چطور همه‌ چیز را سریع‌تر یاد بگیریم؟

10 روش برای افزایش سرعت یادگیری
5/5 - (16 امتیاز)

یادگیری هر موضوع یا مهارت جدید، در یک زمان محدود می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد. تا‌به‌حال چند بار برایتان پیش آمده که به‌خاطر سرعت پایین یادگیری از یک درس متنفر شده و یا آموزش یک مهارت جدید را نیمه‌کاره رها کرده باشید؟ آیا روش‌هایی را برای افزایش سرعت یادگیری خود امتحان کرده‌اید که مؤثر نبوده‌اند؟

شما تنها نیستید. بیشتر افراد در دوران تحصیل با این مشکل مواجه می‌شوند و بعد از آن هم به دلیل مشغله و فرصت کم، قید آموزش هر مهارت جدیدی را می‌زنند.

باید بدانید که افزایش سرعت یادگیری در هر سن و موقعیتی امکان‌پذیر است و با ده روش کاربردی که در ادامه به آن می‌پردازیم می‌توانید هر چیزی را بسیار سریع‌تر از قبل یاد بگیرید، اما پیش از ادامۀ بحث بهتر است به‌طور‌کلی در مورد نحوۀ مدیریت زمان بیشتر بدانید.

با ما همراه باشید تا مطابق فهرست زیر، به بررسی بهترین راههای افزایش سرعت یادگیری بپردازیم:

  1. ددلاین مشخص داشته باشید.
  2. راهی به‌ جز تمرین و تکرار ندارید!
  3. تکنیک فاینمن را اجرا کنید.
  4. چریکی یاد بگیرید
  5. افزایش سرعت یادگیری با خواب ساندویچی!
  6. مهارت را از با‌تجربه‌ترین‌ها یاد بگیرید.
  7. مدل یادگیری خودتان را بشناسید.
  8. با خودتان روراست باشید.
  9. مهارت تندخوانی را یاد بگیرید.
  10. از موسیقی کمک بگیرید.

1. ددلاین مشخص داشته باشید

برای افزایش سرعت یادگیری، ددلاین مشخص داشته باشید.

ممکن است تاکنون اسم قانون پارکینسون به گوش‌تان نخورده باشد، اما مطمئنم که بارها آن را در زندگیتان تجربه کرده‌اید. کافیست شب‌های امتحان را به‌خاطر بیاورید. اگر شما هم مثل زمان تحصیل من، عادت به جمع کردن کل مطالب برای شب قبل‌ از امتحان را دارید، احتمالاً از افزایش ناگهانی سرعت یادگیری‌تان شگفت‌زده شده‌اید!

طبق قانون جناب پارکینسون: «هر کار، به اندازۀ زمانی که به آن اختصاص می‌دهید، کش می‌آید.»

بنابراین برای یادگیری هر موضوع یا مهارتی باید یک ددلاین (مهلت مشخص) داشته‌باشید. اما برای تلنبار کردن حجم زیادی از مطالب آموزشی و موکول کردن‌شان به یک یا چند روز قبل از آزمون به خودتان افتخار نکنید! همان‌قدر که نداشتن ددلاین سرعت یادگیری‌تان را کم می‌کند، تعیین یک مهلت اشتباه هم به ضررتان تمام می‌شود. (یاد فنجان‌های قهوه شب امتحان و سردرد‌های روز بعدش بیفتید!)

سعی کنید یک زمان معلوم و منطقی را به یادگیری اختصاص دهید و به آن پایبند بمانید. اگر انجام این کار برای‌تان سخت است، می‌توانید از تجربۀ کسانی که قبل از شما آن را به‌درستی انجام داده‌اند استفاده کنید.  

2. راهی به جز تمرین و تکرار ندارید!

تکرار و تمرین را فراموش نکنید.

یک قانون طلایی برای یادگیری وجود دارد: «با ریختن مطالب در ذهن‌تان یادگیری اتفاق نمیفتد، بلکه فقط با یادآوری و بیرون کشیدن چند‌بارۀ مطالب از ذهنتان است که یاد می‌گیرید.»

تنها با تکرار و تمرین، مطالب در حافظۀ بلند‌مدت ما ذخیره می‌شوند. شاید‌نا‌امید کننده به‌نظر برسد اما در صورتی که مطالب جدید را مرور نکنیم، ذهن ما بعد از 48 ساعت، فقط 25 درصد از آن اطلاعات را به یاد می آورد! (+)

تکرار و مرور چند‌بارۀ مطالب یا مهارت‌ها به روش‌های سنتی، اشتیاق‌تان را برای یادگیری کم می‌کند. به کمک روش‌های زیر می‌توانید تمرین کردن را دلپذیرتر کنید و سرعت یادگیری‌تان را افزایش دهید.

روش تکرار فاصله‌دار (بهترین راه افزایش سرعت یادگیری دروس حفظی)

تکرار فاصله‌دار، روشی شناخته‌شده و بسیار ساده برای یادگیری مطالبی‌ست که نیاز به حفظ کردن دارند. این تکنیک مناسب‌ترین راه برای آموزش یک زبان جدید، در مدتی کوتاه است. با انجام چهار گام زیر این روش را برای افزایش سرعت یادگیری خودتان امتحان کنید:

1- خلاصۀ مطالب یا لغات جدید را روی چند برگۀ کاغذ مجزا یادداشت کنید، و بعد از گذشت یک روز نگاهی گذرا به آن‌ها انداخته و سعی کنید مطالب را از حفظ بگویید.

2- روز دوم همین کار را تکرار کنید، با این تفاوت که این‌بار سعی کنید در موقعیتی متفاوت مثلاً ‌حین پیاده‌روی یا در مکانی دیگر این کار را انجام دهید. تا جایی که می‌توانید نگاه کمتری به یادداشت‌هایتان بیندازید و هر چه را که به‌خاطر نمی‌آورید در برگه‌ای جداگانه یادداشت کنید.

3- روز چهارم یادداشت‌هایتان را کنار بگذارید و به کتاب یا جزوه اصلی یک نگاه سریع بندازید. (لازم نیست همه چیز را با دقت بخوانید.) این‌بار متوجه می‌شوید که بیشتر مطالب را بلدید اما هنوز برای خوشحالی کردن کمی زود است!

4- روز هشتم دوباره به سراغ یادداشت‌هایتان بروید و هر کدام را با دقت بخوانید. این مرحله کمی زمان‌بر است اما بعد از انجام آن باید به شما تبریک بگویم، چون اکنون موفق شده‌اید اطلاعات جدید را وارد حافظۀ بلند‌مدت خود کنید.

برای تکرار مطالب می‌توانید از روش تکرار فاصله‌دار استفاده کنید.

روش تکرار خلاقانه

در این روش بر خلاف تکرار طوطی‌وار، تمام حواس خودمان را درگیر یادگیری می‌کنیم. به جای اینکه روی جملات مهم را هایلایت کنید و بارها از روی آن بخوانید، آن‌ها را به صورت شکل و نمودار یادداشت کنید. حتی می‌توانید از روی مطالب مهم بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و حین انجام کارهای روزمره به آن گوش کنید. مهم این است که در تمرین‌کردن، خلاقیت به خرج دهید و کارهایی را بکنید که پیش از این انجام نداده‌اید.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش خلاقیت

3. تکنیک فاینمن را اجرا کنید

تکنیک فاینمن، یکی از بهترین راه‌های افزایش سرعت یادگیری است.

ریچارد فاینمن (برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک 1965)، یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های یادگیری سریع و عمیق را مطرح کرده‌است. به کمک این روش چهار مرحله‌ای، علاوه بر افزایش سرعت یادگیری، می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید.

1- موضوع مورد‌ نظرتان را مطالعه کنید و هر کجا که لازم بود یادداشت‌ بردارید. (یادآوری: تعیین ددلاین، قبل از شروع مطالعه را فراموش نکنید!)

2- این موضوع را برای یک بچه توضیح دهید. برای اینکه بتوانید یک مطلب پیچیده را برای یک بچه شرح دهید، باید آن را ساده‌سازی کنید. ساده کردن هر موضوعی نیاز به تسلط عمیق روی آن موضوع دارد.

اگر کودکی در اطرافتان نبود این کار را برای یک کودک فرضی انجام دهید، اما پیشنهاد می‌کنم این کار را با یک بچۀ واقعی تجربه کنید، چون از سؤال‌هایی که برایش پیش می‌آید قطعاً جا می‌خورید!

3- در این مرحله با واقعیت روبه‌رو می‌شوید. با شناسایی نکاتی که در توضیح‌شان با مشکل مواجه شدید، نقاط ضعفتان را متوجه می‌شوید. پس برگردید و آن‌ها را دوباره مطالعه کنید و یادداشت‌هایتان را اصلاح کنید.

4- یادداشت‌های جدیدتان را مرور و تکرار کنید.

4. چریکی یاد بگیرید

روش یادگیری چریکی

فرض کنید که قرار است به‌عنوان یک پروژۀ دانشجویی، پلانی دو‌بعدی را به کمک نرم‌افزار اتوکد ترسیم کنید. شما هیچ اطلاعاتی در‌مورد این نرم‌افزار ندارید و از آن‌جایی‌که دانشجوی پرتلاشی هستید، یک کتاب آموزش کار با اتوکد را تهیه می‌کنید. کافی‌ست نگاهی به فهرست مطالب بیندازید تا با دیدن بیشتر از 900 دستور ترسیمی این نرم‌افزار، برای همیشه قید یادگیری آن را بزنید! اما اگر به شما بگویم که برای ترسیم یک پلان دو‌بعدی در اتوکد باید کمتر از بیست دستور ترسیم را بلد باشید، باز هم بی‌خیال یادگیری‌اش می‌شوید؟

در روش یادگیری چریکی شما به جای یادگیری سنتی و قدم به قدم کل یک مهارت، در مدت کوتاهی تنها بخشی از آن مهارت را می‌آموزید که اصطلاحاً به آن خرده مهارت می‌گوییم.

 در این مثال، طراحی یک پلان دو‌بعدی یک خرده مهارت است. شما با آموزش چند دستور ساده، یک پروژه را انجام می‌دهید. حالا با حس خوبی که از این موفقیت به دست آورده‌اید، آمادۀ انجام پروژه‌های بعدی می‌شوید.

این روش، یکی از مؤثرترین راههای افزایش سرعت یادگیری است، اما برای تجربۀ نتایج درخشان آن، باید قواعدش را به خوبی بلد باشید. پس حتما روی لینک یادگیری چریکی کلیک کنید.

5. افزایش سرعت یادگیری با خواب ساندویچی!

تکنیک ساندویچ خواب

اگر زمان کمی برای آمادگی در یک امتحان دارید، تمام وقت‌تان را به خواندن اختصاص ندهید. همۀ ما در مورد توانایی‌های شگفت‌انگیز مغزمان اتفاق‌نظر داریم، اما برای تجربۀ نتایج بهتر، باید محدودیت‌های ذهن خود را بشناسیم.

مغز ما برای ایجاد ارتباط بین مطالبی که یاد‌ می‌گیریم به فضا و زمان نیاز دارد. یعنی اگر یک روز کامل را به یادگیری اختصاص دهید، زمان آزمون متوجه می‌شوید که پاسخ‌ها را نمی‌توانید به درستی بیان کنید. (اصطلاحاً مغز‌تان قاطی میکند!) برای حل این مشکل باید ساندویچ خواب را در برنامۀ مطالعاتی خودتان بگنجانید.

 مطالعه کنید، کمی بخوابید، دوباره مطالعه کنید. درست مثل یک ساندویچ خواب! به همین سادگی حتی با یه چرت کوتاه به ذهنتان فرصت چیدمان صحیح مطالب را می‌دهید. پس بدون عذاب وجدان، بین بازه‌های مطالعاتی بخوابید تا سرعت یادگیری‌تان را افزایش دهید.

6. مهارت را از با‌تجربه‌ترین‌ها یاد بگیرید

از بهترین و با‌تجربه‌ترین افراد، مهارت بیاموزید.

کسانی که یک مهارت را قبل از شما به خوبی آموخته‌اند، سریع‌ترین روش‌های یادگیری آن را بهتر از هر‌کسی می‌دانند. بدیهی‌ست که باید از تجربیات این افراد استفاده کنید. پس به‌جای اینکه خودتان آزمون و خطا کنید، در انتخاب کلاس‌های آموزشی سخت‌گیری به خرج دهید و حتی با صرف هزینۀ بیشتر، مطمئن شوید که مناسب‌ترین اشخاص را برای آموزش انتخاب کرده‌اید.

اگر به دنبال کسب مهارتی جدید برای درآمدزایی هستید، بهتر است زمان‌تان را صرف آموزش در زمینه‌ای کنید که بازار کار موفقی داشته باشد. برای افرادی که به نوشتن علاقمند هستند، یکی از بهترین دوره‌های آموزشی که به روش چریکی و در کوتاه‌ترین زمان، می‌تواند شما را به بازار کار وصل کند، دوره تولیدمحتوا و سئوی سایت کارنکن است زیرا مدرس آن خود این مسیر را سالها قبل پیموده و تجربیات ارزشمند بسیار زیادی دارد.

برای اطلاعات بیشتر کافی‌ست روی لینک‌‌ زیر کلیک کنید:

اگر روی سایت کارنکن هستید و می‌خواهید مدیریت مالی را نیز به همین روش، در سریع‌ترین زمان یاد بگیرید روی لینک زیر کلیک کنید. بعد از این دوره‌ها از افزایش سرعت یادگیری خود متعجب خواهید شد.

7. مدل یادگیری خودتان را بشناسید

چهار سبک اصلی یادگیری: دیداری، شنیداری، خواندن/نوشتن و لمسی/حرکتی

شما از آن دسته افرادی هستید که در کلاس درس فقط با گوش کردن به صحبت‌های معلم مطالب را یاد می‌گیرید؟ شاید هم مثل من تا زمانی که از روی متنی نخوانید و یادداشت‌برداری نکنید به موضوع مسلط نمی‌شوید.

یکی از مهم‌ترین راههای افزایش سرعت یادگیری این است که مدل یادگیری‌تان را به‌درستی بشناسید. نباید سبک مطالعۀ خودتان را با دیگر دوستانتان مقایسه کنید، چون چهار نوع مدل یادگیری متفاوت داریم:

یادگیری دیداری

اگر مدل یادگیری‌تان دیداری باشد، برای درک بهتر موضوع، نیاز به دیدن اشکال، نمودارها و نقشه دارید. معمولاً هر موضوعی را ابتدا در ذهنتان مجسم می‌کنید. شما حافظۀ تصویری فوق‌العاده‌ای دارید، پس با هایلایت مطالب مهم و خواندن دوبارۀ آن‌ها می‌توانید سرعت یادگیری‌تان را به راحتی افزایش دهید.

یادگیری شنیداری

افراد با مدل یادگیری شنیداری، همان‌طور‌ که از اسم آن پیداست، همه چیز را با شنیدن یاد می‌گیرند. اگر جزء این دسته از افراد هستید، مطالب را با صدای بلند بخوانید. می‌توانید صدای معلم را ضبط کنید و بارها به آن گوش کنید. شما با توضیح مطالب برای دیگران می‌توانید سریع‌تر آن‌ها را یاد بگیرید. با این ویژگی ذهنی، شما فردی خوش‌شانس محسوب می‌شوید؛ چون راحت‌تر از دیگر سبک‌های یادگیری می‌توانید از محتوای صدها پادکست آموزشی بهره‌مند شوید.

برای شنیدن بهترین پادکست در زمینۀ انتخاب لذت‌بخش‌ترین مسیر شغلی، حتماً روی لینک زیر کلیک کنید:

یادگیری خواندنی/ نوشتنی

اگر دوستانتان از جزوه‌هایی که شما می‌نویسید تعریف می‌کنند، احتمالاً سبک یادگیری شما خواندنی/ نوشتنی است. برای افزایش سرعت یادگیری خود، مطالب را طبقه‌بندی و یادداشت کنید. شاید به نظر برسد که نیاز به صرف زمان بیشتری برای خواندن و نوشتن موضوعات دارید، اما فراموش نکنید که شما یک توانایی ارزشمند دارید و آن مهارت خودخوانی (Self Study) است. به کمک این مهارت می‌توانید سریع‌تر از دیگران زبان‌های خارجی را یاد‌بگیرید.

بیشتر بخوانید: یادگیری خودخوان در زبان‌های خارجی

یادگیری حرکتی

افراد با مدل یادگیری حرکتی معمولاً به یادگیری مهارت‌های عملی علاقه‌مندند و به دروس نظری تمایل چندانی ندارند. اگر مدل یادگیری شما حرکتی است، با انجام حرکات ورزشی سبک، بین بازه‌های مطالعاتی، سرعت یادگیری‌تان را افزایش دهید. شما حتی می‌توانید در حین راه رفتن درس بخوانید. به‌طور‌کلی فعالیت‌های هنری و ورزشی برای شخصی با سبک یادگیری شما بسیار مناسب است.

8. با خودتان رو‌راست باشید!

خودتان را امتحان کنید.

برای افزایش سرعت یادگیری مطالب جدید، نیاز است که از آموزش صحیح مطالب قبلی مطمئن شوید. پس باید به‌طور منظم خودتان را امتحان کنید. با این کار علاوه‌بر اینکه خیالتان از بابت فهم مطالب قبلی راحت می‌شود، اعتماد‌به‌نفس‌تان هم برای ادامۀ مسیر یادگیری افزایش می‌یابد.

بنابراین از اینکه در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید، نترسید. در مورد مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید از افراد با تجربه در آن موضوع، بازخورد بگیرید و بدون امتحان کردن تسلط خودتان در یک مبحث، سراغ مبحث بعدی نروید.

9. مهارت تندخوانی را یاد بگیرید

مهارت تند‌خوانی برای افزایش سرعت یادگیری

واضح است که اگر بتوانید مطالب را با حفظ تمرکز، سریع‌تر بخوانید، سرعت یادگیری‌تان افزایش چشمگیری خواهد داشت.  تندخوانی یک مهارت است و برای‌ اینکه بتوانید آن‌ را به‌درستی انجام دهید، باید چند روز آن را تمرین کنید.

راه‌های متنوعی برای انجام این مهارت پیشنهاد شده، اما متداول‌ترین روش تندخوانی که خودم مدت‌هاست که از آن استفاده می‌کنم، به صورت زیر است:

ابتدا یک بوک‌مارک یا انتهای یک مداد را در دست بگیرید. آن را با سرعتی کمی بیشتر از سرعت معمول مطالعه‌تان زیر خطوط حرکت دهید و سعی کنید با این سرعت متن را بخوانید. به مرور زمان، سرعت حرکت مداد را به‌تدریج افزایش دهید و هر‌بار رکورد سرعت خواندن یک صفحه را برای خودتان ثبت کنید. (هر بار از فهم کامل تمام متن مطمئن شوید.)

نکتۀ مهمی که در مورد تندخوانی باید رعایت کنید این است که باید خواندن با صدای بلند و حتی لب زدن حین مطالعه را فراموش کنید!

10. از موسیقی کمک بگیرید

موسیقی به شما کمک می‌کند سریع‌تر یاد بگیرید.

از تأثیر محیط روی سرعت یادگیری غافل نشوید. باید هر عاملی که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود را از محیط آموزش دور کنید. برخی از انواع موسیقی می‌توانند علاوه‌بر ایجاد یک فضای دلپذیر هنگام یادگیری، تمرکز شما را افزایش دهند.

زمانی که یک موسیقی ملایم پخش می‌شود، دیگر به صدای صحبت دیگران یا تیک تاک ساعت توجهی نمی‌کنید. فراموش نکنید که نوع موسیقی را با دقت انتخاب کنید. اگر از آهنگ‌های با‌کلام یا ریتمیک تند استفاده کنید، نتیجۀ کار، معکوس خواهد ‌شد. بهتر است یک موسیقی ملایم کلاسیک پخش کنید و علاوه‌بر یادگیری، از وقت‌تان لذت ببرید!

حرف پایانی

جمع‌بندی نهایی

اگر می‌خواهید موضوع یا مهارتی را سریع‌تر یاد‌بگیرید، باید خودتان را در آن غرق کنید. در زمان‌هایی که به یادگیری اختصاص می‌دهید، هر چیزی را که باعث پرت‌شدن حواس‌تان می‌شود را کنار بگذارید. گوشی موبایل، تلویزیون، صدای صحبت دیگران و… می‌توانند تمام تلاش‌تان برای یادگیری را به باد‌ دهند! پس برای صرفه‌جویی در وقت ارزشمند‌تان باید متمرکز بمانید.

شما با هر میزان هوش و استعداد و در هر سنی، می‌توانید یادگیری سریع را تجربه کنید، اما اگر به مهارتی علاقه داشته باشید، انگیزه‌تان برای یادگیری بیشتر می‌شود و سریع‌تر یاد می‌گیرید. با شناسایی تیپ شخصیتی خود، به سراغ کسب مهارت در کارهای مناسب با روحیه‌تان بروید.

تمام راههای افزایش سرعت یادگیری که در این مقاله به آن پرداختیم را امتحان کنید. مطمئن باشید که بعد از مدتی تمرین و ممارست، روش شخصی خودتان را پیدا خواهید‌کرد.

مطالب مرتبط زیر را از دست ندهید!

با افزایش سرعت یادگیری، مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه می‌کنید؛ اما این کافی نیست. برای موفق شدن، باید مهارت‌های دیگری را مثل برنامه‌ریزی و کار گروهی را نیز بلد باشید. به کمک مطلب زیر می‌توانید در مورد مهارت‌های نرم برای دانش‌‌آموزان، بیشتر بدانید.

اگر دانش‌آموز هستید و هنوز رشتۀ تحصیلی خودتان را انتخاب نکرده اید، مطلب زیر را حتماً بخوانید. با شناسایی استعداد‌هایتان می‌توانید مسیر آموزش را لذت‌بخش کنید و سریع‌تر یادبگیرید.

اگر به رشته‌های هنری علاقه‌مندید، ولی نمی‌دانید با کسب مهارت در چه زمینه‌ای می‌توانید به استقلال مالی برسید؛ مقالۀ زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

شما تا‌کنون چه راه‌هایی را برای افزایش سرعت یادگیری، امتحان کرده‌اید؟ برای‌ ما تجربیات شخصی خودتان را تعریف کنید.
کدام یک از تکنیک‌های گفته شده در این مطلب جالب‌تر به نظرتان می‌رسد، و دوست دارید آن‌ را امتحان کنید؟
حتماً نظرات ارزشمندتان را برای ما بنویسید!



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.