در دنیای امروز، اکثر افراد به دنبال روشهایی هستند که کارهایشان را خودکار کنند و یا کنترل بیشتری بر اطراف خود داشته باشند. در حوزۀ اینترنت اشیا و به کمک استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا ، خودکارسازی و کنترل بسیار سادهتر شده است.
اینترنت اشیا در حال نفود هرچه سریعتر به زندگی ما انسانهاست.
"بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد."
شرکتها و استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا با سرعت بسیار زیادی در حال رشد هستند و توجه فراوانی را به خودشان جلب کردهاند.
من در این مقاله سعی کردهام که:
- در مورد اهمیت و جایگاه اینترنت اشیا صحبت کنم.
- استارتاپ های برتر اینترنت اشیا ایران و جهان را به شما معرفی کنم.
- همچنین با مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا ایران گفتگویی در مورد فرصتها و چالشهای فعالیت در این حوزه انجام دادهام که ممکن است برای شما خواندنی باشد.
پس همراه من باشید تا باهم، سری به دنیای استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا بزنیم.
اگر با مفهوم استارتاپ آشنایی کامل ندارید، مطالب زیر ممکن است برای شما مفید باشند:
موضوعاتی که در این مطلب دنبال میکنید
- فکتهایی از دنیای اینترنت اشیا
- چرا اینترنت اشیا مهم است؟
- حوزههای کاربرد اینترنت اشیا
- استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا در جهان
- استارتاپ های برتر اینترنت اشیا در ایران
- معرفی مرکز نوآوری اینترنت اشیا (آیوتیک)
- آیندۀ اینترنت اشیا به کدام سمت میرود؟
فکتهایی از دنیای اینترنت اشیا
اینترنت اشیا تصور اتوماتیک شدن کامل کارها را برای ما عملی کرده است. شرکتها و استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا ایدههایی مثل شهر هوشمند، خانه هوشمند، کارخانه هوشمند و … را امکانپذیر کردهاند.
- بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد.
- پیشبینی میشود که تا سال 2030، این تعداد به بیش از 25 میلیارد دستگاه برسد.
- از سال 2020 به بعد، تعداد دستگاههای اینترنت اشیا از دستگاههای غیرمتصل بیشتر شده است.
اینترنت اشیا هر دو دنیای فیزیکی و دیجیتال را با هم ترکیب کرده است.
" طبق پیشبینیها، در پایان سال 2022 سرمایهگذاریهای صنعت اینترنت اشیا به 1 تریلیون دلار خواهد رسید"
- در آمریکا، بیش از 10 درصد سرمایهگذاری “شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر” بر روی پروژههای مرتبط با اینترنت اشیا انجام گرفته است.
- در سال 2020 سرمایهگذاری در صنعت اینترنت اشیا معادل 749 میلیارد دلار بوده است. پیشبینی میشود که در انتهای سال 2022 سرمایهگذاریهای جهانی اینترنت اشیا به 1 تریلیون دلار برسد، که عدد قابلتوجهی است.
از میزان رشد سرمایهگذاریها در این صنعت میتوان به اهمیت و جایگاه استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا پیبرد. در بخش بعدی دلایل دیگری که باعث مهم بودن این صنعت شده است را بررسی میکنیم.
بیشتر بخوانید: انواع سرمایهگذاری در استارتاپ ها
چرا اینترنت اشیا مهم است؟
اینترنت اشیا باعث میشود کارها اتوماتیکتر انجام شوند و هزینه اجرای آنها کاهش یابد.
هر ایده و راهکاری باید بتواند رضایت مخاطبانش را به دست بیاورد، تا امکان رشد و پیشرفت خود را فراهم کند. اینترنت اشیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و دلایلی وجود دارد که باعث شده این حوزه مهم به نظر برسد.
در ادامه مهمترین آنها را مرور میکنیم.
1. تصمیمگیریهای بهتر
از آنجایی که دستگاههای مختلف میتوانند چندین حسگر داشته باشند، دادههای زیادی را از منابع مختلف دریافت میکنند. به همین دلیل میتوانند اطلاعات متفاوتی برای تصمیمگیری در اختیار داشته باشند.
برای مثال در گوشیهای هوشمند، دستگاه به صورت اتوماتیک رفتار شما را پایش میکند و پیشنهادهایی بر اساس نحوه فعالیت، مکان جغرافیایی، سن و غیره ارائه میدهد.
2. ردیابی و نظارت در لحظه
ردیابی و نظارت بر فعالیت هرچیزی از جمله سیستم حمل و نقل، کالاهای دزدیده شده یا کانتینرهای باربری میتواند باعث افزایش کارایی و اثربخشی آن کسب و کار شود.
این سیستمها حتی میتوانند تغییرات محیط را در فضاهای صنعتی گزارش کنند و باعث افزایش راندمان و کیفیت شوند. مثلاً وجود مکانیزم گزارش خرابی محصولات در یک کارخانه، میتواند از ضررهای هنگفت جلوگیری کند.
3. خودکارسازی (اتوماسیون)
یک مزیت قابل توجه اینترنت اشیا، امکان ساخت دستگاههایی است که کارهای روزانه را خودکار میکنند و به انسان امکان انجام فعالیتهای دیگر را میدهند.
این دستگاهها در نهایت با هدف راحتی و کاهش حجم کاری انسان طراحی میشوند. برای مثال افراد میتوانند زمان ارسال یک پیام را برنامهریزی کنند یا به جای تایپ کردن از دستیار صوتی خود استفاده کنند.
یک یخچال متصل به اینترنت اشیا میتواند به ما خبر دهد که، میوه داخل یخچال در حال خراب شدن است؛ یا حتی قبل از تمام شدن شیر داخل یخچال، آن را از فروشگاه سفارش دهد!
همچنین خودروی ما میتواند کوتاهترین و کم ترافیکترین مسیر را انتخاب کند و با رانندگی اتوماتیک ما را به مقصد برساند.
4. کارآمد شدن وظایف شخصی و تجاری
این مزیت شامل ابزارهای تحت وبی میشود که زمان ما را بهتر ذخیره میکنند.
برای مثال ابزارهایی جهت افزایش کارایی در برنامهریزی، ردیابی زمان، تنظیم یادآور برای کارهای روزانه فردی و گروهی، یا مثلاً فعالیتهای پیشپا افتادهایی مثل خاموش کردن لامپها هنگام خروج از خانه.
اگر شما نیز دلایل دیگری بر اهمیت اینترنت اشیا به ذهنتان میرسد، میتوانید در بخش کامنتها به آن اشاره کنید. در نهایت شاید مهمترین دلیل اهمیت اینترنت اشیا، راحتتر کردن زندگی انسانها باشد.
حوزههای کاربرد اینترنت اشیا
اینترنت اشیا به دستگاههای فیزیکی اجازه میدهد تا به حوزه دیجیتال وارد شوند. کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی ما بسیار گسترده است.
اینترنت اشیا مثل گذشته یک ایده علمی-تخیلی نیست. اشیای فیزیکی میتوانند با دخالت اندک انسان دادهها را ضبط، نظارت و کنترل کنند.
اگرچه کاربردهای اینترنت اشیا بسیار گسترده است، اما در تصویر زیر 10 مورد از بیشترین کاربردهای این صنعت را مشاهده میکنید. بخش بزرگی از فعالیتها در این 10 حوزه قرار دارند.
ارتباط یکپارچۀ بین انسان، ماشین و دادهها، تغییرات مهمی را برای ما به همراه خواهد داشت.
ادامه بحث را با بررسی استارتاپ های اینترنت اشیا در جهان پیگیری میکنیم.
استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا در جهان
بر اساس آمارها بیش از 1200 استارتاپ حوزه اینترنت اشیا در جهان وجود دارد. با توجه به تعداد بالای شرکتهای فعال در این حوزه، دستهبندیهای مختلفی از انواع آنها ارائه شده است.
یکی از این دستهبندیهای استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا بر اساس حوزه کاربرد آنها است، که به شرح زیر میباشد:
- سنسورهای رصد، پایش و جمع آوری اطلاعات
- تجهیزات و ابزارهای پوشیدنی
- رباتها و پهپادها
- خدمات پشتیبانی و توسعه زیرساخت اینترنت اشیا
یکی دیگر از مهمترین دستهبندیها، میتواند بر اساس رشد ارزش بازار شرکت و میزان اقبال سرمایهگذاران باشد. بر همین اساس در ادامه 10 استارتاپ برتر حوزه اینترنت اشیا که در 5 سال گذشته بیشترین میزان رشد ارزش را داشتهاند، معرفی میکنیم.
لیست استارتاپ هایی که در ادامه معرفی خواهند شد:
1. S2A Modular
این استارتاپ خانههای لاکچری با امکان دسترسی کامل به اینترنت اشیا میسازد.
خانههای پیشساخته این شرکت به فناوریهای پیشرفتهایی مانند پنلهای خورشیدی و باتریهای پاور وال تسلا مجهز هستند. به علاوه، کنترل کامل بخشهای مختلف خانه در دستان صاحبخانه است.
این خانهها به گونهایی طراحی میشوند که از نظر دسترسی به انرژی، کاملاً مستقل باشند.
رشد 5 ساله: 5700 درصد سال تأسیس: 2018 مکان: کالیفرنیا
2. Cloudastructure
Cloudastructure محصولاتی در زمینۀ تشخیص چهره، تشخیص ناهنجاری، تشخیص فاصله اجتماعی و تشخیص ماسک صورت ارائه میدهد.
علاوه بر این، پلتفرم ابری Cloudastructure از فناوریهای اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و بینایی ماشین پشتیبانی میکند.
رشد 5 ساله: 4400 درصد سال تأسیس: 2013 مکان: کالیفرنیا
3. iApartments
استارتاپ آپارتمان هوشمند یک پلتفرم خانگی است که امکان کنترل از راه دور آپارتمان را فراهم میکند.
شرکتهای بزرگ مدیریت آپارتمان مانند Greystar و UBS با iApartments همکاری میکنند تا ساختمانهای خود را دیجیتالی کرده و راحتی و کنترل را به ساکنانشان ارائه دهند.
رشد 5 ساله: 4200 درصد سال تأسیس: 2018 مکان: فلوریدا
4. Jiobit
کمپانی jiobit تولیدکننده ردیابهای موقعیت مکانی برای وسایل پوشیدنی است.
این دستگاهها میتوانند برای کودکان، حیوانات خانگی، سالمندان و کودکان با نیازهای ویژه مورد استفاده قرار گیرند.
jiobit با همکاری یک شرکت فناوری ایمنی، با تمام مراکز تماس 911 ایالات متحده آمریکا ادغام شده است.
رشد 5 ساله: 3233 درصد سال تأسیس: 2015 مکان: ایلینویز
5. Hypervolt
شرکت هایپرولت شارژرهای برقی را به شبکههای ارتباطی اینترنت اشیا و نرمافزارهای ابری متصل میکند.
با انجام این ترکیب، هایپرولت موفق شده که ایستگاههای شارژ خودروهای برقی ارزان قیمت و هوشمند را برای مصارف شخصی و صنعتی تولید کند.
تکنولوژی ساخته شده توسط این شرکت اکنون با بیش از 100 مدل خودرو سازگار است.
رشد 5 ساله: 2200 درصد سال تأسیس: 2018 مکان: لندن
6. Rokid
Rokid دستگاههایی با قابلیت هوش مصنوعی تولید میکند که میتوانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برخی از محصولات آنها عبارتند از عینک AR، بلندگوهای هوشمند، دستیارهای صوتی و … .
این شرکت یک عینک واقعیت افزودۀ ضد آب، ضد گرد و غبار و ضد شوک میسازد که در نوع خود منحصربهفرد است.
علاوه بر قابلیتهای هوش مصنوعی، یکی دیگر از ویژگیهای موجود در محصولات Rokid، قابلیت اتصال به اینترنت اشیا است.
رشد 5 ساله: 2000 درصد سال تأسیس: 2014 مکان: کالیفرنیا
7. Eight Sleep
Eight Sleep یک استارتاپ حوزۀ سلامت است که تشکهای هوشمند میسازد. اما چه چیزی این تشکها را هوشمند میکند؟
آنها از فناوریهای نوین برای درک بیومتریک شخص و ردیابی الگوهای خواب وی استفاده میکنند.
این تشکها دارای قابلیت کنترل دما هستند که به کاربر اجازه میدهد به راحتی دمای تشک را تغییر دهد.
به گفته Eight Sleep، تشکهای آنها میتواند به افراد کمک کند تا 32 درصد سریعتر به خواب بروند.
رشد 5 ساله: 1100 درصد سال تأسیس: 2014 مکان: نیویورک
8. Budderfly
بادرفلای راهکارهایی در زمینه مدیریت انرژی و صرفهجویی در مصرف ارائه میدهد.
این شرکت علاوه بر ساخت دستگاههای ارتقاءدهنده سیستمهای تهویهمطبوع، در زمینه نور، گرما و مدیریت اوج تقاضا ابزارهای اینترنت اشیا را نیز ارائه میکند.
سال گذشته، بادرفلای درآمد سالانه 30 میلیون دلاری را گزارش کرده است.
رشد 5 ساله: 887 درصد سال تأسیس: 2007 مکان: کانکتیکات
9. Armis Security
این استارتاپ در زمینه ارائه خدمات امنیت سایبری بدون عامل، مدیریت دارایی و مدیریت دستگاههای IoT مدیریتنشده تخصص دارد.
راهحلهای آنها برای کسبوکارها در بخشهای سازمانی، مالی، مراقبتهای بهداشتی، خردهفروشی و بخشهای دولتی مناسب است.
در جدیدترین دور تأمین مالی، پلتفرم امنیت سایبری آرمیس با بودجه 300 میلیون دلاری تأمین مالی شد و شرکت ارزشی معادل 3.4 میلیارد دلار دریافت کرد.
رشد 5 ساله: 819 درصد سال تأسیس: 2015 مکان: کالیفرنیا
10. KONUX
KONUX یک استارتاپ هوش مصنوعی است که راهحلهای SaaS با اتصال اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی را برای شرکتهای راهآهن ارائه میکند.
این شرکت یک پلتفرم تعمیر و نگهداری و پیشبینی را ارائه میدهد که تصمیمات مربوط به سوئیچهای راهآهن را هدایت میکند.
KONUX توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از نوآورترین استارتاپهای جهان انتخاب شده است.
رشد 5 ساله: 325 درصد سال تأسیس: 2014 مکان: مونیخ
در این بخش در مورد استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا در دنیا صحبت کردیم. اما حالا نوبت استارتاپهای اینترنت اشیا در ایران است.
برترین استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا ایران
ایران به عنوان بیستمین کشور در جهان، وارد صنعت اینترنت اشیا شده است. استارتاپ های اینترنت اشیا ایران حدود 200 شرکت هستند که در حوزههای زیر فعالیت میکنند.
در ادامه 10 استارتاپ برتر اینترنت اشیا ایران که بیشتر شناختهشده هستند را بررسی میکنیم.
بخشی از اطلاعات زیر از فصلنامه علمی تخصصی هوشمند سازی و اینترنت اشیا برداشت شده است.
لیست استارتاپ های برتر اینترنت اشیا ایران که در ادامه معرفی خواهند شد:
1. لینکپ
استارتاپ لینکپ تولیدکنندۀ سرویسهای مبتنی بر اینترنت اشیا در حوزههای ساختمان هوشمند، خانه هوشمند و دفترکار هوشمند میباشد.
این شرکت جزو معدود شرکتهای صادرکننده حوزه اینترنت اشیا در ایران میباشد. لینکپ نخستین ارائهدهنده زنجیره کامل راهکارهای اینترنت اشیا در ایران است.
حوزههای فعالیت:
- هوشمندسازی ساختمان
- سرویسهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا
- هاب مرکزی خانه هوشمند لینکپ
- اپلیکیشن Linkap Smart
ویدئوی مربوط به معرفی خانه هوشمند لینکپ را ببینید.
2. پرتوتاپ رایان
پرتوتاپ رایان با تمرکز بر روی اینترنت اشیا در حوزههای دامداری، باغداری، آبزیپرروری و هواشناسی هوشمند فعالیت میکند.
برای مثال سامانه هوشمند رهبان در زمینه مدیریت آبیاری، مبارزه با آفات و مدیریت کارکنان استفاده میشود. هدف این محصول دیجیتالسازی مزارع میباشد.
حوزههای فعالیت:
- کشاورزی هوشمند
- صنعت هوشمند
- انرژی هوشمند
- مجازیسازی و داشبورد
- سامانههای نرمافزاری
3. مای فلورت
مای فلورت، یک وسیلۀ هوشمند برای نگهداری از گیاهان خانگی است.
این ابزار به وسیله یادآورهایی که بر روی اپلیکیشن میفرستد، شما را از نیازهای گیاهتان آگاه میکند.
اطلاعات مربوط به بیش از 200 گیاه خانگی در مای فلورت موجود است و امکان اضافه کردن گیاه جدید نیز وجود دارد.
حوزههای فعالیت:
- مجموعهایی متشکل از یک سختافزار و یک نرمافزار (اپلیکیشن) جهت استفاده از گلدان هوشمند
4. لاک پست
لاکپست یک روش هوشمند برای مدیریت مرسولات پستی است.
افراد با مراجعه به لاک پستهای محل کار یا زندگی خود، میتوانند مرسولهایی بفرستند و یا تحویل بگیرند.
پایانههای لاک پست امکان نصب در مکانهای تجاری، اداری و مسکونی، شرکتهای پستی و فروشگاههای زنجیرهایی را دارند.
حوزههای فعالیت:
- ارائه خدمات هوشمند پستی
اگر به نحوه کار لاکپست علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر را ببینید.
5. فراجهش (سپتک)
این استارتاپ تولیدکنندۀ محصولات مربوط به کنتورهای هوشمند میباشد و در تلاش است که در کنار مدیریت و پایش انرژی، راه را برای مدیریت هوشمند ساختمان فراهم سازد.
به کمک گجتهای هوشمند سپتک میتوانید انشعابات انرژی مشترک خود را از همسایگان جدا کنید.
حوزههای فعالیت:
- گجتهای هوشمند آب سپتک
- کنتورهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا با قابلیت اتصال به اپلیکیشن
ویدئوی معرفی کنتورهای هوشمند سپتک که در اخبار سیما پخش شده است، توضیحات کاملی در این زمینه ارائه میدهد.
6. باینو
باینو یک فروشگاه هوشمند بدون فروشنده است، که در مکانهایی مثل مدارس، دانشگاه، شرکتها و ساختمانهای تجاری به عنوان بوفه هوشمند مستقر میشود.
افراد فقط کافی است که با موبایل یا باینو کارت خود درب فروشگاه را باز کنند و محصولات موردنظرشان را بردارند، تا باینو اتوماتیک هزینهها را حساب کند.
حوزههای فعالیت:
- هوشمندسازی فروشگاه
- یخچال و شلف هوشمند
اگر به نحوه کار باینو علاقهمند هستید، ویدئوی زیر که معرفی این استارتاپ توسط یکی از همبنیانگذاران این شرکت است را ببینید.
7. آی-کتل
آی کتل یک ابزار هوشمند اینترنت اشیا جهت پایش سلامت دام است.
این ابزار با جمعآوری دادههای مربوط به سلامت دام؛ اطلاعات، اعلانها و هشدارهای مناسب را به دامدار ارائه میدهد.
کنترل و مدیریت دامها توسط گردنبندهای هوشمند انجام میشود و اطلاعات آن برای اپلیکیشن فرستاده میشود.
حوزههای فعالیت:
- پلتفرم هوشمند سلامت دام
- دستیار هوشمصنوعی
- نرمافزار هوشمند مدیریت گله
8. پاناک
استارتاپ پاناک تولیدکننده حسگرهای شرایط محیطی مانند دما و رطوبت است. راهکارهای پاناک در مکانهای زیر قابل استفاده هستند:
- داروخانه، آزمایشگاه و مراکز درمانی
- اتاقهای سرور
- گلخانهها
- کارخانهها و مکانهای صنعتی
- ساختمانهای مسکونی
حوزههای فعالیت:
- دستگاه مانیتورینگ دما
- دستگاه کنترل دما و رطوبت
- دستگاه مانیتورینگ اتاق سرور
- سنسور رطوبت خاک پاناک
9. موبیکار
موبیکار اولین ارائهدهندۀ پلتفرم خودروهای متصل در کشور است که محصولات سختافزاری و نرمافزاری ارائه میدهد.
با دیاگ بلوتوثی موبیکار در کمتر از یک دقیقه میتوانید به خودرو خود متصل شوید.
یکی دیگر از محصولات موبیکار، سیستم مدیریت ناوگان است که به سازمانها این امکان را میدهد تا به صورت متمرکز وسایل نقلیه خود را مدیریت کنند.
حوزههای فعالیت:
- مدیریت ناوگان
- حملونقل
- عیبیابی از راهدور خودرو
- دیاگ بلوتوثی موبیکار
- ردیاب چند منظوره خودرو
- پیشبینی و پیشگیری تعمیرات خودرو
ویدئوی زیر مربوط به معرفی دیاگ شخصی بلوتوثی موبیکار است.
10. نینیکس
استارتاپ نینیکس در حوزۀ گجتهای هوشمند مراقبت از نوزاد فعالیت میکند.
این دستگاه علائم حیاتی مانند: دمای بدن، ضربان قلب، تنفس و … را به موبایل والدین گزارش میکند. این گجت هوشمند برای استفاده کودکان زیر یک سال مناسب است.
حوزههای فعالیت:
- ابزارک سنجش سلامت نوزاد
- پایش مستمر و نمایش لحظهای دما
- ضربان قلب
- نرخ تنفس نوزاد
- اعلام هشدارهای تنفسی، تب و دمرو شدن
ویدئوی معرفی استارتاپ نینیکس:
معرفی مرکز نوآوری اینترنت اشیا (آیوتیک) و مصاحبه با مدیر این مرکز
مرکز آیوتیک ارائهدهندۀ خدمات مختلف به افراد و شرکتهای فعال در زمینۀ اینترنت اشیا در کشور میباشد. این مرکز مخاطبان خود را در طیف علاقهمندان به اینترنت اشیا تا سازمانها و شرکتهای بزرگ تعریف میکند.
برخی از خدمات قابل ارائه این مرکز به استارتاپ های اینترنت اشیا شامل موارد زیر هستند:
- شتابدهی استارتاپهای نوپا
- ارائه خدمات منتورینگ و مشاوره
- ارائه آموزشهای تخصصی
مرکز آیوتیک به عنوان بازوی نوآوری فروم اینترنت اشیا ایران فعالیت میکند. فروم اینترنت اشیا تنها نهاد تصمیمساز غیردولتی در اکوسیستم اینترنت اشیا کشور است.
در بخش بعدی مصاحبه کوتاهی که با مدیر مرکز آیوتیک در مورد استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا ایران انجام دادهام را مطالعه کنید.
گفتگو با آقای حسین صفی مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا (آیوتیک)
در ادامه شما را به خواندن متن گفتگو با آقای حسین صفی؛ مدیر مرکز نوآوری اینترنت اشیا ایران (آیوتیک) دعوت میکنم. این گفتگو حاوی نکاتی مفید برای فعالان و علاقهمندان حوزه اینترنت اشیا میباشد.
از آقای حسین صفی بابت اینکه وقت خودشان را در اختیار من قرار دادند، تا در مورد آخرین وضعیت اینترنت اشیا در کشور با هم گفتگو کنیم، بسیار سپاسگزارم.
آقای صفی لطفاً مرکز آیوتیک را به ما معرفی کنید؟
ابتدا بهتر است فروم اینترنت اشیا ایران را معرفی کنم. این فروم یک نهاد غیردولتی است که به نوعی سعی بر هدایت و تصمیمسازی در اکوسیستم اینترنت اشیا دارد.
از بدو تأسیس تلاش شده که اکوسیستم اینترنت اشیا به نحوی شکل بگیرد که همۀ شرکتهای فعال در این حوزه بتوانند از سرویسها و خدمات اینترنت اشیا به نحو مطلوبی بهرهمند شوند.
در فروم اینترنت اشیا مجموعه شرکتهایی وجود دارند که دولتی و خصوصی هستند و در حوزه اینترنت اشیا مشغول به ارائه کالا و خدمات هستند.
به علاوه مرکز نوآوری اینترنت اشیا (آیوتیک) بازوی نوآوری فروم اینترنت اشیا محسوب میشود. در این مرکز کارهای آموزشی مربوط به لایههای مختلف اینترنت اشیا انجام میشود.
بهعلاوه فعالیتهای دیگری مانند کارهای ترویجی، برگزاری رویدادهای مختلف و حمایت از استارتاپ های فعال و معرفی به شتابدهی در این مرکز انجام میشود تا اگر محصول قابلیت تجاریسازی دارد آن را تجاری کنند. فعالیتها گستردهتر هستند، اما به طور خلاصه آنها را ذکر کردم.
ما میتوانیم در چند لایه به شرکتهای استارتاپ اینترنت اشیا کمک کنیم. در وبسایت و شبکههای اجتماعی آیوتیک توضیحات کاملی در این زمینه ارائه شده است.
در ایران شرکتهای اینترنت اشیا بیشتر در چه حوزههایی فعال هستند؟
استارتاپ های اینترنت اشیا در ایران بیشتر در حوزههای زیر فعال هستند:
- ساختمان هوشمند
- کشاورزی هوشمند
- حملونقل هوشمند
حوزههای شیلات و صنایع و معادن نیز بخشهای روبهرشدی هستند.
چالشهای روبروی استارتاپ های اینترنت اشیا در ایران از نظر شما چه مواردی هستند؟
چالشها گسترده هستند، اما میشود بهطور کلی آنها را در چهار حوزه دستهبندی کرد:
1.حوزۀ سازمانی
در این حوزه به طور کلی همکاریهای سازمانی مناسبی وجود ندارد. به علاوه دادهها به صورت جزیرهایی هستند و هر سازمان دادههای مربوط به خودش را دارد. این عدم یکپارچگی مشکلات مختلفی را به وجود آورده است.
یا اگر استارتاپی قصد کارکردن با شرکتهای دولتی را داشته باشد، باید سهم زیادی از سود خود را به آنها بدهد که در واقع مقرون به صرفه نیست.
در حوزه اینترنت اشیا در کشور موازیکاری زیاد است. به طوری که در یک سازمان ممکن است سه یا چهار نهاد باشند که خودشان را متولی اینترنت اشیا بدانند.
2. حوزۀ قانونی و رگولاتوری
در حالحاضر در بسیاری از حوزههای اینترنت اشیا رگولاتوری نداریم. در حوزه مالکیت داده و مالکیت معنوی نیز وضعیت رگولاتوری به همین صورت است.
بخش ارائه تسهیلات نیز متأسفانه برنامه شفاف و مدونی ندارد.
3. حوزۀ فرهنگی
در حوزۀ فرهنگی هم متأسفانه در کشور ما به دلیل ارزان بودن منابع، تفکر افزایش بهرهوری نداریم. این اتفاق میتواند یک مانع بزرگ در راه هوشمندسازی باشد.
بهعلاوه مشکل دیگر این است که مردم به شرکتهای داخلی اعتماد ندارند و گزینههای خارجی را حتی در شرایط برابر ترجیح میدهند.
4. حوزۀ اجرایی
در حوزۀ اجرایی نیز در واقع بسیاری از استارتاپها درک درستی از نیازها ندارند. مثلاً ممکن است شرکتی فعالیتی انجام بدهد که نیاز کشور نباشد.
مسئله دیگر بحث خرده مالکیتی است. شما اگر بخواهید ایدهای را عملی کنید، باید از لحاظ اقتصادی بهصرفه باشد. این ایده زمانی بهصرفه است که در تعداد بالا تولید شود. چون در کشور خرده مالکیتی داریم (خصوصاً در بخش کشاورزی) ارائه محصول برای شرکتها بهصرفه نیست.
یکی دیگر از چالشهای اصلی اینترنت اشیا در سمت تقاضا است. ما در سمت عرضه شرکتهای خوبی داریم که قابل به ارائه خدمت هستند، اما در سمت تقاضا کشش کافی نداریم.
جایگاه ایران در حوزه اینترنت اشیا در دنیا را چطور ارزیابی می کنید؟
در دنیا ظرفیت اینترنت اشیا را بر مبنای تعداد تجهیزات متصل میسنجند. کشور ما تعداد تجهیزات متصل بسیار کمتری نسبت به مقیاس جهانی دارد.
حدود 12 میلیارد دستگاه متصل در دنیا وجود دارد و اندازه بازار اینترنت اشیا در جهان حدود 450 میلیارد دلار است. در ایران در خوشبینانهترین حالت شاید در 5 سال آینده بتوانیم به 1 میلیارد دلار برسیم.
البته در زمینه صادرات، تعدادی شرکت فعال داریم که به کشورهای کانادا، عمان، امارات و عراق خدمات خود را ارائه کردهاند.
به فرد علاقهمندی که قصد ورود به حوزه اینترنت اشیا را دارد، چه پیشنهادهایی می کنید؟
یکی از مسائل این است که بر مبنای نیاز، کارها را پیش ببرند. اینگونه فکر نکنند که محصولی ارائه خواهند داد و بعداً دنبال بازار خواهند گشت. باید در ابتدا نیاز سنجیده شود.
نکته بعدی این که لازم نیست همه چیز را از صفر انجام دهند. بسیاری از شرکتها در حال حاضر زیرساختهای مناسبی در حوزه اینترنت اشیا دارند و از ظرفیتهای آنها استفاده نشده است.
استارتاپها میتوانند از این زیرساختها استفاده کنند تا متحمل هزینههای بیشتر نشوند. با انجام این کار میتوانند تمرکز بیشتری روی محصول نهایی خود داشته باشند.
همان طور که گفتم در حوزه اینترنت اشیا در کشور ما چالشهایی از جنس رگولاتوری و قانونی وجود دارد. توصیه میشود که از قبل بررسی کنند که یک ایده از لحاظ رگولاتوری و قانونی در کشور قابل اجرا هست یا نه؟
برای مثال یک ایده در حوزه سلامت هوشمند شاید عملی باشد، اما اگر وزارت بهداشت مجوزهای لازم را ندهد به مرحله اجرا نمیرسد.
ما در فروم اینترنت اشیا دورههای آموزشی و ترویجی مختلفی داریم که این نکات را به استارتاپها گوشزد میکنیم.
اگر علاقهمندان از طریق وب سایت و صفحات اجتماعی ما را دنبال کنند، می توانند از این رویدادها مطلع شوند.
در مرکز ما رویدادهای مختلف و متنوعی برگزار خواهد شد. مثل لیگ اینترنت اشیا که در آن حمایتهای مادی و معنوی از استارتاپ های اینترنت اشیا صورت خواهد گرفت.
نهایتاً از کار در این حوزه نترسند. در کنار این که چالشهای خاص خودش را دارد، اما فرصتهای مناسبی هم در آن نهفته است.
نکته آخر؟
در این حوزه که بسیار گسترده است یک نفر نمیتواند صفر تا صد کار را انجام دهد. چیزی که توصیه میشود این است که شرکتها به بحث پارتنرشیپ و همکاری اهمیت بیشتری بدهند.
این کار باعث کاهش هزینهها میشود. در کنار آن استارتاپها میتوانند از تجربه دیگر شرکتها استفاده کنند و در نهایت محصول بهتری تولید کنند.
توصیۀ دیگر هم این که، استارتاپها از تجربیات نهادهای حاضر، مانند فروم اینترت اشیا و مرکز آیوتیک و نهادهای مشابه استفاده کنند.
ما 8 سال است که در این حوزه کار میکنیم و با زیر و بم اینترنت اشیا در ایران آشنا هستیم و میتوانیم راهنماییهای مناسبی به عزیزان بدهیم.
مطالبی در زمینۀ ثبت و راهاندازی استارتاپ برای مطالعه بیشتر:
آیندۀ اینترنت اشیا
فناوری اینترنت اشیا به طور گسترده در بسیاری از سازمانها پذیرفته شده است.
این فناوری به اشیا کمک میکند تا با محیط داخلی یا محیط خارجی تعامل داشته باشند، این اتفاق باعث بهبود توانایی تصمیمگیری میشود.
با این حال، افراد و سازمانها با دادههای اینترنت اشیا به دستاوردهای بزرگی دست یافتهاند.
مسائل مربوط به امنیت داده و حفظ حریم خصوصی یکی از مواردی است که سازمانها باید از آنها مراقبت کنند و این به یکی از بزرگترین موانع برای پذیرش اینترنت اشیا برای بسیاری از شرکتها یا سازمانهای کوچک تبدیل میشود.
جهان با سرعت بسیار بالایی در حال رشد دیجیتالی است و دستگاهها در طول زمان بدون هیچ وقفهای به اینترنت متصل میشوند. شبکههای بزرگ در سراسر جهان در حال گسترش هستند.
اینترنت اشیا آینده روشنی برای بازارها، سازمانها و افرادی که میخواهند در این زمینه فعالیت کنند، به ارمغان خواهد آورد.
در این مقاله با استارتاپ های اینترنت اشیایی که در حوزههای کشاورزی، سلامت و هوشمصنوعی فعالیت میکنند، آشنا شدیم. ما در سایت کارنکن مطالب مشابهی با موضوعات زیر هم منتشر کردهایم که شاید برای شما جالب باشند:
سوالات مختلفی در مورد اینترنت اشیا و آیندۀ استارتاپهای این حوزه وجود دارد.
اینترنت اشیا در 10 سال آینده چه جایگاهی در زندگی ما ایرانیها خواهد داشت؟
چه ایدههایی و در چه حوزههایی امکان رشد و پیشرفت بیشتری دارند؟
میتوانید پاسخها و ایدههای خود را در بخش کامنتها برای ما و بقیه خوانندگان این مطلب بنویسید.
خیلی ممنون برای این مطالب ارزش مند