دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ؟

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم
5/5 - (1 امتیاز)

با توجه به وضعیت اقتصادی و تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز و دیگر اجناس، به دنبال این هستیم که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم تا ارزش پولمان از دست نرود و حداقل قدرت خرید خود را حفظ کنیم.

متن زیر حاصل تجربیات شخصی نگارنده است و سعی شده تا مطالبی کاربردی برای افراد مبتدی یا کسانی که با بورس آشنایی ندارند، نوشته شود.

سرفصل‌های این متن به شرح زیر می‌باشد:

  1. چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ؟
  2. سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟
  3. حداقل سرمایه گذاری در بورس
  4. هدف از سرمایه گذاری در بورس چیست ؟
  5. برنامه سرمایه گذاری در بورس
  6. آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است ؟

اگر برای حفظ ارزش پول خود و بدست آوردن بازده بیشتر نسبت به سود بانکی به دنبال بازار مناسب سرمایه گذاری هستید؛ می‌توانید در بازارهای دیگری غیر از بازار سرمایه نیز سرمایه گذاری کنید. حتی با سرمایه ۵ میلیون تومان گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

1- چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ؟

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم

برای سرمایه‌ گذاری در بورس اینترنتی لازم است تا یک کد معاملاتی آنلاین از کارگزار خود بگیرید که با‌ آن بتوانید به صورت اینترنتی به خرید و فروش سهام بپردازید. سرمایه گذاری در بورس نیازمند مطالعه، صبر، دانش و تجربه است.

بورس را از کجا شروع کنم؟

پس از گرفتن کد آنلاین می‌توانید اقدام به خرید و فروش سهام کنید. برای سرمایه گذاری در بورس معامله‌گران از دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال برای شناسایی سهام ارزشمند استفاده می‌کنند. همچنین از نظر روانشناسی انواع روش های سرمایه گذاری در بورس بسته به میزان صبر و طاقت افراد، متفاوت است.

نمی‌توان برای همه‌ی افراد یک نسخه ثابت تجویز کرد. این‌که سرمایه گذاری در بورس چگونه است بسته به روانشناسی هر فرد متفاوت است. فردی سهامی را به مدت ۷ سال نگهداری می‌کند ولی ممکن است فردی دیگر با توجه به روحیه و هیجاناتش در کوتاه مدت سهام خود را بفروش برساند.

بنابراین باید علاوه بر یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی با توجه به روانشناسی خودتان، سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید.

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس

1- تحلیل بنیادی با استفاده از نرخ فروش، میزان فروش، ‌اطلاعات صورت‌های مالی و تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی ارزش ذاتی شرکت را محاسبه می‌کند. اگر سهامی در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله شود مناسب خرید می‌باشد. تحلیل بنیادی کاری تخصصی و زمان‌بر است و معمولاً سرمایه‌گذاری به این شیوه به صورت بلند مدت می‌باشد. تحلیل بنیادی معتقد است که در بلند مدت قیمت سهام شرکت‌ها به ارزش ذاتی خود می‌رسد.

2- تحلیل تکنیکال تنها با نمودار قیمت سر و کار دارد. در تکنیکال نیاز به تخصص خاصی نیست و تحلیل نمودار یک سهم با این روش خیلی سریع انجام می‌شود. تکنیکال معتقد است تمامی عواملی که بر ارزش یک شرکت اثر می‌گذارند در نهایت این اثر خود را در قیمت سهام نشان خواهند داد.

میخواهم در بورس سرمایه گذاری کنم اما نمی دانم چه کار باید بکنم؟

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم ؟ برای شروع باید در یکی از دوره‌های تحلیل تکنیکال شرکت کنید تا بتوانید با نمودارهای قیمت و استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، در نقاط مناسبی سرمایه گذاری آنلاین انجام دهید.

تحلیل تکنیکال لازم است اما به تنهایی کافی نیست. برای موفقیت در بورس لازم است تا از هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده کنید. به این صورت که با استفاده از تحلیل بنیادی سهام با ارزشی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. پس از انتخاب سهام مورد نظر برای خرید سهم با استفاده از تحلیل تکنیکال نقطه ورود مناسبی را برای خرید پیدا کنید.

اگر به هر دلیلی از تحلیل بنیادی استفاده نمی‌کنید حداقل باید با صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارشات فصلی، تغییرات سود آن‌ها و… آشنا باشید. در این صورت شرکت‌هایی که گزارش عملکرد مناسبی ندارند را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب نمی‌کنید. برای این‌کار می‌توانید از کتاب‌ها و کلاس‌های تحلیل بنیادی استفاده کنید.

برای سرمایه گذاری تو بورس از کجا شروع کنیم تا ضرر نکنیم؟

پس از آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی کار تمام نمی‌شود. نکات عملی معامله‌گری در بورس تهران، تنها از دو طریق قابل آموزش اند. اینکه خود فرد با صرف زمان و هزینه زیاد طبق تجربه به آن برسد. و راه آسان‌تر این است که از تجارب دیگر معامله‌گران کهنه‌کار استفاده کنیم.

تک سهم نشدن، توجه به نقدشوندگی سهام،‌ وام نگرفتن برای خرید سهام، حرکت در جهت بازار و … همه نکاتی هستند که با تجربه بدست‌ می‌آیند.

برنامه سرمایه گذاری در بورس

2- سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟

سود سرمایه گذاری در بورس به میزان سرمایه هر کس بستگی دارد. مثلا اگر شخصی به میزان ۱ میلیون تومان در سهام فارس سرمایه گذاری کند پس رشد ۱۰ درصدی بدون احتساب کارمزد، ۱۰۰ هزار تومان سود می‌کند. و اگر فردی با ۱۰ میلیون تومان در همان سهام سرمایه گذاری کند پس از رشد ۱۰ درصدی به میزان ۱۰ درصد سرمایه خود یعنی ۱ میلیون تومان سود می‌کند.

البته همیشه خرید سهام با افزایش قیمت و سود کردن همراه نیست. ممکن است پس از خرید سهام، به مدت دو سال سهامی که خریداری کردید؛ افت قیمت داشته باشد و شما ضرر کنید. همچنین ممکن است شخصی در سهام شرکتی سرمایه گذاری کند اما قیمت به مدت یکسال تغییر خاصی نکند و در پایان سال سرمایه فرد هیچ تغییری نکند. به عنوان مثال در تصویر زیر نمودار قیمت سهام شرکت ومعادن را مشاهده می‌کنید:

حداقل سرمایه گذاری در بورس

اگر در آذرماه سال ۹۷ در این شرکت سرمایه‌ گذاری می‌کردید پس از یک سال قیمت هیچ تغییری نمی‌کرد و سودی عایدتان نمی‌شد.

3- حداقل سرمایه گذاری در بورس

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

قبلاً حداقل میزان خرید سهام مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود. اما طبق قانون جدید برای خرید سهام شرکت‌ها و حداقل سرمایه گذاری در بورس باید به میزان ۵۰۰ هزار تومان سهام بخرید. به عنوان مثال اگر قصد سرمایه گذاری در سهام فولاد را با قیمت فعلی 11620 ریال داشته باشید. نمی‌توانید کمتر از 431 سهم بخرید؛ که معادل ۵۰۰ هزار و ۸۲۲ تومان می‌باشد.

4- هدف از سرمایه گذاری در بورس چیست؟

سرمایه گذاری در بورس چگونه است

چرا در بورس سرمایه گذاری می‌کنیم ؟ هدف از سرمایه گذاری در بورس چیست ؟ طبق اصول مدیریت مالی، هدف، به حداکثر رساندن ثروت سهام‌داران است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این هدف مغایر با اهداف اجتماعی است؟

شرکت‌ها برای افزایش قیمت سهام خود باید به سود بیشتر دست پیدا کنند. کسب سود را نمی‌توان صرفاً با بالا بردن قیمت محصولات تأمین کرد زیرا در این صورت نمی‌توان با دیگر شرکت‌ها رقابت کرد.

آن‌ها برای این منظور تلاش می کنند تا با افزایش کارایی و بکارگیری روش‌های نوین هزینه‌ها را کاهش دهند و به حداکثر بازده برسند. که این امر باعث افزایش تجربه کارکنان شرکت و بکارگیری افراد خلاق و مبتکر می‌شود. زمانی که اکثر مردم سهام‌دار شرکت‌ها باشند با افزایش قیمت سهام ثروت مردم نیز افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش قیمت سهام یا به حداکثر رساندن ثروت سهام‌داران در راستای اهداف اجتماعی می‌باشد.

5- برنامه سرمایه گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم

برنامه‌های موبایلی زیادی برای سرمایه‌ گذاری در بورس و این حیطه وجود دارند. اما دریغ از یک برنامه به درد بخور که ارزش معرفی داشته باشد.

زمانی که شما در کارگزاری مورد نظر خود حساب باز کردید؛ برای خرید و فروش می‌توانید از سایت و یا برنامه موبایل کارگزار خود استفاده کنید.

در حال حاضر، برنامه تلویزیونی جامعی که به بررسی بازار سرمایه و اخبار پیرامون آن بپردازد وجود ندارد یا حداقل نگارنده از آن اطلاعی ندارد. اما در این بین سایت بورسان توانسته است تا حدودی این خلأ را پر کند. این سایت با ارائه برنامه سرمایه گذاری در بورس به نام بورسان که بخش‌های مختلفی دارد می‌تواند پاسخ‌‌گوی نیاز سرمایه گذاران باشد.

برای اطلاع از اخبار و رویدادهای بازار سرمایه و بورس تهران، همچنین بهره‌مندی از نظر کارشناسان اقتصادی می‌توانید این برنامه را هر روز به صورت زنده از سایت بورسان به آدرس‌ زیر دنبال کنید.

برای سرمایه گذاری تو بورس از کجا شروع کنیم

همچنین اگر به تحلیل تکنیکال تسلط ندارید و یا مبتدی هستید می‌توانید از تحلیل‌های کارشناسان خانه تدبیر و اندیشه استفاده کنید. با استفاده از نظر کارشناسان و تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، با برنامه سرمایه گذاری در بورس را انجام دهید. تحلیل‌های تکنیکال خانه تدبیر و اندیشه را در صفحه اینستاگرام این موسسه به آدرس زیر دنبال کنید.

6- آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است ؟

بورس را از کجا شروع کنم؟

سرمایه گذاری در بورس اگر در زمان مناسبی انجام شود و سبد سهام ارزشمندی برای خرید انتخاب شود قطعاً بازدهی بالایی را به سهامدار تقدیم می‌کند. البته همان طور که پیش‌تر ذکر شد؛ این موضوع یک شمشیر دو لبه است. اگر در زمان مناسبی اقدام به سرمایه‌ گذاری نکنید سرمایه‌تان نابود خواهد شد.

به عنوان مثال اگر در سال ۹۲ اقدام به سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه می‌کردید؛ و بدون استفاده از حد ضرر در بازار می‌ماندید تا سال‌ها در ضرر و زیان بودید و در واقع سرمایه‌تان نابود می‌شد.

سرمایه گذاری آنلاین

یا به عنوان مثال اگر در تابستان امسال، زمانی که همه از شادابی و نشاط بازار سرمایه سخن می‌گفتند، تمام رسانه‌ها، مسئولین و کارشناسان مردم را به ورود به بازار و سرمایه گذاری در آن دعوت می‌کردند وارد بورس می‌شدید سرمایه‌تان نصف می‌شد! از آن طرف اگر سال ۹۷ وارد بازار می‌شدید و هر سهامی را چشم بسته خریداری می‌کردید طی دو سال سرمایه‌تان چندین برابر می‌شد.

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است

بنابراین سرمایه‌ گذاری در بورس خوب است به شرطی که در زمان مناسب وارد بازار شوید. داستان پسرک واکسی و استاد کارینا در این مورد دید خوبی را به شما می‌دهد.

راه‌های دیگر هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد!

از سیر تا پیازِ سرمایه گذاری در انواع بازار‌ها

مبانی سرمایه گذاری موفق در بورس

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری هستید می‌توانید ایده‌ها و نکاتی نابی در مورد سرمایه گذاری با سرمایه کم را در پست زیر مشاهده کنید. از سرمایه‌ گذاری‌های کم ریسکی مثل اوراق قرضه گرفته تا سرمایه گذاری‌های پر ریسک مانند بیت کوین، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

سرمایه گذاری در بورس اینترنتی

بهترین بازار‌های مناسب سرمایه‌ گذاری در ایران با هر میزان سرمایه‌ای که دارید را در پست زیر پیدا کنید. اگر می‌خواهید در گذر زمان سرمایه‌تان در طوفان کاهش ارزش پول ملی نابود نشود پیشنهاد می‌کنم پست زیر را حتماً ببینید. با مطالعه این پست خواهید فهمید که پول خود را در کجا سرمایه گذاری کنید و چگونه با کمترین ریسک بیشترین بازدهی را کسب کنید.

کارتولیدی با سرمایه کم

هدف از سرمایه گذاری در بورس

اگر سرمایه‌ای دارید و علاقه‌مند به سرمایه گذاری در کار تولیدی هستید اما ایده‌ای برای این کار ندارید؛ می‌توانید ۶ پیشنهاد کار تولیدی را در پست زیر مطالعه کنید.

به نظر شما چه زمانی برای سرمایه گذاری در بورس مناسب است؟
آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
لطفاً دیدگاه‌های خود را در مورد سرمایه گذاری در بورس با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم ؟

  1. اشتراک‌ها: سود تضمینی در بورس - 2 روش برای کسب سود تضمینی و کم ریسک در بورس را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.