پادکست را کجا منتشر کنیم | نحوه آپلود پادکست در 5 برنامه معروف

پادکست را کجا منتشر کنیم

پادکست را کجا منتشر کنیم و چگونه پادکست آپلود کنیم؟ بهترین اپلیکیشن‌ های پادکست کدامند؟

این‌ها بخشی از سؤال‌های کسانی است که در زمینه تولید محتوای صوتی شروع به کار کرده‌اند و دوست دارند صفر تا صد انتشار پادکست را بدانند و به سؤال بزرگ، پادکست را کجا منتشر کنیم جواب قانع کننده‌ای بدهند.

اول از همه باید یک موضوع جذاب برای پادکست انتخاب کنیم. سپس با ساخت پادکست به فکر بستری مناسب برای رسیدن آن به دست مخاطب باشیم.

آپلود پادکست در تمامی پلتفرم‌های معتبر پادکست کار زیاد سخت و پیچیده‌ای نیست، اما برای کار کردن با برنامه‌های متفاوت باید با رابط کاربری آن‌ها آشنا باشیم تا بدانیم پادکست را کجا منشر کنیم و به دست مخاطب برسانیم.

در ادامه به شما یاد خواهیم داد که چگونه انتشار پادکست می‌تواند به راحتی آب خوردن باشد.

فهرست مطالب

  1. چرا باید پادکست گوش کنیم؟
  2. تفاوت‌‌های پادکست با رادیو
  3. پادکست را کجا منتشر کنیم
  4. چگونه منتشر کردن پادکست در Spotify و Namlik
  5. پادکست را کجا منتشر کنیم در iTunes یا Anchor
  6. آپلود پادکست در Castbox

چرا باید پادکست گوش کنیم؟

چرا باید پادکست گوش کنیم؟

سؤالی که مطرح می‌شود این است که در دنیای شلوغ و پر مشغله ما، چه لزومی به گوش دادن پادکست وجود دارد؟

جواب خیلی ساده است. ما با تبادل اطلاعات و شنیدن تجربه‌های یکدیگر می‌توانیم در رویارویی با مشکلات تصمیم‌های بهتری بگیریم.

به عبارت دیگر، شنیدن و گرفتن اطلاعات از افراد متخصص می‌تواند مسیر پیش روی ما را روشن کند.

امروزه پادکست‌های زیادی در سبک‌ها و موضوع‌های مختلف تولید می‌شوند که می‌توانند تمام علایق را در بر بگیرند.

پادکست‌هایی نظیر علمی، اقتصادی، تاریخی، هنر و ادبیات، توسعه فردی، روانشناسی و… می‌توانند در کنار کتاب خواندن، مکمل‌‌های خوبی برای ارتقای دانش فردی باشند.

علاوه بر تولید محتوای خوب در پادکست‌ها، نحوه آپلود و اینکه پادکست را کجا منتشر کنیم نیز بسیار حائز اهمیت است.

در مطلب زیر بیشتر به این سؤال که چرا باید به پادکست گوش دهیم پرداخته شده است:

تفاوت‌های پادکست با رادیو

چگونه پادکست اپلود کنیم پادکست یا رادیو

نزدیک به 81 سال از تأسیس رادیو در ایران می‌گذرد و این مکعب چوبی توانسته است مخاطبان پر و پا قرصی را فراهم کند. رادیو دارای گوینده، سردبیر، نویسندگان و صدابردارانی است که تمام تلاششان را می‌کنند تا مخاطب را راضی نگه دارند.

رادیو به جهت همگانی بودنش به سادگی قابل دسترس است و همه اقشار جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

حتی امروزه با پیشرفت جامعه در زمینه تصویر و پلتفرم‌های سوشیال مدیا، رادیو محبوبیت خود را از دست نداده و توانسته است با حفظ مخاطبان خود و اجرای برنامه‌های متنوع در ساعات مختلف شبانه‌روز به مخاطبان خود نیز اضافه کند.

همین نگه‌داشتن مخاطب و علاقه مردم به گوش‌دادن به رادیو باعث شده است که بسترهای دیگری در فضای خارج از ساختمان رادیو را تأسیس کنند.

نشر رادیو نه، انتشار پادکست آری؟

مسئله این نیست که رادیو بد است، مسئله این است که رادیو کافی نیست. در دنیای امروز، زمان و اطلاعات از ارزش زیادی برخوردار است. ما همیشه در حال تکاپو هستیم و می‌خواهیم در کمترین زمان ممکن بیشترین استفاده را از زمان ببریم.

به همین منظور، فست‌فودها، تاکسی‌‌‌های اینترنتی، خدمات آنلاین و خریدهای اینترنتی به وجود آمده‌اند.

رادیو حتی اگر بهترین برنامه‌ها را روی خط بیاورد باز هم نمی‌تواند همه مخاطبان خود را حفظ کند. زیرا مخاطب یک بستری می‌خواهد تا هر زمان که فرصت داشت از آن استفاده کند نه هر زمان که رادیو برنامه داشت. به بیان دیگر رادیو در اختیار فرد باشد، نه فرد در اختیار رادیو.

این یکی از دلایل اصلی ایجاد پادکست است. زیرا هر زمان که کار داشتید می‌توانید آن را متوقف و یا گفتگوی پادکست را به جلو و یا عقب برگردانید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره تاریخچه پادکست بدانید

همچنین پادکست می‌تواند شما را بر روی یک هدف متمرکز کند.

چگونه پادکست‌ها ما را بر روی یک هدف متمرکز می‌کنند؟

پادکست‌ها آنگونه که رادیو اعلان برنامه می‌کند نیستند. آن‌ها از ابتدا به مخاطب خود این آگاهی را می‌دهند که این نوع پادکست به چه مسائل و موضوعاتی می‌پردازد و از همان ابتدا مخاطب می‌فهمد که قرار است چه چیزی را بشنود.

همین امر باعث می‌شود که فرد پادکست‌هایی را گوش کند که علاقه دارد و یا پادکست‌هایی را دنبال کند که می‌داند برای هدف‌های زندگی کمکش می‌کنند.

درآمد رادیو مشخص است، درآمد پادکست‌ها از کجاست؟

پادکست‌ها عموماً از دو راه کسب درآمد می کنند:

  1. تبیلغات و گرفتن اسپانسر
  2. فروش پادکست و کتاب‌های صوتی

تبلیغات و گرفتن اسپانسر

باید در نظر داشت که عموماً شنوندگان پادکست‌ها افراد آگاه و فعال جامعه هستند. بنابراین زمانی که پادکست‌ها به میزان قابل توجهی از مخاطب برسند، شرکت‌ها، هولدینگ‌ها و برندهای مطرح کشور، خود درخواست اسپانسر شدن در این پادکست‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

به این صورت هم پادکست‌ها از درآمد قابل توجهی برخوردار می‌شوند و هم برندها کسب‌وکار خود ر ا به مخاطب معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های تبلیغ و افزایش شنوندگان پادکست

فروش پادکست و کتاب صوتی

روش دیگر کسب درآمد از پادکست‌، فروش خود پادکست در پلتفرم‌ها و سایت‌های معتبر انتشار پادکست است.

بنابراین برای این نوع درآمدزایی مهم است که پادکست را کجا منتشر کنیم ، چون سایت‌های زیادی هستند که رایگان پادکست را آپلود می‌کنند.

همچنین فروش کتاب‌های صوتی نیز به پادکست‌ها در کسب درآمد کمک می‌کند.

پادکست را کجا منتشر کنیم

چگونه پادکست را آپلود کنیم؟ یا اصلاً پادکست را کجا منتشر کنیم که مخاطب بیشتری پادکست‌های ما را بشنود؟

پادکست را کجا منتشر کنیم ؟

پلتفرم‌های زیادی در سال‌های اخیر برای انتشار پادکست درست شده‌اند اما چند تا از این پلتفرم‌ها بیش از دیگر پلتفرم‌‌‌‌‌‌ها توانسته‌اند مخاطب را راضی نگهدارند.

در ابتدا برای انتشار پادکست‌ها از سایت استفاده می‌شد اما کم‌کم با پیشرفت اپلیکیشن‌ها، سروکله بسیاری از پلتفرم‌های معتبر نیز پیدا شد.

به عنوان مثال برنامه اسپاتیفای جزء اولین اپلیکیشن‌هایی بود که پا به این مسیر گذاشت. هر چند اسپاتیفای قبل از به وجود آمدن اپلیکیشن، یک سایت معتبر موسیقی و پادکست بود. بنابراین نحوه انتشار پادکست در اسپاتیفای مهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اپلیکیشن‌هایی نظیر کست باکس (castbox)، اَنکر (anchor)، ناملیک (namlik) و آیتونز (iTunes) از کیفیت و قابلیت‌های خوبی برخوردارند که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بهترین پلیر پادکست | از شنیدن لذت ببرید!

چگونه منتشر کردن پادکست در Spotify و Namlik

در ابتدا به معرفی اپلیکیشن‌های معتبر پادکست، اسپاتیفای و ناملیک، می‌پردازیم.

انتشار پادکست  در اسپاتیفای
اسپاتیفای

برای شروع باید این را بدانید که عملاً بدون فید RSS، گذاشتن پادکست در پلتفرم‌های خارجی از جمله اسپاتیفای غیرممکن است.

برای اطلاع از نحوه گرفتن فید RSS ادامه مطلب را بخوانید.

چگونه پادکست آپلود کنیم؟ چگونه فید RSS بگیریم؟

فید آر اس اس یک میزبان برای پادکست‌ها است؛ مثل هاست برای سایت یا فرکانس برای رادیو. یعنی تا زمانی که فید RSS نداشته باشیم انتشار پادکست غیرممکن است.

فید RSS را از کجا خریداری کنیم؟

فید RSS را می‌توان از میزبان‌هایی خریداری کرد که خدمات دقیق‌تری را به ما می‌دهند.

بهترین میزبان‌های خارجی پادکست عبارت‌اند از:

  1. Anchor (اَنکر)
  2. Podbean ( پادبین)
  3. Bluberry (بلوبری)
  4. Libsyn ( لیبسین)
  5. Soundcloud (ساوند کلاود)

توجه داشته باشید که تعداد میزبان‌های پادکست در جهان زیاد است و ما فقط بخشی از بهترین میزبان‌های فید آر اس اس را به شما معرفی می‌کنیم.

وقتی می‌گوییم بهترین میزبان، منظور فید ار اس اس نیست. چون فید کیفیت ندارد و همه میزبان‌ها در فیددهی یکسان عمل می‌کنند. ولی در جزئیات مانند تعداد سابسکرایب‌ها، میزان بازدیدهای اولیه و … تفاوت‌هایی دارند.

آیا میزبان‌‌های RSS هزینه زیادی برای ما دارد؟

باید در نظر داشته باشید که کیفیت ارائه دهنده همه فید‌ها از سایت‌های میزبان یکسان است. پس فرق چندانی ندارد که از کدام فید برای انتشار پادکست استفاده می‌کنید.

البته اگر در ابتدای راه پادکست‌سازی هستید و نمی‌‌دانید که به این کار علاقه دارید یا نه و یا اصلاً مخاطبی به دست می آورید یا خیر، پیشنهاد ما اَنکر است؛ زیرا رایگان بوده و تمام خدمات یک فید خوب را هم دارا است.

اما اگر حرفه‌ای تر ساخت پادکست را دنبال می‌کنید و نحوه آپلود پادکست و اینکه پادکست را کجا منتشر کنیم تا زودتر به دست مخاطب برسد برای شما مهم است، می‌توانید از مابقی میزبان‌ها هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که میزان قیمت اکثر میزبان‌ها در یک محدوده قیمتی است. بنابراین هزینه فید آر اس اس در میزبان‌ها بین 5 تا 9 دلار در هر ماه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: برای ساخت یک پادکست باید چقدر هزینه کنیم؟

بعد از گرفتن فید RSS باید بدانیم پادکست را کجا منتشر کنیم تا انتشار و آپلود پادکست ساده و سریع باشد. بنابراین با پلتفرم‌هایی نظیر اسپاتیفای، اَنکر، ناملیک، کست باکس و آیتیونز بیشتر آشنا خواهیم شد.

انتشار پادکست در اسپاتیفای Spotify

برنامه اسپاتیفای ابتدا برای گوش کردن به موسیقی و آهنگ بود ولی بعداً قابلیت بارگزاری پادکست به آن اضافه شد.

همچنین در چند سال اخیر و با افزایش مخاطبان پادکست‌‌ها در سایت‌های پخش پادکست، اسپاتیفای توانست جزء اولین پلتفرم‌های بین‌المللی باشد که پادکست را به اَپ خود اضافه کرد.

یک مشکلی که وجود دارد این است که برنامه اسپاتیفای در ایران و برخی از کشو‌رها فیلتر می‌باشد. بنابراین برای استفاده از این برنامه باید با فیلترشکن وارد شوید.

چگونه وارد اسپاتیفای شویم؟

پادکست را از طریق میزبان خود ارسال کنید.

ما قصد داریم نحوه ارسال به Spotify با Libsyn را برای شما توضیح دهیم.

وارد حساب Libsyn خود شوید.

در داشبورد، روی زبانه «مقصد» و سپس «افزودن جدید» کلیک کنید.

در کنار Spotify، روی “Edit” کلیک کنید.

هنگامی که فرم ارسال «ایجاد مقصد جدید» ظاهر شد، حداقل یک دسته را انتخاب کنید که بهترین نمایش پادکست شما را توصیف کند.

زیرنویس، خلاصه و نام نویسنده (نام نمایش خود) را وارد کنید. زبان اصلی خود را تنظیم کنید و انتخاب کنید که آیا پادکست شما حاوی محتوای صریح باشد یا خیر.

نام و ایمیل خود را وارد کنید و با شرایط و ضوابط موافقت کنید. در آخر روی “ذخیره” کلیک کنید.

از کجا متوجه شویم که پادکست ما انتشار پیدا کرده است؟

توجه داشته باشید که spotify با شما تماس نمی‌گیرد ولی شما بین 4 تا 5 روز می‌توانید وضعیت پادکست خود را در برنامه مشاهده کنید.

همچنین اگر فکر می‌کنید پادکست را کجا منتشر کنیم تا سرعت انتشار پادکست بالایی داشته باشیم، باید بگویم همه سایت‌های میزبان همینقدر زمان، برای انتشار اولیه پادکست نیاز دارند.

انتشار پادکست کارنکن

سایت کارنکن تمام پادکست‌های خود را در میزبان اَنکر بارگذاری می‌کند.

آیا گوش دادن به Spotify رایگان است؟

بارگذاری پادکست و گوش دادن به پادکست و موزیک در اسپاتیفای رایگان است. اما شما باید یک حساب Premium ایجاد کنید تا بتوانید در برنامه ثبت نام کنید.

همچنین توجه داشته باشید که عکس‌ها، موسیقی‌ها و هر چیزی که حق کپی رایت ندارند را نمی‌توانید در اسپاتیفای آپلود کنید.

انتشار پادکست در ناملیک

انتشار پادکست در ناملیک کمی سخت‌تر از بقیه پلتفرم‌ها است.

انتشار پادکست در ناملیک.

اگر برای انتشار پادکست به سایت ناملیک سری بزنید. تنها سؤالی که از خود خواهید پرسید این است که، چگونه پادکست آپلود کنیم و یا پادکست را کجا منتشر کنیم ؟

چون در سایت ناملیک راهنمای انتشار پادکست وجود ندارد و انتشار پادکست در ناملیک با پیچیدگی خاصی صورت می‌گیرد.

در اولین قدم شما باید در سایت ناملیک ثبت‌نام کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را به سایت hi@namlik.me ارسال کنید که این اطلاعات به شرح زیر است:

  • نام پادکست
  • معرفی و تایتل مناسب برای انتشار در سایت
  • شبکه‌های اجتماعی پادکست
  • لوگو در ابعاد 1400 در 1400
  • ایمیلی که ابتدا با آن در سایت ثبت نام کرده بودید

بعد از فرستادن این اطلاعات و گذشت 5 تا 10 روز، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود. پس از دریافت ایمیل می‌توانید با رفتن به آدرس namlik.me/admin وارد کانال اختصاصی خود شوید و پادکست‌تان را منتشر کنید.

میزان مجاز انتشار پادکست چقدر است؟

توجه داشته باشید که فقط می‌توانید یک پادکست در روز منتشر کنید.

پادکست را کجا منتشر کنیم iTunes یا anchor

دو پلتفرم معرفی شده در قسمت قبل برای گوشی‌های اندروید بود. یعنی شما با داشتن سیستم‌عامل اندروید می‌توانید به پادکست‌های داخل این دو پلتفرم گوش دهید. اما اگر سیستم عامل ما اندروید نبود چه کنیم؟ پادکست را کجا منتشر کنیم ؟ چگونه پادکست آپلود کنیم؟

برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

انتشار پادکست در آیتونز

انتشار پادکست در آیتونز.

شیوه ثبت‌نام و ایجاد کانال در آیتونز تغییراتی داشته است.

شما پس از ثبت نام به قسمت  iTunes Store بروید و وارد قسمت پادکست شوید. بعد از وارد شدن در قسمت پادکست به سمت راست صفحه نگاه کنید و گزینه Submit a Podcast را بزنید تا وارد صفحه مورد نظر شوید.

پس از وارد شدن در صفحه  Submit a Podcast از شما می‌خواهد که Apple ID خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن اپل آیدی در سمت چپ دکمه “+” را بزنید، برای شما صفحه جدیدی باز می‌شود.

در صفحه بعدی فید RSS که قبلاً روش خرید و عملکردش را توضیح دادیم، وارد کنید و بر روی Validate کلیک کنید. بعد از این کار جزئیات پادکست شما را نمایش خواهد داد و در آخر دکمه Submit را بزنید و تمام.

پادکست را کجا منتشر کنیم تا در همان لحظه کانال ما فعال شود؟

لازم به ذکر است که کانال پادکستی شما در هیچ پلتفرمی در همان زمان درست نمی‌شود و مثل مابقی پلتفرم‌ها چند روزی طول خواهد کشید.

انتشار پادکست در اَنکر

انتشار پادکست در انکر

علاوه بر اینکه اَنکر یک سایت میزبان از پادکست‌ها است، یک پلتفرم خوب برای انتشار پادکست هم به شمار می‌رود.

برای انتشار پادکست در اَنکر، ابتدا وارد سایت شده و بعد از ثبت نام روی قسمت Make Your First Episode کلیک کنید. بعد از آن روی دکمه Let’s do it کلیک کنید تا صفحه زیر برایتان باز شود.

انتشار پادکست در انکر

کادر قرمز رنگ برای ضبط پادکست است. یعنی اگر همان لحظه می‌خواهید پادکست را ضبط کنید روی این قسمت کلیک کنید.

کادر سبز رنگ برای انتشار پیغام شنوندگان است. با این دکمه می‌توانید نظرات کاربران را وارد پادکست‌تان کنید.

کادر بنفش رنگ برای فایل‌ها و پادکست‌هایی است که قبلاً ضبط کرده‌اید و می‌خواهید در اَنکر آپلود کنید.

کادر صورتی رنگ مختص افکت‌ها و موسیقی‌های جذابی است که می‌توانید بین پادکست از آن‌ها استفاده کنید.

قدم مهم بعد از انتشار پادکست در اَنکر چیست؟

بعد از اینکه مراحل بالا را برای انتشار پادکست انجام دادیم، باید برای پادکست اسم و شماره بگذاریم تا پادکست با شناسنامه‌ای که ما به آن می‌دهیم به دست مخاطب برسد. در Episode Title عنوان یا اسمی که دوست دارید بر روی اپیزود خود بگذارید را بنویسید.

قسمت بعدی Episode Description است. در این قسمت می‌توانید توضیح مختصری راجع به ماهیت این اپیزود به مخاطب بدهید. تا مخاطب با پیش‌زمینه کمی، بتواند بهتر مطالب پادکست شما را درک کند.

و اما در قسمت Publish Date شما به پلتفرم، ساعت و روز انتشار پادکست را می‌دهید تا طبق خواسته و برنامه‌ریزی شما پادکست در تمامی پلتفرم‌ها پخش شود.

آپلود پادکست در کست باکس (castbox)

آپلود پادکست در کست باکس

آپلود پادکست در کست باکس خیلی آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. باید مانند سایر پلتفرم‌ها مالکیت یا کانال مخصوص به خود را ایجاد کنید. برای این کار ابتدا در سایت کست باکس ثبت نام و سپس یک اکانت برای خود بسازید.

سپس به بخش craetor studio بروید، در قسمت Channels بر روی Claim Ownership کلیک کنید.

بعد از کلیک، صفحه‌ای بالا می‌آید که شما باید لینک کانال یا فید RSS خود را وارد کنید. سپس ایمیلی که در فید اختصاصی‌تان نمایش داده می‌شود را وارد کنید و در آخر بر روی دکمه submit کلیک کنید.

در پایان یک ایمیل برای شما فرستاده می‌شود که شامل قوانین و توافق‌نامه‌های پلتفرم کست باکس است که با زدن دکمه Confirm موافقت خود را با قوانین و مقررات سایت اعلام می‌کنید.

با تأیید قوانین، مراحل ایجاد حساب کاربری در کست باکس به پایان می‌رسد و شما می‌توانید به پادکست‌های خود در پلتفرم کست باکس دسترسی داشته و کانال حودتان را مدیریت کنید.

فیلم زیر گفتگوی امین آرامش با افرادی است که در حوزه کسب‌و‌کار حرفی برای خودشان دارند.

مطالب مرتبط

در جریان هستید که ما یک پادکست خوب در زمینه کسب‌و‌کار و توسعه دانش فردی داریم؟ اگر تا به حال شنونده پادکست‌های ما نبوده‌اید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است، به لینک زیر بروید و از هر نوع پلتفرمی که دوست داشتید ما را دنبال کنید.

آشنایی با دیگر سایت‌های پادکست

اگر هنوز هم دغدغه شناسایی یک سرویس خوب میزبانی پادکست دارید، در مطلب زیر دیگر سایت‌های آپلود پادکست نیز معرفی شده‌اند:

فایده تولید پادکست چیست؟

اگر پادکست خود را تولید کرده‌اید، اما همچنان برای انتشار آن دست‌دست می‌کنید، توصیه می‌کنم که همین حالا مطلب زیر را بخوانید تا به داد انگیزه از دست رفته‌تان برسید!

در این مطلب سعی کردیم دانش و تجارب چند ساله رادیو کارنکن را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما هم بتوانید در تولید محتوای سمعی خود موفق باشید و با کمترین زحمت پادکست خود را انتشار دهید.

در آخر اگر شنونده پادکست‌های رادیو کارنکن هستید و ما را در گفتگوها همراهی می‌کنید، خوشحال می‌شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره طراحی مسیر شغلی

طراحی یا بازطراحی مسیر شغلی، به روشی مطمئن و تست‌شده