دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ارشد بخونم یا نه

ارشد بخونم یا نه - فوق لیسانس بگیریم یا نه
3.5/5 - (4 امتیاز)

به تازگی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده است که ” ارشد بخونم یا نه “ پیشنهاد ما به شما، خواندن این مقاله و گوش کردن به گفتگوی شهرزاد پاک‌گوهر با رادیو کارنکن است. شهرزاد فارغ‌التحصیل شیمی دانشگاه صنعتی شریف و متخصص بلاک‌چین است با یک داستان خیلی جالب!

همچنین ممکن است سوالاتی شبیه به موارد زیر هم برایتان پیش‌آمده باشد :

  • آیا مدرک کارشناسی ارشد در بازار کار مهم است؟
  • ارشد بخونم یا برم سربازی؟
  • برای مهاجرت، ارشد بخونم یا نه؟
  • برای جذب در هیئت‌علمی، ارشد بگیرم یا نه؟
  • برای افزایش حقوق، ارشد بخونم یا نه؟

این سوالات بسیار کلیدی و مهم هستند. ما در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنیم تا جواب این سوالات را پیدا کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

بخش اول: با توجه به ارزش‌هایم در زندگی، ارشد بخونم یا نه

بخش دوم: تأثیر مدرک فوق‌ لیسانس در بازار کار

بخش سوم: ارشد بخونم یا نه برم سربازی

بخش چهارم: برای جذب در هیئت‌ علمی، ارشد بخونم یا نه

بخش پنجم: برای افزایش حقوق، فوق لیسانس بخونم یا نه

بخش ششم: برای تغییر رشته، فوق لیسانس بگیرم یا نه

بخش هفتم: برای مهاجرت، کارشناسی ارشد بخونم یا نه

بخش اول: با توجه به ارزش‌هایم در زندگی، ارشد بخونم یا نه

ارشد بخونم یا نه - ارزش تحصیل در زندگی

هر فرد در زندگی خود ارزش‌ها و باورهایی دارد که با توجه به آن‌ها تصمیمات زندگی‌اش را می‌گیرد.

معمولاً تحصیل یکی از این ارزش‌ها محسوب می‌شود. اگر شما جزو دسته‌ای از افراد هستید که برایشان تحصیل به خودی خود ارزش محسوب می‌شود، در جواب سوال “ارشد بخونم یا نه؟” باید گفت “بله” بخوانید، چون این یک ارزش برای شما است.

ولی اگر دلایل دیگری برای تحصیل دارید مانند پیدا کردن شغل و … باید برای جواب به سوال “کارشناسی ارشد بخونم یا نه” کمی تأمل کنید.

البته ناگفته نماند که منظور از تحصیل در این جا درس خواندن در دانشگاه و گرفتن مدرک در ازای آن می‌باشد، نه یادگیری علم. چون برای یادگیری علم راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که دانشگاه، فقط یکی از آن راه‌ها است.

در واقع ابتدا دانشگاه راهی بود که شما علم، توانایی و مهارت را از طریق آن کسب می‌کردید تا بتوانید شغلی مناسب و مورد علاقه خودتان پیدا کنید و از طریق آن کسب درآمد داشته باشید. ولی در حال حاضر به این صورت نیست.

بخش دوم: تأثیر مدرک فوق‌ لیسانس در بازار کار

ارشد بگیریم یا نه - برای ورود به بازار کار ارشد بگیریم؟

روزی این باور درست بود که هر فردی که مدرک ارشد دارد در بازار کار متمایز از افراد دیگر است. اما امروزه با توجه به افزایش تعداد دانشگاه‌ها و تعداد افرادی که دارای مدرک ارشد هستند، این مورد مزیت خاصی محسوب نمی‌شود مگر در موارد خاص!

من خودم به شخصه با این تصور مدرک ارشد گرفتم. چشمم را به روی این واقعیت بستم که برای رسیدن به شغل مناسب، فقط گرفتن مدرک ارشد مهم نیست و باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر گرفت که مهم‌ترین آن داشتن مهارت در حوزه‌ای که مدرک را دریافت می‌کنید است.

چیزی که در دنیای امروز شما را از سایرین متمایز می‌کند مهارت و توانایی در انجام کارها و کسب دانشی است که دنیا به آن احتیاج دارد و باعث رفع مشکلات می‌شود.

اگر تحصیل در مقطع ارشد این موارد را به شما می‌دهد، تحصیل در این مقطع برای شما مفید خواهد بود.

در غیر این صورت دستاوردی برای شما ندارد و فقط وقت و هزینه خود را صرف کرده‌اید!

با توجه به تجربیات خودم اگر بخواهم نصیحتی داشته باشم می‌گویم: تا می‌توانید علوم جدید مرتبط با رشته تحصیلی‌تان را یاد بگیرید و مهارت‌هایتان را در آن زمینه افزایش دهید.

اگر هم متوجه شدید که به رشته تحصیلی‌ خود علاقه‌مند نیستید اصلاً ناراحت نباشید. شروع به تحقیق کنید و زمینه مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و شروع به یادگیری کنید.

کتاب بخوانید، در دوره‌های آموزشی شرکت کنید و کارآموزی بروید تا مهارت و تخصص لازم را کسب کنید. بعد از انجام این مراحل به راحتی می‌توانید وارد بازار کار شوید.

بازار کار در دنیای امروز از شما مهارت و تخصص می‌خواهد، نه صرفاً مدرک کارشناسی ارشد!

بخش سوم: ارشد بخونم یا نه برم سربازی

سربازی برویم یا ارشد  - فوق لیسانس بخونیم یا نه

بعضی‌ها به خاطر نرفتن به سربازی، رو به درس خواندن در مقطع ارشد می‌آورند.

ممکن است با شرایطی که بعد از آن برایشان به وجود می‌آید از سربازی معاف شوند (شرایط در هر زمان متفاوت است) که اگر این طور باشد، این استراتژی خوب است.

ولی اگر شما بعد از خواندن مقطع ارشد، باز هم مجبور به سربازی رفتن هستید، شاید بهتر باشد که بعد از گرفتن مدرک لیسانس به سربازی بروید و همان جا مهارت‌های خود را تقویت کنید تا بعد از آن به راحتی وارد بازار کار شوید.

تصمیم‌گیری در این مرحله از زندگی کار راحتی نیست. لینک‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای رفتن به سربازی یا ادامه تحصیل بگیرید.

بخش چهارم: برای جذب در هیئت‌ علمی، ارشد بخونم یا نه

ارشد بگیرم یا نه - برای جذب در هیئت علمی ارشد بگیرم؟

اگر علاقه دارید که عضو هیئت علمی دانشگاه شوید، قطعاً باید کارشناسی ارشد بخوانید و در بیشتر رشته‌ها داشتن مدرک دکتری هم الزامی است.

پیمودن این مسیر تا گرفتن مدرک دکتری راه آسانی نیست. لازمه آن صرف وقت بسیار زیاد است. اگر دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی را برای پیمودن این مسیر انتخاب کنید نیازمند پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد هم هستید.

پس قبل از این که تصمیم بگیرید، با خودتان فکر کنید برای چه می‌خواهید عضو هیئت‌علمی شوید؟

  • به دلیل علاقه به تدریس؟
  • به خاطر اطرافیانتان؟
  • به خودی خود علاقه به استاد شدن دارید؟
  • استاد شدن برای شما با کلاس است؟
  • برای داشتن حقوق و دستمزد بالا؟

با جواب به این سوال‌ها تکلیفتان مشخص می‌شود که چرا می‌خواهید عضو هیئت‌علمی شوید.

علاقه به تدریس و جذب در هیئت‌علمی

یکی از نکات قابل توجه این است که با توجه به کاهش روند جمعیت، تعداد افرادی که از مقطع ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند بیشتر از دانشجویانی است که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، در نتیجه جذب هیئت‌علمی بسیار پایین می‌آید و شرایط برای جذب در هیئت‌علمی بسیار سخت می‌شود و باید تلاش زیادی کنید تا موفق شوید.

علاوه بر داشتن مدرک ارشد و دکتری، شما باید ویژگی‌ها و مهارت‌های دیگری هم داشته باشید تا بتوانید در هیئت‌علمی جذب شوید. (از قبیل فعالیت‌های پژوهشی نظیر مقاله، کتاب، طرح تحقیقاتی و فعالیتهای آموزشی نظیر افتخارات علمی، معدل، کیفیت دانشگاه‌های محل تحصیل، سطح زبان خارجی، توانایی تدریس و…)

با توجه به نکاتی که گفته شد، اگر به دلیل علاقه به تدریس می‌خواهید جذب هیئت‌علمی شوید، راه‌های مختلفی برای آن وجود دارد که راحتترین آن تدریس به صورت آنلاین در منزل است. روش دیگر ایجاد یک سایت و نوشتن مطالب مفید است. راه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که می‌توانید خیلی سریع‌تر از گرفتن مدرک ارشد و دکتری، تدریس را آغاز کنید.

علاقه اطرافیان و جذب در هیئت‌علمی

اگر به خاطر اطرافیان‌تان می‌خواهید جذب هیئت‌علمی شوید، این کار را نکنید. قطعاً آن‌ها از سر محبت و دوست داشتن شما این موضوع را مطرح می‌کنند ولی ممکن است آگاهی لازم از شرایط حال را نداشته باشند. پس چه بهتر که بدون ابراز مخالفت، با آن‌ها صحبت کنید و آن‌ها را از شرایط حال حاضر آگاه کنید.

علاقه شخصی به استاد شدن

بعضی افراد هم، علاقه شخصی به استاد شدن دارند که بسیار قابل احترام است و با گذراندن مراحل لازم و گذاشتن زمان لازم می‌توانند به هدف خود برسند. هر فردی اهداف مخصوص به خود را دارد و با تلاش و پشتکار می‌تواند به آن‌ها برسد.

در نتیجه اگر شما رویای استاد شدن دارید، باید با برنامه‌ریزی دقیق، مراحل را پشت سر بگذارید. اولین مرحله بعد از گرفتن مدرک لیسانس، خواندن برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد است!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جذب به عنوان هیئت‌علمی به لینک زیر مراجعه کنید.

استاد بودن شغلی با کلاس و درآمد بالا!

درست است که استاد بودن شغل باکلاسی محسوب می‌شود (البته از دید بعضی افراد) ولی باید در نظر داشته باشید که هزینه و زمانی که صرف می‌کنید ارزشش را دارد که صرف با کلاس بودن، این شغل را انتخاب کنید.

بعضی افراد هم به خاطر حقوق و دستمزد بالا این شغل را انتخاب می‌کنند، که باید به آن‌ها بگوییم داشتن حقوق بالا به عنوان فردی که در هیئت علمی است به همین راحتی میسر نمی‌شود و حاصل پژوهش‌ها و مقالات فراوان و داشتن سابقه کاری زیاد است.

اگر به طور خلاصه بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم می‌توان گفت که شما با سنجیدن علایق و شرایطتان می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید فقط لازم است آگاهانه تصمیم بگیرید.

بخش پنجم: برای افزایش حقوق، فوق لیسانس بخونم یا نه

کارشناسی ارشد بخونم یا نه - ارشد بخوانم برای افزایش حقوق

موضوعی که اول از همه در این جا مطرح است این است که شما کارمند بخش دولتی هستید یا خصوصی یا خصولتی؟!

اگر کارمند بخش خصوصی باشید، کمتر به مدرک تحصیلی شما اهمیت می‌دهند و مهارت و تخصص شما برایشان حائز اهمیت است.

ولی اگر کارمند بخش دولتی و خصولتی باشید، به احتمال زیاد با بالارفتن مدرک تحصیلی شما، حقوقتان افزایش می‌یابد.

ولی نکته‌ مهم این است که آیا هزینه مادی و وقتی که برای گرفتن فوق لیسانس صرف می‌کنید ارزشش را دارد؟

اگر در دانشگاه آزاد بخواهید تحصیل کنید که قطعاً باید هزینه زیادی را بپردازید. آیا درصدی افزایش حقوق در ماه، ارزش هزینه دانشگاه آزاد را دارد؟

برای تحصیل در دانشگاه دولتی، هزینه مادی لازم ندارد ولی هزینه‌ای مهم‌تر که می‌پردازید زمان شما است. البته اگر مجبور باشید که برای انجام پایان‌نامه آن را به فرد دیگری بسپارید تا انجام دهد، هزینه مادی هم خواهد داشت!

در مجموع باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در قبال چیزی که به‌دست می‌آورید چه هزینه و بهایی را می‌پردازید.

با توجه به محل کارتان و انتظاری که مدیران شرکت از شما دارند می‌توانید تصمیم بگیرید؛ آیا سازمان یا شرکت، برای افزایش حقوق و ارتقای شغلی، از شما افزایش مهارت می‌خواهد یا مدرک ارشد؟!

در نهایت تصمیم با شما است که ارشد بخونید یا نه ولی مهم این است که آگاهانه تصمیم بگیرید نه صرف گرفتن مدرک کارشناسی ارشد.

بخش ششم: برای تغییر رشته، فوق لیسانس بگیرم یا نه

فوق لیسانس بگیرم یا نه - برای تغییر رشته ارشد بخوانم؟

یکی از دلایلی که این سوال “فوق لیسانس بخونم یا نه؟” برای شما پیش می‌آید، تغییر رشته تحصیلی در مقطع ارشد و تغییر زمینه کاری می‌باشد.

این استراتژی بسیار مطلوب است، ولی خوب است این را هم بدانید که خیلی از افراد بدون تحصیل در رشته مورد نظر، وارد بازار کار می‌شوند. البته که باید مهارت‌های آن زمینه کاری را کسب کنند.

برای کسب مهارت‌های لازم می‌توان در دوره‌های مختلف مربوط به آن زمینه کاری شرکت کرد. روش دیگر کسب تخصص، کارآموزی در آن زمینه کاری است.

راستش را بخواهید یک راه راحت‌تر و بدون هزینه هم وجود دارد؛ “سرچ کردن” بله درست متوجه شدید، شما با سرچ کردن در مورد زمینه کاری مورد نظر، و مطالعه منابع معتبر، به راحتی می‌توانید تخصص و مهارت خود را افزایش دهید.

همان‌طور که می‌بینید برای کسب علم و دانش و تخصص، راه‌های دیگری به جز خواندن کارشناسی ارشد هم وجود دارد. اما باز هم می‌گوییم تصمیم با خود شماست، هیچ کس به اندازه خود شما خودتان را نمی‌شناسد و نمی‌تواند برای شما تصمیم بگیرد. پس با توجه به شرایط‌تان بهترین تصمیم را بگیرید.

بخش هفتم: برای مهاجرت، کارشناسی ارشد بخونم یا نه

ارشد بگیرم یا نه - برای مهاجرت ارشد بخوانم؟

یکی از راه‌های مهاجرت، تحصیل در مقطع ارشد است. ولی لازمه آن داشتن اطلاعات کافی است. شما باید با برنامه‌ریزی برای این کار اقدام کنید و بدانید هدف بعدی‌تان چه چیزی است.

آیا بعد از خواندن کارشناسی ارشد برای کار به ایران برمی‌گردید؟ بازار کار را با توجه به آن رشته تحصیلی در ایران بررسی کرده‌اید؟

آیا بعد از خواندن کارشناسی ارشد در همان کشور می‌مانید؟ در همان کشور ادامه تحصیل می‌دهید یا وارد بازار کار می‌شوید؟

وابستگی‌های خانوادگی و عاطفی موضوعی است که کمتر به آن توجه می‌شود. در کنار برنامه‌ریزی‌هایتان به این موضوع هم توجه کنید.

از دوستانی که شرایط شما را داشتند و برای خواندن ارشد مهاجرت کرده‌اند سوال و مشورت کنید. ببینید آن‌ها از شرایط‌شان از مهاجرت راضی هستند یا نه. قطعاً تجربیات ارزشمندی دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

همان‌طور که در هر بخش مشخص است تأکید ما بر روی انتخاب آگاهانه است. لطفاً تصمیمی که می‌گیرید تصمیم خودتان باشد که اگر ضرری در آن تصمیم بود خودتان پذیرای آن باشید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها جواب سوال “ارشد بگیرم یا نه” را به خودتان بدهید.

شما برای خواندن ارشد بزرگترین سرمایه‌تان، یعنی وقت و زمان را صرف می‌کنید. پس حواس‌تان باشد که بهترین تصمیم را بگیرید.

فقط هر کدام از این موارد را که بررسی کردید و با دیگران مشورت کردید، خودتان تصمیم نهایی را بگیرید، چون شما تنها کسی هستید که اهداف‌تان را می‌دانید و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

لینک‌های مفید مرتبط با این مقاله

سوال دیگری که ممکن است در این زمینه برای شما مطرح باشد در مورد دانشگاه آزاد و مزایا و معایب آن است. پیشنهاد ما به شما مطالعه لینک زیر است.

یکی از بهترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد سوال “فوق لیسانس بگیرم یا نه؟” استفاده از تجارب دیگران است. شما با گوش کردن پادکست‌های رادیو کارنکن می‌توانید پای صحبت افرادی بنشینید که روزی جای شما بودند و با تصمیم درست برای آینده‌شان، به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند.

اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع ارشد را گرفتید، حتماً باید بدانید که چه طور انتخاب رشته کنید تا به اهداف‌تان در آینده برسید. پیشنهاد ما برای شما مطالعه لینک زیر است تا با توجه به آن بتوانید بهترین انتخاب رشته را انجام دهید.

ما در این مقاله نکات مهم برای رسیدن به جواب سوال “فوق لیسانس بگیریم یا نه” را مطرح کردیم.
اگر شما هم دغدغه “ارشد بگیریم یا نه” را دارید و نکاتی را می‌دانید که در این جا گفته نشده خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “ارشد بخونم یا نه

  1. مرضیه اکبری فر گفته:

    من تصمیم گرفتم ارشد نخونم، به چندین دلیل:
    اول اینکه من درس رو میخوندم که بتونم کار خوبی پیدا کنم. اما بعد فهمیدم دیگه اینجوری نیست که اگه مدرک بالایی داشته باشی، لزوما شغل و درآمد بیشتری داری!
    دوم اینکه توی دوره کارشناسی، هر چند خیلی تجربه‌های شیرینی داشتم، اما چیز زیادی به علم و دانش من اضافه نشد!
    دانشگاه محیط لذت بخشی بود، این رو قبول دارم. اما برای یادگیری مهارت و دانش، خیلی روش های بهتری هست.
    برای من مدرک تحصیلی به قدری توی زندگیم بی اهمیت بوده، که هنوز بعد 3 سال فارغ‌التحصیلی نرفتم دانشگاه سراغ مدرک (قصدم ندارم برم!)
    ممنون مهدیه جون بابت این مطلب عالی
    مسلماً به خیلی از افرادی که فکر میکنن اگه ارشد نگیرن، از بقیه جا میمونن یا بعد ارشد خیلی با قبلش فرق داره، مفید خواهد بود

    • مهدیه پرستار گفته:

      دقیقا مرضیه جان
      امیدوارم در همه مراحل زندگی بهترین تصمیم ها رو بگیری و موفق باشی عزیزم.
      خوشحالم که مطلب رو دوست داشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.