دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

روش‌های تبلیغ و افزایش شنوندگان پادکست

چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم
Rate this post

بعد از انتخاب بهترین اپلیکیشن برای ساخت پادکست، چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم؟
از چه راهی تعداد شنوندگان پادکست خود را زیاد کنیم ؟
چگونه پادکست خود را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنیم‌ ؟

هرکسی یک محصول داشته باشد، دلش می‌خواهد تعداد افراد بیشتری محصول آن را بشناسند و در نهایت بخرند. هیچ کسی نیست که به دنبال افزایش مخاطب و مشتری نباشد. پادکست به زبان ساده یک محصول است، به قول بعضی‌ها یک محصول فرهنگی.

شما چه صد شنوندهٔ پادکست داشته باشید چه پنجاه هزار، باز هم به دنبال تبلیغ پادکست خود و افزایش شنوندگان هستید. شما هیچ پادکستری را نمی‌بینید که به دنبال افزایش تعداد شنوندگان و مخاطبین خود نباشد. ما در این مقاله می‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم و تعداد مخاطبین خود را افزایش دهیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید:

مخاطب این مقاله کیست؟

پیش از معرفی روش‌های تبلیغ پادکست باید اشاره کنیم که ما در این مقاله فرض کرده‌ایم که مخاطبِ ما با اصول اولیهٔ پادکست‌سازی آشنا است. او می‌داند چگونه یک پادکست بسازد و با بهترین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ساخت پادکست آشناست. اکنون اپیزود یا اپیزودهایی منتشرشده دارد و در واقع به دنبال افزایش مخاطب و شنوندگان خود است.

همچنین واضح است که منظور ما از «تبلیغ پادکست» تعریف کلاسیک از تبلیغات نیست که شما به ازای پرداخت مبلغ مشخصی، پادکست‌ خود را در رسانه یا سایت مشخصی تبلیغ کنید. بلکه منظور ما تبلیغ به معنای شناساندن پادکست به مخاطب و افزایش تعداد شنوندگان است.

پس در این مقاله به دنبال « تبلیغات در پادکست »، « نمونه پادکست تبلیغاتی » و « پادکست تبلیغاتی یا پادکست‌ های تبلیغاتی » نباشید. با در نظر گرفتن این دو نکته،‌ به سراغ معرفی روش‌های تبلیغ پادکست و افزایش تعداد مخاطبین می‌رویم.

روش‌های تبلیغ پادکست

۱) راه‌اندازی یک وب‌سایت برای پادکست

تبلیغ پادکست و وب سایت پادکست

یکی از بهترین و راحت‌ترین بسترها برای معرفی و تبلیغ پادکست،‌ داشتن یک وب‌سایت است.

البته از دید نویسندهٔ متن، اگر شما یک پادکستر حرفه‌ای هستید،‌ داشتن سایت به نام پادکست یک باید است.

شما با راه اندازی سایتِ پادکست و ثبت یک دامنه به نام خود پادکست، به پادکست خود رسمیت بیشتری می‌بخشید.

همچنین وب‌سایت مزایای دیگری برای شما خواهد داشت از جمله:

  • شما از وب سایت می‌توانید برای انتشار مطالب تکمیلی پادکست‌های خود از جمله تصاویر،‌ ویدئوها، مقالات تکمیلی، مصاحبه‌های مرتبط با پادکست و هر موضوع دیگری که در راستای تکمیل پادکست و ارائهٔ اطلاعات بیشتر به مخاطبین است استفاده کنید.
  • داشتن سایت، احتمال نمایش پادکست‌های شما را در جست‌وجوهای گوگل افزایش خواهد داد. (درصورت رعایت سئو)
  • با نصب پلیر(پخش‌کننده) بر روی وب‌سایت خود،‌ کاربران می‌توانند اپیزودهای پادکست را مستقیماً از طریق سایت گوش کنند.
  • شما از فضای سایت پادکست خود، می‌توانید برای تبلیغات و یا همکاری در فروش که هر دو در نهایت به کسب درآمد منجر می‌شوند استفاده کنید.

۲) شبکه‌های اجتماعی

چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم - شبکه های اجتماعی

به جرأت می‌توان گفت بی‌هزینه‌ترین راه تبلیغ پادکست،‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

در ادامه راجع به نحوهٔ تبلیغ و استفاده از هریک از شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ پادکست توضیح می‌دهیم.

۲-۱) توئیتر

توئیتر (یا همان توییتر)،‌ پاتوق پادکست‌‌بازها است. احتمالاً شما این جمله را قبلاً هم زیاد شنید‌ه‌اید و خب صد البته که کاملاً هم درست است. هم تولیدکنندگان پادکست و هم دنبال‌کنندگان پادکست،‌ چه در ایران و چه در خارج از آن،‌ از توئیتر برای اطلاع رسانی،‌ معرفی و تبلیغ پادکست خود استفاده می‌کنند.

توییتر بستری را فراهم کرده است تا در آنجا به راحتی افراد بتوانند با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و راجع به پادکست‌های مورد علاقه‌ٔ خود و موضوعات مرتبط با آن به گفت‌وگو بپردازند.

البته اینکه شما همزمان با راه‌اندازی پادکست یک اکانت توییتر هم برای پادکست ایجاد کنید یا بگذارید بعد از انتشار چند اپیزود،‌ اکانت توییتر پادکست خود را راه اندازی کنید و شروع به تبلیغ پادکست کنید،‌ یک تصمیم شخصی است. هرچند به توصیهٔ علی بندری، گوینده و منتشرکنندهٔ «پادکست‌های چنل‌ بی و بی پلاس»، توصیه می‌شود اولِ کار از توییتر برای تبلیغ پادکست استفاده نکنید.

اما حتماً به عنوان یک پادکست‌ساز حرفه‌ای، در ادامه برنامه‌ای برای فعالیت در توییتر در نظر بگیرید.

۲-۲) تلگرام

داشتن یک کانال در پیام‌رسان تلگرام برای پادکست از اوجب واجبات است.

هرچند از لحاظ فنی، پادکست محتوایی صوتی است که بر روی اپلیکیشن‌های پادکست قابل پخش و شنیدن باشد، اما نمی‌شود منکر آن شد که حداقل در ایران، هنوز تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌دهند اپیزود‌های پادکست شما را از تلگرام گوش کنند.

پس نباید از انتشار اپیزود‌های پادکست خود در کانال تلگرام هم غافل شوید. کانال تلگرام هم مانند وب‌سایت،‌ می‌تواند به شما در راستای فضایی برای تبلیغ محتواهای تکمیلی مانند تصاویر و ویدئوها کمک کند.

۲-۳) سرویس‌های پخش ویدئو مانند یوتیوب و آپارات

شما برای تبلیغ پادکست خود و افزایش مخاطبین پادکست،‌ نباید یوتیوب و آپارات را دست کم بگیرید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که یوتیوب که برای انتشار ویدئوها بود! خب درست است. اما چرا شما پادکست خود را ویدئویی هم منتشر نکنید؟

اگر بخواهیم خیلی ساده‌ بگوییم، پادکستی که در آن امکان تماشای پادکستر یا تصویر مصاحبه کننده و مصاحبه‌شونده باشد را «ویدئوکست» می‌نامند. شما برای افزایش مخاطبین و تبلیغ پادکست خود می‌توانید از پلتفرم‌های ویدئویی استفاده کنید.

بین شنوندگان پادکست، بالاخره افرادی هستند که تمایل دارند تصویر گویندهٔ پادکست را هنگام اجرای برنامه‌ ببینند، یا اگر پادکست شما به صورت مصاحبه‌ای است،‌ با چهرهٔ مهمان شما آشنا شوند.

۲-۴) اینستاگرام

یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در ایران اینستاگرام است. هرچند برای انتشار پادکست کمتر کسی از اینستاگرام استفاده می‌کند، اما شما برای معرفی اپیزود‌های پادکست‌ خود به صورت تیزر می‌توانید از اینستاگرام استفاده کنید.

همچنین اینستاگرام هم مانند تلگرام و وب‌سایت می‌تواند به شما در راستای انتشار مطالب تکمیلی نیز کمک کند و از این طریق مخاطبانتان بیشتر با پادکست درگیر شوند.

۲-۵) کلاب هاوس

کلاب هاوس تقریبا جدیدترین شبکهٔ اجتماعی است که شکل گرفته است. شاید بتوان گفت کلاب‌هاوس هم نوعی پادکست است. در کلاب هاوس تعداد افراد محدودی میکروفن را در اختیار دارند و با یکدیگر راجع به یک موضوع یا موضوعاتی صحبت و تبادل نظر می‌کنند و بقیه می‌توانند شنوندهٔ این صحبت‌ها باشند.

اگر شما تولید کنندهٔ پادکست باشید می‌توانید از طریق اپلیکیشن کلاب هاوس و شرکت در بحث‌های مرتبط با حوزهٔ محتوایی پادکست خود،‌ آن را در اتاق کلاب هاوس مربوطه تبلیغ کنید و برای آن جذب مخاطب کنید.

۲-۶) سایر شبکه‌های اجتماعی

گسترش شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای است که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. شما با توجه به شناخت خود از دنیای پادکست و همچنین مخاطبین هدفتان، باید بدانید معرفی و تبلیغ پادکست در کدام شبکه‌ها و کانال‌ها بیشتر جواب می‌دهد و اثربخش‌تر است.

شاید برای شما فیسبوک هم گزینهٔ مناسبی باشد یا اصلاً به این نتیجه برسید باید بروید در فروم یا همان اتاق‌های گفت‌وگوی وب‌سایت‌ها نظر بگذارید و پادکست خود را تبلیغ کنید.

ما مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ پادکست را معرف کردیم اما شما می‌توانید هر شبکه یا پلتفرم دیگری که در بستر اینترنت به نظر خودتان برای معرفی پادکست به سایرین مناسب است را استفاده کنید. مسلماً کسی جلوی شما را نمی‌گیرد.

۳) تعامل با سایر تولیدکنندگان پادکست و تبلیغ در پادکست های دیگر

تبلیغات در پادکست از طریق دیگر پادکست ها

همان‌‌طور که می‌دانید پادکست یکی از تازه‌ترین رسانه‌ها در حوز‌ه‌ی محتوا با میزان اثربخشی بالا است که مخاطبان آن پیوسته در حال افزایش است و شاید به سبب همین تازگی، فضای رقابتی آن هنوز آنقدر کثیف نشده و بسیار دوستانه است. به همین جهت می‌توان از روش تبلیغات در پادکست سایرتولیدکنندگان پادکست نیز استفاده کنید.

اگر شما هم تولیدکنندهٔ پادکست هستید،‌ باید بدانید بهترین جواب به سوال « چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم »، معرفی پادکست شما توسط دیگر سازندگان پادکست است.

مزیت های تبلیغ در پادکست

تبلیغات در پاکست کم هزینه است و در عین حال راندمان و بازدهی بالایی دارد. زیرا شنوندگان پادکست، به پادکستر اعتماد دارند و کلام میزبان پادکست بر روی آن‌ها اثرگذار است. به گفته کارفرما ها معمولا از تبلیغات در پادکست نتیجه خوبی حاصل می‌شود.

پادکست را در همه جا می‌توان گوش داد. از زمان رانندگی و یا مسیر رفت آمد در روز تا زمان استراحت در شب پادکست ها همراه ما هستند در نتیجه دسترسی به آن‌ها ساده است و مخاطبان در هر شرایطی می‌توانند شنوای تبلیغ شما در پادکست باشند.

از آن جایی درصد زیادی از مردم از پادکست برای افزایش آگاهی و دانش خود استفاده می‌کنند و پادکست را رسانه‌ای برای احیای زمان های مرده خود می‌دانند با تمرکز بالایی به پادکست گوش می‌دهند و این نکته می‌تواند تاثیر زیادی در اثربخش بودن تبلیغ شما داشته باشد.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنید این است که متن تبلیغ شما بسیار مهم است. شنونده پادکست تنها از طریق حس شنوایی خود پیام تبلیغ شما را دریافت می‌کند. پس بسیار مهم است که روی متن خود دقت داشته باشید و همچنین از میزبان پادکست در این زمینه مشورت بگیرید و از ایده‌های او استفاده کنید.

اینکه پادکست شما توسط چه پادکست دیگری تبلیغ شود و پس از انتشار چند اپیزود با پادکسترهای دیگر به تعامل بپردازید و آیا نیاز است هزینه‌ای برای تعامل به پادکست بپردازید یا خیر، سوالاتی است که به راحتی نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد. چرا که جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد.

توصیهٔ ما این است که سعی کنید چند قسمت از پادکست بگذرد تا پادکست مسیر خود را پیدا کند و به یک ثبات نسبی برسد. پس از آن می‌توانید شروع به فکرکردن راجع به نحوهٔ تعامل با دیگر سازندگان پادکست بکنید. شاید هم در این میان پادکستی به طور اتفاقی پادکست تولیدی شما به دلش نشست و بدون هماهنگی برای شما تبلیغ کرد. چه چیز از این بهتر!

۴) مخاطب جدید ایجاد کنید

به روش مخاطب جدید چگونه افزایش مخاطب پادکست ایجاد کنیم

شاید در جواب این سوال که «چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم ؟» کسی این جواب به ذهنش نرسد که باید مخاطب جدید ایجاد کرد.

اما چرا که نه؟

اگر سازندهٔ پادکست هستید،‌ از نزدیک‌ترین افراد بخواهید به پادکست شما گوش بدهند و آن‌ را به بقیه هم معرفی کنند.

فرض کنیم شما به عنوان یک تهیه‌کننده و گوینده‌ٔ پادکست،‌ دانشجوی یک دانشگاه هستید که حداقل روزانه به طور مستقیم با ۵۰ نفر در ارتباط هستید. واقعاً چرا نباید پادکستتان را به تک تک این افراد معرفی کنید؟ یا اصلاً چرا گوشی موبایلشان را نگیرید و آن‌ها را عضو پادکستتان نکنید؟ دیگر راه از این کم هزینه‌تر هم هست؟

اگر تنها دو نفر هم از این پنجاه نفر مخاطب شما شوند و به پادکست شما وفادار باقی بمانند،‌ از این جامعهٔ‌ آماری یک درصد جذب پادکست شما شده‌اند. تقریباً بدون هیچ زحمتی! اگر به پادکست خود و کاری که دارید انجام می‌دهید ایمان دارید، حتماً پادکست خود را این‌گونه تبلیغ کنید.

بیشتر بخوانید: برای ساخت یک پادکست باید چقدر هزینه کنیم؟

نکاتی جهت افزایش تعداد مخاطبین پادکست

تبلیغات پادکست و افزایش مخاطبین پادکست

تا اینجای کار روش‌های تبلیغ مستقیم را گفتیم. روش‌های دیگری هم هست که مستقیماً تبلیغ به حساب نمی‌آید،‌ اما رعایت آن باعث می‌شود به تعداد مخاطبان شما افزوده شود و شنوندگان به پادکست شما وفادار بمانند.

ما در اینجا سعی کرده‌ایم برخی از مهم‌ترین نکاتی را که به صورت کلی به ارتقای کیفیت پادکست شما و همچنین افزایش مخاطبین شما کمک می‌کند بیان کنیم.

۱- کار خود را جدی بگیرید

جدی گرفتن کار خیلی واضح است اما چرا ما اینجا آن را اولین مورد آورده‌ایم؟‌ چون خیلی‌ها همین امر واضح را رعایت نمی‌کنند. اگر شما کار خود را جدی نگیرید،‌ چرا باید انتظار داشته باشید مخاطبین شما را جدی بگیرند،‌ به پادکستتان گوش بدهند و به آن وفادار بمانند؟

۲- زمان‌بندی انتشار مشخص داشته باشید

رعایت یک زمان‌بندی مشخص برای هر اپیزود پادکست،‌ شنوندگان را عادت می‌دهد تا در یک روز خاصی از هفته یا ماه، به انتظار انتشار پادکست شما بنشینند. اگر برایتان امکان‌پذیر است حتماً برنامهٔ زمان‌بندی پادکست خود را با شنوندگان در میان بگذارید یا از همان راه‌هایی که پیش‌تر گفته شد مانند اینستاگرام،‌ تلگرام یا وب‌سایت آن را در اختیار مخاطبین قرار دهید.

۳- محتوای تکمیلی را دست کم نگیرید

پادکست یک محتوای صوتی است و شما ممکن است در آن راجع به وقایع، مکان‌ها،‌ اشخاص یا هرچیز دیگری صحبت کنید که شنونده دوست داشته باشد این موارد را ببیند. پس سعی کنید محتوای تکمیلی به خصوص محتواهای تصویری و ویدئویی را خودتان به دست مخاطب برسانید.

۴- متن اپیزودها را منتشر کنید

برخی از شنوندگان پادکست دوست دارند متن پادکست هم در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند محتوایی متنی را هم داشته باشند. اگر پادکستتان جوری هست که یک متن از پیش آماده دارد، حتماً آن را با شنوندگان خود به اشتراک بگذارید. بهترین کانال برای انتشار متن پادکست،‌ وب سایت پادکست است، اما می‌توانید از ویرگول یا پرسپت هم استفاده کنید.

۵- بررسی آمار شنوندگان پادکست

حتماً زمانی را برای بررسی و آنالیز عمکرد پادکست خود بگذارید. خیلی از میزبان‌های پادکست به پادکسترها امکانات خوبی را جهت آنالیز پادکست‌ها ارائه می‌کنند. سعی کنید از این ابزارها استفاده کنید و نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کنید. این کار مسلماً در دراز مدت بر میزان شنوندگان شما تاثیر خواهد گذاشت.

۶- تصویر کاور خوب انتخاب کنید

از آن‌جایی که مخاطبین و شنوندگان اصلی پادکست از اپلیکیشن‌های پادگیر استفاده می‌کنند، مهم است که شما یک تصویر مناسب و منحصر به فرد برای هر اپیزود انتخاب و ویرایش کنید.

واضح است که قرار نیست تصویر، نقاط ضعف محتوای پادکست را بپوشاند. اما هیچ‌کس هم نمی‌خواهد یک پادکست با کاور زشت و بدون رعایت اصول طراحی گرافیکی را دانلود و دنبال کند، چرا که نشان‌دهندهٔ آن است که پادکستر در کار خود جدی نیست.

فرآیند تبدیل شنوندهٔ پادکست به طرفدار پادکست

همان‌‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شده بود، ما فرض را بر این گذاشتیم که شما با اصول پادکست‌سازی کاملاً آشنایی دارید و در واقع الان یک پادکست دارید و می‌خواهید آن را تبلیغ کنید.

با این حال، علی بندری با همکاری فیدیبو یک کارگاه با عنوان «چگونه پادکست بسازیم» برگزار کرده‌اند که دیدن آن خالی از لطف نیست.

در این ویدئو در قسمتی راجع به تبدیل شنوندگان پادکست به طرفداران پادکست توضیحات جالبی داده می‌شود که به صورت جداگانه این ویدئو را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید ببینید و از آن ایده بگیرید.

ویدئو از کانال آپارات فوربو به اشتراک گذاشته شده است

سخن آخر و نتیجه‌ گیری

همان‌گونه که در ابتدای این مطلب هم گفته شد، سوال اصلی ما این بود که «چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم ؟» و ما سعی کردیم همهٔ راه‌های افزایش شنوندگان و تبلیغ پادکست را با شما در میان بگذاریم.

در آخر به عنوان یک شنوندهٔ پر و پاقرص پادکست‌های فارسی و یک دنبال کنندهٔ جدی پادکست،‌ می‌خواهم توصیه‌ای به تولیدکنندگان پادکست بکنم.

بهترین راه برای تبلیغ پادکست شما تبلیغ سینه به سینه است؛ هرچند که این روش تبلیغ مستقیماً در اختیار شما نیست.

البته این یک نظر کاملاً شخصی است اما طبق تجربهٔ من و خیلی دیگر از افراد شنوندهٔ پادکست، ثابت شده است پادکستی که یک نفر از دوست و آشنا به شما معرفی کند،‌ با احتمال زیادی شما آن را حداقل برای یک اپیزود هم که شده است گوش خواهید داد و به احتمال بسیار بیشتر طرفدار و دنبال‌کنندهٔ‌ پادکست خواهید شد.

این را بدانید که پادکست خوب،‌ مخاطب و شنوندهٔ خود را پیدا خواهد کرد و همهٔ روش‌ها و ابزارهایی که ما در این مقاله راجع به آن‌ها صحبت کردیم، روش‌هایی هستند که شما شنوندهٔ بیشتری در مدت زمان کمتری پیدا کنید.

پس در نهایت این‌گونه نتیجه می‌گیریم که شما اگر به دنبال شنوندهٔ بیشتر در مدت زمان کوتاه‌تری هستید باید از روش‌های گفته شده برای افزایش مخاطب و تبلیغ پادکست خود استفاده کنید و صرفاً به شنونده‌های گذری بسنده نکنید.

مطالبی جذاب برای پادکست‌بازها

اگر به دنیای پادکست علاقه‌مند هستید، خواندن مقالات زیر را از دست ندهید

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و روش‌های گفته شده برای شما نتیجه‌بخش باشد.
شما کدام یک از راه‌های تبلیغ پادکست را استفاده کرده‌اید؟

آیا راه دیگری برای افزایش تعداد شنوندگان پادکست می‌شناسید؟
با ما و کاربران کارنکن در میان بگذارید
.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “روش‌های تبلیغ و افزایش شنوندگان پادکست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.