دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

زبان‌ آموز موفق کیست؟

زبان آموزان موفق چه کسانی هستند؟
4.2/5 - (8 امتیاز)

همان‌ طور که‌ می‌دانید یادگیری زبان انگلیسی از پرچالش‌ترین مسائلی است که حتی زبان آموزان‌ موفق با گروه‌های سنی مختلف‌ نیز درگیر آن هستند. پس این سؤال مطرح می شود که‌‌ زبان‌ آموز موفق کیست؟

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی این نیاز نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. البته یک‌ زبان آموز موفق زبان خارجی را ممکن است با اهدافی چون مهاجرت، ارتقاء شغلی‌، کسب درآمد و … فراگیرد.

لذا پرسش شایع این روزها این است که واقعا زبان‌ آموز موفق کیست؟

در این مقاله سعی شده است‌ که مطابق با این سؤالی که در بالا در مطرح کردیم، عوامل‌ و‌ دلایل رسیدن به‌ موفقیت‌ را بررسی کنیم و با استفاده از تجربه زبان آموزان موفق به‌ این‌ سؤال پاسخ دهیم.

فهرست مطالب:

بخش اول: آیا استعداد در یادگیری زبان موثر است؟

بررسی سوال زبان آموز موفق کیست؟

استعداد ذاتی و محل تحصیل تا چه اندازه می‌تواند بین زبان‌آموزان مختلف تمایز ایجاد کند؟

درپاسخ به این سؤال معلم‌ها و متخصصین نظر‌های جالبی را مطرح کرده‌اند‌ که نمی‌توان‌ آن‌ها‌ را نادیده گرفت‌.

اما فاکتورهایی‌ چون‌ انگیزه‌، خلاقیت، پشتکار، نظم‌ و … به مراتب اهمیت وزنی بالایی‌ در این تصمیم‌گیری‌ داشته است.

به عبارتی دیگر ترکیب این عوامل‌می‌تواند متناسب‌ با استعدادهای زبان آموز اهداف او را نهایی کند.

زبان آموزان موفق همیشه راه های مختلفی‌ را جهت رسیدن به موفقیت‌ امتحان‌ می‌کنند‌ که‌ در ادامه‌ سعی‌ داریم‌ این‌ موضوع‌ را‌ تحت‌ عنوان “یادگیری زبان انگلیسی از دیدگاه زبان آموزان موفق “بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

بخش دوم: اهداف خود از یادگیری زبان را تعیین کنید

سردرب یکی از آموزشگاه‌های زبان این شعار را نوشته بود، عنوانی که امروزه نمود آن را درجامعه کنونی می‌توان یافت. تجربه‌ زبان آموزان مختلف‌ حاکی از آن است افرادی که در ابتدا با تعریف‌ هدف مشخص شروع به یادگیری کرده‌اند موفق‌تر بوده‌اند.

در واقع این احساس نیاز به خودی خود محرکه قوی برای یادگیری خواهد بود. لذا قبل ازاینکه بخواهید یک زبان‌ آموز موفق باشید، باید به این سؤال پاسخ دهید که چرا می‌خواهید زبان دیگری را فراگیرید؟ عواملی چون :

  • مهاجرت تحصیلی
  • ارتقا شغلی
  • تفریح و سرگرمی
  • درآمدزایی
  • توانایی مشاهده فیلم های غربی و ….

پس شما هم خیلی سریع قبل از اینکه با ویژگی زبان آموزان موفق آشنا شوید، سعی کنید اهداف خود را روی کاغذی یادداشت کنید و آن‌ها را با ویژگی‌های گفته شده در متن مطابقت دهید.

بخش سوم: 12 ویژگی زبان آموزان موفق

1- اهل ریسک هستند

اصولاً این‌ گونه زبان آموزان از اینکه مرتکب خطا شوند، هیچ ترسی ندارند به طور مثال متد‌ها و روش‌های مختلف‌ در یادگیری مهارت‌های مختلف را امتحان می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت آنقدر دنبال آن چیزی که در ذهن دارند جستجو می‌کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند، این ریسک پذیری هر چند در اوایل ممکن است در ظاهر برخلاف میل آن‌ها تمام شود.

اما تجربه زبان آموزان موفق نشان‌ می‌دهد که این شکست‌ها موقتی است و آن‌ها قطعاً پیروز خواهند شد.

2- فرصت طلب و زیرک هستند

بدین معنی که سعی می‌کنند فعالیت‌های روزانه خود را بر اساس نیاز خود پیش ببرند مثلاً سعی می‌کنند با عضویت در گروه‌های مختلف‌‌ در شبکه‌های اجتماعی‌‌ علاوه برشبکه‌سازی تجربه‌ای با طعم واقعی به همراه یادگیری را داشته باشند .

با دسترسی‌های فوق العاده‌ای که برنامه‌های چون تلگرام، لینکدین‌، اینستاگرام‌ و….فراهم آورده‌اند، شما چون کارآموز می‌توانید به کشور دیگری سفر کنید و آداب وفرهنگ آن‌ها را آموزش ببینید.

بدون‌شک، این کار علاوه بر مزایای گفته شده یکی از سریع‌ترین راه‌های یادگیری زبان می‌باشد.

برای یادگیری و همچنین تمرین مناسب جهت بهبود یادگیری می‌توانید از محتوا و سایت‌های گفته شده در پایین استفاده کنید.


به عبارتی دیگر زبان آموز موفق مانند مهاجم فوتبالی است که خودش برای خودش فرصت گلزنی ایجاد می‌کند و در ادامه سعی می‌کند به گلزنی‌های متعدد آقای گلی را که همان موفقیت نهایی است تصاحب کند.

زبان آموز موفق

3- کارآگاهان خوبی هستند

چگونه یک زبان آموز موفق باشیم

همچون کارآگاهان همیشه دنبال سرنخ و جمع‌آوری مدارک هستند، در این زمینه حدس و گمان‌هایی نیز می‌زنند و از معلم‌های خود می‌خواهند آن‌ها را تصحیح‌ کنند.

حس کنجکاوی درکنار،زیرکی آن‌ها را هوشیارتر می‌کند، آن‌ها اگر مطلبی را بلد نباشند‌ تنها به یک جستجو ساده اکتفا نمی‌کنند‌ و سایت‌های مختلف را دنبال‌کرده تا دانش خود را به‌روز کنند.

به دلیل اهمیت یادگیری‌ و به‌روز بودن‌ زبان‌ آموزان‌ دراین قسمت سعی‌کرده‌ایم‌ که بهترین سایت‌های آکادمیک مشهور را معرفی کنیم.

4- متعهد هستند

آن‌ها به خود اجازه نمی‌دهند که ناامیدی بر آن‌ها غالب و هرگز تسلیم نمی‌شوند. در واقع آن‌ها ازشکست‌های خود برای موفقیت و پیروزی پلی می‌سازند.

مسیر یادگیری همواره چالش‌های خاص خود را دارد و تنها عده کمی هستند که با تحمل این سختی‌ها و تعهد فقط برای رسیدن به هدف خود تلاش‌ می‌کنند.

زبان آموزان موفق

5- پله پله بالا می‌روند

نه تنها در یادگیری‌ زبان‌ انگلیسی بلکه در یادگیری‌ هر زبان دیگری نیازمند است که زبان‌آموز آرام‌آرام بالا رودو این مسیر را طی کند.

تجربه زبان آموزان موفق

گاهی اوقات ‌زبان آموزان فکر می‎‌کنند در مسیر یادگیری باید کارهای خارق العاده‌ای انجام دهند در حالی که واقعاً اینطوری نیست.

واقعاً نمی‌شود مسیر‌ موفقیت را در طی یک‌ شب پیمود‌، اما می‌توانید از نردبان‌هایی بالا بروید که خیلی سریع شما را به‌دامنه کوه خواهند رساند!!

6- قیاس دشمن واقعی آن‌هاست

این اصل نه تنها در یادگیری زبان خارجه بلکه در هرمهارت دیگری کاملاً اشتباه است. این باور که هر انسانی با انسان دیگر متفاوت است.

خود دلیل کافی برای این است که هیچ موقع خود را با دیگران مقایسه نکنید.

چرا که مثلاً شم اهوش‌ و بهره یکسانی با هم ندارید و این امر حتی‌ در آینده موجب‌ آسیب‌های روحی‌ و‌ روانی جبران ناپذیری شود. آن‌ها توانایی هایی خود را باور دارند و قصد ندارند که با قیاسی نابه‌جا از اتوبان موفقیت‌ فاصله‌ بگیرند.

7- کمال گرا نیستند

تجربه زبان آموزان

اگر می‌دانستید که کمال گرایی شما را از آرزوهایتان به چه اندازه دور می‌کند حتی یک لحظه هم به آن فکر نمی‌کردید چه برسد آن را انجام دهید!

بله !درست متوجه شدید، کمال گرایی در دیکشنری زبان آموزان موفق جایی ندارد.

ویژگی زبان آموزان موفق، این است که‌ اگر لغتی را اشتباه تلفظ کردند حتی اگر آن کلمه ساده‌ترین کلمه بود، ناامید نمی‌شوند چرا که اول راه یادگیری هستند و به مرور این مشکلات حل خواهد شد.

8- متفاوت می‌اندیشند

اگر شما هم معتقدید که فقط افراد تیزهوش هستند که در یادگیری خیلی سریع عمل می‌کنند باید بگوییم کاملاً در اشتباه هستید !!!

در واقع امروزه بهره هوشی تمام افراد موفق در یادگیری زبان انگلیسی در یک سطح است، اما فاکتورهایی چون علاقه، سخت کوشی و از همه مهم‍‍تر نحوه فکر کردن می‌تواند خروجی‌های مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد.

علاوه بر تلاش برای یادگیری سعی می‌کنند تا باورهای مثبت را در ذهن خود پرورش داده چرا که معتقدند هرکس در مسیر یادگیری این باورهای او خواهد بود که او را معرفی خواهدکرد.

پس شما هم برای شروع نیاز به یک تغییر دارید و چه چیزی بهتر از تغییر باور !!

9- ناشنوا هستند

وین دایر میگوید‌:

پشت سر هر آدم موفق، کوهستانی سرد و تاریک از اهمیت ندادن به دیگران و نظراتشان است

وین دایر

افراد موفق در یادگیری زبان انگلیسی‌افرادی‌ هستند که نظرات دیگران نه تنها برای آن‌ها مهم نیست بلکه زبان آموز را برای رسیدن به اهداف خود مصمم‌تر می‌کند.

اینکه هم‌کلاسی آن‌ها او را به تمسخر بگیرند فقط باعث خواهد شد که او این پله‌های  ترقی را محکم‌تر بالارود. اگر کمی در اطراف خود جستجو کنیم افراد موفقی‌ را خواهید یافت که با پیروی از جمله وین دایر مسیر موفقیت را پیموده‌اند.

10- کتاب خوان هستند

ویژگی زبان آموزان موفق

بله درست است. واقعا از نظر کارشناسان و بزرگان آموزش نه تنها یادگیری زبان انگلیسی بلکه برای یادگیری هر مهارتی نیاز است در آن زمینه مطالعه بسیاری داشته باشید.

11- همیشه در حال یادگیری هستند

اینکه شما مهارتی را فراگیرید و به آن کامل مسلط شوید در واقعیت شدنی نیست چرا که نه وقت کافی را داریم و نه شاید حوصله لازم برای یادگیری:)) پس بهتر است چون اقیانوسی، دانش ابتدایی در هر زمینه‌ای را فراگیریم .

ازبین مهارت‌های زبان انگلیسی شاید می‌توان گفت لغت به دلیل حجم غیر‌قابل تصور آن نیازمند آن‌ است‌ که به طور‌ مستمر به‌ تقویت آن بپردازیم.

12- اعتماد به نفس بالایی دارند

هر زبان آموز موفق برای رسیدن به تمام اهداف بدون شک نیازمند اعتماد به نفس بالایی است. تجربه نشان می‌دهد، زبان آموزانی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند با مشکلات کمتری روبرو هستند .

البته نباید واژه اعتماد به نفس را با عزت نفس اشتباه گرفت.

موضوع عزت نفس در سال‌های گذشته همیشه بحث داغ و چالش‌برانگیزی برای روان‌شناسان بوده است، لذا به شما پیشنهاد ‌می‌شود صفر تا صد آن را در سایت متمم دنبال کنید .

بخش چهارم: چگونه یک زبان آموز موفق باشیم؟

ویژگی یک زبان آموز موفق

حال‌ پس از اینکه با ویژگی های زبان آموزان موفق آشنا شدیم‌ سعی‌ داریم تا با معرفی‌ چندین روش آموزش‌، ضمن‌ تسهیل یادگیری در مدتی کوتاه، لذت صحبت کردن به‌ زبان‌ دیگری را تجربه کنید.

برای پاسخ به این سؤال که چگونه یک زبان آموز موفق باشیم، 4 راهکار را در قسمت زیر به برای شما آورده‌ایم.

1- گوش کردن به موسیقی

بدون شک یکی ازجذاب ترین روش های یادگیری‌ که اکثر زبان آموزان آن را ترجیح می‌دهند، گوش کردن به صدای خواننده مورد علاقه خود و یا حتی تماشای هنرنمایی بازیگر مشهور خود در عرصه سینما است.

حال اگر بتواند‌ بفهمد که در آن لحظه چه مکالمه‌ یا متنی را بازگو می‌کند، حس خوبی را در وی ایجاد خواهد کرد و او را به یادگیری دوچندان ترغیب خواهد کرد.

افراد موفق در یادگیری زبان انگلیسی

2- گوش کردن به پادکست

مگر می‌شود هم به آهنگ و یا پادکست گوش داد و در کنار آن آموزش هم ببینیم ؟؟

جواب سؤال بالا «بله» است،. اما باید اصول و قوانین را طوری فراگیرید که در راستای آموزش بتوانید کارآیی مناسب را نیز داشته باشید. در مطلب زیر می‌توانید با انواع پادکست‌های زبان آشنا شوید و از آن‌ها برای یادگیری استفاده کنید.

3- استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان

سخنرانی های ted talk

بدون شک اگر می‌خواهید درزمانی کوتاه پیشرفت چشمگیری را داشته باشید، باید به سراغ این سخنرانی‌ها رفته که در آن افراد تجربه‌های بی نظیر خود در حوزه‌های مختلف را به اشتراک می‌گذارند.

شما با اینکار نه تنها‌ این‌ موضوعات‌ را فراخواهید گرفت، بلکه در زمان قابل توجهی قادرخواهید‌ بود که‌ دامنه لغات‌ و همچنین اطلاعات خود را آن‌حوزه‌ گسترش و بهبود دهید.

6MINUTES ENGLISH

حتما شما هم قانون 15 دقیقه را شنیده و یا خوانده اید، مثلاً اگر روزی 15 دقیقه:

  • ورزش کنید
  • زبان بخوانید
  • مهارت جدیدی را فراگیرید و …..

اپلیکیشن 6mintues English این‌ امکان را برای شما فراهم آورده است‌ که متناسب با سطح خود به پادکست‌ها گوش‌ فرادهید و لغات‌ و اصطلاحات‌ روزمره را یاد بگیرید وهمچنین از زمان خود به بهترین شکل‌ ممکن‌ استفاده‌ کنید.

قطعا‌ً اگرشما نیز اهل آن‌دسته‌ از افرادی هستید که عادت به گوش کردن پادکست‌ دارید، می‌توانید با دانلود این برنامه به یادگیری خود سرعت‌ ببخشید.

نکته قابل توجه این است که اگر شما هم وقت زیادی را در ترافیک می‌گذرانید، گوش کردن به پادکست‌ بهترین‌ نقشه‌ راه‌ برای شما خواهد بود.

4- تماشای فیلم

اگر می‌خواهید با یک تیر چند نشان بزنید، عادت تماشا کردن به فیلم را در خود تقویت کنید .

به هرحال امروزه یادگیری زبان خارجی‌ با ابزارهای موجود چالشی قابل حل است‌‌. البته این موضوع با‌ برنامه‌ریزی دقیق و پشتیبانی پیوسته باعث‌ می‌شود شما‌‌ ازمسیر درست‌ خارج نشوید.

بخش پنجم: آزمون تعیین سطح بدهید

اگر شما زبان آموز برون‌گرایی‌ نیستید، برای افزایش اعتماد به نفس خود می‌توانید از آزمون تعیین سطح آنلاین استفاده کنید.

سخن پایانی

بدون شک موارد گفته شده در مورد همه زبان آموزان موفق صدق نخواهد کرد.

چرا که ما معتقدیم همانطور که‌هیچ دو انسانی شبیه به یکدیگر نیستند، هیچ دو زبان آموز موفق نیز مانند یکدیگر نیستند.

2 مطلب مهم که هر زبان آموز موفق باید بخواند

یک‌ بار برای همیشه !

اگر شما هم قصد شروع به یادگیری زبان انگلیسی دارید، پیشنهاد می‌شود که واقعاً یک بار به طور کامل همه مراحل را گام به گام فراگیرید و از مسیر اصلی خود منحرف نشوید .

از کجا شروع کنیم ؟

خیلی از اوقات زبان آموزان واقعاً به دلیل وجود تبلیغات، در اتخاذ تصمیم درست به مشکل بر می‌خورند و اصلاً به مرحله شروع نمی‌رسند. لذا حتماً در مقاله زیر سعی کنید پاسخ این سؤال را پیدا کنید.

در انتها از شما زبان آموزان و اساتید محترم که تجربه های خود از ویژگی یک زبان آموز موفق را در بخش نظرات برای ما ارسال فرمایید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

19 دیدگاه برای “زبان‌ آموز موفق کیست؟

  1. Mahdi Majidi گفته:

    خیلی عالی بود
    مخصوصا بخش معرفی پادکست و معرفی فیلم و سریال و معرفی آزمون تعیین سطح خیلی به درد من خورد

  2. منصورکارگرملکشاه گفته:

    سلام ضمن آرزوی موفقیت بیشتر برای شما،مطالبتان راخواندم، استفاده کردم ولذت بردم،با ارزوی مطالب بیشتروکاربردی ترازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.