دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پادکست های فارسی معروف | مروری بر ۸ مورد از شنیدنی‌ترین‌ها

پادکست های فارسی معروف
Rate this post

پادکست های فارسی معروف را می‌شناسید؟ تا الان فکر کردید که چه عواملی معروف ترین پادکست های فارسی را می‌سازند؟ چطور ممکن است یک پادکست سر زبان‌ها بیافتد و مشهور شود؟

ما اکنون در جامعه‌ای پر‌سرعت و پرمشغله زندگی می‌کنیم. اختصاص دادن زمانی برای مطالعه روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. گوش دادن به پادکست یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌حل‌های چند سال اخیر است. این روش برای زنده کردن زمان‌های مرده‌ای مثل ساعاتی که در ترافیک هستیم بسیار مفید است.

در این مطلب سعی داریم به بررسی ۸ مورد از معروف ترین پادکست های فارسی بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه در دسته‌بندی پادکست های معروف فارسی قرار گرفته‌اند؟ لطفاً در این مسیر ما را همراهی بفرمائید.

فهرست مطالب

چطور تولید‌کنندگان پادکست های معروف فارسی پاسخگوی نیازهای مخاطبین خود، به صورت تأثیرگذار هستند؟

پادکست های معروف فارسی

طبق نظرسنجی که در صفحهٔ اینستاگرام انجام دادیم، متوجه شدیم که معروف ترین پادکست های فارسی به دلایل مشترکی به شهرت و موفقیت رسیده‌اند. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موردی که افراد در پاسخ به نظرسنجی مطرح کرده‌ بودند، احترام به درک، بینش و وقتِ شنونده بود.

این اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که تولیدکنندگان پادکست به جزئیات کیفیت محتوای متنی و صوتی پادکست‌شان توجه کافی داشته باشند.

1- محتوای متنی پادکست

  • در نظر گرفتن گروه مشخصی از مخاطبین که براساس سن، موقعیت اجتماعی، علاقه‌مندی‌ها، دغدغه‌ها و نیازها و چالش‌ها به‌درستی صورت گیرد.
  • درک درستی از نیازها، مدل ذهنی، دید و نگرش به جهان اطراف مخاطبین‌شان داشته باشند.
  • محتوای متنی پاسخی متناسب با نیازهای شنونده داشته باشد.
  • محتوا از روایت‌گری درست و گیرایی بهره‌مند باشد.

2- محتوای صوتی پادکست

  • گیرایی، جذابیت و دلنشینی صدای گوینده اهمیت دارد.
  • از لحنی تأثیرگذار و متناسب با موضوع پادکست برخوردار باشد.
  • ادبیاتی هماهنگ با حال و هوای پادکست انتخاب شود.
  • از موسیقی در موقعیت مناسب استفاده شود.
  • از لحاظ ریتم، جذابیت داشته باشد.

علاوه‌بر موارد مطرح شده، تأثیر تبلیغات در فضای مجازی و تبلیغات دهان به دهان، تعداد دنبال‌کنندگان و نیز نظراتی که در انتهای هر اپیزود، در پلیرهای مختلف توسط شنوندگان نوشته می‌شود را نیز نباید دست‌کم گرفت.

معرفی ۸ مورد از پادکست های فارسی معروف

معروف ترین پادکست های فارسی

در این بخش قصد داریم ۸ مورد از پادکست های معروف فارسی را تحلیل کنیم و از عواملی بگوییم که در بالا بردن سطح کیفیت محتوای صوتی و متنی و همچنین جلب رضایت شنوندگان نقش دارند.

1- رادیو راه یکی از معروف ترین پادکست های فارسی در حوزهٔ خودشناسی

دانلود پادکست های معروف فارسی

رادیو راه، با این جمله شروع می‌شود:

« برای همه ی آن‌هایی که می‌خواهند با

چشمان بسته یاد بگیرند! »

طیف گسترده‌ای از افراد جامعهٔ ما را مخاطبین پادکست رادیو راه تشکیل می‌دهند، کسانی که از شنیدن قصهٔ افراد دیگر لذت می‌برند.

رادیو راه در دسته‌بندی پادکست های فارسی معروف قرار گرفته است، چون آقای مجتبی شکوری گویندهٔ رادیو راه، با بیان موضوعاتی مرتبط با خودشناسی و توسعه فردی به زبان خیلی ساده و قابل درک در قالب داستان، سعی در آگاهی بخشی به مخاطبین خود دارد.

لحن گیرا و دلنشین آقای شکوری به گونه‌ای است که شنونده حس می‌کند عزیزی از اعضای خانواده‌اش در حال گفت‌و‌گو با اوست.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست های روانشناسی

2- هلی تاک؛ یکی از پادکست های فارسی معروف در زمینهٔ توسعه فردی

معروف ترین پادکست های فارسی

خانم هلی هندسی که در حوزهٔ کوچ توسعه فردی فعالیت دارند، هدفشان از ساخت پادکست هلی‌تاک کمک به افراد جهت شناخت و پرورش بیشتر مهارت‌های خود در زندگی برای دستیابی به اهداف و آرزوهایشان است.

در ابتدای هر اپیزود این عبارات را می‌شنویم:

هلی تاک به موضوعات مرتبط با توسعه فردی می‌پردازد. فارغ از اینکه شما چند ساله هستین، چه شغلی دارید و هدفتان در زندگی چیست، می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر موفقیت قرار بگیرید، پیشرفت کنید، و سطح رضایت خود را از زندگی بالاتر ببرید.

هلی‌تاک از معروف ترین پادکست های فارسی است چون، خانم هلی هندسی با لحنی دلنشین به موضوعات مرتبط با مهارت‌های نرم می‌پردازند. مباحثی که یک روزی شاید تصورش را نمی‌کردیم که یادگرفتنی باشند را به ما یاد می‌دهند و راه‌حل‌های مفیدی جهت بهبود و تقویت آن‌ها ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ۹ پادکست توسعه فردی برای شما که عاشق پیشرفتید

3- کارنکن معروف ترین پادکست های فارسی در حوزهٔ کسب‌ و‌ کار

پادکست های معروف فارسی

ساعات زیادی که در زندگی هر انسان مدرنی صرف انجام کار می‌شود، واقعیت انکارناپذیری است که ما به سادگی فراموش می‌کنیم. اگر در میان روزمرگی‌های زندگی، کمی تأمل کنیم، می‌توانیم به بررسی مسیر شغلی و همسویی آن با علایق و لذت‌های خود بپردازیم.

پادکست کارنکن یادآوری زیبایی‌ست تا کمی فکر کنیم، شاید روند حرفه‌ای ما نیاز به اصلاح و اعمال تغییراتی داشته باشد تا رشد و پیشرفت بیشتری به‌همراه داشته باشد و تبدیل به بخش لذت‌بخشی از زندگیمان شود.

با شنیدن این جملات، پادکست کارنکن شروع می‌شود:

پادکست کارنکن، داستان آدم‌هایی است که با شغلشون زندگی می‌کنند.

آدمهایی که وقتی سر‌کارشون هستند، نیازی نیست مدام به ساعت نگاه کنند که کی کار تموم می‌شه و وقت زندگی کردن می‌رسه.

در پادکست کارنکن، در مورد مسیر شغلی آدمها باهاشون گفت‌و گو می‌کنیم.

آقای امین آرامش در گفت‌وگوهایی که با افراد در موقعیت‌های شغلی متفاوت انجام می‌دهند، از مسیر شغلی‌شان، موفقیت و شکست‌ها، انگیزه‌ها و عوامل اثر‌گذار در بقا و رشد کسب‌وکارشان اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهند.

شما به ویدئوهای مصاحبه‌های آقای آرامش با مهمانان‌شان، از طریق کانال یوتیوب کارنکن می‌توانید دسترسی داشته باشید. در ادامه می‌توانید یک نمونه از این سری ویدئوها، یعنی قسمت بیست‌وهفتم پادکست کارنکن، گفت‌وگو با آقای کیوان محیط مافی، مدیر ارشد محصول در دیجی‌کالا را تماشا بفرمائید.

بیشتر بخوانید: با بهترین پادکست های کسب و کار فارسی و انگلیسی آشنا شوید

4- چنل‌ بی؛ یکی از پادکست های معروف فارسی در حوزهٔ روایت داستان‌های واقعی

پادکست های فارسی معروف

شنوندگان، پادکست چنل بی را با عبارت «روایت شنیدنی ماجراهای واقعی» می‌شناسند.

علت قرار گرفتن پادکست چنل بی در لیست پادکست های فارسی معروف ما، قدرت روایتگری همراه با لحن بسیار جذاب و گیرای آقای علی بندری است. به نظر من یکی از عوامل تأثیرگذار بر آشنایی عموم مردم ایران با فضای پادکست، تولید پادکست چنل بی است.

چنل‌بی روایت داستان‌های واقعی و اتفاقات پرفرازو‌نشیب زندگی‌هایی است که توسط خود اشخاص، یا خبرنگارانی کنجکاو در نقاط مختلفی در دنیای رسانه‌ها مثل اخبار، روزنامه‌ها و کتاب‌ها در موردشان نوشته شده‌ است.

بیشتر بخوانید: پادکست داستان فارسی | بهترین پادکست های داستانی و جنایی به زبان فارسی

5- بی پلاس یکی از پادکست های معروف فارسی برای معرفی کتاب

دانلود پادکست های معروف فارسی

« ما خلاصهٔ کتاب تعریف می‌کنیم.» جمله‌ای که هر اپیزود پادکست بی‌پلاس با آن شروع می‌شود و نیز تأکید بر این جمله که پادکست بی‌پلاس جایگزین کتاب خواندن نیست، ولی به خوبی ما را با حال‌وهوای هر کتابی آشنا می‌کند جوری‌ که ترغیب و کنجکاو بشویم و به کتاب اصلی هم سری بزنیم.

به نظر من مهم‌ترین علتی که باعث شد، پادکست بی پلاس در بین پادکست های معروف فارسی جای گیرد، انتخاب کتاب‌هایی با موضوعاتی هم‌راستا با دغدغه‌های روزمرهٔ زندگی شنوندگان‌شان و پرداختن به مباحثی جالب و تأثیرگذار، که تا امروز کمتر به آن‌ها پرداخته شده‌ است.

برای مثال اپیزود زنان نامرئی، با عبارت «وقتی فراموش می‌کنیم نیمی از بشریت را به‌حساب بیاوریم چه اتفاقی می‌افتد؟» معرفی می‌شود. بی پلاس در یوتیوب هم ویدئوهایی در رابطه با کتاب‌هایی باموضوعاتی تأمل‌برانگیز دارد. تا حالا به‌وجود «ارزش‌های الکی» در زندگیتان فکر کرده بودید؟ در ویدئوی زیر راجع‌ به آن توضیحات مفصلی داده شده است.

6- استرینگ کست؛ یکی از پادکست های فارسی معروف با بررسی موضوعاتی علمی

پادکست های معروف فارسی

استرینگ کست پادکستی درباره داستان‌های واقعی است از گوشه‌های عجیب و غریب علم صحبت می‌کند. معمولاً متون کتاب‌های علمی خشک به همراه مقدار زیادی اصطلاحات تخصصی و دشوار است و تا وقتی مربوط به رشتهٔ تحصیلی یا مرتبط با شغلمان نباشد، برای سرگرمی در پی مطالعهٔ آن‌ها نیستیم.

در هر اپیزود، راوی این پادکست، آقای رضا حریریان در مدت زمان تقریباً سی دقیقه، اطلاعات جالب و علمی را با بیانی گیرا و روان، حتی گاهی با چاشنی طنز موضوعات و جریانات علمی را روایت می‌کنند، به‌گونه‌ای که برای عموم مخاطبانشان جذاب و شنیدنی باشد.

بیشتر بخوانید: پادکست علمی فارسی | 8 تا از بهترین پادکست های علمی فارسی

7- رادیو نیست، روایت اماکن تاریخی شهر

پادکست های فارسی معروف

یک شهر متشکل از مجموعه‌ مکان‌هایی‌ست که در پس ظاهر سنگی خود زندگی‌های گوناگونی در آن‌ها جریان داشته و یا هنوز دارد. زندگی‌هایی که در طول زمان، خاطرات و روایاتی را می‌سازند و بدل به بخشی بزرگ از هویت و خاطره‌ی جمعی شهر و ما می‌شوند.


«رادیو نیست» روایت مکان‌هایی‌ست که نقش مؤثری در زمانه‌ی خود داشته‌ و در حال حاضر یا نیستند یا اگر هستند تغییر کاربری داده‌اند. روایت مکان‌هایی خاموش که در عین خاموشی، هزار داستان در خود دارند.

در میان پادکست های فارسی رادیو نیست معروف شده است چون شنوندهٔ قصه‌هایی هستیم از خیابان‌ها و ساختمان‌هایی که بارها از کنارشان عبور کرده‌ایم، ولی از تاریخچه و اتفاقات تلخ و شیرین پشت هر‌کدام اطلاعی نداشتیم.

رادیو نیست توسط یک تیم حرفه‌ای تولید می‌شود، به همین دلیل از کیفیت محتوای صوتی و متنی بالایی برخوردار است. به دلیل حضور پژوهشگران تاریخی و بی‌طرف در این پادکست، می‌توان به اطلاعات تاریخی آن اعتماد و اتکا کرد.

8- رادیو دیو مجله‌ای شنیداری

معروف ترین پادکست های فارسی

رادیو دیو مجله‌ای شنیداری است، که در هر اپیزود، با در کنار هم قرار‌دادن قطعاتی از ادبیات و موسیقی سعی دارد شما را به سفری خیال‌پردازانه ببرد. اگر می‌خواهید لحظاتی را برای رهایی از شلوغی‌های زندگی مدرن و ماشینی اختصاص دهید، می‌توانید به سراغ گوش‌دادن یکی از اپیزودهای رادیو دیو بروید.

راویان آن با گفتاری دلنشین و مهربان شما را برای رسیدن به آرامش همراهی می‌کنند.

مطالب مرتبط

حال که با معروف ترین پادکست های فارسی آشنا شدید، شاید دوست داشته باشید برای دانلود پادکست های معروف فارسی ، لیستی از محبوب‌ترین پادکست‌ها را نیز داشته باشید.

شاید هم متوجه شده‌اید که صدای دلنشین و گرمی دارید، پس بد نیست شناختی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ساخت پادکست به‌دست آورید.

و همچنین بسیار مهم است که به تدوین صدا در مرحلهٔ تولید پادکستتان هم اهمیت دهید.

حالا که دید کلی از مراحل مختلف تولید پادکست به‌دست آوردید، اولین قدم، انتخاب ایده‌ای مناسب جهت تولید محتوای متنی پادکستتان است. ما در مرحلهٔ انتخاب ایده هم کنارتان هستیم.

به نظر شما جای کدام یک از پادکست‌ها در بین پادکست های معروف فارسی خالی است؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را بشنویم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.