دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تدوین صدا برای پادکست | کلیدی برای افزایش مخاطبان پادکست شما

تدوین صدا برای پادکست
Rate this post

آیا شما هم با تصور این‌ موضوع که تدوین صدا برای پادکست کاری تخصصی است و یا به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد، به‌سراغ ساخت پادکست نمی‌روید؟ چه مدتی‌‌ست که ایده‌های محتوای پادکستتان را فقط در ذهنتان می‌پرورانید و جسارت عملی کردنشان را پیدا نکرده‌اید؟

ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با نکات سادهٔ ادیت صدا برای پادکست آشنا کنیم و خبر خوب این‌که وقت آن رسیده است تا ضبط اولین اپیزود از پادکستتان را شروع کنید.

این روزها ساخت پادکست، تبدیل به یک فعالیت پرطرفدار شده است، که هر فردی متناسب با علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های خود
به راحتی می‌تواند دست به تولید و انتشار آن بزند.

محتوای صوتی پادکست شما پس از ضبط، در حقیقت به‌صورت یک فایل خام، در اختیار شماست. با یادگیری کاربردی تدوین پادکست خیلی راحت می‌توانید آن‌را به محتوایی شنیدنی تبدیل کنید، تا مخاطبان شما از گوش دادن به آن لذت ببرند و بی‌صبرانه در انتظار اپیزود بعدی، بمانند.

تدوین صدا برای پادکست

فهرست مطالب

اصطلاحات کاربردی تدوین صدا برای پادکست

ویرایش پادکست

پس از گوش دادن به محتوای صوتی ضبط‌شدهٔ پادکست، متوجه صداهای ناهنجار و اضافه‌ای در آن خواهید شد، که با شناخت آن‌ها به راحتی می‌توانید، ادیت پادکست خود را انجام دهید. در ادامه تعاریف مختصری دربارهٔ اصطلاحات کاربردی ادیت صدا برای پادکست ارائه خواهیم‌ داد.

نویز (Noise): در حالتی‌که دستگاه صدابرداری مشکل داشته باشد، یا هنگامی‌که در سیگنال، اختلال ایجاد شده باشد، صدای مزاحمی شبیه «ویز» شنیده می‌شود. این «سیگنال» ممکن است هر نوع سیگنالی باشد، سیگنال‌های نوری، صوتی، تصویری یا الکتریکی.

آمبیانس (Ambience): به صدای محیط و پس‌زمینهٔ صدای «گویندهٔ اصلی»، آمبیانس گفته می‌شود.

ولوم میتر (Volume Meter): ابزاری است که میزان «بلندی صدا» یا «سطح صدا» را نشان می‌دهد.

ادیت صدا برای پادکست

دیستورت (Distorted): صدایی که به مقدار زیادی قوی باشد، به‌قدری که به اصطلاح «خِر خِر» کند، همچنین باعث شود
نمایشگر میتر به بالاترین درجهٔ خود برسد و در نتیجه نیاز به ادیت صدا برای پادکست پیدا خواهید کرد.

لول‌گیری (Level): هنگام تدوین پادکست جهت رفع دیستروت صدا، میزان «قدرت صدا» تنظیم می‌شود.

با رعایت چه نکاتی، می‌توانید سرعت ویرایش پادکست را افزایش دهید؟

تدوین صدا برای پادکست

دست‌یابی به صوتی باکیفیت بالا، در زمینه‌های مختلف بسیار نسبی است، ولی در رابطه با پادکست، هدف رسیدن به صدای
واضح راوی پادکست، بدون دیستورت و صداهای مزاحم بیرونی است.

در همین راستا آگاهی راجع‌ به چگونگی فراهم کردن شرایط و امکانات، می‌تواند ادیت پادکست را سرعت ببخشد، همچنین در دریافت خروجی مطلوب تأثیر فراوانی داشته‌ باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار ویرایش پادکست برای گوشی و دسکتاپ

از تجهیزات مناسب استفاده کنید

برای ضبط پادکست خود با کمک تجهیزات ساده‌ای مثل:

  • لپ‌تاپ
  • میکروفون مناسب (البته می‌توانید از میکروفون لپ‌تاپ هم استفاده کنید.)
  • هدفون خوب
  • پاپ فیلتر

می‌توانید صدای حرفه‌ای و واضح‌تری ضبط کنید. این ساده‌ترین نکته و در عین‌حال تأثیرگذارترین مورد جهت داشتن پادکستی با کیفیت صدای مطلوب است. همچنین استفاده از این امکانات، وقتی را که لازم است صرف ادیت صدا برای پادکست کنید به‌ حداقل می‌رساند.

گرم‌ کردن صدای خود را فراموش نکنید

پیش از ضبط پادکست، برای داشتن بیانی واضح‌تر، دهان و تارهای صوتی خود را به‌وسیلهٔ خواندن متن و چرخاندن زبان، کمی گرم کنید. این روش کمک می‌کند از تُپق زدن و یا بیان اشتباه کلمات در حین اجرای پادکست جلوگیری کنید.

در اتاقی آرام و کوچک ضبط کنید

جهت کاهش صدای بیرون و اکو، در اتاقی کوچک و آرام ضبط پادکست را انجام دهید. در و پنجره‌ها را ببندید و دستگاه‌هایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند را خاموش کنید.

همچنین محیط ضبط صدا را با وسایلی نرم، همچون پتو و بالش، پر کنید، زیرا صداهای اضافی را به‌خود جذب می‌کنند و در نتیجه به کاهش زمانی که برای تدوین پادکست می‌گذارید، کمک می‌کنند.

سکوت را جهت استفاده در تدوین صدا برای پادکست ضبط کنید

کاملاً ساکت بمانید و صدای محیط را از بین ببرید. سپس در ابتدای ضبط، چند ثانیه مکث کنید تا «سکوت» ضبط شود. در حین ویرایش پادکست ، می‌توانید از این سکوت برای جایگزین کردن با قسمت‌های نویزدار پادکست استفاده کنید.

میکروفون خود را تنظیم کنید

ابتدا میکروفون را هم‌ارتفاع با دهان خود قرار دهید. سپس کمی عقب‌تر بنشینید و فیلتر پاپ را بین دهان خود و میکروفون بگذارید.

توجه داشته‌ باشید که تمرکز خود را بر فاصلهٔ دهان خود تا میکروفون بگذارید و بدن خود را تنظیم کنید. هرچه میکروفون به شما نزدیک‌تر باشد، صدای بلندتری ضبط خواهد شد. حفظ فاصلهٔ دهانتان از میکروفون در حین ضبط، به شما کمک می‌کند، زمان تدوین صدای پادکست خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میکروفون برای ضبط پادکست

ویرایش پادکست

به سطح صدای خود (Volume Meter) توجه کنید

شما می‌توانید بر سطح صدای خود، در حین ضبط، نظارت داشته‌باشید. نرم افزار ساخت پادکست، سطوح صدای
شما را به‌صورت مقیاسی از سبز، زرد تا قرمز در مانیتور نمایش می‌دهد.

صدای خود را، برای لحن مکالمه معمولی، در قسمت سبز و هنگامی که نیاز به تأکید دارید، در قسمت‌های زرد رنگ نگه دارید. از قسمت قرمز دوری کنید وگرنه صدای شما مخدوش خواهد‌ شد.

تدوین پادکست

مراقب صدای تنفستان باشید

همهٔ ما نیاز به نفس‌ کشیدن داریم، اما کنترل صدای دم و بازدم هنگام ضبط پادکست، مانع از نفوذ باد شدید در میکروفون می‌شود.

برای داشتن دم‌هایی آرام‌تر، صاف بنشینید و سعی کنید نفس‌های کوچک‌تری بکشید. همچنین زمانی‌ که نیاز دارید نفس عمیق بکشید، دهان خود را از میکروفون کاملاً دور کنید.

بدن خود را ثابت نگه دارید

جهت جلوگیری از ایجاد صدای پس‌زمینه در زمان ضبط پادکست، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از حرکت‌ دادن زیاد بدن به اطراف خودداری کنید.
  • تا جایی که می‌‌توانید از هدفون‌های earbud استفاده نکنید.
  • سیم میکروفون که نزدیک به سینهٔ شما قرار می‌گیرد، باعث می‌شود به پیراهن و یقه شما ساییده شود.
  • سعی کنید پاهایتان را تکان ندهید و روی صندلی خود ثابت بمانید.
  • از جابجایی وسایل روی میز خودداری کنید.
  • سعی کنید محتوای متنی خود را به جای کاغذ، از طریق موبایل یا مانیتور بخوانید.

قبل از شروع رسمی ضبط پادکست، مشکلات صدا را بررسی کنید

پیش از اقدام به هر‌ کاری، یک ضبط آزمایشی انجام دهید. اگر میکروفون مهمانتان مشکلی دارد یا صدای نامطلوب محیط زیاد است، ضبط را متوقف کنید. مشکلات صوتی را شناسایی و حل کنید.

بدترین حالت این است که یک قسمت کامل را ضبط کنید، سپس متوجه ایرادات زیاد آن شوید که دیگر نمی‌توانید در هنگام ویرایش پادکست آن‌ها را برطرف کنید.

ادیت پادکست

هنگام صحبت مهمانتان، ساکت بمانید

در حین صحبت مهمانان، از عبارات متداولی مانند «بله، درست و خوب» استفاده نکنید. این کلمات بخش‌های طبیعی زبان هستند که معمولاً بدون اینکه متوجه شویم از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما می‌توانند حواس شنوندگان شما را پرت کنند.

درست است که می‌توانید آن‌ها را در حین ویرایش پادکست حذف کنید، اما این کار زمان‌بر است. آسان‌تر این است که خودتان را برای محدود‌ کردن در استفاده از این کلمات عادت دهید و به مهمانتان اجازه دهید تا فکر خود را متمرکز نگه دارد.

تدوین پادکست

هنگام تدوین صدا برای پادکست برای اشتباهاتتان نشانه‌های صوتی قرار دهید

کاملاً طبیعی است که در حین ضبط پادکست صوتی، اشتباهاتی اتفاق بیفتد، اما باید به خودتان سرنخی بدهید تا آنها را هنگام ادیت صدا برای پادکست به سادگی پیدا کنید.

خوشبختانه چند راه‌حل برای این‌ کار وجود دارد.

  • می‌توانید یک نشانگر گفتاری اضافه کنید. برای مثال در آن بگویید «داستان مربوط به خرید کتاب را حذف کنم». سپس چند ثانیه مکث کنید و دوباره ادامه دهید. در طول ویرایش پادکست، آن عبارات را پیدا کرده و اشتباهات را حذف کنید.
  • روش دیگر نشانگر صدا، ضبط «صدای بلند» است، مانند صدای یک زنگ، که باعث افزایش سطح صدا می‌شود. هنگام ادیت پادکست می‌توانید آن‌ها را به راحتی پیدا کنید.

از جلوه‌های صوتی زیاد استفاده نکنید

جلوه‌های صوتی جایگاه خود را دارند. اگر در موقعیت مناسبی استفاده شوند، می‌توانند «منحصر به فرد بودن» را به پادکست شما اضافه کنند، اما همچنین می‌توانند حواس شنونده را پرت کنند. سعی کنید زمانی از جلوه‌های صوتی استفاده کنید که به کامل‌تر شدن محتوای شما کمک می‌کنند.

مقدار زیادی آب بنوشید

پیش از ضبط پادکست، حداقل 8 لیوان آب بنوشید. این کار باعث آرام گرفتن بدن شما می‌شود. همچنین به کاهش صداهای طبیعی مانند صداهایی که هنگام خشک‌شدن دهانمان خارج می‌شود، کمک می‌کند. شنیده شدن این صداها برای شنوندگان پادکست شما خوشایند نخواهد‌ بود.

ادیت صدا برای پادکست

صدای هر مهمان را به صورت جداگانه ضبط کنید

اگر چندین مهمان در برنامه شما صحبت می‌کنند، می‌توانید از نرم‌افزار ضبط صدا با قابلیت ضبط چند آهنگی استفاده کنید، یا از هر فردی بخواهید که صدای خودش را ضبط کند (این کار«دوبل ender» نامیده می‌شود.)

این ترفند به شما امکان می‌دهد تا در حین تدوین صدا برای پادکست، بر روی صداهای مزاحم و نویزها کنترل بیشتری داشته باشید.

به خودتان استراحت دهید

به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در حین ضبط صدای پادکست، استراحت کنید. زمان استراحت، فرصت بسیار خوبی است که صدا را برای هر گونه مشکلی دوباره بررسی کنید و آب بیشتری بنوشید.

استراحت‌ها همچنین فرصت‌های خوبی برای گفتگو با میزبان یا مهمانان هستند. همچنین می‌توانید مکالمه خود را برنامه‌ریزی کنید، یادداشت‌ها را مرور کرده و حتی کمی تمرین کنید.

پهنای باند اینترنت خود را به حداکثر برسانید

اگر در حال ضبط یک مصاحبه از‌ طریق اینترنت هستید، بسیار مهم است که ارتباط اینترنتی خود را تا حد‌ امکان تقویت کنید. این کار در بهبود کیفیت صدای ضبط شده توسط نرم افزار ضبط پادکست شما تاثیر بسیار زیادی دارد.

چگونه پهنای باند اینترنت خود را افزایش می‌دهید؟ جدا از ارتقاء سرعت از طریق شرکت ارائه‌دهندهٔ اینترنت خود، تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که مستقیماً به روتر خود وصل شوید (به جای اتصال بی سیم) و هر برنامه‌ای را که از وب استفاده می‌کند و شما در زمان ضبط مطلقاً به آن نیاز ندارید را ببندید.

حتماً از مهمان خود نیز بخواهید که در مکانی با اتصال قوی بنشیند و در صورت امکان مستقیماً به روتر خود وصل شود.

هدف نهایی از تدوین صدا برای پادکست

در نهایت باید توجه داشته‌ باشید که اگر، محتوای جذابی نداشته باشد، حرفه‌ای‌ترین و بی‌نقص‌ترین صدای ضبط شده نیز بیهوده خواهد بود. فراموش نکنید برای بررسی آنچه‌ که یک قسمت پادکست شما را جذاب می کند، وقت بگذارید.

همان‌طور که محتوای‌ صوتی ادیت‌ نشدهٔ پادکست می‌تواند شنوندگان‌تان را ناامید کند، محتوای متنی بی‌کیفیت و فکرنشده نیز، حتی وفادارترین طرفداران‌تان را از ادامهٔ گوش دادن به پادکست شما باز‌می‌دارد.

برای آشنایی با چگونگی نوشتن متن جذاب برای پادکست و اصول آن، مطلب زیر را بخوانید:

تدوین پادکست

مطالب مرتبط با تدوین صدا برای پادکست

در این مطلب سعی کردیم به تمام سوالات در رابطه با تدوین و ادیت صدا برای پادکست پاسخ دهیم و بهترین روش‌های انجام این کار را نیز بررسی کردیم. در ادامه به معرفی چند مطلب کاربردی در رابطه با ساخت پادکست می‌پردازیم:

نمی‌دانید پادکست خود را کجا منتشر کنید؟

اگر بعد از ساخت پادکست، سردرگم شده‌اید که کجا می‌توانید پادکست خود را منتشر کنید، مطلب زیر به کارتان می‌آید:

ساخت پادکست برای اینستاگرام

اگر قصد فعالیت در اینستاگرام و انتشار پادکست‌های خود در اینستاگرام را دارد، در مطلب زیر توضیحات کاملی در این خصوص ارائه داده شده است:

هزینه ساخت پادکست

یکی از هزینه‌هایی که برای ساخت پادکست ممکن است متحمل شوید، همین هزینه تدوین صدای پادکست است. برای اطلاع از همه هزینه‌های ساخت پادکست می‌توانید مطلب زیر را بخوانید:

سؤالات متداول دربارهٔ تدوین صدا برای پادکست

آیا برای ادیت پادکست باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنیم؟

خیر. با یادگیری نکات کلیدی ادیت صدا برای پادکست به‌راحتی می‌توانید در خانه هم پادکست خود را ادیت کنید.

امکانات لازم جهت ادیت پادکست شامل چه مواردی می‌شوند؟

شما احتیاج به تجهیزاتی مثل لپ‌تاپ، هدفون، میکروفون و پاپ‌فیلتر خواهید‌ داشت.

آیا برای ضبط صدای با کیفیت، جهت کم‌کردن زمانی که صرف ادیت پادکست می‌شود، نیاز به استدیوی ضبط صدا داریم؟

خیر. تنها مافی است به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم توجه کنید تا با کمترین امکانات هم بتوانید ضبط صدای خود را انجام دهید.

تدوین صدا برای پادکست به‌تنهایی جهت داشتن پادکستی پرطرفدار کافیست؟

خیر. کافی نیست. علاوه‌ بر ادیت صدا برای پادکست ، محتوای باکیفیت مکملی مهم برای داشتن پادکستی پرمخاطب خواهد‌ بود.

شما برای تدوین پادکست چه تکنیک‌هایی را امتحان کرده‌اید؟

برای به‌ حداقل رساندن زمان تدوین صدا برای پادکست چه پیشنهادی دارید؟

ممنون می‌شوم تجربیاتتان را با من و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “تدوین صدا برای پادکست | کلیدی برای افزایش مخاطبان پادکست شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.