کپی‌ رایتر کیست و چه می‌کند!

کپی رایتر کیست

در این مقاله قرار است چه چیزی بیاموزید؟ همان‌طور که از عنوان می‌توانید متوجه شوید، قرار است در این باره که کپی رایتر کیست صحبت کنیم.

همه کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی به نوعی به خدمات یک کپی رایتر نیاز خواهند داشت.

در این مطلب به سوالات زیر و تعدادی سوال دیگر پاسخ داده می‌‌شود:

کپی‌ رایتر کیست و چه وظایفی دارد؟ بازار کار برای آن به چه صورت است؟ کپی‌ رایتینگ چیست؟

در هر بخش منابع کافی برای مطالعه بیشتر و نحوه کسب مهارت‌های مربوط به این حوزه معرفی شده است.

و در نهایت به جواب این پرسش می‌پردازیم که چگونه کپی رایتر شویم و چه گام‌هایی را باید در این مسیر برداریم.

اگر شما نیز هر کدام از سوالات بالا را دارید و به دنبال منبعی برای پاسخ آن‌ها و سوالات دیگرتان هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به جواب تک‌تک سوال‌های خود برسید.

لیست مطالب

کپی رایتینگ چیست

کپی‌ رایتینگ یا تبلیغ نویسی (copywriting)، نوشتن یک متن جذاب و تجاری است، که مخاطب را ترغیب به انجام اقدام مدنظر ما می‌کند؛ این اقدام می‌تواند خرید یک محصول‌، عضویت در سایت یا کلیک بر یک لینک برای وارد‌کردن شماره خود و … باشد.

به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم الکترونیکی باشید، برای ترغیب مشتری به خرید‌کردن لازم است تبلیغ کنید. این متن تبلیغاتی که می‌تواند به صورت آنلاین (در شبکه‌های اجتماعی، سایت و …) و یا آفلاین (بنر، کاتالوگ و …) باشد را باید با اصول کپی‌ رایتینگ بنویسید تا احساسات مخاطب را برانگیزید و به فروش دست پیدا‌ کنید.

کپی رایتر کیست

copyright همان قانون کپی‌رایت یا حق تکثیر است، که برای حمایت از آثار ادبی و هنری استفاده می‌شود. در واقع اگر شما پدیدآورنده یک اثر باشید، دارای حق نشر، تکثیر و الگوبرداری هستید و هرگونه استفاده از این اثر منوط به اجازه شما است.

اما کپی رایتر کیست : copywriter کسی است که از اصول بازاریابی، فروش و کپی رایتینگ استفاده می‌‌کند تا یک متن جذاب برای کسب‌وکارها جهت فروش محصول یا خدمت بنویسد.

در ادامه مقاله به صورت مفصل دربارهٔ این موضوع که کپی رایتر کیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد توضیح می‌دهیم.

شغل کپی‌ رایتر چیست و چه ملزوماتی دارد

شرح وظایف کپی رایتر این‌ چنین است:

با توجه به هدفی که شرکت یا کارفرما دارد (می‌تواند جذب مخاطب و فروش بیشتر باشد، دریافت ایمیل مخاطب و …) به تحقیق کاملی درباره محصول یا خدمت و مشتریان می‌پردازد، طوری که کاملاً از نیاز و خواسته‌ی مشتری آگاه شود و بتواند احساس و فکر خواننده را جذب موضوع کند و با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی، فروش، نویسندگی و روانشناسی او را مجاب به انجام یک اقدام خاص کند.

البته ممکن است که صرفاً انجام یک کار را از مخاطب نخواهد و قصدش این باشد که ویژگی‌های یک محصول یا خدمت را در قالبی خلاقانه ارائه بدهد تا احساس مشتری را نسبت به آن برانگیزد.

دو مثال از کاربرد کپی رایتینگ

هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد.

در اینجا حس اعتماد به بانک را در بازدیدکننده‌ها ایجاد و باعث ترغیبشان برای ایجاد حساب می‌شود. زیرا کپی رایتر می‌داند یکی از مولفه‌های اساسی در انتخاب بانک برای مشتری، حس اعتماد به آن می‌باشد.

نمونه ای از کاربرد کپی رایتینگ در شغل کپی رایتر

در تصویر بالا هم یک نمونه دیگر از کار کپی‌ رایتینگ را مشاهده می‌کنید.

در این تبلیغ سعی شده احساس مخاطب را درگیر کند و یک دغدغه اساسی از مشتری را هدف قرار دهد. و در انتها راهکار این معضل را، کارایی مایع ظرف‌شویی دورتو معرفی کند.

در نتیجه در جواب سوال کپی رایتر کیست می‌توانیم بگوییم شخصی است که شعار، برند و هر متن تبلیغاتی جهت جذب مخاطب را ایجاد می‌کند.

برای وارد شدن به یک حرفه لازم است چند نکته را از قبل بررسی کنیم و تصمیم بگیریم در آن حوزه ورود کنیم یا نه؟

موارد مهمی که در ادامه درباره شغل کپی‌ رایتر توضیح می‌دهیم شامل موارد زیر است:

  • تحصیلات مورد نیاز
  • درآمد کپی رایتینگ
  • بررسی وضعیت بازار کار
  • مهارت‌های مورد نیاز
  • چگونگی محیط کار
  • مزایا و معایب شغل کپی رایتینگ

نقش تحصیلات در شغل کپی رایتینگ

اکثر کپی رایتر‌ها دارای مدرک لیسانس هستند. اما این وحی مُنزل نیست!

در توضیح اینکه چه رشته‌هایی بیشتر مناسب این شغل است به موارد زیر می‌توان اشاره‌‌ کرد:

  1. ادبیات
  2. روزنامه‌نگاری
  3. ارتباطات
  4. تبلیغات
  5. بازاریابی
  6. روابط عمومی
  7. زبان انگلیسی

اما کارفرما‌ به تجربه و مهارت افراد بیشتر از مدرک تحصیلی توجه دارد.

البته که مؤلفه مدرک هم می‌تواند در استخدام شدن توسط آژانس‌های تبلیغاتی مطرح، که به دنبال نویسندگانی حرفه‌ای و با سطح تحصیلی بالاتر هستند تاثیرگذار باشد.


اگر بتوانید خودتان را اثبات کنید و برای به‌روز بودن و ارتقای خود وقت بگذارید؛ تحصیلات، زیاد به چشم نمی‌آید و می‌توانید در این کار موفق شوید.


توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد مهارت و دانش خود را با گذراندن دوره‌هایی در زمینه کپی‌ رایتینگ، ژورنالیسم، نویسندگی و مارکتینگ ارتقا دهید تا بتوانید در زمینه تحقیقات و در نهایت تولیدمحتوا، کارتان را به بهترین شکل به انجام برسانید.

درآمد یک کپی رایتر

اگر سری به سایت‌های استخدامی بزنید، با یک کلمه زیاد مواجه می‌شوید و آن حقوق توافقی است.

دلیل این مساله این است که مولفه‌های زیادی در میزان دستمزد یا درآمد یک کپی‌ رایتر تاثیر دارند به عنوان مثال میزان تجربه و خلاقیت فرد، حجم کار و میزان مسولیتی که باید برعهده بگیرد و حوزه‌ای که باید برای آن کپی‌ رایتینگ انجام شود چقدر تخصصی است که هرچه تخصصی‌تر باشد درآمد بالاتر است.

طبق گفته پروفایل سنتر این شغل میانگین حقوق 9,550,000 تومان را در ماه دارد. با مراجعه به سایت ذکر شده می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره که کپی رایتر کیست و شرایط شغلی آن چگونه است؛ کسب کنید.

در بعضی از شرکت‌ها هر چقدر نوشته کپی‌ رایتر در میزان فروش محصول تاثیر بگذارد؛ به ازای آن، درصدی از سود فروش کسب شده به او تعلق می‌گیرد.

به طور کلی در ایران درآمد یک کپی‌ رایتر از 100هزار تا 100 میلیون تومان با توجه به نوع شرکت و توانایی‌های شخص متفاوت است و معیارهای مختلفی در تعیین قیمت موثر است.

وضعیت بازار کار شغل کپی رایتر چیست

این شغل در ایران تقریباً نوپا به حساب می‌آید و رقابت در آن خیلی زیاد نیست.

مخصوصاً در فضای مجازی رونق خوبی را از بازار این حرفه مشاهده می‌کنیم. زیرا کسب‌وکارها و اشخاص، برای معرفی خود و جذب مخاطب به کپی رایتر‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی روی‌ آورده‌اند.

اگر واقعاً به این حوزه علاقه دارید، می‌توانید با حرفه‌ای شدن در آن به درآمد قابل توجهی برسید.

مهارت‌های مورد‌ نیاز شغل کپی‌ رایتر چیست؟

مهارت‌هایی که یک تبلیغ‌نویس لازم دارد؛ شامل آموزش‌هایی در حوزه کپی‌ رایتینگ و مهارت‌هایی پایه‌ای برای این شغل است که در زیر به هر کدام اشاره‌ شده است.

مهارت‌هایی که برای این کار ضروری هستند، بر اساس چند موضوع دسته‌بندی می‌شوند؛ اولاً شناخت مخاطب، ثانیاً داشتن آگاهی کامل از محصول و بازار، ثالثاً جذب مخاطب از طریق محتوا.

1- مهارت تحقیق کردن

با توجه به منابع زیادی که در سایت‌های مختلف وجود دارند؛ باید توانایی این را داشته باشید که مطالب قابل استناد را پیدا کنید.

در این مهارت، شما از جستجوگری و پرسش سوال‌های مختلف برای شناسایی کامل محصول یا خدمت خسته نمی‌شوید.

با این مهارت قادر هستید ویژگی‌هایی از محصول را شناسایی کنید که آن را متمایز می‌کند؛ همچنین به نقاط قوت و ضعف آن پی می‌برید.

انواع تحقیقات مانند:

جستجو در وب، پرسش از کارکنان شرکت (یا افرادی که آن محصول یا خدمت را عرضه می‌کنند)، خواندن روزنامه‌ها و مجله‌های‌ چاپی و … .

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟
  • از آموزش جستجوکردن حرفه ای با گوگل می‌توانید به نتایج سرچ بهتری دست پیدا کنید و زمان کمتری را از دست دهید.
  • برای تقویت این مهارت بهتر است از سوال‌ پرسیدن و استفاده از کلمات چرا، چطور، چه کسی، چه چیزی و … شروع کنید.

مثلاً در رابطه با محصول و مشتری سوال‌هایی از این دست بپرسید:

  • چه چیزی آن را از محصولات مشابه متمایز می‌کند؟
  • چطور این محصول یا خدمت نیاز مشتری را رفع‌ می‌کند؟
  • چه کسی مخاطب این خدمت است؟
  • از چه تبلیغاتی در این زمینه استفاده شده است؟

همچنین برای اطمینان از درست بودن اطلاعات این نکات را در نظر بگیرید:

  • شخصی که از آن پرسیده‌ام تا چه حد از ویژگی‌های محصول اطلاع دارد؟
  • آیا این منبع دارای تخصص کافی در این زمینه است؟ این اطلاعات نتیجه تحقیقات کاملی از بازار است؟

2- خلاقیت

کپی رایتر کیست و چگونه از خلاقیت در کارش استفده می کند؟

فرض کنید درباره موضوعی قرار است یک تبلیغ جذاب بنویسید و با یک مشکل بزرگ رو به رو می‌شوید؛ و آن این است که این محصول یا خدمت هیچ ویژگی و مزیت متفاوتی نسبت به رقبایش ارائه نمی‌کند و در واقع کاملاً با آن‌ها در یک سطح قرار دارد، در آن صورت چه می‌کنید؟

در چنین شرایطی مهارت خلاقیت شما را نجات می‌دهد، چون می‌توانید از کلمات به خوبی استفاده کنید و مشتری را ترغیب به خرید کنید.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

برای تقویت این مهارت می‌توانید شعارها و متون تبلیغاتی دیگر کپی رایترها را به شکل دیگری بنویسید و سعی‌ کنید وجه متمایزی از آن محصول نشان‌ دهید.

یک محصول یا خدمت فرضی را در نظر بگیرید و انواع مختلف کپی‌ رایتینگ را برای آن به کار ببرید.

کنجکاو باشید و یک دفترچه برای ثبت ایده‌های خلاقانه خود و دیگران تهیه کنید.

می‌توانید به تبلیغات خلاقانه نگاه کنید و در نهایت به ایده هایی خلاقانه دست پیدا کنید.

استفاده خلاقانه از کلمات برای تبلیغ نویسی

مدام با کلمات بازی کنید. در این تبلیغ از دو کاربرد مختلف معنایی گاز (سرعت ماشین و وسیله پخت) به خوبی استفاده شده است.

هر بار که یک نوشته تبلیغاتی می‌نویسید، از خود بپرسید: خب که چی؟ با استفاده از این سوال وجوه دیگری از محصول را پیدا می‌کنید و به صورت مکرر تبلیغ نوشته شده را بهبود می‌دهید.

از مقایسه و تضاد استفاده کنید؛ به این صورت که شرایط قبل و بعد استفاده از محصول را نشان دهید. تعدادی از تضادهای معمول شامل: گذشته_آینده، زیبا_زشت، چروک_صاف و … .

خلاف انتظار عمل کنید، زیبایی‌ها را زشت نشان دهید، عنصر ابتدایی را در انتها و عنصر پایانی را در ابتدا به کار ببرید. مثلاً در یک تبلیغ برای نشان دادن قدرت پاک کنندگی مایع لباس شویی، یک قطره از آن را برای تعداد زیادی لباس استفاده می‌کنند.

با تکنیک‌های خلق ایده‌های تاثیرگذار تبلیغاتی آشنا شوید.

کتاب ایده خلاق نیز منبعی مفید در این زمینه است.

به نظر شما خلاق بودن ذاتی و ارثی است؟ آیا همه ما خلاق هستیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، مطلب خواندنی زیر را از دست ندهید:

3- نویسندگی

چگونه مهارت نویسندگی را برای حوزه کپی رایتینگ تقویت کنیم؟

یکی از اساسی‌ترین بخش مهارت‌ها برای یک کپی رایتر، نویسندگی است که برای تولید محتوای کوتاه و بلند ضروری است.

فرض کنید فرد مراجعه‌کننده بخواهد یک متن گیرا برای تولید محتوای ویدئویی‌اش بنویسید که در نهایت بیننده، محصول او را خریداری کند. این مهارت نویسندگی و البته بازاریابی شما است که مخاطب را قانع می‌کند. پس به طور کلی برای نوشته تبلیغاتی چه یک شعار کوتاه باشد چه یک محتوای متنی وب، به این مهارت نیاز دارید.

هیچ مهارتی بدون تمرین‌کردن به دست نمی‌آید پس، از اشتباه کردن و رد شدن توسط کارفرماها نترسید و تا می‌توانید بنویسید. اگر به موضوع خاصی علاقه دارید روی آن بیشتر کار کنید تا در آن حوزه متخصص شوید و درآمد بیشتری کسب کنید.

(نکته: البته بستگی به آن صنعت و میزان نیاز آن‌ها به کپی‌ رایتر نیز دارد؛ پس برای تخصصی نوشتن در حوزه‌ای خاص، از قبل تحقیق کنید)

این مهارت موارد دیگری را نیز شامل می‌شود مانند:

داشتن دایره لغات گسترده جهت پرهیز از تکرار کلمات و زیبا‌نویسی، شناخت دستور زبان (جملات درست ادا شوند، املای صحیح، محل قرار دادن نقطه و کاما و … )، داستان‌سرایی (مردم با داستان‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند)، مطالعه مدام و کتاب‌خوانی.

چگونه این مهارت را تقویت کنیم؟

در حوزه‌های داستانی و غیرداستانی مطالعه داشته باشید: با این کار دایره لغات گسترده‌ای خواهید داشت و همچنین با سبک‌های مختلف نوشتاری آشنا می‌شوید.

  • نوشتن را به کاری روزمره تبدیل کنید

یک دفترچه برای این کار اختصاص دهید و هر روز شعار‌هایی کوتاه و نوشته‌هایی بلند را در آن دفترچه یادداشت کنید. برای حفظ انگیزه، در ابتدا این فعالیت را درباره موضوعی که به آن علاقه دارید انجام دهید.

  • دید بلند مدت را جایگزین دید کوتاه‌مدت کنید

تقویت مهارت نویسندگی برای افرادی که هیچ سررشته‌ای در این حوزه ندارند؛ به زمان نیاز دارد. اگر در ابتدای کار نمی‌توانید حتی یک خط هم بنویسید ناامید نباشید. به خودتان زمان بدهید تا به تدریج کلمات در ذهنتان ثبت شوند و ترکیب‌های خلاقانه‌ای را بتوانید خلق کنید.

  • نوشته را بازنویسی کنید

بعد از نوشتن متن‌ها آن‌ها را رها نکنید. بعد از مدتی دوباره برگردید و سعی کنید اشتباهات را اصلاح کنید و حتی به صورتی دیگر بنویسید.

  • از نیمه‌کاره رها کردن دوری کنید

نیمه‌کاره گذاشتن پروژه‌هایی که برای نوشتن در نظر گرفته‌ می‌شود؛ کاهش اعتمادبه‌نفس و نداشتن تمرکز بر روی کار را به دنبال خواهدداشت. اگر تصمیم گرفته‌اید درباره موضوعی خاص تبلیغ‌نویسی کنید، حتی اگر نوشته‌های خیلی ضعیفی در این حوزه ارائه می‌دهید؛ سریع به سراغ موضوع دیگری نروید و سعی کنید با تمرین و تصحیح متون قبلی، مهارت خود را افزایش دهید.

کتاب هایی در حوزه نویسندگی

دانلود رایگان کتاب الکترونیکی نویسندگی آنلاین

4- مهارت بازاریابی و فروش

مهارت بازاریابی و فروش یکی از مهارت های ضروری در شغل کپی رایتر به حساب می آید

به هر حال شما قرار است با استفاده از جادوی کلماتتان یک محصول یا خدمت را بفروشید؛ در نتیجه به دانش فروش و بازاریابی نیز نیاز دارید.

البته قرار نیست شما بازاریاب شوید؛ اما تکنیک‌هایی که در این حوزه وجود دارد می‌تواند در متقاعد کردن مخاطب به شما کمک کند. می‌توان گفت که کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا به یکدیگر وابسته‌اند.

تلفیق نویسندگی و این مهارت است که شفل کپی رایترها را از تولیدکنندگان محتوا جدا می‌کند.

البته بحث روانشناسی در حوزه فروش و بازاریابی کاربرد دارد و همان طور که گفته‌ شد، قرار است احساسات کاربر را با خود همراه کنید؛ پس به مطالعه در این زمینه هم نیاز دارید.

در بحث بازاریابی محتوا باید نکات زیر اعمال شوند:

  • ایجاد مزیت: اطلاعاتی مفید، آموزنده و سرگرم کننده که جوابگوی سوالات مخاطب باشند را در محتوای خود بگنجانید.
  • با نوشته خود مخاطب را وادار به اقدام کنید.
  • از منابعی موثق مانند نمودارها، آمار و ارقام که به محتوای شما اعتبار می‌بخشند، استفاده کنید.
  • برای مشکلات افراد راهکار ارائه دهید: هرچه شخص راهنمایی بیشتری دریافت کند؛ احتمال اینکه به سایت شما بازگردد، بالا می‌رود.
چگونه این مهارت راکسب کنیم؟
  • مبانی بازاریابی را یاد بگیرید

در مبانی بازاریابی به مفاهیمی دست پیدا می‌کنید که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بازار، مشتری و محصول را بیشتر بشناسید.

کتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر به عنوان منبعی کامل در این حوزه شناخته می‌شود. با خواندن این کتاب شروع کنید.

  • درباره تفاوت بین بازاریابی و فروش مطالعه کنید

مولفه‌های محصول، قیمت، مخاطبان، افق دید، شهرت برند، پیشنهادات، استراتژی‌ها و فعالیت‌ها در هر یک با دیگری متفاوت است و شما نیاز دارید به آگاهی در این زمینه دست پیدا کنید.

  • درباره تاثیر روانشناسی در بازاریابی اطلاعات کسب کنید

به عنوان مثال، اصلی وجود دارد تحت عنوان تطبیق و تأثیر اجتماعی، که انسان‌ها علاقه دارند شبیه دیگر افراد جامعه باشند. با استفاده از این اصل و اشاره به اینکه افراد زیادی محصولی را خریداری کرده‌اند، به ترغیب مخاطب برای خرید می‌پردازید.

  • کمال گرا نباشید

قرار نیست شما یک بازاریاب یا فروشنده شوید؛ برای اینکه بدانید کپی رایتر کیست کسب دانش پایه در این حوزه‌ها و تمرین استفاده از اصول آن‌ها در نوشتن، تمام کاری است که باید انجام دهید.

5- آشنایی و شناخت انواع محتوا

اهمیت آشنایی با انواع محتوا در نوشتن متن های تبلیغاتی

شاید در گذشته نوع تبلیغات در محتواهای مختلف یکسان بود اما در دنیای کنونی و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی برای هر قالب محتوایی (متن، صوت، تصویر، ویدیو) با توجه به این که در چه جایی به کار می‌رود؛ باید استراتژی به خصوصی داشت.

مهارت‌های تحلیل رسانه، آگاهی از نحوه استفاده از رسانه و قدرتی که در دنیای امروز دارد و شناخت اصول روزنامه‌نگاری، از مهارت‌های دیگری هستند که در تولید محتوا کاربرد دارند.

چگونه این مهارت را کسب کنیم؟
  • درباره انواع محتوا تحقیق کنید

محتوا انواع مختلفی دارد و هر کدام روش به خصوصی برای تولید شدن دارند. به عنوان مثال محتوای متنی با محتوای صوتی فرق دارد و همچنین محتوای متنی خود نیز انواعی دارد مانند بلاگ، رپورتاژ و لندینگ.

  • باید با استراتژی‌های مخصوص هر محتوا آشنا شوید

قبل از شروع کار، لازم است استراتژی تولید محتوای خود را تعیین و به طور مداوم آن را به‌روز کنید.

  • نوع نوشته و لحن استفاده شده در هر محتوا را بررسی کنید

برای این کار می‌توانید محتواهایی که توسط دیگر افراد در حوزه مدنظر تولید شده است را تحلیل کنید و متوجه شوید در صنعت‌های مختلف چه سبک نوشتاری رایج‌تر است.

  • نوع محتوا متناسب با کسب و کار مشخص باید نوشته شود

نوع محتوا در صنعتی که می‌خواهید وارد شوید متفاوت با صنعت‌های دیگر است؛ پس در یک کسب‌وکار مشخص باید بررسی شود، چه محتوایی بازخورد بهتری می‌گیرد و برای تبلیغ‌نویسی مناسب است.

مقاله آشنایی با انواع محتوا و نحوه تولید آن می‌تواند منبع مناسبی در این زمینه باشد.

6- مهارتِ دیدنِ مسائل از جوانب دیگر

یک کپی رایتر چگونه از مهارت دیدگاه گیری برای کپی رایتینگ استفاده می کند؟

مهارت دیدن مسائل از جوانب دیگر یا همان “دیدگاه‌گیری” یعنی:

مسئله را از دید مخاطب ببینید و بتوانید او را درک کنید تا بتوانید بهترین راه برای تأثیرگذاری بر او را پیدا کنید.

این مهارت علاوه‌ بر شناخت هر چه بهتر مخاطب، به شما کمک می‌کند محصول و خدمت را از منظری دیگر ببینید و ویژگی‌هایی از آن بیابید که دیگران از دیدن آن عاجز‌اند. مهارت جستجوگری در این جا نیز به یاری شما می‌آید.

مثلاً در محصولی مانند خودرو، ویژگی مهم آن از نظر متخصص بخش فنی، کیفیت و امنیت آن است، در حالی که از دیدگاه مشتری، ویژگی مهم آن می‌تواند رنگ و مدل ماشین باشد.

سه اصل مهم در دیدگاه‌‌گیری:

  1. فکر فرد مقابل را به خوبی درک کنید: به گونه‌ای که آگاهی شما از افکارش بیشتر از خود فرد باشد.
  2. افکار درک شده را بدون دخالت هیجان و احساسات توضیح بدهید: زیرا این دو عامل هنگام تشریح یک موضوع باعث قضاوت مبتنی بر احساسات و سوگیری شناختی می‌شوند.
  3. به موضوع از منظری دیگر نگاه کنید.
چگونه این مهارت را کسب کنیم؟

که در‌ نهایت با اطلاعات کسب شده می‌‌توانید با دیدگاهی متفاوت به آن نگاه کنید.

7- مهارت SEO

کاربرد مهارت SEO در کپی رایتینگ و میزان اهمیت این مهارت

با این مهارت می‌توانید محتوایی تولید کنید که بازدید سایت را افزایش دهد. این مهارت بخش مهمی در نوشتن محتوای تبلیغاتی است.

در واقع شما از کلماتی استفاده می‌کنید که کلیدی هستند و بازدید بیشتری برای محتوا و سایت شما خواهند آورد. تلفیق سئو و کپی‌ رایتینگ یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها جهت دست‌یابی به هدف می‌باشد.

سئو در بحث کپی‌ رایتینگ در محتوای وب و توضیحات محصولات کارآیی دارد.

یک نکته مهم: هنگام تبلیغ‌نویسی نباید بحث اصلی که تجربه کاربر از محتوای نوشته شده است را فراموش کرد و فقط بر سئو تأکید کرد. زیرا هدف اصلی، رضایت مخاطب می‌باشد و در مرحله دوم بالا آمدن در نتایج گوگل.

سعی کنید مفاهیم اولیه سئو را از مقاله‌ها و ویدئوهای رایگانی که در سراسر وب وجود دارد یاد بگیرید.

بحث سئو با توجه به اینکه در کدام بخش کپی‌ رایتینگ فعالیت می‌کنید؛ می‌تواند یک مهارت فرعی یا اصلی باشد. مثلاً در فضای آفلاین شما کمتر به این مهارت احتیاج دارید.

در مقاله تعریف سئو می‌توانید اطلاعات مفیدی از بحث سئو به دست آورید و همین‌طور در مطلب زیر، به سئو به چشم یک شغل نگاه کنید:

8- مهارت‌های ضروری دیگر

  • مخاطب‌شناسی یا شناخت بازار مصرفی (حتماً مقاله مخاطب شناسی در کپی‌ رایتینگ را مطالعه کنید)
  • زبان انگلیسی سطح بالا
  • جزئی نگری
  • سؤال کردن
  • تدوین استراتژی محتوا
  • مدیریت زمان
  • آگاهی از نحوه کار شبکه‌های اجتماعی
  • گوش دادن
  • ارتباط برقرار کردن

تا به اینجا برای پاسخ به سوال کپی رایتر کیست ، مولفه‌های تحصیلات، درآمد، وضعیت بازار کار و مهارت‌های شغل کپی‌ رایتر را بررسی کردیم. در ادامه به سایر مؤلفه‌های این شغل می‌پردازیم.

محیط کار یک کپی رایتر

شغل کپی رایتر چیست و محیط کار برای آن چگونه است؟

حالا که متوجه شدید کپی رایتر کیست و به چه مهارت‌هایی نیاز دارد، با سبک‌های مختلف این شغل و محیط کار آن لازم است آشنا شوید.

با توجه به اینکه می‌خواهید چه نوع کپی رایتری شوید و به کدام حوزه کپی‌ رایتینگ ورود کنید، قطعاً محیط کار شما فرق می‌کند.

در ادامه به انواع کپی رایتر از لحاظ سبک نوشتاری، انواع استخدام شدن و حوزه‌های مختلف کپی رایتینگ می‌پردازیم.

انواع کپی رایتر از لحاظ سبک نوشتاری

  • سبک تبلیغ نویسی مستقیم

هدف این است که پاسخ مستقیم کاربر را دریافت کنیم. این نوع سبک بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کاربرد دارد. مثلاً جمله‌ی: برای دریافت لینک عضویت، صفحه را به بالا بکشید و …

  • سبک تکنیکال

زمانی که کپی رایتر در حوزه‌ای خاص مهارت و تخصص دارد، از آن برای ایجاد محتوا استفاده می‌کند. همچنین می‌توان گفت: هنگامی که شخص از تکنیک‌های خاصی برای بازاریابی بهتر استفاده می‌کند دارای سبک تکنیکال است.

  • تبلیغ نویسی تجاری

از این سبک معمولاً در حوزه بروشور‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود.

  • سبک بازاریابی شرکتی

هدف، بیشتر بازاریابی محتوایی است از روش‌هایی مانند: ایمیل مارکتینگ که عنوانی جذاب برای ایمیل نوشته می‌شود تا مخاطب ایمیل را باز کند و مطلب نوشته‌ شده را بخواند.

انواع استخدام شدن

1- استخدام شدن در یک شرکت

به صورت تمام وقت برای یک شرکت به خصوص کار می‌کنید؛ در حالی که تنوع کاری کم است و شما تمامی کپی‌ رایتینگ شرکت را می‌نویسید و نکته خیلی مهم در این دسته، آگاهی داشتن کامل از جزئیات برند است. استخدام شدن، به صورت تمام وقت است.

مثلاً شما برای یک شرکت بزرگ که فروشنده تجهیزات پزشکی است کار می‌کنید و مسئولیت همه‌ کپی‌ رایتینگ آن شرکت با شما است.

این مسئولیت می‌تواند شامل انواع تبلیغ نویسی باشد: نوشتن برای محتوای وب، صفحات درباره ما، بروشور‌های مربوط به محصولات آن، تبلیغ تلویزیونی و…

شرکت مربوطه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اما نکته مهم این است که به این محصول یا خدمت شرکت، علاقه داشته باشید؛ تا کار برایتان کسل کننده نباشد. همچنین از قبل درباره شرکت و بازاری که در آن کار می‌کنید اطلاعات جمع آوری کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

2- کار کردن در آژانس‌های تبلیغاتی

تنوع در نوشتن متن بسیار زیاد است و در این حالت می‌توانید با مشتریان مختلف کار کنید و تجربه زیادی در این شغل به دست آورید. علاوه بر تمرین در نوشتن می‌‌توانید فرصت یادگیری لحن‌های مختلف برای برندهای گوناگون را به دست آورید.

این آژانس‌ها، با شرکت‌ها و کارفرماهای مختلف با انواع محصول و خدمات کار می‌کنند. ساعت کار به صورت اداری است یعنی 8 ساعت در روز. کارهایی مانند نوشتن نام برند، طراحی شعار برند (تگ لاین) و شعار کمپین (اسلوگان) در این آژانس‌ها بیشتر به شما داده می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با آژانس‌های تبلیغاتی و همکاری با آن‌ها می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید:

موارد زیر نمونه‌هایی از آژانس‌های تبلیغاتی هستند که با کپی رایترها کار می‌کنند و می‌توانید با فرستادن رزومه با آن‌ها همکاری کنید:

معمولاً کپی رایتر ها در دپارتمان خلاقیت و بخش تبلیغات آژانس‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی کار می‌کنند. اگر کپی رایتر در یک شرکت به خصوص استخدام شود، در بخش بازاریابی و تبلیغات شرکت مشغول به فعالیت می‌شود.

3- فریلنسر بودن

اصولاً این تیپ شغلی به صورت پروژه محور است و تنوع زیادی دارد و ساعت کار به صورت آزاد است، یعنی به دل‌خواه خودتان می‌باشد که چه زمانی از شبانه‌روز را کار کنید.

کپی رایتر آزاد با چندین کارفرما به صورت مستقیم کار می‌کند و پروسه نوشتن قرارداد را نیز خودش انجام می‌دهد. پروژه‌هایی که می‌گیرد متنوع‌اند و به صورت موقت کپی رایتینگ را برای کارفرما انجام می‌دهد؛ یعنی قرارداد بلندمدت نیست.

به عنوان مثال برندی می‌خواهد تبلیغ انجام دهد و قصد استخدام فردی را به صورت بلندمدت ندارد؛ در نتیجه از یک فریلنسر در این حوزه استفاده می‌کند، تا بنر تبلیغاتی‌اش را طراحی‌ کند.

حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید تا با فریلنسری در حوزه تولید محتوا آشنا شوید.

هرکدام از روش‌های بالا را انتخاب کنید؛ نباید این نکته را فراموش کنید که، نمونه کارهایی در این حوزه در دست داشته باشید تا کارفرما یا مشتری بتواند توانایی شما را در این زمینه ببیند و بتوانید پروژه بگیرید و استخدام شوید.

از کجا آگهی استخدامی کپی رایتینگ پیدا کنیم؟

اگر قصد دارید برای یک شرکت به خصوص کار کنید و علاقه‌ای به آژانس‌های تبلیغاتی ندارید، با استفاده از سایت یاری جاب و سرچ کپی رایتر در بخش جستجوی آن می‌توانید آگهی‌های شرکت‌های مختلف را پیدا کنید.

حوزه‌های کپی رایتینگ چیست

معرفی حوزه های مختلف کپی رایتینگ
  • کپی رایتینگ آفلاین

رسانه‌های غیر آنلاین مانند پوستر، بیلبورد، استرابورد، استند، کاتالوگ و …

  • کپی رایتینگ آنلاین

طراحی و برگزاری کمپین‌های اینستاگرامی و توییتری، طراحی لندینگ پیج، طراحی سایت و اپ، طراحی کپشن شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی در این حوزه‌اند.

فرق دو حوزه بالا بیشتر در بستری است که منتشر می‌شوند.

  • کپی رایتینگ غیرتبلیغاتی

شامل دو بخش روابط عمومی و منابع انسانی می‌باشد و حوزه‌ای نوپا در کپی رایتینگ به حساب می‌آید.

  • تبلیغ نویس منابع انسانی

کارهایی مانند نوشتن آگهی استخدامی، تولید پیام‌هایی جهت درونی‌سازی ارزش‌های سازمان و نوشتن پیام‌های اثربخش جهت تقویت روحیه تیمی و بهتر کردن حال کارکنان انجام می‌دهد.

  • نویسندگی روابط عمومی

بیشتر به بحث روابط عمومی سازمان در فضای آنلاین مربوط می‌شود.

این کپی رایتر با قواعد روابط عمومی و طراحی افکار عمومی آشنایی دارد. وقتی که برند سازمان به خاطر بعضی از اشتباهات مورد حمله قرار می‌گیرد؛ با استفاده از قدرت کلمات و دانش‌های دیگر، جو به وجود آمده را به نفع سازمان می‌تواند تغییر دهد.

این روزها بیشتر در تویتر و لینکدین از کپی رایتینگ برای روابط عمومی استفاده می‌شود و اگر درست از آن استفاده شود، باعث تقویت برند کارفرما می‌شود.

تا به اینجا دانستیم که کپی رایتر کیست و محیط کار یک کپی رایتر چگونه است. در ادامه شرح وظایف کپی رایتر را بررسی خواهیم‌ کرد.

شرح وظایف کپی رایتر

  • نوشتن شعار برای انواع تبلیغات مانند تبلیغات محیطی (بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل‌ونقل، استرابورد و… )، تبلیغات مطبوعاتی (آگهی‌ها در روزنامه‌ها، مجله‌ها و …)
  • نوشتن محتوای پیامک و ایمیل‌های تبلیغاتی
  • سناریوی تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را می‌نویسد.
  • نوشتن محتوای تبلیغات کلیکی (با انواع تبلیغات کلیکی در انواع تبلیغات کلیکی و مزایای آن آشنا شوید)
  • خلق کردن شعار برای اشخاص، برندها، سازمان‌ها و هلدینگ‌ها
  • ایده پردازی
  • نوشتن محتوای متا دیسکریپشن (توضیحی مختصر و مفید درباره صفحات وب سایت است) در مقاله متا دیسکریپشن چیست؟ به صورت تخصصی‌تر توضیح داده شده است.
  • نام‌گذاری محصول و برند
  • نوشتن شعار برای تبلیغات شبکه‌های‌ اجتماعی، همچنین ایجاد وبلاگ و محتوای این شبکه‌ها را نیز برعهده دارد.
  • نوشتن محتوای پوش نوتیفیکیشن (push notification)
  • همکاری با بخش بازاریابی و روابط عمومی
  • نوشتن محتوای تبلیغاتی لندینگ پیج فروش محور و متریال‌های چاپی (‌متریال چاپی مانند بروشور، کاتالوگ و …)
  • نوشتن میکرو کپی برای دکمه دعوت به کامنت (Call to action): مانند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید یا همین حالا از ما خرید کنید و …
  • وظیفه نوشتن تیتر تبلیغات همسان یا Native ads را نیز برعهده دارد.
  • شعارهایی که در کمپین‌های 360 (به این معنی که یک پیام تبلیغاتی در بسترهای مختلف منتشر می‌شود) نوشته می‌شود نیز یکی دیگر از وظایف کپی رایتر است.

چگونه کپی رایتر شویم؟

تا به اینجای کار شما به جواب سوال کپی رایتر کیست و یک دید کلی درباره این شغل دست پیدا کردید. اما برای وارد شدن به آن لازم است کمی تأمل کنید.

هنوز چند گام دیگر باقی است تا بتوانید وارد این حوزه شوید.

گام اول: شناخت خود

گام اول در این مسیر، شناخت خود و جایگاه فعلی می‌باشد. به سؤالات زیر پاسخ دهید، تا به یک شناخت نسبی از خودتان برسید.

  • چند مورد از مهارت‌های نام برده شده را دارید؟
  • آیا مواردی که نام بردید، جزو مهارت‌های اصلی این حوزه به شمار می‌آیند؟
  • می‌خواهید از طریق دوره‌های آموزشی در این حوزه وارد شوید یا قصد دارید به صورت خودخوان به یادگیری بپردازید؟
  • می‌خواهید به صورت فریلنسری کار کنید یا توسط شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی استخدام شوید؟
  • در کدام حوزه کپی رایتینگ می‌خواهید وارد شوید؟
  • قصد دارید در حوزهای به خصوص، تخصصی کار کنید یا برای محصولات و خدمات مختلف تبلیغ‌نویسی کنید؟
  • چه مقدار از زمانتان را برای این کار می‌گذارید؟

سؤال‌های دیگری نیز مانند چقدر به این حوزه علاقه دارید؟ مهم هستند؛ که در این گام مشخص می‌شوند.

گام دوم: انتخاب مسیر

گام دوم در بحث: چگونه کپی رایتر شویم؟

در گام دوم شما مسیری که می‌خواهید طی کنید را مشخص می‌کنید.

این مسیر شامل چند مرحله است.

مرحله اول که شما در حال حاضر در آن هستید، مرحله قدرت انتخاب محدود است. کسی که مبتدی است و هیچ تجربه‌ای ندارد باید بیشتر زمان خودش را به آزمون و خطا و یادگیری بگذراند.

الزامات مرحله اول

1- آشنایی با اصول کپی رایتینگ و اثربخش نویسی

کپی رایتینگ اصول و تکنیک‌هایی دارد که اگر آن‌ها را بدانید می‌توانید متنی تأثیرگذار برای مشتری بنویسید.

چند تکینک تبلیغ نویسی:

  • از کلمات ساده و آشنا به جای کلمات پیچیده استفاده کنید.
  • کلمات قوی مانند حتماً، مطمئن باشید و… در نوشته به کار ببرید.
  • سؤال‌هایی بپرسید که می‌دانید جواب مخاطب به آن‌ها بله است.
  • بر مزایا تمرکز کنید نه ویژگی‌ها، یعنی به مخاطب نشان دهید این محصول یا خدمت کدام مشکل آن‌ها را حل می‌کند.

می‌توانید برای شروع از مقاله‌های زیر استفاده کنید:

2- مطالعه کتاب‌هایی در حوزه کپی رایتینگ

با مطالعه کتاب‌های مرجع این حوزه، به آگاهی درستی از اینکه آیا علاقه‌مند به ادامه و فعالیت در شغل کپی رایتری هستید؛ می‌رسید.

کتاب‌های زیر منابع خوبی برای شروع هستند.

  • ادبیات تبلیغ، نوشته رابرت دابلیو بلای
  • کپی رایتینگ، به قلم مارک شاو
  • کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی، نوشته دیوید اگیلوی
  • مثلث طلایی نوشتن، از دکتر احمد توکلی
  • ایروبیک خلاقیت، از انتشارات بادکوبه

اگر علاقه دارید کتاب‌های بیشتری در این زمینه مطالعه کنید از مقاله معرفی 17 کتاب آموزش کپی رایتینگ استفاده کنید.

3- دنبال کردن سایت‌ها و افراد مرتبط با این حوزه

می‌توانید افرادی که در این حوزه تجربه دارند را دنبال کنید و با این حرفه بیشتر آشنا شوید.

افراد مرتبط با این حوزه:

وب‌سایت‌های مرتبط با این حرفه:

4- شرکت در دوره‌های آموزشی
معرفی دوره های آموزشی جهت کپی رایتر شدن

بعضی از دوره‌های آموزشی می‌توانند به شما در مسیر یادگیری کمک کنند.

در‌ نتیجه احتیاج به یادگیری غیر‌متمرکز را کاهش می‌دهند.

بعضی از دوره ها پولی‌اند و بعضی از آن‌ها رایگان، با توجه به اینکه در ابتدای مسیر هستید و ممکن است هنوز نسبت به وارد شدن در این حوزه مطمئن نباشید دوره‌های رایگان و یادگیری خودخوان بهترین گزینه‌ها هستند.

منبع تکمیلی رایگان:

پادکست‌های سفر محتوا از احسان تاجیک و همسرش

دوره‌های کپی رایتینگ که باید برای آن‌ها پول پرداخت کنید:

دوره‌های ارزان‌تر:

:دوره‌های گران‌تر

الزامات مرحله دوم

در مرحله دوم به شناسایی بازار می‌پردازید. بعد از اینکه با کپی رایتینگ بیشتر آشنا شدید و دانستید کپی رایتر کیست ، نوبت به انتخاب حوزه فعالیت می‌رسد.

اگر بخواهید کپی رایتر فریلنسر یا کپی رایتری که در آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کند شوید و یا اینکه در یک شرکت خاص استخدام شوید باید مسیر هر کدام را بررسی کنید.

به عنوان مثال در بحث فریلنسری، توانایی‌هایی که لازم دارد، مشتری‌هایی که با آن‌ها کار خواهید کرد و میزان نیاز را بررسی می‌کنید.

شاید شما علاقه داشته باشید به صورت پروژه‌محور کار کنید ولی افراد کمی خواهان این نوع از همکاری باشند.

اگر کار در آژانس‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید باید سابقه آن آژانس، نوع پرداخت حقوق، حوزه هایی که در آن وارد می‌شوند و … را بررسی کنید.

اگر در شرکت خاصی می‌خواهید مشغول به کار شوید بازار کار آن صنعت را تحلیل کنید و از میزان تقاضا برای کپی رایتر در آن نوع صنعت و کسب وکار، علاقه‌تان نسبت به آن محصولات یا خدمات، وضعیت خوش‌نامی و بودجه آن شرکت مطمئن شوید.

بحث دیگری که باید به آن توجه کنید، وضعیت بازار و شرایط کار در حوزه‌های مختلف کپی رایتینگ است. همان‌طور که قبلاً اشاره شد؛ کپی رایتینگ در سه حوزه آنلاین، آفلاین و غیرتبلیغاتی وجود دارد و باید یکی را حداقل در ابتدای کار انتخاب کنید و در آن وارد شوید.

گام سوم: شروع کنید

گام سوم در مسیر کپی رایتر شدن

در گام سوم شما مطمئن شده‌اید که می‌خواهید وارد این شغل بشوید یا خیر. در نهایت حوزه‌ای که قصد ورود به آن را دارید، مشخص شده است.

چند فعالیت را در این گام انجام می‌دهید:

فعالیت اول: تمرین کردن

شاید آگاهی‌ شما نسبت به این حرفه افزایش یافته باشد. اما تا زمانی که تمرین را شروع نکنید، نمی‌توانید تبلیغی اثربخش بنویسید.

تمرین را از نگاه کردن و تغییر دادن متن‌های تبلیغاتی که توسط کپی رایترهای دیگر نوشته شده است شروع کنید.

مثلاَ بیلبوردها، شعار برندها، ایمیل تبلیغاتی که برای شما ارسال شده است و … را بررسی کنید و هر کدام که بیشترین اثرگذاری را بر روی شما داشت، یادداشت کنید؛ و بعد از مدتی به این فکر کنید که اگر شما بودید به چه صورتی این تبلیغ را می‌نوشتید که جذاب‌تر باشد.

هم‌زمان برای آن شرکت فرضی، انواع کپی رایتینگ‌ها را انجام دهید. می‌توانید از شعارها، تیترها، عناوین و… شروع کنید که کوتاه‌تر هستند.

مقاله 18.5 ( هجده و نیم ) تمرین روزانه برای حرفه‌ای شدن در کپی رایتینگ یک منبع مناسب برای تمرین کردن در این حوزه است.

فعالیت دوم: معرفی خود

ممکن است در همین ابتدای راه استخدام نشوید یا پروژهای به شما محول نشود. به همین دلیل برای خود در وبلاگ‌های رایگان مانند ویرگول تولید محتوا کنید. مثلاً در این باره که کپی رایتر کیست و چه تاثیری بر پیشرفت کسب‌وکارها می گذارد بنویسید.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی برای خود نمونه کارهای فرضی ایجاد کنید و یا سایتی شخصی ایجاد کرده و در آن به معرفی خود و نمونه کارهایتان بپردازید.

با این کار حتی اگر پروژه واقعی انجام نداده باشید، نمونه کارهایی دارید از توانایی‌تان در تبلیغ‌نویسی و کارفرما با مراجعه به سایت و شبکه اجتماعی‌تان می‌تواند به شما اعتماد کند و کارش را به دست شما بسپارد.

فعالیت سوم: تقویت مهارت‌های نرم

تنها متخصص بودن در یک حرفه کافی نیست!

افراد با استعداد و متخصص زیادی هستند که نمی‌توانند به خوبی با مشتری و کارفرما ارتباط برقرار کنند؛ در نتیجه یا کار را از دست می‌دهند یا اینکه با قیمت بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن قرارداد می‌بندند، و در نهایت از کار دل‌سرد می‌شوند و از بازار کار گله می‌کنند.

با تقویت مهارت‌های نرم می‌توانید شانس موفقیت خود را نه تنها در حرفه کپی رایتینگ، بلکه در سایر مشاغل نیز تا حد زیادی بالا ببرید.

تعدادی از مهارت‌های نرم مورد نیاز در حرفه کپی رایتینگ موارد زیر هستند:

مهارت‌های نرم دیگر مانند خود یادگیرنده بودن، دقت، مدیریت زمان، سؤال پرسیدن و …

مزایا و معایب شغل کپی رایتر چیست؟

مزایای کار به عنوان کپی رایتر:

  • درآمد بالا
  • وابستگی کمتر به شرایط اقتصادی: به این صورت که اگر شرایط خوب باشد درآمد بالا است و اگر شرایط بد باشد شرکت‌ها برای فروش محصول خود تبلیغ می‌کنند و هرچه فروش از کانال کپی‌ رایتینگ شما بیشتر باشد درآمد هم به همان نسبت خوب است و کمتر احتمال بیکار شدن وجود دارد.
  • تنوع کاری: می‌توانید برای وب سایت‌ها، بیلبوردهای بزرگ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … تبلیغ نویسی انجام دهید.
  • ساعت کاری منعطف: می‌توانید کارتان را در هر ساعتی از شبانه‌روز که بیشتر در آن بازدهی دارید یا راحت‌تر هستید انجام دهید.
  • الزامی نبودن داشتن مدرک مرتبط: مهم‌ترین اصل، تجربه شما است و کیفیت کارتان. پس هر کسی که علاقه و توانایی لازم را داشته باشد می‌تواند وارد آن شود.
  • لازم نیست دفتر کار به خصوص یا امکانات به خصوص داشته باشید؛ فقط به کامپیوتر یا لپ‌تاپ و قلم و کاغذ احتیاج خواهید داشت.

معایب شغل کپی رایتینگ:

  • درآمد وابسته به میزان تلاش شما است. اگر مهارت کافی نداشته باشید درآمدتان حتی کفاف خرج یک روزتان را هم ندارد در نتیجه با رویای پولدار شدن نمی‌توانید در آن موفق شوید و احتیاج به زمان و تلاش زیاد دارد.
  • اگر به دنبال کاری هستید که بخش‌هایی از آن را با دیگری تقسیم کنید این کار مناسب شما نیست زیرا حتی اگر در یک آژانس تبلیغاتی هم کار کنید در نهایت به تنهایی باید تبلیغ نویسی کنید و متن و شعار جذاب را بنویسید.
  • مشتری درباره آنچه که انجام داده‌اید نظر می‌دهد، که این نظر می‌تواند درست یا غلط باشد. پس باید صبر داشته باشید و برای او توضیح دهید که چرا باید کار این گونه انجام شود و همچنین انتقادپذیر باشید و اگر حرف آنها درست باشد کار را اصلاح کنید.

آیا شغل کپی رایتر برای شما مناسب است؟

این به شما بستگی دارد که با توجه به نکات گفته‌ شده مانند: کپی رایتر کیست ، ویژگی‌های این شغل، وظایفی که دارید و مهارت‌های لازم، آیا حاضر هستید که وقت و انرژی خود را در این کار بگذارید؟

چه میزان علاقه‌مند به تحقیق بسیار در یک حوزه جهت یافتن مزیتی خاص برای تبلیغ‌نویسی و جذب مخاطب هستید؟

با توجه به مزایا و معایب گفته شده، چقدر برای وارد شدن به این حرفه راغب هستید؟

تحمل نه شنیدن را دارید؟ (ممکن است با بسیاری از کارفرماها صحبت کنید و آن‌ها با شما کار نکنند)

آیا حاضر هستید به صورت مداوم مطالعه کنید و مهارت نوشتن خود را تقویت کنید؟

صبور هستید؟ (کسب درآمد بالا و متخصص شدن به زمان نیاز دارد. البته مدت زمان لازم برای هر فردی با دیگری متفاوت است)

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، کپی رایتر شدن فقط به داشتن استعداد خلاصه نمی‌شود و بیشتر به مطالعه و تلاش شما وابسته است اما این نکته‌ را نباید فراموش کرد؛ اگر در کاری استعداد داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم پیشرفت کنیم.

اگر می‌خواهید استعداد خود را کشف کنید، و بتوانید در زمینه انتخاب شغل بهتر تصمیم بگیرید. منابع زیر می‌توانند به کار بیایند:

همچنین اگر در انتخاب مسیر شغلی خود سردرگم هستید و نمی‌دانید چکار کنید، دوره طراحی زندگی همان چیزی است که لازم دارید تا چراغ راهنمای شما باشد.


مطالب مرتبط با موضوع کپی رایتر کیست

دو مطلب فوق‌العاده در زمینه کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی در سایت کارنکن وجود دارد که توانایی شما را در این حوزه افزایش می‌دهد. با کلیک بر هر مقاله می‌توانید به صفحه مورد نظر وارد شوید.

در حوزه بازاریابی هنوز سوال دارید؟ پس مطلب زیر را حتماً مطالعه کنید که با یکی از مهم ترین انواع بازاریابی آشنا شوید.

بحث استخدام شدن و مصاحبه کاری در شغل کپی رایتینگ و در هر شغل دیگری مهم است به همین دلیل چند منبع مفید را در زیر معرفی می‌کنم. در صورت تمایل استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مشاغل دیگر را نیز بررسی کنید و از جدیدترین شغل‌های دنیا با خبر شوید می‌توانید مقاله‌ زیر را مطالعه کنید.

اگر قصد دارید فریلسنر شوید؛ در سایت کارنکن مطالب خوبی برای شما آماده شده است، که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذارد:

چگونه کپی رایتر شویم و سوالاتی مرتبط با آن

کپی رایتر کیست؟

کسی است که یک نوشته جذاب را با استفاده از اصول کپی رایتینگ، فروش و بازاریابی می‌نویسد تا محصول یا خدمت را به فروش برساند.

کپی رایتینگ چیست؟

نوشتن یک متن تجاری و تبلیغاتی است، جهت ترغیب مخاطب به انجام اقدام مدنظر ما.

فرق copywriter و copyright

copyright همان حق کپی رایت یا حق انتشار است، که برای حفظ مالکیت معنوی یک اثر استفاده می‌شود.
اما copywriter کپی رایتر یا تبلیغ نویس، شخصی است که متن تبلیغاتی می‌نویسد.

مهارت‌های مورد‌ نیاز شغل کپی‌ رایتر چیست ؟

1_تحقیق کردن
2_خلاقیت
3_نویسندگی
4_بازاریابی وفروش
5_SEO
6_ دیدگاه گیری
7_تدوین استراتژی محتوا
و …

مزایا و معایب شغل کپی رایتر

درآمد بالا، وابستگی کمتر به شرایط اقتصادی، تنوع کاری، ساعت کاری منعطف، الزامی نبودن داشتن مدرک مرتبط، جزو مزایای این شغل به حساب می‌آیند.
معایب این حرفه شامل: میزان درآمد دریافتی وابسته به تلاش کپی رایتر، ماهیت کار انفرادی است حتی اگر در یک آژانس تبلیغاتی کار کنید، نیازمند صبر زیاد در تعامل با مشتری می‌باشد.

در این مقاله سعی کردم تعریفی از اینکه کپی رایتر کیست و آنچه که برای کپی رایتر شدن لازم است را بیان کنم.

به نظر شما چه نکات دیگری را باید در این شغل در نظر گرفت؟


بعد از خواندن این مطلب آیا می‌خواهید به این حوزه وارد شوید یا خیر؟


اگر تجربه‌ای در زمینه کپی رایتینگ دارید لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *