معرفی انواع تست‌ های روانشناسی و خودشناسی

تست خودشناسی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

خودآگاهی، توانایی فرد برای شناسایی و درک احساسات، افکار و رفتارهای خود است. این مهارت به شخص کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر بر خود نظارت داشته و زندگی هدفمندتری برای خودش ایجاد کند.
انواع تست‌ روانشناسی و تست های خودشناسی از جمله ابزارهایی هستند که به افراد کمک می‌کنند به خودآگاهی و شناخت خوبی از خود برسند.

در این مطلب به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

در پایان نیز تعدادی از آزمون‌های روانشناسی رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی، مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌هاست که به انسان کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را، به‌خصوص در شرایط غیر معمول، از خود نشان دهد. شاید نتوان تعریف همه‌جانبه و کاملی از خودآگاهی ارائه کرد، اما به‌طور کلی، خودآگاهی توانایی تشخیص و مدیریت احساسات، افکار و رفتار و آگاهی از نقاط ضعف و قدرت خود است.

خودآگاهی، پایه و اساس هوش هیجانی و همچنین کلید مدیریت موثر در محیط کاری، خانوادگی و حتی تحصیلی است.

برای افزایش خودآگاهی و تقویت آن، در قدم اول لازم است خودشناسی اتفاق بیفتد. خودشناسی از راه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد، اما از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع تست‌ های روانشناسی و خودشناسی اشاره کرد.

تست‌ های روانشناسی و تست‌ های شخصیت‌ شناسی به ما کمک می‌کنند به زوایای پنهان یا کمتر دیده شده درون خود توجه بیشتری کنیم و از این طریق به خودآگاهی بهتر و بیشتری درباره خودمان برسیم.

در ادامه این مطلب به معرفی و توضیح انواع تست‌های خودشناسی و روانشناسی و کاربرد هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تست های روانشناسی رایگان

بهترین تست های خودشناسی

تست‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده می‌شود. تست شخصیت می‌تواند رفتارها و احساسات، ویژگی‌های رفتاری و محیطی، نگرش‌ها و حتی اختلالات بالینی را در افراد ارزیابی کند. معمولاً از هر تست شخصیت برای اندازه‌گیری یک یا دو متغیر خاص یا مقایسه آن‌ها باهم استفاده می‌شود.

برخی از این تست‌ها به‌دلیل نزدیکی و هم‌پوشانی موضوعی ممکن است بین دسته‌بندی شخصیت شناسی، روانشناسی و رفتارشناسی طبقه‌بندی شوند. از مشهورترین و معتبرترین تست‌ های شخصیت‌شناسی می‌توان به تست‌های زیر اشاره کرد:

تست MBTI

آزمون شخصیت‌ شناسی DISC

تست شخصیت‌ شناسی NEO

آزمون شخصیت‌ شناسی هگزاکو

تست Ennegram

پرسشنامه گاستون برژه

تست شخصیت‌ شناسی هارتمن

برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این تست‌ها، می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید و تست خودشناسی رایگان مدنظر خود را انجام دهید.

معتبرترین تست‌ های روانشناسی

آزمون‌ های روان‌شناختی، آزمون‌های شفاهی یا کتبی هستند که برای ارزیابی رفتار یک فرد از آنها استفاده می‌شوند؛ با این‌حال، انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند و نمی‌توان آن‌ها به‌راحتی در گروه‌های خاصی تعریف و طبقه‌بندی کرد.

ماهیت ذهنی انسان‌ها و تفاوت‌های فردی آن‌ها، اغلب باعث یه‌وجود آمدن انتقاداتی در آزمایش‌های روان‌شناختی شده است.

ارزیابی روان‌شناختی، مجموعه‌ای از آزمون‌هایی است که معمولاً توسط روانشناس، برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نحوه احساس، تفکر، رفتار و واکنش افراد انجام می‌شود. این یافته‌ها برای تهیه گزارشی از توانایی‌ها و رفتار فرد مورد استفاده قرار گرفته و بعد از آن، به‌عنوان مبنایی برای ارائه توصیه‌هایی در راستای درمان فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به معنای واقعی کلمه صدها مورد از انواع تست‌ های روانشناسی رایگان وجود دارد.

از برخی از آن‌ها، مانند تست هوش بینه، برای اندازه‌گیری ضریب هوشی استفاده می‌شود. معمولاً از آزمون‌های هوش برای طبقه‌بندی افراد به گروه‌های عقب‌مانده ذهنی، ناتوانان در یادگیری، عادی و تیزهوشان استفاده می‌شود.

برخی دیگر از تست‌ های روانشناسی، از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که به‌عنوان تکنیک‌های فرافکنی شناخته می‌شوند و هدف آن‌ها دسترسی به ناخودآگاه انسان است. این آزمون‌ها از الگوریتم‌های پیجیده‌تری نسبت به سایر آزمو‌ن‌ها برخوردارند و تحلیل و تفسیر آن‌ها حتماً باید توسط افراد متخصص انجام شود.

آزمون لکه جوهر رورشاخ، که عموماً به‌عنوان تست لکه جوهر نیز شناخته می‌شود، از جمله همین آزمون‌ها است و می‌تواند در مورد عملکرد و شخصیت فرد در با تکیه بر ناخودآگاه وی، ارائه دهد.

از دیگر تست‌های شناخته‌شده و معتبر روانشناسی می‌توان به تست‌های زیر اشاره کرد:

  • تست MMPI
  • پرسش‌نامه طرحواره جفری یانگ
  • تست کهن‌الگوها (آرکتایپ)
  • پرسش‌نامه چندمحوری بالینی میلون3 (MCMI-III)

برای آشنایی بیشتر با این آزمون‌ های روانشناسی رایگان و انجام آنها، اینجا را کلیک کنید.

تست روانشناسی

تست‌ های روانشناسی حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شوند:

فاکتورهای مهمی که برای تست‌ های روانشناسی باید مدنظر قرار داد:

  • عینیت
  • اعتبار
  • هنجارها
  • عملی بودن
  • استانداردسازی
تست‌ های خودشناسی

سخن پایانی

در پایان به این مورد نیز توجه داشته باشید که گرچه بسیاری از تست‌ های روان‌شناختی ذکر شده در بالا به راحتی در اینترنت در دسترس هستند، اما برای اینکه نتیجه بهتر و درست‌تری از آن‌ها بگیرید، حتما از تست‌های معتبر استفاده کنید.

ما در این مطلب تعدادی از بهترین آزمون‌ های روانشناسی و تست‌‌ های خودشناسی رایگان را در اختیارتان قرار دادیم. در انتها نیز می‌توانید دیگر مطالب مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید:

کدام‌یک از تست های معرفی شده را انجام داده‌اید؟
به نظر شما تا چه حد از این تست‌ها می‌توان استفاده نمود و به نتایج آنها اعتماد کرد؟
نظرات خود را در رابطه با انواع تست روانشناسی با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.