دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

5/5 - (2 امتیاز)

عبارت Flight Attendant یک عبارت ‌انگلیسی می‌باشد و معنای آن همراهی کننده پرواز می‌باشد. در زبان فارسی به تاثیر از فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان ، برای ترجمه Flight attendant واژه مهماندار هواپیما انتخاب شده است. در ادامه در مورد ویژگی‌های این شغل گردشگری بیشتر توضیح خواهیم داد.

شغل مهمانداری هواپیما

شغل مهماندار هواپیما در ایران بیشتر جنبه تشریفاتی و پذیرایی از مسافران را به خود گرفته است. در صورتی که وظیفه اصلی مهماندار در اولویت اول، تامین کردن جنبه‌های ایمنی پرواز مسافران می‌باشد. پذیرایی از مسافران و ایجاد شرایط راحتی سفر (Comfort) برای مسافران در اولویت دوم وظایف مهمانداران قرار دارد.

از دیگر وظایف مهمانداران، آموزش استفاده از تجهیزات اورژانسی (Emergency Equipment) در مواقع اضطراری می‌باشد. مواقع اضطرای به مواقعی می‌گویند که هواپیما در حالت عادی و نرمال قرار نداشته باشد. باز نشدن چرخ ، مشاهده دود غلیظ در کابین مسافران ، یا فرود در آب نمونه‌هایی از وضعیت اضطراری هستند. نقش اساسی مهمانداران در شرایط اضطراری پرواز پررنگ تر می‌شود و اهمیت بیشتری دارد. در شرایط معمولی و نرمال پرواز، ایجاد شرایط مطلوب و آسایش مسافران تا حد معینی از وظایف مهمانداران می‌باشد. در ادامه فهرستی از وظایف مهمانداران را آورده ایم.

شغل مهماندار هواپیما

فهرستی از وظایف مهمانداران در هواپیما :

  • تامین ایمنی مسافران و راحتی و آسایش آنان تا حد معین و قابل اجرا در هواپیما
  • کمک به مسافران در پیدا کردن شماره صندلی مربوط به خود و مطابق با آنچه روی بلیط آنان درج شده است.
  • ارائه میان وعده‌ها و نوشیدنی در طول پرواز متناسب با روش اجرایی ایرلاین
  • رسیدگی به درخواست مسافران در حین پرواز (نیاز به آب ، پتو یا بالش مسافرتی و …)
  • آموزش ایمنی و نحوه استفاده از تجهیزات اضطراری در ابتدای پرواز

معدل لازم برای رشته مهمانداری
یک مهماندار در حال آموزش استفاده از ماسک اکسیژن
  • نظارت بر امور داخل کابین مسافران و مراقبت از مسافران از جنبه‌های مختلف (شناسایی مسافر اخلال گر احتمالی و کنترل مواردی از این قبیل)
  • کمک به مسافران در صورت وقوع شرایط اضطراری و بحرانی
  • کمک به مسافران خاص و نیازمند (سالخورده، بیمار، کودکان و …)
  • تهیه گزارش رخدادها در طول پرواز و ارائه آن به مسئولین شرکت هواپیمایی
شغل مهمانداری هواپیما در ایران

مهارت‌ها مورد نیاز برای مهماندار شدن:

زبان انگلیسی:

با توجه به اینکه مهمانداری یک شغل بین المللی می‌باشد و زبان انگلیسی زبان واحد و ارتباط دهنده همه اقوام می‌باشد، تسلط بر زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است. بویژه در پروازهای بین المللی که مسافران آن بومی نمی‌باشند، تسلط بر زبان لنگلیسی جهت برقراری ارتباط با مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است.

زبان‌های دیگر:

متناسب با اینکه شرکت هواپیمایی در کدام مسیر پرواز در حال فعالیت باشد، نوع زبان کاربردی متفاوت خواهد بود. برای مثال شرکتی که چند مقصد پروازی در کشور ترکیه داشته باشد، داشتن مهماندارانی که به زبان ترکیه ای تسلط داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی بالابودن سطح زبان برای مهمانداری هواپیما و تسلط به چند زبان زنده دنیا در شغل مهماندار هواپیما یک مزیت مهم به حساب می‌آید و شانس پذیرفته شدن در شرکتهای هواپیمایی را افزایش می‌دهد.

ارتباط خوب با مسافران:

در صنعت هواپیمایی، مسافر یک مشتری به حساب می‌آید. در هر کسب و کاری نحوه ارتباط خوب با مشتری باعث رونق آن کسب و کار خواهد شد. در صنعت حمل و نقل مسافر از طریق هواپیما، مهمانداران نقش مهمی در ارتباط با مشتریان را دارند. بنابراین مهارت‌های ارتباطی یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز مهمانداران هواپیما می‌باشد .

ساعت کاری مهمانداران هواپیما

مهارت حل مسئله و مدیریت زمان:

در پرواز شرایط هواپیما همیشه نرمال و مطلوب نمی‌باشد و در هرلحظه این امکان وجود دارد که یک رویداد خاص و غیرنرمال در پرواز بوجود آید. برای مثال وجود مسافر بیماری که بدلیل ارتفاع بالای هواپیما حالت تهوع دارد نیازمند عکس العمل مناسب از سوی مهماندار می‌باشد.

در پرواز هواپیما، مدیریت رویدادهایی که نیازمند عکس‌العمل درست و به موقع باشند اهمیت زیادی دارد. برای مثال اولین کسی که درصورت مشاهده دود (smoke) در کابین مسافران باید عکس العمل مناسب (و در طول مدت مناسب) نشان دهد مهماندار می‌باشد. مدیریت چنین مواردی نیازمند این است که مهماندار مهارت حل مسئله در زمان معین را به خوبی آموزش دیده باشد و عکس العمل سریع در قبال آن داشته باشد.

لیست دروس مهمانداری
مهمانداران در حال آموزش خروج اضطراری

کارتیمی و مهارت ارتباطی:

در یک پرواز با ۱۲۰ نفر مسافر حدود ۵ نفر مهماندار و ۲ نفر خلبان وجود دارد. بنابراین عملا یک تیم برای انجام پرواز کنار یگدیگر همکاری می‌نمایند. مهارت کار تیمی و توانایی انجام کار در قالب تیم، در شغل مهمانداری هواپیما اهمیت زیادی دارد. همچنین توانایی برقراری ارتباط با دیگر مسافران و دیگر اعضای تیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

استخدام و شرایط کاری مهمانداران هواپیما :

در صورتی که دوره مهمانداری هواپیما را گذرانده باشید ، استخدام شدن در یکی از شرکت‌های هواپیمایی چندان دور از دسترس نیست. با اندکی تلاش و سعی در موفقیت در مصاحبه‌های مربوط به استخدام مهمانداران می‌توانید به استخدام یکی از شرکت‌های هواپیمایی در آیید. مسئله ای که در شغل مهمانداری هواپیما بسیار اهمیت دارد ، و در شرایط پذیرش مهماندار هواپیما از اولویت بالاتری برخوردار است، مسئله اعتماد بنفس و مهارت حل مسئله بویژه در شرایط بحرانی و اضطراری هواپیما می‌باشد.

شرایط پذیرش مهمانداری شرایط پیچیده ای نیست ولی ذکر این نکته ضروری است که صاحبان شرکتهای هواپیمایی به دنبال افرادی هستند که بتوانند ایمنی پرواز و مسافران را در شرایط مختلف پروازی تامین نمایند . بنابراین مهارت مدیریت بحران و توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی پرواز توسط مهمانداران یک مهارت ارزشمند است و در جلسات مصاحبه استخدام مهماندار هواپیما این مسئله مد نظر افراد مصاحبه کننده قرار میگیرد .

استخدام مهماندار در ایرلاین‌های خارجی نیز امری دور از دسترس نیست و مهارت‌های ذکر شده در بالا ، بویژه تسلط بر چند زبان زنده دنیا ، می‌تواند منجر به استخدام شما در ایرلاینهای خارجی گردد.

استخدام مهماندار در ایرلاین های خارجی

ساعت کاری مهمانداران :

مهمانداری هواپیما شغلی است که مانند شغل خلبانی ساعت کاری مشخصی ندارد. متناسب با اینکه مسیر پروازی هواپیما در چه ساعتی از شبانه روز قرار داشته باشد، ساعت کاری مهمانداران هواپیما نیز در آن بازه قرار خواهد داشت. می‌توان گفت که ساعات کاری مهمانداران دقیقا مشابه ساعات کاری خلبانان می‌باشد و در هفته حدود 60 ساعت پرواز را در برنامه کاری خود خواهند داشت.

چگونه مهماندار شویم :

هواپیما یک دوره کوتاه مدت است که معمولا 6 الی 7 ماه به طول می‌انجامد. در لیست دروس مهمانداری دروس مختلفی تدریس می‌شود که بیشتر آنان تخصصی می‌باشد. برای مثال دوره زبان انگلیسی مهمانداری 3 ماه به طول می‌انجامد که 2ماه آن زبان عمومی و 1 ماه زبان تخصصی تدریس می‌شود. برخی دیگر از دروی رشته مهماندار یبه شرح زیر می‌باشد :

  • DGR به معنای Dangerous Good Regulation یا قوانین کالاهای خطرناک می‌باشد.
  • First Aid که مربوط به نحوه استفاده از جعبه کمکهای اولیه و آموزش‌های مقدماتی در برخورد با بیماران می‌باشد.
  • Aircraft Familiarization که یک دوره مربوط به آشنایی عمومی با هواپیما می‌باشد.

در پایان دوره نیز یک آزمون جامع مهمانداری از طرف موسسه ارائه کننده دوره آموزش مهانداری هواپیما برگزار می‌شود.

سطح زبان برای مهمانداری هواپیما
مهمانداران در حال آموزش نحوه راهنمایی مسافران از درب خروجی در شرایط بحرانی

در زیر چند موسسه که دوره آموزش مهمانداری ارائه می‌دهند معرفی شده است:

۱-مرکز آموزش خلبانی معراج واقع در اکباتان

۲- مرکز آموزش هوانوردی پارسیس واقع در بلوار آیت اله کاشانی

۳- لیست آموزشگاه‌های مجاز معرفی شده از طرف سازمان هواپیمایی کشوری

با آرزوی موفقیت شما در مسیر مهمانداری



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

  1. هانیه گفته:

    سلام خسته نباشین. لطفا جهت راهنمایی یا مشاوره به بنده کمک کنید. دانش اموز رشته تربیت بدنی هستم و در حال حاضر سال اخر دبیرستانم و یک سال تا کنکور باقی مونده و 17 ساله هستم . قدم 165. وزن 48. و همچنین از لحاض صلاحیت پزشکی اوکیم در خیلی از رشته های ورزشی مقام اوردم و سلامت کامل دارم خصوصا شنا کردن و بلدم. و همینطور در حال حاضر کلاس زبان انگلیسی میرم . سوالم اینکه برای تحصیل در این رشته من باید دقیقا از کجا شروع کنم . خیلی برام مهمه لطفا راهماییم کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.