دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی

اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی
Rate this post

چرا باید گرامر یاد بگیریم یا اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی در چیست؟ گرامر، قوانین و دستورالعمل‌هایی است که برای استفاده از هر زبانی به آن‌ها نیاز داریم. زبان انگلیسی هم از این قائده مستثنا نیست. در این مطلب به اهمیت گرامر زبان انگلیسی در یادگیری زبان پرداخته و بهترین راه‌های یادگیری گرامر را به شما معرفی می‌کنیم.

بخش اول: اهمیت گرامر در زبان انگلیسی

همۀ ما در دبیرستان یا کلاس‌های آموزش زبان با قسمت‌های درسی مربوط به گرامر درگیر بودیم. زمان زیادی را صرف پیداکردن جای درست مفعول و یا پیداکردن فعل درست کردیم. اما آیا این قضیه به پیشرفت زبان ما کمکی کرده؟ به طور کلی نمی‌توان منکر نقش گرامر در یادگیری زبان انگلیسی شد. چرا؟ پاسخ ساده است.

اهمیت گرامر در زبان انگلیسی و برقراری ارتباط به نحو صحیح

1- ارتباط درست و مؤثر

ما زبان را برای برقراری ارتباط با مخاطب یاد می‌گیریم. بنابراین رساندن مفهوم پیام، بدون اشتباه برای ما مهم است. چه بخواهیم یک مقاله بنویسیم یا یک قرارداد ببندیم یا در مورد فعالیتی که می‌کنیم به مشتری‌ها توضیحات درست و کافی بدهیم با مخاطبی سر و کار داریم. بنابراین باید از رساندن مفهوم درست مطمئن باشیم. این طور نیست؟

2- معیاری برای سنجش مهارت

از طرفی در مکالمه و یا مکاتبه با محیط‌های آکادمیک، دنیای تجارت و یا حتی مصاحبه‌های شغلی کافیست چند خطای گرامری داشته باشید تا کیفیت کل کار شما مورد قضاوت قرار گیرد و توانمندی شما در آن زمینه هم زیر سوال برود. شما با اشتباهات مداوم در حرف زدنتان نه‌تنها یک تصویر ضعیف از کارتان را به نمایش می‌گذارید، بلکه نمی‌توانید به مصاحبه‌کنندگان و یا مشتری‌ها این اطمینان را بدهید که در آینده می‌توانند بدون دردسر با شما ارتباط برقرار کنند.

اهمیت گرامر زبان انگلیسی  برای دستیابی به موقعیت‌های شغلی و آکادمیک

بنابراین گرامر مهم است. گرامر مانند داشتن دانش بنّایی برای ساخت خانه است. هرچقدر هم که مصالح داشته باشید بدون داشتن دانشی در این حوزه نمی‌توانید ساختمان را بسازید. هرچقدر بنّای ماهرتری باشید ساختمان زیباتر و امن‌تری خواهید ساخت. این طور نیست؟

پس سوال بهتر و درست‌تر این است که: بهترین راه برای یادگیری گرامر کدام است؟ آیا باید به‌صورت مستقیم زمان بگذاریم و گرامر را مطالعه کنیم؟

بخش دوم: بهترین راه برای یادگیری گرامر کدام است؟

اگر مبتدی هستید

اگر شما مبتدی هستید و تازه یادگیری انگلیسی را شروع کرده‌اید باید یک سری قانون کلی را یاد بگیرید. ساختار جمله‌های ساده، اینکه فعل‌ها در زمانهای مختلف به چه شکلی هستند و مطالبی از این دست. قوانین اولیه مهم هستند و بهترین راه برای یادگیری آن‌ها، یادگیری مستقیم از روی منابعی مانند کتاب و سایت‌ها است.

یادگیری گرامر انگلیسی با استفاده از منابع مستقیم

اگر در سطح متوسط یا پیشرفته هستید

اگر مبتدی نیستید، داستان کاملاً برای شما فرق می‌کند. اگر در سطح متوسط و یا پیشرفته هستید بهتر است که از ویدئوها و فایل‌های صوتی استفاده کنید که در آن‌ها مردم عادی ( کسانی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است ) صحبت می‌‌کنند. به این شکل شما با گرامر زبان احاطه می‌شوید و مغز شما به مرور زمان به زبان جدید عادت کرده و شروع به استخراج قوانین و گرامر زبان جدید می‌کند.

این فرایند درست مانند یادگیری زبان مادری توسط کودک شکل می‌گیرد. کودک صرفاً با گوش‌کردن به مکالمۀ اطرافیانش زبان را یاد می‌گیرد. البته که مزیت مسلّم ما نسبت به یک کودک خردسال دانشی است که دربارۀ اجزای زبان داریم.

بنابراین برای ما زمان کمتری برای آزمون و خطا و یادگیری لازم است. اما تمام این شرایط تنها با فرض این است که ما با زبان احاطه شده باشیم. برای کسانی که در کشور غیر انگلیسی-زبان اقدام به یادگیری می‌کنند تنها می‌توان توصیه کرد که برای نزدیک شدن شرایط، از فیلم‌ها، سریال‌ها، ویدئو‌های یوتیوب و یا پادکست‌ها و فایل‌های صوتی استفاده کنند.

استفاده کردن از فیلم‌ها و سریال‌ها برای تقویت گرامر

ویدئویی در یوتیوب یا یک سریال تفاوتی ندارد. محتوایی که به آن علاقه دارید و تا حدودی متوجه معنی آن می‌شوید را پیدا کنید. می‌توانید زیرنویس انگلیسی را هم روی آن استفاده کنید. جمله‌ها را آنالیز کنید و سعی کنید جمله‌های مشابه بسازید.

هر زمان که به مشکلی خوردید یا خواستید قانون گرامر در مورد مسئله‌ای را بدانید به منابع و کتاب‌های گرامری مراجعه کنید. این کار منافاتی با روش یادگیری شما ندارد و اتفاقاً بهتر است.

اگر عجله دارید

اگر در مدت زمان فشرده باید روی گرامر تسلط پیدا کنید، یادگیری به وسیلۀ کشف الگوها نمی‌تواند خیلی مؤثر واقع شود. اگر عجله دارید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر برای آزمون‌ها آماده شوید، بهتر است روی منابع یادگیری مستقیم گرامر تمرکز کنید. فراموش نکنید که اهمیت گرامر زبان انگلیسی برای شما دوچندان است زیرا به‌صورت مستقیم روی نمرۀ آزمون شما تأثیر می‌گذارد.

بیشتر این آزمون‌ها دارای قسمت‌هایی برای سنجش لیسنینگ و اسپیکینگ هستند که ویدئوها و فایل‌های صوتی می‌توانند به افزایش آن مهارت‌ها نیز کمک کنند. اما برای یادگیری گرامر در زمانی کوتاه نمی‌توان تنها روی استفاده از این روش حساب باز کرد. زمان طولانی‌تری لازم است تا با استفاده از این روش گرامر را یاد بگیرید، اما در عوض سرگرم‌کننده‌تر است و بیشتر در ذهن می‌ماند.

بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌کنید

اینکه حتی یک کلمه انگلیسی صحبت نکنید تا تمام قوانین گرامر را کاملاً یاد بگیرید، قطعاً بدترین و اشتباه‌ترین تصمیم شما در این حوزه خواهد بود. شما باید به سرعت صحبت‌کردن را شروع کنید. به محض این که کمی از کلمات و اولین قوانین را یاد گرفتید. هیچ بهانه‌ای هم در این مسئله قابل قبول نیست. نگران اشتباهاتی که می‌کنید نباشید.

شما در حال یادگیری یک چیز تازه هستید. مسلّم است که اشتباه می‌کنید. حرف‌زدن باعث به وجود آمدن اعتمادبه‌نفس در شما شده و گرامر در طول زمان کم‌کم به صحبت‌های شما اضافه خواهد شد.

به این فکر کنید که قرار است یک بازی جدید را یاد بگیرید. مسلماً اول باید یک سری از قوانین اولیه دربارۀ این بازی را بفهمید تا بتوانید بازی را شروع کنید. اما بقیۀ قوانین چه می‌شوند؟ البته که باید در حین بازی متوجه این قوانین شده و آن‌ها را یاد بگیرید. این سریع‌ترین روش یادگیری یک بازی جدید نیست؟ آیا حفظ‌کردن قوانین قبل از شروع بازی کاری سخت و بی‌فایده نیست؟ پس صحبت کنید.

بخش سوم: اهمیت گرامر در آموزش زبان انگلیسی

چرا گرامر برای یادگیری زبان انگلیسی اهمیت دارد؟ میزان اهمیت گرامر در آموزش زبان انگلیسی به چه اندازه است؟ موضوع مورد بحثی که بین آموزشگاه‌های مختلف همواره در جریان است، درجۀ اهمیت آموزش گرامر و میزان پرداختن به آن در کلاس‌ها است.

با این حال، تجزیه و تحلیل این بحث مداوم، ضرورت آموزش گرامر و اهمیت آن در یادگیری و تقویت زبان را به منصۀ ظهور رسانده است. آموزش گرامر، تأثیر مثبت و واقعی بر روی هر چهار مهارت یادگیری زبان دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر تاثیر گرامر در یادگیری زبان شد. اگرچه مزایای گرامر در یادگیری و بهبود مهارت‌های رایتینگ بهترین و بیشترین نمود را دارد، اما تأثیر مثبت آن در ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ نیز قابل‌توجه است.

اهمیت گرامر در آموزش زبان انگلیسی

مهارت‌های ارتباطی پیشرفته درجۀ بالایی از صلاحیت دستوری را می‌طلبد. مهارت ارتباطی شامل دانش گرامری، استفادۀ درست از آن گرامر و استفاده از واژگان مناسب زبان برای انتقال معانی به روشی قابل‌قبول از نظر اجتماعی است. همین مسئله پای گرامر را به آموزشگاه‌های زبان باز کرده است. اگر کسی امیدوار است زبان انگلیسی را به‌طور دقیق و روان یاد بگیرد و از آن استفاده کند، یادگیری گرامر امری ضروری است.

همچنین بسیاری از کسانی که در کلاس‌های آموزش زبان ثبت‌نام می‌کنند قصد شرکت در آزمون‌هایی مثل آیلتس و تافل را دارند. بنابراین در این کلاس‌ها باید به بهترین نحو ممکن گرامر تدریس شود.

بخش چهارم: چه منابعی برای یادگیری گرامر وجود دارد؟

حالا که به اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی پی بردیم بیاید به بعضی از منابعی که می‌توان در این راه از آن‌ها استفاده کرد نیز اشاره کنیم. برای یادگیری گرامر شما می‌توانید از منابع متنوعی استفاده کنید. به این صورت فرایند یادگیری کمتر خسته‌کننده می‌شود و می‌توانید با سرعت بیشتری پیشرفت کنید.

یکی از منابعی که بسیار مورد اقبال زبان‌آموزان قرار می‌گیرد، کتاب است. کتاب‌های معروف آموزش گرامر به دلیل در بر داشتن اطلاعات منسجم، تمرین‌ها و ارائۀ برنامۀ منظم برای یادگیری درست و اصولی می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها باشند.

منابع یادگیری گرامر

همچنین سایت‌های زیادی هستند که با عنوان‌بندی و سطح‌بندی مناسب، قوائد گرامری و تمرینات مرتبط با آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید از این سایت‌ها هم به‌عنوان یک منبع اصلی استفاده کنید.

در کنار این منابع اصلی می‌توانید از منابع کمکی مانند نرم‌افزارهای آموزش گرامر نیز استفاده کنید. می‌توانید اطلاعات تکمیلی دربارۀ تمام منابعی که گفته شد و معرفی بهترین‌ها در هر کدام از این حوزه‌ها را در مطلب زیر بخوانید.

همچنین استفاده از پادکست‌، فیلم، سریال و ویدئوهای انگلیسی در یوتیوب علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، می‌تواند همزمان چندین مهارت زبان مانند لیسنینگ و اسپیکینگ را هم تقویت کرده و حتی دایرۀ واژگان شما را هم گسترش دهد.

پس حتی اگر نمی‌خواهید از روش یادگیری طبیعی گرامر و کشف الگوهای گرامری با استفاده از گوش‌کردن به مکالمه‌ها استفاده کنید، این منابع را به‌عنوان منابع کمکی برای سرگرم‌کننده‌کردن فرایند یادگیری به برنامۀ خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط

برای پیداکردن بهترین کتاب‌ها، سایت‌ها و نرم‌افزار‌های آموزش گرامر می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:

اگر می‌خواهید از فیلم‌ها و سریال‌ها برای تقویت زبان خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را مطالعه کنید:

همچنین برای پیدا‌کردن بهترین پادکست‌ها برای تقویت زبان نیز می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:

سعی کردیم در این مقاله به اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی و راه‌ها و منابع مناسب برای افراد با نیاز‌های متفاوت بپردازیم.
به نظر شما باید تا چه اندازه به گرامر اهمیت داد؟
آیا تجربه‌ای درباره مشکلات پرداختن یا نپرداختن به گرامر دارید؟
اگر راه‌ها و یا منابع دیگری برای یادگیری گرامر توصیه می‌کنید، لطفاً در قسمت کامنت‌ها این تجربیات را با ما به اشتراک بگذارید. 🙂



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.