آشنایی با روش‌های فروش محتوای صوتی و کسب درآمد از پادکست

چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم

چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم ؟ چگونه از پادکست پول در بیاوریم ؟

این روزها میزان اقبال به «پادکست» و فراگیرشدن دسترسی به «محتوای صوتی» بر کسی پوشیده نیست.

در همین راستا نیز افرادی که قبلاً در این حوزه‌ها فعال بوده‌اند یا در حال حاضر فعال هستند به فکر کسب درآمد از فروش محتوای صوتی خود افتاده‌اند.

ما در این مقاله بنا داریم به دو سوالی که در ابتدای مطلب مطرح شد پاسخ بدهیم و همچنین به تولیدکنندگان محتوای صوتی و سازندگان پادکست توصیه‌هایی می‌کنیم تا بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند.

پس با ما همراه باشید:

تفاوت پادکست و فایل صوتی

فروشگاه پادکست

شاید برخی افراد پادکست و فایل صوتی را یکی بدانند اما همان‌گونه که شما هم آگاه هستید،‌ بین پادکست و فایل صوتی تفاوت‌هایی وجود دارد.

برای پادکست تعاریف زیادی وجود دارد اما آن چیزی که برای ما در اینجا در تعریف پادکست مهم است ویژگی زیر است:

از نظر فنی چیزی که نشود روی اپلیکیشن‌های پادکست شنیدش اسمش پادکست نیست!

علی بندری – پادکست چنل‌بی

دومین ویژگی‌ای که برای ما در اینجا بین پادکست و فایل صوتی تفاوت ایجاد می‌کند، از لحاظ ساختاری و نحوهٔ انتشار است.

اجازه‌ دهید به‌ جای تعاریف خشک و خالی با یک مثال ساده تفاوت پادکست و فایل صوتی را برای خودمان مشخص کنیم:

فرض کنید شما در زمینهٔ آموزش ارزهای دیجیتال فعال هستید و می‌خواهید یک دورهٔ آموزشی سه ساعتی را به صورت فایل صوتی ضبط کرده و به فروش برسانید.

شما یک بار این دوره را ضبط می‌کنید و سپس به فروش می‌رسانید. اگر مسائل پشتیبانی را در نظر نگیریم،‌ در این مرحله‌ کار شما با این فایل صوتی تمام شده است.

حالا اگر شما تصمیم بگیرید هر هفته راجع به اخبار ارز دیجیتال،‌ قیمت‌های آن‌ها یا روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال صحبت کنید، پس دیگر نمی‌توانید آن را در قالب فایل صوتی به فروش برسانید (شاید هم بتوانید اما کسی نمی‌خرد) و باید از فرمت پادکست استفاده کنید.

با توجه به همین تعاریف و ویژگی‌ها،‌ ما در این مقاله، فروش محتوای صوتی و فروش پادکست‌ را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم،‌ هرچند که در برخی موارد اشتراکاتی نیز خواهند داشت.

پس ابتدا بریم به سراغ پاسخ این پرسش که «چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم ؟»

روش‌های فروش فایل صوتی

۱- فروش محتوای صوتی در سایت‌های فروش فایل

سایت‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید فایل‌های خود را از جمله فایل‌ها و محتواهای صوتی را در آن‌ها آپلود کرده و به فروش برسانید.

مزیت اصلی این سایت‌ها این است که شما مشتریان بالقوه‌ای دارید و هزینه‌ٔ بازاریابی نیز به عهدهٔ شما نیست.

هرچند برخی از این سایت‌ها هزینهٔ عضویت دریافت می‌کنند و همگی آن‌ها نیز بابت فروش محتوای صوتی از شما پورسانت یا کارمزد خواهند گرفت.

برخی از این سایت‌ها عبارت‌اند از:

ساده‌ترین پاسخ برای جواب این سوال که چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم استفاده از همین سایت‌های فروش فایل است.

برای اینکه با نحوهٔ ساز و کار این سایت‌ها آشنا شوید،‌ می‌توانید ویدئو زیر را که نحوهٔ ثبت‌نام در سایت فایل‌سل را آموزش می‌دهد ببینید.

۲- فروش محتوای صوتی از طریق سایت خودتان

یکی از بهترین کانال‌ها برای توزیع و فروش محتوای صوتی راه‌اندازی یک وبسایت شخصی و قراردادن فایل‌ها در آنجا برای فروش است.

اگر تمایلی ندارید تا فایل‌های صوتی خود را از طریق سایت‌های فروش فایل، به فروش برسانید، می‌توانید به سادگی برای خود یک سایت بزنید و محتواهای خود از جمله محتوای صوتی را از این طریق بفروشید.

مزیت اصلی داشتن وب‌سایت برای فروش فایل‌های صوتی یا هرگونه محتوای قابل فروش دیگر، عدم پرداخت کارمزد به وب‌سایت‌های میزبان در مدل‌های مشابه فروش است، هرچند که بازاریابی سخت‌تری خواهد داشت.

۳- فروش محتوای صوتی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

فروش محتوای صوتی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی دریچه‌های جدیدی برای تولید، عرضه و فروش محتوا بر روی تولیدکنندگان محتوا باز کرده‌اند.

شما از طریق همین شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانید محتوای صوتی خود را بفروشید و کسب درآمد کنید. چگونه؟ با مثال توضیح می‌دهیم:

فرض کنید شما به عنوان یک مدرس به آموزش شیمی در کانال تلگرامی خود به صورت عمومی مشغول هستید.

شما می‌توانید برای دانش‌آموزانی که تمایل به دریافت محتوای اضافه‌تر به صورت صوتی یا حتی تصویری دارند،‌ یک کانال جداگانه بزنید و در ازای دریافت یک مبلغ مشخص برای زمان مشخص، فایل‌های ویژه‌ای را در آن کانال قرار دهید.

این امکان در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم قابل اجرا هست.

هرچند برای حفظ کپی‌رایت محصولات خود یا جلوگیری از دانلود آن و قرارگرفتن آن به صورت رایگان در اختیار بقیه‌ٔ افراد، با توجه به قوانین کپی رایت در ایران خیلی کار زیادی از دستتان بر نمی‌آید.

۴- همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

داستان افیلیت مارکتینگ مفصل است. شما در مقالهٔ «همکاری در فروش | افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟» می‌توانید اطلاعات کاملی راجع به این نحوهٔ کسب درآمد به دست آورید.

اما به صورت خلاصه اگر شما رسانه‌ای دارید که می‌توانید از طریق آن کاربران خود را تشویق کنید فایل‌های صوتی بقیه را بخرند این راه روش خوبی برای کسب درآمد است .

برای کسب درآمد از این راه افراد باید حتماً از طریق لینکی که شما در اختیارشان قرار داده‌اید اقدام به خرید کنند.

۵- واسطه‌گری پروژه‌های محتوای صوتی

آخرین راهی که در این قسمت به شما معرفی می‌کنم،‌ گرفتن سفارش پروژه‌های تولید فایل صوتی و سپردن آن‌ها به تیم‌های تولید محتوای صوتی است.

اگر شما تیم تولیدکنندهٔ پادکست یا محتوای صوتی خوبی می‌شناسید،‌ می‌توانید با بازاریابی و شناخت بازارهای مختلفی که نیاز به تولید پادکست دارند، برای آن‌ها محتوای صوتی تولید کنید.

همچنین امکان همکاری با برخی از سایت‌ها در همین حوزه نیز است.

البته با توجه به وجود این سایت‌ها و اینکه کارفرمایان، خودشان مستقیماً به این سایت‌ها می‌توانند مراجعه کنند، ما این روش کسب درآمدی را خیلی توصیه نمی‌کنیم.

برخی از این سایت‌ها عبارتند از:

تا اینجای کار سعی کردیم به سوال « چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم » جواب دهیم.

در ادامه از فروش پادکست و کسب درآمد از آن صحبت خواهیم کرد.

روش‌های کسب درآمد از تولید و فروش پادکست

فروش پادکست و کسب درآمد از پادکست

اجازه بدهید در همین ابتدای کار یک موضوع را روشن کنیم: در حال حاضر فروش پادکست – به معنی فروختن هر اپیزود از یک پادکست – عملا امری امکان‌ناپذیر و نشدنی است.
پس به دنبال یک فروشگاه پادکست نباشید!

اگر تولیدکنندهٔ پادکست هستید یا می‌خواهید وارد این حوزه بشوید، لازم بود که این نکته را بدانید.

اما این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید از تولید پادکست، کسب درآمد کنید.

اتفاقاً راه‌های کسب درآمد از پادکست کم نیستند و ما در اینجا سعی می‌کنیم همهٔ روش‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱- کسب درآمد از پادکست با جذب اسپانسر

رایج‌ترین راه برای کسب درآمد از پادکست جذب اسپانسر و تبلیغات است.

البته همان‌ گونه که خودتان هم می‌دانید، جذب اسپانسر به این راحتی‌ها نیست و شما باید به حدی از شهرت و محبوبیت بین شنوندگان پادکست برسید تا شخص یا شرکتی حاضر شود اسپانسر پادکست شما شود.

عواملی که بر قیمت اسپانسرشیپ در پادکست تاثیر دارند عبارتند از:

  • زمان پخش تبلیغات: به صورت کلی اگر تبلیغ در میانهٔ پادکست گفته شود مبلغ بالاتری در مقایسه با ابتدای پادکست خواهد داشت.
  • تعداد مخاطبین پادکست: تعداد افراد عضو پادکست شما بر میزان مبلغی که شما می‌توانید با آن با کارفرما چانه‌زنی کنید تاثیر مستقیم خواهد داشت.
    هرچه تعداد شنوندگان بیشتر باشد، طبیعتاً اسپانسر مبلغ بالاتری باید پرداخت کند.
  • تعداد دانلود پادکست: تعداد دانلود اپیزود‌های پادکست از تعداد مخاطبین مهم‌تر است و بر قیمت نیز بیشتر تاثیر می‌گذارد.
    چرا که شما ممکن است شنوندگانی داشته باشید که الزاماً در کانال شما عضو نشده‌اند (Subscribe)، اما فایل‌های صوتی پادکست شما را دانلود می‌کنند.
  • اسپانسرشدن برای چندین اپیزود: اگر یک اسپانسر حاضر باشد برای تعداد بیشتری اپیزود اسپانسر باشد،‌ طبیعتاً میزبان پادکست باید تخفیفی را برای اسپانسر در نظر بگیرید.

۲- همکاری در فروش پادکست یا افیلیت مارکتینگ

فروشگاه پادکست و افیلیت مارکتینگ

همان گونه که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم، بین فروش فایل صوتی و پادکست راه‌های مشترکی هم هست که افیلیت مارکتینگ یکی از آن‌ها است.

افلیلیت مارکتینگ در پادکست به این صورت است که تولیدکنندهٔ‌ پادکست لینک مربوط به یک محصول را در اختیار مخاطبین خودش قرار می‌دهد و در صورت خرید از آن لینک، مبغلی به حساب پادکستر واریز می‌شود.

یک راه دیگر آن است که کد تخفیفی از طرف تولیدکنندهٔ پادکست در اختیار شنوندگان قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند از آن کد تخفیف برای خرید محصول مورد نظر استفاده کنند.

در این حالت هم به ازای هر خرید، طبق توافقات انجام شده مبلغی به پادکستر پرداخت می‌شود.

۳- کسب درآمد از پادکست به شیوهٔ Freemium

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق پادکست عرضهٔ محتوا به صورت Freemium است.‌

این واژه از ترکیب دو کلمهٔ Free‌ به معنی رایگان و Premium‌ به معنی ویژه است.

شما می‌توانید بخشی یا اپیزود‌هایی از پادکست‌های خود را به صورت رایگان در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های پخش پادکست عرضه کنید.

سپس برای آن دسته از مخاطبانی که به موضوع خاصی علاقه‌مند هستند،‌ با دریافت هزینه‌ٔ بیشتر محتوای صوتی جداگانه را در اختیار آن ها قرار دهید.

برای این که این موضوع واضح‌تر شود یک مثال می‌زنیم:

به عنوان مثال شما یک پادکست سریالی را در پنج اپیزود تولید کرده‌اید و تصمیم به انتشار آن گرفته‌اید.

شما می‌توانید سه قسمت ابتدایی را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین و شنوندگان قرار دهید ولی برای دو قسمت پایانی مبلغی را در نظر بگیرید و آن را در اختیار مخاطبین قرار دهید.

فقط حواستان باشد که باید از اول تکلیفتان را با مخاطبین خود مشخص کنید و به آن‌ها بگویید پادکست به این شیوه‌ عرضه خواهد شد وگرنه بازخورد منفی در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت.

چراکه مخاطب فکر می‌کند شما پس از آن که شنونده جذب کرده‌اید به فکر کسب درآمد از پادکست افتاده‌اید، در صورتی که اگر از ابتدا این موضوع مطرح شود، این سوءتفاهم پیش نخواهد آمد.

البته اجرای چنین ساز و کاری در اپلیکیشن‌های پادکست و به خصوص اپ‌های ایرانی به راحتی امکان‌پذیر نیست. هرچند این هم یکی از راه‌های فروش پادکست است و در آینده نیز رایج‌تر خواهد شد.

۴-کسب درآمد از پادکست از طریق فروختن حق اشتراک

یکی از روش‌های کسب درآمد از پادکست در سراسر جهان عضویت پولی یا همان پرداخت حق اشتراک است، هرچند که این روش هنوز در ایران قابل اجرا نیست؛ چرا که در یک کلام مردم ما خیلی عادت به پرداخت پول در ازای چیزی در قالب «محتوای صوتی» ندارند!😃

البته اپلیکیشن پادکست شنوتو،‌ سرویس ویژه‌ای به نام «شنوتوپلاس» دارد که در واقع شما با پرداخت حق اشتراک به یک سری از پادکست‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت اما این حق اشتراک برای یک پادکست به خصوص نیست و در واقع پرداخت حق اشتراکِ اپلیکیشن است.

به احتمال خیلی زیاد در آینده این روش کسب درآمد و فروش پادکست در کشور ما نیز فراگیرتر خواهد شد.

۵- کسب درآمد از پادکست از طریق حمایت شنوندگان و مخاطبین (Donate)

در این روش مخاطبین پادکست،‌ به دلخواه مبلغی را به عنوان حمایت از پادکست به حساب گردانندگان پادکست واریز می‌کنند.

معمولاً این مبلغ یا به صورت دلخواه از طرف شنوندگان واریز می‌شود یا به صورت مبلغی مشخص برای یک دوره مثلاً یک فصل توسط تولیدکنندهٔ پادکست اعلام می‌شود.

حالا که راجع به فروش محتوای صوتی و کسب درآمد از پادکست اطلاعات بیشتری کسب کردید، شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که آیا می‌توان با تولید کتاب صوتی هم به درآمد رسید.

در ادامه به این سوال شما هم پاسخ می‌دهیم.

پاسخ به یک سوال: چگونه کتاب صوتی بفروشیم ؟

فروش کتاب صوتی

چرا ما سوال « چگونه کتاب صوتی بفروشیم؟ » را از « چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم ؟ » جدا کرده‌ایم؟

به این دلیل که تولید کتاب صوتی، توزیع و انتشار آن به خاطر قوانین حق انتشار و کپی رایت نیازمند به طرح موضوع جداگانه‌ای دارند که از حوصلهٔ این مقاله خارج است.

اما به صورت کلی تولید کتاب صوتی و فروش آن را می‌توانیم در هر دو دسته‌بندی بالا قرار دهیم.

یعنی شما می‌توانید کتاب را هم به صورت یک فایل صوتی در اختیار مخاطبین قرار دهید، هم در قالب یک پادکست و در چندین اپیزود کتاب صوتی را منتشر کنید.

البته توصیه‌ٔ ما در تیم کارنکن هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ قانونی این است که اگر تصمیم به تولید کتاب صوتی و فروش آن گرفتید حتماً با اجازهٔ‌ نویسنده و ناشر کتاب این کار را انجام دهید و به صورت قانونی مراحل را طی کنید.

در ایران برخی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها از جمله فیدیبو،‌ طاقچه و شنوتو نیز با گویندگان کتاب صوتی همکاری می‌کنند که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید.

توصیه‌هایی برای فروش محتوای صوتی

فروش محتوای صوتی و کسب درآمد از آن هم مثل هر محصول دیگری قواعد و اصولی دارد که شما با رعایت آن‌ها می‌توانید مخاطب بیشتری به دست آورید و پیرو آن محصول بیشتری هم به فروش برسانید.

هرچند که می‌توان به فایل صوتی یا پادکست هم به عنوان یک محصول نگاه کرد و از تکنیک‌های مرسوم فروش و بازاریابی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد، اما به کارگیری توصیه‌های زیر در زمینهٔ فروش محتوای صوتی و پادکست‌ها از مواردی است که جواب خود را پس داده‌اند.

  1. پرسونای مخاطب خود را بشناسید.
  2. صبور باشید و انتظار موفقیت و کسب درآمد در کوتاه مدت را نداشته باشید.
  3. حتماً برای خودتان یک سایت بزنید.
  4. زمان‌بندی منظم داشته باشید.
  5. با دیگر کانال‌های پادکست تعامل داشته باشید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که « چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم » و همچنین روش‌های فروش پادکست و کسب درآمد از پادکست را هم بیان کردیم.

در آخر نیز توصیه‌هایی برای فروش محتوای صوتی به شما کردیم، به امید آن که از این طریق بتوانید از فروش فایل‌های صوتی خود درآمد بیشتری کسب کنید.

آشنایی بیشتر با دنیای پادکست‌ها و محتوای صوتی

اگر می‌خواهید با انواع پادکست و دنیای پادکست فارسی بیشتر آشنا شوید دو مقالهٔ زیر به شما کمک زیادی خواهند کرد.

اگر به شغل گویندگی علاقه‌مند هستید، سری به مقالهٔ زیر بزنید.

یکی از روش‌های فروش محتوای صوتی و کسب درآمد از پادکست «افیلیت مارکتینگ» است. برای آشنایی با این روش کسب درآمد مقالهٔ زیر را بخوانید

از شما سپاسگزارم که این مقاله را تا انتها خواندید.
به نظر شما چه روش‌های دیگری برای فروش محتوای صوتی یا کسب درآمد از پادکست وجود دارد؟
اگر شما هم تجربه‌ای از فروش فایل‌های صوتی خود دارید با کاربران کارنکن به اشتراک بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *