دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رشته ریاضی یا تجربی، کدام را بخوانم؟

رشته ریاضی یا تجربی
4/5 - (6 امتیاز)

کدام یک از دو رشته ریاضی یا تجربی می‌تواند مرا به آرزوهایم برساند؟

رشته علوم تجربی بهتر است یا ریاضی فیزیک ؟

آینده شغلی رشته ریاضی بهتر است یا تجربی ؟

هنگام مهاجرت تحصیلی آیا رشته ریاضی بهتر است یا تجربی؟

این‌ها پرسش‌هایی است که ذهن دست‌کم نیمی از دانش آموزان دبیرستانی درگیر آن است.

نظر شما چیست؟ برای پاسخ خود به سوال رشته ریاضی فیزیک بهتر است یا علوم تجربی ، چه استدلالی دارید؟

اگر شما هم بر سر دوراهی انتخاب رشته ریاضی یا علوم تجربی هستید و به دنبال یافتن بهترین مسیر برای زندگی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا جای ممکن مسیر تصمیم‌گیری را برایتان شفاف نماییم.

در ادامه 5 فاکتور اثرگذار در انتخاب رشته را با شما در میان خواهیم گذاشت.

1- در کدام رشته استعداد دارید؟
2- به کدام رشته علاقه دارید؟ علوم تجربی یا ریاضی فیزیک ؟

3- بازار کار رشته ی ریاضی فیزیک بهتر است یا تجربی؟
4- فرصت‌های مهاجرت در رشته تجربی بیشتر است یا ریاضی؟
5- رشته ریاضی برای دختر بهتر است یا تجربی ؟

رشته ریاضی یا تجربی بهتر است

پیش از شروع مطالعه این مطلب بهتر است مقاله آینده شغلی و بازار کار : ریاضی یا تجربی ؟ را مطالعه کنید. این نوشته کوتاه به مرور 10 نکته درباره انتخاب رشته می‌پردازد.

مطالعه کامنت‌های آن را هم از دست ندهید. شاید شما هم با خوانندگان این مطلب دغدغه‌های مشترکی داشته باشید.

1- در کدام رشته استعداد دارید؟

رشته تجربی بهتر است یا ریاضی فیزیک

ابتدا اجازه دهید استعداد را با یک مثال تعریف کنیم:

شرایطی را تصور کنید که در آن دو نفر که هیچ چیز از رانندگی نمی‌دانند می‌خواهند این مهارت را یاد بگیرند. یکی از آن‌ها در عرض یک هفته اصول ابتدایی رانندگی را به درستی یاد می‌گیرد و دیگری در عرض یک ماه.

خب، به نظر شما کدام یک از این دو نفر با استعدادتر است؟ مسلماً نفر اول.

با این مثال می‌توان استعداد را این گونه تعریف کرد:

    استعداد یعنی یادگیری یک مهارت یا موضوع با صرف انرژی کمتر و زمان کمتر.

در مثال بالا هم نفر اول که توانست در مدت کوتاه‌تر و با صرف انرژی کمتر، رانندگی را بیاموزد، در این زمینه با استعدادتر از نفر دوم است.. چون هم احتمالاً انرژی کمتری صرف کرده و هم در مدت زمان کوتاه‌تری رانندگی را آموخته است.

حال به موضوع خودمان برگردیم.

در کدام یک بیشتر استعداد دارید؛ رشته تجربی یا ریاضی فیزیک ؟

برای کشف استعداد ذاتی‌تان، سرعت یادگیری دروس مختلف را بسنجید. ببینید برای درس‌های کدام یک از این دو رشته باید زمان و انرژی بیشتری صرف کنید.

بعضی از افراد در درس‌های محاسباتی نسبت به دیگران سرعت یادگیری بالاتری دارند و بهتر مطالب محاسباتی را یاد می‌گیرند.

این گروه در دروس ریاضی قوی‌تر از دیگران هستند و به احتمال زیاد اگر سراغ رشته‌های ریاضی و مهندسی بروند، زودتر در این رشته پیشرفت می‌کنند.

اگر می‌خواهید هوش ریاضی خود را بسنجید هوش منطقی ریاضی گاردنر و راه‌های تقویت آن را بخوانید.

اما در مقابل افرادی نیز وجود دارند که در درس‌های مفهومی و با موضوعاتی مانند زیست‌شناسی، شیمی، زمین‌شناسی و … چنین توانایی دارند.

این افراد لازم نیست زمان زیادی را صرف فهمیدن یک موازنه شیمی کنند یا برای درک مکانیزم عملکرد پانکراس به زمین و زمان ناسزا بگویند. اختصاص یک زمان معقول می‌تواند آن‌ها را بدون هیچ زحمتی به هدفشان که همان یادگیری مفاهیم است، برساند.

وجود استعداد در یک زمینه مشخص سرعت ما را در رسیدن به هدف افزایش می‌دهد. اما صبر کنید، زیرا همه چیز استعداد نیست و عوامل دیگر شاید بسیار مهم تر و اثرگذارتر باشند.

مطالعه نوشته ۷ کتاب برای شناخت علاقه، استعداد و رسالت فردی نه تنها در مسیر درک رشته تجربی بهتر است یا ریاضی فیزیک می‌تواند کمک‌کننده باشد، بلکه در هر دو راهی زندگی مفید خواهد بود.

2- به کدام رشته علاقه دارید؟ علوم تجربی یا ریاضی فیزیک؟

رشته تجربی یا ریاضی

علاقه واقعی زمانی در ما بوجود می آید که از یک موضوع شناخت کامل داشته باشیم.

اگر کسی ادعا می‌کند که کاری را واقعاً دوست دارد، باید حتماً اطلاعات کاملی در مورد آن موضوع بدست آورده باشد. در غیر این صورت این علاقه کاذب واقعی نخواهد بود.

در مسیر ایجاد علاقه کاذب رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند. به طور مثال پخش یک سریال با نقش کلیدی یک پزشک موفق می‌تواند سبب ایجاد علاقه کاذب و مبتنی بر احساسات در نوجوانانی شود که در حال انتخاب رشته هستند.

در این شرایط متاسفانه بیشتر افراد تصمیم‌گیری های خود را به جای آن که براساس عقلانیت و شناخت کامل بگیرند، براساس احساسات و شناخت سطحی می‌گیرند.

اکنون این سوال پیش می آید که چگونه بفهمیم که واقعاً به چه موضوعی علاقه داریم؟

همان طور که گفتیم علاقه واقعی از شناخت عمیق بدست می آید. زمانی که شما کاملاً با رشته تجربی یا ریاضی آشنایی پیدا کنید، می‌توانید بگویید که انتخابتان صحیح است یا نه.

رشته علوم تجربی بهتر است یا ریاضی فیزیک

بهترین راه شناخت، پرسش از کسانی است که وارد این رشته‌ها شده‌اند. در دبیرستان خود به سراغ سال بالایی‌ها بروید. حداقل 5 نفر را پیدا کنید و از آن‌ها نظرشان را درباره رشته تحصیلی‌شان بپرسید.

به طور کلی می‌توان گفت کسانی که وارد رشته ریاضی می‌شوند علاقه زیادی به کار با ابزار و یا دستگاه‌های مختلف دارند و به طور کلی افراد فنی محسوب می‌شوند. در مقابل کسانی که به رشته تجربی علاقه دارند به قسمت‌های مختلف بدن انسان و همچنین گیاهان و جانوران و همچنین ترکیب مواد علاقه دارند.

البته اگر خیلی تکلیفتان با خودتان مشخص نیست و فکر می‌کنید هر دو رشته را دوست دارید، در دانشگاه رشته‌هایی وجود دارند که ترکیبی از علوم تجربی و ریاضی هستند. رشته مهندسی پزشکی از این دست است.

این موضوع را به یاد داشته باشید که وجود علاقه در مسیر به شما پشتکار خواهد داد و اگر پشتکار داشته باشید کاری را در نیمه راه رها نخواهید کرد.

همان طور که گفتیم برای ایجاد علاقه، شناخت لازم است. به همین دلیل در ادامه به معرفی مختصر درس‌های اصلی این رشته‌ها می‌پردازیم.

درس‌های رشته تجربی

رشته ریاضی فیزیک یا علوم تجربی

درس‌های عمومی که میان همه رشته‌ها مشترکند، را کنار می‌گذاریم. درس‌های تخصصی رشته تجربی عبارتند از:

  • زمین شناسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • ریاضی
  • زیست‌شناسی

بله، ریاضی! در مقطع دبیرستان و به عنوان یک کنکوری، باید به درس ریاضی اشراف داشته باشید. البته مباحث ریاضی در رشته تجربی به پیچیدگی ریاضی در رشته ریاضی فیزیک نیست.

درس زیست‌شناسی یکی از مهم‌‌ترین دروس رشته تجربی است. اگر با مباحث آن ارتباط نمی‌گیرید و علاقه‌ای به خواندن آن‌ها ندارید، در انتخاب رشته تجربی تجدیدنظر کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی پردرآمدترین رشته های تجربی

درس‌های رشته ریاضی

آیا رشته ریاضی بهتر است یا تجربی

درس‌های تخصصی رشته ریاضی فیزیک عبارتند از:

  • ریاضی
  • فیزیک
  • هندسه
  • آمار و احتمال
  • حسابان
  • شیمی

همان طور که می‌بینید توانایی و علاقه به انجام محاسبات در تمامی درس‌های اصلی رشته ریاضی مشهود است. اگر علاقه‌ای به سروکله زدن با اعداد ندارید، این رشته برایتان مناسب نیست.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه درس های کنکور ریاضی فیزیک را مطالعه کنید.

حالا که در حال فکر کردن به علاقه خود نسبت به رشته‌های ریاضی یا تجربی هستید، گوشه چشمی هم به شغل آینده خود داشته باشید. شاید فکر کردن به شغل آینده بتواند به شما کمک کند علاقه خود را بیابید. از کجا بفهمیم به چه شغلی علاقه داریم را با این رویکرد بخوانید.

3- بازار کار رشته ی ریاضی فیزیک بهتر است یا تجربی؟

آینده شغلی رشته ریاضی بهتر است یا تجربی

برای بسیاری از افراد آن چه در انتخاب رشته تحصیلی اهمیت دارد، میزان درآمدشان در 10 سال دیگر است. معیار انتخاب رشته بسیاری از پدرها و مادرها برای فرزندانشان نیز همین عامل است.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر سیل انبوه بیکاران رشته‌های فنی و مهندسی توانسته تاثیر منفی خود را بر روی بازار کار رشته‌های مهندسی بگذارد.

البته این داستان شامل فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های برتر نمی‌شود. اما خب ما در اینجا درباره عموم جامعه صحبت می‌کنیم.

با نگاهی در جامعه به نظر بدیهی می‌آید که بازار کار رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بهتر از بازار اشباع شده رشته‌های مهندسی است. به ویژه اگر نواحی دور افتاده و شهرهای کم جمعیت‌تر را به عنوان یک پزشک برای کار انتخاب کنید، قطعاً بیکار نخواهید ماند.

ولی این بدان معنی نیست که برای دانش‌آموختگان رشته های مهندسی کار پیدا نمی‌شود.

برای این که کسی بتواند در رشته های مهندسی وارد بازار کار شود علاوه بر تحصیلات حتماً باید کار عملی بلد باشد و وجه تمایز بسیاری از مهندسان فارغ التحصیل بلد بودن کار تخصصی و مهارت انجام کار است.

مقاله چطور پس از پایان تحصیلات بیکار نمانیم به شما راهکارهایی ارائه می‌کند تا احتمال بیکاری پس از فارغ‌التحصیلی از رشته‌های ریاضی را به حداقل برسانید. پس جای نگرانی وجود ندارد.

اما به طور کلی باید گفت فرقی ندارد تجربی می‌خوانید یا ریاضی یا انسانی یا هنر. اگر در کار خود مهارت کافی کسب کنید بیکار نمی‌مانید.

چه رشته‌ای بخونم که در آینده بازار کار خوبی داشته باشه؟ به معرفی شغل‌ها آینده‌دار در هر یک از رشته‌های تحصیلی می‌پردازد. به شما پیشنهاد می‌کنم برای دانستن آن که آینده شغلی رشته ی تجربی بهتر است یا ریاضی ، حتماً نگاهی به آن‌ها بیاندازید.

در نهایت اگر هنوز هم سوالات و دغدغه‌هایی در زمینۀ انتخاب رشته و بازارکار ریاضی و تجربی دارید، حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید.

4- فرصت‌های مهاجرت در رشته تجربی بیشتر است یا ریاضی؟

رشته علوم تجربی بهتر است یا ریاضی فیزیک

اگر قصد دارید پس از تحصیل مهاجرت کنید، آن چه بیش از رشته تحصیلی اهمیت دارد، رزومه قوی، داشتن مقالات پژوهشی و معدل خوب است.

اگر این موارد وجود داشته باشد، با پیش زمینه تجربی یا ریاضی می‌توانید به گزینه مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور بیاندیشید.

اما به طور کلی رشته‌های زیر می‌توانند فرصت‌های خوبی برای مهاجرت خلق کنند.

در میان رشته‌های مختلف تجربی، پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، دام‌پزشکی و پس از آن رشته‌های پیراپزشکی (پرستاری، فیزیوتراپی، مامایی و …) می‌توانند فرصت‌های خوبی برای مهارجرت در اختیارتان قرار دهند.

رشته‌های تجربی مناسب برای اپلای، رشته‌های علوم پایه را نیز در بر می‌گیرند؛ مانند شیمی محض، شیمی کاربردی و زیست‌شناسی.

بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت به شما 13 مورد از بهترین‌های رشته‌ تجربی برای مهاجرت را معرفی می‌کند.

رشته‌های فنی و مهندسی نیز زمینه مهاجرت تحصیلی را برایتان هموار می‌کنند. خوبی رشته‌های مهندسی این است که پس از 4 سال و اخذ مدرک لیسانس می‌توانید برای اپلای اقدام کنید. اتفاقی که در رشته‌های پزشکی معمولاً در بازه طولانی‌تری اتفاق می‌افتد.

خواندن مطلب زیر به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری درباره شرایط اپلای در رشته ریاضی کسب کنید.

5- رشته ریاضی برای دختر بهتر است یا تجربی ؟

رشته ریاضی برای دختر بهتر است یا تجربی

در مقایسه با 4 فاکتور اثرگذار بر انتخاب رشته ریاضی فیزیک یا علوم تجربی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، شاید این عامل کمترین اهمیت را داشته باشد.

وقتی عوامل استعداد، علاقه، بازار کار مناسب و امکان مهاجرت تحصیلی را در یک رشته برای خود میسر و مطلوب می‌بینید، دیگر چه فرقی دارد که دختر باشید یا پسر.

در مورد رشته تجربی که تکلیف مشخص است. فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که درباره مناسب بودن این رشته برای خانم‌ها تردید داشته باشد. به همین دلیل در این جا درباره مناسب بودن یا نبودن رشته تجربی برای دختران بحثی نمی‌کنیم.

اما در میان رشته‌های ریاضی، ممکن است برخی رشته‌ها به لحاظ ماهیت‌شان برای دختران مناسب‌تر باشند. رشته‌هایی مانند مهندسی معماری و معماری داخلی به دلیل تلفیقی از هنر و ریاضی از این دست هستند.

البته باز هم تأکید می‌کنم شاید روحیه و علایق شما به عنوان یک دختر طوری باشد که عاشق دست به آچار بودن و سر و کله زدن با سیم و مدار و … باشید. در این حالت تردید نکنید و صرف این که یک خانم هستید، از رشته مورد علاقه‌تان دست نکشید.

اگر به رشته‌ای علاقه داشته باشید، و مهارت لازم را کسب کنید، هیچ چیز نمی‌تواند سد راهتان شود.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل های رشته تجربی برای خانم ها کدام‌اند؟

مواردی که مطالعه آن‌ها می‌تواند به شفافیت بیشتر در مسیر تصمیم‌گیری کمکتان کند

یک قانون کلی وجود دارد؛ هر چه بیشتر بدانید بهتر تصمیم‌گیری می‌کنید و با احتمال بیشتری موفق می‌شوید.

توصیه من این است که مطالعه موارد تکمیلی زیر را از دست ندهید.

اگر هنوز نمی‌دانید با خودتان چند چند هستید…

اگر به درآمد رشته دانشگاهی خیلی اهمیت می‌دهید …

اگر درباره آینده شغلی رشته‌های تجربی ابهام دارید …

اصلاً ممکن است بر سر دوراهی‌های دیگری نیز توقف کرده باشید! مثلاً بین مسیر رشته ریاضی و فنی حرفه‌ای. اگر این دغدغه را دارید، مطلب زیر را از دست ندهید:

از شما ممنونم که تا اینجای مطلب با من پیش آمدید.
آیا شما هم در مرحله دشوار تصمیم‌گیری رشته تحصیلی هستید؟
درباره این که رشته ریاضی یا تجربی بهتر است ، چه فکری می‌کنید؟
به نظر شما چه عاملی بیشترین اهمیت را در انتخاب رشته دارد؟
از نظر شما دیدگاه خانواده چه تاثیری در انتخاب رشته تجربی یا ریاضی فیزیک دارد؟
برای ما و هم‌سالان خود در اینجا از دغدغه‌ها و و شیوه تصمیم گیری خود بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.