دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت و معرفی 6 فریم ورک

بک اند با جاوا اسکریپت
2.7/5 - (4 امتیاز)

امروزه بک اند با جاوا اسکریپت و یا هر زبان برنامه نویسی دیگری، از ضروری‌ترین قسمت‌های هر وب‌سایتی است.

هر وب‌سایتی از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود : 1- بک اند 2- فرانت اند

بک اند در واقع به عنوان مغز یک وب‌سایت عمل می‌کند. بک اند مسئولیت پردازش و انجام عملیات‌هایی مانند ذخیره‌سازی داده‌ها، ارسال پاسخ به درخواست‌های کاربران و مدیریت داده‌های کاربران را برعهده دارد.

جاوا اسکریپت از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب است که در سمت کاربر (فرانت اند) استفاده می‌شود، اما با استفاده از ابزارهای مناسب و فریمورک‌های مختلف، می‌توان آن را در بخش بک اند نیز استفاده کرد.

قبلاً درباره کسب درآمد از برنامه نویسی جاوا نوشته‌ایم، در این مقاله به بررسی برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت پرداخته و در ادامه به 3 پرسش‌ مهم زیر پاسخ خواهیم داد:

1- ابزار قدرتمند جاوا اسکریپت برای بک اند چیست؟

2- مهم‌ترین فریم ورک های بک اند جاوا اسکریپت چه ویژگی‌هایی دارند؟

3- گام‌های لازم برای آموزش بک اند با جاوا اسکریپت چیست؟

رئوس مطالب به شرح زیر است:

  1. بک اند چیست؟
  2. بررسی نقش جاوا اسکریپت برای توسعه بک اند
  3. فریمورک‌های محبوب جاوا اسکریپت برای بک اند چیست؟
  4. ارائه نقشه راه برای برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت

1. بک اند چیست؟

بک اند (back-end) به زبان ساده قسمتی از وب‌سایت هست که کاربران نمی‌توانند آن را ببینند! و با آن تعامل داشته باشند. یعنی بک اند به تمام اطلاعات و عملکردهای پشت صحنه یک وبسایت اشاره دارد که کاربران آن را مشاهده نمی‌کنند.

بک اند با جاوا اسکریپت

بک اند 4 قسمت اصلی را شامل می‌شود:

  1. سرور: مسئول دریافت درخواست‌ها و پاسخ به درخواست‌های کاربران است.
  2. پایگاه داده: مسئول ذخیره و بازیابی داده‌ها را بر عهده دارد.
  3. API: مسئول ارائه خدمات و داده‌ها به بخش‌های دیگر سیستم است.
  4. برنامه پردازش داده: مسئول پردازش داده‌ها و اجرای الگوریتم‌های مورد نیاز برنامه است.

یعنی متخصص بک اند مسئولیت اجرای عملیات و پردازش داده‌ها و مدیریت داده‌هایی مانند پایگاه داده، ثبت‌نام و ورود کاربران، ارتباط با سرور و ارائه خدمات به بخش‌های کاربری را بر عهده دارد.

به مثال ساده زیر توجه کنید:

وقتی که شما در یک فروشگاه آنلاین ثبت‌نام و یا محصولی را به سبد خرید خود اضافه می‌کنید، در واقع درخواست شما از طریق بک اند به سرور فروشگاه فرستاده می‌شود تا اطلاعات محصول و قیمت آن را از پایگاه داده بخواند و به شما نشان دهد.

تفاوت بک اند و فرانت اند

اما در مقابل بک اند، اصطلاح دیگری هم به نام فرانت اند (front-end) وجود دارد:

وقتی شما یک صفحه از وب را باز می‌کنید، در این صفحه معمولاً قسمت هدر و فوتر سایت، تعدادی عکس، نوشته، مشخصات محصولات و . . . را مشاهده می‌کنید. به این قسمت از وب‌سایت که کاربران آن را می‌بینند و با آن تعامل دارند فرانت اند می‌گویند.

یعنی فرانت اند مسئول نمایش داده‌ها و تعامل با کاربر است. (همان نمایش صفحات وب)

تفاوت بک اند و فرانت اند

به عنوان مثال فرض کنید یک کاربر قصد دارد به یک صفحه وب دسترسی پیدا کند. در این صورت، بک اند مسئول دریافت درخواست کاربر، اجرای عملیات مربوطه (مانند جستجو در پایگاه داده) و ارسال پاسخ به کاربر است. از طرف دیگر فرانت اند مسئول نمایش این پاسخ به کاربر و برقراری تعامل با او (مثلاً با استفاده از فرم‌ها یا دکمه‌ها) است.

به طور خلاصه تفاوت بک اند و فرانت اند در انجام وظایف آن‌ها است. بک اند شامل تمام عملیات پردازش داده‌ها و تعامل با پایگاه داده است، در حالی که فرانت اند شامل تمام عملیات نمایش صفحات وب به کاربر است.

2. بررسی نقش جاوا اسکریپت در توسعه بک اند

بک اند با جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان قدرتمند برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب‌سایت‌ها ایجاد شده است. اولین نسخه آن، در سال 1995 توسط مهندسان شرکت NetScape، با هدف پویایی صفحات وب به بازار عرضه شد.

با این که بالای بیست سال از ارائه آن می‌گذرد، ولی طبق گزارش سالانه وب‌سایت stackoverflow در سال 2022، جاوا اسکریپت دهمین سال متوالی، به عنوان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی در میان برنامه‌نویسان معرفی شده است.

برنامه نویسی بک اند با جاوا

جاوا اسکریپت امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در توسعه بک اند نیز شناخته می‌شود. در زیر به برخی از ویژگی‌های مهم بک اند با جاوا اسکریپت برای توسعه وب پرداخته‌ایم:

ویژگی‌های مهم جاوا اسکریپت برای برنامه‌نویسی بک اند

  1. قابلیت استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی برای پیاده‌سازی هر دو قسمت بک اند و فرانت اند، که این موضوع می‌تواند زمان و هزینه کار را کاهش دهد.
  2. جاوا اسکریپت دارای جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان است و در صورت بروز مشکلات، به راحتی می‌توانید مشکل را حل کنید.
  3. قابلیت استفاده از فریمورک‌های مختلف: جاوا اسکریپت با فریمورک‌های مختلفی سازگاری دارد. این فریمورک‌ها امکانات متعددی را برای توسعه سریع و ایمن در سمت سرور فراهم می‌کند.
  4. کتابخانه‌های مفید: جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌های بسیار زیادی است که با استفاده از آن‌ها، توسعه بک اند را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند.
  5. جاوا اسکریپت در بسیاری از مرورگرها و سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان به راحتی با آن آشنا باشند.
  6. همچنین جاوا اسکریپت به راحتی با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML و CSS ترکیب می‌شود.

هرچند که توسعه بک اند با جاوا اسکریپت مزایای بسیاری دارد، اما برخی معایب وجود دارند که بهتر است به آن‌ها توجه شود:

  • کدنویسی پیچیده‌تر نسبت به سایر زبان‌ها
  • انتخاب فریمورک مناسب برای پروژه ممکن است برای برنامه‌نویس چالش‌برانگیز باشد.
  • با توجه به پویایی زبان جاوا اسکریپت و تغییرات مداوم آن، این موضوع مشکلاتی را برای برنامه‌هایی که با این زبان ساخته شده‌اند، به وجود می‌آورد.

Node.js : محیط اجرایی قدرتمند جاوا اسکریپت، برای توسعه بک اند با جاوا اسکریپت

node.js چیست

قبل از تولید Node.js، جاوا اسکریپت بیشتر به عنوان زبانی برای برنامه‌نویسی بخش کاربری (front-end) مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با پیشرفت وب و نیاز به برنامه‌نویسی بخش سرور، باعث شد تا در سال 2009، Node.js، به عنوانی ابزاری برای برنامه‌نویسی بک اند با جاوا اسکریپت (بخش سرور) به بازار عرضه شود.

Node.js یک محیط اجرایی (runtime environment) برای جاوا اسکریپت است که به کمک آن می‌توان برنامه‌های سمت سرور را با استفاده از جاوا اسکریپت نوشت.

هدف Node.js این است که برنامه‌نویسان را قادر سازد تا با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی، همه نوع برنامه‌های سمت سرور را بنویسند.

توجه شود که Node.js نه یک فریمورک است و نه زبان برنامه‌نویسی، بلکه یک محیط اجرایی است. برنامه‌نویسان از Node.js برای توسعه بک اند در زمینه‌های وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند.

طبق گزارش سالانه سایت stackoverflow، جزو کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها برای توسعه وب‌ در میان توسعه‌دهندگان شناخته شده است. با این که حدود 10 سال از ارائه Node.js می‌گذرد، بالای 46% از برنامه‌نویسان، از این محیط برای توسعه وب استفاده می‌کنند.

فریم ورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت

ویژگی‌های مهم Node.js برای بک اند با جاوا اسکریپت

  1. سرعت بالا: Node.js برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت از موتور V8 جاوا اسکریپت استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که برنامه‌های سمت سرور با سرعت بالا و بهینه‌تر اجرا شود.
  2. قابلیت پردازش هم‌زمان: Node.js برای پردازش همزمان و موازی درخواست‌های مختلف، از مدل مبتنی بر رویداد (even-driven) استفاده می‌کند. این ویژگی باعث افزایش عملکرد و کاهش زمان پاسخگویی سرور می‌شود.
  3. open-source: یک محیط متن باز است یعنی برنامه‌نویس می‌تواند بسته به نیاز خود، برنامه خود را با افزودن کد، به صورت سفارشی تغییر دهد.
  4. اجرا شدن در پلتفرم‌های مختلف: با استفاده از Node.js، برنامه‌ها قابلیت اجرا شدن در محیط‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، OS و . . . دارند.
  5. پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف: Node.js از پروتکل‌هایی مانند HTTP، HTTPS، TCP و UDP پشتیبانی می‌کند و برنامه‌نویسان به راحتی می‌توانند برنامه‌های سمت سرور را با هر یک از این پروتکل‌ها بنویسند.
  6. پشتیبانی ازNode.js :non-blocking I/O قابلیت پشتیبانی از ورودی/خروجی غیربلاک‌کننده را دارد، به این معنی که برنامه‌هایی که با Node.js نوشته شده‌اند، قادر به پردازش داده‌ها در حین ورود/خروج هستند.
  7. پشتیبانی از برنامه جاوا اسکریپت: با توجه به این که Node.js بر پایه جاوا اسکریپت است، برنامه‌نویسان قادر به استفاده از زبانی که در وب بسیار پرکاربرد است، در سمت سرور هستند.

Node.js چگونه کار می‌کند؟

Node.js چگونه کار می‌کند؟

Node.js از مجموعه‌ای از ماژول‌های مختلف تشکیل شده است که استفاده از این ماژول‌ها امکانات متنوعی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.

برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت Node.js، از یک مدل مبتنی بر رویداد (even-driven) و یک مدل غیربلاک‌کننده (non-blocking) استفاده می‌کند. به‌عبارت دیگر، به صورت Node.js هم‌زمان و غیربلاک‌کننده کار می‌کند.

به این معنی که وقتی یک درخواست را دریافت می‌کند، به جای این که منتظر پاسخ آن درخواست باشد، به درخواست بعدی می‌پردازد و همزمان با این کار، پاسخ درخواست قبلی را نیز ارسال می‌کند.

این مدل غیربلاک‌کننده و مدل مبتنی بر رویداد، باعث می‌شود که Node.js برای برنامه‌هایی که نیاز به پردازش سنگین دارند بسیار مناسب باشد. چون نمی‌توانند تمام منابع را به خود اختصاص دهند و اجازه می‌دهد که برنامه‌های دیگر نیز در حال اجرا باشند. مانند برنامه‌های real-time

Node.js برای چه پروژه‌هایی مناسب است؟

Node.js برای چه پروژه‌هایی مناسب است؟

با توجه به موارد بالا و ویژگی‌های گفته شده، Node.js برای پروژه‌هایی که نیاز به پردازش همزمان دارند و برای آن، اجرای سریع و بهینه مهم است، مناسب می‌باشد. مانند:

  • برنامه‌های وب: Node.js با استفاده از فریمورک‌های مختلف، قابلیت توسعه برنامه‌های وب را فراهم می‌کند.
  • برنامه‌های سرور: با توجه به قابلیت‌ اجرای همزمان و سرعت بالای آن، Node.js به عنوان یک ابزار قدرتمند در سمت سرور استفاده می‌شود.
  • برنامه‌های شبکه: با استفاده از ماژول‌های مختلف مانند Net و Socket.io قابلیت توسعه برنامه‌های شبکه را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان بازی‌های آنلاین تحت مرورگر وب را به راحتی با این ابزار ساخت.
  • برنامه‌های با ترافیک بالا: مانند برنامه‌های چت‌روم و پیام‌رسان که ترافیک زیادی از کاربران را دارد و در آن ارسال سریع پیام‌ها حائز اهمیت است، Node.js گزینه خوبی برای این کار است.
  • برنامه‌های real-time: یعنی برنامه‌هایی که قابلیت پردازش تغییرات داده‌های ورودی به صورت لحظه‌ای را دارند. مانند apache storm

برای استفاده از Node.js در بک اند با جاوا اسکریپت، از فریمورک‌های جاوا اسکریپت استفاده می‌شود.

در ادامه به بررسی فریم ورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت پرداخته‌ایم.

3. فریمورک‌های محبوب جاوا اسکریپت برای بک اند چیست؟

فریمورک (framework) مجموعه‌ای از ابزار و قواعد است که برای توسعه برنامه‌های کامپیوتری، وب و موبایل به کار می‌رود.

فریمورک‌ها شامل کتابخانه‌های مختلف، کدهای آماده، رابط‌های برنامه‌نویسی، ابزارهای رفع خطا و سایر ابزارها هستند که برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از آن‌ها برنامه‌های خود را توسعه دهند.

با استفاده از فریمورک‌ها، برنامه‌نویسان می‌توانند زمان و هزینه توسعه برنامه خود را کاهش دهند تا برنامه‌های با کیفیت بالا و با سرعت بیشتری ایجاد کنند.

فریم ورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت دارای فریمورک‌های مختلفی برای بخش بک اند است. هر کدام از این فریمورک‌ها مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین بهتر است در مورد فریمورک‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید فریمورکی را که مناسب پروژه شماست انتخاب کنید.

در زیر 6 تا از فریم ورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت را برایتان معرفی کرده‌ایم:

1- Express.js

ویژگی های express.js

Express.js: از محبوب‌ترین فریم ورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت می‌باشد. برخی از ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • سادگی و آسانی در کار با آن
  • سرعت و کارایی بالا
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا برای اضافه کردن ویژگی‌های مورد نیاز برنامه‌نویس
  • جامع بودن مستندات این فریمورک باعث شده است تا هر کاربری بتواند از آن استفاده کند.

از طرفی برخی معایب آن به شرح زیر است:

  • به عنوان فریمورک ساده و کم حجم شناخته می‌شود، بنابراین در پروژه‌های بزرگ، نیاز به اضافه کردن ماژول‌های جانبی دارد.
  • وجود برخی مشکلات در زمینه امنیت و نگهداری کدها

شرکت‌های بزرگی مانند IBM, PayPal  و Fox Sports در پروژه‌های خود از Express.js استفاده کرده‌اند.

Express.js در بسیاری از پروژه‌های کوچک و متوسط که نیاز به فریمورک ساده و کارآمد دارند، استفاده می‌شود. و همچنین به دلیل سادگی برای شروع کار نیاز به دانش پیچیده‌ای نیست و کاربر در کمترین زمان ممکن می‌تواند یک برنامه ساده را پیاده‌سازی کند.

2- Koa.js

برنامه نویسی بک اند با جاوا اسکریپت

Koa.js: توسط سازندگان Express.js با استفاده از فناوری ES6 توسعه داده شده است. برخی از ویژگی‎‌های این فریمورک بک اند جاوا اسکریپت به شرح زیر است:

  • سادگی و حجم کم کد
  • پشتیبانی از Async/Await برای مدیریت راحت کدهای غیرهمزمان
  • ارائه امکاناتی مفید و کاربردی مانند context
  • مدیریت بهتر خطاها با استفاده از try/catch.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا با استفاده از middlewareها به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد تا به شکل سفارشی و با افزودن کدهای میانی برنامه خود را تنظیم کند.

برخی معایب Koa.js:

  • دانش برنامه‌نویسی پیچیده‌تری نسبت به Express.js دارد.
  • ممکن است برای برخی از کاربران جدید این فریمورک، استفاده از Async/Await کمی چالشی باشد.
  • منابع و مستندات آموزشی کمتری نسبت به Express.js دارد.

شرکت‌هایی مانند Alibaba در پروژه‌های خود از فریمورک Koa.js استفاده می‌کنند.

Koa.js در پروژه‌هایی که نیاز دارند تا برنامه‌هایی با سرعت بالا با استفاده از middlewareهای سفارشی بسازند، مناسب است. همچنین به دلیل سادگی و قابلیت انعطاف‌پذیری بالا مناسب برای پروژه‌هایی است که به روش‌های جدید توسعه داده شوند.

3- Hapi.js

فریم ورک های بک اند جاوا اسکریپت

Hapi.js: از قدرتمندترین فریمورک‌ های بک اند جاوا اسکریپت است که برای ایجاد برنامه‌های وب از پایه طراحی شده است. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بالا
  • قابلیت ایجاد APIهای استاندارد
  • پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف
  • پشتیبانی از middlewareها و پلاگین‌های مختلف
  • جامع بودن: Hapi.js ابزارهای زیادی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده از جمله، caching, authentication validation و routing

برخی معایب Hapi.js:

  • سنگین بودن در مقایسه با برخی از فریمورک‌های دیگر
  • آپدیت‌های مکرر سالانه، ممکن است باعث مشکلاتی در پروژه‌ها شود.
  • به دلیل جامع بودن این فریمورک، نیاز به دانش بالای برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت دارد.

شرکت‌های بزرگی مانند Walmart، beats music و Mozilla در پروژه‌های خود از Hapi.js استفاده می‌کنند. همچنین، این فریمورک مناسب برنامه‌های بزرگ و پیچیده که به دنبال امنیت بالا هستند، گزینه مناسبی است.

4- Fastify

فریمورک های بک اند جاوا اسکریپت

Fastify به منظور افزایش سرعت و کارایی در پردازش درخواست‌ها طراحی شده است. برخی از ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • عملکرد بسیار سریع در پردازش درخواست‌
  • مصرف کم حافظه در سطح بالا
  • پشتیبانی از Async/Await برای مدیریت راحت کدهای غیرهم‌زمان
  • پشتیبانی از پلاگین‌های مختلف برای بهبود برنامه‌ها
  • تحلیل و اعتبارسنجی (validation) درخواست‌ها با استفاده از JSON Schema

برخی از معایب Fastify:

  • این فریمورک، وابسته به نسخه‌های جدیدتر Node.js است.
  • منابع آموزشی کمتری نسبت به سایر فریمورک‌ها دارد.

شرکت‌های بزرگی مانند Netflix و Microsoft در پروژه‌های خود از Fastify استفاده می‌کنند. همچنین، در پروژه‌هایی که نیاز به پردازش سریع در درخواست‌های بسیار بالا و پاسخگویی سریع دارند، این فریمورک مناسب می‌باشد.

5- meteor.js

meteor.js

meteor.js از فریمورک‌های محبوب و فول-استک (full-stack) جاوا اسکریپت برای وب و برنامه‌های موبایل است که هم شامل بک اند و هم شامل فرانت اند می‌باشد. برخی ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • کدنویسی بسیار ساده
  • meteor.js برای توسعه برنامه‌های وب، اندروید و IOS کارایی دارد.
  • امکان توسعه برنامه‌های وب بر اساس پایگاه داده وجود دارد.
  • پشتیبانی از برنامه‌های Real time با استفاده از WebSocketها مانند برنامه‌های چت و بازی‌های آنلاین
  • سرعت بالا: به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی، تمام قسمت‌های یک برنامه وب را پوشش دهند و این باعث می‌شود که سرعت توسعه برنامه‌ها بسیار بالا باشد.
  • منابع آموزشی و جامعه گسترده‌ای از برنامه‌نویسان را دارد.

برخی معایب آن به شرح زیر است:

  • محدودیت در انتخاب پایگاه داده: meteor.js فقط از پایگاه داده MongoDB پشتیبانی می‌کند و این باعث محدود شدن توسعه‌دهندگان در انتخاب پایگاه داده می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری محدودی دارد، به همین دلیل برای پروژه‌های کوچک مناسب می‌باشد و در پروژه‌های بزرگ با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

شرکت‌هایی مانند Rocket.Chat و Telescope از meteor.js در پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند.

meteor.js یک فریمورک کامل برای توسعه برنامه‌های وب است و بیشتر برای پروژه‌هایی که نیاز به توسعه برنامه‌های وب در در کمترین زمان و بستری پویا دارند مناسب است.

6- NestJS

nest.js

NestJS یکی از فریمورک‌های محبوب جاوا اسکریپت برای توسعه برنامه‌های وب است. برخی ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • سادگی و یادگیری آسان در شروع کار
  • استفاده از typescript: این زبان که نسخه بهبود یافته جاوا اسکریپت است و باعث کاهش خطاها و بهبود قابلیت خوانایی کد می‌شود و در نتیجه زمان توسعه را کاهش می‌دهد.
  • پشتیبانی از ماژول‌های کاربردی مانند GraphQL، Logging، Validation، Caching، WebSockets
  • پشتیبانی کردن از پایگاه‌های داده مختلف مانند: PostgreSQL, MongoDB, MySQL, Redis, Apache Cassandra
  • ساختار این فریمورک مانند ساختار فریمورک Angular (برای فرانت اند) است.
  • مناسب برای ایجاد برنامه‌های Micro-services

از معایب آن می‌توان به، نیاز به آشنایی با typescriptها اشاره کرد که برای برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است مشکل باشد.

شرکت‌های بزرگی مانند Adidas و Autodesk از این فریمورک برای پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند.

انتخاب فریمورک مناسب برای بک اند با جاوا اسکریپت

انتخاب فریمورک‌های مناسب برای بک اند با جاوا اسکریپت، بستگی به نوع پروژه، هدف و توانایی‌های شما دارد. برای انتخاب فریمورک مناسب به موراد زیر توجه کنید:

انتخاب فریمورک مناسب برای بک اند با جاوا اسکریپت
  • نیازهای پروژه: نیازهای پروژه خود را بررسی کنید مانند اندازه و پیچیدگی برنامه، مخاطبین هدف
  • جامعه فعال: توصیه می‌شود فریمورکی را انتخاب کنید که دارای جامعه فعالی از توسعه‌دهندگان باشد. زیرا وجود جامعه زیادی از توسعه‌دهندگان باعث می‌شود تا ابزارها و کتابخانه‌های پشتیبانی شده توسط فریمورک بیشتر و به‌روز باشد.
  • توانایی‌های شما: باید سطح توانایی تیم توسعه‌دهنده را در نظر بگیرید و فریمورکی را انتخاب کنید که با آن سطح توانایی شما سازگاری داشته باشد.
  • مستندات و آموزش‌ها: فریمورکی را انتخاب کنید که به دلیل وجود مستندات و آموزش‌های خوب، استفاده از آن برای توسعه‌دهندگان بسیار آسان است.
  • قابلیت مقیاس‌پذیری: فریمورکی را انتخاب کنید که متناسب با پروژه شما مقیاس‌پذیر باشد. این به شما کمک می‌کند که بعداً نیازی به تغییر به یک فریمورک جدید نداشته باشید.

4. ارائه نقشه راه برای بک اند با جاوا اسکریپت

بک اند با جاوا اسکریپت

برای برنامه‌ نویسی بک اند با جاوا اسکریپت، مراحل اصلی زیر را باید طی کرد:

  1. آشنایی با مفاهیم پایه برنامه‌نویسی و الگوریتم
  2. یادگیری جاوا اسکریپت: می‌توانید از منابع آنلاین مانند w3schools و از سایت خود javascript.info استفاده کنید.
  3. آموزش Node.js: برای این کار هم می‌توانید از منابع آنلاین مانند w3schools و از خود سایت nodejs.dev استفاده کنید.
  4. انتخاب فریمورک متناسب با هدف پروژه و یادگیری آن
  5. ایجاد پایگاه داده: باید یک پایگاه داده برای ذخیره داده‌های برنامه راه‌اندازی کنید. پایگاه‌هایی مانند: PostgreSQL MongoDB، SQL و NoSQL
  6. توسعه API: برای ارتباط بین بک اند با دیگر سرویس‌ها، تعامل با کاربران و گسترش برنامه‌های شما از API استفاده می‌شود.
  7. پیاده‌سازی و تست: در این مرحله باید برنامه خود را پیاده‌سازی کنید تا مطمئن شوید برنامه شما به درستی کار ‌می‌کند. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای Jest و Mocha استفاده کنید.
  8. استفاده از Git: برای مدیریت کد و همکاری با گروه توسعه‌دهندگان، در بک اند با جاوا اسکریپت می‌توانید از Git استفاده کنید.
  9. استفاده از سرویس‌های ابری مانند Google Cloud Functions برای اجرای کد در محیط‌های مختلف

نکته 1: یادگیری گزینه‌های 1 تا 4 برای آموزش بک اند با جاوا اسکریپت، ضروری است.

نکته 2: گزینه‌های بعدی، اولویت یادگیری برای بک اند با جاوا اسکریپت ندارند، برنامه‌نویس مطابق با نیازهای خودش می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

پی‌نوشت: برای آموزش بک اند با جاوا و سایر زبان‌ها هم، 9 مرحله بالا جزو مراحل اصلی هستند فقط در ابزار و روش‌ها برنامه نویسی با هم فرق دارند.

سخن پایانی

آینده بک اند با جاوا اسکریپت بسیار روشن است. با پیشرفت‌های جدید و روزافزون در زمینه جاوا اسکریپت و Node.js، انتظار می‌رود که بک اند با جاوا اسکریپت به صورت پایدارتر و قابل اعتمادتری پیاده‌سازی شود.

مطالب پیشنهادی:

1- اگر به عنوان برنامه نویس بک اند قصد کار کردن دارید، مقاله زیر وضعیت کاری برنامه نویسی بک اند با جاوا و دیگر زبان‌ها را با بررسی صدها آگهی شغلی مقایسه و بررسی می‌کند.

2- اگر به دنبال راهی برای درآمد دلاری در برنامه‌ نویسی بک اند باشید، مقاله زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

3- اگر هم قصد دارید یک برنامه‌نویس فریلنسر یا دورکار شوید، مقاله زیر مناسب شماست.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و به شما راهنمایی لازم در زمینه بک اند با جاوا اسکریپت را بدهد.
اگر سوال و نظری در مورد مقاله دارید، لطفاً با ما در میان بگذارید. 


کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.