دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کپی‌‌رایتر کیست و چه می‌کند!

کپی رایتر کیست
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله، همان‌طور که از عنوان آن پیداست، قرار است در این باره که کپی‌رایتر کیست صحبت کنیم.

همه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی به نوعی به خدمات یک کپی‌رایتر نیاز دارند.

در این مطلب به سوالات زیر و تعدادی سوال دیگر پاسخ داده می‌‌شود:

  • کپی‌‌رایتر کیست و چه وظایفی دارد؟
  • بازار کار برای آن به چه صورت است؟
  • کپی‌ رایتینگ چیست؟

در هر بخش منابع کافی برای مطالعه بیشتر و نحوه کسب مهارت‌های مربوط به این حوزه نیز معرفی شده است.

در نهایت نیز به جواب این پرسش می‌پردازیم که چگونه کپی رایتر شویم و چه گام‌هایی را باید در این مسیر برداریم.

اگر شما نیز هر کدام از سوالات بالا را دارید و به دنبال منبعی برای پاسخ آن‌ها و سوالات دیگرتان هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به جواب تک‌تک سوال‌های خود برسید.

لیست مطالب

کپی رایتینگ چیست؟

کپی‌ رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی (copywriting)، نوشتن یک متن جذاب و تجاری است، که مخاطب را ترغیب به انجام اقدام مدنظر ما می‌کند. این اقدام می‌تواند خرید یک محصول‌، عضویت در سایت یا کلیک بر یک لینک برای وارد‌کردن شماره خود و … باشد.

به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم الکترونیکی باشید، برای ترغیب مشتری به خرید‌کردن لازم است تبلیغ کنید. این متن تبلیغاتی که می‌تواند به صورت آنلاین (در شبکه‌های اجتماعی، سایت و …) و یا آفلاین (بنر، کاتالوگ و …) باشد را باید با اصول کپی‌ رایتینگ بنویسید تا احساسات مخاطب را برانگیزید و به فروش دست پیدا‌ کنید.

کپی‌رایتر کیست؟

copyright همان قانون کپی‌رایت یا حق تکثیر است، که برای حمایت از آثار ادبی و هنری استفاده می‌شود. در واقع اگر شما پدیدآورنده یک اثر باشید، دارای حق نشر، تکثیر و الگوبرداری هستید و هرگونه استفاده از این اثر منوط به اجازه شما است.

اما کپی‌رایتر کیست؟ copywriter کسی است که از اصول بازاریابی، فروش و کپی‌رایتینگ استفاده می‌‌کند تا یک متن جذاب برای کسب‌وکارها جهت فروش و ارائه محصول یا خدماتشان بنویسد.

در ادامه مقاله به صورت مفصل درباره‌ی این موضوع که کپی‌رایتر کیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد توضیح می‌دهیم.

شغل کپی‌ رایتر چیست و چه ملزوماتی دارد؟

شرح وظایف کپی‌رایتر عبارتند از:

با توجه به هدفی که شرکت یا کارفرما دارد (می‌تواند جذب مخاطب و فروش بیشتر باشد، دریافت ایمیل مخاطب و …) به تحقیق کاملی درباره محصول یا خدمت و مشتریان می‌پردازد، طوری که کاملاً از نیاز و خواسته‌ی مشتری آگاه شود و بتواند احساس و فکر خواننده را جذب موضوع کند و با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی، فروش، نویسندگی و روانشناسی او را مجاب به انجام یک اقدام خاص کند.

البته ممکن است صرفاً انجام یک کار را از مخاطب نخواهد و قصدش این باشد که ویژگی‌های یک محصول یا خدمت را در قالبی خلاقانه ارائه بدهد تا احساس مشتری را نسبت به آن برانگیزد.

دو مثال از کاربرد کپی‌رایتینگ:

هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد.

در اینجا حس اعتماد به بانک را در بازدیدکننده‌ها ایجاد کرده و باعث ترغیبشان برای بازکردن حساب می‌شود؛ زیرا کپی‌رایتر می‌داند یکی از مولفه‌های اساسی در انتخاب بانک برای مشتری، حس اعتماد به آن است.

کپی رایتینگ

در تصویر بالا هم یک نمونه دیگر از کار کپی‌‌رایتینگ را مشاهده می‌کنید.

در این تبلیغ، نویسنده سعی کرده احساسات مخاطب را درگیر کند و یک دغدغه اساسی از مشتری را هدف قرار دهد. در انتها نیز راهکار این معضل را، کارایی مایع ظرف‌شویی دورتو معرفی کند.

در نتیجه در جواب سوال کپی‌رایتر کیست، می‌توانیم بگوییم شخصی است که شعار، برند و هر متن تبلیغاتی را جهت جذب مخاطب ایجاد می‌کند.

برای وارد شدن به یک حرفه لازم است چند نکته را از قبل بررسی کنیم و تصمیم بگیریم در آن حوزه ورود کنیم یا نه؟

موارد مهمی که در ادامه درباره شغل کپی‌‌رایتر توضیح می‌دهیم شامل موارد زیر است:

  • تحصیلات مورد نیاز
  • درآمد کپی‌رایتینگ
  • بررسی وضعیت بازار کار
  • مهارت‌های موردنیاز
  • چگونگی محیط کار
  • مزایا و معایب شغل کپی‌رایتینگ

نقش تحصیلات در شغل کپی‌رایتینگ

اکثر کپی‌رایتر‌ها، دارای مدرک لیسانس هستند. اما این موضوع این وحی مُنزل نیست!

در توضیح اینکه چه رشته‌هایی بیشتر مناسب این شغل است به موارد زیر می‌توان اشاره‌‌ کرد:

  1. ادبیات
  2. روزنامه‌نگاری
  3. ارتباطات
  4. تبلیغات
  5. بازاریابی
  6. روابط عمومی
  7. زبان انگلیسی

اما معمولا کارفرما‌ به تجربه و مهارت افراد، بیشتر از مدرک تحصیلی توجه دارد.

البته که مؤلفه‌ی مدرک هم می‌تواند در استخدام شدن توسط آژانس‌های تبلیغاتی مطرح، که به دنبال نویسندگانی حرفه‌ای و با سطح تحصیلی بالاتر هستند تاثیرگذار باشد.
اگر بتوانید خودتان را اثبات کنید و برای به‌روز بودن و ارتقای خود وقت بگذارید، تحصیلات، زیاد به چشم نمی‌آید و می‌توانید در این کار موفق شوید.

توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد مهارت و دانش خود را با گذراندن دوره‌هایی در زمینه کپی‌‌رایتینگ، ژورنالیسم، نویسندگی و مارکتینگ ارتقا دهید تا بتوانید در زمینه تحقیقات و در نهایت تولیدمحتوا، کارتان را به بهترین شکل به انجام برسانید.

درآمد یک کپی‌رایتر

اگر سری به سایت‌های استخدامی بزنید، با یک کلمه زیاد مواجه می‌شوید و آن حقوق توافقی است.

دلیل این مساله این است که مولفه‌های زیادی در میزان دستمزد یا درآمد یک کپی‌‌رایتر تاثیر دارند؛ به‌عنوان مثال میزان تجربه و خلاقیت فرد، حجم کار و میزان مسولیتی که باید برعهده بگیرد. علاوه بر این، هرقدر حوزه‌ای که باید برای آن کپی‌‌رایتینگ انجام شود، تخصصی‌تر باشد، میزان درآمد بالاتر است.

طبق گفته پروفایل سنتر این شغل میانگین حقوقی برابر با 9,550,000 تومان در ماه دارد. با مراجعه به سایت ذکر شده می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره که کپی رایتر کیست و شرایط شغلی آن چگونه است؛ کسب کنید.

در بعضی از شرکت‌ها، هر چقدر نوشته‌ی کپی‌‌رایتر در میزان فروش محصول تاثیر بگذارد، به ازای آن، درصدی از سود فروش کسب شده به او تعلق می‌گیرد.

به طور کلی در ایران درآمد یک کپی‌ رایتر از 100هزار تا 100 میلیون تومان با توجه به نوع شرکت و توانایی‌های شخص متفاوت است و معیارهای مختلفی در تعیین قیمت موثر است.

وضعیت بازار کار شغل کپی‌رایتر چیست ؟

این شغل در ایران تقریباً جرو شغل‌های نوپا به حساب می‌آید.

مخصوصاً در فضای مجازی رونق خوبی را از بازار این حرفه مشاهده می‌کنیم؛ زیرا کسب‌وکارها و اشخاص، برای معرفی خود و جذب مخاطب به کپی‌رایتر‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی روی‌ آورده‌اند.

اگر واقعاً به این حوزه علاقه دارید، می‌توانید با حرفه‌ای شدن در آن به درآمد قابل توجهی برسید.

مهارت‌های مورد‌ نیاز شغل کپی‌‌رایتر چیست؟

مهارت‌هایی که یک تبلیغ‌نویس لازم دارد، شامل آموزش‌هایی در حوزه کپی‌‌رایتینگ و مهارت‌هایی پایه‌ای برای این شغل است که در زیر به هر کدام اشاره‌ شده است.

مهارت‌هایی که برای این کار ضروری هستند، بر اساس چند موضوع دسته‌بندی می‌شوند:

1- شناخت مخاطب

2- داشتن آگاهی کامل از محصول و بازار

3- جذب مخاطب از طریق محتوا

1- مهارت تحقیق کردن

با توجه به منابع زیادی که در سایت‌های مختلف وجود دارند، باید توانایی این را داشته باشید که مطالب قابل استناد را پیدا کنید.

در این مهارت، شما از جستجوگری و پرسش سوال‌های مختلف برای شناسایی کامل محصول یا خدمت خسته نمی‌شوید.

با این مهارت قادر هستید ویژگی‌هایی از محصول را شناسایی کنید که آن را متمایز می‌کند؛ همچنین به نقاط قوت و ضعف آن پی می‌برید.

انواع تحقیقات مانند:

جستجو در وب، پرسش از کارکنان شرکت (یا افرادی که آن محصول یا خدمت را عرضه می‌کنند)، خواندن روزنامه‌ها و مجله‌های‌ چاپی و …

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟
  • از آموزش جستجوکردن حرفه ای با گوگل می‌توانید به نتایج سرچ بهتری دست پیدا کنید و زمان کمتری را از دست دهید.
  • برای تقویت این مهارت بهتر است از سوال‌ پرسیدن و استفاده از کلمات چرا، چطور، چه کسی، چه چیزی و … شروع کنید.

مثلاً در رابطه با محصول و مشتری سوال‌هایی از این دست بپرسید:

  • چه چیزی آن را از محصولات مشابه متمایز می‌کند؟
  • چطور این محصول یا خدمت نیاز مشتری را رفع‌ می‌کند؟
  • چه کسی مخاطب این خدمت است؟
  • از چه تبلیغاتی در این زمینه استفاده شده است؟

همچنین برای اطمینان از درست بودن اطلاعات این نکات را در نظر بگیرید:

  • شخصی که از آن سوال پرسیده‌ام تا چه حد از ویژگی‌های محصول اطلاع دارد؟
  • آیا این منبع دارای تخصص کافی در این زمینه است؟
  • این اطلاعات نتیجه تحقیقات کاملی از بازار است؟

2- خلاقیت

کپی رایتر کیست

فرض کنید درباره موضوعی قرار است یک تبلیغ جذاب بنویسید و با یک مشکل بزرگ رو‌بهرو می‌شوید؛ و آن این است که این محصول یا خدمت هیچ ویژگی و مزیت متفاوتی نسبت به رقبایش ارائه نمی‌کند و در واقع کاملاً با آن‌ها در یک سطح قرار دارد، در آن صورت چه می‌کنید؟

در چنین شرایطی مهارت خلاقیت شما را نجات می‌دهد، چون می‌توانید از کلمات به خوبی استفاده کنید و مشتری را ترغیب به خرید کنید.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

برای تقویت این مهارت می‌توانید شعارها و متون تبلیغاتی دیگر کپی‌رایترها را دنبال کرده و سعی‌ کنید وجه متمایزی از آن محصول نشان‌ دهید.

یک محصول یا خدمت فرضی را در نظر بگیرید و انواع مختلف کپی‌رایتینگ را برای آن به کار ببرید.

کنجکاو باشید و یک دفترچه برای ثبت ایده‌های خلاقانه خود و دیگران تهیه کنید.

می‌توانید به تبلیغات خلاقانه نگاه کنید و در نهایت به ایده‌هایی خلاقانه دست پیدا کنید.

استفاده خلاقانه از کلمات برای تبلیغ نویسی

مدام با کلمات بازی کنید. در این تبلیغ از دو کاربرد مختلف معنایی گاز (سرعت ماشین و وسیله پخت‌وپز) به خوبی استفاده شده است.

هر بار که یک نوشته تبلیغاتی می‌نویسید، از خود بپرسید: خب که چی؟ با استفاده از این سوال وجوه دیگری از محصول را پیدا می‌کنید و به صورت مکرر تبلیغ نوشته شده را بهبود می‌دهید.

از مقایسه و تضاد استفاده کنید؛ به این صورت که شرایط قبل و بعد استفاده از محصول را نشان دهید. تعدادی از تضادهای معمول شامل: گذشته-آینده، زیبا-زشت، چروک-صاف و …

خلاف انتظار عمل کنید. زیبایی‌ها را زشت نشان دهید، عنصر ابتدایی را در انتها و عنصر پایانی را در ابتدا به کار ببرید. مثلاً در یک تبلیغ برای نشان دادن قدرت پاک کنندگی مایع لباس شویی، یک قطره از آن را برای تعداد زیادی لباس استفاده می‌کنند.

با تکنیک‌های خلق ایده‌های تاثیرگذار تبلیغاتی آشنا شوید.

کتاب ایده خلاق نیز منبعی مفید در این زمینه است.

به نظر شما خلاق بودن ذاتی و ارثی است؟ آیا همه ما خلاق هستیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، مطلب خواندنی زیر را از دست ندهید:

3- نویسندگی

مهارت نویسندگی

یکی از اساسی‌ترین بخش مهارت‌ها برای یک کپی‌رایتر، نویسندگی است که برای تولید محتوای کوتاه و بلند ضروری است.

فرض کنید فرد مراجعه‌کننده بخواهد یک متن گیرا برای تولید محتوای ویدئویی‌اش بنویسید که در نهایت بیننده، محصول او را خریداری کند. این مهارت نویسندگی و البته بازاریابی شما است که مخاطب را قانع می‌کند. پس به‌طور کلی برای نوشته تبلیغاتی چه یک شعار کوتاه باشد چه یک محتوای متنی وب، به این مهارت نیاز دارید.

هیچ مهارتی بدون تمرین‌کردن به دست نمی‌آید. پس از اشتباه کردن و رد شدن توسط کارفرماها نترسید و تا می‌توانید بنویسید. اگر به موضوع خاصی علاقه دارید روی آن بیشتر کار کنید تا در آن حوزه متخصص شوید و درآمد بیشتری کسب کنید.

(نکته: البته این مورد بستگی به آن صنعت و میزان نیاز آن‌ها به کپی‌‌رایتر نیز دارد؛ پس برای تخصصی نوشتن در حوزه‌ای خاص، از قبل تحقیق کنید)

این مهارت موارد دیگری را نیز شامل می‌شود مانند:

داشتن دایره لغات گسترده جهت پرهیز از تکرار کلمات و درست‌نویسی، شناخت دستور زبان (ادای درست جملات، املای صحیح، رعایت علائم نگارشی )، داستان‌سرایی (مردم با داستان‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند)، مطالعه مدام و کتاب‌خوانی.

چگونه این مهارت را تقویت کنیم؟

در حوزه‌های داستانی و غیرداستانی مطالعه داشته باشید. با این کار دایره لغات گسترده‌ای خواهید داشت و همچنین با سبک‌های مختلف نوشتاری نیز آشنا می‌شوید.

  • نوشتن را به کاری روزمره تبدیل کنید.

یک دفترچه برای این کار اختصاص دهید و هر روز شعار‌هایی کوتاه و نوشته‌هایی بلند را در آن دفترچه یادداشت کنید. برای حفظ انگیزه، در ابتدا این فعالیت را درباره موضوعی که به آن علاقه دارید انجام دهید.

  • دید بلندمدت را جایگزین دید کوتاه‌مدت کنید.

تقویت مهارت نویسندگی برای افرادی که هیچ سررشته‌ای در این حوزه ندارند، به زمان نیاز دارد. اگر در ابتدای کار نمی‌توانید حتی یک خط هم بنویسید ناامید نباشید. به خودتان زمان بدهید تا به تدریج کلمات در ذهنتان ثبت شوند و ترکیب‌های خلاقانه‌ای را بتوانید خلق کنید.

  • نوشته را بازنویسی کنید.

بعد از نوشتن متن‌ها آن‌ها را رها نکنید. بعد از مدتی دوباره برگردید و سعی کنید اشتباهات را اصلاح کنید و حتی به صورتی دیگر بنویسید.

  • از نیمه‌کاره رها کردن دوری کنید.

نیمه‌کاره گذاشتن پروژه‌هایی که برای نوشتن در نظر گرفته‌ می‌شود، کاهش اعتمادبه‌نفس و نداشتن تمرکز بر روی کار را به‌دنبال خواهدداشت.
اگر تصمیم گرفته‌اید درباره موضوعی خاص تبلیغ‌نویسی کنید، حتی اگر نوشته‌های خیلی ضعیفی در این حوزه ارائه می‌دهید، سریع به سراغ موضوع دیگری نروید و سعی کنید با تمرین و تصحیح متون قبلی، مهارت خود را افزایش دهید.

دانلود رایگان کتاب الکترونیکی نویسندگی آنلاین

4- مهارت بازاریابی و فروش

مهارت بازاریابی و فروش یکی از مهارت های ضروری در شغل کپی رایتر به حساب می آید

به‌هرحال شما قرار است با استفاده از جادوی کلماتتان یک محصول یا خدمت را بفروشید؛ در نتیجه به دانش فروش و بازاریابی نیز نیاز دارید.

البته قرار نیست شما بازاریاب شوید؛ اما تکنیک‌هایی که در این حوزه وجود دارد می‌تواند در متقاعد کردن مخاطب به شما کمک کند. می‌توان گفت که کپی‌رایتینگ و بازاریابی محتوا به یکدیگر وابسته‌اند.

تلفیق نویسندگی و این مهارت است که شفل کپی‌رایترها را از تولیدکنندگان محتوا جدا می‌کند.

البته بحث روانشناسی در حوزه فروش و بازاریابی کاربرد دارد و همان طور که گفته‌ شد، قرار است احساسات کاربر را با خود همراه کنید؛ پس به مطالعه در این زمینه هم نیاز دارید.

در بحث بازاریابی محتوا باید نکات زیر اعمال شوند:

  • ایجاد مزیت: اطلاعاتی مفید، آموزنده و سرگرم‌کننده که جوابگوی سوالات مخاطب باشند را در محتوای خود بگنجانید.
  • با نوشته خود مخاطب را وادار به اقدام کنید.
  • از منابعی موثق مانند نمودارها، آمار و ارقام که به محتوای شما اعتبار می‌بخشند، استفاده کنید.
  • برای مشکلات افراد راهکار ارائه دهید: هرچه شخص راهنمایی بیشتری دریافت کند، احتمال اینکه به سایت شما بازگردد، بالا می‌رود.
چگونه این مهارت راکسب کنیم؟
  • مبانی بازاریابی را یاد بگیرید.

در مبانی بازاریابی به مفاهیمی دست پیدا می‌کنید که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بازار، مشتری و محصول را بیشتر بشناسید.

کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر به عنوان منبعی کامل در این حوزه شناخته می‌شود. با خواندن این کتاب شروع کنید.

  • درباره تفاوت بین بازاریابی و فروش مطالعه کنید.

مولفه‌های محصول، قیمت، مخاطبان، افق دید، شهرت برند، پیشنهادات، استراتژی‌ها و فعالیت‌ها در هر یک با دیگری متفاوت است و شما نیاز دارید به آگاهی در این زمینه دست پیدا کنید.

  • درباره تاثیر روانشناسی در بازاریابی اطلاعات کسب کنید.

به عنوان مثال، اصلی وجود دارد تحت عنوان تطبیق و تأثیر اجتماعی، که انسان‌ها علاقه دارند شبیه دیگر افراد جامعه باشند. با استفاده از این اصل و اشاره به اینکه افراد زیادی محصولی را خریداری کرده‌اند، به ترغیب مخاطب برای خرید می‌پردازید.

  • کمال‌گرا نباشید

قرار نیست شما یک بازاریاب یا فروشنده شوید؛ برای اینکه بدانید کپی رایتر کیست کسب دانش پایه در این حوزه‌ها و تمرین استفاده از اصول آن‌ها در نوشتن، تمام کاری است که باید انجام دهید.

5- آشنایی و شناخت انواع محتوا

نوشتن متن های تبلیغاتی

شاید در گذشته نوع تبلیغات در محتواهای مختلف یکسان بود اما در دنیای کنونی و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی برای هر قالب محتوایی، (متن، صوت، تصویر، ویدیو) با توجه به این که در چه جایی به کار می‌رود؛ باید استراتژی به خصوصی داشت.

مهارت‌های تحلیل رسانه، آگاهی از نحوه استفاده از رسانه و قدرتی که در دنیای امروز دارد و شناخت اصول روزنامه‌نگاری، از مهارت‌های دیگری هستند که در تولید محتوا کاربرد دارند.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟
  • درباره انواع محتوا تحقیق کنید

محتوا انواع مختلفی دارد و هر کدام روش به خصوصی برای تولید شدن دارند. به عنوان مثال محتوای متنی با محتوای صوتی فرق دارد و همچنین محتوای متنی خود نیز انواعی دارد؛ مانند بلاگ، رپورتاژ و لندینگ.

  • با استراتژی‌های مخصوص هر محتوا آشنا شوید.

قبل از شروع کار، لازم است استراتژی تولید محتوای خود را تعیین و به‌طور مداوم آن را به‌روز کنید.

  • نوع نوشته و لحن استفاده شده در هر محتوا را بررسی کنید.

برای این کار می‌توانید محتواهایی که توسط دیگر افراد در حوزه مدنظر تولید شده است را تحلیل کنید و متوجه شوید در صنعت‌های مختلف چه سبک نوشتاری رایج‌تر است.

  • نوع محتوا باید متناسب با کسب‌و کار نوشته شود.

نوع محتوا در صنعتی که می‌خواهید وارد شوید متفاوت با صنعت‌های دیگر است؛ پس در یک کسب‌وکار مشخص باید بررسی شود، چه محتوایی بازخورد بهتری می‌گیرد و برای تبلیغ‌نویسی مناسب است.

6- مهارتِ دیدنِ مسائل از جوانب دیگر

کپی رایتینگ

مهارت دیدن مسائل از جوانب دیگر یا همان “دیدگاه‌گیری” یعنی:

مسئله را از دید مخاطب ببینید و بتوانید او را درک کنید تا بتوانید بهترین راه برای تأثیرگذاری بر او را پیدا کنید.

این مهارت علاوه‌ بر شناخت هر چه بهتر مخاطب، به شما کمک می‌کند محصول و خدمت را از منظری دیگر ببینید و ویژگی‌هایی از آن بیابید که دیگران از دیدن آن عاجز‌اند. مهارت جستجوگری در این جا نیز به یاری شما می‌آید.

مثلاً در محصولی مانند خودرو، ویژگی مهم آن از نظر متخصص بخش فنی، کیفیت و امنیت آن است، در حالی که از دیدگاه مشتری، ویژگی مهم آن می‌تواند رنگ و مدل ماشین باشد.

سه اصل مهم در دیدگاه‌‌گیری:

  1. فکر فرد مقابل را به خوبی درک کنید: به گونه‌ای که آگاهی شما از افکارش بیشتر از خود فرد باشد.
  2. افکار درک‌شده را بدون دخالت هیجان و احساسات توضیح بدهید: زیرا این دو عامل هنگام تشریح یک موضوع باعث قضاوت مبتنی بر احساسات و سوگیری شناختی می‌شوند.
  3. به موضوع از منظری دیگر نگاه کنید.
چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

که در‌ نهایت با اطلاعات کسب‌شده می‌‌توانید با دیدگاهی متفاوت به آن نگاه کنید.

7- مهارت SEO

کاربرد مهارت SEO در کپی رایتینگ

با این مهارت می‌توانید محتوایی تولید کنید که بازدید سایت را افزایش دهد. این مهارت بخش مهمی در نوشتن محتوای تبلیغاتی است.

در واقع شما از کلماتی استفاده می‌کنید که کلیدی هستند و بازدید بیشتری برای محتوا و سایت شما خواهند آورد. تلفیق سئو و کپی‌‌رایتینگ یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها جهت دست‌یابی به هدف می‌باشد.

سئو در بحث کپی‌‌رایتینگ در محتوای وب و توضیحات محصولات کارآیی دارد.

یک نکته مهم: هنگام تبلیغ‌نویسی نباید بحث اصلی که تجربه کاربر از محتوای نوشته شده است را فراموش کرد و فقط بر سئو تأکید کرد. زیرا هدف اصلی، رضایت مخاطب می‌باشد و در مرحله دوم بالا آمدن در نتایج گوگل.

سعی کنید مفاهیم اولیه سئو را از مقاله‌ها و ویدئوهای رایگانی که در سراسر وب وجود دارد یاد بگیرید.

بحث سئو با توجه به اینکه در کدام بخش کپی‌‌رایتینگ فعالیت می‌کنید، می‌تواند یک مهارت فرعی یا اصلی باشد. مثلاً در فضای آفلاین شما کمتر به این مهارت احتیاج دارید.

در مقاله تعریف سئو می‌توانید اطلاعات مفیدی از بحث سئو به دست آورید.

در مطلب زیر نیز می‌توانید به سئو به چشم یک شغل نگاه کنید:

8- مهارت‌های ضروری دیگر

  • مخاطب‌شناسی یا شناخت بازار مصرفی (حتماً مقاله مخاطب‌شناسی در کپی‌ رایتینگ را مطالعه کنید)
  • زبان انگلیسی سطح بالا
  • جزئی‌نگری
  • سؤال کردن
  • تدوین استراتژی محتوا
  • مدیریت زمان
  • آگاهی از نحوه کار شبکه‌های اجتماعی
  • گوش دادن
  • ارتباط برقرار کردن

تا به اینجا برای پاسخ به سوال کپی‌رایتر کیست، مولفه‌های تحصیلات، درآمد، وضعیت بازار کار و مهارت‌های شغل کپی‌‌رایتر را بررسی کردیم. در ادامه به سایر مؤلفه‌های این شغل می‌پردازیم.

محیط کار یک کپی‌رایتر

شغل کپی رایتر

حالا که متوجه شدید کپی‌رایتر کیست و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد، بد نیست با سبک‌های مختلف این شغل و محیط کار آن نیز آشنا شوید.

با توجه به اینکه می‌خواهید چه نوع کپی‌رایتری شوید و به کدام حوزه ورود کنید، قطعاً محیط کار شما فرق می‌کند.

در ادامه به انواع کپی‌رایتر از لحاظ سبک نوشتاری، انواع استخدام شدن و حوزه‌های مختلف کپی رایتینگ می‌پردازیم.

انواع کپی‌رایتر از لحاظ سبک نوشتاری

  • سبک تبلیغ‌نویسی مستقیم

هدف این است که پاسخ مستقیم کاربر را دریافت کنیم. این سبک بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کاربرد دارد. مثلاً جمله‌ی: برای دریافت لینک عضویت، صفحه را به بالا بکشید و …

  • سبک تکنیکال

زمانی که کپی‌رایتر در حوزه‌ای خاص مهارت و تخصص دارد، از آن برای ایجاد محتوا استفاده می‌کند. همچنین می‌توان گفت: هنگامی که شخص از تکنیک‌های خاصی برای بازاریابی بهتر استفاده می‌کند دارای سبک تکنیکال است.

  • تبلیغ‌نویسی تجاری

از این سبک معمولاً بیشتر در حوزه بروشور‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود.

  • سبک بازاریابی شرکتی

هدف، بیشتر بازاریابی محتوایی است از روش‌هایی مانند: ایمیل مارکتینگ که عنوانی جذاب برای ایمیل نوشته می‌شود تا مخاطب ایمیل را باز کند و مطلب نوشته‌ شده را بخواند.

انواع استخدام شدن

1- استخدام شدن در یک شرکت

به‌صورت تمام‌وقت برای یک شرکت به خصوص کار می‌کنید؛ در حالی که تنوع کاری کم است و شما تمامی مطالب کپی‌‌رایتینگ شرکت را می‌نویسید و نکته خیلی مهم در این دسته، آگاهی داشتن کامل از جزئیات برند است.

مثلاً شما برای یک شرکت بزرگ که فروشنده تجهیزات پزشکی است کار می‌کنید و مسئولیت همه‌ کپی‌‌رایتینگ آن شرکت با شما است.

این مسئولیت می‌تواند شامل انواع تبلیغ‌نویسی مانند نوشتن برای محتوای وب، صفحات درباره ما، بروشور‌های مربوط به محصولات آن، تبلیغ تلویزیونی و… باشد

شرکت مربوطه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اما نکته مهم این است که به این محصول یا خدمت شرکت، علاقه داشته باشید تا کار برایتان کسل‌کننده نباشد. همچنین از قبل درباره شرکت و بازاری که در آن کار می‌کنید اطلاعات جمع آوری کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

2- کار کردن در آژانس‌های تبلیغاتی

تنوع در نوشتن متن بسیار زیاد است و در این حالت می‌توانید با مشتریان مختلف کار کنید و تجربه زیادی در این شغل به‌دست آورید. علاوه‌بر تمرین در نوشتن، می‌‌توانید فرصت یادگیری لحن‌های مختلف برای برندهای گوناگون نیز را به‌دست آورید.

این آژانس‌ها، با شرکت‌ها و کارفرماهای مختلف با انواع محصول و خدمات کار می‌کنند. ساعت کار به صورت اداری است یعنی 8 ساعت در روز. کارهایی مانند نوشتن نام برند، طراحی شعار برند (تگ لاین) و شعار کمپین (اسلوگان) در این آژانس‌ها بیشتر به شما داده می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با آژانس‌های تبلیغاتی و همکاری با آن‌ها می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید:

موارد زیر نمونه‌هایی از آژانس‌های تبلیغاتی هستند که با کپی رایترها کار می‌کنند و می‌توانید با فرستادن رزومه با آن‌ها همکاری کنید:

معمولاً کپی‌رایترها در دپارتمان خلاقیت و بخش تبلیغات آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی کار می‌کنند. اگر کپی‌رایتر در یک شرکت به خصوص استخدام شود، در بخش بازاریابی و تبلیغات شرکت مشغول به فعالیت می‌شود.

3- فریلنسر بودن

اصولاً این تیپ شغلی به‌صورت پروژه محور است و تنوع زیادی دارد و ساعت کار به صورت آزاد است، یعنی به دل‌خواه خودتان می‌باشد که چه زمانی از شبانه‌روز را کار کنید.

کپی‌رایتر آزاد با چندین کارفرما به‌صورت مستقیم کار می‌کند و پروسه نوشتن قرارداد را نیز خودش انجام می‌دهد. پروژه‌هایی که می‌گیرد متنوع‌اند و به‌صورت موقت کپی‌رایتینگ را برای کارفرما انجام می‌دهد؛ یعنی قرارداد بلندمدت نیست.

به عنوان مثال برندی می‌خواهد تبلیغ انجام دهد و قصد استخدام فردی را به صورت بلندمدت ندارد، در نتیجه از یک فریلنسر در این حوزه استفاده می‌کند، تا بنر تبلیغاتی‌اش را طراحی‌ کند.

حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید تا با فریلنسری در حوزه تولید محتوا آشنا شوید.

هرکدام از روش‌های بالا را انتخاب کنید، نباید این نکته را فراموش کنید که، نمونه کارهایی در این حوزه در دست داشته باشید تا کارفرما یا مشتری بتواند توانایی شما را در این زمینه ببیند و بتوانید پروژه بگیرید و استخدام شوید.

از کجا آگهی استخدامی کپی رایتینگ پیدا کنیم؟

اگر قصد دارید برای یک شرکت به‌خصوص کار کنید و علاقه‌ای به آژانس‌های تبلیغاتی ندارید، با استفاده از سایت‌های کاریابی و سرچ واژه کپی‌رایتر در بخش جستجوی آن می‌توانید آگهی‌های شرکت‌های مختلف را پیدا کنید.

حوزه‌های کپی رایتینگ چیست؟

معرفی حوزه های مختلف کپی رایتینگ
  • کپی‌رایتینگ آفلاین

رسانه‌های غیر آنلاین مانند پوستر، بیلبورد، استرابورد، استند، کاتالوگ و …

  • کپی‌رایتینگ آنلاین

طراحی و برگزاری کمپین‌های اینستاگرامی و توییتری، طراحی لندینگ پیج، طراحی سایت و اپلیکیشن، طراحی کپشن شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی در این حوزه‌اند.

فرق دو حوزه بالا بیشتر در بستری است که منتشر می‌شوند.

  • کپی‌رایتینگ غیرتبلیغاتی

شامل دو بخش روابط عمومی و منابع انسانی است و حوزه‌ای نوپا در کپی‌رایتینگ به حساب می‌آید.

  • تبلیغ‌نویس منابع انسانی

کارهایی مانند نوشتن آگهی استخدامی، تولید پیام‌هایی جهت درونی‌سازی ارزش‌های سازمان و نوشتن پیام‌های اثربخش جهت تقویت روحیه تیمی و بهتر کردن حال کارکنان انجام می‌دهد.

  • نویسندگی روابط عمومی

بیشتر به بحث روابط عمومی سازمان در فضای آنلاین مربوط می‌شود.

این کپی‌رایتر با قواعد روابط عمومی و طراحی افکار عمومی آشنایی دارد. وقتی که برند سازمان به‌خاطر بعضی از اشتباهات مورد حمله قرار می‌گیرد، می‌تواند با استفاده از قدرت کلمات و دانش‌های دیگر، جو به‌ وجود آمده را به نفع سازمان تغییر دهد.

این روزها بیشتر در تویتر و لینکدین از کپی‌رایتینگ برای روابط عمومی استفاده می‌شود و اگر درست از آن استفاده شود، باعث تقویت برند کارفرما می‌شود.

تا اینجا متوجه شدیک کپی‌رایتر کیست و محیط کار یک کپی‌رایتر چگونه است. در ادامه شرح وظایف کپی‌رایتر را بررسی خواهیم‌ کرد.

شرح وظایف کپی‌رایتر

  • نوشتن شعار برای انواع تبلیغات مانند تبلیغات محیطی (بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل‌ونقل، استرابورد و… )، تبلیغات مطبوعاتی (آگهی‌ها در روزنامه‌ها، مجله‌ها و …)
  • نوشتن محتوای پیامک و ایمیل‌های تبلیغاتی
  • نگارش سناریوی تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • نوشتن محتوای تبلیغات کلیکی (با انواع تبلیغات کلیکی در انواع تبلیغات کلیکی و مزایای آن آشنا شوید)
  • خلق کردن شعار برای اشخاص، برندها، سازمان‌ها و هلدینگ‌ها
  • ایده‌پردازی
  • نوشتن محتوای متا دیسکریپشن (توضیحی مختصر و مفید درباره صفحات وب سایت است)
  • نام‌گذاری محصول و برند
  • نوشتن شعار برای تبلیغات شبکه‌های‌ اجتماعی، همچنین ایجاد وبلاگ و محتوای این شبکه‌ها را نیز برعهده دارد.
  • نوشتن محتوای پوش نوتیفیکیشن (push notification)
  • همکاری با بخش بازاریابی و روابط عمومی
  • نوشتن محتوای تبلیغاتی لندینگ پیج فروش محور و متریال‌های چاپی (‌متریال چاپی مانند بروشور، کاتالوگ و …)
  • نوشتن میکروکپی برای دکمه دعوت به کامنت (Call to action): مانند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید یا همین حالا از ما خرید کنید و …
  • وظیفه نوشتن تیتر تبلیغات همسان یا Native ads را نیز برعهده دارد.
  • شعارهایی که در کمپین‌های 360 (به این معنی که یک پیام تبلیغاتی در بسترهای مختلف منتشر می‌شود) نوشته می‌شود نیز یکی دیگر از وظایف کپی‌رایتر است.

چگونه کپی‌رایتر شویم؟

تا اینجای کار شما به جواب سوال کپی‌رایتر کیست و یک دید کلی درباره این شغل دست پیدا کردید. اما برای وارد شدن به آن لازم است کمی تأمل کنید.

هنوز چند گام دیگر باقی است تا مطمئن شوید می‌خواهید وارد این حوزه شوید یا نه.

شاید هم بخواهید خودتان طراح مسیر شغلی‌ دلخواهتان باشید.

گام اول: شناخت خود

گام اول در این مسیر، شناخت خود و جایگاه فعلی است. به سؤالات زیر پاسخ دهید، تا به یک شناخت نسبی از خودتان برسید.

  • چند مورد از مهارت‌های نام برده شده را دارید؟
  • آیا مواردی که نام بردید، جزو مهارت‌های اصلی این حوزه به‌شمار می‌آیند؟
  • می‌خواهید از طریق دوره‌های آموزشی در این حوزه وارد شوید یا قصد دارید به‌صورت خودخوان به یادگیری بپردازید؟
  • می‌خواهید به صورت فریلنسری کار کنید یا توسط شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی استخدام شوید؟
  • در کدام حوزه کپی‌رایتینگ می‌خواهید وارد شوید؟
  • قصد دارید در حوزهای به‌خصوص، تخصصی کار کنید یا برای محصولات و خدمات مختلف تبلیغ‌نویسی کنید؟
  • چه مقدار از زمانتان را برای این کار می‌گذارید؟

سؤال‌های دیگری نیز مانند چقدر به این حوزه علاقه دارید نیز اهمیت دارند، که در این گام مشخص می‌شوند.

گام دوم: انتخاب مسیر

چگونه کپی رایتر شویم؟

در گام دوم شما مسیری که می‌خواهید طی کنید را مشخص می‌کنید.

این مسیر شامل چند مرحله است.

مرحله اول که شما در حال حاضر در آن هستید، مرحله قدرت انتخاب محدود است. کسی که مبتدی است و هیچ تجربه‌ای ندارد باید بیشتر زمان خودش را به آزمون و خطا و یادگیری بگذراند.

الزامات مرحله اول

1- آشنایی با اصول کپی‌رایتینگ و اثربخش‌نویسی

کپی رایتینگ اصول و تکنیک‌هایی دارد که اگر آن‌ها را بدانید می‌توانید متنی تأثیرگذار برای مشتری‌ها بنویسید.

چند تکینک تبلیغ‌نویسی:

  • از کلمات ساده و آشنا به‌جای کلمات پیچیده استفاده کنید.
  • کلمات قوی مانند حتماً، مطمئن باشید و… در نوشته به‌کار ببرید.
  • سؤال‌هایی بپرسید که می‌دانید جواب مخاطب به آن‌ها بله است.
  • بر مزایا تمرکز کنید نه ویژگی‌ها. یعنی به مخاطب نشان دهید این محصول یا خدمت کدام مشکل آن‌ها را حل می‌کند.

می‌توانید برای شروع از مقاله‌ی زیر استفاده کنید:

2- مطالعه کتاب‌هایی در حوزه کپی‌رایتینگ

با مطالعه کتاب‌های مرجع این حوزه، به آگاهی درستی از اینکه آیا علاقه‌مند به ادامه و فعالیت در شغل کپی‌رایتری هستید؛ می‌رسید.

کتاب‌های زیر منابع خوبی برای شروع هستند.

  • ادبیات تبلیغ، نوشته رابرت دابلیو بلای
  • کپی‌رایتینگ، به قلم مارک شاو
  • کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی، نوشته دیوید اگیلوی
  • مثلث طلایی نوشتن، از دکتر احمد توکلی
  • ایروبیک خلاقیت، از انتشارات بادکوبه

اگر علاقه دارید کتاب‌های بیشتری در این زمینه مطالعه کنید، از مقاله معرفی 17 کتاب آموزش کپی‌رایتینگ استفاده کنید.

3- دنبال کردن سایت‌ها و افراد مرتبط با این حوزه

می‌توانید افرادی که در این حوزه تجربه دارند را دنبال کنید و با این حرفه بیشتر آشنا شوید.

افراد مرتبط با این حوزه:

وب‌سایت‌های مرتبط با این حرفه:

4- شرکت در دوره‌های آموزشی
معرفی دوره های آموزشی کپی رایتینگ

بعضی از دوره‌های آموزشی می‌توانند به شما در مسیر یادگیری کمک کنند.

در‌ نتیجه احتیاج به یادگیری غیر‌متمرکز را کاهش می‌دهند.

بعضی از دوره ها پولی‌اند و بعضی از آن‌ها رایگان، با توجه به اینکه در ابتدای مسیر هستید و ممکن است هنوز نسبت به وارد شدن در این حوزه مطمئن نباشید دوره‌های رایگان و یادگیری خودخوان بهترین گزینه‌ها هستند.

دوره‌های کپی رایتینگ که باید برای آن‌ها پول پرداخت کنید:

دوره‌های ارزان‌تر:

:دوره‌های گران‌تر

الزامات مرحله دوم

در مرحله دوم به شناسایی بازار می‌پردازید. بعد از اینکه با کپی‌رایتینگ بیشتر آشنا شدید و دانستید کپی‌رایتر کیست، نوبت به انتخاب حوزه فعالیت می‌رسد.

اگر بخواهید کپی‌رایتر فریلنسر یا کپی‌رایتری که در آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کند شوید و یا اینکه در یک شرکت خاص استخدام شوید باید مسیر هر کدام را بررسی کنید.

به عنوان مثال در بحث فریلنسری، توانایی‌هایی که لازم دارد، مشتری‌هایی که با آن‌ها کار خواهید کرد و میزان نیاز را بررسی می‌کنید.

شاید شما علاقه داشته باشید به‌صورت پروژه‌محور کار کنید ولی افراد کمی خواهان این نوع از همکاری باشند.

اگر کار در آژانس‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید باید سابقه آن آژانس، نوع پرداخت حقوق، حوزه‌هایی که در آن وارد می‌شوند و … را بررسی کنید.

اگر در شرکت خاصی می‌خواهید مشغول به‌کار شوید بازار کار آن صنعت را تحلیل کنید و از میزان تقاضا برای کپی‌رایتر در آن نوع صنعت و کسب‌وکار، علاقه‌تان نسبت به آن محصولات یا خدمات، وضعیت خوش‌نامی و بودجه آن شرکت مطمئن شوید.

بحث دیگری که باید به آن توجه کنید، وضعیت بازار و شرایط کار در حوزه‌های مختلف کپی‌رایتینگ است. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، کپی‌رایتینگ در سه حوزه آنلاین، آفلاین و غیرتبلیغاتی وجود دارد و باید یکی را حداقل در ابتدای کار انتخاب کنید و در آن وارد شوید.

گام سوم: شروع کنید

گام سوم در مسیر کپی رایتر شدن

در گام سوم شما مطمئن شده‌اید که می‌خواهید وارد این شغل بشوید یا خیر. در نهایت حوزه‌ای که قصد ورود به آن را دارید، مشخص شده است.

چند فعالیت که باید آن‌ها را در این گام انجام دهید:

فعالیت اول: تمرین کردن

شاید آگاهی‌ شما نسبت به این حرفه افزایش یافته باشد، اما تا زمانی که تمرین را شروع نکنید، نمی‌توانید تبلیغی اثربخش بنویسید.

تمرین را از نگاه کردن و تغییر دادن متن‌های تبلیغاتی که توسط کپی‌رایترهای دیگر نوشته شده است شروع کنید.

مثلاَ بیلبوردها، شعار برندها، ایمیل تبلیغاتی که برای شما ارسال شده است و … را بررسی کنید و هر کدام که بیشترین اثرگذاری را بر روی شما داشت، یادداشت کنید؛ و بعد از مدتی به این فکر کنید که اگر شما بودید به چه صورتی این تبلیغ را می‌نوشتید که جذاب‌تر باشد.

هم‌زمان برای آن شرکت فرضی، انواع کپی‌رایتینگ‌ها را انجام دهید. می‌توانید از شعارها، تیترها، عناوین و… شروع کنید که کوتاه‌تر هستند.

مقاله 18.5 ( هجده و نیم ) تمرین روزانه برای حرفه‌ای شدن در کپی رایتینگ یک منبع مناسب برای تمرین کردن در این حوزه است.

فعالیت دوم: معرفی خود

ممکن است در همین ابتدای راه استخدام نشوید یا پروژه‌ای به شما محول نشود. به همین دلیل برای خود در وبلاگ‌های رایگان مانند ویرگول تولید محتوا کنید. مثلاً در این باره که کپی‌رایتر کیست و چه تاثیری بر پیشرفت کسب‌وکارها می‌گذارد بنویسید.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی برای خود نمونه کارهای فرضی ایجاد کنید و یا سایتی شخصی ایجاد کرده و در آن به معرفی خود و نمونه کارهایتان بپردازید.

با این کار حتی اگر پروژه واقعی انجام نداده باشید، نمونه کارهایی دارید از توانایی‌تان در تبلیغ‌نویسی و کارفرما با مراجعه به سایت و شبکه اجتماعی‌تان می‌تواند به شما اعتماد کند و کارش را به دست شما بسپارد.

فعالیت سوم: تقویت مهارت‌های نرم

تنها متخصص بودن در یک حرفه کافی نیست!

افراد با استعداد و متخصص زیادی هستند که نمی‌توانند به خوبی با مشتری و کارفرما ارتباط برقرار کنند؛ در نتیجه یا کار را از دست می‌دهند یا اینکه با قیمت بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن قرارداد می‌بندند و در نهایت از کار دل‌سرد شده و از بازار کار گله می‌کنند.

با تقویت مهارت‌های نرم می‌توانید شانس موفقیت خود را نه تنها در حرفه کپی‌رایتینگ، بلکه در سایر مشاغل نیز تا حد زیادی بالا ببرید.

تعدادی از مهارت‌های نرم مورد نیاز در حرفه کپی رایتینگ موارد زیر هستند:

مهارت‌های نرم دیگر مانند خود یادگیرنده بودن، دقت، مدیریت زمان، سؤال پرسیدن و …

مزایا و معایب شغل کپی‌رایتر چیست؟

مزایای کار به‌عنوان کپی‌رایتر:

  • درآمد بالا
  • وابستگی کمتر به شرایط اقتصادی: به این صورت که اگر شرایط خوب باشد درآمد بالا است و اگر شرایط بد باشد شرکت‌ها برای فروش محصول خود تبلیغ می‌کنند و هرچه فروش از کانال کپی‌‌رایتینگ شما بیشتر باشد درآمد هم به همان نسبت خوب است و کمتر احتمال بیکار شدن وجود دارد.
  • تنوع کاری: می‌توانید برای وب سایت‌ها، بیلبوردهای بزرگ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … تبلیغ نویسی انجام دهید.
  • ساعت کاری منعطف: می‌توانید کارتان را در هر ساعتی از شبانه‌روز که بیشتر در آن بازدهی دارید یا راحت‌تر هستید انجام دهید.
  • الزامی نبودن داشتن مدرک مرتبط: مهم‌ترین اصل، تجربه شما است و کیفیت کارتان. پس هر کسی که علاقه و توانایی لازم را داشته باشد می‌تواند وارد آن شود.
  • لازم نیست دفتر کار به‌خصوص یا امکانات به‌خصوص داشته باشید؛ فقط به کامپیوتر یا لپ‌تاپ و قلم و کاغذ احتیاج خواهید داشت.

معایب شغل کپی‌رایتینگ:

  • درآمد وابسته به میزان تلاش شما است. اگر مهارت کافی نداشته باشید درآمدتان حتی کفاف خرج یک روزتان را هم ندارد در نتیجه با رویای پولدار شدن نمی‌توانید در آن موفق شوید و احتیاج به زمان و تلاش زیاد دارد.
  • اگر به دنبال کاری هستید که بخش‌هایی از آن را با دیگری تقسیم کنید این کار مناسب شما نیست زیرا حتی اگر در یک آژانس تبلیغاتی هم کار کنید در نهایت به تنهایی باید تبلیغ‌نویسی کنید و متن و شعار جذاب را بنویسید.
  • مشتری درباره آنچه که انجام داده‌اید نظر می‌دهد، که این نظر می‌تواند درست یا غلط باشد. پس باید صبر داشته باشید و برای او توضیح دهید که چرا باید کار این گونه انجام شود و همچنین انتقادپذیر باشید و اگر حرف آنها درست باشد کار را اصلاح کنید.

آیا شغل کپی رایتر برای شما مناسب است؟

این به شما بستگی دارد که با توجه به نکات گفته‌ شده مانند: کپی‌رایتر کیست ، ویژگی‌های این شغل، وظایفی که دارید و مهارت‌های لازم، آیا حاضر هستید که وقت و انرژی خود را در این کار بگذارید؟

چه میزان علاقه‌مند به تحقیق بسیار در یک حوزه جهت یافتن مزیتی خاص برای تبلیغ‌نویسی و جذب مخاطب هستید؟

با توجه به مزایا و معایب گفته شده، چقدر برای وارد شدن به این حرفه راغب هستید؟

تحمل نه شنیدن را دارید؟ (ممکن است با بسیاری از کارفرماها صحبت کنید و آن‌ها با شما کار نکنند)

آیا حاضر هستید به صورت مداوم مطالعه کنید و مهارت نوشتن خود را تقویت کنید؟

صبور هستید؟ (کسب درآمد بالا و متخصص شدن به زمان نیاز دارد. البته مدت زمان لازم برای هر فردی با دیگری متفاوت است)

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، کپی‌رایتر شدن فقط به داشتن استعداد خلاصه نمی‌شود و بیشتر به مطالعه و تلاش شما وابسته است اما این نکته‌ را نباید فراموش کرد کهاگر در کاری استعداد داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم پیشرفت کنیم.

اگر می‌خواهید استعداد خود را کشف کنید، و بتوانید در زمینه انتخاب شغل بهتر تصمیم بگیرید. منابع زیر می‌توانند به کار بیایند:

همچنین اگر در انتخاب مسیر شغلی خود سردرگم هستید و نمی‌دانید چکار کنید، دوره طراحی زندگی همان چیزی است که لازم دارید تا چراغ راهنمای شما باشد.


مطالب مرتبط با موضوع کپی‌رایترینگ

دو مطلب فوق‌العاده در زمینه کپی‌رایتینگ و تبلیغ‌نویسی در سایت کارنکن وجود دارد که توانایی شما را در این حوزه افزایش می‌دهد. با کلیک بر هر مقاله می‌توانید به صفحه مورد نظر وارد شوید.

در حوزه بازاریابی هنوز سوال دارید؟ پس مطلب زیر را حتماً مطالعه کنید که با یکی از مهم ترین انواع بازاریابی آشنا شوید.

بحث استخدام شدن و مصاحبه کاری در شغل کپی‌رایتینگ و در هر شغل دیگری مهم است به همین دلیل چند منبع مفید را در زیر معرفی می‌کنم. در صورت تمایل استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مشاغل دیگر را نیز بررسی کنید و از جدیدترین شغل‌های دنیا با خبر شوید می‌توانید مقاله‌ زیر را مطالعه کنید.

اگر قصد دارید فریلسنر شوید، در سایت کارنکن مطالب خوبی برای شما آماده شده است، که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذارد:

چگونه کپی رایتر شویم و سوالاتی مرتبط با آن

کپی‌رایتر کیست؟

کسی است که یک نوشته جذاب را با استفاده از اصول کپی‌رایتینگ، فروش و بازاریابی می‌نویسد تا محصول یا خدمت را به فروش برساند.

کپی‌رایتینگ چیست؟

نوشتن یک متن تجاری و تبلیغاتی، جهت ترغیب مخاطب به انجام اقدام مدنظر ما.

فرق copywriter و copyright

copyright همان حق کپی رایت یا حق انتشار است، که برای حفظ مالکیت معنوی یک اثر استفاده می‌شود.
اما copywriter کپی‌رایتر یا تبلیغ‌نویس، شخصی است که متن تبلیغاتی می‌نویسد.

مهارت‌های مورد‌ نیاز شغل کپی‌‌رایتر چیست ؟

1_تحقیق کردن
2_خلاقیت
3_نویسندگی
4_بازاریابی وفروش
5_SEO
6_ دیدگاه گیری
7_تدوین استراتژی محتوا
و …

مزایا و معایب شغل کپی‌رایتر

درآمد بالا، وابستگی کمتر به شرایط اقتصادی، تنوع کاری، ساعت کاری منعطف، الزامی نبودن داشتن مدرک مرتبط، جزو مزایای این شغل به حساب می‌آیند.
معایب این حرفه شامل: میزان درآمد دریافتی وابسته به تلاش کپی‌رایتر، ماهیت کار انفرادی است حتی اگر در یک آژانس تبلیغاتی کار کنید، نیازمند صبر زیاد در تعامل با مشتری می‌باشد.

در این مقاله سعی کردم تعریفی از اینکه کپی‌رایتر کیست و آنچه که برای کپی‌رایتر شدن لازم است را بیان کنم.

به‌نظر شما چه نکات دیگری را باید در این شغل در نظر گرفت؟


بعد از خواندن این مطلب آیا می‌خواهید به این حوزه وارد شوید یا خیر؟


اگر تجربه‌ای در زمینه کپی‌رایتینگ دارید لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “کپی‌‌رایتر کیست و چه می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.