دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ایده های پولساز در روستا – با این ایده‌ها کارآفرینی کن!

ایده های پولساز در روستا
3.3/5 - (6 امتیاز)

در روستا زندگی می‌کنم اما نمی‌دانم چه ایده های پولساز در روستا هستند که آن‌ها را اجرا کنم!

زندگی در روستا را به شهر ترجیح می‌دهم. اما به دنبال یک ایده عملی پولساز در روستا هستم.

در روستا زندگی می‌کنم اما دلم می‌خواهد کارآفرین شوم. نمی‌دانم چه طرح های کارآفرینی در روستا وجود دارد؟!

آیا اصلا ایده های کارآفرینی با سرمایه کم در ایران مخصوص این حوزه امکان‌پذیر است؟

و خیلی سوالات و دغدغه‌های دیگه که احتمالاً در ذهن شما نقش بسته‌اند.

پاسخ به سوال مشاغل پردرآمد روستایی کدامند؟ ، کمی سخت است. چراکه برخی از ایده های ناب روستایی به منطقه جغرافیایی روستا بستگی دارد. مثلاً پرورش زنبور در مناطق بسیار گرم غیرممکن است. این مناطق باعث تلفات زنبورها می‌شوند.

اما بسیاری از ایده های پولساز در روستا هستند که ربطی به منطقه روستا ندارند و بین همه روستاها مشترک هستند. مثل تاسیس آژانس، آرایشگاه، باشگاه و … . اما باید شرایط اجرای این طرح های کارآفرینی در روستا هم بررسی شود. شرایطی مثل جمعیت روستا، فاصله روستاها و … .

خلاصه که در این مطلب 30 ایده عملی پولساز در روستا را نام می‌بریم و به طور مختصر هرکدام را بررسی می‌کنیم. همانطور که گفتیم، بررسی شرایط اجرای این ایده‌های پولساز به عهده خودتان است.

یادتان باشد قبل از اجرا هرکدام از ایده‌ها، مطالعه، تحقیق و مشورت از کاردان‌های آن حوزه را فراموش نکنید.

مسئلۀ جدی و مهم در اجرای ایده‌های پولساز، بازاریابی است. همانطور که خودتان می‌دانید، هر محصول بازار خاص خودش را دارد. حتی می‌توان برای برخی از محصولات و خدمات، در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی کرد.

در ادامه سایت‌های معتبر و مخصوص فروش محصولات روستایی را به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید محصولات خود را روی این سایت‌ها به فروش برسانید.

و در آخر هم از ایده‌های پولسازی می‌گوییم که بانوان روستایی می‌توانند آن‌ها را اجرا کنند. همچنین ایده‌های پولسازی‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که فرقی ندارد کجا زندگی می‌کنید. می‌توانید به صورت دورکاری پولدار شوید!

ایده های پولساز در روستا

1 . پرورش قارچ یک ایده های پولساز در روستا

یک ایده کارآفرینی در روستا پرورش قارچ است. ایده‌ای آشنا و پرسود که چندان جدید هم نیست.

 در ابتدا بهتر است در مراکز مرتبط، دوره‌هایی در رابطه با پرورش قارچ ببینید تا کاملاً اصولی به کشت قارچ بپردازید. مراکز زیر از مهم‌ترین مراکز آموزش پرورش قارچ هستند.

جهاد دانشگاهی

جهاد کشاورزی

مراکز فنی ‌و حرفه‌ای

پرورش قارچ را می‌توانید به هم صورت عملی و هم به صورت تئوری در این سازمان ها یاد بگیرید.

همچنین سایت فرادرس، آموزشی کامل در رابطه با پرورش قارچ تهییه کرده است. شما می‌توانید با صرف هزینه کم، با صفر تا صد پرورش قارچ آشنا بشید و اصول اولیه این کار را فرا بگیرید.

ویدئوی زیر به طور کامل درباره کسب‌درآمد از پرورش قارچ توضیح می‌دهد. حتماً این ویدئو را تا آخر ببینید.

مورد آخری که باید بهش فکر کنید، بازار هدف است.

  • شما می‌توانید محصولات خود را مستقیماً به فروش برسانید. مثلاً به سوپرمارکت‌ها یا در بازارهای محلی.
  • یا می‌توانید با قیمت پایین‌تر به دلال‌ها بفروشید.
  • همچنین می‌توانید قارچ‌های خود را صادر کنید. که این کار ملزم دانستن قوانین صادرات و داشتن قارچ‌هایی بسیار با کیفیت است.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد با سرمایه کم

2 . پرورش گیاهان دارویی یک ایده های پولساز در روستا

اقلیم ایران یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش گیاهان دارویی است.

اگر به دنبال ایده عملی پولساز در روستا هستید، کشت گیاهان دارویی گزینۀ خوبی است. گیاهان دارویی در طبیعت به‌وفور یافت می‌شوند. برای شروع می‌توانید با شناسایی این گیاهان در طبیعت و فروش مستقیم آن‌ها کسب‌درآمد کنید. در مراحل بعدی می‌توانید مزرعه‌ای از گیاهان دارویی هم داشته باشید.

از گیاهان دارویی نه‌تنها در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود بلکه در صنایع کنسروسازی، نوشابه سازی، ‌عطر سازی و غذایی نیز استفاده می‌شود.

برای فروش گیاهان دارویی می‌توانید با کارگاه‌های عرقیات یا اسانس گیری، عطاری‌ها، مراکز طب سنتی، کارخانه‌های دارویی یا بهداشتی و دیگر صنایع مرتبط، ارتباط بگیرید و محصولات خود را به فروش برسانید.

حتی می‌توانید محصولات خود را در عطاری دیجیکالا هم به فروش برسانید. یک فرصت طلایی که در انتظار شماست!

3 . پرورش گل، گیاه و نهال یک ایده های پولساز در روستا

ایده کارآفرینی در روستا به سبک پرورش گل و گیاه. کاری روح‌بخش و لذت‌بخش که هم درآمد بالایی دارد و هم باعث کارآفرینی برای افراد می‌شود.

برای پرورش گل و گیاه دو ویدئو برایتان آورده ایم. این دو ویدیئو آنقدر کامل هستند که دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. به درآمدهایی که این دو کارآفرین می‌گویند توجه کنید. پرورش گل و گیاه درآمد بالایی دارد. حتی بیشتر از صادرات نفت!

اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید، اول باید کاملاً آموزش ببینید. هم به صورت تئوری و هم عملی. در ویدئوهای بالا گفته شد که در کجا می‌توانید آموزش درست و اصولی ببینید. سایت فرادرس هم پرورش گل و گیاهان را به صورت ویدئو آموزش می‌دهد. به نظر می‌رسد آموزش‌های فرادرس برای شروع خوب باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه با پرورش گیاهان زینتی پولدار شویم

4 . زنبورداری یک ایده های پولساز در روستا

از ایده های پولساز در روستا ، پرورش زنبور عسل است. شغلی پولساز که متأسفانه فقط به تولید عسل می‌شناسند. شما در شغل زنبورداری نه‌تنها می‌توانید عسل تولید کنید، بلکه می‌توانید:

  • ژل رویال
  • زهر
  • بره موم
  • و گرده گل تولید و به فروش برسانید.
از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی زنبورداری است

برای شروع بهتر است در دوره‌های زنبور داری شرکت کنید. سپس مدتی را کنار یک زنبوردار حرفه‌ای به کارآموزی بپردازید و روی 2 یا 3 کندو کار کنید. در این حالت هم حقوق می‌گیرید و هم رایگان زنبورداری یاد می‌گیرید. زمانی هم که تجربه کافی کسب کردید می‌توانید به طور مستقل روی تعداد زیادی کندو کار کنید.

آموزش زنبورداری در سایت فرادرس موجود است. در این آموزش نکات مهم درمورد پرورش زنبور عسل و کنترل آفات و بیماری‌ها گفته شده است. می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمی این آموزش را تهییه کنید.

با توجه به نژاد زنبور و شرایط محیطی، هر کندو می‌تواند از 5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم عسل بدهد. که با توجه به قیمت عسل در بازار، شغلی پولساز محسوب می‌شود. البته برای اینکه سود قابل توجهی کنید بهتر است بالای 30 کندو داشته باشید.

توجه کنید! بهترین و پرسودترین محصول زنبورها، ژل رویال است. که اگر روی حجم بالای تولید آن کار کنید، سود بسیار بالایی بهتان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد در روستا

5 . تولید محصولات ارگانیک یک ایده های پولساز در روستا

یک ایده عملی پولساز در روستا همین تولید محصولات ارگانیک است. ارگانیک به محصولاتی اطلاق می‌گردد که بدون دخالت مواد شیمیایی تولید می‌شوند.

اگر زمینی مناسب کشاورزی دارید، بد نیست به فکر کاشت محصولات ارگانیک باشید. چراکه به دلیل خاص و بسیار سالم بودن این محصولات، قیمت بالایی دارند. در نتیجه، درآمد خوبی برای شما رقم خواهند زد.

ایده های پولساز در روستا با پرورش محصولات ارگانیک

5 راه برای فروش محصولات ارگانیک خود دارید.

  • فروش از طریق وب سایت رسمی خودتان
  • فروش از طریق صفحه مجازی خودتان در شبکه‌های اجتماعی
  • فروش از طریق همکاری با وب سایت‌های محصولات ارگانیک. مثل وب سایت‌هایی که در عکس می‌بینید.
  • فروش به صورت حضوری در بازارهای محلی
  • فروش به دلال‌ها

6 . دام‌پروری یکی از ایده های پولساز در روستا

پرورش شتر

پرورش شتر یک ایده عملی پولساز در روستا است که ریسک به شدت پایینی دارد. چراکه شتر در تغذیه به شدت قانع است. همچنین نسبت به دیگر دام‌ها، بسیار کمتر دچار بیماری می‌شود. به‌علاوه، قیمت گوشت، شیر و دیگر فراورده‌های شتر نسبت به گاو و گوسفند، بالاتر است.

ویدئوی زیر به طور کامل کسب‌درآمد از پرورش شتر را بررسی می‌کند. اگر قصد کسب‌درآمد از این ایده عملی پولساز در روستا را دارید، حتماً این ویدئو را ببینید.

پرورش گاو – گاوداری

پرورش گاو از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است که برای همه‌مان آشنا است. گاوداری یک ایده عملی پولساز در روستا است. اما زمانی پولساز است که بتوانید به خوبی گاوداری خود را از همه نظر، حتی اقتصادی، مدیریت کنید. چراکه تمام سرمایه شما می‌شود چندتا گاو که برای بهره‌وری، نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارند.

پرورش گوسفند

گوسفند تنها حیوانی است که تمام جوارحش بین ایرانیان شناخته‌شده و مورد استفاده است. از کله بگیر تا پاچه و پشماش.

پرورش گوسفند هم یک ایده عملی پولساز در روستا است که سرمایه اولیه کمتری نسبت به پرورش گاو نیاز دارد. اما اگر می‌خواهید سود بیشتری از این ایده داشته باشید، بهتر است دامپروری خود را به صورت اصولی مدیریت کنید. تا با صرف هزینه‌های پایین‌تری به سودآوری بالاتری برسید.

7 . پرورش طیور یک ایده های پولساز در روستا

پرورش قرقاول

قرقاول از طیوری است که گوشتش بسیار لذیذ است و پروتئین بالایی دارد. از ایده های پولساز در روستا، پرورش قرقاول است. چراکه قیمت گوشت قرقاول در بازار، بسیار بالا است.

برای آشنایی بیشتر با این ایده پولساز، ویدئوی زیر را ببینید.

پرورش بوقلمون

یکی دیگر از ایده های پولساز در روستا ، پرورش پرنده “غیر قابل قبول” است. 🤣

گوشت بوقلمون بعد از مرغ، بین مردم شناخته‌شده‌تر است. به تازگی پرورش بوقلمون بین اهالی دام‌پروری رواج پیدا کرده که سود خوبی هم عایدشان کرده است.

پرورش بلدرچین

بلدرچین یکی دیگر از پرنده‌های شناخته شده بین مردم است که از تخم بلدرچین و گوشتش استفاده می‌شود. پرورش بلدرچین از ایده های پولساز در روستا است. چراکه دوره بلوغ بلدرچین 40 تا 50 روز است و برای همین پرورش بلدرچین بعد از مدت کوتاهی به سودآوری می‌رسد. برای آشنایی بیشتر با این حرفه، ویدئوی زیر را ببینید.

پرورش مرغ – مرغ‌داری

گوشت مرغ پرمصرف‌ترین گوشت در سفره‌هاست. شاید شما هم به این ایده عملی پولساز در روستا فکر کرده باشید.

مرغ‌داری از طرح های کارآفرینی در روستا است که سرمایه کمتری نسبت به پرورش گوسفند و گاو نیاز دارد. نوع مرغ‌داری شما بستگی به هدف شما دارد. اینکه مرغ گوشتی می‌خواهید یا تخم‌گذار. برای آشنایی بیشتر با این حرفه ویدئو زیر را ببینید.

پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ از ایده های پولساز در روستا است. این شغل مزیت‌های زیادی دارد. از جمله:

  1. مقاومت شترمرغ در برابر بیماری
  2. رشد سریع شترمرغ
  3. گوشت با کیفیت و مورد تقاضا
  4. قیمت بالای گوشت شترمرغ
  5. هزینه نگهداری پایین
  6. خوراک ارزان قیمت
  7. مکان نگهداری ساده و حتی بدون تجهیزات
  8. فرصت‌های خوب صادرات

پرورش شترمرغ یک ایده کارآفرینی در روستا است که دوره سودآوری کوتاهی دارد. برای آشنایی بیشتر با این حرفه ویدئو زیر را ببینید.

8 . پرورش ماهی یک ایده های پولساز در روستا

به طور کلی، پرورش ماهی از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است که سود قابل توجهی دارد. حتی مسیر پیشروی این صنعت بسیار روشن است. چرا که ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان است.

شرایط محیطی از جمله دما، از موارد مهمی است که باید برای پرورش ماهی و نوع ماهی که انتخاب می‌کنید، توجه کنید. در ادامه رایج‌ترین ماهیان پرورشی را به شما می‌گوییم.

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا جزو ماهیان سردآبی است که گونه‌های زیادی ازآن در دنیا وجود دارد. از جمله ماهی‌های قزل‌آلا معروف و رایج در ایران، قزل‌آلا رنگین کمانی و خال قرمز است. قزل‌آلا رنگین کمانی رایج‌ترین ماهی پرورشی در ایران، است.

ماهی خاویاری

از پول‌سازترین ماهی‌ها، ماهیان خاویاری هستند که صید دریایی آنها ممنوع است و تنها می‌شود آنها را در حوضچه‌های مخصوص پرورش داد. پرورش خاویار سود بالایی دارد چراکه هم بازار مصرفی داخلی و هم خارجی پرتقاضایی دارد.

جالب است بدانید به جز گوشت و تخم‌ماهی خاویار که سرشار از امگا3 است، از پوست آن نیزاستفاده زیادی می‌شود. پوست ماهی خاویار از بهترین نوع مواد برای تولید لباس های غواصی است.

ماهی تیلاپیا

معروف به ماهی لجن خوار! برخلاف تصور عموم، خوراک ماهی پرورشی تیلاپیا، ذرت یا دانه‌های سویا است. همچنین به دلیل حساسیت به اکسیژن محیط، نمی‌تواند در لجن پرورش یابد.

پرورش ماهی تیلاپیا سود بالایی دارد چراکه:

  • مقاومت ماهی تیلاپیا بالا است. مثلاً نسبت به برخی بیماری‌های رایج بین آبزیان
  • امکان پرورش در آب‌های شور و شیرین
  • خوراک قابل دسترس و ارزان
  • رشد سریع و مناسب
  • امکان پرورش در همه مکان‌ها

بنابراین پرورش ماهی تیلاپیا هم، از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است که سود خوبی هم دارد. برای آشنایی بیشتر با پرورش ماهی تیلاپیا، ویدئو زیر را ببینید.

ماهیان گرمابی

ماهیان گرمابی مثل کپور، در مناطقی که دمای آب بین 18 تا 32 درجه سانتی‌گراد است، پرورش می‌یابند. به همین دلیل پرورش این ماهیان در مناطق گرم و معتدل ایران بسیار مناسب است. البته خیلی باید به پرورش اصولی ماهیان توجه شود تا تلفات پایین بیاید.

9 . پرورش حشرات یک ایده های پولساز در روستا

بله! یک ایده کارآفرینی در روستا پرورش حشرات است که شاید برایتان عجیب به نظر برسد. با دو هدف می‌توانید حشرات را پرورش دهید. 1- مصارف خوراکی 2- خوراک دام.

در ایران مصرف خوراکی حشرات رواج پیدا نکرده است. اما بدانید که خوردن حشرات از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد و حتی بسیار پروتئین دارد. از طرفی هم، کارشناسان معتقدند پرورش حشرات به هدف تولید خوراک دام، صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین پرورش حشرات خوراکی برای صادرات یکی از ایده های پولساز در روستا است.

پرورش زالو

پرورش زالو یک ایده عملی پولساز در روستا است که لازم نیست زمانی زیادی را صرف این کار کار کنید.

پرورش زالو باید در محلی تاریک و بدون هیچ تنش و استرسی باشد. شما می‌توانید این شرایط را حتی در زیرزمین خانه تان هم فراهم کنید و با صرف هزینه کم به سود قابل توجهی برسید.

آموزش قبل از هر کاری همیشه حرف اول را می‌زند. برای شروع این کسب‌وکار اول مطالعه کنید سپس در دوره‌های مربوطه شرکت کنید. مطلب روبه‌رو به آموزش پرورش زالو در خانه می‌پردازد. برای آشنایی اولیه با این کسب‌وکار، خوب است که بخوانید.

پرورش کرم ابریشم

پرورش کرم ابریشم یکی از ایده های پولساز در روستا است. شغلی است که

  • هم راحت است
  • هم نیاز به سرمایه بالایی ندارد
  • هم دوره بازدهی کوتاهی دارد.

همانطور که می‌دانید پیله ابریشم در صنایع زیادی کاربرد دارد و از فروش پیله‌ها سود خوبی خواهید برد. بهتر است بدانید سازمان جهاد کشاورزی به صورت تضمینی پیله‌های ابریشم را از پرورش‌دهندگان می‌خرد. حتی تسهیلاتی هم برای پرورش دهندگان کرم ابریشم در نظر می‌گیرد.

10 . تولید فراورده‌های لبنی

تولید فراورده‌های لبنیاتی از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است که به طور مستقیم وغیرمستقیم باعث کارآفرینی می‌شود. لبنیات ارگانیک و بدون مواد افزودنی، طرفداران زیادی بین مردم دارند. بنابراین سود خوبی برایتان خواهند آورد.

تنها کافی است مجوز بهداشت و تعدادی دستگاه صنعتی داشته باشید و بازار فروش محصولات خود را پیدا کنید. اگر شیر را از دامداران روستا تهیه کنید، هم برای دامداران کارآفرینی کرده‌اید و هم برای تعدادی از روستاییان که در کارگاه لبنیات مشغول به کارند.

11 . اقامتگاه بوم‌گردی روستایی

چندین سال است که هر سال بر تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی کشورمان اضافه می‌شود. تقریباً بیشترشان هم درآمد بسیار خوبی دارند. چراکه در سال‌های اخیر شاهد ترویج فرهنگ طبیعت‌گردی و سفر کم هزینه هستیم. در کنارش تبلیغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم بسیار خوب پیش رفته است.

احتمالاً داستان بسیاری از زنان و مردان روستایی را شنیده‌اید که با مهمان کردن چندتا مسافر و شنیدن تعریف و تمجید از آنان، به فکر زدن اقامتگاه و رستوران محلی شده‌اند. کارشان هم بسیار خوب گرفته است و به عنوان یک کارآفرین روستایی هم تجلیل شده‌اند.

زدن اقامتگاه بوم‌گردی کمک می‌کند هم بافت طبیعی و بومی روستا حفظ شود و هم با ورود گردشگر، روستا رونق پیدا کند. بهتر است بگوییم اقامتگاه بوم‌گردی واقعا یکی از ایده های پولساز در روستا است. حتی از طرح های کارآفرینی در روستا هم هست. چراکه باعث رونق زندگی اکثر مردم روستا می‌شود.

برای اطلاع بیشتر از آئین‌نامه احداث اقامتگاه بوم‌گردی به سایت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر خود مراجعه کنید.

برای مثال، در اینجا آئین‌نامه احداث اقامتگاه بوم‌گردی استان هرمزگان را برایتان آورده ایم. این آئین‌نامه در سایت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان قرار داده شده است.

12 . کشاورزی

اگر به تنهایی به ایده های پولساز در روستا فکر کرده باشید، احتمالاً اولین گزینه‌ای که به ذهنتان خطور کرده، کشاورزی است. کشاورزی شغلی شریف و با درآمد نسبتاً خوبی است. اما برای پولدار شدن از طریق کشاورزی، خیلی مهم است که چه محصولی و با چه سبکی کشت می‌کنید و در نهایت، در چه بازاری می‌فروشید.

ایده عملی پولساز در روستا با کشاورزی

محصولات بسیار زیادی هستند که با کاشت و فراوری آنها می‌توانید به درآمد بسیار بالایی برسید. در این جا چند مورد را برای شما آورده‌ایم.

  • تولید نارگیل: با فروش مستقیم به بازار و یا به کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی، درآمد خوبی خواهید داشت.
  • پرورش گل آفتاب گردان: هم می‌توانید مستقیماً به بازار عرضه کنید و هم به کارخانه‌های روغنی، بفروشید.
  • تولید پسته
  • تولید سویا
  • بادام زمینی
  • زعفران
  • نیشکر
  • برنج
  • چای
  • کاشت گل محمدی

برای آگاهی بیشتر از محصولات پولسازی که می‌توانید کشاورزی کنید، مطلب روبه‌رو را بخوانید.

ایران از کشو‌رهای بزرگ کشت گل محمدی و تولید و صادرات گلاب است. کشت گل محمدی یکی از طرح های کارآفرینی در روستا است که درآمد بالایی دارد. اگر زمینی در مناطق خشک و نیمه خشک مثل اصفهان و کاشان دارید، حتماً راجع به کشاورزی گل محمدی فکر کنید. اگر کارگاه عرق گیری هم داشته باشید، سود بسیار بالاتری نصیبتان خواهد شد.

13 . آژانس

اگر روستاها به هم نزدیک باشند و از شهر دور باشند، تاسیس آژانس می‌تواند یک ایده کارآفرینی در روستا باشد. چون امکانات در روستا نسبت به شهر پایین‌تر است، معمولاً هر روز برخی از روستاییان به شهر سفر می‌کنند. بنابراین با کمک چند نفر از روستاییان، یک آژانس تأسیس کنید و با جابه‌جایی مسافر بین روستا ها و شهر، به درآمد بالا برسید.

14 . تولید عرقیات گیاهی

تولید عرقیات گیاهی از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است که سود قابل توجهی را برایتان رقم خواهد زد. برای برپایی این ایده عملی پولساز در روستا، به یک کارگاه عرق‌گیری، گل و گیاه مرغوب و دستگاه‌های عرق گیری خوب نیاز دارید.

خوشبختانه به خاطر استفاده زیاد عرقیات بین مردم ایران، سود خوبی در این کار است. حتی برای شروع این کار، لزوماً به کارگاهی صنعتی نیاز ندارید. عرقیات خود را نیز می‌توانید با راه‌های زیر بفروشید:

  • فروش اینترنتی
  • قرارداد با پزشکان طب سنتی
  • فروش به عطاری‌ها
  • فروش به سوپرمارکت‌ها
  • فروش به رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها
  • فروش به فروشگاه‌های زنجیره‌ای

15 . باشگاه ورزشی

این ایده به جمعیت، تعداد جوانان و استقبال مردم روستا بستگی دارد. اگر که به نظر می‌رسد مردم روستا از تأسیس یک باشگاه ورزشی استقبال می‌کنند، حتماً به فکر تأسیس آن باشید. چراکه یکی از ایده های پولساز در روستا است.

ایده عملی پولساز در روستا با کشاورزی

البته تنها تأسیس باشگاه مهم نیست. بلکه وجود متخصص و مربی ورزشی در کنار باشگاه مهم است. اگر که خودتان متخصص هستید که چه عالی. سود بیشتری خواهید کرد. اگر که تنها سرمایه‌گذار هستید، بهتر است اول یک مربی ورزشی دلسوز و مسئولیت‌پذیر پیدا کنید و بعد باشگاه را راه‌بیندازید.

16 . باغ تالار

بین خودمان باشد. باغ تالارهای روستایی همیشه مورد استقبال مردم شهری بوده‌اند. زیرا هم فضای سرسبز و زیبایی دارند و هم از شلوغی شهر به دور هستند.

هزینه‌های ساخت تالار بالاست اما درآمد بسیار بالایی هم دارد. همچنین یک ایده کارآفرینی در روستا است. درواقع می‌توانیم بگوییم از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی است.

17 . تولید خشکبار و میوه خشک

تولید خشکبار و میوه خشک یک ایده کارآفرینی در روستا است که هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم باعث کارآفرینی است. برای این کار نیاز به دستگاه‌های خشکبار، میوه‌خشک‌کنی و یک کارگاه نیاز دارید. اگر در نزدیکی کارگاه‌تان هم، محصولات خشکبار کشاورزی شود، هزینه هایتان پایین آمده و سود بیشتری خواهید کرد.

خشکبار و میوه‌های خشک خود را می‌توانید به طور مستقیم به بازار یا دلال‌ها بفروشید. حتی می‌توانید به صورت فروش اینترنتی عرضه کنید که در این صورت سود بیشتری می‌کنید.

18 . آموزش و مشاوره به کشاورزان

از دانش، تجربه و مهارت خود پول دربیاورید! بله. اگر در زمینه کشاورزی تحصیل کرده‌اید یا دوره‌های مربوطه را گذرانده‌اید، با آموزش و مشاوره به کشاورزان می‌توانید از مهارت و دانش خود پول دربیاورید.

کمبود تخصص و علم لازم در کشاورزی، به وضوح معلوم است. اگر تجربه و علم کافی در این زمینه دارید، کمک کنید کشاورزان هم محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند و هم حرفه کشاورزی را تخصصی تر انجام دهند.

19 . تعمیرات

بخاطر دوری روستا از شهر و امکانات، می‌توانیم بگوییم تعمیرات یک ایده عملی پولساز در روستا است. از تعمیرات وسایل و ماشین‌آلات کشاورزی بگیرید تا تعمیرات لوازم خانگی.

برای شروع، لازم است یک دوره تخصصی تعمیرات بگذرانید و مدتی را کنار استادکار، کارآموزی کنید. اگر بتوانید تجربه و مهارت خوبی در تعمیرات کسب کنید به درآمد بالایی خواهید رسید. ممکن است شهرت کارتان به روستاهای بیشتری و یا حتی شهر، برسد. این‌گونه سریع‌تر کارتان را گسترش می‌دهید و به درآمد بسیار بالاتری خواهید رسید.

20 . مرکز دامپزشکی

معمولاً وقتی دام‌ها و حیوانات پرورشی بیمار می‌شوند، دامداران به شهر رفته و یک دامپزشک را با خود به روستایشان می‌آورند. اما اگر یک مرکز دامپزشکی در نزدیکی روستا باشد، هم به نفع دامداران و حیوانات است و هم مرکز دامپزشکی سود بیشتری می‌کند.

مرکز دامپزشکی یک ایده کارآفرینی در روستا است. اگر متخصص این حوزه هستید، بد نیست به آن فکر کنید.

21 . درمانگاه و داروخانه

از طرح های کارآفرینی در روستا ، زدن یک درمانگاه و داروخانه است. به خاطر دوری روستاها از شهرها و کمبود امکانات درمانی، وجود داروخانه و درمانگاه در نزدیکی روستاها، ضروری است.

ایده کارآفرینی در روستا با زدن درکانگاه و داروخانه

زدن داروخانه و درمانگاه از ایده های پولساز در روستا است. البته به شرطی این ایده پولساز است که روستا نسبتاً پرجمعیت باشد و یا روستاها بهم نزدیک باشند. این ایده مجوزهای خودش را می‌خواهد و دوندگی‌های زیادی دارد. اما بهتر است ناامید نشوید و به دنبال این ایده پولساز بدوید.

22 . کارگاه قالی‌بافی

ایران از صادرکنندگان بزرگ فرش در جهان است. در بیشتر مناطق ایران، قالی‌بافی رواج دارد. مخصوصاً در استان‌های مرکزی ایران.

کارگاه قالی‌بافی از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی و از جمله کارهای هنری پولساز است. بسیاری از مردم روستایی قالی بافی بَلدند. می‌توانید یک کارگاه قالی‌بافی به راه بیاندازید و برای تعدادی از ساکنین روستا کارآفرینی کنید.

23 . مغازه

دسترسی و خرید هرآنچه که جزو لزومات است، همیشه برای مردم روستا مسئله بوده. هرچه روستا بزرگتر باشد، این مسئله پررنگ‌تر است.

مغازه‌هایی مانند قصابی، خواربارفروشی، نانوایی و پوشاک جزو ملزومات روستاهاست که می‌تواند از نمونه طرح های اشتغالزایی روستایی نیز باشد.

حتی می‌توانید اجناس مغازه‌تان را بار ماشینتان کنید و بین روستاهای اطراف گشت بزنید. اینطوری فروش شما هم بیشتر می‌شود.

24 . کبابی یا فست‌فود

قاطعانه می‌گوییم که رستوران‌های کبابی و فست‌فود نه تنها یک ایده عملی پولساز در روستا است، بلکه از نمونه طرح های کارآفرینی در روستا هم هست.

ایده کارآفرینی در روستا با زدن کبابی و فست فودی

کبابی‌ها و فست فودی‌ها از تفرّجگاه‌های روستا به حساب می‌آیند. مردم محلی در این مکان‌ها به دورهمی و تفریح می‌پردازند. حتی برای مهمانی‌هایشان هم سفارش می‌دهند.

یادم است یکی از آشناهایمان که در یکی از روستاهای گیلان زندگی می‌کند گفت: اینجا کبابی معروف و خوشنام زیاد است و واقعا هم کارشان حرف ندارد. اما پیتزایی خیلی کم است. اگر یکی، فقط یکی یک پیتزایی خوب بزند، پولدار پولدار می‌شود.

25 . تولید مربا و ترشی

یکی از ایده های پولساز در روستا تولید مربا و ترشیجات است. یک نمونه خوب و بارز از این ایده، روستاهای شمالی کشورمان است.

اگر در روستای شما محصولاتی کشت می‌شود که مناسب ترشی و یا مربا است، کارگاه تولید مربا و ترشی ایده خوب و سودآوری است. برای فروش هم می‌توانید روی بازار محلی، رستوران‌ها، مغازه داران و حتی فروش اینترنتی حساب کنید.

26 . گیم‌نت و کافی‌نت

احتمالاً در هر خانه از روستا برخلاف هر خانه از شهر، سیستم کامپیوتری وجود نداشته باشد. لوازم تحریرهایی که پرینتر و دستگاه‌کپی دارند هم در هر کوچه روستا وجود ندارد. هر خانه هم تجهیزات بازی‌های کامپیوتری ندارد.

از طرح های کارآفرینی در روستا زدن کافی نت و گیم نت است

همه این کمبودها نشان می‌دهد که وجود یک کافی‌نت و گیم‌نت در روستاهای بزرگ کم است. به خاطر دیجیتالی شدن اکثر چیزها، حتماً هر روستا به یک کافی نت نیاز دارد. از طرفی مخاطبان اصلی گیم نت‌ها هم، جوانان هستند که به خوبی از این مکان ها استقبال می‌کنند.

اگر به مهارت‌های کاربردی کامپیوتر (ICDL) تسلط دارید، می‌توانید در همان کافی‌نت خود، کلاس آموزش کامپیوتر به‌راه بیاندازید. یا اگر خودتان هم نمی‌خواهید آموزش دهید، برای برگزاری چنین کلاس‌هایی می‌توانید کافی‌نت را برای چند ساعت اجاره دهید.

27 . آرایشگاه

آرایشگاه هم از ایده های اشتغال زایی در روستا است. البته بستگی به جمعیت روستا دارد.

فقط کافی است یک دوره آرایشگری ببینید و مدرک فنی حرفه‌ای آن را بگیرید. حتی در خانه تان هم می‌توانید به آرایشگری بپردازید. اگر هم کنار کارتان، محصولات مرتبط به بهداشت و زیبایی بفروشید، سود عالی کسب خواهید کرد.

28 . تولید و پخش کود کشاورزی

یکی از طرح های کارآفرینی در روستا تولید کود کشاورزی است. شما به راحتی می‌توانید با صرف هزینه کم شروع به تولید کود کشاورزی کنید و از این طریق به درآمد بالایی برسید؛ مثل تولید کود ورمی کمپوست.

اگر هم دانش لازم در این زمینه را دارید می‌توانید یک آزمایشگاه و کارگاه تولید انواع کود پودری و مایع به راه بیاندازید که به سود قابل توجهی هم خواهید رسید.

ویدئوی زیر درمورد کارآفرینی مردی است که به تولید ورمی کمپوست مشغول است. اعداد و هزینه‌هایی که در این ویدئو گفته می‌شود مربوط به سال 95 است. بهتر است قیمت‌ها و هزینه‌ها را به نرخ امروز تبدیل کنید.

29 . برگزاری کلاس‌های آموزشی یک ایده های پولساز در روستا

اگر دانش و تخصص در زمینه‌ای دارید، بهتر است برای درآمدزایی به فکر نشر دانش خود در روستا باشید. بگردید و به دنبال دانشی باشید که روستاییان به آن نیاز دارند. مثل آموزش زبان انگلیسی.

از طرح های کارآفرینی در روستا زدن کافی نت و گیم نت است

30 . صنایع دستی یکی از ایده های پولساز در روستا

با بازاریابی مناسب به راحتی می‌توانید از صنایع دستی روستای خود، درآمدزایی کنید. فقط کافی است صنایع دستی با کیفیتی درست کنید و برای محصولات خود بازاریابی کنید. بازارهایی چون:

  • بازارهای محلی
  • اقامت‌گاه‌های بوم گردی
  • فروشگاه های صنایع دستی
  • فضای مجازی – که به این صورت هم برای روستای خود جذب گردشگر می‌کنید و هم به درآمد روستا کمک بزرگی می‌کنید.

سایت‌های مخصوص فروش محصولات روستایی

1 . کشمون

سایت کشمون یک بازی برد-برد به‌راه انداخته است. چون،

  • هم کشاورز از فروش محصولش سود خوبی می‌کند
  • هم خریدار به یک محصول بسیار با کیفیت رسیده است
  • هم کشمون از این معامله خوشحال و راضی است.

از همه مهم تر حفظ محیط زیست است که کشمون با مشاوره و نظارت بر کشاورزان کمک می‌کند آسیبی به زمین عزیزمان و محیط زیست نرسد. به قول خود کشمون:

کشمون یه راه نزدیکه برای رسیدن به  محصولات با کیفیت تضمین‌شده. راه ما برای تضمین کیفیت چیه؟ با کشاورزا از نزدیک آشنا میشیم و به کارشون نظارت میدانی داریم. بعد هم محصولات تولیدشده، توسط گروه کنترل کیفیت کشمون بررسی میشن و حتی اگه لازم باشه برای بررسی خلوص و ویژگی‌های کیفی محصول، به آزمایشگاه‌های تایید شده توسط سازمان استاندارد فرستاده میشن. رویای کشمون اینه که برای کشاورزایی که با روش‌اصیل کشاورزی می کنن و دوستدار خاک و آب و حیات وحش هستن دسترسی بهتری به بازار ایجاد کنه.

محصولاتی که هم‌اکنون در سایت کشمون به فروش می‌رسد عبارتند از:

  • زعفران
  • عسل
  • خرما
  • برنج
  • چای
  • روغن زیتون
  • زرشک

برای اطلاعات بیشتر به سایت کشمون سر بزنید و اگر مایل به همکاری بودید، فرم همکاری را پر کنید. امیدوارم همکاری خوب و پرسودی داشته باشید.

راستی، خالق این ایده کارآفرینی و شرکت مسئولیت پذیر و با کیفیت کشمون، جوان پرذوق و خلاقی است به نام محمد قائم. می‌توانید گفت‌وگو جذاب امین آرامش با محمد قائم را در
رادیو کار نکن بشنوید.

2 . کسب و کار‌های روستایی در دیجی‌کالا

خدمات جدیدی که دیجی‌کالا ارائه می‌دهد، رونق کسب و کارهای روستایی است. بدین صورت که شمایی که در روستا زندگی می‌کنید، می‌توانید محصولات خود را با عنوان محصولات روستایی و بومی، در دیجی‌کالا به فروش برسانید.

به قول خود دیجی‌کالا:

دیجی‌‌کالا اکنون این فرصت را برای تمام مشتریان خود فراهم کرده است، که از هرجایی که هستند به محصولات محلی و متنوع مناطق مختلف ایران دسترسی داشته باشند و از خرید آن لذت ببرند. خریدی که برای هر کس تنها در هنگام سفر و با فاصله چند ماه یا گاهی چند سال یکبار به شهرها و روستاهای دور و نزدیک امکان‌پذیر بود، از امروز در دیجی‌کالا در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر شده است.

با توجه به دو عکس زیر، انواع محصولات بومی روستای خود را می‌توانید در دیجی کالا به فروش برسانید. این یک فرصت طلایی برای رونق کسب کارتان است. بهتر است به سادگی از دستش ندهید.

سایت هایی که کمک میکنند ایده های پولساز در روستا عملی شود
سایت هایی که کمک میکنند ایده های پولساز در روستا عملی شود

3 . سلوا

سایت سلوا یکی دیگر از سایت‌هایی است که به موفقیت ایده های پولساز در روستا، کمک می‌کند. سلوا محصولات ارگانیک و سالم روستایی را عرضه می‌کند و با این کار به رونق درآمد روستاییان کمک می‌کند.

به قول سلوا:

ما از سال 1395 فعالیت خودمون رو در زمینه تولید، تامین و توزیع محصولات سالم و روستایی آغاز کردیم. و تمام تلاشمون رو می کنیم تا محصولات ناب و اصیل رو از تولید کننده های روستایی و خانگی تامین کنیم و به دست شما برسونیم. درحال حاضر بیش از 500 قلم محصول سالم در دسته بندی های عسل، شیره، حبوبات، برنج، روغن، چاشنی، نوشیدنی، ارده، حلوا، نان، پروتئین، خشکبار، لبنیات و میوه و … در سبد محصولات سلوا وجود داره که از سراسر ایران تامین شده و همگی بر اساس معیارها و استاندارهای سلامت و کیفیت، کارشناسی و تضمین می شوند. آرزوی ما سلامت شما و رونق کسب و کارهای روستاییست.

سلوا فرصت خوبی است که محصولات بومی و سالم خود را به فروش برسانید. در سلوا نه تنها محصولات خوراکی به فروش می‌رسند بلکه صنایع‌دستی روستایی هم به فروش می‌رسند.

4 . آرانیک

سایت آرانیک تمام تمرکز خود را روی صنایع‌دستی گذاشته است.

گفتیم یکی از ایده های کارآفرینی در روستا، صنایع‌دستی است. آرانیک این فرصت را به شما می‌دهد که صنایع دستی زیبای خود را به فروش برسانید. سیاست‌های کاری گروه آرانیک بدین صورت است:

1) معرفی اصولی تمامی گونه­ های صنایع دستی اصیل ایرانی در سطح داخلی و خارجی

2) شناسایی گونه­ های مهجور و رو به فراموشی خصوصا گونه­ های اصیل روستایی و تلاش در جهت حفظ و احیای آنان

3) عرضه و فروش صنایع دستی ایرانی با بهره­ گیری از تکنولوژی روز و در بستر تجارت الکترونیک

4) بهبود بخشی به شیوه ­های رایج تولید صنایع دستی و ایجاد همخوانی و تناسب با سلیقه و نیاز روز

5) رواج فرهنگ استفاده از صنایع دستی اصیل ایرانی به صورت کاربردی و تزئینی در خانه­ های ایرانی به جای کالاهای نامرغوب عمدتا چینی

6) تلاش در حفظ محیط زیست و زمین پاک، با ترویج فرهنگ استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست

5 . روستا کالا

روستا کالا هم مانند آرانیک، بر روی صنایع‌دستی تمرکز دارد. هدف گروه روستا کالا، کمک به فروش کالاها و صنایع‌دستی روستا است. همچنین رونق بازار این محصولات در ایران و خارج از کشور.

اگر در روستای خود مشغول به ساخت صنایع‌دستی هستید، به این سایت سر بزنید و درکنار همکاری با روستا کالا، کسب درآمد کنید.

6 . فروشگاه روستا

سایت فروشگاه روستا یک فروشگاه کاملاً روستایی است. تمرکز این سایت روی فروش محصولات روستایی و رونق کسب و کار روستاییان است. شما می‌توانید با فروشگاه روستا همکاری کنید و از طریق این سایت محصولات بومی و روستایی خود را به فروش برسانید.

به قول خودشان:

فروشگاه روستا roostap.ir در واقع یک بازاچه است که حجره ها و یا به تعبیر دیگر غرفه هایی دارد. این غرفه ها فقط و فقط بنام روستا می باشد و هیچ نام دیگری بر سر در آن نمی توان گذاشت. تولیدیار هر روستا عنوانی است که ذیل نام غرفه ثبت می شود و مشخص می شود که این تولیدیار دارنده غرفه این روستا می باشد.

7 . کتدیلر

سایت تکدیلر انواع و اقسام محصولات روستایی و عشایری را به فروش می‌رساند. محصولاتی چون خوراکی‌ها، محصولات کشاورزی، انواع گوشت و انواع صنایع دستی روستایی.

به قول سایت کتدیلر:

سایت کتدیلر در خصوص خرید و فروش محصولات روستایی و عشایری فعالیت می کند. تغذیه سالم با کمک به اقتصاد روستا از اهداف ماست . تلاش ما رساندن محصولات روستایی به طور مستقیم و بی واسطه به خانه شما می باشد.

8 . دیگر سایت‌های فروش محصولات روستایی

سایت‌های زیادی هستند که به فروش محصولات روستایی شما کمک می‌کنند. اگر کلمه “فروش محصولات روستایی” را در گوگل سرچ کنید، به انواع سایت‌های مرتبط می‌رسید. که البته ما برخی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم.

بسته به محصولی که قصد دارید به فروش برسانید، سایت‌های فروش اینترنتی مخصوص آن‌ها نیز وجود دارند.

برای مثال

اگر محصولات کشاورزی ارگانیک دارید، فروشگاه‌های اینترنتی هستند که در زمینه محصولات ارگانیک فعالیت می‌کنند. فقط کافی است “فروش محصولات ارگانیک” را در گوگل سرچ کنید. در نهایت این فروشگاه‌ها را پیدا کنید و با آنها همکاری کنید.

ایده های پولساز در روستا برای بانوان

به قول معروف، زنان روستایی زنان کاری هستند. یعنی پا‌به‌پای مردان، چه‌بسا خیلی بیشتر از مردان، کار می‌کنند. زنان روستایی در چرخاندن زندگی و کسب‌درآمد برای خانواده، نقش خیلی پررنگی دارند.

باید قبول کنیم که در حق زنان روستایی کم‌کاری شده است. در مطلب «مشاغل زنان روستایی و عشایر ایران» گفته شده است: اکثر زنان در کارهای درآمدی، مشارکت می‌کنند؛ اما حقوقی دریافت نمی‌کنند!

با این حال نمی‌شود از مشارکت موثر زنان در امور کسب‌درآمد گذشت. مطالب پایین ایده‌هایی درمورد اشتغال زنان روستایی، معرفی می‌کند که خواندن این مطالب خالی از لطف نیست.

ایده های پولساز در روستا به سبک خانه‌نشینی!

آیا روستا‌نشینی دلیلی بر اشتغال به کارهای روستایی است؟

اگر در روستا زندگی کنیم یعنی باید به کارهای عملی مانند کشاورزی و دامداری و زنبورداری و …، مشغول باشیم؟

قاعدتاً نه.

روستانشینی دلیل بر اشتغال به کارهای عملی و بیرون از خانه نیست. برخی کارها دورکاری هستند. یعنی لزومی ندارد به مکانی برای کار بروید. راحت در منزلتان بنشینید و با دورکاری کسب‌درآمد کنید.

ایده‌های زیادی برای دورکاری هست. مطالب زیادی از سایت کار نکن به معرفی و راه‌های کسب‌درآمد از دورکاری پرداخته‌اند. برای مثال، چند مطلب پایین را می‌توانید بخوانید.

نظرت چیه؟🤔

حالا وقتش شده که شما صحبت کنید. از نظرات و تجربه‌های شخصیتان بگید. مشتاقانه منتظر خواندنشان هستم.

ایده های پولساز در روستا! دیگه چه ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد؟
ایده کارآفرینی در روستا! ایده‌های دیگه‌ای برای اشتغال زایی در روستا و کارآفرینی در روستا سراغ دارید؟
راستی!
اگر در هرکدام از ایده‌های بالا فعالیت می‌کنید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “ایده های پولساز در روستا – با این ایده‌ها کارآفرینی کن!

  1. مهدیه چراغ خانی گفته:

    مطالب کامل و جامع بود.
    بابت معرفی سایت های فروش محصولات روستایی ممنونم .
    بنده به شخصه خبر نداشتم چنین سایت هایی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.