دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

شغل‌های آینده‌دار در ایران را بشناسید و از کار کردن خود لذت ببرید

شغل آینده دار در ایران
2.3/5 - (9 امتیاز)

صحبت کردن در مورد شغلهای آینده دار در ایران با توجه به شرایط اقتصادی کشور کار چندان ساده‌ای نیست. با توجه به این شرایط، برای یافتن مشاغل آینده دار ایران بجای فکر کردن به اینکه آیا صنعت ساختمان در سال‌های آینده رونق می‌گیرد یا صنعت پوشاک و من خودم را برای ورود به کدامیک آماده کنم، بهتر است به این فکر کنیم که زمانم را روی بدست آوردن چه مهارتی سرمایه‌گذاری کنم تا بتوانم در صنایع گوناگونی کار کنم.

در این مطلب سعی کرده‌ام شغل‌هایی را به شما معرفی کنم که تقاضا برای آن‌ها رو به رشد بوده و جزء شغل های آینده دار ایران شناخته می‌شوند. آنچه در این مطلب آمده است، روند کلی جهت‌گیری کسب و کارها بوده و به تقاضاهای رو به رشدی که مختص به صنعتی خاص هستند، نپرداخته است.

مثلاً ممکن است در یک صنعت به خصوص یا منطقه‌ی جغرافیایی کارشناس ایمنی یا بهداشت یا تولید آینده‌ی خوبی داشته باشد. در این مطلب به چنین مشاغلی نپرداخته‌ایم.

شغلهای آینده دار در ایران

بهترین شغل های آینده دار در ایران با توسعه‌ی کسب و کارهای مبتنی بر آی‌تی و افزایش فعالیت سایر کسب و کارها در فضای دیجیتال گره خورده‌اند. بنابراین اگر وارد بازار کار نشده‌اید یا قصد دارید با توسعه‌ی مهارت‌هایتان شغل بهتری داشته باشید، این روند را مد نظر قرار دهید.

آنچه که تاکنون گفتم به این معنی نیست که به مهارت‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید یا شغلی که در حال حاضر دارید، نباید توجه کنید. بلکه به این معنی‌ست که در برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی مهارت‌هایتان، به روند افزایش حضور کسب و کارها در فضای دیجیتال توجه کنید.

مثلاً کسی که مشغول تحصیل در زمینه‌ی آمار یا ریاضی است، می‌تواند به فکر توسعه‌ی مهارت‌هایش در زمینه‌ی تحلیل داده باشد و نرم‌افزارهایی را که کسب و کارها از آن‌ها استفاده می‌کنند، یاد بگیرد.

یا کسی که به نوشتن علاقه دارد و آن را به صورت تخصصی نیز پیگر است، می‌تواند به فکر توسعه‌ی مهارت‌هایش در زمینه‌ی کپی رایتینگ باشد و به این ترتیب نگاهی متفاوت به مسیر شغلی خود داشته باشد.

پس این شما و این چندین حوزه و شغل آینده دار در ایران :

داده‌کاوی و تحلیل داده؛ تأمین خوراک تصمیم‌گیری‌ها

بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

با افزایش الکترونیکی شدن فرایندهای کسب و کارها و جمع‌آوری داده‌های گوناگون و علاوه بر آن گسترش کسب و کارهای دیجیتال، بیش از پیش به کسانی که بتوانند داده‌های لازم را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها اطلاعات مفیدی استخراج کنند، نیاز خواهد بود. تحلیل داده یکی از شغل های جدید و پردرآمد در ایران است.

داده‌کاوان به دانش برنامه‌نویسی مجهز هستند. آن‌ها می‌توانند داده‌های مورد نیاز تحلیل‌گران را تهیه کرده و به آن‌ها تحویل دهند. تحلیلگران داده نیز علاوه بر توانایی کار با نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تحیل داده، آمار و ریاضی را نیز می‌دانند. آن‌ها اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیران کسب و کارها را از داده‌ها استخراج کرده و در اختیارشان می‌گذارند.

کارشناس تحلیل داده، تحلیلگر داده‌های کسب و کار و Data Analyst عناوینی هستند که در آگهی‌های استخدامی به کار می‌روند.

گستردگی مشاغل حوزه‌ی داده‌کاوی و تحلیل داده، آن‌ها را به یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه با این مشاغل بیشتر آشنا شوید، لینک‌های زیر، به خصوص لینک اول را که مصاحبه با یکی از شاغلین این حوزه است، بخوانید.

برنامه‌نویسی و امنیت اطلاعات؛ زندگی عاشقانه با ربات‌ها

شغل های جدید و پردرآمد ایران

امروزه نوشتن بک‌اند و فرانت‌اند وب‌سایت‌ها ابتدایی‌ترین کاری‌ست که در حوزه‌ی برنامه‌نویسی نرم‌افزارها وجود دارد. در این زمینه برای هر کدام از قسمت‌های بک‌اند و فرانت‌اند نرم‌افزارها، زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگونی توسعه داده شده‌اند که قابلیت‌های متنوعی را به برنامه‌نویس ارائه می‌دهند.

لینک مرتبط: معرفی شغل: برنامه نویس فرانت اند و بک اند

امنیت اطلاعات نیز یکی دیگر از زمینه‌های رو به رشد و از شغلهای آینده دار در ایران است. کسب و کارها و سازمان‌های مختلفی که داده‌های عظیمی دارند، همواره مورد توجه هکرها هستند. این سازمان‌ها به متخصصان امنیت اطلاعات برای محافظت از خودشان نیاز دارند.

لینک مرتبط: معرفی شغل امنیت اطلاعات

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین یکی از حوزه‌های رو به رشد است که کاربرد گسترده‌ای دارد. متخصص هوش مصنوعی، چیزهایی بیشتر از کدزنی بلد است. به نظر می‌آید تقاضا برای متخصصان هوش مصنوعی در ایران رو به رشد است و یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران باشد. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به این حوزه داشته باشید، تجربه‌ی زیسته‌ی آقای نیما محمدیان را که مربوط به یکسال پیش است، از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

لینک مرتبط: تجربه‌ی تلخ من از هوش مصنوعی

بر اساس گزارش کافه‌بازار از صنعت بازی‌های دیجیتال در ایران، وضعیت فعالان این صنعت در ایران رو به رشد بوده و آیینه‌ای از مشاغل آینده دار ایران هستند. بالطبع تقاضا برای متخصصین درگیر در ساخت بازی دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر اینکه تحلیلگران داده در ساخت بازی‌های دیجیتال مورد نیاز هستند، یکی دیگر از تخصص‌های لازم نیز برنامه‌نویسی است.

با توجه به اینکه در کجای ایران زندگی می‌کنید، اگر به بازار کار برنامه‌نویسی بازی دیجیتال دسترسی دارید، برای یادگیری مهارت‌های لازم و ورود به این عرصه شاید بهترین نقطه‌ی شروع دوره‌های آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی باشد.

بازاریابی دیجیتال؛ کبوتر با کبوتر، باز با باز – کند همجنس با همجنس پرواز

مشاغل آینده دار ایران

زمانی تبلیغات تنها از طریق بیلبوردها، روزنامه‌ها و حداکثر رادیو و تلویزیون انجام میشد. در آن زمان برای مدت زمانی مشخص پیام ثابتی به طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه منتقل میشد.

با اینکه در این نوع از تبلیغات، اثربخشی تبلیغ مورد توجه قرار می‌گرفت، ولی چندان قابل ارزیابی و بهبود نبود. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی‌های تبلیغات آنلاین و امکان دنبال کردن مشتریان در مراحل گوناگون، تبلیغات آنلاین به یک تخصص تبدیل شده و بازار تقاضای آن نیز رو به رشد است.

وظیفه‌ی متخصص تبلیغات آنلاین این است که با دسته‌بندی مناسب مشتریان، پیامی متناسب با ویژگی‌هایشان به آن‌ها نشان داده و نرخ‌های تبدیل مراحل گوناگون کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه کند.

در همین ارتباط خواندن مقاله‌ی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

تبلیغات آنلاین چیست؟

البته بازاریابی دیجیتال تنها تبلیغات دیجیتال نیست. استراتژی بازاریابی در فضای دیجیتال، تحقیقات بازاریابی و توسعه بازار با استفاده از ابزارها و فرصت‌های دنیای دیجیتال نیز بخش‌های دیگر این دانش هستند. شیوه‌ی استفاده از این ابزارها و فرصت‌ها به حدی پیچیده است که هر کدام خود یک تخصص بوده و از شغل های آینده دار ایران محسوب می‌شوند.

مختصص دیجیتال مارکتینگ، متخصص سئو، مدیر کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و کارشناس تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی برخی از عناوین مرتبطی هستند که در آگهی‌های استخدامی بکار می‌روند.

در مطلب زیر جناب آقای آرمان میرعبدالحق منابع بسیاری را برای یادگیری بازاریابی دیجیتال معرفی کرده‌اند. ایشان در مقدمه‌ی این مطلب، هدفشان از نوشتن آن را انتقال تجربه‌ی یادگیری عنوان کرده‌اند.

منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ

گرافیک؛ جادوگری با رنگ و تصویر

گرافیک از بهترین شغل های آینده دار در ایران

گسترش فعالیت کسب و کارها در فضای دیجیتال، توسعه‌ی فروشگاه‌های آنلاین، روند رو به رشد تبلیغات آنلاین و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، نیاز به گرافیست‌ها را بیش از گذشته ملموس کرده است و به نظر نمی‌آید تقاضا برای گرافیست‌ها در آینده رو به افول گذارد.

شما به عنوان یک گرافیست در وهله‌ی اول باید علاوه بر اینکه رنگ‌ها را به خوبی می‌شناسید، توانایی کار کردن با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و تصویرسازی را نیز داشته باشید. با این مهارت‌ها می‌توانید بنرهای مورد نیاز تبلیغچی‌ها را در اختیارشان قرار دهید.

حوزه‌ی فعالیت گرافیست‌ها بسیار گسترده است. اینکه در چه زمینه‌ای به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شوید کاملاً به مهارت‌های شما و موقعیت‌های شغلی که با آن مواجهه می‌شوید بستگی دارد.

با توجه به اینکه در گرافیک، خلاقیت فردی، نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت گرافیست دارد، شاید از بهترین شغل های آینده دار در ایران باشد. چون امکان ورود و پیشرفت در آن را دشوار می‌کند.

بسیاری از گرافیست‌ها مهارت‌های خودشان را در زمینه‌ی طراحی رابط کاربری توسعه می‌دهند و دسته‌ای نیز با بهبود مهارت خلاقیت خود، به صورت تخصصی در زمینه‌ی تبلیغات کار می‌کنند. عده‌ای نیز به برندینگ علاقه‌مند شده و مهارت‌های لازم برای طراحی هویت بصری برند را در خود پرورش می‌دهند.

در این میان با توجه به صنعت رو به رشد بازی‌های دیجیتال در ایران، تقاضا برای گرافیست بازی نیز افزایش خواهد یافت. گرافیست‌هایی که در این مسیر شغلی قدم می‌گذارند در نهایت به آرتیست بازی یا مدیر هنری تبدیل خواهند شد.

برای آشنایی بیشتر با آرتیست بازی، مقاله‌ی زیر از سایت بازیاتو را بخوانید.

لینک مرتبط: آرتیست کیست؟

عکاسی صنعتی؛ رقص دلبرانه‌ی پیام‌ها در قاب دوربین

عکاسی صنعتی یکی از شغلهای آینده دار در ایران

با افزایش تعداد فروشگاه‌های آنلاین و تبلیغات روز افزونی که انجام می‌دهند، مشتریان بیش از پیش به آن‌ها و محصولاتشان عادت کرده و دیگر به راحتی نمی‌توان در میان انبوه پست‌های اینستاگرام و بنرهای تبلیغاتی و وب‌سایت‌های خوش رنگ و لعاب، توجه مخاطبان را جلب کرد.

در تبلیغات و دنیای دیجیتال اولین چیزی که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند، تصاویر هستند. اگر این عنصر جذاب نباشد و تفاوتی بین یک کسب و کار و رقبایش ایجاد نکند، نمی‌تواند از صفحات وب‌سایت و تبلیغاتش انتظار بازدهی و نرخ تبدیل مطلوب و از پست‌های اینستاگرامش انتظار جلب کردن توجه مخاطبان را داشت.

گرافیست‌ها بخشی از بار جلب کردن توجه مخاطبان را به دوش می‌کشند. اما جایی که به عکس‌های واقعی و نه تصویرسازی شده نیاز است، پای عکاسان صنعتی به میان کشیده می‌شود.

پیج‌های اینستاگرام زیر را ببینید که چه تصاویر جذاب و متمایزی از محصولاتشان منتشر می‌کنند.

پیج شاهانی فود در اینستاگرام: با وجود اینکه محصولشان در ایران کم‌نظیر و گران است؛ ولی با بهره‌گیری درست از عکاسی توانسته‌اند مشتریان بالقوه بسیاری را به پیج‌شان جذب کنند و به فروش برسند.

پیج فروشگاه پسته در اینستاگرام: افراد و فروشگاه‌های زیادی محصولاتی مانند فروشگاه پسته ارائه می‌دهند. مطمئناً تصاویر محصولاتشان یکی از دلایل تمایز پیج‌شان در این اقیانوس قرمز نسبت به رقبایشان است.

پیج قیمه قرمه در اینستاگرام: قرمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و مورد علاقه‌ی ایرانی‌هاست؛ ولی این به تنهایی کافی نیست، چون همه‌ی قرمه سبزی فروشی‌ها آن را دارند. کسب و کار قیمه قرمه با عکاسی مناسب توانسته است سنتی بودن را به مدرنیته گره بزند و موفق شود.

لطفاً مجدد به تصویری که برای این قسمت انتخاب کرده‌ایم، نگاه کنید. چه پیامی را منتقل می‌کند؟ آیا سریع و شفاف نمی‌گوید این ساعت ضد آب است؟ و آیا نگاه شما را برای لحظه‌ای روی خود نگه نمی‌دارد؟

همانطور که می‌بینید یک عکس توانسته است نه تنها توجه را به خود جلب کند، بلکه پیام مورد نظر را نیز به بیننده منتقل می‌کند. کاری که شاید یک متن به این سرعت و سهولت نتواند انجام دهد.

برای آشنایی بیشتر با این شغل، بد نیست مطالب زیر را نیز بخوانید.

تأثیر عکاسی صنعتی در افزایش فروش

عکاسی تبلیغاتی چه نقشی در برانگیختن احساسات مشتری دارد؟

کپی رایتینگ، نویسندگی و داستان‌سرایی تجاری؛ بیان شیوای ویژگی‌ها

کپی رایتینگ از شغل های آینده دار ایران

در قسمت قبل از اهمیت عکاسی از محصولات گفته شد. جز تکمیل کننده‌ی درگیر کردن مخاطب برای اینکه آنگونه که می‌خواهیم فکر و عمل کند، متن‌ها هستند.

متن‌هایی که مزایا و منافع محصول و خدمات را برای مشتریان بیان کنند و در عین حال روند انتقال اطلاعات به آن‌ها را مدیریت کرده تا میان انبوه اطلاعات سردرگم نشوند، کار بسیار ارزشمندی‌ست.

علاوه بر این درگیر کردن مخاطب در یک روند داستانی، به خصوص در رسانه‌هایی چون اینستاگرام که حجم محتوای زیاد و گوناگونی به مخاطبان ارائه می‌شود، سبب انتقال بهتر تمایز کسب و کار با رقبایش می‌گردد.

برای مثال سه پست اینستاگرامی زیر را ببینید که از قصه‌هایی کوتاه برای معرفی ویژگی‌های محصول استفاده کرده‌اند.

معرفی قهوه موکا

معرفی محصول فلفل قرمز

معرفی محصول میوه‌ی تمبر هندی

و یا پست‌های اینستاگرامی زیر را از برند درسا ببینید:

پست اول | پست دوم | پست سوم

ارتباطی که بین کپشن‌های اینستاگرام درسا و برند آن مشاهده می‌کنید، اتفاقی نیست؛ کاملاً طراحی شده است. چیزی که در گذشته کمتر در ایران رواج داشت. چنین جهت‌گیری‌هایی در کسب و کارها، کپی رایتینگ را به یکی از شغلهای آینده دار در ایران تبدیل کرده است.

معرفی خلاقانه‌ی محصولات و خدمات چه در اینستاگرام، چه در وب‌سایت و یا بنرهای تبلیغاتی، بدون شک نیاز امروز و فردای هر کسب و کاری‌ست که قصد دارد سهمی از بازار آنلاین داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را که توسط آقای حسین وجدانی در مورد مسیر یادگیری کپی رایتینگ نوشته شده است، بخوانید.

مسیر کپی رایتر شدن

اگر به قدم برداشتن در مسیر کپی رایتینگ علاقه دارید، دوره‌ی آنلاین کپی رایتینگ از مدرسه‌ی نویسندگی، مسیری منجسم برای یادگیری و تمرین در اختیارتان قرار می‌دهد.

برخی از کسانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، پس از مدتی کسب دانش و تجربه، برای پیشرفت شغلی، بازاریابی محتوایی را انتخاب می‌کنند.

لطفاً شما نیز از برنامه و تجربه‌های خود بگویید. روی کدامیک از مهارت‌هایتان بیشتر کار می‌کنید تا مهارت‌هایتان در آینده نیز خریدار داشته باشد؟ یا بتوانید آن‌ها را به قیمت گرانتری بفروشید؟

مقالات تکمیلی:

  • استعدادیابی شغلی: با گام نهادن در مسیری که استعداد بیشتری در آن دارید، برای موفقیت انرژی کمتری صرف خواهید کرد.
  • انواع آزمون استعداد و هوش و شخصیت: برای درست کردن لباس و موهایتان، جلوی آینه می‌ایستید. آزمون‌ها نیز همچون آینه عمل می‌کنند. به شما وضعیت کنونی‌تان را نشان می‌دهند.


کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.