می‌ده.

توسعه‌دهنده وب

به اشخاصی گفته می‌شه که در پشت‌پرده وبسایت‌ها فعالیت می‌کنند. آن‌ها با سرورها سر و کله می‌زنند و به زبان‌های برنامه‌نویسی سرور مسلط هستند.

انواع وظایف توسعه دهندگان وب

توسعه‌دهندگان وب در 3 بخش، مشغول به فعالیت می‌شوند:

Front End

بخشیه که بیشتر با طراحی سمت کاربر در ارتباطه. فعالان در این حوزه باید دانش خوبی نسبت به زبان‌های برنامه نویسی Cssو HTML و Java Script داشته باشند.

Back End

بخشیه که زیاد با با پردازش و ذخیره اطلاعات ارتباط داره. افراد در این بخش باید به زبان‌های برنامه نویسی مثل PHP و Python و Node.js و Ruby و … تسلط پیدا کنند.

Full Stack

به فردی Full Stack Developer گفته می‌شه که هم به حوزه‌ی Front End و هم به حوزه‌ی Back End مسلط باشه.

چرا توسعه‌دهنده وب، یکی از بهترین مشاغل آینده جهان است؟

به این دلیل که امروزه شاهد به وجود آمدن تعدادی زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی هستیم. این روند تا سالیان دیگه ادامه خواهد داشت و سیر صعودی به خود می‌گیرد. پس منطقیه که به توسعه وب به عنوان یکی از برترین شغل های آینده نگاه کنیم.

برای این که بتونید دید واضح‌تری نسبت به این شغل داشته باشید، سری ویدئوهای «نقشه راه برای توسعه‌دهنده‌های وب»، از امین اسمی‌خانی رو تماشا کنید.

اگر کنجکاو هستید که چطور می‌تونید از طریق برنامه‌نویسی کسب درآمد کنید؛ سه مطلب منتشر شده از وبسایت کارنکن رو مطالعه کنید.

4- امنیت سایبری (Cyber Security)

امنیت سایبری در لیست ده شغل آینده دار

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها، از دولتی گرفته تا خصوصی، فرآیندهای کاری خود رو به دنیای دیجیتال متصل کردند. با ورود کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال، یک مسئله بسیار حائز اهمیت هست. آن چیزی نیست جز حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از سرقت دستکاری داده‌ها.

کدام سازمانی دوست داره که اطلاعاتش به سرقت برسه یا دستکاری بشه؟ به همین دلیل، کسب‌وکارها دائماً به دنبال کسانی هستند که امنیت اطلاعاتشون رو براشون فراهم کنند. همواره با گسترش فن‌آوری، روش‌های جدید سرقت اطلاعات پدید میان و محافظت از داده‌ها سخت‌تر می‌شه. این‌ جاست که متخصصان سایبری به میدان میان و با هکرها مبارزه می‌کنند.

پس دیگه مشخصه که چرا این شغل، در لیست ۱۰ شغل برتر جهان قرار داره. یک مشکل جدی که دنیا در رابطه با این تخصص داره اینه که در حال حاضر تعداد متخصصین خبره امنیت سایبری کم هستند. با رشد بیشتر دنیای دیجیتال، نیاز به این افراد بیشتر می‌شه.

به همین دلیل، قطعاً حفظ امنیت سایبری به عنوان یکی از ده شغل آینده دار جهان خواهد بود. برای بیشتر آشنا شدن با این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم که ویدئو “چگونه یک متخصص امنیت سایبری شویم ؟” از آرش نوذری رو تماشا کنید.

5- علم داده (Data Science)

علم داده در لیست ده شغل آینده دار

با رشد فزاینده دنیای دیجیتال، قطعاً مقدار داده‌ها افزایش پیدا می‌کنند. اما این داده‌ها در دنیای آنلاین نباید دست‌نخورده باقی بمونن. ما می‌تونیم از داده‌ها برای رشد کسب‌وکارمون استفاده کنیم. اما این کار به این راحتی‌ها هم که می‌گیم ساده نیست.

وظیفه‌ی دریافت داده‌ها و تحلیل آن‌ها به بهترین شکل ممکن، به عهده‌ی دانشمند داده (Data Scientist) هست. دانشمند داده می‌تونه اطلاعات مربوط به مشتریان رو جمع آوری و تحلیل کنه. با ارائه این اطلاعات به تیم بازاریابی، یک کسب‌وکار قادر می‌شه اعمال بازایابی رو بهترین شکل ممکن انجام بده.

علم‌ داده یک دانش میان‌رشته‌ای هست که از حوزه‌های مختلفی تشکیل شده:

  • یادگیری ماشین
  • علوم کامپیوتر
  • آمار و احتمال
  • نمایش بصری داده‌ها
  • مهارت ارتباطی
  • دانش تخصصی در حوزه‌ی مسئله
  • اخلاق و قوانین مربوط به داده‌ها
  • تمیزکاری داده‌ها و کار با دیتابیس

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دنبال دانشمندان داده هستند. درآینده، همان طور که گفتیم، با رشد فزاینده داده‌ها در فضای دیجیتال، نیاز به این افراد بیشتر می‌شه. بنابراین علم داده در مسیر شغلی 20 سال آینده یا 10 سال آینده، چشم انداز روشنی خواهد داشت.

یک سری منابع رو به شما معرفی می‌کنیم که بیشتر با این حوزه آشنا بشید و درک کنید که چرا ما علم داده رو توی لیست بهترین شغل های 10 سال آینده جهان قرار دادیم.

6- رباتیک (Robotics)

معرفی رباتیک در لیست 10 شغل برتر جهان در آینده

علم رباتیک، یک دانش میان‌رشته‌ای هست که با حوزه‌های مختلفی سر و کار داره. از جمله:

  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک

ریشه واژه‌ی ربات، به کلمه‌ی «Robontic» برمی‌گرده که به معنای کارگر هست. ربات‌ها یک نوع ماشین قلمداد می‌شن که قادر به انجام کارهای پیچیده به صورت خودکار هستند.

چرا رباتیک در لیست 10 شغل برتر جهان در آینده قرار دارد؟ رباتیک چه کاربردهای دارد؟

اکر بخوایم دو مزیت عمده رو برای استفاده از ربات‌ها نام ببریم، آن‌ها چیزی نیستند جز افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها. ربات‌ها کمک‌های زیادی به انسان‌ها و مخصوصاً صنعت‌‌‌ها می‌کنند. مانند:

  • انجام کارهای تکراری که برای انسان‌ها خسته کننده هستند. مانند استفاده از ربات در فرآیند بسته‌بندی محصول به جای انسان‌ها در کارخانه‌ها، جوشکاری و تراشکاری، حمل و نقل و … .
  • به انجام رساندن فعالیت‌هایی که می‌تونند برای انسان‌ها خطرناک باشند. به طور مثال کار کردن در معدن از شغل‌های بسیار خطرناکه. شرکت‌های معدنی بسیاری، امروزه عمده‌ی فعالیت‌های خود رو به ربات‌ها می‌سپارند.
  • کمک به افراد مسن به انجام فعالیت‌های روزمر‌ه‌شون. ربات «Friend» مثال‌ بسیار خوبی در این حوزه هست.

از ربات‌ها در مکان‌‌های مختلفی مثل بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، پایگاه‌های نظامی، نیروگاه‌ها، انبارها و … استفاده می‌شه. به طور کلی برای افزایش بهره‌وری، در حال ورود به تمام حوزه‌ها هستند و به همین دلیل ما رشته رباتیک رو در لیست شغلی با آینده خوب قرار دادیم.

بررسی رباتیک به عنوان 10 شغل برتر دنیا در آینده

در ارتباط با تأثیر روبات‌ها در دنیای امروز، روزنامه وال‌استریت ژورنال سه گزارش ویدئویی جذاب تحت عنوان انقلاب ربات (The Robot Revolution) تهیه کرده. دیدن این 3 گزارش ویدئویی رو از دست ندید!

7- اینترنت اشیاء (Internet Of Things)

مسیر شغلی 20 سال آینده با اینترنت اشیاء

بریم سروقت یکی از جذاب‌ترین شغل های برتر جهان در 10 سال آینده و هم چنین هم‌اکنون. در گذشته افراد از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. ما فقط می‌تونستیم از طریق گوشی، تبلت و کامپیوتر به اینترنت متصل بشیم.

اما امروزه بسیاری از وسایل دیگه به اینترنت متصل می‌شن. مثال خیلی واضح برای این موضوع، خانه‌های هوشمند هستند. شما با گوشی ‌هوشمند می‌تونید لامپ‌ها رو خاموش و روشن کنید؛ درها رو باز و بسته کنید؛ تلویزیون رو خاموش و روشن کنید.

بهترین شغل آینده دار

اما بیاید یه خورده نسبت به مفهوم اینترنت اشیاء، ریزبین تر بشیم. هدف اصلی اینترنت اشیاء اینه که تمام وسایل رو به هم متصل کنه. به طریقی که همه‌ی آن‌ها با هم اطلاعات مورد نیاز رو به اشتراگ بگذارند. همانطور که گفتیم؛ اینترنت انسان‌ها رو به هم متصل می‌کرد؛ اما اینترنت اشیاء وسایل رو به هم متصل می‌کنه.

بذارید با یک مثال ساده، براتون این موضوع رو توضیح بدیم.

برای ساعت 7 صبح، زنگ هشدار گذاشتید که از خواب بیدار بشید. زنگ هشدار رو خاموش می‌کنید. پرده‌های خانه به کنار میرن. بلافاصله دستگاه قهوساز، دانه‌های قهوه رو خرد می‌کنه و قهوه رو برای شما دم میاره. در این جا، تمام دستگاه‌ها با هم در حال تبادل اطلاعات بودند و یک سری از اعمال رو با همکاری یکدیگر انجام دادند.

چرا تخصص در اینترنت اشیاء جزء شغل های آینده دار جهان است؟

اینترنت اشیاء، تحول بزرگی در زندگی شخصی افراد و فرآیند‌های کسب‌وکار ایجاد می‌کنه. به دلیل این که:

  • بهره‌وری به شدت در محیط کار بالا می‌ره و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شه.
  • کارهای روزمره در زندگی ما انسان‌ها راحت‌تر انجام می‌شن.
شغلی با آینده خوب با تخصص در اینترنت اشیاء

اگر دوست دارید به متخصص اینترنت اشیاء تبدیل بشید و در این مسیر شغلی با آینده خوب قرار بگیرید؛ محتوای «اینترنت اشیا چیست؟»، از وبسیایت آموزشی فرادرس رو مطالعه کنید.

8- پرینت سه‌بعدی (Three Dimensional Printing)

پرینت سه‌بعدی در شغل های آینده دار جهان

فرض کنید که یک دستگاه در کنارتون باشه و هر چیزی رو که بخواید رو همون موقع براتون تولید کنه. مگه اصلا همچین چیزی شدنیه؟! معلومه که قابل انجامه. تکنولوژی پرینتر سه بعدی، این امکان رو به ما می‌ده. اما براتون سؤال پیش میاد که اصلا پرینت سه‌بعدی چیه و چرا ما آن رو توی لیست 10 شغل برتر جهان در آینده آوردیم؟ الان براتون توضیح می‌دیم.

پرینتر سه بعدی یه جورایی شبیه به پرینتر معمولیه. اما دیگه از جوهر برای پرینت استفاده نمی‌کنیم؛ بلکه از متریال‌هایی مثل فلرات، پلاستیک، بتون و …، برای تولید محصول استفاده می‌کنیم. پرینتر معمولی فقط یک برگه و یک سری عکس و نوشته به ما تحول می‌ده.

اما پرینتر 3 بعدی به ما یک محصول یا شیء آماده تحویل می‌ده. منظورمون از محصول چیه؟ هر چیزی که فکرش رو بکنید. مثل غذا، اسباب‌بازی، اجزاء ماشین‌، اجزاء هواپیما و در کل همه چیز.

فرآیند پرینت سه‌بعدی به چه صورت است؟

اول از همه باید شیء مورد نظرمون رو با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، به صورت سه‌بعدی مدل‌سازی کنیم. بعد از آن، اطلاعات مربوط به مدل‌سازی سه‌بعدی رو به دستگاه پرینتر منتقل می‌کنیم. دستگاه اطلاعات رو پردازش می‌کنه و شیء مورد نظر رو برامون می‌سازه.

به روش تولید پرینت سه‌بعدی، به اصطلاح، تولید افزایشی (Additive Manufacturing) می‌گن. در تولید افزایشی همه چیز به صورت لایه لایه ساخته می‌شه. دقیقا مثل ساختن ساختمان که مرحله به مرحله یا لایه به لایه انجام می‌شه. اول نمی‌شه که با ساختن دکوراسیون داخلی، یک ساختمان رو ساخت!

گودبرداری، آرماتوربندی،قالب بندی، بتون ریزی، اجرای اسکلت، اجرای سقف و …، مراحلی هستند که به ترتیب برای ساختن ساختمان انجام می‌شن. شاید باورتون نشه؛ اما چینی‌ها تونستن با کمک پرینترهای سه‌بعدی بزرگ، در یک روز، 10 عدد خانه بسازند.

پرینت سه‌بعدی در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

امروزه تمام صنعت‌ها به دنبال این هستند که از پرینت سه‌بعدی در فرآیند تولید استفاده کنند.

  • مهندسان از پرینت سه‌بعدی برای ساخت قطعات هواپیما استفاده می‌کنند.
  • پزشکان و جراحان به دنبال ساختن اجزاء بدن و استخوان برای جایگزین کردن با اندام آسیب‌دیده، با استفاده از پرینت سه‌بعدی هستند.
  • آشپزها برای تولید غذا از پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کنند.
  • ناسا در حال آزمایش کردن پروژه‌های مختلفی مثل ساختن پایگاه در سیارات دیگه با کمک پرینت سه‌بعدی می‌باشد.
پرینت سه‌بعدی از 10 شغل برتر جهان در آینده

این تکنولوژی بسیار نوظهور است. اما دنیا رو در زمینه تولید تکان خواهد داد. به همین دلیل قطعاً جزئی از 10 شغل برتر دنیا در آینده خواهد بود.

نوید اردکانی، کارآفرین جوان ایرانی، یکی از اولین شرکت‌های پرینت سه‌بعدی در زمینه پزشکی رو در هلند تأسیس کرده. مصاحبه‌ی جالب او رو از طریق لینک زیر تماشا کنید.

خوشبختانه در کشور خودمون، چندین استارتاپ در زمینه‌ی پرینت سه‌بعدی مشغول به کار هستند. لیست ‌آن‌ها رو می‌تونید در وبسایت اکوموتیو مشاهده کنید.

9- هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

تخصص هوش مصنوعی در 10 شغل برتر دنیا در آینده

قبل از اینکه بگیم، هوش مصنوعی چه کاربردی داره، بهتره ببینیم اصلاً واژه‌ی هوش مصنوعی یعنی چی؟ همانطور که معلومه، هوش مصنوعی از دو کلمه تشکیل شده:

1- هوش: به توانایی درک کردن، اندیشیدن و یادگرفتن، هوش گفته می‌شه.

2- مصنوعی: هرچیزی که توسط دست انسان ساخته بشه و ماهیت طبیعی نداشته باشه، ماهیت مصنوعی داره یا بهش یک شیء یا چیز مصنوعی می‌گن.

حالا ترکیب این دو کلمه یعنی چی؟ یعنی هرچیزی مصنوعی که مثل انسان، توانایی درک کردن، اندیشیدن و یاد گرفتن داشته باشه. به زبان ساده‌تر، هوش مصنوعی، ماشینی هست که مانند انسان‌ها فکر و عمل می‌کنه.

هوش مصنوعی چه کاربردی دارد؟

هدف اصلی هوش مصنوعی اینه که کارهای تکراری و زمان‌بر رو اتوماسیون کنه. اینطوری کارها سریع‌تر انجام می‌شن و بهره‌وری به شدت بالا می‌‌ره. در واقع همان ‌کارهایی رو که ما می‌تونیم انجام بدیم، هوش مصنوعی انجام می‌ده.

واضح‌ترین مثال در حوزه‌ی هوش مصنوعی، موتور جستجوی گوگل هست. ما ازش سؤال می‌پرسیم و آن سعی می‌کنه به ما بهترین و سریع‌ترین پاسخ رو بده. Siri رو که یادتون نرفته؟ دستیار مجازی شرکت اپل که در گجت‌های آن وجود داره. شما ازش سؤال می‌پرسید و در قالب یک شخص، با صدا بهتون پاسخ می‌ده.

مسیر شغلی 20 سال آینده با استفاده از تخصص هوش مصنوعی

موتور جستجوی گوگل دقیقاً وظیفه‌ی یک انسان رو داره انجام می‌ده. افراد در گذشته برای پیدا کردن سؤالشون به بقیه مراجعه می‌کردند؛ اما امروزه اکثر افراد پرسش‌هاشون رو از گوگل می‌پرسند.

هوش مصنوعی از بهترین شغل های آینده دار جهان

هوش مصنوعی در بسیاری از صنعت‌ها در حال گسترش هست، مانند:

  • سلامتی
  • مالی
  • حمل و نقل
  • آموزشی
  • بازاریابی
  • امنیتی
  • اقتصادی
  • تولیدی

کار کردن در حوزه‌ی هوش مصنوعی، آینده بسیار درخشانی در مسیر شغلی 20 سال آینده خواهد داشت. برای آشنایی با نحوه یادگیری هوش مصنوعی و ورود به این حیطه، از لینک‌های زیر استفاده کنید.

علاوه بر موارد بالا، ما در قسمت 34 رادیو کارنکن مصاحبه‌ای با امیرحسین قربان‌حسینی، متخصص هوش مصنوعی انجام دادیم. امیرحسین در ایران برای شرکت‌های خارجی کار می‌کنه و از طریق کار توی زمینه هوش مصنوعی، درآمد دلاری داره. حتماً مصاحبه ما با امیرحسین رو در یوتیوب نگاه کنید.

10- یادگیری ماشین (Machine Learning)

یادگیری ماشین، شغلی با آینده خوب و پردرآمد

ما انسان‌ها، از زمان تولد، از طریق تجربه کردن یاد می‌گیریم که چگونه کارها رو انجام بدیم. از تجربیات قبلی درس می‌گیریم تا بتونیم عمل بعدی رو بهتر انجام بدیم. به طور خلاصه، با تجربه کردن، اعمالمون رو بهبود می‌بخشیم. بهبود اعمال با استفاده از تجربه، در کامپیوترها هم امکان پذیره. به این پدیده، یادگیری ماشین می‌گن.

یادگیری ماشین، یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی هست که در کمی قبل، راجع به آن صحبت کردیم.

چگونه یادگیری ماشین عمل می‌کند؟

در گذشته، کامیپوترها هر چه که بهشون دستور داده می‌شد رو انجام می‌دادند و خودشون نمی‌تونستن عملشون رو اصلاح کنند. در واقع بر اساس یک سری کد از پیش تعیین‌شده، عمل می‌کردند.

اما در بحث یادگیری ماشین، موضوع متفاوته. ما یک سری داده به کامپیوتر می‌دیم و آن بر اساس داده‌‌ها تصمیم می‌گیره که چیکار کنه و بر اساس تجربیات گذشته‌ش، عمل خودش رو بهبود می‌بخشه. دیگه اعمالش، فقط بر اساس یک سری کد از پیش تعیین شده نیست.

یادگیری ماشین از بهترین شغل های آینده دار جهان

یک مثال در این مورد، می‌تونه بخش اِکسپلور اینستاگرام باشه. اینستاگرام با استفاده از یادگیری ماشین، بررسی می‌کنه که شما به چیزی علاقه داشتید و بر اساس علایقتون، یک سری محتوا در بخش اکسپلور قرار می‌ده. علایق شما به مرور زمان ممکنه تغییر کنه. این تغییر رو کامپیوترها حس می‌کنند و دوباره محتوای بخش اکسپلور تغییر می‌کنه.

افراد متخصص در این حوزه کم هستند و امروزه شرکت‌ها به شدت به دنبال متخصصین یادگیری ماشین می‌باشند. به دلیل اینکه با استفاده از آن‌ها می‌تونند بسیاری از فرآیندها رو سریع‌تر، بهتر و کم هزینه‌تر انجام بدن. پس شکی نیست که چرا یادگیری ماشین، جزئی از شغل های آینده دار هست.

برای تسلط به حوزه یادگیری ماشین، باید دید بسیار خوبی نسبت به زبان برنامه‌نوسی پایتون داشته باشید. توصیه می‌کنیم که خواندن مقاله کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون رو از دست ندید.

در قسمت زیر، یک سری لینک برای یادگیری بیشتر و آشنایی با نحوه شروع در این حیطه رو، براتون قرار می‌دیم.

نتیجه گیری: آیا این مشاغل، تنها شغل های آینده دار در زمان پیش رویمان هستند؟

مسلماً نه! اما شاید براتون سؤال باشه که چرا ما این مشاغل رو انتخاب کردیم؟ ما در عصری داریم زندگی می‌کنیم که به آن اقتصاد دیجیتالی گفته می‌شه. پس کسب مهارت‌های دیجیتال، بسیار اهمیت داره. مشاغلی که نام بردیم، به شدت در شگل‌گیری آینده و رشد این اقتصاد دیجیتالی تأثیرگذار هستند. اما نباید خودتون رو فقط محدود به این مشاغل کنید.

چگونه شغل مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

قطعاً ما باید قبل از انتخاب شغل، شخصیت و استعدادهامون رو بشناسیم. سپس بعد از تعیین استعداد‌ها، کمی آینده‌نگری هم کنیم و سپس از خودمون بپرسیم، بهترین شغل آینده دار برای ما چیه؟ یعنی اینکه درک خیلی خوبی نسبت به علایقمون داشته باشیم و همزمان به روز بودن رو هم در نظر بگیریم.

مثلاً شما به طراحی لباس علاقه دارید و می‌خواید یک برند تأسیس کنید. مشاغل این لیست چطور به برند شما کمک می‌کنند؟

  • یک تیم بازاریابی دیجیتال عالی، کمک می‌کنه که مشتریان بیشتری رو برای شما پیدا کنه تا فروش رو بالا ببره.
  • طراحان UX، وبسایت رو طوری طراحی می‌کنند که مشتریان شما به نهایت رضایت برسند. این رضایت باعث می‌شه که از شما بیشتر خرید بکنند.
  • فعالان حوزه‌ی هوش مصنوعی و رباتیک، فرآیندهای کسب‌وکار رو برای شما راحت‌تر می‌کنند. این راحت تر شدن بهروه‌وری رو بالا می‌بره و هزینه‌ها رو کاهش می‌ده.

پس حتماً نیازی نیست که شما متخصص این مهارت‌ها بشید. آن‌ها رو فقط باید بشناسید و از متخصصان این حوزه‌ها برای رشد خودتون کمک بگیرید.

5 مطلب مهم که باید درباره‎‌ی مشاغل جدید و ثروت‌سازی بخوانید

مشاغل نوظهور و جدید

علاوه بر لیست بالا، توصیه ‌می‌کنیم که لیست مشاغل نوظهور دیگه رو در مطالب کارنکن برسی کنید. جمعاً در دو مطلب زیر، به بررسی 40 شغل جدید پرداختیم.

مشاغل افراد ثروتمند چیست؟

بزرگترین افراد جهان از چه طریق به ثروت کلان رسیده‌اند؟ چه شغلی این افراد رو ثروتمند کرده؟ روی لینک زیر کلیک کنید و با مشاغل افراد ثروتمند دنیا آشنا بشید.

در ایران پولدار بشوید

چگونه می‌تونید در ایران پولدار بشید؟ برای جواب به این سؤال، ما در مطلب زیر، 8 راهکار برای پولدارشدن در ایران رو به شما معرفی کردیم. آن‌ها رو یکی به یکی بخوانید و بررسی کنید.

افراد ثروتمند ایران را بشناسید

چه کسانی در ایران، بسیار ثروتمند هستند؟ شغل ‌آن‌ها چیست؟ ما در مقاله پایین، به معرفی 7 نفر از ثروتمندترین افراد ایران پرداختیم.

آینده در دستان چه کسانی است؟

شما چه شغل‌هایی رو به این لیست ده شغل آینده دار اضافه می‌کنید؟ به نظر شما شغل های آینده دار در چه حوزه‌هایی هستند؟ خوشحال می‌شیم که نظرات ارزشمندتون رو با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “با بهترین شغل های 10 سال آینده جهان آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.