استارتاپ های پیشرو در حوزه حمل و نقل

Rate this post

صنعت حمل و نقل یکی از مهم‎ترین مسائلی هستش که با رشد روزافزون جمعیت هر روز به مشکلات اون افزوده میشه. قبل از اینکه استارتاپ های حوزه حمل و نقل شکل بگیرن بشر برای رفت‎‌و‌آمد مشکلات زیادی داشت.

این رفت‌و‌آمد چه از نوع درون‌شهری یا برون‌شهری یا حتی حمل بار، همیشه هزینه‌های زیادی به افراد وارد می‌کرد. از اونجایی که بشر همیشه به فکر حل مشکلات خودش هست به دنبال راهی برای حل این مشکل بود.

با ورود تکنولوژی، استارت‌آپ های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل شکل گرفتن و باعث شدن بسیاری از مشکلات حمل و نقل که بشر روزمره با اون درگیر هست حل بشه.

من تو این مقاله سعی کردم به صورت کامل در مورد استارتاپ های حوزه حمل و نقل صحبت کنم و شما رو با مهم‌ترین استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان آشنا کنم.

خب قبل از هر چیزی لازمه شما بدونین استارتاپ چیه؟ بهتون پیشنهاد می‌کنم مقاله استارتاپ چیست رو بخونین.

 در مورد استارتاپ های حوزه حمل و نقل در ایران و استارتاپ‌های حمل و نقل جاده‌ای سوالاتی برای من پیش اومده بود که باعث شد برم مقالات زیادی بخونم.

با خوندن مقالات به مطالب جالبی رسیدم که خوندنشون خالی از لطف نیست. مطمئن باشید به خیلی از سوالات شما در مورد استارتاپ های حوزه حمل و نقل جواب میده.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند:

تحول صنعت حمل و نقل با استارتاپ

ظهور تکنولوژی در صنعت حمل و نقل

ظهور تکنولوژی و ایجاد شهر هوشمند، می‌‌‎تونه انقلابی عظیم در صنایع مختلف از جمله سلامت، ایمنی، حمل‌ونقل، نظارت و کنترل اشیاء از راه دور ایجاد کنه.

از اون جایی که حوزه حمل و نقل بخش مهمی از زندگی بشر رو در بر گرفته، تکنولوژی و فناوری اطلاعات نقش کلیدی در این حوزه دارن.

حضور تکنولوژی در استارتاپ های حوزه حمل و نقل

با من همراه باشین تا بهتون بگم داستان از چه قراره؟

حتماً شما هم با خیابان‌های پر از ماشین شهرهای شلوغ و دردسری به نام گرفتن تاکسی مواجه شدین. حالا تصور کنین بخواین تو یه ساعت شلوغ، دربستی هم بگیرین. دیگه اون وقت اینقدر قیمت‌ها نجومی میشه که کلاً پشیمون میشین به مسیرتون ادامه بدین.

از وقتی گوشی‌های هوشمند اومدن دیگه خیلی از این مشکلات برطرف شدن. تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها هستن که می‌تونن مسیریابی درستی به شما بدن تا سریع‌تر به مقصد برسین، یا اینکه در سه سوت می‌تونین تاکسی بگیرین.

حتی این اپلیکیشن‌ها باعث شدن هزینه‌های مربوط به حمل و نقل جاده‌ای خیلی کاهش پیدا کنه. دیگه اینکه شما با این اپلیکشن‌ها می‌تونین عوارض جاده‌ای پرداخت کنین یا با کمترین هزینه و به سرعت بلیط سفر تهیه کنین.

همه اینا و کلی مزایای دیگه که ما هر روز در حوزه حمل و نقل باهاش مواجه هستیم از مزایای حضور تکنولوژی در این حوزه هست.

ایجاد استارتاپ‌های نو در صنعت حمل و نقل

استارتاپ های حوزه حمل و نقل مثل سایر حوزه‌ها با ورود تکنولوژی دچار تحولات عظیمی شدن.

این تحولات سبب شد اون دسته از افرادی که به روش سنتی در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنن از عرصه رقابت کنار برن و استارتاپ‌ های نو جای اونها رو بگیرن.

از وقتی تکنولوژی به زندگی بشر وارد شد، علاقه کارآفرینان و صاحبان ایده‌‌‎‌ روز به روز به صنعت حمل و نقل بیشتر و بیشتر شد. چرا که اونا تصور می‌کنن حمل و نقل به عنوان یک صنعت مصرفی جای پیشرفت داره.

با توجه به اینکه استارتاپ‌ها همیشه به دنبال این هستن کسب‌وکارهای جدید با ایده‎‎‌های نو و ساختارشکن ارائه کنن، در این زمینه خیلی موفق‌تر از شرکت‌ها عمل کردن.

2. بایدها و نبایدها در راه‌اندازی استارتاپ های حوزه حمل و نقل

قبل از اینکه در مورد بایدها و نبایدهای راه‌اندازی یه استارتاپ‎ در حوزه حمل و نقل باهاتون صحبت کنم، بیاین دوتا از بهترین مطالبی که در مورد راه‌‎اندازی یک استارتاپ موفق و هزینه راه‌اندازی استارتاپ هستش رو بخونین. لینک مطالب رو واستون گذاشتم حتماً بخونین. عالیه.

شرایط راه اندازی استارتاپ های حوزه حمل و نقل

حالا که شرایط راه‌اندازی یه استارتاپ موفق رو خوندین و یه ایده خوب در زمینه راه‌اندازی استارتاپ در حوزه حمل و نقل دارین. بد نیست قبلش یه تصویر واقعی از مسیر پیش رو توی ذهنتون داشته باشین. من در این زمینه کلی تحقیق کردم.

اینجا واستون چند نکته کلیدی و مهم که برای راه‌اندازی یه استارتاپ در حوزه حمل و نقل لازمه بدونید رو آوردم.

تجربه کاری:

اینجا میخوام ازتون یه سوال بپرسم. آیا شما تو حوزه حمل و نقل تجربه کاری دارین یا نه؟  

از جایی که صنعت حمل و نقل خیلی پیچیده‌ست، اینکه شما چقدر در این زمینه تجربه دارین خیلی مهمه. حتی مهم‌تر از اینکه میزان تحصیلاتتون تو این حوزه کمه یا زیاد!

برای فعالیت در این عرصه، بهتون پیشنهاد می‌کنم حتماً با افرادی که در این زمینه حداقل دو یا سه سال فعالن مشورت کنین.

یادتون نره واسه اینکه تو حوزه حمل و نقل موفق باشین خیلی خیلی باید وقت و انرژی بذارین. تو این کار باید با سخت‌ترین موانع دست‌وپنجه نرم کنین.

تخصص و مهارت افراد تیم

همیشه به خاطر داشته باشین برای راه‌اندازی استارتاپ حوزه حمل و نقل موفق، باید یه تیم متخصص و متعهد داشته باشین. اینم بهتون بگم تیم شما بزرگترین سرمایه شماست پس برای حفظ تیم‌تون تلاش کنین.

راستی برای اینکه یه تیم موفق داشته باشین از خوندن مقاله تشکیل تیم استارتاپی غافل نشین.

استفاده از سامانه هوشمند

تاثیر استفاده سامانه هوشمند در استارتاپ های حوزه حمل و نقل

اپلیکیشن‌های حوزه حمل و نقل میتونن اطلاعات جامعی برای رصد و مشاهده وضعیت کالا در اختیار کاربر قرار بدن.

استارتاپ‌های حوزه حمل و نقلی که از سامانه هوشمند استفاده کنن قطعاً پرچم‌دار اصلی در میان هم‌صنف‌های خود خواهند بود.

این ویدئو دو استارتاپ موفق که از سامانه هوشمند استفاده کردن رو معرفی میکنه. با دیدن این ویدئو کاملاً متوجه خواهید شد استفاده از سامانه هوشمند تاثیر به‌سزایی در پیشرفت استارتاپ شما داره.

سرمایه

یکی از چالش‌های مهم برای شروع فعالیت یک استارتاپ حوزه حمل و نقل تأمین و مدیریت هزینه‎‌هاست.

بهتون توصیه می‌کنم قبل از اینکه شروع به کار کنین اگر منابع مالی شما برای را‌ه‎‌اندازی استارتاپ کافی نیست به دنبال جذب سرمایه‌‎‌گذار باشین.

مطمئن باشین اگر ایده شما در حوزه حمل و نقل به قدر کافی جذاب و خلاقانه باشه به راحتی میتونین سرمایه‌گذار جذب کنین، یا اینکه از بانک‌ها یا موسسات وام بگیرین.

3. انواع استارتاپ‌ های حوزه حمل و نقل

استارتاپ‌های تاکسی اینترنتی

یادمه چند سال قبل هر وقت قرار بود بریم بیرون زنگ می‌زدیم آژانس محله‌مون و درخواست ماشین می‌کردیم که بیشتر اوقات ماشین نداشتن و می‌گفتن باید منتظر باشین. حالا شما در نظر بگیرین با این حجم ترافیک تهران چقدر باید صبر می‌کردیم؟ دیگه اصلاً معلوم نبود سروقت به قرارمون می‌رسیم یا نه!

خلاصه اینکه گذشت و فکر کنم اویل سال 95 بود که تاکسی‌های اینترنتی اومدن.

با پیشرفت تکنولوژی اکثر مردم گوشی هوشمند دارن. دیگه کمتر کسی رو می‌بینین گوشه خیابون منتظر تاکسی باشه.

این روزا هر وقت نیاز به تاکسی داشته باشیم تنها با باز کردن اپلیکیشن مورد نظر و چند کلیک ساده میشه تاکسی آنلاین رزو کنیم. رزرو تاکسی‌های آنلاین نه تنها آسونه بلکه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم شده.

اغلب مردم استفاده از اونا رو به تاکسی‌های معمولی ترجیح میدن.

اسنپ، تپسی و کارپینو نمونه‌هایی از استارتاپ‎های تاکسی اینترنتی هستن که محبوبیت زیادی در بین کاربران ایرانی دارن.

استارتاپ های حمل و نقل جاده‌ای

استارتاپ‌های حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده‌ای به عنوان پرکاربردترین شیوه حمل و نقل بار روز به روز در حال رشد است. پیش‌بینی شده در سال‌های آینده شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای خواهیم بود.

یکی از مهم‎‌ترین مزایای استارتاپ‌های حمل و نقل جاده‌ای اینه، باعث شده قیمت کرایه به سمت شفافیت حرکت کنه و دست دلالان از حوزه قیمت‌گذاری کوتاه بشه.

اوبار و ترابرنت از جمله استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل جاده‌ای هستن.

استارتاپ‌های مکان‌یابی

اپلیکیشن های مکان یابی

یکی دیگه از موفق‌ترین استارتاپ‌ها در حوزه حمل و نقل ، استارتا‌پ‌هایی هستن که در حوزه مسیریابی فعالیت میکنن. اگه شما هم مثل من تو یه شهر بزرگ و پرجمعیت زندگی کنین هر روز شاهد حجم ترافیک بالا هستین.

این استارتاپ‌ها با ایجاد اپلیکیشن‌های خاص، نقشه تمامی مسیرها را با جزئیات کامل ساپورت می‌کنن و به کاربران خود ارائه میدن.

اپلیکیشن با در نظر گرفتن ترافیک آنلاین و کمترین زمان رسیدن به مقصد، به‌صرفه‌ترین مسیر رو به کاربرانش ارائه میده.

بلد و نشان از این قبیل اپلیکیشن‎‌ها هستن که با ارائه نقشه و در نهایت مسیریابی دقیق، محبوبیت زیادی در بین کاربران ایرانی پبدا کرده‌اند.

4. موفقیت استارتاپ های نو در حوزه حمل و نقل

من در این بخش سعی کردم چند نمونه از مهم‌ترین استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان و ایران رو بهتون معرفی کنم:

مهم‌ترین استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان

استارتاپ Blue Signal

استارت‌آپ های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل، Blue Signal

بنیانگذار این استارت‎اپ کره‌ای، جیسون بایک (Jason Baik) هستش.

اگر شما هم در یک شهر پرجمعیت زندگی کرده باشید مثل همه شهروندان دیگه اون شهر دنبال یک راه نجات برای فرار از ترافیک هستین.

نرم افزار Blue Signal برپایه الگوریتم هوش مصنوعی خود و با در نظر گرفتن اطلاعاتی که در اون ذخیره شده‌ می‌تونه به شما کمک کنه.

این نرم‌افزار می‌تونه وضعیت ترافیک را از دو ساعت تا دو روز پیش‌بینی کنه. این تکنولوژی باعث کاهش تراکم ترافیک و ایمن‌تر شدن رفت‌وآمد شهری میشه.

استارتاپ CHARIOT:

استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان، chariot

حتماً برای شما هم پیش اومده بخواین با دوستان‌تون برین گردش و نیاز به ون یا مینی بوس داشته باشین.

چریوت یک سرویس درخواست وسیله برای تعداد بالای افراد هستش که در سال ۲۰۱۶ توسط فورد خریداری شد. چریوت به دنبال ایجاد یک تجربه راحت و شخصی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی بود. ناوگان این شرکت از ون‌های ۱۵ نفره فورد ترانزیت تشکیل شده است.

در حال حاضر در شهرهایی مثل سیاتل، نیویورک و آستین فعالند. اونا قصد دارن برنامه‌هاشون رو در سطح بین‌الملل و در شهرهایی مثل لندن گسترش بدن.

استارتاپ BlaBlaCar:

استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان، blablacar

بلابلاکار رانندگانِ با صندلی خالی را به مسافرانی که دنبال یافتن خودرو برای سفرهای راه دورند وصل میکنه. اونطور که این شرکت اعلام کرده پلتفرم اونا یک شبکه حمل و نقل اجتماعی کاملاً جدید و قدرت یافته توسط مردم ایجاد کرده.

در واقع بلابلاکار با خدمات عالی که به مشتریانش میده، جامعه کاربرانش به سرعت در حال رشد هستن.

این استارتاپ مسافرت را به یک امر اجتماعی، کم هزینه و بهینه برای میلیون‌ها نفر تبدیل کرده.

بلابلاکار هم اکنون در حال خدمت‌رسانی به ۴۵ میلیون نفر در ۲۲ کشور در سرتاسر جهانه.

استارتاپ Sontra:

استارتاپ‌های حمل و نقل جاده‌ای، sontra

استارتاپ  Sontra، از شرکت‌های بزرگ حمل‌ و ‌نقل و رانندگان کامیون برای پیدا کردن کامیون‌های موجود و یا محموله‌های باری استفاده می‌کنه.

این استارتاپ برزیلی با یک سیستم ساده، سریع و بصری، امکان ردیابی محموله‌های باری و کامیون‌های موجود را برای رانندگان فراهم می‌کنه.

همچنین به دلیل سرعت بالا در این فرآیند و پیدا کردن بهترین محموله‌ها در مدت زمان کوتاه، تونسته انقلابی در بازار حمل و نقل این کشور برپا کنه.

استارتاپ Zagster:

استارت‌آپ‌های صنعت حمل و نقل جهان، zagster

Zagster، یک استارتاپ مستقر در ماساچوست هست. این استارتاپ برنامه‌های به اشتراک‌گذاری دوچرخه برای شهرها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های تجاری، هتل‌ها و مناطق مسکونی در سراسر ایالات متحده را طراحی و اجرا می‌کنه.

همچنین در حال حاضر بیش از 100 برنامه مبتنی بر به اشتراک‌گذاری دوچرخه رو برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند جنرال موتورز، ایروین و بسیاری اماکن دیگه ارائه میده.

دوچرخه‌ها از طریق یک قفل کریپتون ایمن‌سازی میشن و غیرفعال کردن اونا توسط نرم‌افزار تلفن‌ همراه با سیستم عامل اندروید یا آی‌او‌اس و یا ارسال پیام متنی به سرویس پیامک فعال Zagster، امکان‌پذیر هستش.

از اون جایی که Zagster به خرید تجهیزات از سوی مشتریان نیازی نداره، می‌تونه برنامه‌های به اشتراک‌گذاری دوچرخه رو به سرعت گسترش بده تا بتونه نیازهای رانندگان رو برآورده سازه.

استارتاپ های حوزه حمل و نقل در ایران

اسنپ:

استارتاپ های حوزه حمل و نقل در ایران، تاکسی اینترنتی اسنپ

یکی از موفق‌ترین استارتا‌پ‌های حوزه حمل و نقل در ایران اسنپ است که توسط شهرام شاهکار راه‌اندازی شد.

اسنپ به عنوان زیرمجموعه گروه اینترنت ایران که بزرگترین سرمایه‌گذار استارتاپ‌های موفقی مثل بامیلو و اسکان و … است به کارش ادامه داد.

این استارتاپ با چند استراتژی حساب شده سعی کرد از رقیبانش که کم‌کم وارد میدان می‌شدن، سبقت بگیره.

اسنپ علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل موفق بوده تونسته خدمات دیگه‌ای هم به کاربرانش ارائه بده. خدمات خوب اسنپ باعث شده محبوبیت زیادی در بین کاربرانش داشته باشه.

اپلیکیشن اسنپ برای سیستم‌های اندروید و آی‌اواس در دسترسه. اپلیکیشن اسنپ امکانات خوبی داره. از جمله امکان ذخیره مکان‌هایی که زیاد به اونا سر می‌زنیم مثل خانه یا محل کار.

همچنین امکان پرداخت صورت حساب به صورت نقدی و آنلاین و گزینه‌ای به نام گزینه‌های سفر.

البته اسنپ نقاط ضعفی هم داره مثل ورود خودروهای بی‌کیفیت که در اوایل شروع به کار اسنپ اصلاً شاهدش نبودیم، یا حضور رانندگان بعضاً ناآگاه که باز هم با رشد نسبی اسنپ گاهی با اونا مواجه می‌شیم.

تپسی:

استارت‎آپ های فعال در حوزه حمل و نقل، تاکسی اینترنتی تپسی

تپسی توسط سه نخبه به نام‌های میلاد منشی پور، دمیرچی و حمید میهنی پایه‌گذاری شد.

این سه جوان مثل خیلی از جوونای دیگه ایرانی به دنبال راه‌اندازی یه کار با سود بالا بودن. با بررسی شرایط و تحولات کشور در صنعت دیجیتال به فکر راه‌اندازی تپسی افتادن.

به این ترتیب که سیستم حمل و نقل، تاکسی رو نمی‌خره بلکه با راننده قرارداد می‌بنده و به ازای هر مسافری که سیستم برایش پیدا می‌کنه، مبلغی رو به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنه.

تپسی خدماتی مثل امکان سفر با دو مقصد، امکان توقف در طول مسیر، امکان ستاره‌دار کردن مکان‌های پر رفت‌و‌آمد و … رو داره، اما چیزی که تپسی رو از رقبا متمایز می‌کنه؛ سرویسی به نام تپسی‌ لاینه. تپسی لاین مشابه تاکسی‌های خطیه.

به این ترتیب که شما با انتخاب این گزینه می‌تونین خودروی درخواستی‌تون را با مسافر دیگری که هم مسیر با شماست؛ شریک بشین.

با استفاده از این سرویس، علاوه بر این‌که از هدر رفتن سوخت و آلودگی هوا به سهم خودتون جلوگیری می‌کنین، همچنین هزینه سفرتون هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه.

تپسی حالا با حدود 40 هزار راننده و سرویس‌دهی در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، لاهیجان، بندرانزلی، رشت، اهواز، یزد, کرمان, ارومیه, ساری, بابل و قائمشهر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل شهری شده.

مسیریاب بلد

استارت‌آپ های فعال در حوزه‌ی حمل و نقل، مسیریاب بلد

بلد یک نقشه و مسیریاب هوشمند ایرانیه  که تمامی مسیرهای ایران را با جزئیات کامل پشتیبانی می‌کنه. این مسیریاب با در نظر گرفتن ترافیک آنلاین و کمترین زمان رسیدن به مقصد، به‌صرفه‌ترین مسیر رو به کاربر پیشنهاد میده.

این استارتاپ در سال 1396 زیر نظر شرکت توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان شروع به کار کرد و در اردیبهشت 97 تونست محصولش رو به کاربران ارائه بده.

بلد در حال حاضر بر روی دو نسخه اندروید و ios قابل دسترسیه. امکاناتی که اپلیکیشن بلد به کاربرانش ارائه میده عبارتند از:

  •     تضمین زمان رسیدن به مقصد
  •     نشان دادن طرح ترافیک و طرح زوج و فرد
  •     مشخص نمودن مسیرهای دارای ترافیک
  •     دارای دستیار صوتی فارسی
  •     هشدار پلیس، دوربین و محدودیت سرعت

الوپیک:

استارتاپ های حوزه حمل و نقل در ایران، الوپیک

الوپیک یک اپلیکیشن سفارش پیک موتوریه که در کوتاه‌ترین بازه زمانی، درخواست پیک موتوری برای ارسال بسته رو ثبت کنین.

این استارتاپ از سال 1395 با مدیریت مهدی نایبی کار خودشو شروع کرد.

الوپیک در حال حاضر یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل ایرانه.

خدماتی که الوپیک به کاربرانش میده:

  •     الوپیک (سرویس پیک موتوری آنلاین و سواری‌ بار آنلاین)
  •     الو تاکسی (تاکسی موتوری آنلاین)
  •     الو فروش (کالایی که با سرویس الو فروش ارسال میشه)
  •     الو وانت (وانت بار در تهران و شهرهای بزرگ)
  •     الو پست (ارسال آنلاین مرسولات پستی بدون مراجعه به دفتر پست)

مطالب مرتبط

با ورود ویروس کرونا، خیلی از کسب و کارها مختل شدن، اما استارتاپ‌های نوآور و خلاق، مثل استارتاپ های حوزه هوش مصنوعی، با به کارگیری تکنولوژی جای اونا رو گرفتن. در مطلب زیر با این استارت‌ها آشنا بشین.

هر روز تعداد زیادی کسب‌وکارهای جدید در جهان راه‌اندازی میشن، بسیاری از این کسب‌‌وکارها به دلیل بی‌تجربگی در همون ابتدای مسیر شکست می‌‌خورن.

رویدادهای استارتاپ گرایند و ویکند باعث شده کمتر شاهد این اتفاقات باشیم و افراد دچار ضرر و زیان کمتری بشن. اگر شما در این مسیر قدم گذاشتین، خوندن مطالب زیر کمک زیادی بهتون میکنه.

میدونستین استارتاپ های خدماتی بسیار متنوع هستند و توجه بسیاری از کاربران رو به خود جلب کردن؟ درباره استارتاپ‌های فین تک چی می‌دونین؟ بهتون پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو بخونین و کلی ایده تو این زمینه بگیرین.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد استارتاپ های حوزه حمل و نقل و انواع آن صحبت کنیم.

نظرتون در مورد راه اندازی استارتاپ حمل و نقل چیه؟ آیا ایده‌ای در این مورد دارین؟ اگر ایده‌ها و تجربیاتی در این زمینه دارین، در بخش کامنت با ما در میان بذارین.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.