دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه خلاق باشیم و خلاقیتمان را پرورش دهیم

چگونه خلاق باشیم
Rate this post

چگونه خلاق باشیم ؟ آیا خلاقیت ذاتی است یا مانند هر مهارتی قابل یادگیری است؟

چگونه خلاقیتمان را پرورش دهیم ؟ چگونه خلاقانه فکر کنیم ؟

خلاقیت به چه معناست؟ چرا باید خلاقیت خود را پرورش دهیم ؟

اهمیت داشتن خلاقیت در انجام کارها امروزه بیشتر از هر چیز دیگری در جامعه احساس می‌شود. در واقع یکی از خلاهایی که در فرهنگ ما دیده می‌شود بی‌توجهی به نوآوری؛ پدیدآوری و آفرینندگی است.

شما با مطالعه این مطلب می‌آموزید که چگونه خلاقانه فکر کنید و با انجام تمرینات و کمی ممارست در انجام این تمرین‌ها به فردی خلاق و نوآور تبدیل می‌شوید.

ما در سایت کارنکن با دیدی متفاوت به هر مهارتی نگاه می‌کنیم. شما با مطالعه مطالب سایت ما می‌توانید اطلاعات لازم برای شروع یک مسیر را به راحتی پیدا کنید. ما با بررسی همه‌جانبه مسائل و ارائه مطالب جامع در مسیر مهارت‌آموزی کنار شما خواهیم بود.

آنچه در این مطلب خواهیم خواند:

تعریف خلاقیت

خلاقیت چیست و چگونه خلاق باشیم ؟

ممکن است تا به حال صدها بار کلمه خلاقیت را شنیده باشید اما در مورد چیستی آن نیاندیشیده باشید، پس بهتر است قبل از صحبت درباره اینکه چگونه خلاقیت داشته باشم، ابتدا آن را یک بار دیگر با هم معنا کنیم.

خلاقیت در لغت به معنی خلق کردن و آفریدن است. اما مانند بسیاری از کلمات فارسی، خلاقیت نیز معانی متعددی دارد و نمی‌توان به یک معنا و مفهوم بسنده کرد.


در واقع خلاقیت چندوجهی و چندبعدی است، خلاقیت به عنوان یک فرآیند ذهنی تعریف شده است که افراد را قادر می‌سازد تا
درباره ایده‌های نوین و کاربردی فکر کنند.

چگونه خلاق باشیم و عوامل موثر در خلاقیت فعلی شما

چگونه خلاق باشیم ، اهمیت و ضرورت خلاق بودن

بهتر است بدانید دیر یا زود کسانی که تفکر خلاق ندارند، کارمند کسانی می‌شوند که قدرت خلاقیت بیشتری دارند.

میزان درآمد، موفقیت و تاثیرگذاری شما رابطه مستقیمی با میزان خلاقیتتان دارد. در زندگی نرمال و معمولی چیزی به دست نخواهید آورد.

برخی از افراد حاضر نیستند از حاشیه امن خودشان خارج شده و سعی می‌کنند با تکرار رفتار و افکار گذشته شرایط فعلی خود را ثابت نگه دارند. پس خودتان را به چالش بکشید و تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

خبر خوبی برای شما دارم!!!!

همه افراد ذاتاً خلاق هستند. در واقع خلاقیت نیز مانند هر مهارتی از جمله دوچرخه‌سواری و کار با کامپیوتر، قابل آموختن و بهبود دادن است. کافی است اشتیاق کافی و زمان لازم برای این کار داشته باشید. ادامه مسیر اصلاً سخت نخواهد بود. فرصت‌ها و موفقیت‌های بزرگی در انتظار شما است.

بیشتر بخوانید: خلاقیت مادرزادی نیست! 5 گام برای پرورش خلاقیت

میزان خلاقیت فعلی شما تحت تأثیر سه عامل است: زمان گذشته، قدرت حال، تصورات شما از خودتان

تأثیر گذشته بر میزان خلاقیت

خلاقیت بیشتر ما در دوران کودکی و نوجوانی از طرف خانواده، دوستان و محیط اطراف سرکوب می‌شود و در دوران جوانی که وقت به کار گرفتن نبوغ  است، متأسفانه خلاقیتی در کار نیست. افراد غیرخلاق معمولاً سال‌ها در محیط‌هایی منفی حضور داشتند و به این باور می‌رسند که از خلاقیت چندانی برخوردار نیستند.

قدرت حال

دومین عامل تعیین‌کننده خلاقیت فعالیت شما در زمان حال است. آیا در محیطی فعالیت می‌کنید که داشتن خلاقیت و تفکر خلاق اهمیت دارد؟ آیا افکار و ایده‌های جدید شما مورد استقبال قرار می‌گیرد یا توسط دیگران مسخره می‌شوید؟

چگونه خلاق باشیم و اهمیت تصویر و خود انگاره در میزان خلاقیت

تصویری که شما از خودتان دارید چیست؟ آیا خودتان را فردی خلاق می‌بینید؟

تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۹۵ درصد افراد قدرت خلاقیت بالایی دارند. تحقیقاتی که در دانشگاه‌ هاروارد انجام شد، نشان داد که هر فرد حداقل در یک حوزه نابغه است.

پس بهترین راه این است که ابتدا زمینه‌ای که در آن استعداد و پتانسیل نابغه شدن دارید را پیدا کنید و سپس با تمرین و استمرار در آن مهارت به نبوغ برسید.

شما می‌توانید با مطالعه مطالب زیر استعداد خود را شناسایی نمایید. بهترین و مهم‌ترین گام این است که خود را فردی بسیار خلاق ببینید. خود را کسی تصور کنید که قادر است هر مسئله‌ای را با تفکر خلاق خود حل نماید. بارها و بارها با خود تکرار کنید که من نابغه هستم.

همراهان گرامی به شما پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را هم حتماً بخوانید:

چگونه خلاق باشیم و چگونه خلاقیتمان را پرورش دهیم ؟

چگونه خلاق باشیم و چگونه خلاقیتمان را پرورش دهیم ؟

تا این قسمت به ضرورت داشتن تفکر خلاق و عواملی که میزان خلاقیت فعلی شما را مشخص می‌کند پرداختیم. در ادامه مطلب راهکارها و اقداماتی که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید خلاقیت خود را پرورش دهید، آورده شده است.

این راهکارها شامل 3 روش خواهد بود:

  • تغییر سبک زندگی
  • افزایش میزان دانش و آگاهی
  • انجام تمرینات خلاقانه

تغییر سبک زندگی

در فرصت‌های اضافه با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. با افرادی ارتباط داشته باشید که از نظر فکری با شما تفاوت داشته باشند. با این کار شما ذهن خود را گسترش داده و افق‌های جدیدی پیش روی شما گشوده خواهد شد.

ورزش کنید. انجام تمرینات ورزشی با بهبود عملکرد شناختی شما باعث می‌شود که ذهن خلاق‌تری داشته باشید. انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی کمک می‌کند که شما علیرغم فوایدی که برای سلامتی دارد بتوانید به مسائل خود بیشتر فکر کنید و تمامی جوانب آن را با دید بازتری نگاه کنید.

به اندازه کافی بخوابید. خوابیدن 7-8 ساعت خواب در شبانه‌روز برای استراحت و بازسازی ذهن ضروری است. از طرفی ذهن در زمان خواب فرصت کافی برای حل مسئله و پردازش آن دارد.

افزایش میزان دانش و آگاهی

در زمینه‌ای که می‌خواهید خلاقیت داشته باشید تخصص و تجربه خود را افزایش دهید. با خواندن مقاله‌ها و دیدن ویدئوهای آموزشی می‌توانید به این تخصص برسید. خوشبختانه امروزه یوتیوب تبدیل به دانشگاه مجازی دنیا شده است که شما می‌توانید به راحتی به هر آموزشی دسترسی داشته باشید.

برای تجربه ایده‌های جدید آغوش باز داشته باشید و در برابر تجربیات جدید مقاومت نکنید و فرصت‌های جدید را برای تجربه‌ی کارهای خلاقانه از دست ندهید.

با انجام بازی‌های مختلف ذهن خود را باز کنید. هر چه قدر سعی کنید مانند کودکان رفتار کنید و خودتان را درگیر دغدغه‌های بزرگسالی نکنید، ذهنتان بازتر خواهد بود.

سعی کنید مطالبی که می‌آموزید را برای یک نفر توضیح دهید. تحقیقات نشان می‌دهد شما با آموزش یک مطلب به دیگران می‌توانید حدود ۹۰ درصد آن مطلب را به طور عمیق بیاموزید.

خودتان را درگیر فعالیت‌هایی کنید که شما را وادار کند که خلاقانه بیاندیشید. مثلاً بازی پیوستگی کلمات را انجام دهید. یک کلمه را روی کاغذ نوشته و سعی کنید تمامی کلمات مرتبط با آن را پیدا کنید.

انجام تمرینات خلاقانه

در زمان فراغت خود نقاشی‌های ساده بکشید. این کار به سبب توجه شما به محیط اطراف، خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. نقاشی کشیدن تمرکز شما را بهبود می‌دهد. سعی کنید یک کاغذ و خودکار کنارتان داشته باشید و هنگامی که تمرکزتان را از دست می‌دهید، نقاشی بکشید. هر چه قدر قدرت تصویرسازی شما بیشتر شود، خلاقیتتان نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

سعی کنید که داستانک‌های کوتاه بنویسید. و با به کار بردن حداقل کلمات، داستانی با ابتدا و انتها و بدنه‌ای کامل بنویسید. این کار به شما کمک خواهد کرد که منظورتان را با حداقل کلمات بیان کنید.

کارهای هنری را دنبال کنید که در آن با استفاده از دستان محصول جدیدی ساخته می‌شود. استفاده از دستانتان به شما کمک می‌کند از تمامی حواس خود استفاده کنید و این برای تقویت خلاقیت‌تان بسیار کاربردی است.

عادت مطالعه پیوسته را در خود ایجاد کنید. کتاب‌هایی با ژانر و سبک نویسندگی متفاوت را بخوانید. برای ملزم کردن خود به مطالعه می‌توانید در طرح‌های مطالعه گروهی شرکت کنید.

برای فهم بهتر میزان خلاقیت درون هر فرد، یک فنجان قهوه را در نظر بگیرید. تصور کنید درون یک فنجان قهوه مقداری شکر می‌ریزید و از آن می‌نوشید، اما قهوه تا زمانی که آن را هم نزنید همچنان تلخ خواهد بود. خلاقیت درون شما نیز به همین صورت است!!!! باید با تمرین و استمرار در انجام آن خلاقیت درون خود را آزاد کنید.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از کارهای هنری

معرفی کتاب درباره چگونه خلاق باشیم

اهمیت مطالعه در چگونه خلاقیتمان را پرورش دهیم

در یادگیری هر مهارتی نمی‌توان نقش کتاب را نادیده گرفت. یکی از راه‌های افزایش خلاقیت مطالعه است. در این قسمت به معرفی چندین کتاب که به پرورش قدرت خلاقیت شما کمک می‌کند می‌پردازیم:

۱- کتاب آشنایی با شیوه‌های شناسایی و تقویت خلاقیت برایان تریسی و پاسخ به سوال چگونه خلاق باشیم ؟

این کتاب یکی از موفق‌ترین نوشته‌های برایان تریسی است که شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های علمی و در عین حال کاربردی است.
شما می‌توانید با به کار بردن نکات عملی این کتاب به انبوهی از ایده‌های نو برای کار و زندگی دست یابید.

۲- شرکت خلاقیت

«اد کتمول» بنیان‌گذار شرکت «پیکسار» است. او در این کتاب به اتفاق‌هایی که در پیکسار افتاده، اصول خلاقیت، موانع بروز خلاقیت، توانایی حل مسئله و روش‌های مدیریتی خلاق پرداخته است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که این گروه را در کنار هم نگه داشته و موفقیت این گروه را در پی داشته جستجو به دنبال پاسخ به سوالات چگونه خلاق باشیم و چگونه خلاقانه فکر کنیم است. کتمول در این کتاب ۷ اصل اساسی را ذکر کرده که موجب ایجاد خلاقیت در سازمان می‌شود.

3- خلاقیت و نوآوری

«علی شمیسا» در این کتاب به ضرورت و اهمیت خلاقیت و عوامل مؤثر بر آن اشاره می‌کند و به معرفی بسترهایی می‌پردازد که ذهن در آن‌ها به سمت خلاق بودن پرورش می‌یابد.

با مطالعه‌ی این کتاب به زبان ساده با مفهوم خلاقیت آشنا می‌شویم و تمرین‌هایی عملی برای افزایش خلاقیت، بهبود تفکر و تصور می‌آموزید. مطالعه این کتاب به طور کامل پاسخگوی سوال چگونه خلاق باشیم است.

مطالب مرتبط

خلاقیت موجب خلق محصولات و ایده‌های نو است. زیرا بدون خلاقیت، هیچ نوآوری ممکن نیست. خلاقیت این توانایی را به شما می‌دهد که محصولات جدیدی را برای بازارهای مشابه ابداع کنید.

با قاطعیت می‌توان گفت پاسخ سوال چگونه خلاقیتمان را پرورش دهیم ابتدا شناخت خود و شخصیت‌شناسی است. به عبارت دیگر خودشناسی کلید رستگاری است، پس مطلب زیر را از دست ندهید.

شناسایی شغلی که شما در آن استعداد دارید بسیار بر روی به کار بردن خلاقیت‌تان تاثیر دارد. شما می‌توانید با مطالعه مطلب زیر شغلی که در آن استعداد دارید را بیابید.

اگر نیاز به آموزش دارید تا مسیر شغلی خود را بیابید، دوره آنلاین طراحی زندگی برای شماست.


آیا تجربه یا نکته قابل ذکری در مورد خلاقیت دارید؟

مطلب چگونه خلاق باشیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیا سوال و ابهامی در این مورد برایتان پیش آمده؟

با ما در ارتباط باشید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.