دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ثبت شرکت استارتاپ

ثبت شرکت استارتاپ
Rate this post

استارتاپ‌ها مدتی بعد از شروع فعالیت خود در بازار، با مسئله ثبت شرکت استارتاپ خود مواجه می‌شوند.

چنانچه سوالات مطرح شده در زیر برای شما پیش آمده پیشنهاد می‌کنم تا آخر مطلب همراه من باشید، چراکه در این مقاله به پاسخ تمامی این سوالات و مسائل مشابه دیگر می‌پردازیم.

استارتاپ چیست و چه تفاوتی با شرکت دارد؟

مراحل ثبت شرکت استارتاپی چیست؟

کدام یک از انواع شرکت‌ها برای ثبت استارتاپ در ایران مناسب است و چه مدارکی برای این کار لازم است؟

کد ثنا چیست و چگونه آن را دریافت نمایم؟

آدرس سامانه ثبت شرکت‌ها کدام است و چه مراحلی را باید طی کنم؟

نحوه ثبت ایده استارتاپ به چه صورت است؟ آیا نیاز است ایده خود را هم ثبت کنم؟

فهرست مطالب:

ثبت شرکت استارتاپ

استارت‌آپ‌ها شرکت نیستند!

استارت‌آپ نهادی انسانی است که جهت حل یک مسئله در جامعه، ایده‌ای نوین را برای تولید محصول یا ارائه خدمت مطرح می‌کند.

اگر کسب‌و‌کار نوپا بتواند دو ویژگی «مقیاس‌پذیری» و «تکرار پذیری» را در مدل کسب‌وکاری خود جای دهد، یک استارت‌آپ به حساب می‌آید.

زمانی که پایه‌گذاران هر استارتاپی به موفقیت‌های مد نظر خود برسند، می‌توانند به ثبت شرکت استارتاپی خود مشغول شوند؛ تا در نهایت با گذراندن کارها و روال اداری بتوانند نام شرکت خود را به عنوان یک استارتاپ معتبر ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: استارت آپ های آموزشی | معرفی 6+14 استارتاپ در زمینه‌ی آموزش

تفاوت استارتاپ با کسب‌و‌کارهای کوچک

  • سرعت رشد:

    استارتا‌پ‌ها قصد دارند در سریع‌ترین حالت ممکن مشتریان را جذب کنند و به رشد خود دست یابند. اما کسب‌وکار نوپا ممکن است به آرامی و با هدف جذب مشتری دائمی فعالیت خود را آغاز کند.

  • نحوه تأمین سرمایه :

    معمولاً در اجرای پروژه‌های استارتاپی به تأمین سرمایه از طریق سایر افراد، وام و پشتوانه مالی شتابدهنده‌ها اشاره می‌شود؛ این در حالی است که کسب‌وکارهای نوپا اکثراً با سرمایه شخصی شروع به فعالیت می‌کنند.

  • بازپرداخت سرمایه :

    احتمال شکست استارتاپ‌ها بسیار است. به همین دلیل صاحبان آن، از قبل برای بازپرداخت سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنند. این مورد برای کسب وکار نوپا کمتر رخ می‌دهد زیرا با سرمایه شخصی شروع به فعالیت کرده‌ است.

  • انعطاف‌پذیری :

    کسب‌وکارهای کوچک معمولاً به تغییرات زیادی جهت هماهنگی با محیط احتیاج ندارند. اما استارتاپ‌ها منعطف هستند، مدام خود را اصلاح می‌کنند تا بتوانند به سرعت با محیط پویای خود هماهنگ شوند و قابلیت‌های رشد خود را به بازار ثابت کنند.

  • ریسک :

    میزان ریسک در استارتاپ‌ها بیشتر از کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد به همان اندازه که سوددهی استارتاپ موفق بسیار زیاد است احتمال شکست نیز بالا است.

  • مشتریان و بازار :

    مدل کسب‌وکاری استارتاپ دارای ابهام است و در ابتدای راه به طور مشخص نمی‌توان مشتری یا بازار را مشخص کرد؛ در طی مسیر ممکن است ایده اولیه به یک محصول یا خدمت دیگری تبدیل شود. اما کسب‌وکارهای کوچک دارای بازار و مشتری مشخصی هستند که محصول یا خدمت معینی را ارائه می‌کنند.

  • چشم‌انداز :

    رشد کردن و در دست گرفتن بازار جهانی، چشم‌اندازی است که استارتاپ‌ها برای خود تعیین می‌کنند. معمولاً چشم‌اندازی که صاحبان کسب‌وکار کوچک در نظر دارند تأمین درآمد لازم برای خانواده است.

مزایای ثبت شرکت استارتاپ

اگر استارتاپ‌ها را در مراجع ثبت شرکت ثبت نکنیم؛ درواقع از نظر قانونی شرکت رسمی به حساب نمی‌آیند.

به همین دلیل دارای اعتبار قانونی نمی‌باشند و کاملاً خصوصی به حساب می‌آیند.

هرچند که می‌توان استارتاپ را به ثبت نرساند؛ اما بسیاری از مزایا را از دست می‌دهیم.

موارد زیر از مزایای ثبت شرکت استارتاپ می‌باشند:

  • فعالیت رسمی و قانونی
  • جلب اطمینان و اعتماد بیشتر شرکت‌ها
  • برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی، باید استارتاپ را به عنوان یک شرکت ثبت کرد.
  • کسب اعتماد مشتریان
  • امکان دریافت مجوز‌های لازم برای استارتاپ (مانند نماد خدمات الکترونیک E-namad که برای وبسایت الزامی است)
  • افتتاح حساب بانکی تجاری

تا زمانی که استارتاپ به عنوان یک شرکت تجاری شناخته نشود، نمی‌توان از ساختار حقوقی مستقل بهره‌مند شد.

در صورتی که مشکلی پیش بیاید، برای پرداخت طلب طلبکاران احتمالاً باید از اموال خود استفاده کنید.

نحوه ثبت ایده استارتاپ

مراحل ثبت ایده

ثبت ایده اجرایی یکی از مباحث مهمی است که در ثبت کردن استارتاپ مطرح می‌شود.

ترس خود را از مطرح کردن ایده با دیگران کنار بگذارید؛ آنچه اهمیت دارد تیمی است که آن را اجرا می‌کند.

در رابطه با ثبت ایده در مراجع قضایی دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:

دیدگاه اول بر این اساس است که ایده در ابتدای کار ثبت شود و سپس سراغ عملی کردن آن برویم و دسته دوم معتقدند بر روی اجرایی کردن آن تمرکز کنیم و سپس آن را به ثبت برسانیم.

در واقع هر دو دیدگاه درست می‌باشند و تلفیقی از آن‌ها کاربرد دارد.

یعنی اینکه بهتر است، تحقیقات مفصلی درباره ایده و قابلیت عملی کردن آن انجام شود. در همین راستا با سوال کردن از متخصصان نیز می‌تواند مسیر را هموارتر کند.

البته مطمئن شوید که از چه افرادی سوال می‌پرسید (هم از لحاظ قابل اعتماد بودن و هم از لحاظ سطح آگاهی)

سپس سعی کنید ایده را تا حدودی اجرا کنید. برای این کار، یک تیم تشکیل می‌دهید و به صورت استارتاپی ایده را عملی می‌کنید.

زمانی که به یک اطمینان نسبی دست پیدا کردید؛ با ثبت کردن ایده خود می‌توانید درمقابل سرقت و سوءاستفاده از آن محافظت کنید.

به طور کلی شرایط ثبت ایده این موارد می‌باشد : جدید بودن، قابلیت اجرا شدن، دانش نوآوری (در حوزه‌ای بتواند مشکل را برطرف کند)

مراحل ثبت ایده

  • ورود به سامانه مرکز مالکیت فکری

  • ثبت اظهارنامه به صورت الکترونیکی

  • متقاضی ظرف مدت 30 روز به بخش ثبت انواع درخواست مراجعه کرده و آنچه را که کارشناس درباره رفع نقص اظهارنامه توضیح داده است، اعمال می‌کند. در غیر این صورت اظهارنامه باطل می‌شود.

  • جستجو برای ایده مشابه: کارشناسان به بررسی این مسئله می‌پردازند که آیا طرحی مشابه با طرح ارائه شده توسط فرد در سامانه ثبت شده است یا خیر؟
    چنانچه ایده‌ای مشابه با آن را پیدا کنند، شخص باید به صورت حضوری به اداره مراجعه کند و آن‌ها را متقاعد سازد که ایده او متفاوت است.

  • صادر شدن ابلاغیه پذیرش (در صورتی که تأیید شد مورد مشابهی وجود ندارد)

  • پرداخت هزینه ثبت که همان حق‌الثبت می‌باشد (تا 30 روز بعد از صادر شدن ابلاغیه برای فرد فرصت پرداخت وجود دارد)

  • انتشار در روزنامه رسمی: زمانی که پیش‌نویس آگهی صادر شد، فرد می‌بایست به انتشار آگهی مربوط به ثبت ایده از طریق روزنامه رسمی اقدام کند، در نتیجه گواهینامه اختراع برای او صادر می‌شود.

مدارک

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • آدرس محل فعالیت شرکت
  • تکمیل و ارئه کردن فرم درخواست ثبت ایده
  • تهیه روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مدارک شناسایی مدیر عامل
  • ارائه نمونه ایده فکری و توضیحات کامل درباره آن

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • نمونه ایده فکری و توضیحات مفصل در این خصوص
  • کپی مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • ارائه فرم درخواست ثبت ایده و تکمیل کردن آن

برای محافظت از ایده خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

درباره افرادی که می‌خواهید با آن‌ها همکاری داشته باشید، تحقیق کنید.

می‌توانید از ابزارهای قانونی مانند قرارداد عدم افشا (NDA) یا قرارداد عدم رقابت (NCA) استفاده کنید.

همان‌طور که اشاره شد، برای ثبت اختراع و ایده خود باید هزینه‌ای بپردازید که ممکن است نتوانید از عهده آن بربیائید.

در نتیجه پیشنهاد می‌کنم از ثبت موقت ایده استفاده کنید (که تا یک سال اعتبار دارد) و بعد از آن باید ثبت دائم کنید.

از آنجا که معمولاً نام استارتاپ و ایده با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند؛ می‌توانید از ثبت‌ نام تجاری استفاده کنید و تاریخ فعال بودن ایده خود را به اشخاص دیگر نشان دهید.

با استفاده از حق کپی‌رایت، سایر استارتاپ‌ها نمی‌توانند از برنامه‌ای که طراحی کرده‌اید کپی کنند.

همچنین در صورتی که آن را عملی کرده باشید دارای مالکیت معنوی ایده می‌شوید و هرکسی که از آن تقلید کند باید حق شما را بپردازد.

بیشتر بخوانید: استارت آپ های خدماتی از ایده تا شروع

ثبت شرکت استارتاپی

نحوه ثبت استارتاپ

استارتاپ‌ها قوانین خاص خود را در دنیای تجارت دارند که درصورت عدم توجه به آن‌ها با مسائلی همچون صدور حکم قضایی، منع فعالیت و فیلتر شدن سامانه و … مواجه خواهید شد.

قوانین مربوط به ثبت شرکت عبارتند از:

  • رعایت حقوق مصرف کنندگان
  • حقوق رقابت و حریم خصوصی
  • حقوق مالکیت فکری
  • قوانین تجارت الکترونیک
  • حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای

نحوه ثبت استارتاپ

با توجه به اینکه قصد ثبت استارتاپ را در چه قالبی داشته باشید؛ به مدارک متفاوتی احتیاج دارید.

همچنین هزینه‌های ثبت شرکت و شرایط هر کدام مخصوص به خود می‌باشد، در نتیجه باید با انواع قالب‌های ثبت شرکت و شرایط آن‌ها آشنا شوید.

انواع اشخاص حقوقی برای ثبت شرکت به صورت زیر می‌باشد:

  • شرکت‌های با مسئولیت محدود
  • شرکت‌های سهامی خاص
  • سهامی عام
  • تضامنی
  • نسبی
  • مختلط سهامی
  • مختلط غیرسهامی
  • تعاونی

استارتاپ‌ها را بیشتر در دو قالب «شرکت با مسئولیت محدود» و «شرکت سهامی خاص» به ثبت می‌رسانند.

ثبت شرکت در قالب مسئولیت محدود

در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، معمولاً شرکت استارتاپ را در قالب مسئولیت محدود ثبت می‌کنند.

چراکه این نوع شرکت‌ها مسئولیت کمتری بر عهده شرکا می‌گذارند.

شرکا فقط به اندازه سرمایه خود، در شرکت پاسخگوی تعهدات هستند و سرعت تصمیم‌گیری نیز بالا است.

این شرکت‌ها الزامی به تعیین بازرس ندارند و برای مدت مدیریت، محدودیتی ندارند.

سرمایه موضوعی است که در تعیین اعتبار مهم است و نام نفرات هم، در جایگاه و اهمیت آن‌ها بی‌تأثیر نیست.

عبارت با مسئولیت محدود باید در اسم شرکت درج، و نام هیچ کدام از شرکا نباید در آن ذکر شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • ارائه دو برگ شرکت‌نامه رسمی تکمیل شده

  • دو نسخه صورت‌جلسه‌ی هیئت‌مدیره که توسط بازرسین امضا شده باشد.

  • دو جلد اساسنامه شرکت تکمیل شده

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • دو نسخه صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی مؤسس امضا شده توسط بازرسین

تمامی موارد ذکر شده در بالا باید توسط همه‌ی سهام‌داران امضا شوند.

تقاضانامه و شرکت‌نامه می‌بایست از اداره ثبت شرکت‌ها تهیه گردند؛ به دلیل اینکه، این اوراق بهادار هستند.

  • اصل گواهی عدم سوء‌پیشینه تمامی شرکا و مدیران

  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه بازرسین

  • چنانچه شرکت توسط وکیل ثبت شده باشد، ارائه اصل وکالت‌نامه‌‌ دادگستری ضروری است.

  • تأییدیه هیئت‌مدیره اشخاص حقوقی سهام‌دار، مبنی بر غیردولتی بودن آن

  • اخذ و ارائه‌ی مجوزهای مربوطه در صورت نیاز (بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها)

  • در صورتی که سهام‌داران و اعضا هیئت‌مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند؛ معرفی‌نامه نمایندگان ضروری است.

  • ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس یا آخرین تغییرات آن

  • کپی مدارک شناسایی همه اعضا شرکت. در مواردی که تعداد شرکا بیشتر از 12 نفر است؛ تصویر برابر با اصل مدرک کلیه شرکا، مدیران و هیئت نظارت لازم است.

  • تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام‌های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

تعداد شرکا حداقل دو نفر یا بیشتر می‌باشد.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت یک میلیون ریال است. می‌توان در قبال تعهد مدیر عامل، بعداً این مبلغ را توسط شرکا تادیه کرد.

بیشتر بخوانید: انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

ثبت شرکت در قالب سهامی خاص

شرکت سهامی خاص

شرکتی بازرگانی است که تمام سرمایه آن توسط مؤسسین تأمین می‌گردد. تمام یا قسمتی از سرمایه می‌تواند به صورت غیرنقدی باشد.

مسئولیت سهام‌داران در مقابل قرض‌های شرکت، محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها می‌باشد.

نام‌گذاری شرکت:

این مورد با آماده کردن فرم انتصاب نام، از طریق سازمان ثبت شرکت‌ها به انجام می‌رسد.

در فرم مذکور، پنج نام پیشنهادی از سوی اعضای شرکت اعلام می‌شود؛ تا مورد بازبینی و مطالعه قرار گیرد.

هر اسمی که ارائه می‌شود باید مطابق مقررات تجاری ایران باشد؛ یعنی دارای معنی فارسی، هماهنگ با فرهنگ و رفتار همگانی ایرانی و فاقد هر گونه کپی‌برداری باشد.

علاوه بر این، ضروری است که عبارت «سهامی خاص» در ابتدا یا انتهای نام شرکت ثبت شده باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:

  • دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص تکمیل شده

  • ارائه دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین

  • دو نسخه اساسنامه تکمیل شده شرکت سهامی خاص

کلیه موارد ذکر شده باید به امضای تمام سهام‌داران برسند.

  • از بانکی که حساب شرکت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح شده است؛ باید گواهی مبنی بر پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه اولیه تعهد شده شرکت ارائه شود.

  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره، سهام‌داران و بازرسین ( البته باید با اصل برابر شده باشند)

  • پرداخت فیش 4000 تومانی به عنوان هزینه

  • اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه

  • گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری برای کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت که از مراکز پلیس+10 تهیه شده

  • ارائه اصل قیم‌نامه یا کپی برابر اصل قیم‌نامه

  • ارائه اقرارنامه بازرسان در متن صورت‌جلسه مبنی بر اینکه هیچ‌گونه نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیرعامل و مدیران شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند؛ همچنین بازرس و یا همسرش نیز از مدیران و مدیرعامل شرکت به طور موظفی حقوق دریافت نمی‌کنند.

  • درصورتی‌که سهام‌داران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند؛ معرفی‌نامه نمایندگان ضروری است.

  • ارائه کپی برابر اصل پاسپورت برای اشخاص حقیقی و ارائه گواهی ثبت شرکت که حاوی آخرین وضعیت شرکت می‌باشد برای اشخاص حقوقی (در صورت داشتن سهام‌دار خارجی)

  • در صورت وجود سهام‌دار خارجی باید اصل و ترجمه وکالتنامه و همچنین اختیارنامه وکیل سهام‌دار خارجی ارائه شود که اشخاص حقوقی و حقیقی را دربرمی‌گیرد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص:

حداقل سه نفر شریک تجاری لازم است.

دو نفر به عنوان بازرس معرفی می‌شوند (بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل)

سرمایه اولیه نباید کمتر از صدهزار تومان باشد.

می‌بایست حداقل ۳۵ درصد سرمایه به صورت نقدی پرداخت شود. (برای 65 درصد باقی‌مانده مهلت 5 ساله مقرر شده است.)

تا به این جای کار با مزایای ثبت شرکت، ویژگی‌های استارتاپ‌ها، نحوه ثبت ایده و شرایط و مدارک لازم قالب‌های شرکت آشنا شدید.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که برای ثبت شرکت استارتاپی باید چه مراحلی طی‌ شود؟

مراحل ثبت شرکت استارتاپی

نحوه ثبت شرکت استارت آپ توضیح کامل درباره مراحلی که باید طی شوند

نحوه ثبت شرکت استارت آپ

به طور کلی چهار گام برای ثبت شرکت استارتاپ باید طی شود، که هر کدام از این گام‌ها مراحل مربوط به خود را دارند.

گام اول: تعیین شرکا

این گام بسیار مهم است، زیرا با افرادی شراکت دارید که سود و زیان را باید با آن‌ها شریک شوید.

دقت کنید که این افراد مورد اعتماد و دارای هدف مشترکی با شما باشند؛ چراکه مسئولیت و حق رأی سهام‌داران با توجه به سرمایه اولیه‌شان تعیین می‌شود.

اگر دقت لازم را در انتخاب سهام‌داران نداشته باشید با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهید شد و حتی در بعضی موارد منجر به انحلال شرکت می‌شود.

بیشتر بخوانید: تشکیل تیم استارتاپی و اهمیت تیم در استارتاپ

گام دوم: تعیین نوع شرکت

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، می‌توانید استارتاپ خود را به 7 صورت ثبت کنید که درباره دو قالب مسئولیت محدود و سهامی خاص توضیحات لازم داده شد.

توجه کنید که هر قالب، مزایا و معایب خود را دارا می‌باشد و با توجه به نوع فعالیتی که مدنظر دارید، سعی کنید انتخاب مناسبی داشته باشید.

گام سوم: ثبت‌نام کد ثنا

طبق قانون جدیدی که از آبان ماه 1400 تصویب شد، تمام اعضای هیئت‌مدیره (اعم ازحقیقی و حقوقی) برای ثبت کردن شرکت خود باید در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند و کد مربوطه را دریافت کنند.

با استفاده از این کد می‌توان به سامانه‌های خدمات قضایی وارد شد و پیگیری‌های لازم را در مورد پرونده‌های قضایی انجام داد.

نحوه دریافت کد ثنا

بعد از ورود به سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی با دو گزینه‌ی روبه‌رو مواجه خواهید شد، که با توجه به نوع شخص، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید.

بعد از انتخاب گزینه مورد نظر، صفحه‌ای باز خواهد شد که اطلاعاتی همچون شماره سریال شناسنامه، تاریخ تولد، شماره ملی و کد امنیتی را باید در آن وارد کنید.

در صفحه دوم باید با دقت، شرایط و قوانین را مطالعه کنید و سپس گزینه تأیید را فشار دهید.

در صفحات بعدی به ترتیب اطلاعات شناسنامه‌ای، تماس، اقامتگاه یا همان محل سکونت، میزان تحصیلات و شغل را وارد کرده و دکمه ثبت اطلاعات اولیه را انتخاب می‌کنید.

پس از تکمیل مراحلی که ذکر کردیم؛ یک کد به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوط به خود وارد کنید.

از بین کارگزاران موجود یکی را انتخاب کنید و سپس مرحله‌ی پرداخت هزینه را طی‌کنید.

بر روی دکمه‌ی شروع احراز هویت غیرحضوری کلیک کنید. اکنون باید امضای الکترونیک خود را با ماوس رایانه یا لمس صفحه گوشی رسم نمایید.

در مرحله بعد باید از چهره خود عکسی بگیرید که مطابق دستورالعمل باشد.

در قسمت بعد دکمه ضبط ویدیو را فشار می‌دهید، عبارتی را که ظاهر می‌شود تکرار می‌کنید و سپس گزینه ارسال را انتخاب می‌کنید.

بعد از اینکه پیام اطلاعات شما با موفقیت ارسال شد ظاهر شد، نتیجه احراز هویت و کد ثنا از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود و این فرایند به پایان می‌رسد.

گام چهارم: ثبت نام در سامانه ثبت شرکت‌ها

مراحلی که برای ثبت نام در سامانه ثبت شرکت ها باید طی کنید

در این گام باید دقت لازم را در پر کردن فرم‌ها داشته باشید، زیرا با یک خطا، ضرر بسیاری به استارتاپ ممکن است برسانید.

علاوه بر این در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید در آینده با مشکل مواجه خواهید شد.

از این رو حتماً از قبل مطالعه بسیاری درباره ثبت شرکت و نحوه کار با سامانه کسب کنید و یا به یک متخصص مراجعه کنید.

در ادامه به مراحلی که برای ثبت‌نام باید طی شود می‌پردازیم.

مرحله اول: ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها

با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری دیگر لزومی به مراجعه حضوری نمی‌باشد.

همچنین می‌توانید به آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها دسترسی داشته باشید.

در همین سامانه، موارد لازم برای راهنمایی جهت ثبت انواع شرکت‌ها قرار داده شده است.

مرحله دوم: ثبت آنلاین شرکت

به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. گزینه پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کنید و در آنجا قالب شرکت را تعیین کنید. باید فرم مربوط به اطلاعات عمومی شرکت را پر کنید.

مرحله سوم: اطلاعات متقاضی

در این بخش نام شخص متقاضی تأسیس شرکت وارد می‌شود. باید سِمَت شخص با توجه به اینکه اصیل یا وکیل است تعیین شود.

پیشنهاد می‌کنم راهنمای سایت را مطالعه کرده تا با نکات بیشتری که در این بخش وجود دارند آشنا شوید.

مرحله چهارم: انتخاب نام مناسب

نام‌های درخواستی خود را بدون ذکر عبارت “شرکت” در ابتدای آن‌ها، وارد کنید.

شما مجاز هستید تا پنج نام برای شرکت خود به ترتیب اولویت انتخاب کنید.

اسامی پیشنهادی باید ریشه فارسی داشته (لاتین نباشند) و با شئونات انقلاب اسلامی ایران سازگار باشند.

همچنین باید دارای اسم خاص باشند و تکراری نباشند که در این باره می‌توانید به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور مراجعه کنید.

نکات بیشتری در این زمینه وجود دارند که باید مدنظر داشته باشید. می‌توانید با دانلود فایل زیر به اطلاعات مربوط به این بخش دسترسی پیدا کنید.

مرحله پنجم: تعیین موضوع فعالیت

در این گام باید موضوع اصلی فعالیت، وضعیت مجوز، نوع فعالیت و مدت فعالیت را بر این اساس که محدود است یا نامحدود انتخاب کنید.

قبل از پر کردن این مورد بهتر است با شرکای خود مشورت کرده و گزینه مناسب را انتخاب کنید.

چنانچه در رابطه با موضوع فعالیت احتیاج به توضیح باشد، یا اینکه موضوع مدنظر شما در لیست قرار نداشته باشد، می‌توانید در بخش شرح فعالیت این موارد را وارد کنید.

مرحله ششم: اطلاعات مرکز اصلی

تعیین آدرس مشخص برای ثبت شرکت، کاری است که باید انجام گیرد.

کدپستی، شماره‌ی تلفن، نشانی مرکز اصلی، شماره‌ی دورنگار، نشانی تارنما و پست الکترونیکی، مشخصاتی هستند که در این صفحه وارد می‌شوند؛ البته سه مورد آخر در صورتی که وجود داشته باشند وارد می‌گردند.

چنانچه اقدام به خرید و یا اجاره محل مدنظر خود نکرده‌اید، می‌توانید محل سکونت یکی از شرکا را وارد کنید.

دقت داشته باشید که در آینده تمام مدارک از طرف سازمان ثبت شرکت‌ها به آدرسی که یادداشت می‌کنید، ارسال می‌شوند.

مرحله هفتم: سرمایه‌ی شخص حقوقی (شرکت)

در این صفحه سرمایه اولیه اعم از نقدی یا غیرنقدی، سهام با نام یا بی‌نام تعیین می‌شود.

شرکت سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را وارد کند و شرکت با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه مدنظر خود را یادداشت می‌نماید. ضمن اینکه ارزش ریالی هر سهم نیز باید مشخص شود.

مرحله هشتم: اشخاص

مراحل ثبت شرکت استارتاپی

اشخاص به دو نوع حقوقی و حقیقی تقسیم می‌شوند که برای هر کدام باید فیلدهای مورد نیاز را تکمیل کرد.

اطلاعاتی مانند نام، شماره ملی، تابعیت و… مواردی است که وارد می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنم راهنمای سایت مربوط به این بخش را مطالعه کنید تا با نکات لازم در این زمینه آشنا شوید. برای رفتن به این بخش گزینه ثبت تأسیس را انتخاب کرده و سپس بر روی اشخاص کلیک کنید.

مرحله نهم: سهام یا سرمایه اشخاص

از فهرست اشخاص، شخصی را انتخاب می‌کنیم که اطلاعات سهام یا سرمایه وی باید وارد شود.

در فهرست نوع سهام، مشخص می‌شود که سهام با نام است یا بی‌نام و سرمایه به چه صورت است (نقدی یا غیر نقدی و …)

این اطلاعات بر اساس آنچه در بخش سرمایه‌ی شخص حقوقی وارد شده بود، نشان داده می‌شود.

اینکه شخص چه تعداد و چه سهمی از شرکت را داراست، با تعداد سهام و درصد سهام مشخص می‌شود.

ممکن است در طول زمان تعداد سهام یا سرمایه شخص کم و زیاد شود؛ در نتیجه بخشی تحت عنوان “از تاریخ” وجود دارد که این تغییرات در آن ثبت می‌شود.

توجه داشته باشید که جمع سهام اشخاص نباید از جمع سهام شرکت تجاوز نماید.

مرحله دهم: سِمَت اشخاص

در این قسمت سمت شخص (مانند مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره و …) در شرکت را وارد کنید.

سپس باید تاریخ شروع فعالیت آن‌ها را در آن موقعیت شغلی تعیین کنید.

تاریخ پایان اعتبار سِمت نیز با توجه به زمان شروع آن مشخص می‌شود.

وضعیت حق امضا مشخص می‌کند، که فرد جزو اشخاص دارای حق امضا در شرکت است یا خیر.

مرحله یازدهم: ارتباط بین اشخاص

اطلاعات مربوط به نماینده قانونی شرکت و اختیارات او در این بخش وارد می‌شود.

فهرست “نماینده شده” مربوط به موکل است و فهرست “نماینده” مربوط به شخصی است که به نمایندگی منصوب شده.

مستند نمایندگی با توجه به اینکه چه فردی نماینده است متفاوت می‌باشد.

مرحله دوازدهم: شعب

چنانچه شرکت نیاز به تأسیس شعبه داشته باشد؛ اطلاعاتی مانند کدپستی، شماره تماس، نشانی شعبه و … را وارد می‌کنید و در بخش بعدی که مربوط به سِمت شعب می‌باشد، سِمت شخص و مدت تصدی را مشخص کنید.

توجه داشته باشید اطلاعات افرادی را وارد کنید که قبلاً در فهرست اشخاص انتخاب کرده‌اید.

در صفحه‌ی مربوط به شعب، در صورتی که شرکت یا موسسه نیاز به تأسیس شعبه داشته باشد اطلاعات آن را در این صفحه وارد نمایید.

در قسمت مربوط به سمت‌ها در شعب، سمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید.

مرحله سیزدهم: روزنامه

روز و ماه شروع سال مالی را در کادر مربوط به صفحه‌ی روزنامه وارد کنید و سپس روزنامه شرکت خود را از فهرست اسامی موجود انتخاب کنید.

  • مرحله چهاردهم: اظهارنامه/ تقاضانامه
  • پانزدهم: اساسنامه
  • شانزدهم: شرکت‌نامه

جهت طی کردن سه مرحله ذکر شده، متن هرکدام را همراه با اطلاعات لازم تایپ کنید (یا اینکه نسخه آماده آن‌ها را پر کنید) و در سایت بارگزاری کنید.

مرحله هفدهم: مدارک

در این مرحله مدارک لازم را با توجه به اینکه شرکت در چه قالبی می‌باشد فراهم می‌نمایید.

سپس گزینه پذیرش نهایی را انتخاب کنید تا تقاضای تأسیس ثبت نهایی شده و ارسال شود.

مدارک آماده شده باید به امضای همه‌ی شرکا برسند و برای اداره ثبت شرکت‌ها در تهران، از طریق پاکت‌های مخصوص ارسال شوند.

می‌توانید با استفاده از کد رهگیری که در ثبت‌نام اینترنتی به شما اختصاص داده شده است، وضعیت پرونده خود را از طریق سامانه پیگیری کنید.

توجه داشته باشید که بعد از ارسال مدارک به سایت مراجعه کرده و شماره بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست را در قسمت مربوطه وارد کنید.

بعد از بررسی مدارک ۳ حالت پیش می‌آید

  • رد شدن پرونده: زمانی که مدارک ارسالی دارای ایرادات غیرقابل برطرف کردن باشد؛ شرکت قابلیت ثبت شدن ندارد. باید مراحل بالا دوباره تکرار شوند و کد رهگیری جدید اخذ شود.

  • ناقص بودن پرونده: اگر مدارک شما دارای نقص‌هایی باشند که می‌توان آن‌ها را برطرف کرد؛ می‌بایست طبق ابلاغیه‌ای که برایتان فرستاده می‌شود، نقص مدارک را رفع کنید.

  • صدور آگهی: در این حالت اداره‌ی ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده و باید برای صدور آگهی اقدام کنید.

قبل از صدور آگهی به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت مراجعه کنید و بعد از امضای دفاتر، مدراک خود را دریافت کنید.

بعد از پرداخت هزینه‌های لازم می‌توانید به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کشور درج نمایید.

گام بعدی دریافت دفاتر پلمپ تجاری (یعنی دفتر کل و روزنامه شرکت) می‌باشد. تا چندماه بعد از تاریخ ثبت شرکت فرصت دارید تا کد اقتصادی را دریافت نمایید و به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید.

ثبت استارتاپ در ایران

ثبت استارتاپ در ایران

یکی از عوامل موثر در پیشرفت اقتصادی کشورها استارتاپ‌ها هستند.

کشور ایران به دلیل داشتن جمعیت جوان زیاد، یکی از مستعدترین کشورها برای راه‌اندازی استارتاپ است.

نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این می‌باشد: مسائل زیادی وجود دارند که هنوز حل نشده‌اند و نیازمند ایده‌های نوینی هستند تا با استفاده از تکنولوژی به فرصت تبدیل شوند.

از این رو استارتاپ‌های بسیاری شروع به فعالیت کردند و تعدادی شکست خوردند و تعدادی موفق به ثبت شرکت خود شدند.

همه‌ی نکات بیان شده در این مقاله درباره ثبت استارتاپ (مدارک مورد نیاز، انواع ثبت شرکت، مراحل ثبت شرکت و …) همگی مطابق با شرایط کشور ایران می‌باشند.

چالش‌های محیطی استارتاپ در ایران شامل موارد زیر می‌شود:

  • چالش حقوقی: حقوق مالکیت فکری نمونه‌ای از این چالش‌ها می‌باشد. مسائل مربوط به معافیت‌های مالیاتی، تورم و پیچیدگی مقررات کسب‌وکار که باعث درگیر شدن کارآفرین با مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی می‌شوند.

  • تأمین مالی و سرمایه‌گذاری: زنجیره تأمین مالی برای طرح‌های نوآور و شرکت‌های نوپا ناقص می‌باشد. بستر حقوقی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود ندارد. نهادهای متولی در نظام مالی نوپا هستند و مواردی از این دست.

  • زیرساخت‌های فنی: قیمت بالای خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، پایین بودن کیفیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی، نامناسب بودن زیرساخت جهت بهره‌برداری از فناوری‌های جدید و … .

  • مسائل فرهنگی و اجتماعی: هزینه بالای زندگی، پایین بودن اعتماد عمومی به این فضای کسب‌وکار (هرچند که نسبت به سال‌های گذشته سطح این اعتماد بهبود پیدا کرده) ، ترس از شکست و … .

  • ضعف در سیاست‌گذاری: با وجود اقدامات صورت گرفته، چالش‌هایی که استارتاپ‌ها در مسیر رشد خود با آن روبه‌رو می‌شوند نیازمند سیاست‌گذاری‌های بهتری هستند که توازن را بین رویه سنتی و جدید ایجاد کنند.

معرفی منابع مفید و مرتبط

تجربیات مدیران کسب‌وکارهای دیگر یکی از منابع مفیدی است که می‌تواند، راهنمای خوبی برای طی کردن مسیر استارتاپی باشد.

پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را که به معرفی پادکست‌های کاربردی در زمینه مدیریت پرداخته است را مطالعه کنید.

قبل از شروع یک استارتاپ بهتر است قواعد مربوط به آن را به طور کامل بررسی کنیم. با خواندن مطلب زیر می‌توانید به اطلاعات مناسبی در زمینه راه اندازی یک استارتاپ دست پیدا کنید.

با مطالعه این دو مطلب می‌توانید به تفاوت استارتاپ با کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان پی ببرید.

درصورتی که به دنبال ایده‌های جذاب و دارای توضیحات مفصل درباره هرکدام هستید، پیشنهاد می‌کنم مقالات زیر را از دست ندهید.

مراحلی که برای ثبت شرکت استارتاپ باید طی کرد

به طور کلی برای ثبت شکرت استارتاپ می‌بایست چهار گام را طی کرد، که هرکدام دارای مراحل مخصوص به خود می‌باشند.

  1. تعیین شرکا

    در این گام باید شرکای مورد اعتمادی پیدا کرد که در سود و زیان شرکت با آن‌ها سهیم شد. این افراد به اندازه سرمایه اولیه‌ای که وارد کسب‌وکار می‌کنند، دارای مسئولیت و اختیار می‌شوند. در نتیجه باید در انتخاب آن‌ها دقت لازم را داشت.

  2. تعیین نوع شرکت

    شرکت‌های تجاری را می‌توان در 7 قالب ثبت کرد.

    سهامی خاص

    شرکت‌های با مسئولیت محدود

    تضامنی

    سهامی عام

    مختلط سهامی

    نسبی

    مختلط غیرسهامی

    تعاونی

    استارتاپ‌ها با توجه به شرایط و هدفی که دارند باید یکی از موارد نام برده شده را انتخاب نمایند.
    بیشتر استارتاپ‌ها شرکت خود را در دو قالب مسئولیت محدود و سهامی خاص به ثبت می‌رسانند.

  3. ثبت نام کد ثنا

    طبق قانون جدیدی که در آبان ماه سال 1400 تصویب شد، می‌بایست تمام اعضای هیئت‌مدیره (اعم ازحقیقی و حقوقی) برای ثبت کردن شرکت مدنظرشان، در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند.

  4. ثبت نام در سامانه ثبت شرکت‌ها

    این مرحله شامل 17 گام است که می‌بایست قدم به قدم همگی آن‌ها را طی کرد.


    ورود به سامانه ثبت شرکت‌ها

    ثبت آنلاین شرکت

    اطلاعات متقاضی

    انتخاب نام مناسب

    تعیین موضوع فعالیت

    اطلاعات مرکز اصلی

    سرمایه شخص حقوقی

    اشخاص

    سهام یا سرمایه اشخاص

    سمت اشخاص

    ارتباط بین اشخاص

    شعب

    صفحه روزنامه

    اظهارنامه/تقاضانامه

    اساسنامه

    شرکتنامه

    مدارک


    در نهایت کارشناسان مدارک را بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنند.

ممنونم که تا آخر مقاله من را همراهی کردید.

آیا تا به حال استارتاپی را در قالب شرکت به ثبت رسانده‌اید؟


به نظر شما چه نکات دیگری را باید مدنظر قرار داد که در مطلب ذکر نشده بود؟


لطفاً نظرات و تجربیات خود را با در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید
.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “ثبت شرکت استارتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.