دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفر تا صد نحوه دریافت بورسیه معماری ایتالیا

صفر تا صد نحوه دریافت بورسیه معماری ایتالیا
4.9/5 - (11 امتیاز)

قبلاً درباره شرایط و نحوه مهاجرت رشته معماری مفصل نوشته‌ایم و اینک نحوه دریافت بورسیه معماری ایتالیا -که یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به ایتالیا به شمار می‌رود- را بررسی و یک نقشه‌ راه جامع و کاربردی از این مسیر برای شما ارائه دهیم.

اگر از جمله افرادی هستید که به رشته معماری علاقه دارید و قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا را دارید، امّا نه از سطح زبان مناسبی برخوردارید و نه از دانشگاه‌های تاپ با معدل خوب فارغ‌التحصیل شده‌اید، و از همه مهم‌تر، وضعیت مالی شما مانع بزرگ مهاجرت تحصیلی‌تان است، مطالعه این مطلب را برای شما ضروری می‌دانیم.

با آگاهی از نحوه دریافت بورسیه معماری ایتالیا ، آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه ممکن برای مهاجرت تحصیلی را پیدا خواهید کرد. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راهنمای شما جهت اخذ بورسیه رشته معماری در ایتالیا باشیم.

آنچه که در ادامه این مطلب می‌خوانید:

چرا باید بورسیه معماری ایتالیا را گرفت؟

چرا باید بورسیه معماری ایتالیا را گرفت؟

شما با شنیدن کلمه ایتالیا، شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد؛ پیتزا، پاستا، داوینچی یا شاید پیانو باشد. امّا قطعاً با شنیدن کلمه معماری، اولین چیزی که در ذهنتان متصور می‌شوید؛ ساختمان‌ها و بناهای تاریخی ایتالیا خواهد بود.

کشور ایتالیا که در زمینه معماری سابقه درخشانی دارد و به نحوی می‌توان از آن به‌عنوان مهد معماری یاد کرد. یکی از کشور‌های دارای سبک در معماری است. امروزه نیز به آموزش معماری توجه ویژه‌ای دارد.

همچنین، دولت این کشور با هدف محقق کردن حق‌تحصیل برای همه‌ی انسان‌ها در سراسر دنیا فارغ از نژاد، ملّیت و یا هر فاکتور دیگری که انسان‌ها را دسته‌بندی می‌کنند، افراد علاقه‌مند به تحصیل در هر رشته و مقطعی که از شرایط مالی مناسبی برخودار نیستند را مورد حمایت قرار می‌دهد. این حمایت‌ها در قالب پرداخت یکسری بورسیه‌ها به دانشجویان صورت می‌گیرد.

با توجه‌ به همه موارد گفته‌شده، ایتالیا سالانه مقصد بسیاری از دانشجویان معماری از سرتاسر جهان است.

تحصیل معماری در ایتالیا

تحصیل معماری در ایتالیا

امکان تحصیل رشته معماری در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در اکثر دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد. البته این بدیهی است که افراد مسلط به زبان ایتالیایی در انتخاب دانشگاه، حق‌ انتخاب بیشتری خواهند داشت.

دانشگاه‌های پلی‌تکنیک میلان و تورین از جمله دانشگاه‌های معتبر ایتالیا می‌باشند که از نظر رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها (QS) جزء برترین دانشگاه‌های رشته معماری محسوب می‌شوند. به همین علت معمولاً اولویت اول افرادی که به‌دنبال دریافت بورسیه معماری ایتالیا هستند؛ اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌باشد.

در ادامه لیستی از دانشگاه‌های معتبر معماری ایتالیا را مشاهده می‌کنید:

  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ساساری
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه برسیا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه پلی‌تکنیک ونیز
  • دانشگاه پلی‌تکنیک پاویا

شرایط لازم جهت تحصیل رشته معماری در مقاطع مختلف ایتالیا

شرایط بورسیه معماری در ایتالیا

شرایط گرفتن بورسیه رشته معماری در ایتالیا در مقاطع مختلف تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. شرایط تحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی

طول دوره تحصیلی در این مقطع، 4-3 سال است.
گذراندن 12 سال تحصیلات پایه و داشتن مدرک دیپلم با معدل حداقل 14 الزامی است.

همچنین، متقاضیان تحصیل رشته معماری در این مقطع، نباید گپ تحصیلی‌شان بیش از 5 سال شود. جهت تحصیل در این مقطع، متقاضی باید حداقل 18 سال و حداکثر 28 سال سن داشته باشد.

داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره 6 به بالا یا مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی برای تحصیل در هر مقطع الزامی است.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در این مقطع، نیازمند کسب نمره قبولی در آزمون ورودی هر دانشگاه است.

در این مقطع، دانشجویان اجازه دارند 10 ساعت درهفته کار کنند که درآمد حاصل از آن می‌تواند کمک‌ هزینه خوبی برای آن‌ها باشد.

2. شرایط تحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی‌ارشد

طول دوره تحصیلی در این مقطع، دو سال است.
افراد متقاضی تحصیل رشته معماری در این مقطع، نباید معدل مدرک کارشناسی‌شان زیر 15 باشد. درصورت پایین بودن معدل، می‌توانند در آزمون GRE شرکت کرده و مدرک آن را ارائه دهند.

داشتن مقاله و رزومه تحصیلی خوب، شانس اخذ پذیرش در این مقطع را افزایش می‌دهد.

دانشجویان این مقطع اجازه دارند، 20 ساعت در هفته کار کنند.

3. شرایط تحصیل رشته معماری در مقطع دکترا

طول دوره تحصیل مقطع دکترای رشته معماری در ایتالیا، 5-4 سال است.
معدل مدرک کارشناسی‌ارشد افراد متقاضی این مقطع، نباید کمتر از 15 باشد.

دانشجویان این مقطع، اجازه کار همراه با تحصیل دارند. پس‌از اتمام تحصیل خود، یک‌سال فرصت دارند، شغل مرتبط با رشته خود را پیدا کنند. درصورت پیدا کردن شغل مرتبط، به مدت 5 سال ویزای آن‌ها تمدید می‌شود. پس‌ از اتمام آن 5 سال، می‌توانند برای کسب اقامت دائم کشور ایتالیا اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت کاری رشته معماری

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه

در بخش‌های قبلی، شرایط بورسیه معماری در ایتالیا در مقاطع مختلف را بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم، لیست رایج‌ترین مدارک مورد درخواست دانشگاه‌های ایتالیا، هنگام اخذ پذیرش در مقاطع مختلف را ارائه دهیم:

  • مدارک شناسایی به‌صورت اصل و ترجمه‌شده به زبان ایتالیایی
  • مدرک زبان آیلتس با نمره 6 به بالا یا مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی
  • ترجمه ریزنمرات و مدرک دیپلم به زبان ایتالیایی با مُهر رسمی دادگستری و وزارت امورخارجه
  • پاسپورت
  • چند قطعه عکس
  • بیمه درمانی
  • نامه عدم سوءپیشینه
  • اصل و ترجمه‌شده مدرک کارشناسی (درصورت ادامه‌ تحصیل در مقاطع بالاتر)
  • توصیه‌نامه (برای افراد متقاضی در مقطع کارشناسی‌ارشد و بالاتر)
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه تحصیلی و کاری

البته باید توجه داشته باشید که این مدارک، با توجه‌ به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما می‌تواند متفاوت باشند. بنابراین بهتر است که هنگام اخذ پذیرش در مقطع و دانشگاه مورد نظرتان، جهت اطلاع دقیق از شرایط و مدارک مورد نیاز، به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

شرایط بورسیه رشته معماری در ایتالیا

1. نامه پذیرش دانشگاه

افراد متقاضی اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، باید قبل‌ از اقدام به اخذ ویزا، از دانشگاه مدنظرشان در مقطعی که قصد تحصیل دارند، پذیرش شوند. سپس نامه پذیرش دانشگاه را به سفارت این کشور ارائه دهند.

2. شرایط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سنی افراد متقاضی

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام اخذ ویزای تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تناسب سن متقاضی با مقطع تحصیلی مورد درخواست است. اگر این تناسب وجود نداشته باشد و فرد متقاضی نیز توضیحی برای فاصله زمانی موجود بین دو مقطع تحصیلی خود نداشته باشد، شانس او در اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا پایین می‌آید.

افراد متقاضی دارای چنین شرایطی می‌توانند با داشتن نمره بالای مدرک زبان یا با داشتن سابقه پژوهشی یا کاری مرتبط با رشته خود، این گپ تحصیلی پیش‌آمده را جبران کنند.

به‌عبارت‌ِدیگر، افسر سفارت باید قانع شود که فرد متقاضی در فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی، مشغول فعالیت در زمینه رشته خود بوده، در این صورت سن متقاضی به‌عنوان فاکتور منفی در نظر گرفته نمی‌شود.

3. گواهی تمکن مالی

جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا لازم است فرد متقاضی به سفارت این کشور اثبات کند که هزینه یک‌سال تحصیل و زندگی در این کشور را در حساب خود دارد.

برای اثبات تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی، کافیست حساب‌ بانکیِ فرد متقاضی، گردش مالی 6 الی 7هزار یورویی داشته باشد. بعد از اثبات تمکن مالی و گرفتن ویزا، فرد می‌تواند مبلغ موجود در حساب خود را بدون هیچ محدودیتی برداشت کند.

4. مدرک زبان

مدرک زبان مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور، آیلتس با نمره 6 به‌ بالا یا مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی است.

5. شرط‌‌‌ معدل

شرط معدل ثابتی برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا وجود ندارد. چراکه هر کدام از دانشگاه‌های این کشور با توجه‌ به شرایط و نیاز خود، شرط معدل مخصوص به خود را دارند. بنابراین می‌توان گفت، حداقل معدل لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور، معدل 14 است.

شما با مراجعه به سایت سفارت ایتالیا در ایران، می‌توانید به‌طور دقیق از شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی، مطلع شوید.

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

شرایط گرفتن بورسیه رشته معماری و بورسیه های تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی موجود در ایتالیا به دو دسته‌ی بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی تقسیم می‌شوند.

تفاوت این بورسیه‌ها در منبع تأمین‌مالی آن‌ها است. چراکه بورسیه‌های دانشگاهی را هر دانشگاه از بودجه شخصی خود پرداخت می‌کند. ولی بورسیه‌ای مثل بورسیه‌ استانی که یکی از بورسیه‌های دولتی است و در این بخش هم موضوع بحث ما است، از بودجه دولت ایتالیا پرداخت می‌شود.

معمولاً بورسیه‌های دانشگاهی را هر دانشگاه براساس شایستگی‌های فردی و علمی دانشجو و در مقاطع تحصیلی مشخصی پرداخت می‌کند. این درحالی است که در دریافت بورسیه‌ استانی چنین شرایطی وجود ندارد.

بنابراین اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به‌واسطه افتخارات علمی‌تان قصد دارید از دانشگاه خاصی در ایتالیا بورسیه شوید، برای اطلاع دقیق از شرایط و مبلغ بورسیه، به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.

بورسیه‌ استانی

بورسیه‌ استانی که به بورسیه‌ جهان‌سوم هم مشهور است، یکی از آن بورسیه‌های دولتی است که دولت کشور ایتالیا با هدف محقق کردن حق‌ تحصیل برای همه افراد جهان، در نظر گرفته است.

افراد متقاضی دریافت بورسیه‌ استانی با ارائه مدارک مورد نیاز به اداره بورس استان محل تحصیل، باید اثبات کنند که از نظر مالی، امکان پرداخت شهریه دانشگاه و مخارج زندگی در ایتالیا، هنگام تحصیل برایشان مقدور نیست.

اداره بورس استان مربوطه نیز با بررسی مدارک و تطبیق آن‌ها با فرمول‌های مالی در سیستم محاسباتی ایزه (ISEE) تصمیم به پرداخت بورسیه‌ استانی می‌گیرد.

اگر درآمد سالیانه سرپرست‌ خانواده، کمتر از عدد ایزه (حدود 10هزار یورو) باشد. فرد متقاضی مشمول دریافت بورسیه‌ استانی می‌شود.

بورسیه‌ استانی چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد؟

با دریافت بورسیه‌ استانی، شهریه دانشگاه کاملاً حذف‌شده و رایگان می‌باشد.

در هزینه‌های خوابگاه، غذای دانشگاه و کارت‌ تردد و… نیز تخفیف اعمال می‌شود. البته درصد این تخفیفات بسته به استانی که در آن تحصیل می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.

علاوه‌بر همه موارد گفته‌شده، سالیانه مبلغی درحدود 5200 یورو برای پوشش هزینه‌های زندگی، به حساب فرد متقاضی واریز می‌شود.

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ بورسیه‌ استانی

بعد از اثبات وضعیت مالی سرپرست خانواده، اخذ پذیرش از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا برای دریافت بورسیه استانی الزامی است.

در دریافت بورسیه استانی محدودیت‌هایی مثل سن و مقطع تحصیلی وجود ندارد.

درصورت متأهل بودن فرد متقاضی، بورسیه استانی به همسر او تعلق نمی‌گیرد.

فرد متقاضی در برابر دریافت بورسیه استانی هیچ تعهدی ندارد و تنها شرط ادامه داشتن بورسیه، پاس‌ شدن واحدهای درسی و مشروط‌ نشدن است.

در ادامه، لیستی از مدارک لازم جهت ثبت‌نام بورسیه استانی را ارائه کرده‌ایم:

  • ترجمه مدارک شناسایی متقاضی و سرپرست خانواده
  • ترجمه فیش‌حقوقی سرپرست خانواده
  • ترجمه سند مالکیت یا اجاره‌نامه خانه‌ی سرپرست خانواده
  • گواهی یورویی
  • اقرارنامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک زبان آیلتس با نمره 6 به بالا یا مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی

نکته: تمامی مدارک مذکور، باید به زبان ایتالیایی ترجمه‌شده و توسط دادگستری و وزارت امورخارجه تأیید شوند.

اعلام نتایج بورسیه استانی

نتایج بورسیه استانی دو ماه بعد از شروع کلاس‌ها اعلام می‌شوند. درصورت تعلق بورسیه، یک ماه بعد از اعلام نتایج یعنی در اواخر ترم اول، مبلغ گفته‌شده به حساب فرد متقاضی واریز می‌شود.

بنابراین با این‌ حساب، افراد متقاضی دریافت بورسیه معماری ایتالیا باید پول لازم برای پرداخت هزینه خوابگاه، شهریه دانشگاه و دیگر هزینه‌های ترم اول را در حساب خود داشته باشند.

زمان ثبت‌نام بورسیه استانی

اوایل مردادماه تا اواخر شهریورماه (اواخر جولای تا اواخر سپتامبر) مهلت ثبت‌نام بورسیه استانی می‌باشد.
برای ثبت‌نام هم کافیست، فرد متقاضی به سایت اداره بورس استان محل تحصیل خود مراجعه کرده و مدارک لازم را جهت ثبت‌نام آپلود نماید.

برای دسترسی به لیست سایت‌های اداره بورس استان‎‌های مختلف ایتالیا و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه استانی، روی دکمه زیر کلیک کنید.

نقشه‌ راه دریافت بورسیه معماری ایتالیا

نقشه راه دریافت بورسیه

فرایند دریافت بورسیه معماری ایتالیا از سه بخش: اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد، ثبت‌نام بورسیه استانی و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا تشکیل شده است.

مرحله اول

برای اخذ پذیرش از دانشگاه مدنظر، وارد سایت دانشگاه مربوطه می‌شوید. برای اپلای‌ کردن روی قسمت “apply now” کلیک می‌کنید. سپس اطلاعات خود، از قبیل اسم، سن، تاریخ تولد، ملّیت و… را وارد می‌کنید.

بعد مدارک گفته‌شده در بخش «مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه» را به‌صورت فایل پی‌دی‌اف روی سایت آپلود می‌کنید.

یک نکته خیلی مهم در این مرحله این است که شما باید هنگام تکمیل اطلاعات، گزینه “self fund” را انتخاب نمایید.
با انتخاب این گزینه، به دانشگاه اعلام می‌کنید که پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل را خودم بر عهده می‌گیرم. چراکه شما قرار است از بورسیه استانی استفاده کنید و این بورسیه نیز از بودجه شخصی دانشگاه پرداخت نمی‌شود.

پس‌‌از تکمیل اطلاعات و آپلود مدارک، ایمیلی حاوی چنین محتوایی ارسال می‌شود: «مدارک شما چک شد. مدارک کامل می‌باشد. مرحله اول با موفقیت سپری شد. در ایمیل بعدی تاریخ آزمون را به اطلاع شما می‌رسانیم.»

شما با دریافت ایمیل بعدی، از تاریخ و سرفصل‌های آزمون مطلع خواهید شد.

آزمون متشکل از دو بخش کتبی و مصاحبه است.

در بخش کتبی از شما آزمون «Tolc-l» گرفته می‌شود. سری آزمون‌های Tolc انواع مختلفی دارند که دانشگاه‌های ایتالیا برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در رشته‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. از داوطلبین رشته‌های مهندسی نیز آزمون Tolc-l گرفته‌ می‌شود.

مباحث آزمون‌های Tolc، متشکل از دروس پایه و مقطع دبیرستان می‌باشد.

در بخش مصاحبه نیز از شما، سؤالاتی از قبیل هدف شما از مهاجرت به ایتالیا، برنامه شما بعد از مهاجرت و… پرسیده می‌شود.

بعداز اتمام آزمون، نمره Tolc خود را در سایت دانشگاه ثبت می‌کنید و منتظر جواب آزمون می‌مانید. درصورت قبولی، دانشگاه به شما نامه پذیرش (admission letter) می‌دهد.

مرحله دوم

در مرحله بعد، شما باید به سایت وزارت علوم ایتالیا مراجعه و در آن ثبت‌نام نمایید. پس‌ از ثبت‌نام در این سایت، نامه پذیرش دانشگاه را در آن آپلود می‌کنید و منتظر می‌مانید، سبز شود.

مرحله سوم

در فاصله زمانی که شما منتظر سبز شدن سایت وزارت علوم ایتالیا هستید، می‌توانید برای ثبت‌نام بورسیه استانی اقدام فرمایید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد. برای ثبت‌نام بورسیه استانی، شما باید به سایت اداره بورس استان محل تحصیل خود مراجعه و مدارک لازم را در آن آپلود نمایید.

مرحله پایانی

پس‌از سبز شدن سایت وزارت علوم ایتالیا، زمان گرفتن وقت سفارت است.

برای گرفتن وقت سفارت ایتالیا و تحویل مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور، به شرکت کاکس مراجعه کنید. نیاز است، قبل‌ از مراجعه از سایت شرکت کاکس، وقت‌ قبلی بگیرید و سپس برای گرفتن وقت سفارت و تحویل مدارک، حضوری به این شرکت مراجعه فرمایید.

توجه داشته باشید که سایت شرکت برای نوبت‌دهی، در بازه زمانی محدودی باز است.

بعداز آن که شما موفق به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شدید، سایت وزارت علوم ایتالیا برای بار دوم سبز می‌شود و این یعنی پایان. دیگر وقت رفتن است.

کلام آخر!

به انتهای مطلب بورسیه معماری ایتالیا رسیدیم. امیدواریم با خواندن این مطلب، اطلاعات لازم در مورد نحوه دریافت بورسیه معماری از کشور ایتالیا را کسب کرده باشید.

فراموش نکنید که، شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها، تمام کار‌های مهاجرت تحصیلی‌تان را بدون نیاز به داشتن وکیل یا مراجعه به شرکت‌های مهاجرتی نیز انجام دهید.

همچنین، می‌توانید برای کسب نمره بالای آیلتس از مطالب پیشنهادی بخش بعدی استفاده کنید و با کسب نمره بالای مدرک زبان، شانس خود را در دریافت بورسیه معماری ایتالیا افزایش دهید.

مطالب مرتبط

اگر هنوز در ابتدای مسیر یادگیری زبان هستید، به شما مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

ولی چنانچه‌ که درحال مطالعه برای آزمون آیلتس هستید و هدفتان کسب نمره بالا در این آزمون است. به هیچ عنوان مطالب زیر را از دست ندهید.

حالا دیگر نوبت شما است که با به اشتراک گذاشتن تجربه خود درباره بورسیه معماری ایتالیا ، این مقاله را کامل‌تر و خواندنی‌تر کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.