دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رازهای موفقیت کافه

3.6/5 - (8 امتیاز)

رازهای موفقیت کافه چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود یک کافی شاپ موفق و معروف شود؟ به طوری که روز به روز تعداد مشتریان آن بیشتر و تعداد شعبه‌هایش گسترده‌تر شود. یا چه عواملی وجود دارد که باعث می‌شود یک کافه ورشکست شده و مجبور به تعطیل کردن باشد.

امروزه به دلیل محبوبیت کافه‌ها، بیشتر مردم، خصوصاً جوان‌ها، وقت خود را در این مکان‌ها می‌گذرانند. و به دلیل استقبال زیاد مردم، تأسیس کافی ‌شاپ‌ها رو به گسترش است. اما رمز موفقیت کافی شاپ چیست؟ چگونه یک کافه موفق داشته باشیم ؟

اگرچه نمی‌توان یک فرمول کلی برای موفقیت در کسب و کاری مانند کافی‌ شاپ صادر کرد، اما راه‌هایی وجود دارد که اگر آن‌ها را به کار بگیرید، می‌توانید امیدوار باشید که از این به بعد، اتفاق‌های خوبی در طرح کسب و کار کافی شاپ تان رخ خواهد داد.

در ادامه به عوامل موفقیت یک کافه رستوران می‌پردازیم. اطمینان وجود دارد که با اجرای دقیق و صحیح آن‌ها، در موفقیت کافه‌تان تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

محتوای این نوشته شامل:

عامل اول: رازهای موفقیت کافه داری با توجه به دکوراسیون و منو

قطعاً یکی از عوامل موفقیت یک کافه رستوران طراحی داخلی و توجه به موقعیت مکانی آن هست. المان‌های بصری یکی از مهم‌ترین و شاید تأثیرگذارترین بخش یک کافی شاپ برای جذب مشتری است.

رمز موفقیت کافی شاپ

محیط و دکوراسیون کافی شاپ

محل کافه شما تأثیر کاملاً مستقیمی بر موفقیت یا شکست پروژه دارد و یک رمز موفقیت کافی شاپ محسوب می‌شود.

محیط و دکوراسیون کافی شاپ بستگی زیادی به مکان و نوع مشتریان شما دارد. به طوری که اگر مشتریان شما بیشتر از تیپ هنری هستند، بهتر است دکوراسیون شما سبک هنری داشته باشد. و در صورتی که مشتریان شما افراد جوانی باشند که به صورت دوستانه به کافی شاپ شما می‌آیند بهتر است کافی شاپ شما محیطی دوستانه و صمیمی داشته باشد. یا اگر کافی شاپ شما در مکانی باشد که ادارات و شرکت‌های مخلتفی در آن‌جا هستند و افراد با هدف ملاقات کاری به آن‌جا مراجعه می‌کنند، بهتر است دکوراسیون شما باید رسمی باشد.

بهتر است به علائم و نمای بیرونی کافه‌ی خود نیز توجه کنید، زیرا این اولین چیزی است که مردم می‌بینند. برخی از مردم بر اساس اولین تصور خود از ظاهر ساختمان تصمیم می‌گیرند که وارد آن شوند یا نه. پس به بیرون کافه خود حتماً اهمیت بدهید. علاوه بر این داشتن ظاهر و محیطی زیبا باعث می‌شود که مشتریان شما از کافه‌تان، پیش اطرافیان خود تعریف کنند و همین تبلیغی برای کافی شاپ شما محسوب می‌شود.

فوت و فن کافه داری با ارائه منوی مخصوص

منویی که شما ارائه می‌­دهید بیانگر موضوع کافه شماست، پس بنابراین باید تمام خدماتی که ارائه می‌­دهید را وارد منو کنید. طراحی منو نیز دارای اهمیت است، بهتر است در انتخاب فونت، رنگ، تصاویر و… سلیقه به خرج دهید.

فوت و فن کافه داری با ارائه منوی مخصوص

به علاوه مراقب باشید در منو به جای اسامی عجیب و غریب، دقیقاً بگویید قرار است برای مشتریان‌تان چه چیزی سرو کنید. باریستاهای شما باید حتماً به منو تسلط کافی داشته باشند و بتوانند تک تک موارد را توضیح دهند.

راز موفقیت کافی شاپ در ارتباط با منوها این است که منوهای خود را تمیز نگه دارید. حداقل هر دو ماه یک بار آن را تغییر دهید، آیتم‌های جدید به آن اضافه کنید و هم قیمت‌ها را کنترل کنید. با طراحی جدید هم، هر چند وقت یک بار مشتریان ثابت‌تان را سوپرایز کنید.

برای موفقیت در کافه داری باید قیمت‌ها را با توجه به مبلغی که فکر می‌کنید مشتری‌های هر روزه‌ی کافه حاضرند پرداخت کنند، تعیین کنید و نه از روی اعدادی که حسابدارتان می‌گوید. برای آیتم‌هایی که قیمت‌شان در بازار معلوم است مثل قهوه و یا حتی آب معدنی، بهتر است زیر قیمت بازار باشید و در عوض اگر بخواهید، می‌توانید آن را با آیتم‌هایی مثل کیک‌هایتان جبران کنید.

رازهای موفقیت کافه با ارائه منوی مخصوص

عامل دوم: اهمیت عوامل انسانی در فوت و فن کافه داری

داشتن یک کافی شاپ موفق، کار ساده‌ای نیست. شما همیشه باید در حال یادگیری و به کاربردن استراتژی مناسب باشید. عوامل انسانی شامل مدیریت و کارکنان نقش اساسی در موفقیت در کافی شاپ دارد.

چگونه یک کافه دار موفق باشیم ؟

چگونه یک کافه دار موفق باشیم ؟ در ابتدا بهتر است بدانیم، مدیران کافه برای موفقیت در کافی شاپ بسیار مهم هستند. یک مدیر کافه باید اکثر کارهای روزانه را کنترل کند, دانش گسترده‌ای از قهوه داشته باشد و اطمینان حاصل کند که کارمندان کافه روزانه سازمان یافته و آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند.

یک مدیر موفق حتماً باید در زمینه قهوه و دیگر نوشیدنی ها اطلاعات کامل داشته باشد و نحوه‌ی تهیه آن‌ها را بداند. باید انواع مختلف قهوه و نوشیدنی‌های سرد و گرم را بشناسد و درک درستی از دستگاه‌های قهوه‌ساز داشته باشد و نحوه‌ی تهیه نوشیدنی‌های خاص را نیز بشناسد.

از دیگر وظایف مهم مدیر کافی شاپ، نظارت بر تهیه مواد اولیه با کیفیت و با قیمتی مناسب است. یکی از کارهای مهم در مدیریت کافی شاپ، شناخت فروشندگان مواد اولیه و خرید از آن‌ها است. در ادامه مهمترین وظایف مدیر کافه رستوران را بیان کرده‌ایم:

چگونه یک کافه موفق داشته باشیم

وظایف مدیر کافی شاپ

  • استخدام و آموزش کارمندان جدید
  • کار با فروشندگان مواد اولیه
  • برنامه‌ریزی منوها
  • اختصاص وظایف به کارمندان و نظارت بر روند انجام کار
  • مدیریت بودجه و سرمایه کافی شاپ
  • ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل
  • نگهداری موجودی

مشتری مداری کافی شاپ

راز موفقیت کافی شاپ در مشتری مدار بودن آن است. یک کافی شاپ موفق همیشه مشتری مدار بوده و حفظ مشتری و احترام به حقوق آن از اصلی‌ترین بندهای منشور اخلاقی آن است.

مشکلی که اکثر کافی شاپ‌های معروف و شناخته شده دارند و باعث می‌شود به مرور مشتریان خود را از دست دهند این است که بعد از یک مقطع زمانی مشتری مداری را رها کرده و مثل سابق اهمیت زیادی به آن نمی‌دهند، لذا مشتری دیگر انگیزه سابق را برای رفتن به آن رستوران ندارد.

باید همیشه مدنظر داشته باشید که شهرت یک سکه دو رو می‌باشد که یک روی آن محبوبیت و جذابیت است و یک روی آن نفرت و دلزدگی است، پس همیشه بدانید که مشتری مداری در هر مقطع و بازه زمانی باید در اولویت قرار گیرد.

چگونه یک کافه دار موفق باشیم

برای مشتری مداری کافی شاپ، باید بهترین خدمات و سرویس‌دهی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. هنگامی که مشتری یک فنجان قهوه را سفارش می‌دهد باید نیازهای او را مورد توجه قرار دهید. باید به مشتریان اطمینان خاطر دهید که هدف شما رضایت آن‌ها می باشد. انجام این کار باعث می‌شود تا مشتریان همیشگی و وفادار داشته باشید.

بهتر است مطمئن شوید که برای خدمت‌رسانی به کلیه‌ی مشتریان، به تعداد کافی کارمند در اختیار دارید. به کارکنان‌تان آموزش دهید که در زمان مناسب سفارش نوشیدنی‌ها را بگیرند و در پایان غذا، صورتحساب را برای مشتری ببرند.

سعی کنید مشتریان خودتان را تا درب کافه همراهی کنید و درب کافی شاپ را برایشان باز کنید. چون شما با این کار این احساس را در مشتریان‌تان به وجود می‌آورید که برای آن‌ها احترام و ارزش قائل هستید و این نکته در ذهن مشتری شما می‌ماند.

شرح وظایف کارکنان کافی شاپ

از عوامل موفقیت یک کافه رستوران داشتن پرسنل زیر است:

باریستا (Barista): وظیفه آماده کردن نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را دارد، ممکن است دمنوش و چای نیز جزء وظایف او باشد، در کل وظیفه آماده‌سازی بار گرم، بر عهده باریستا است.

رمز موفقیت کافی شاپ

کمک باریستا: کسی است که کنار دست باریستا بوده و به او در انجام وظایفش کمک می‌کند.

بارتندر: تهیه انواع نوشیدنی‌های سرد در کافه طبق قوانین کشور بر عهده بارتندر است، شیک‌ها، فراپه‌ها، اسموتی‌ها و… جزو نوشیدنی‌هایی هستند که بارتندر آماده می‌کند.

سالن کار: وظیفه جمع‌آوری ظروف و دیگر موارد استفاده شده در میزهای مشتریان و نظافت سالن را بر عهده دارد.

ویتر (Waiter): خوش زبان‌هایی که وظیفه سفارش گرفتن از مشتریان را بر عهده دارند. بعضاً ویتر و سالن کار می‌تواند وظایف یکسانی داشته باشند.

ظرف شوی: وظیفه شستن ظروف در کافه را بر عهده دارد.

عامل سوم: راز موفقیت کافی شاپ با رعایت نکات مهم

رعایت نکات زیر برای موفقیت در کافی شاپ الزامی است.

1- پایبند به قوانین کافه داری باشیم

برای اینکه یک کافه موفق داشته باشیم، لازم است قوانین لازم و ضروری را رعایت کنیم. اصولاً کافی شاپ‌ها مکان‌هایی هستند که قوانین زیادی بر آن‌ها نظارت دارند. در ادامه به قوانین کافه داری می‌پردازیم.

چگونه یک کافه دار موفق باشیم

قوانین کافه داری

یکی از قوانین کافه داری این است که مالیات بر ارزش افزوده از کافی شاپ‌ها گرفته نمی‌شود و آن‌ها نیز نباید از مردم بگیرند. کافی شاپ‌ها اتحادیه صنفی دارند که قیمت خدمات را تعیین می‌کنند. بنابراین، برای موفقیت در کافه داری نباید بیش از تعرفه‌ی اعلام شده از مردم پول دریافت کرد، در صورت تخلف جریمه می‌شوند.

زمانی که برای باز بود کافه‌ها در نظر گرفته شده از ساعت 8 یا 9 صبح تا 12شب می‌باشد و صاحبان کافه اجازه ندارند که بعد از ساعات اعلام شده، مشتریان را در کافه نگه دارند مگر برای تمیز کاری کافه که می‌توانند روشنایی کافه را خاموش و به نظافت بپردازند.

بانوانی که قصد راه‌اندازی کافه دارند باید فرد مذکری را به عنوان مباشر به اتحادیه معرفی کنند و محل کسب باید دارای سند مالکیت یا اجاره نامه عادی و محضری باشد تا صدور پروانه کسب به جریان بیافتد. در مورد قوانین مکان کافی شاپ هم باید اشاره کرد که مکان حداقل باید 20 متر مربع مساحت داشته باشد.

2- برگزاری اجراهای زنده در کافی شاپ

اجرای زنده، محیط کافی‌شاپ را به یک مکان فرهنگی تبدیل می‌کند. رعایت این مورد یکی از رازهای موفقیت کافه به شمار می‌رود. زمان‌های خاصی را جهت برنامه‌های سرگرم کننده در نظر بگیرید. یک شب می‌توانید گیتاریست داشته باشید. در حالی که شبی دیگر میزبان یک گروه نوازنده موسیقی محلی باشید.

این‌ها گزینه‌هایی هستند که به مشتریان فرصت می‌دهد در برنامه‌های سرگرم کننده شرکت کنند، به این ترتیب شهرت کافه به عنوان محلی جهت فعالیت‌های اجتماعی-فرهنگی بالا می‌رود. همچنین می‌توانید از کتاب‌ها کمک بگیرید. مکانی را جهت یک کتابخانه کوچک با کتاب‌های مفید با عناوین مختلف در نظر بگیرید. می‌توانید روزهای خاصی از هفته را جهت شعر خوانی در نظر بگیرید.

3- فعالیت در فضای مجازی

رازهای موفقیت کافه

برای موفقیت در کافه داری ، ضروری است که در رسانه‌های اجتماعی حساب‌‌ کاربری ایجاد کنید و در آن‌ها فعال باشید. اگر زمان ندارید تا بر پیام‌هایی که از طریق این شبکه‌های اجتماعی برای‌تان ارسال می‌شود نظارت کنید، این کار را به افراد دیگری بسپارید.

مزیت دیگرِ داشتن حساب کاربری حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی، این است که می‌توانید درباره‌ی مراسم‌ها و جشن‌هایی که برگزار می‌کنید، اطلاع‌رسانی کنید. همچنین از این طریق می‌توانید خبر تعطیلی ناگهانی رستوران را به اطلاع مشتریان‌تان برسانید. این کار راهی ایده‌آل برای برقراری ارتباط با مردم است.

توجه ویژه به اینستاگرام

در جهان بیش از 1 میلیارد نفر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توان از این شبکه اجتماعی به عنوان فرصتی ایده‌آل برای جذب مشتری و برندسازی استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت که هر فالوور اینستاگرام، یک مشتری ثابت بالقوه برای کافی شاپ شما است. در تبلیغات اینستاگرام می‌توانید به‌ راحتی مشتریان و کاربران خود را مدیریت کنید و دائماً با مشتریان خود در تماس باشید.

4- موفقیت در کافی شاپ با ارائه کارت‌های وفاداری

موفقیت در کافی شاپ با ارائه کارت‌های وفاداری

داشتن یک برنامه کارت وفاداری می‌تواند به شما در ایجاد مشتری کمک کند. تهیه اسپرسو یا لاته رایگان روی کارت وفاداری، پس از 10 خرید قبلی، باعث افزایش رضایت مشتریان‌تان می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که از کارت‌های با کیفیت خوب که نام و نشان تجاری شما به طور برجسته نمایش داده شده است که به راحتی در کیف پول متلاشی نمی‌شود، استفاده کنید. متناوباً، امروزه بسیاری از سیستم های POS به طور خودکار برنامه‌های وفاداری را ادغام می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا مشتریان چیز کمتری برای حمل کیف پول خود داشته باشند.

5- ایجاد رقابت سالم با سایر رقبا

یکی از رازهای موفقیت کافه ، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و سایر رقیب‌هایتان است‌.

استفاده از این تجربیات شما را از هدر رفت منابع انسانی، مادی و وقت مصون نگه می‌دارد، لذا هیچ وقت سعی نکنید راه اشتباهی را که قبلاً طی کرده‌اید را مجدداً امتحان کنید.

دو فاکتور بسیار مهم در این وجه تمایز، کیفیت و قیمت است. قطعاً اگر صاحب محصولی باشید که در عین کیفیت بالا از قیمت پایینی نسبت به سایر رقبا برخوردار باشید، بدون شک باید منتظر موفقیت بزرگی باشید.

البته مواردی چون: پارکینگ رایگان، اینترنت پرسرعت رایگان، تزیین زیبای انواع نوشیدنی‌ها و غذاها، استفاده از ظروف بسته‌بندی خاص برای سفارشات بیرون‌بر، ارسال رایگان و سریع سفارشات و تسهیل در شیوه‌های پرداخت هزینه و… بخشی از مهمترین وجوه تمایز شما از دیگر رقبا و جلب توجه مشتری و در نهایت از مهمترین فوت و فن کافه داری است.

عوامل موفقیت یک کافه رستوران

مطالب مرتبط با رازهای موفقیت کافه

اگر در فکر تأسیس کافه رستوران هستید و دقیق نمی‌دانید که چگونه باید شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهید.

یا اگر در ابتدای تأسیس کافی شاپ، توانایی مالی برای اجاره‌ی مغازه‌‌ای را ندارند، ایده راه‌اندازی یا اجاره کافه سیار می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. نوشته زیر در این مورد است.

تبلیغات نقش بسیار مهمی در موفقیت کافی شاپ ها دارد، در نوشته زیر ایده‌های جالبی برای تبلیغات در این حوزه وجود دارد.

همانطور که ذکر شد، مشتری مداری کافی شاپ از عوامل موفقیت یک کافه رستوران محسوب می‌شود. به عنوان مسئول کافی‌شاپ چقدر از نحوه برخورد با مشتری اطلاع دارید. نوشته زیر اطلاعات جامعی در این خصوص ارائه می‌دهد.

ممنون از اینکه این مطلب را تا انتها خواندید. در این نوشته با رازهای موفقیت کافه آشنا شدید، امیدوارم با رعایت نکات گفته شده، کافی شاپ موفق خود را راه‌اندازی کنید.
اگر جز آن دسته از افرادی هستید که کافی شاپ موفقی دارند و با فوت و فن کافه داری آشنایی کافی دارید، لطفاً تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.