دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

عباس برزگر – عاشق‌ترین پدر بوم‌گردی ایران

زندگی‌نامه عباس برزگر ، کارآفرین نمونه صنعت گردشگری
5/5 - (1 امتیاز)

آدم‌های اهل کارنکن آدم‌هایی هستند که نه تنها با شغلشان زندگی می‌کنند بلکه معنای زندگی و وجودشان با کارشان گره خورده است. عباس برزگر به معنای واقعی از آن دسته آدم‌هاست.

علی‌رغم مطالب زیادی که در رابطه با عباس برزگر و گره خوردن کار او با شانس و بخت بلند عباس در فضای مجازی وجود دارد، در این مطلب ما سعی کردیم واقع‌بینانه‌تر به زندگی او نگاه کنیم و کمی لنز دوربین را نزدیک‌تر ببریم تا بتوانیم از خصوصیات و منش و دیدگاه عباس برزگر که باعث رشد فزاینده‌اش در صنعت گردشگری شده درس بگیریم.

در یک تقسیم‌بندی کلی در این مقاله:

  • از زندگی نامه عباس برزگر می‌خوانیم.
  • داستان جاذبه‌های دهکده گردشگری و تور عشایری او که به ثبت جهانی رسیده است، را می‌شنویم.
  • و در پایان به این سوال که “آیا می‌توانیم به عنوان یک گردشگر ایرانی اقامتگاه عباس برزگر را رزرو کنیم؟” پاسخ خواهیم داد.

مطلب پیش‌رو حاصل تحقیقات جامع میدانی و مطالعه بخش زیادی از مقالات موجود در فضای مجازی راجع به بیوگرافی عباس برزگر و همچنین گفتگو با او و خانواده‌اش است و سعی شده اهم مطالب با رعایت انصاف در گفتار به خوانندگان این مقاله تقدیم شود.

به امید اینکه ما هم روزی به اهالی کارنکن بپیوندیم و نگرشمان به کار عین زندگی باشد نه زنده‌مانی.

فهرست مطالب

عباس برزگر کیست؟

عباس برزگر زاده‌ی شهر زیبای شیراز در خردادماه سال 1352 است.

روستای «بزم» که در حال حاضر عباس و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند در 230 کیلومتری شهر شیراز واقع شده و با موقعیت‌شناسی درست این مرد کم‌سواد روستایی، توانسته در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، عنوان شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری ایران را از آن خود کند.

دهکده توریستی عباس برزگر سالانه میزبان چندین هزار گردشگر خارجی است و بیشتر از آن که در میان ایرانیان شناخته شده باشد در میان گردشگران خارجی پرآوازه است.

عباس برزگر کارآفرین نمونه‌ صنعت گردشگری و نمونه موفق فردی است که توانسته از مواهب طبیعی خداوند که در اختیار همگان است، با زیرکی کسب درآمد کند و دلار و یوروی گردشگران خارجی را به این کشور سرازیر کند.

او اکنون مردی 50 ساله با 22 سال تجربه در حوزه گردشگری است.

دهکده گردشگری عباس برزگر

عباس‌نامه:

«آنهایی که به بیداری خداوند اعتماد دارند راحت‌تر می‌خوابند.»

(حک شده بر دیوار دهکده به همراه پیام خوشامدگویی)

شیراز … بوان … آلمان

مسیر تغییر شغلی عباس زمانی آغاز شد که بساط دست‌فروشی‌اش توسط شهرداری شیراز جمع شد. این اتفاق در کنار نارضایتی که از شغلش داشت باعث شد به زادگاه همسرش در بوانات برگردد.

در روستای بزم شهرستان بوانات، بقالی کوچکی باز کرد و خانه‌ای در کنار آن خرید.

اتفاقی که در یکی از این شب‌ها افتاد فرصتی را برای عباس فراهم کرد که اگر پشتکار و تلاش را چاشنی کارش نمی‌کرد الان در جایگاه فعلی نبود.

مهمان‌نوازی بی‌بدیل عباس، دست‌پخت لذیذ افسر

دو گردشگر آلمانی که مسیر پاسارگاد به سمت کرمان را طی می‌کردند به دلیل بارندگی شدید به مغازه او پناه می‌برند و عباس آن شب را با غذای ساده‌ای که تهیه کرده بود از آنها پذیرایی می‌کند. خوشمزگی کته گوجه ساده با چاشنی مهمان‌نوازی عباس و همسرش، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای توریست‌های آلمانی می‌سازد .

به گفته دو گردشگر آلمانی بهترین غذایی که از برلین تا چین برایشان سرو شده همان دم‌پختکی بود که در آن شب سرد بارانی در خانه عباس میل کردند.

بعد از گذشت چند ماه از آن شب بارانی، 5 نفر گردشگر آلمانی که تجربه یک شب اقامت هم‌وطنانشان را در خانه عباس شنیده بوند، به خانه‌اش می‌آیند و با اصرار از او می‌خواهند که در خانه عباس بمانند و او همان کته‌گوجه معروف را برایشان سرو کند.

در زمانی که درآمد عباس از بقالی کوچکش روزانه هزار تومان بود، آلمانی‌ها بابت اقامتشان 200 هزار تومان به عباس پرداخت کردند.

برای عباسی که درآمد روزانه‌اش هزار تومان بود، 200هزار تومن مانند خوابی شیرین و رویایی باورنکردنی بود. و این اتفاق فرصت تغییر را برایش فراهم کرد.

زهرا دختر بزرگ خانواده در کنار دوچرخه‌سواران خارجی

عباس‌نامه:

دوست دارم به همه به‌خصوص کسانی که فکر می‌کنند یکهو به اینجا رسیدم بگویم:

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

ما از رنجمون پول در میاریم

با تلاش بیشتر، با کار بیشتر

آغاز تغییر

در زندگی نامه عباس برزگر می‌خوانیم که همیشه به دنبال تغییری در وضع موجود زندگی‌اش بوده و این اتفاق شروعی شگفت‌انگیز برای آغاز این تغییر شد.

از آنجایی که شیراز شهری توریستی است، عباس روزها را به حافظیه می‌رفت و از توریست‌ها دعوت می‌کرد به خانه او بیایند و کته‌گوجه با ترشی لیته میل کنند و از گاو و گوسفندان او دیدن کنند و یک شب در خانه روستایی او اقامت داشته باشند!

بارها آزمون و خطا کرد تا فهمید راه جذب توریست این نیست و باید سراغ آژانس‌های مسافرتی برود. به مدت شش ماه به صورت رایگان برای آژانس‌های مسافرتی کار کرد و مبلغ کمی به ازای هر توریست دریافت می‌کرد.

زندگی معمول ما دریچه‌ای متفاوت برای خارجی‌ها

عباس برزگر برای رشد و ارتقا کسب‌وکارش به کشورهای مختلف سفر کرده، دریکی از این سفرها به کشور آلمان با مشاهده زندگی روستاییان آلمانی و اینکه آنها از به نمایش گذاشتن همان زندگی ساده روستایی چقدر جذب توریست دارند، مصمم‌تر می‌شود تا از همان مواهبی که خداوند در اختیارش قرار داده جذب توریست کند.

عباس برزگر یاد گرفته که در دل همان زندگی ساده روستایی معادن طلا نهفته است و اینکه مردم می‌آیند که زندگی روستایی را بدون هیچ گونه سانسوری تماشا و تجربه کنند.

 توریست‌ها می‌آیند تا خانه‌های روستایی با تنورهای گلی و آدم‌های بی‌آلایش با دستان چروکیده را تماشا کنند و این برای آنها جاذبه است.

بیشتر بخوانیم: کارآفرینی با سرمایه کم در ایران

«قصه‌های مادربزرگ را تبدیل به پول کردم»

شاید بتوان گفت کشف بزرگ عباس برزگر ایجاد ارزش‌افزوده از مواهبی است که به رایگان در اختیار همه هست ولی کسی گمان درآمدزایی از آنها را ندارد.

تجربه دلنشین شنیدن داستان‌ها و افسانه‌های قدیمی از آن حس‌های دلچسبی است که در شب‌های پرستاره در اقامتگاه عباس رقم می‌خورد.

در مصاحبه‌ای از او می‌خوانیم که می‌گوید: «من از هنرمندی مرغ هامم درآمد ایجاد می‌کنم.» عباس برزگر حتی ازتخم پرندگان مختلف جاذبه می‌سازد و آن‌ها را در موزه‌اش به نمایش می‌گذارد.

تخم پرندگان مختلف در موزه اقامتگاه، برای نمایش دادن به گردشگران

عباس‌نامه:

من از نمایش مرغ و الاغ و گوسفند پول درمیارم، من خار تو مزرعه رو به دلار تبدیل می‌کنم.

ستاره‌های آسمون، صدای جوی آب و طرز تفکرمون رو می‌تونیم به یک فرصت تبدیل کنیم

من از بوی نون و نحوه‌ی درست کردن آن قبل از خوردنش، پول درمیارم.

3 دیدگاه برجسته عباس برزگر که باعث رشد او در این صنعت شد

1. نگاه تیز‌بین و پذیرش هرگونه تغییر

در مسیر کارآفرینی شاید بتوان گفت توانایی تغییرکردن و انطباق با شرایط جدید یکی از دلایل اصلی بقای کسب‌وکار است.

درتمام سال‌هایی که عباس برزگر در صنعت گردشگری فعال است این نگاه به تغییر و پیشرفت و دوری از سکون را در شیوه کسب‌وکار او مشاهده می‌کنیم.

2. سرمایه‌گذاری برای توسعه

در ابتدای مطلب خواندیم که اولین درآمد عباس از طریق مهمان‌کردن گردشگرها 200هزار تومان بوده است. عباس برزگر اولین درآمدش، تمام 200هزارتومان را، برای آژانس‌های مسافرتی و جذب توریست هزینه می‌کند و شش ماه به رایگان برای آن‌ها کار می‌کند تا بتواند توریست‌های خارجی را جذب و این مسیر را ادامه دهد.

او همچنان به دنبال توسعه است و بخش زیادی از درآمدش را صرف توسعه کارش می‌کند.

3. سرمایه‌گذاری برای آموزش و یادگیری

در زمان رئیس‌جمهور وقت زمانی که می‌خواهند از او تقدیر کنند عباس به جای دریافت سکه از دولت می‌خواهد هزینه سفر او به آلمان را تأمین کنند. در این سفر هم عباس از شهردار برلین درخواست می‌کند که وی را به روستاهای توریستی برلین ببرند.

عباس برزگر تا کنون به کشورهای مختلفی سفر کرده و بعد از هر سفر تجارب و مسیرهای جدید را برای توسعه کسب وکارش اجرایی کرده است.

افتخارات عباس برزگر

عباس‌نامه:

با اینکه تا الان برای گسترش و توسعه‌ی کار چندین میلیارد سرمایه‌گذاری کردم، شش ماه از دخل خودم عقب هستم. همیشه در منزل ما استرس پول وجود دارد. ما همیشه در حال کار و توسعه هستیم؛ این چک که پاس شد کار بعدی را آغاز می‌کنم.

بسیاری از مردم خیال می‌کنند برای انجام کار باید صبر کنند تا پولش از راه برسد و “اگه شد شد، نشد نشد” می‌کنند! من به محض اینکه پولی به دستم رسید می‌روم چند رأس گاو می‌خرم، چک خرید گاوها که پاس شد سریع به سراغ یک چیز دیگر می‌روم.

من اینجوری صاحب زندگی شدم.

بیشتر بخوانیم:
هفت عامل قدرت شخصی کارآفرینان

4 خصوصیت بارز عباس برزگر

  1. صداقتی بی‌شیله‌پیله:

عباس با تمام مهمان‌هایش صادق است صداقتی بی‌شیله‌پیله، صداقتی که به گفته خودش از قلبش برمی‌آید و معتقد است تمامی انسان‌ها فارغ از فرهنگ و نژاد و زبانشان این نوع از صداقت را با تمام وجود می‌فهمند و احساس می‌کنند.

2. کار برای کار:

تمام ساعات زندگی عباس برزگر پر شده است از تلاش و کار. دامداری می‌کند، کشاورزی می‌کند، جذب توریست می‌کند و امورات اقامتگاهش را رتق‌وفتق می‌کند و هزاران کار دیگر درکنار این‌ها.

عباس برزگر همه‌جوره شیفته کار و فعالیت است. او آدم یکجا بشین نیست.

3. تمرکز:

شاید برای شما هم جالب باشد در مستندی از زندگی نامه عباس برزگر او اشاره می‌کند که زمان چوپانی موبایلش را خاموش و تمام توجهش را به گوسفندانش معطوف می‌کند. عباس می‌گوید گوسفندانش را تربیت کرده و مانند بقیه چوپانان با آنان برخورد نمی‌کند!

در تمام مراحل زندگی کاری عباس، این شیوه کار اوست که زمان انجام هر کاری تمام تمرکز و توجهش را روی آن کار می‌گذارد.

4. قصه‌گویی:

در مدتی که قرار بود درباره زندگی نامه عباس برزگر بنویسم در حین کار پژوهشی گاهی اوقات چنان غرق صحبت‌های عباس برزگر و کلام شیرین و تاثیرگذارش می‌شدم که زمان از دستم درمی‌رفت.

پیشنهاد می‌کنم در ویدئوی زیر قصه زندگی و کسب‌وکار عباس برزگر را از زبان شیرین خودش و با لهجه زیبای شیرازی بشنوید و همچنین اگر علاقمندید اولین اتاقی که 22سال پیش عباس وهمسرش افسر کارشان را از آنجا شروع کردند ببینید، ویدئوی زیر را از دست ندهید.

تاثیر داستان‌گویی و قصه‌گویی در کسب‌وکار را نمی‌توان نادیده گرفت. کتاب بهترین قصه‌گو یک برنده است کتابی جذاب و خواندنی است که به اهمیت قصه‌گویی در کسب‌وکار می‌پردازد و می‌توان گفت:

عباس برزگر بزرگترین اهرمش برای جذب آدم‌ها قصه‌گویی است.

تهیه کتاب بهترین قصه‌گو یک برنده است از فیدیبو:

افسر؛ همسر اول عباس برزگر

متأسفانه مطالب کمی راجع به افسر و تفکر او و زندگی‌نامه‌اش در کنار عباس برزگر در دسترس است .

به عنوان یک زن خیلی دوست داشتم روایت‌هایی را از زبان افسر بشنوم و از زندگی‌اش در کنار عباس بدانم.

در ردپاهای اندکی که افسر از خودش در فضای مجازی به جای گذاشته، همراهی به تمام معنا در تمامی عرصه‌ها در کنار عباس، سخت‌کوشی، صبوری و فداکاری این زن را به وضوح می‌توان لمس کرد .

افسر را می‌بینم که پابه‌پای عباس کشاورزی می‌کند. تمامی غذاهای سرو شده برای گردشگران خارجی دسترنج افسر است. در ابتدای کار در آشپزخانه‌ای بسیار کوچک و کاه‌گلی و روی همان اجاق‌گازهای معمولی ‌آشپزی می‌کند و چه هنرمندانه سفره را تزئین می‌کند.

علاوه بر زحماتی که تمام مادران این سرزمین برای بزرگ شدن فرزندانشان می‌کشند، تمام بالا و پایین‌های کسب‌وکار را افسر هم تجربه کرده و در کنار عباس برزگر پشتیبان او بوده است.

یاد او و تمام زنان گمنامی که در این سرزمین مردانه زحمت کشیدند گرامی.

افسر، همسر عباس و تجربه پختن نان برای گردشگران خارجی

عباس‌نامه:

هیچ موفقیتی تنهایی به دست نیامده، همش زحمات کل خانواده بوده که کنارم بودند چه به لحاظ روحی روانی وچه به لحاظ کاری…

یک خانواده هستیم که عین کندو زنبوریم. کارها برنامه‌ریزی شده و هر کسی کار خودشو میدونه کار برای کار و خسته نمیشیم چون عاشقیم.

«تا کی می‌خوام تو این دنیا باشم، می‌خوام رؤیامو به واقعیت تبدیل کنم»

در مستند «من می‌خوام شاه بشم» به گارگردانی مهدی گنجی، رؤیای بزرگ عباس و چالش‌هایی که در راه تحقق این رؤیا با آن مواجه می‌شود به تصویر کشیده شده است.

عباس در زمان حیات همسر اولش تصمیم می‌گیرد رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کند.

آرزوی عباس تشکیل یک ایل بزرگ است و نقطه شروع تحقق این رؤیا پیدا کردن ملکه ایل است که باید از قوم و قبیله عشایر اصیل آن منطقه باشد.

اما همسر و خانواده‌اش مخالفان جدی او در این مسیر هستند.

در مستند «من می‌خوام شاه بشم» می‌توانید برهه‌ای از زندگی عباس را به تماشا بنشینید.

جاذبه‌های دهکده گردشگری عباس برزگر

دهکده گردشگری عباس برزگر، همان خانه کوچک 80 متری است که حالا بالغ بر 28 هکتار مساحت آن است. که به مرور و در طی این سال‌ها اتاق‌های مختلف و سرویس‌های بهداشتی، موزه‌های مختلف، چایخانه، کلاس درس فارسی، نمایشگاه هنرهای دستی و باغ‌های میوه و … به آن اضافه شده است.

دهکده گردشگری عباس برزگر همچنین متشکل از چند خانه روستایی است که قدمت بعضی ازاین خانه‌ها به هفتصد سال پیش برمی‌گردد.

دو دختر عباس برزگر؛ زهرا و نیلوفر، راهنمای گردشگران خارجی در دهکده هستند.

در دهکده گردشگری عباس برزگر با غذاهای محلی و ارکانیگ که بیشترشان دسترنج عباس و خانواده او می‌باشد، از میهمانان خارجی پذیرایی می‌شود.

دسترسی به اینترنت، پارکینگ اختصاصی، راهنمای تور حرفه‌ای از دیگر امکانات دهکده گردشگری عباس برزگر است.

اتاق 600 یورویی

اتاق ششصد یورویی داستان جالبی دارد. در یکی از شب‌ها که اقامتگاه عباس ظرفیتش تکمیل بوده، گروهی به اقامتگاه عباس مراجعه می‌کنند که از مدیران یکی از شرکت‌های بزرگ اروپایی بودند و در سفرشان به ایران قصد داشتند شبی را در دهکده گردشگری عباس برزگر بگذرانند.

از آنجایی که عباس به آن‌ها گفته بود ظرفیت اقامتگاه پر است و آن‌ها اصرار بر اقامت داشتند، عباس خانه کارگران اقامتگاه را به آنها پیشنهاد می‌دهد و توریست‌ها بابت اقامت در آن اتاق ششصد یورو می‌پردازند.

اتاقی کاه‌گلی با سقفی چوبی که میوه‌های تابستانی از سقف آن آویزان است و در گوشه‌ای از آن اجاقی کاهگلی برای پختن غذا با ظروف مسی قدیمی قرار دارد.

تجربه یک شب اقامت در اتاق گارگران، آنقدر برای توریست‌ها جذاب بوده که به اتاق ششصد یورویی عباس برزگر معروف می‌شود و بعد از آن گردشگرهای بسیاری خواهان یک شب اقامت در آن اتاق بودند که به گفته عباس طبقه بالای طویله گوسفندانش قرار دارد!

این اتاق هم اکنون به موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن فرهنگ اصیل زندگی عشایری روستایی ایران تبدیل شده است.

کلبه چوبی درختی

یکی دیگر از جاذبه‌های دهکده گردشگری عباس برزگر، کلبه چوبی است که توسط خود عباس بر بالای یکی از درختان تنومند اقامتگاهش ساخته شده است.

برای گردشگران بسیار قابل تأمل است که عباس از کنار این درخت کهن‌سال، ساده گذر نکرده است و با دستان خودش بر بالای این درخت، کلبه چوبی کوچکی بنا کرده که محلی برای سکون و آرامش است.

تور عشایری عباس برزگر

در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، تور عشایری عباس برزگر به اسم شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری در ایران ثبت شده است.

در تور عشایری، گردشگران خارجی به تماشای روزمرگی‌های زندگی ایل قشقایی و بختیاری می‌نشینند. و برای مدتی کوتاه زندگی عشایری را تجربه می‌کنند. از دامنه کوه‌ها بالا می‌روند، با گیاهان دارویی آشنا می‌شوند، در کنار زنان ایل چند گره گپه و گلیم می‌بافند، شیر گوسفندان را می‌دوشند و پشم آن‌ها را می‌چینند. شب‌هنگام پای داستان‌های اساطیری بزرگان ایل می‌نشینند و در سکوت شب به موسیقی سازهای سنتی ایل گوش می‌سپارند.

عباس برزگر با بزرگان طایفه‌های قشقایی و بختیاری به توافق رسیده است تا میهمانان خارجی را در سیاه‌چادرهایشان بپذیرند و هر خانواده عشایری در ازای پذیرایی از میهمانان، درصدی از هزینه اقامت مسافران را دریافت می‌کند.

عباس به همراه خانواده وگردشگران خارجی

عباس‌نامه:

«الان بعضیها به من زنگ میزنند و میپرسند:

“چطوری مثل تو موفق شویم؟”

به آنها می‌گویم: باید دهاتی شوید!

باید عاشق تولید و کشاورزی باشید.

باید نگاهتان را عوض کنید.

من یاد گرفتم با قشنگی و امید به دنیا نگاه کنم و موفق شدم.

آموزش ششصد کودک ایل و عشایر برای پذیرایی از گردشگران

عباس برزگر برای توسعه کارش و اهدافی که در بلندمدت دارد اقدامات شایسته‌ای تاکنون انجام داده است که نه تنها باعث رشد کسب‌وکارش شده، بلکه موجب اشتغال‌زایی برای جمع زیادی از اهالی روستا و ایل شده است.

از جمله این اقدامات، آموزش ششصد کودک ایل برای راهنمایی تورها و پذیرایی از مهمانان و همچنین سهیم کردن این کودکان در چرخه بزرگ گردشگری است.

و همچنین بالغ بر 100 نفر از جوانان خانواده‌های عشایر، زبان انگلیسی آموخته‌اند تا بتوانند به راحتی با گردشگران خارجی ارتباط برقرار کنند.

همه چیز برای اغنای گردشگر در دهکده گردشگری عباس برزگر وجود دارد.

دهکده گردشگری عباس برزگر کجاست؟

اقامتگاه بوم‌گردی عباس برزگر در استان فارس، 18 کیلومتری شهرستان بوانات، در روستای زیبای بزم واقع شده است.

فاصله روستای بزم تا شهر شیراز حدود 230 کیلومتر است و زمان تقریبی رسیدن به آن 3 ساعت است.

سر در دهکده گردشگری برزگر به همراه گردشگران خارجی

بهترین زمان بازدید از دهکده گردشگری عباس برزگر فارس چه زمانی است؟

فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از دهکده توریستی است. هر چند اقامتگاه عباس برزگر امکانات رفاهی را برای تمام فصول فراهم کرده است.  

راه‌های تماس با عباس برزگر و نحوه رزرو اقامتگاه

در حال حاضر رزرو اقامتگاه عباس برزگر از طریق صفحه اینستاگرامش به نشانی abbasbarzegar.bavanat امکان‌پذیر است.

همچنین از طریق تماس با شماره تلفن 09173173597 می توانید تمامی اطلاعات لازم راجع به زمان اقامت، هزینه اقامت و امکانات اقامتگاه را کسب کنید.

درحال حاضر امکان بازدید از دهکده گردشگری برای گردشگران ایرانی نیز فراهم است.

مطالب مرتبط با این مقاله

در این مقاله سعی کردیم بیشتر از پنجره عباس و عباس‌ها به زندگی شغلی و کاری‌مان نگاهی بندازیم و جهان‌بینی افرادی مثل عباس برزگر را با تأمل بررسی کنیم.

در کنار زندگی نامه افراد بزرگی مثل جف بزوس‌ها، ایلان ماسک‌ها و مارک زاکربرگ‌ها، زندگی‌نامه بزرگ‌مردان و زنان ایرانی که همواره عشق و مسئولیت اجتماعی و تعهد را به عنوان محرکی فراتر از پول لحاظ کردند، بسی دلچسب و قابل‌تأمل و شنیدنی است.

پیشنهاد می‌کنم زندگی روشنی‌بخش سعیده قدس که به قول عباس برزگر از رنجش گنج ساخته را مطالعه بفرمایید:

سعیده قدس: «زمان لازم است تا بتوانید بگویید یک خبر بد، ذاتاً بد است یا نه».

همچنین زندگانی محمد رحیم ایروانی؛ بنیان‌گذار کفش ملی، که همانند عباس مرد روزهای کار بوده و مثل عباس شعارش کار برای کار بوده را پیشنهاد می‌کنم مطالعه بفرمایید.

‌خواندن این مطالب پنجره جدیدی را به دنیای تفکرات آدمی باز می‌کند. پنجره ای با ویوی ابدی و سبزتر از همیشه…

محمد رحیم ایروانی: «تاجر برزنده‌دل لرزنده‌جان، عاقبت نه سود بیند نه زیان»

اگر از اقامتگاه عباس برزگر دیدن کرده‌اید خوشحال می‌شویم تجاربتان را اینجا با ما درمیان بگذارید.

راستی چند نفر از ما با نگاه عباس برزگر و برزگرها به دنیا و زندگی و کارمان نگاه می‌کنیم؟

فکر می‌کنید کدام نسل ازجامعه ایران از جمله دهه‌هشتادی یا دهه‌هفتادی یا دهه‌شصتی‌ها… به زندگی و کار این‌گونه نگاه می‌کنند؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “عباس برزگر – عاشق‌ترین پدر بوم‌گردی ایران

  1. علیدادی گفته:

    سلام
    ، واقعا فوق العاده بود، خیلی دلنشین و جذاب بود. ایشالله بازم برامون بنویسید.
    هرکو نکند فهمی زین کِلک خیال انگیز. نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.