دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

برای ساخت یک پادکست باید چقدر هزینه کنیم؟

قیمت ساخت پادکست
3.7/5 - (4 امتیاز)

اگر دارید این مطلب را می­‌خوانید، احتمالاً دنبال قیمت ساخت پادکست هستید. قبل از اینکه سراغ اصل مطلب برویم و به این سوال بپردازیم که تولید پادکست چقدر هزینه دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پادکست چیست و چه تاریخچه‌­ای دارد.

همچنین خوب است انواع پادکست را بشناسید تا برای شروع ساخت پادکست بتوانید بهتر و صحیح‌­تر اقدام کنید. راستی نحوه ساخت پادکست برای اینستاگرام را می‌دانید؟ به طور کلی ساخت پادکست مراحل مختلفی دارد که آخرین مرحله­‌ی آن ضبط و ویرایش پادکست است. برای این مرحله نیز باید برنامه ادیت پادکست و بهترین تجهیزات برای ضبط آن را بشناسید.


اطلاع از هزینه‌­ی تجهیزات و اقدام آگاهانه برای خرید ابزارهای لازم و یا استفاده از ابزارهای جایگزین، دقیقاً همان بخشی است که به شما کمک می­‌کند تا هزینه تولید پادکست را تخمین بزنید و ما در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تجهیزات لازم برای ساخت پادکست

به صورت کلی در تولید محتوا صوتی مانند ساخت پادکست و کتاب صوتی کیفیت صدا بسیار مهم است. بخش عمده‌ای از قیمت ساخت پادکست و میزان هزینه‌ای که یک پادکستر متحمل می‌شود، مربوط به هزینه خرید میکروفون مناسب، رکوردر و پاپ فیلتر است؛ البته در صورتی که بخواهید نیمه حرفه‌ای فعالیت کنید!

خوبی پادکست این است که نیازی به داشتن استودیو و مکان ضبط و تجهیزات آنچنانی ندارد. حتی خیلی از پادکسترها در ابتدای راه، پادکست‌های خود را با گوشی موبایل و در خانه خود ضبط و پخش می‌کنند.

هرچه در این کار حرفه‌ای‌تر شوید، نیاز به تجهیزات بیشتر داشته و با افزایش هزینه تولید پادکست روبرو خواهید شد و البته به همان نسبت درآمدی که کسب خواهید کرد بیشتر خواهد بود. در این بخش از مطلب، به سه ابزار مهمی که در قیمت پادکست شما اثرگذارند می‌پردازیم.

1- میکروفون و نقش آن در قیمت ساخت پادکست

قیمت ساخت پادکست

اولین ابزار و در واقع مهم­ترین چیزی که برای تولید محتوای صوتی و ساخت یک پادکست به آن احتیاج دارید میکروفون است. ترجیح من این است که اگر در ابتدای مسیر هستید برای خرید میکروفون، زیاد خرج نکنید تا هزینه‌ تولید پادکست را به حداقل برسانید.

برای شروع، میکروفون موبایلتان کار شما را راه می­‌اندازد و فقط کافی است از اپلیکیشن­‌هایی که صدا را با کیفیت خوبی ضبط و ویرایش می­‌کنند، استفاده کنید. شما با این کار می‌توانید قیمت ساخت پادکست را پایین نگه دارید.

بهتر است اگر می‌خواهید میکروفون بخرید ابتدا با انواع میکروفون‌­ها و معیارهای یک میکروفون خوب آشنا شوید و بعد تصمیم بگیرید که مطابق با نیازتان، نوع پادکستی که قصد تولید آن را دارید، و همچنین میزان بودجه‌­­تان، کدام میکروفون را بهتر است بخرید.

در ادامه‌­ی مقاله، ابتدا معیارهای انتخاب یک میکروفون خوب برای ساخت پادکست ( یا کتاب صوتی) و سپس انواع میکروفون­‌ها و حدود قیمتشان را بیان می‌­کنم. با من همراه باشید.

معیارهای انتخاب میکروفون مناسب برای ساخت پادکست چیست؟

  1. طراحی: ظاهر میکروفون و مدل طراحی آن، یکی از مسائلی است که در نحوه‌­ی ضبط پادکست شما اثرگذار است. اینکه بخواهید میکروفون روی میز باشد یا روی استند یا حتی به یقه­‌ی لباستان متصل باشد، باعث انتخاب میکروفون‌­های متفاوتی می‌­شود.
  2. جهت پذیری: میکروفون، صدای شما را از یک یا چند جهت دریافت می­‌کند و این همان چیزی است که «الگوی دریافت» نامیده شود. الگوی دریافت، در کیفیت صدای ضبط شده برای پادکست شما تاثیرگذار است.
 انواع میکروفون­‌ها از نظر جهت‌­پذیری:
  1. میکروفون‌های کاردیوئید (Cardioid): این میکروفون‌ها، صدا را از جلو و کمی از طرفین ضبط می­‌کنند. معمولاً برای ضبط پادکست از میکروفون­‌های کاردیوئید استفاده می‌­شود که صدا بیشتر از جلوی میکروفون دریافت ­‌شود.
  2. میکروفون‌های چندوجهی (Omnidirectional): این نوع میکروفون‌ها صدا را از همه­‌ی جهات ضبط می­‌کنند. همچنین نویزهای محیط را نیز ضبط می­‌کنند.
  3. میکروفون‌های چند الگویی (Multi pattern): این مدل از میکروفون‌ها می‌توانند الگوهای دریافت متغیر داشته باشند و خود شما می‌توانید انتخاب کنید که کاردیوئید و یا چندوجهی باشند.

انواع میکروفون برای ضبط پادکست:

  1. میکروفون یقه­‌ای: اگر می­‌خواهید میکروفونی قابل حمل داشته باشید و در هر جایی از آن استفاده کنید، بهتر است میکروفون یقه­‌ای تهیه کنید.
  2. میکروفون USB: میکروفون­‌های USB مستقیماً به کامپیوتر وصل می­‌شوند. اگر ابتدای مسیر ساخت پادکست هستید، به صورت انفرادی پادکستتان را ضبط می­‌کنید و یا پادکست­‌های مصاحبه­‌ی آنلاین می‌­سازید، میکروفون­‌های USB  گزینه­‌ی خوبی برای شما هستند.

در مطلب زیر به طور کامل در مورد انواع میکروفون و نحوه انتخاب میکروفون مناسب برای ضبط پادکست توضیح داده شده است:

2- ضبط کننده یا ریکوردر صدا؛ مهم در قیمت تولید پادکست در هر مکان

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز شما در تولید محتوای صوتی، ابزاری برای ضبط صداست. ریکوردرها برای کسانی مناسب است که پادکست‌های خود را در مکان‌های مختلف می‌خواهند ضبط کنند و ویژگی قابل انعطاف و قابل حمل بودن رکوردرها برایشان مهم است. می­‌توانید به ریکوردرها، میکروفون‌­های اضافی نیز وصل کنید.

در این مورد نیز، مثل میکروفون پیشنهاد می­‌کنم اگر در ابتدای مسیر هستید و نمی‌خواهید هزینه ساخت پادکست زیاد شود از گوشی و یا لپ­تاپ برای ضبط صدا استفاده کنید.

اما اگر باز هم برای شروع کار، به خرید ریکوردر اصرار و احتیاج دارید؛ در لینک زیر، انواع رکوردر را ببینید و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. قیمت‌ها از 500 هزار تومان به بالا است.

3- پاپ فیلتر؛ نه چندان ضروری اما مهم در هزینه تولید پادکست

قیمت پادکست

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز شما برای ساخت پادکست پاپ فیلتر است. پاپ فیلتر همان شی سیاه رنگی است که در جلوی میکروفون قرار می­‌دهند و نویزهایی که از تلفظ حروف “ب”، “پ”، “س” و “ش” ایجاد می‌­شود را حذف یا کمتر می­‌کند.

پاپ فیلترها ارزان‌قیمت هستند اما نیازی نیست برای خرید پاپ فیلتر هزینه کنید زیرا خودتان می­‌توانید به راحتی آن را بسازید. ارزان‌ترین پاپ‌ فیلتر حدود 250.000 تومان است اما برای شروع مسیر راه‌های مختلفی وجود دارد که قیمت ساخت پادکست را به حداقل برسانید. اگر تصمیم به خرید پاپ فیلتر گرفتید، می‌توانید لینک‌ زیر را بررسی کنید:

و اگر تصمیم گرفتید، خودتان پاپ فیلتر اختصاصی‌تان را بسازید فیلم زیر را ببینید:

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های انگیزشی انگلیسی و فارسی در 3 حوزه مختلف

چگونه بودجه‌ی مناسب برای ساخت پادکست را تعیین کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید میزان پولی است که می‌توانید بپردازید. اگر شما دانشجو هستید و درآمد ماهیانه کمی دارید، قطعاً نمی توانید سراغ خرید لوازم گران‌قیمت بروید. نکته‌ی بعدی هدف شما از تولید پادکست است. آیا قصد دارید به عنوان سرگرمی به تولید محتوای صوتی بپردازید؟ یا می‌خواهید به سفارش سایر افراد و کسب و کارها پادکست تهیه کنید؟

اگر می‌خواهید به سفارش دیگران پادکست تهیه کنید ابتدا تعرفه ساخت پادکست و تعرفه تولید محتوای صوتی را پیدا کنید. سپس با توجه به این اطلاعات درآمد خود را پیش‌بینی کنید تا بهترین تصمیم برای تهیه‌ی وسایل ساخت پادکست را بگیرید.

جمع‌بندی موضوعات درباره قیمت ساخت پادکست

تعرفه ساخت پادکست می‌تواند بسیار متغیر باشد. شما می‌توانید با ابتدایی‌ترین ابزارهای در دسترس مثل لپ‌تاپ و موبایل، پادکست ضبط کنید. همچنین می‌توانید با خرید تجهیزات گران‌قیمت به تولید پادکست بپردازید.

اما همیشه باید سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید، با کمترین هزینه، بهترین خروجی ممکن داشته باشید تا قیمت ساخت پادکست را پایین نگه دارید.

مطالب مرتبط

کسب درآمد از طریق پادکست آن، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. شاید شما هم علاقمند به این کار شده‌ باشید. اگر هنوز هم برای ساخت پادکست تردید دارید و نمی‌­دانید این مسیر را از کجا شروع کنید، حتماً مطلب زیر را بخوانید:

بعد از انتخاب ایده، نوبت به نوشتن متن پادکست می‌رسد. درباره نحوه نوشتن متن پادکست مطلب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

بعد از ضبط پادکست، برای تدوین صدای محتوای صوتی که تولید کرده‌اید هم باید وقت بگذارید. در مطلب زیر نکات ارزشمندی را در این مورد خواهید یافت:

در مرحله آخر باید آن را در بهترین پادکست پلیرها منتشر کنید و به گوش مخاطبان خود برسانید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مطلب زیر را از دست ندهید:


سعی کردم در این مقاله هر آنچه برای برآورد قیمت ساخت پادکست نیاز دارید را معرفی کنم.

اگر شما هم درباره تعرفه ساخت پادکست و خرید ابزارهای لازم آن، تجربه‌­ای دارید با من و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید تا انتخاب آگاهانه­‌تری داشته باشیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.