دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

استعداد یابی شغلی

استعداد یابی شغلی - استعداد من در چه شغلی است
3.2/5 - (4 امتیاز)
  • استعداد شغلی من در چیست؟
  • از کجا بفهمیم که به چه کاری علاقه داریم؟ آیا تست به چه چیزی علاقه دارم، وجود دارد؟
  • من در چه شغلی استعداد دارم؟
  • چگونه می‌توان استعداد یابی شغلی کرد؟
  • این‌ها سوالاتی است که برای هر کس که به دنبال یافتن شغل مناسب خود باشد، پیش می‌آید.

فهرست مطالب


در انتهای این مطلب، پاسخ سوالات زیر را، خواهید دانست؛ به‌طور خلاصه، می‌فهمیم که به چه شغلی علاقه داریم.

1) معنی استعداد چیست؟

2) چرا تناسب شغل و استعداد مهم است؟

3) استعداد یابی شغلی در چه سنی باید انجام شود؟

4) چطور تست استعدادیابی شغلی را، به صورت رایگان انجام دهیم؟

5) پس از استعداد یابی شغلی چه کنیم؟

سوال اول: استعداد چیست؟

استعداد چیست - من در چه چیزی استعداد دارم

به زبان ساده معنای استعداد، توانایی‌های ذاتی انسان برای انجام یک کاراست. به زبان دیگر، اگر در کار خاصی استعداد داشته باشیم، می‌توانیم با صرف زمان و انرژی کمتری نسبت به دیگران در آن زمینه مهارت پیدا کنیم. پس سوال “از کجا بفهمیم چه استعدادی داریم؟” دغدغه اصلی انسان‌ها شده‌است.

عموماً این طور فکر می‌کنند که استعداد یعنی توانایی خاصی در انجام ورزش یا مثلا یادگیری زبان یا ریاضیات و… . در صورتی که معنای استعداد بسیار فراتر از این‌ها است.

طبق نظریه کلیفتون در مورد استعداد همه انسان‌ها حداقل 5 استعداد برتر دارند و به همین دلیل می‌توان گفت که هر کس به نوبه خود نابغه است. در این صورت نمی‌توان گفت که کسی در هیچ زمینه‌ای استعداد ندارد. پس این فکر را نکنید که شاید هیچ استعدادی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۳۴ استعداد اصلی کدامند ؟ | مدل استعدادیابی کلیفتون

تنها کاری که باید انجام دهید کشف استعدادهایتان است. پس اگر به دنبال این هستید که بدانید “من در چه چیزی استعداد دارم؟” یا “استعداد من چیست”، جای درستی آمده‌اید.

اما مسئله این است که از کجا بفهمیم که به چه کاری علاقه داریم؟ چگونه علاقه و استعداد خود را کشف کنیم؟

برای اینکه بدانید چگونه استعدادیابی کنیم، مطلب زیر را بخوانید:

سوال دوم: اهمیت تناسب شغل و استعداد چیست؟

هر کسی استعداد و ویژگی‌های شخصی خاص خودش را دارد. وقتی در محیطی قرار بگیریم که با ویژگی‌های ذاتی ما همخوانی و هارمونی داشته باشد، باعث می‌شود که احساس آرامش و رضایت کنیم.

اگر در زمینه‌ای که استعداد داریم مشغول به فعالیت شویم، پیشرفت و موفقیت بیشتری را تجربه خواهیم کرد. بیشتر و سریع‌تر یاد می‌گیریم و وارد مرحله بهره‌برداری از علم و مهارت آموخته شده می‌شویم.
 (چگونه هر مهارتی را در 20 روز یاد بگیریم؟ )

استعداد شغلی من چیست - استعداد یابی شغلی

فکر کنید که انسانی ذاتاً پر جنب‌وجوشی هستید. دائما در حرکتید و نمی‌توانید برای مدتی ساکت و آرام یک جا بنشینید. حال شغلی به شما پیشنهاد شده که از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر باید پشت سیستم بنشینید و کار کنید.

با فرض اینکه درآمد و مزایا و شان اجتماعی و… این شغل بسیار مناسب باشد؛ باز هم این شغل برای شما مناسب نخواهد بود. این یک کار کسالت‌بار است که باعث می‌شود تمام هفته منتظر جمعه بمانید.

اما اگر این کار به شخصی آرام و ساکت و دقیق واگذار شود، او با عشق و لذت کار می‌کند. از کارش رضایت دارد و در نتیجه بیشتر برایش زمان می‌گذارد. روی آن فکر می‌کند، پیشرفت می‌کند و حتی ایده‌های جدیدی به ذهنش می‌رسد.

هر کس در این جهان جایگاه مناسب خود را دارد که تنها باید آن‌را بیابد. اگر هر کس در شغل مناسب با ویژگی‌های ذاتی‌اش مشغول به کار شود، جابه‌جایی کارکنان در سازمان به حداقل می‌رسد. یادگیری، انگیزه، پشتکار و احساس رضایت شغلی ایجاد می‌شود. و این همان چیزی است که از آن به عنوان تخصص‌گرایی یاد می‌شود.

هر کس باید در زمان کار خود احساس تناسب مهارت و شغل خود را داشته باشد و اینکه احساس کند کاری که دارد انجام می‌دهد نسبت به پاداش دریافتی، عادلانه است.

آیا جایگاه شغلی ما مناسب است؟

سه مشخصه وجود دارد که مشخص می‌کند فرد در جایگاه مناسب شغلی قرار رفته است یا خیر:

  1. مشخصات ذاتی فرد
  2. دانش فرد
  3. تجربیات شخصی

مولفه اول، مربوط به استعداد فرد است. استعداد فقط منحصر به شغل نیست. به نوعی هر کاری را که درست انجام می‌دهیم، نشان‌دهنده‌ی استعداد ماست. اما اکنون در انتخاب مسیر شغلی، چگونه بفهمیم چه استعدادی داریم؟

با انجام تست استعدادیابی شغلی مولفه اول برایتان تعیین می‌شود. این تست‌ها در قسمت‌های بعدی آورده شده‌است. سپس با شناخت استعداد شغلی خود، می‌توان در موارد دوم و سوم کسب موفقیت کرد. این همان دلیلی است که باید هر چه زودتر استعدادهایمان را کشف کنیم.

هیچ کس وجود ندارد که هر سه مولفه بالا را داشته باشد و احساس رضایت و موفقیت در کارش پیدا نکند. پس یک راه اساسی و مهم توجه به سه مولفه بالاست. زیرا، پاسخ این سوال که “از کجا بفهمیم که به چه شغلی علاقه داریم؟” را به ما می‌دهد.

سوال سوم: در چه سنی باید استعداد یابی شغلی را انجام دهیم؟

استعداد شغلی چیست - استعداد شغلی

دبیرستانی هستید و می‌خواهید انتخاب رشته کنید؟
دانشجو هستید و می‌خواهید وارد دنیای کار شوید؟
سالهاست دنبال کار مناسب خود می‌گردید و هنوز برایتان سوال است که من چه استعدادی دارم؟

شاید هم مدت‌هاست که در یک شغل ثابت مشغولید و فکر می‌کنید این همان کاری است که باید تا آخر عمر ادامه‌اش بدهید.
فرقی نمی‌کند کدام شرایط را دارید. همین حالا و نه فردا، باید استعداد یابی شغلی انجام دهید.

کشف استعداد از سنین کودکی می‌تواند انجام شود، و البته هر چه زودتر استعدادهایمان را کشف کنیم، زودتر می‌توانیم برای ادامه مسیر زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم.

اما حقیقت این است که کشف استعداد سن و سال نمی‌شناسد. اگر سال‌ها است که مشغول یک کار هستید و فکر می‌کنید که دیگر برای تعیین و تغییر مسیر دیر شده است؛ فرقی نمی‌کند، باز هم می‌توان از خود بپرسید که من در چه کاری استعداد دارم؟

استعدادهایتان را کشف کنید و ببینید که بقیه راه چطور تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کشف استعداد شغلی : جویندگان طلا

سوال چهارم: چطور تست استعدادیابی شغلی را، رایگان انجام دهیم؟

تست من چه استعدادی دارم - تست به چه چیزی علاقه دارم

برای کشف استعداد شغلی می‌توان به مشاوران شغلی مراجعه کرد. آن‌ها با مشاوره استعدادیابی شغلی و آزمون استعدادیابی شغلی به شما کمک خواهند کرد.

اما بدون مراجعه به مشاوران، چگونه بفهمیم در چه چیزی استعداد داریم؟

به کمک تست استعدادیابی شغلی آنلاین که سه مورد اصلی و مهم آن در زیر معرفی شده‌اند، می‌توان استعدادیابی شغلی را در بزرگسالان انجام داد. آن‌ هم به صورت رایگان!

پس اگر به دنبال تست های معتبر استعدادیابی می‌گردید، مسیر زیر را دنبال کنید:

پس از انجام تست‌های بالا، خواهید فهمید که در چه زمینه‌هایی استعداد بیشتری دارید و در سازمان چه جایگاهی برای شما مناسب‌تر است.

تست استعدادیابی شغلی کودکان متفاوت است و از طریق موسسه‌های استعدادیابی با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود.

سوال پنجم: بعد از کشف استعداد چه کنیم؟

حال که استعدادهایتان را کشف کردید، کار اصلی شما آغاز می‌شود. یادگیری مهارت‌های همسو با استعدادهایتان می‌تواند پنجره‌های جدیدی به روی شما باز کند. ایده‌های جدیدی به ذهنتان خواهد رسید. و حتی شاید سرگرمی‌های جدیدی پیدا کردید که به زندگی‌تان گرما ببخشد.
(خواندن مطلب یادگیری چریکی را به شما پیشنهاد می‌کنم.)

بیشتر بخوانید: تفاوت استعداد و مهارت ، کدام مهمتر است؟

مطالب مرتبط با استعداد یابی

در این مطلب چند تست استعدادیابی شغلی برای کمک به یافتن استعداد شغلی شما معرفی شد؛ اما اگر فکر می‌کنید که در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، مطلب زیر را بخوانید:

امروزه با توجه به گسترش اطلاعات و دسترسی راحت به منابع یکی از مهمترین مهارت ها، مهارت تحلیلی می باشد، اگر می خواهید بدانید که استعداد تحلیلی شما در چه حدی هست تا بتوانید برای توانمندتر کردن خود برنامه ریزی کنید، پیشنهاد میکنم مقاله زیر را بخوانید.

اگر پاسخ این سوال که ” استعداد من در چه شغلی است؟” را پیدا کردید، خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “استعداد یابی شغلی

  1. اشتراک‌ها: کار تابستانی برای دانش‌آموزان دختر - معرفی 10 شغل که هر دانش‌آموز دختری باید بداند!

  2. سید مرتضی نظری گفته:

    سلام. من مترجم هستم. ۲۰ سال معلم زبان انگلیسی بودم. اما الان به کمک استعدادسنجی ۶ سال است که روانشناس مدرسه شده‌ام. از سایت شما استفاده کردم، البته پیشنهادهایی هم برای بهبود مطالب سایت دارم. ممنون از مطالب خوب و کاربردی‌تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.